Selasa, 6 Oktober 2015

(2) SIFAT HASAD/DENGKI

Bahaya Hasad Dengki

Sesungguhnya orang yang pertama kali berbuat dengki di langit ialah iblis terkutuk, maka berlanjutanlah sifat dengki itu seperti yang ada. Dan orang yang pertama kali melakukan dengki di dunia ialah Qabil pada saat dia berhasad dengki terhadap saudara kandungnya yakni Habil, maka berlanjutanlah sifat dengki seperti yang ada. Maka cukuplah perbuatan keduanya itu sebagai nasihat dan pengajaran bagi mereka yang berfikir.

Rasulullah ﷺ bersabda; bermaksud: “Sesungguhnya pada nikmat Allah ta’ala itu terdapat musuh-musuh. Baginda ditanya: “Siapakah musuh-musuh itu ya Rasulullah? Baginda menjawab, Mereka ialah orang-orang yang berhasad dengki terhadap orang lain atas anugerah yang diberikan oleh Allah.”

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِيَّاكُمْ وَالْحَسَدَ فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْحَسَنَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ أَوْ قَالَ الْعُشْبَ

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi ﷺ bersabda: "Jauhilah hasad (dengki), kerana hasad dapat memakan kebaikan seperti api memakan kayu bakar." (HR Abu Daud - 4257)

Sabda Nabi ﷺ, ·“Tidak berkumpul di dalam hati seorang manusia antara iman dan hasad dengki.” (Riwayat Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi).·



Takrif hasad dengki

Imam Nawawi menulis di dalam Riyadhussolehin tentang apa itu hasad, ”Seseorang yang tidak gembira kalau saudaranya mendapatkan sesuatu, sedangkan ia sendiri akan gembira kalau memperolehnya, maka orang yang sedemikian ini disebut orang dengki.”

Menurut Imam Ghazali, tahap kedengkian itu ada tiga jenis, iaitu:

1. Menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang dan ia dapat menggantikannya.

‎2. Menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang, sekalipun ia tidak dapat menggantikannya, baik kerana merasa mustahil bahawa dirinya akan dapat menggantikannya atau memang bukan mudah memperolehinya atau sebab-sebab yang lain. Pokoknya, asalkan orang itu jatuh, ia gembira. Ini adalah lebih jahat dari kedengkian yang pertama.

 ‎3. Dia tidak ingin kalau kenikmatan orang lain itu hilang, tetapi ia benci kalau orang itu akan melebihi kenikmatan yang dimilikinya sendiri. Inipun terlarang, sebab jelas dia tidak redha dengan apa-apa yang telah dikurniakan oleh Allah.

Keadaan orang berhasad dengki

Orang yang berhasad dengki hidupnya tidak akan tenteram. Dia bukan sahaja dimurkai oleh Allah SWT, malah pemikirannya juga sentiasa bercelaru kerana asyik memikirkan ketidakpuasan hati terhadap orang lain. Sifat dengki akan mewujudkan permusuhan. Manusia seperti ini sentiasa merasakan dialah yang terbaik, jadi dia akan gelisah jika ada orang lain melebihinya.

Paling hina sekiranya dengki itu menyebabkan dorongan kepadanya melakukan sesuatu tindakan semata-mata untuk menjatuhkan orang lain, seterusnya boleh mengundang sifat mazmumah yang lain seperti fitnah-memfitnah, pergaduhan, pembohongan, putus silaturahim, penghinaan dan lain-lain. Malah tidak hairan jika sifat dengki juga boleh mengakibatkan pembunuhan. Semua kejahatan ini akan wujud ekoran dari perasaan hasad dengki selagi ianya tidak dijauhkan.

Firman Allah SWT, “Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia mendengki.” (Al-Falaq: 5)

Hampir semua orang dihinggapi penyakit hasad dengki. Cuma bezanya banyak atau sedikit, bertindak atau tidak. Hatta ulama-ulama pun terkena penyakit ini bahkan lebih berat lagi, hingga di dalam hadis ada dinyatakan, salah satu sebab dari golongan yang masuk neraka itu ialah ulama kerana hasadnya.

Allah SWT menjelaskan tentang orang-orang yang hasad dengki dalam surah Muhammad ayat 29-30:

Patutkah orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya menyangka bahawa Allah tidak sekali-kali akan mendedahkan perasaan dendam dan hasad dengki mereka (terhadap Nabi Muhammad s.a.w dan umatnya)? (Muhammad: 29)

Dan sekiranya Kami kehendaki, tentulah Kami akan memperkenalkan mereka kepadamu (wahai Muhammad), lalu engkau tetap mengenalinya dengan tanda-tanda (yang menjadi sifat) mereka dan demi sesungguhnya, engkau akan mengenali mereka dari gaya dan tutur katanya dan (ingatlah kamu masing-masing), Allah mengetahui segala yang kamu lakukan. (Muhammad: 30)

Akibat hasad dengki

1. Merosakkan amalan ketaatan

Dari Abu Hurairah r.a, Nabi ﷺ bersabda: "Jauhi olehmu sekalian akan sifat hasad, kerana sesungguhnya hasad itu menghapuskan beberapa kebaikan ibarat api memakan kayu api dan rumput." (Bukhari dan Muslim)

2. Mendorong melakukan kedurhakaan

Orang yang bersifat hasad (dengki) tidak akan terlepas dari perbuatan memburuk-burukkan orang lain, berdusta, mencaci dan mengumpat. Dari Dhamrah bin Tsa'labah: "Tentu sahaja orang-orang itu baik, selama mana mereka itu tidak saling dengki-mendengki" (Thabrani)

3.Terhalang dari mendapat syafaat

Dari Abdullah bin Basyar, dari Nabi ﷺ:
"Tidaklah termasuk golonganku, si pendengki, orang yang mengadu domba, orang yang mengamalkan ilmu tenung, dan sayapun tidak dari golongan mereka."

Kemudian baginda membaca ayat yang bermaksud: "Orang-orang yang menyakiti hati orang mukmin lelaki mahupun wanita dengan apa-apa yang mereka tidak lakukan (tuduhan palsu), maka sesungguhnya mereka itu telah melakukan kedustaan dan dosa yang nyata." (Thabrani)

4. Masuk Neraka

Dari Umar dan Anas bin Malik r.a, Nabi ﷺ bersabda:
"Ada enam macam orang yang akan masuk neraka sebelum dihisab, oleh sebab enam jenis perbuatan." Siapakah mereka ya Rasulullah? Baginda menjawab:
1. Para penguasa, kerana tindakan aniaya mereka,
2. Orang Arab oleh sebab sifat asabiyahnya,
3. Para penjajah kerana keangkuhannya,
4. Para pedagang, kerana perbuatan khianat mereka,
5. Orang kampung kerana kebodohannya,
6. Para ulama oleh sebab sifat dengki mereka. (Riwayat Dailamy)

5. Berbuat sesuatu yang akan membahayakan orang lain.

Allah SWT menyarankan agar memohon kepadaNya perlindungan dari kejahatan Syaitan dan kejahatan pendengki.

Firman Allah bermaksud: "Dan dari kejahatan si pendengki apabila dia mendengki" (Al Falaq: 5)

Nabi ﷺ bersabda: "Mintalah pertolongan atas terlaksananya beberapa keperluanmu dengan sembunyi-sembunyi, kerana sesungguhnya tiap-tiap yang mendapat nikmat itu didengki"

6. Menghadapi kesulitan hidup dan bergelumang dengan dosa dan durhaka.

Berkata Ibnus Sammaki: "Saya belum pernah melihat orang yang aniaya, seperti orang yang dianiaya oleh orang yang berbuat dengki, iaitu sulit, fikirannya bingung serta selalu susah."

7. Hati menjadi buta.

Seorang yang hasad dengki seakan tidak dapat memahami hukum Allah lagi asalkan dia dapat melaksanakan kedengkiannya seperti tindakan Qabil membunuh Habil. Berkata Sufyan: "Janganlah engkau menjadi orang yang pendengki serta cepat mengambil kesimpulan."

8. Selalu gagal dalam hidup.

Kata hukama': Orang yang pendengki itu tidak akan jadi pemimpin (selalu menemui kegagalan).

Apakah ada hasad di dalam diri kita?

Tanda adanya hasad dengki dalam diri kita ialah apabila orang lain dapat kejayaan kita sakit hati dan orang lain dapat bencana kita senang hati. Jiwa sentiasa rasa menderita dan terseksa.

Bila wujud hasad dengki dalam diri, akan berlakulah hina menghina, fitnah memfitnah, benci membenci, dendam-mendendam, jahat sangka dan mengadu domba yang semuanya akan mendatangkan dosa-dosa dan menghapuskan kebaikan lainnya. Mungkin ada sedikit kebaikan yang pernah kita buat, semuanya akan terhapus dengan cepat umpama api membakar kayu api atau rumput.

Seseorang yang melayan hasad dengkinya adalah penjahat dan perosak serta pemecah-belah persaudaraan antara manusia. Juga dia seorang yang paling biadab dengan Allah SWT. Sama ada dia sedar atau tidak, dia benci kepada Allah, serta tidak syukur dan redha dengan pemberian Allah.

Dalam sejarah umat Islam yang terdahulu seorang ulama Islam yang besar Imam Abu Hanifah telah difitnahkan oleh beberapa ulama dizamannya. Mereka menaruh hasad dengki kepada beliau kerana ilmunya yang luas dan ramainya anak murid yang mengikuti pengajiannya. Fitnah yang mereka lemparkan keatas beliau hingga pemerentah masa itu telah memasukkan beliau masuk kedalam penjara. Tetapi dengan izin Allah, Allah S.W.T. membantu hamba-hamba-Nya yang dianianya dan Abu Hanifah dapat buktikan bahawa segala tuduhan dan tohmahan tersebut adalah fitnah semata-mata dan beliau dibebaskan.

Kisah ini mengingatkan kepada sebuah hadis, yang menerangkan bukan mudah untuk diiktiraf sebagai ulama, "Kamu tidak akan menjadi seorang ulama hingga ada tiga hal dalam dirimu: Kamu tidak dengki terhadap orang yang (keilmuannya) di atasmu, dan kamu tidak meremehkan orang yang (keilmuannya) ada di bawah kamu, serta kamu tidak mengambil (mencari) dunia dengan ilmu kamu". (HR Ad-Darimi-294)

Walau setinggi mana ilmunya, sebanyak mana sekalipun solatnya, puasanya, hajinya dan hebat perjuangannya tetapi di sisi Allah tetaplah dia ahli Neraka, kerana hakikat orang yang berhasad dengki itu orang yang biadap dengan Allah.

Kalau betul kita beriman kepada Allah dan takutkan Neraka, insaflah akan kejahatan hati-hati kita itu dan marilah kita membaikinya dengan melakukan mujahadatunnafsi. Lawanlah sungguh-sungguh sifat mazmumah itu.

Kalau betul kita beriman kepada Allah dan takutkan Neraka, insaflah akan kejahatan hati-hati kita itu dan marilah kita membaikinya dengan melakukan mujahadatunnafsi. Lawanlah sungguh-sungguh sifat mazmumah itu.

Mengatasi hasad dengki

Di antara langkah-langkah yang mesti kita lakukan sebagai mujahadah terhadap hasad dengki ialah:

1. Setiap kali orang yang kita dengki itu apabila beroleh kejayaan, kita kunjungilah dia untuk mengucap tahniah dan bergembira bersamanya. Sebaliknya apabila orang itu mendapat bencana atau musibah, kita kunjungi pula untuk mengucapkan takziah dan tumpang bersedih bersamanya.

2. Sanjung dan pujilah kebaikan dan keistimewaan orang yang kita hasad dengki itu di belakangnya dan kalau ada kesalahan dan keburukannya kita rahsiakan.

3. Selalulah ziarah dan beri hadiah pada orang yang kita dengki itu. Saling berhadiah itu melahirkan kasih sayang dan menjauhkan permusuhan.

‎4. Kalau ada orang cuba menjatuhkan orang yang kita dengki itu, kita pertahankan dia. Jangan layan orang (atau syaitan) yang hendak merosakkan mujahadah kita.

5. Berdoalah selalu pada Allah SWT agar memudahkan kita mengubat penyakit dengki yang amat bahaya dalam diri kita itu.

Ingatlah selalu janji Allah SWT, "Dan mereka yang berrnujahadah pada jalan Kami nescaya Kami tunjuki jalan-jalan Kami itu." (Al Ankabut: 69)

Timbul hasad dengki kita pada seseorang ialah kerana orang itu mempunyai keistimewaan dan kelebihan yang mengatasi apa yang ada pada diri kita. Bila kita terasa orang itu telah mengalahkan kita dalam perjuangan, perlumbaan atau perniagaan maka datanglah dengki itu.

Sepatutnya tidak ada hasad dengki. Kalau kita beriman dengan Allah, yakin akan keadilan-Nya mengatur pemberian kepada hamba-hamba-Nya, kita tidak akan berdengki-dengkian lagi.

Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan/irihati (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (An-Nisa':32)

Allah yang melebih dan mengurangkan pemberian-Nya kepada seseorang. Dan Allah adalah adil atas pemberian lebih dan kurang itu. Dia bermaksud menguji kita. Siapa yang sedar dirinya sebagai hamba-Nya, lalu akan sentiasa bersyukur pada nikmat yang diperolehi, redha dengan taqdir dan sabar menghadapi ujian.

‎"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (Al-Mulk: 2)

Kalau Allah lebihkan seseorang itu dari kita, ertinya Allah mahu menguji kita sama ada sabar dan redhakah kita dengan kekurangan yang Allah takdirkan. Dan kalau Allah lebihkan kita dari seseorang, ertinya Allah mahu menguji kita, bersyukurkah kita terhadap nikmat itu atau sebaliknya sombong, bongkak, dan lupa diri sebagai hamba Allah.

Kalau begitu apa perlu hasad dengki? Kalau hasad dengki juga ertinya kita tidak redha dengan Allah. Kita tidak senang dengan peraturan-Nya dan kita tidak menerima kehendak-Nya. Sebab itu orang yang hasad bukan sahaja bermusuh dengan orang yang dihasadkan itu tetapi juga bermusuh dengan Allah. Biadab dengan manusia dan biadab dengan Allah maka layaklah menjadi ahli Neraka.

Antara orang yang hasad dan orang yang kena hasad, yang susah ialah orang yang hasad, lebih-lebih lagi apabila yang dihasad mendapat kejayaan.

Jika kita didengki

Kita boleh memilih antara empat cara ini:

1. Membalas semula kejahatan dengan kejahatan.

Cara ini pastinya bukan cara yang terbaik, malah akan memburukkan keadaan, serta akan terjadi permusuhan yang berpanjangan.

2. Berdiam diri. Tidak perlu membalas, hanya perlu bersabar. Tetapi cara ini amat sukar untuk dibuat. Terpaksa memendam perasaan yang sangat sakit, kecuali jika seseorang itu sudah redha dengan segala ketentuan Allah.

3. Membalas kejahatan kedengkian itu dengan kebaikan. Mampukah kita berbaut baik kepada orang yang berbuat jahat kepada kita? Orang dengki kita, kita beri dia hadiah. Orang susahkan kita, kita tolong dia kembali. Ibarat kalau orang lempar kita dengan najis, kita lempar semula dengan minyak wangi. Sedangkan untuk berbuat baik kepada orang yang amat baik kepada kitapun teramat payah, inikan pula kepada orang yang berlaku jahat kepada kita.

4. Doakan mereka agar diberi hidayah oleh Allah, serta akan insaf dan beriman.

محمد فضلي بن يوسف
12 Safar 1433H
06 Januari 2012

Tujuh Faktor Kenapa Penyakit Hasad Dengki Menguasai Diri Manusia


Sahabat yang dirahmati Allah,
Hasad dengki adalah satu sifat mazmumah yang dibenci oleh Allah S.W.T. Sesiapa yang ada sifat ini sebenarnya ia tidak meredai ketentuan Allah S.W.T yang telah dikurniakan sesuatu kelebihan atau nikmat kepada seseorang dikalangan hamba-hamba-Nya.
Terdapat tiga ciri sekiranya ada pada diri seseorang ia mempunyai penyakit hasad dengki.
1. Iaitu menginginkan nikmat yang diperolehi oleh orang lain hilang atau berpindah kepadanya.
2. Seseorang yang bersifat dengki tidak ingin melihat orang lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat orang lain menyerupai atau lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik. Orang yang bersifat demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu wata‘ala kerana mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain.
3. Orang yang berperangai seperti itu juga sentiasa dalam keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang lain yang akhirnya menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana dan kerosakan.
Di dalam kitab Ihya’ Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali ada disimpulkan tujuh faktor yang menimbulkan perasaan hasad dengki tersebut.

Antara lain :-
1) Perasaan Permusuhan dan Kebencian
2) Merasa Diri Mulia
3) Takabbur
4) Ujub
5) Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan
6) Ghairah Menjadi Ketua dan Mencari Populariti
7) Busuk Hati.
Huraian faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut.



PERASAAN PERMUSUHAN DAN KEBENCIAN


Ini adalah sebab yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Kerana sesiapa yang disakiti oleh seseorang lain atas sebab-sebab tertentu atau menyangkalnya dalam tujuan-tujuan tertentu lantaran alasan-alasan tertentu, hatinya pasti marah lalu membenci orang yang menyakitinya itu, maka tertanamlah bibit dengki dalam dirinya. Dengki mengundang perlakuan yang agresif untuk memuaskan hatinya.
Pendekkata perasaan hasad dengki sentiasa bergandingan dengan perasaan marah dan permusuhan. Semua manusia pada dasarnya memiliki sifat marah, kerana marah adalah salah satu tabiat manusia. maka agama tidak melarang marah, tetapi kita diperintahkan untuk dapat mengendalikan marah dan senantiasa menjadi pema’af.
Fiirman Allah s.w.t yang bermaksud : “Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh”
(Surah Al-A'raaf ayat 199)
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Orang yang terkuat di kalangan kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan hawa nafsunya di ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka memberikan pengampunan di saat dia berkuasa memberikan balasan (kejahatan orang yang menyakitinya)"
(Hadis Riwayat Baihaqi)


MERASA DIRI MULIA


Perasaan ini manifestasinya ialah seseorang itu merasa keberatan kalau ada sesiapa yang dianggapnya mengatasi dirinya. Dia tidak rela kalau ada orang lain melebihinya. Kalau ada orang –orang sepertinya yang mendapat lebih pangkat, kuasa, ilmu dan harta, dia bimbang kalau-kalau orang tersebut akan bersikap sombong terhadapnya. Dia tidak boleh tahan dengan sikap mengatasi yang ditunjukkan oleh saingannya itu. Malah dia tidak boleh menerima apa yang dirasakannya sebagai sikap mengatasinya.


TAKABBUR


Jelasnya seorang itu mempunyai watak membesarkan diri terhadap orang lain, selalu memperkecilkan dan mempergunakan seseorang untuk kepentingan dirinya. Ia menganggarkan seseorang itu mematuhinya. Apabila orang berkenaan menerima atau memperolehi sesuatu kurnia ia khuatir kalau-kalau orang itu tidak lagi merelakan diri untuk mengikut arahannya. Akhirnya orang yang telah mendapat kurnia tersebut akan enggan mengikutinya, atau boleh jadi ia menganggap orang tersebut akan cuba pula menyainginya.
Allah S.W.T. berfirman (di dalam Hadis Qudsi) : "Kesombongan adalah selendangKu dan kebesaran adalah sarungKu. Maka barang siapa menyamai-Ku salah satu dari keduanya, maka pasti Kulemparkan ia ke dalam Jahannam dan tidak akan Kupedulikan lagi."
Apabila kita meneliti maksud hadis ini, ia dengan jelas menyatakan bahawa kesombongan dan kebesaran itu hanya milik Allah s.w.t. semata-mata, tetapi bagaimanakah perasaan ini masih boleh timbul di dalam hati manusia?
Sebenarnya, perasaan sombong atau takabbur boleh berlaku apabila timbulnya suatu pandangan terhadap orang lain dengan pandangan yang kecil dan hina.


UJUB (BANGGA DIRI)


Terdapat tiga ciri-ciri ujub iaitu :
a. Iaitu merasai atau menyangkakan dirinya lebih sempurna.
b. Orang yang bersifat ‘ujub adalah orang yang timbul di dalam hatinya sangkaan bahawa dia adalah seorang yang lebih sempurna dari segi pelajarannya, amalannya, kekayaannya atau sebagainya dan ia menyangka bahawa orang lain tidak berupaya melakukan sebagaimana yang dia lakukan.
c. Dengan itu, maka timbullah perasaan menghina dan memperkecil-kecilkan orang lain dan lupa bahawa tiap-tiap sesuatu itu ada kelebihannya.
Pernah Allah Subhanahu Wata’ala jelaskan kepada kita perihal umat-umat di zaman silam. Mereka merasa takjub dengan diri mereka sendiri. Hal ini menghalang mereka menurut kebenaran. Hujjah mereka selalunya ialah seperti yang tertera di dalam Al-Quran :-
“Bukankah kamu tak lebih dari manusia(biasa) seperti kami juga?”
Dan ungkapan yang berbunyi: “Dan mereka berkata adakah wajar kami mempercayai manusia yang seperti kami juga?”
Golongan tersebut merasa aneh melihat orang yang berjaya mendapat pangkat kerasulan, menerima wahyu dan martabat yang dekat di sisi Allah Subhanuahu Wata’ala ialah manusia seperti mereka. Sebab itu mereka menaruh rasa dengki kepada Rasul-Rasul tersebut.


TAKUT TERLEPAS SESUATU TUJUAN DAN HABUAN


Biasanya perasaan ini wujud dalam kalangan orang yang saling berlumba-lumba merebut sesuatu habuan. Tiap orang akan merasa dengki kepada saingannya apabila saingannya mendapat suatu kelebihan yang boleh membantu dirinya sahaja membolot habuan yang menjadi tujuan mereka tadi.


GHAIRAH MENJADI KETUA DAN MENCARI POPULARITI


Umpamanya seseorang yang bercita-cita untuk menjadi manusia pertama yang tidak ada tolok bandingnya dalam salah satu cabang seni. Apabila keghairahan terhadap pujian dan jolokan – bahawa dialah satu-satunya pakar yang tidak ada taranya di zaman itu – telah menguasai dirinya, tiba-tiba dia mendengar ada orang lain yang dapat menandinginya di tempat lain. Hal ini nescaya akan menyusahkan hati perutnya. Ia bercita-cita kalau tandinganya itu mati sahaja atau kemahirannya menurun dan pupus.


BUSUSK HATI


Keadaan ini kalau ada pada seseorang maka ia akan bersikap tidak suka sesuatu kebaikan diperolehi oleh hamba Allah yang lain. Apabila disebutkan dihadapannya tentang kesenangan mana-mana hamba Allah, sempit hatinya mendengar perihal tersebut. Akan tetapi apabila dinyatakan pula sebaliknya, umpama tentang kesusahan, kegagalan dan nasib malang menimpa orang lain maka ia merasa gembira dan suka hati.
Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita buangkan sifat hasad dengki ini samaada di dalam hati atau di dalam tindakkan dan amalan kita. Sifat yang keji ini bukan saja mendapat kebencian manusia tetapi yang paling penting sifat ini di benci oleh Allah S.W.T. Hidup di dunia ini adalah sementara dan kehidupan di hari akhirat adalah kehidupan yang kekal abadi maka tinggalkanlah sifat hasad dengki ini kerana sesiapa yang menuruti sifat ini dia sedang mengikut hawa nafsunya dan mengikut bisikan syaiatan dan akan mendapat azab seksaan dihari akhirat nanti.




iri hati
Ciri-Ciri Orang Yang Mempunyai Sifat Iri dan Dengki :
  • Selalu Ingin Tahu Yang Anda Lakukan Dengan Tujuan Yang Tidak Baik
Anda mungkin pernah merasa dimata-matai seseorang dengan tujuan yang anda tidak mengerti. Orang itu punya energi dan waktu yang begitu besar untuk selalu mencari tahu apa yang sedang anda lakukan. Tapi bukan karena sebuah kepedulian atau keinginan yang baik. Keingintahuannya tentang apa yang anda lakukan pada orang yang punya sifat dengki adalah berasal dari rasa kekhawatiran di dalam dirinya bahwa anda akan menuju sebuah keadaan yang lebih baik. Secara naluri orang yang iri dengan anda menganggap anda adalah kompetitornya. Jadi dia ‘khawatir’ anda jadi lebih baik, lebih sukses, lebih kaya atau jadi lebih dalam hal apapun dari dirinya. Dia ingin tahu apa yang anda lakukan atau apa perkembangan anda karena ingin ‘mengantisipasi’ itu. Jadi usahanya dalam mencari tahu yang anda lakukan adalah supaya dirinya bisa melakukan sebuah ‘pembalasan’ atau sekedar ingin menunjukkan kalau dia bisa melakukan hal yang sama. Jika anda pernah mengalami seperti ini, mungkin anda sedikit terkejut dengan ‘kerasnya’ usahanya untuk mengetahui yang anda lakukan. Bahkan meluangkan banyak waktu dan energi untuk itu seolah-olah dia tidak punya hal lain untuk dikerjakan. Terlebih lagi jika anda mengetahui kalau dia orang yang sibuk dan punya banyak hal yang harus dilakukan, itu membuat anda semakin terkejut karena begitu kerasnya dia masih meluangkan waktu dan energinya untuk anda. Dalam usahanya untuk mengetahui yang anda lakukan itu, dia berusaha menggunakan semua ‘akses’ yang mungkin bisa dia dapat tentang anda. Dan itu bisa apapun.

  • Selalu Ingin ‘Reply’ Yang Anda Katakan Dan Membalas Yang Anda Lakukan
orang iri dan dengki
Salah satu kerepotan yang ditimbulkan orang yang mempunyai sifat iri dan dengki adalah, apapun yang anda katakan dan lakukan itu diartikan ditujukan ke dirinya, meskipun sebenarnya tidak. Meskipun anda mengatakan dan melakukan hal yang biasanya anda katakan dan lakukan ( seperti aktifitas sehari-hari). Jadi kalau anda harus menuruti itu, seolah-olah anda tidak boleh mengatakan dan melakukan apapun ( Hanya dirinya saja yang boleh ). Karena orang yang iri tidak mau kalah, itu membuatnya merasa apapun yang anda katakan dan lakukan sebagai ‘serangan’ yang dia harus membalasnya. Jadi kalau anda terlalu memikirkan hal itu, itu bisa menghalangi anda untuk melakukan apapun yang harus anda lakukan. Seperti halnya semua orang di dunia ini, anda berhak mengatakan dan melakukan apapun, selama anda tidak punya itikad buruk kepada orang lain dan tidak merugikan orang lain.
Satu hal yang pasti, orang yang iri dengan anda berarti menganggap anda istimewa. Kalau tidak karena menganggap anda istimewa, orang itu tidak akan memikirkan anda. Kalau anda tidak punya ‘sesuatu’, orang itu tidak akan mengeluarkan banyak waktu dan energinya hanya untuk memikirkan dan mengurusi hidup anda. Orang yang punya sifat iri dan dengki, pada dasarnya hanya ingin dalam hal apapun, dia jadi yang paling ( Tidak mau orang lain sejajar dengan dirinya ). Darisitu dia punya ‘kepekaan’ mana orang yang keberadaannya mengancam dan tidak mengancam eksistensi dirinya. Dia bisa membedakan mana yang punya potensi dan mana yang tidak. Jadi mungkin anda akan melihat orang yang iri dan dengki mempunyai sikap yang berbeda-beda terhadap orang yang berbeda. Untuk orang yang dia merasa tidak punya potensi mengancam eksistensi dirinya, dia akan bersikap baik dan bahkan mungkin berusaha mengambil keuntungan dari orang itu. Tapi kepada orang-orang yang dia merasa punya potensi mengancam eksistensi dirinya, dia akan bersikap berbeda yaitu sikap iri dan dengki seperti yang sedang kita bahas.
Darisini anda tahu, bersyukurlah jika masih ada orang yang iri dengan anda. Itu artinya anda masih punya ‘sesuatu’. Kalau sudah tidak ada sama sekali orang yang iri dengan anda itu justru bencana. Semakin anda istimewa akan semakin banyak yang iri dengan anda. Semakin tinggi pohon, semakin kencang angin menerpa. Ingatlah semua orang punya urusan yang penting, jika anda tidak istimewa tidak akan orang mau mengeluarkan waktu dan energi hanya untuk mengurusi anda.
Orang yang iri dan dengki dengan anda, seolah-olah punya TV yang besar sekali di rumahnya yang 24 jam sehari menyiarkan tentang anda. Dan dia meluangkan banyak waktu untuk menonton itu. Apapun yang anda katakan dia selalu ‘Reply’ itu dan apapun yang anda lakukan dia akan selalu berusaha melakukan “Hal-Hal Tandingan”. Kalau anda mengatakan sesuatu, dia akan ‘reply’ yang anda katakan dan berusaha untuk membuktikan kalau yang anda katakan salah. Disaat anda melakukan sesuatu, dia akan berusaha melakukan hal-hal tandingan yang intinya ingin menunjukkan pada anda bahwa “Gw juga bisa”. Orang yang iri dan dengki intinya selalu tidak mau kalah dengan anda. Jadi salah satu ciri terkuat selalu ingin ‘follow’ anda. Misal anda beli baju baru dia juga langsung beli baju baru, anda beli sepatu baru dia beli sepatu baru juga, anda pasang parabola di rumah dia pasang parabola yang lebih besar, anda bikin lapangan futsal dia bikin stadion bola dsb.
Dalam satu dan lain hal mungkin anda akan menemui sikap orang yang iri dan dengki akan aneh sekali. Jika orang iri dengan orang yang hidupnya lebih baik dari dirinya dan mempunyai lebih banyak hal dari dirinya, itu wajar. Tapi kadang ada juga orang yang iri dengan orang yang kehidupannya tidak lebih baik dari dirinya dan mencapai lebih sedikit hal dari dirinya. Itu kan aneh sekali. Tapi hal seperti itu bisa terjadi jika orang yang iri merasa ada orang yang mempunyai potensi menjadi lebih dari dirinya jika mendapatkan kesempatan. Karena orang yang iri itu tahu kalau orang tersebut sekali mendapatkan kesempatan akan bisa mengalahkan dirinya, maka dia bersikap insecure dan iri terhadap orang tersebut.

  • Senang Disaat Anda Susah Dan Susah Disaat Anda Senang
Orang yang punya sifat iri dan dengki tidak ingin anda lebih dari dirinya. Jadi dia sangat tidak senang disaat anda meraih sesuatu yang lebih baik dan sebaliknya merasa senang dan menang disaat anda sedang kesusahan. Ini kembali lagi karena nalurinya selalu merasa bahwa anda kompetitornya. Pada dasarnya dia ingin dia yang selalu menang dan anda selalu kalah. Dia menciptakan situasi “Dia Vs. Anda” jadi apapun yang anda lakukan atau terjadi pada anda, dia akan melihatnya dari sudut pandang itu. Ini berhubungan erat dengan ciri yang pertama tadi. Kenapa dia selalu ingin tahu yang anda lakukan itu adalah karena kekhawatiran anda akan berada dalam kondisi yang lebih baik.
Seperti yang sudah bisa kita simpulkan, iri dan dengki termasuk dalam sifat yang “Jahat” dan itu bisa memicu orang melakukan hal-hal yang jahat. ‘Ekspresi’ tiap orang dalam menindaklanjuti sifat iri dan dengki berbeda-beda kadarnya. Tapi dalam bentuk yang terburuk itu bisa memicu orang untuk melakukan hal yang sangat jahat. Hal-hal yang jahat itu misalnya orang yang iri dengan anda berusaha menjegal langkah anda, menghalang-halangi langkah anda untuk sukses atau maju, berusaha menggagalkan dan menjatuhkan anda dsb. Tapi yang sampai sejahat ini biasanya jarang, kebanyakan tidak sampai melakukan hal-hal sejauh itu. Hanya sekedar ingin melampiaskan apa yang dirasakannya tentang anda saja, kebanyakan sebatas itu. Hanya ingin mengatakan atau melakukan sesuatu yang bisa membuat dirinya puas dan merasa lebih menang dari anda.
Kalau sekarang pertanyaannya dibalik, kenapa hal-hal yang saya sebutkan di atas itu bisa menjadi ciri-ciri orang yang iri dan dengki?
Sekarang kita logika saja apapun yang anda lakukan kalau itu tidak merugikan orang lain, apa alasan orang-orang tertentu untuk terganggu dengan itu? Isitilah gaulnya kenapa jadi rempong sendiri dengan hal-hal yang anda lakukan sementara anda tidak merugikan dirinya.
Tidak ada alasan untuk orang terganggu dengan anda kalau anda tidak melakukan hal-hal yang merugikan dirinya, selain orang yang iri dan dengki.
Cara menghadapi orang yang punya sifat iri dan dengki :
  • Menarik Situasinya Ke Dalam Konteks Yang Luas/Publik
Apapun persepsi anda tentang orang lain dan sebuah situasi, ingatlah bahwa itu akan selalu “Two Sides To Every Story”. Anda punya persepsi tentang seseorang dan begitu juga sebaliknya. Anda punya versi anda tentang orang lain dan sebaliknya. Yang harus anda catat dari hal ini adalah, situasinya menjadi subyektif. Ingatlah dari hal itu akan ada orang-orang yang berada di ‘kubu’ anda dan orang-orang yang ada di ‘kubu’ orang yang iri tersebut. Seperti apapun persepsi anda tentang orang yang iri tersebut, orang itu akan bercerita ke orang-orang yang ada di ‘kubunya’ berdasarkan versinya sendiri. Bisa jadi kadang bahkan faktanya dibolak balik. Bisa jadi kemudian anda mendapati sekumpulan orang yang tiba-tiba menjadi haters anda bahkan tanpa anda kenal orang-orang tersebut. Atau tidak cukup kenal dan tidak punya alasan untuk menyukai ataupun tidak menyukai anda. Itu terjadi karena cerita versi orang yang iri tersebut tentang anda kepada orang-orang di ‘kubunya’. Orang yang iri dengan anda tersebut sudah menggiring opini orang-orang di kubunya supaya tidak menyukai anda. Jadi mungkin orang-orang itu akan ikut-ikutan membenci anda bahkan disaat anda tidak melakukan apapun terhadap mereka atau mereka tidak punya alasan untuk tidak menyukai anda.

insecurity quote
Dalam situasi tersebut, apapun yang anda katakan tidak akan merubah keadaan. Tidak akan merubah persepsi dari ‘haters’ dadakan yang anda dapatkan dari orang yang iri tersebut. Hal yang harus anda catat disini adalah, selama situasi dan konteksnya masih berada diantara “Anda + kubu anda” dan “Orang yang iri + kubunya”, situasinya tidak akan membaik. Karena masing-masing subyektif dalam menilai situasi yang terjadi. Orang-orang di kubu anda akan tetap membela anda no matter what, dan orang-orang di kubu yang iri dengan anda juga akan membelanya no matter what.
Jadi dalam menghadapi orang yang iri, yang sebaiknya anda lakukan adalah ‘menarik’ situasi itu ke konteks publik. Yaitu orang-orang di luar kubu anda dan juga di luar kubu orang tersebut. Karena orang-orang di luar kubu anda dan di luar kubu orang yang iri itulah orang-orang yang OBYEKTIF menilai situasinya. Orang-orang yang tidak kenal anda dan juga tidak kenal orang yang iri tersebut itulah orang-orang yang obyektif.
Never explain yourself
Point dari hal ini adalah supaya situasi yang terjadi menjadi OBYEKTIF. Karena kembali lagi intinya : Apapun yang anda katakan dan lakukan selama itu tidak merugikan orang lain dan anda tidak punya itikad buruk kepada orang lain, maka secara OBYEKTIF anda tidak salah. Anda tidak salah kepada siapapun. Jadi jika anda tidak merugikan siapapun dan ada orang yang bersikap insecure terhadap anda, secara obyektif bisa disimpulkan orang tersebut iri. TAPI yang harus anda sadari adalah, orang-orang yang ada di kubu orang yang iri tersebut tidak akan menyimpulkan dengan cara seperti itu. Mereka dalam hati tahu hal itu tapi secara lahir akan denial terhadap itu dan tetap membela orang yang iri tersebut. Jadi jika anda mempertahankan situasinya dalam scoop yang sempit hanya diantara anda + kubu anda dan orang yang iri tersebut + kubunya, situasinya tidak akan pernah membaik.
Sebaliknya, publik atau orang umum yang tidak kenal anda dan juga tidak kenal orang yang iri tersebut akan menilai situasinya dengan obyektif. Jika anda tidak melakukan apapun yang merugikan orang lain dan kemudian ada orang yang tiba-tiba menjadi insecure dan bersikap aneh, maka publik atau khalayak umum akan bisa menilai dengan sendirinya kalau orang tersebut iri. Sekaligus khalayak umum tahu siapa yang sebenarnya mempunyai masalah. Kalau apa yang anda lakukan tidak merugikan siapapun tapi ada orang yang selalu insecure, kepo dan rempong sendiri dengan itu maka khalayak umum bisa menilai sendiri apa yang terjadi.
Jika anda menghadapi orang yang iri, anda butuh situasi yang obyektif. Anda butuh orang-orang yang netral, anda butuh ‘wasit’ yang fair dan itu adalah publik/ orang-orang yang tidak kenal anda dan juga tidak kenal orang itu.
Jadi bawalah permasalahan anda ke konteks publik, bicarakan itu dalam konteks publik dimana khalayak umum yang luas bisa mengetahui situasi tersebut.
  • Mendiamkan Jika Anda Tidak Punya Banyak Waktu Dan Energi Untuk Itu
Cara kedua untuk menghadapi orang yang iri dan dengki adalah dengan mendiamkan ( Tidak usah ditanggapi). Kalau anda ‘terpancing’ dalam ‘lingkaran’ perbuatan orang yang iri dan dengki itu tidak akan ada habisnya. Kalau anda mengatakan sesuatu, dia reply trus anda reply lagi, dia reply lagi , anda reply lagi jadi itu tidak akan ada habisnya. Dan jangan lupa bahwa orang yang iri dan dengki punya energi yang begitu besar untuk ‘meladeni’ permainan ini. Dia tidak akan berhenti selama dia merasa belum menang. Kalau anda punya banyak hal yang lebih penting untuk dilakukan, sebaiknya anda diamkan saja. Karena kalau anda terpancing dalam ‘lingkaran’ ini pada dasarnya anda akan membuang waktu dan energi untuk hal yang tidak produktif. Sadarilah bahwa kalau anda terpancing, apapun yang anda katakan dan lakukan akan jadi percuma. Kalaupun yang anda katakan benar, dia akan selalu mencari sisi salahnya. Dan kalaupun hal yang anda lakukan hebat, dia akan berusaha menunjukkan kalau dia bisa lebih hebat. Jadi tidak akan ada selesainya kalau anda meladeni hal seperti itu. Anda akan menjadi serba salah, apapun yang anda katakan dan lakukan akan jadi salah untuk orang itu. Karena ini bukan tentang anda benar atau salah tapi tentang orang yang tidak mau sepaham dengan anda. Tidak mau paham dengan tidak paham itu berbeda. Kalau tidak paham akan ada titik dimana jadi paham selama maksud kita terjelaskan dengan baik, tapi kalau tidak mau paham sebenarnya paham tapi memang tidak mau berdiri di sisi yang sama dengan anda. Jadi kalau orang yang punya sifat iri dan dengki, seolah-olah memang kita gak boleh seneng dan cuma dia yang boleh seneng. Tapi kembali lagi kalau itu ‘dilawan’, dia akan semakin menjadi-jadi jadi kita harus bijak menyikapinya. Lebih baik disikapi dengan didiamkan saja. Punyalah sedikit selera humor supaya orang itu lega atau puas bilang ke dia sudah simpulkan saja kalau gw buruk dan lo baik atau gw bego dan lo hebat, setelah itu kasih piala trus udah selesai. Hidup anda terlalu berharga untuk meladeni hal seperti ini. Ini bukan dunia yang ideal, anda tidak bisa berharap melakukan sesuatu dan endingnya akan seperti di sinetron-sinetron dimana seseorang akan sadar kemudian bilang ” Oh ternyata selama ini aku salah, maafkan aku “. Itu sangat jarang terjadi di dunia nyata. Sebaiknya anda membuang jauh-jauh ide bahwa anda bisa mengatakan atau melakukan sesuatu yang sifatnya keras dan ‘membalas’ kemudian berharap bisa membuat orang itu sadar. Semakin anda keras dan ‘melawan’, dia juga akan semakin keras dan bahkan kadang semakin kalap. Itu akan tergantung dari kedewasaan orang yang iri dan dengki itu, semakin dia kekanakan akan semakin kalap kalau anda lawan. Sebuah urusan yang tidak akan selesai kalau terus anda ladeni. Kita semua pernah mengalami fase dimana kita ‘suka berpemikiran’, keras berpendirian dan ingin membuat semua hal dan semua orang di dunia ini jadi benar menurut persepsi kita. Kita semua pernah menjadi seperti itu minimal sekali dalam hidup. Tapi dengan berjalannya waktu kedewasaan kita pasti tumbuh dan membuat kita berubah termasuk jadi lebih sabar dalam menyikapi hal seperti ini. Dalam definisi apapun, saya rasa mengalah adalah tindakan yang lebih benar. Ini mungkin tidak akan mudah, karena meskipun anda bersikap biasa saja dan menjalani hidup seperti biasanya, itu tidak berarti dengan sendirinya membuat orang yang iri dengan anda juga ‘berhenti’. Anda mungkin mengatakan dan juga melakukan beberapa hal dimana itu sebenarnya bagian dari aktifitas anda sehari-hari. Tapi itu tidak berarti membuat orang yang iri berhenti mengartikan itu sebagai apapun yang dia inginkan. Kalau apa yang anda lakukan sebagai “Aktifitas sehari-hari” itu ternyata diartikan olehnya bahwa itu ditujukan untuk dirinya dan kemudian ingin terus ‘menandingi’, ya anda tidak bisa berbuat apapun. Dia mungkin tidak berhenti ‘memprovokasi’ anda bahkan mungkin disaat anda diam saja dan tidak melakukan apapun terhadap dirinya. Intinya disini kita berusaha melakukan apa yang harus kita lakukan seperti biasa dan tidak usah terpengaruh atau terpancing dengan itu. Biarkan saja melakukan apapun yang dia mau dan tidak usah ditanggapi. Sebisa mungkin hindari konfrontasi.
  • Biasanya orang yang iri dengan anda jadi kepo, apapun yang anda katakan dan lakukan, dia merasa itu ditujukan untuk dirinya meskipun itu tidak. Jadi anda bicara apapun dan melakukan apapun itu akan ‘dibalas’ atau di ‘reply’. Orang yang iri dengan anda, pikirannya dan hidupnya akan banyak berisi tentang anda. Energinya besar untuk mencari hal-hal yang bisa melampiaskan rasa irinya. Entah itu sekedar kalimat yang bisa dia katakan dan itu membuat dia merasa menang atau sampai melakukan sesuatu untuk ‘menandingi’ anda. Darisitu bisa anda simpulkan bahwa sikap terbaik untuk menghadapi orang yang iri dan dengki adalah didiamkan atau tidak usah ditanggapi. Ego anda mungkin akan berontak untuk melakukan ini karena secara naluri anda ingin terus melawan dan tidak mau mengalah. Tapi coba pikirkan lagi, kalaupun anda ingin selalu balas membalas apa keuntungan yang bisa anda dapat? Sama sekali tidak ada. Kepuasan dari “Merasa Menang” itu sifatnya semu tapi tidak merubah apapun secara konkrit. Tapi sebaliknya anda sudah belajar menjadi pribadi yang lebih dewasa dan lebih baik dengan berusaha menahan diri dan mengalah. Di sisi lain, anda adalah seperti biasanya anda seperti apapun persepsi orang itu atau orang lain terhadap anda. Jadi tidak perlu untuk anda mengatakan sesuatu atau melakukan sesuatu yang darisitu anda ingin ‘membelokkan’ persepsi orang itu tentang anda. Persepsi orang lain tidak bisa menyakiti anda selama anda tidak mengijinkan hal itu menyakiti anda. Peduli pada kekurangan diri kita sendiri dan berusaha membenahinya itu lebih penting. Hilangkan keinginan untuk terus ‘reply’, melawan atau menandingi dimana tujuannya untuk membelokkan persepsi seseorang, itu tidak akan berhasil.
  • Karena orang yang iri dengan anda biasanya kepo, ada baiknya juga kalau sikap anda bisa menunjukkan bahwa apapun yang dia katakan dan lakukan itu sudah tidak berpengaruh ke anda. Tapi jangan mengatakan hal-hal seperti : Lo mau ngomong apa kek atau mau ngapain gw udah gak peduli! Karena kalimat seperti itu justru akan menegaskan kalau anda masih peduli. Kalau anda masih menanggapi itu berarti anda masih peduli. Dan bagi dia itu masih sebuah ‘Reply’ yang tentu saja akan dia reply lagi. Ada baiknya anda menunjukkan kalau anda sama sekali sudah tidak peduli. Misal dia mengatakan “A” kemudian anda mengatakan hal-hal yang tidak berhubungan dengan “A”. Misal bahas saja hal-hal yang ringan misal membahas bola, film, lagu yang sedang trend dsb. Sekali lagi hindari konfrontasi dan kembali ke kehidupan anda yang biasanya.
  • Satu-satunya hal yang harus anda pikirkan adalah , apapun yang anda lakukan yang penting tidak merugikan orang itu ( Dan juga orang yang lain). Apapun yang anda lakukan kalau anda tidak merugikan orang lain, dalam definisi apapun anda tidak akan salah.
  • Selain itu siapapun orang yang punya sifat iri dan dengki itu, dia juga punya kehidupan. Dia sendiri punya hal-hal yang harus dia pikirkan dan lakukan dan itu tidak berhubungan dengan ‘urusannya’ dengan anda. Dia hanya akan terus ‘memusuhi’ anda selama anda masih meladeni permainannya. Dan dia tidak akan berhenti selama belum merasa menang. Tapi kalau anda diamkan saja, lama kelamaan dia akan bosan sendiri dan kembali ke hal-hal yang harus dia lakukan ( urusan-urusannya sendiri yang tidak berhubungan dengan anda ). Kalau anda diamkan saja ( tidak diladeni ) , dia akan kembali ke kehidupannya. Memikirkan hal-hal yang harus dia pikirkan, menyelesaikan masalah-masalah yang harus dia selesaikan dan mengerjakan hal-hal yang harus dia kerjakan dsb. Itu akan membuat dia sibuk. Selama anda diamkan saja , dia akan terus begitu dan dia akan kembali ke kehidupannya yang normal. Jadi dalam menghadapi orang yang punya sifat iri dan dengki, kalau anda mendiamkan saja itu  secara tidak langsung anda sudah memberikan kebaikan(sedekah) kepada orang itu. Karena anda menghindarkan dirinya dari urusan yang tidak baik ( musuhan atau tanding-tandingan ) dan dia jadi kembali melakukan hal-hal yang seharusnya dia lakukan. Dengan mendiamkan, anda melakukan kebaikan ke diri anda sendiri dan juga orang itu. Anda sudah menjaga orang itu untuk tidak melakukan hal yang kurang baik meskipun mungkin dia sendiri tidak menyadari itu.
Ada banyak hal yang jauh lebih penting daripada urusan ini
Dimana di dunia ini disaat ada hal-hal yang penting untuk dilakukan seperti mencari uang, mengurus keluarga untuk yang sudah berkeluarga, berkarir, mengembangkan bisnis dsb, dan orang akan lama berlarut-larut dengan hal seperti ini. Apakah ini tidak menghabiskan energi dan waktu? Jadi di pihak orang yang iri pun seharusnya dengan cepat menyadari kalau ada yang lebih penting untuk dia lakukan daripada sekedar mengurusi dan menindaklanjuti rasa irinya. Bagaimanapun mungkin anda bisa saja bertemu dengan orang yang menjadi perkecualian.
Ada 2 tipe orang yang akan bersedia hidup lama berlarut-larut dalam urusan seperti ini, yang pertama orang yang masih kekanakan dan yang kedua orang yang tidak bahagia dengan hidupnya.
1. Orang yang masih kekanakan
Orang yang masih kekanakan karena jiwanya masih anak-anak di dalam benaknya belum banyak berfikir tentang hal-hal yang serius atau penting. Nalurinya masih bermain atau hal yang belum bersifat tanggung jawab. Jadi kalau kebetulan orang yang iri dan berurusan dengan anda itu adalah orang yang masih kekanakan, dia akan betah untuk “Stay in the game”. Karena bagi dirinya ‘permainan’ ini adalah hal yang penting untuk diurus. Seperti halnya bagi anak-anak bermain layang-layang dengan temannya di lapangan itu penting. Jadi kalau anda menemui yang tipenya seperti ini, sebisa mungkin menghindari konfrontasi adalah pilihan terbaik. Fokuslah pada hidup anda dan apa yang harus anda lakukan, simpan energi dan waktu anda untuk hal-hal yang lebih penting.
2. Orang yang tidak bahagia dengan hidupnya
Mungkin anda pernah mendengar ungkapan : “Jatuh cinta dunia serasa milik berdua.”
Maksud dari ungkapan ini sebenarnya adalah, karena saking bahagianya orang yang jatuh cinta seolah-olah tidak ada hal lain di dunia ini yang penting selain dirinya dan pasangannya. Seolah-olah di dunia ini hanya ada dirinya dan pasangannya. Nah beginilah SEHARUSNYA sikap orang yang bahagia. Kalau orang memang bahagia dengan dirinya dan hidupnya dan itu tidak ada hubungannya dengan anda, kenapa anda dan apa yang anda miliki dan lakukan menjadi begitu penting untuk dirinya? Kenapa dia begitu ‘peduli’ dengan anda kalau dia benar-benar sudah memiliki semua yang membuatnya bahagia? Jika seseorang sudah bahagia dengan hidupnya, apakah anda sekarang punya rumah baru, mobil baru, pacar baru, baju baru, sepatu baru atau apapun itu tidak penting. Simple kalau orang sudah bahagia dengan hidupnya akan lebih memilih untuk menikmati kebahagiaannya dan sibuk dengan itu. Orang yang bahagia itu orang yang sudah move on dengan apapun di masa lalu dan menikmati hidup. Meskipun  seseorang mengatakan dia begitu bahagia dengan hidupnya tapi kalau terlalu banyak melihat dan mengurusi orang lain biasanya yang sebenarnya terjadi adalah dia tidak bahagia. Bahagia itu menimbulkan rasa aman di dalam diri. Semakin besar kebahagiaan semakin besar rasa aman di dalam diri. Rasa aman di dalam diri membuat anda tidak terganggu dengan hal apapun di luar anda, termasuk apapun yang dimiliki orang lain. Jika seseorang begitu merasa terusik atau terganggu dengan yang dimiliki orang lain itu indikasi sebuah rasa tidak aman di dalam dirinya, dan rasa tidak aman adalah indikasi ketidakbahagiaan. Dengan kata lain disaat anda menghadapi orang yang iri dan berlarut-larut berurusan dengan hal ini seringnya adalah anda sedang menghadapi orang yang tidak bahagia. Dan orang yang tidak bahagia selalu butuh sesuatu untuk melampiaskan ketidakbahagiaannya. Sekarang bisa anda simpulkan sendiri, maukah anda ‘menyediakan’ diri anda untuk menjadi pelampiasan ketidakbahagiaan orang lain? Tentu saja tidak. Dan ini sekali lagi membuktikan bahwa pilihan sikap terbaik untuk menghadapi orang yang iri dan dengki adalah dengan membiarkannya saja dan sebisa mungkin menghindari konfrontasi dengan dirinya.
Ada artikel lain yang saya tulis dan sedikit berhubungan dengan ini mungkin bisa anda jadikan referensi, silahkan anda baca “Apakah Sebenarnya Kita Lebih Baik Atau Sama Saja? “
Akhir kata Semoga kita dihindarkan dari sifat-sifat semacam ini dan silahkan meninggalkan comment jika berkenan..

Membuang Sifat Dengki Dan Dendam



dendam
dendam

Dendam dalam bahasa Arab di sebut hiqid, ialah “Mengandungi permusuhan didalam batin dan menanti-nanti waktu yang terbaik untuk melepaskan dendamnya, menunggu kesempatan yang tepat untuk membalas sakit hati dengan mencelakakan orang yang di dendami“.
Berbahagialah orang yang berlapang dada, berjiwa besar dan pemaaf.
Tidak ada sesuatu  yang menyenangkan dan menyegarkan pandangan mata seseorang, kecuali hidup dengan hati yang bersih dan jiwa yang sihat, bebas dari rasa kebingungan dan bebas dari rasa dendam yang sentiasa menggoda manusia.
Seseorang yang hatinya bersih dan jiwanya sihat ialah mereka yang apabila melihat sesuatu nikmat yang diperoleh orang lain, ia merasa senang dan merasakan kurnia itu ada pula pada dirinya.
Dan apabila ia melihat musibah yang menimpa seseorang hamba Allah, ia merasakan sedihnya dan mengharapkan kepada Allah untuk meringankan  penderitaan dan mengampuni dosanya.
Demikianlah seorang muslim, hendaknya selalu hidup dengan hati yang bersih dan jiwa yang sihat , rela terhadap ketentuan Allah dan terhadap kehidupan.

Jiwanya bebas dari perasaan dengki dan dendam.

Kerana perasaan dengki dan dendam itu merupakan penyakit hati yang dapat merembeskan iman keluar dari hati, sebagaimana merembesnya zat cair dari wadah yang bocor.
Islam sangat memperhatikan kebersihan hati kerana hati yang penuh dengan noda-noda kotoran itu dapat merusak amal soleh, bahkan menghancurkannya.
Sedang hati yang bersih, jernih dan bersinar itu dapat menyuburkan amal dan dorongan semangat untuk meningkatkan amal ibadah dan Allah memberkahi dan memberikan segala kebaikan kepada orang yang hatinya bersih.
Perasaan iri hati kerana orang lain memperoleh nikmat kadangkala dapat menimbulkan khayalan yang bukan-bukan sampai membuat kedustaan. Islam membenci perbuatan demikian dan memperingatkan jangan sampai terjerumus kedalamnya.
Mencegah adanya ketegangan dan permusuhan, menurut Islam merupakan ibadah yang besar, sebagaimana sabda Nabi saw yang ertinya:
“Mahukah aku beritahukan kepadamu perkara yang lebih utama dari puasa, solat dan sedekah?,
Jawab sahabat : “Tentu mahu”.
Sabda Nabi saw: “yaitu mendamaikan di antara kamu, kerana rusaknya perdamaian di antara kamu adalah menjadi pencukur yakni perusak agama”. (HR. Abu Daud danTirmidzi).
Syaitan kadangkala tidak mampu menggoda orang yang pandai untuk menyembah berhala tetapi syaitan sering juga mampu menggoda dan menyesatkan manusia melalui celah-celah pergaulan dengan cara merusak perdamaian diantara mereka itu sendiri, sehingga dengan hawa nafsunya yang tidak terkendali.
Mereka tersesat dan tidak mengetahui hak-hak Tuhannya, bagaikan menyembah berhala.
Di sinilah syaitan mulai menyalakan api permusuhan dihati manusia dan jika api permusuhan itu telah menyala, ia senang melihat api itu membakar manusia dari zaman ke zaman sehingga turut terbakarnya hubungan dan segi-segi keutamaan manusia.
Kita harus mengetahui bahawa manusia itu berbeza tabiat dan wataknya berbeza kecerdasan akal dan daya tangkapnya.
Islam melarang memutuskan hubungan dan berbantah-bantahan.
Memang kita sering merasakan seolah-olah keburukan itu dilemparkan kepada kita, sehingga kita sering tidak mampu mengendalikan perasaan kita yang apabila fikiran kita sempit, maka timbullah niat untuk memutuskan hubungan.
Tetapi Allah tidak rela perbuatan yang demikian. Memutuskan hubungan sesama muslim dilarang, sebagaimana sabda nabi saw yang ertinya:
“Janganlah kamu putus hubungan,belakang membelakangi, benci membenci, hasut menghasut . Hendaknya kamu menjadi hamba Allah yang bersaudara satu sama yang lain (yang muslim) dan tidaklah halal bagi (setiap) muslim mendiamkan saudaranya lebih dari tiga hari”.
(HR. Bukhori dan Muslim).

Ringkasnya hendaknya orang-orang yang mempunyai penyakit hati, seperti dengki dan dendam ini selalu ingat bahwa kekuasaan Allah mengatasi segala kekuasaan.
Dan hendaklah ia ingat bahawa harta benda dan kedudukan yang bersifat duniawi itu selamanya tidak kekal. Paling jauh dan lama sepanjang hidupnya saja bahkan mungkin sebelum itu.

Didik Hati Dari Sifat Dengki Dan Cemburu

28 Ogo
Kita tidak akan dapat bergaul dengan baik dan mesra jika hati diselubungi oleh rasa dengki dan cemburu kepada kejayaan-kejayaan orang lain. Sikap ini adalah suatu sifat yang meruntuhkan dan tidak berguna. Ia tidak akan menjatuhkan dan merosakkan orang yang didengkikan atau dicemburukannya itu, bahkan akan menjatuhkan dan merosakkan pendengki dan pencemburu itu sendiri.
            Makin besar perasaan dengki dan cemburu yang ada pada seseorang, makin besar pula api kesengsaraan dan kegelisahan jiwa dan perasaannya. Makin lama perasaan ini dipendam dalam jiwa, maka akan makin banyak perubahan-perubahan buruk akan lahir pada tingkah-laku dirinya. Dia akan cenderung untuk mengumpat, merendah-rendahkan serta mengecil-ngecilkan kebolehan dan kejayaan orang lain nescaya lambat laun tembelangnya akan terbuka. Akibatnya dia tidak akan disukai dan digemari di dalam masyarakat pergaulannya.
            Perasaan dengki dan cemburu ini mula tumbuh apabila seseorang itu merasakan dirinya kurang, rendah dan lemah. Merasakan kedudukannya terancam dan tapak-tapak kebanggaannya bergoyang dan apabila seseorang itu digodai oleh perasaan tamak haloba hendak membolot semua kebaikan dan ketinggian untuk dirinya sahaja.
            Oleh kerana itu sifat dengki dan cemburu ini dianggap sebagai tanda-tanda perasaan kelemahan dan kerendahan diri sendiri. Orang yang percaya kepada kebolehan, kecekapan dan segala kelebihan yang ada pada dirinya tidak akan ada tempat di dalam hatinya untuk perasaan dengki dan cemburu, biar bagaimana besar sekalipun kejayaan orang lain. Bahkan ia akan merasa gembira kerana dapat pula mempelajari segala rahsia kejayaan orang tersebut sebagai contoh teladan untuk digarap bagi membina kejayaan untuk dirinya sendiri.
Perlukah dengki dan cemburu?
Kita tidak perlu  ada sifat dengki dan cemburu, kerana setiap kita mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri dalam bidang hidup masing-masing. Kalau ada orang yang berjaya dengan kelebihan yang ada pada dirinya, kita juga harus berjaya dengan kelebihan yang ada pada diri kita. Kalau orang tegak dan cemerlang dalam bidang hidupnya, kita juga mempunyai bidang perjuangan hidup sendiri untuk kita turut tegak dan berjaya seperti mereka.
            Bongkarkan segala kelebihan dan keistimewaan yang ada pada diri sendiri, kemudian tanamkan kepercayaan yang kukuh dan curahkan segala daya upaya supaya segala kelebihan yang ada itu berkembang dengan seindah-indahnya. Mustahil kita tidak memiliki sesuatu keistemewaan dan kelebihan tertentu. Setiap makluk yang bernama manusia, Allah SWT ciptakan dengan tidak memiliki sifat, bakat dan kelebihan yang sama cuma yang hampir-hampir sama, sebab itu setiap manusia saling memerlukan antara satu sama lain. Oleh itu hargai kelebihan yang ada pada diri sendiri yang tidak ada pada orang lain. Usaha sebegini adalah lebih logik, berguna dan membina dari memandang dengan putih mata atau menaruh sifat cemburu dan dengki kepada kejayaan-kejayaan orang lain.
            Tegaskan tukaran perasaan sifat dengki dan cemburu itu dengan rasa keyakinan kepada keistimewaan dan kelebihan diri kita sendiri iaitu kelebihan dan keistimewaan yang memang dijadikan Allah SWT untuk masing-masing diri manusia.
            Ubahkan sikap dengki dan cemburu kepada sikap memuji dan menghargai kebolehan dan kelebihan orang lain. Sikap ini bukan sahaja membuktikan kebesaran dan kematangan jiwa seseorang dan bukan sahaja memberi kerehatan dan ketenangan kepada jiwa, tetapi juga menambahkan kemesraan dalam perhubungan dan pergaulan yang akan memberi keuntungan yang tidak terhingga.
            Jangan cuba menjadi penyaing yang menyiksa dan menghalang kejayaan-kejayaan orang lain, bahkan biarlah bakat-bakat gemilang orang lain itu berkembang dengan mekarnya, kerana perkembangan bakat dan kreativiti itu akan memberi manfaat yang berguna kepada masyarakat. Belajarlah bergembira dan bersuka hati mendengar kejayaan orang lain dan bukannya irihati atau sakit hati.
            Ingatlah saudaraku, manusia yang berbahagia dan damai jiwanya itu ialah manusia yang boleh membebaskan dirinya dari kongkongan perasaan perseteruan, kebencian, dengki dan cemburu. Maka akan hilanglah segala sifat buruk yang bakal menjelma dalam jiwa dan dirinya.

Terdapat Tujuh Faktor Kenapa Penyakit Hasad Dengki Menguasai Diri Manusia

Oleh: Ustaz Abu Basyer

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hasad dengki adalah satu sifat mazmumah yang  dibenci oleh Allah S.W.T. Sesiapa yang ada sifat ini sebenarnya ia tidak meredai ketentuan Allah S.W.T  yang telah dikurniakan sesuatu kelebihan atau nikmat kepada seseorang dikalangan hamba-hamba-Nya.

Terdapat tiga ciri  sekiranya ada pada diri seseorang ia mempunyai penyakit hasad dengki.

1. Iaitu menginginkan nikmat yang diperolehi oleh orang lain hilang atau berpindah kepadanya.

2. Seseorang yang bersifat dengki tidak ingin melihat orang lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat orang lain menyerupai atau lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik. Orang yang bersifat demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu wata‘ala kerana mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain.

3. Orang yang berperangai seperti itu juga sentiasa dalam keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang lain yang akhirnya menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana dan kerosakan.


Di dalam kitab Ihya’ Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali ada disimpulkan tujuh faktor  yang menimbulkan perasaan hasad dengki tersebut.

Antara lain :-

1) Perasaan Permusuhan dan Kebencian

2) Merasa Diri Mulia

3) Takabbur

4) Ujub

5) Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan

6) Ghairah Menjadi Ketua dan Mencari Populariti

7) Busuk Hati.

Huraian faktor-faktor tersebuat adalah seperti berikut.

Pertama : Perasaan Permusuhan dan Kebencian

Ini adalah sebab yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Kerana sesiapa yang disakiti oleh seseorang lain atas sebab-sebab tertentu atau menyangkalnya dalam tujuan-tujuan tertentu lantaran alasan-alasan tertentu, hatinya pasti marah lalu membenci orang yang menyakitinya itu, maka tertanamlah bibit dengki dalam dirinya. Dengki mengundang perlakuan yang agresif untuk memuaskan hatinya.

Pendekkata perasaan hasad dengki sentiasa bergandingan dengan perasaan marah dan permusuhan. Semua manusia pada dasarnya memiliki sifat marah, kerana marah adalah salah satu tabiat manusia. maka agama tidak melarang marah, tetapi kita diperintahkan untuk dapat mengendalikan marah dan senantiasa menjadi pema’af.

Fiirman Allah s.w.t  yang bermaksud : “Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh”
(Surah Al-A’raaf ayat 199)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : ”Orang yang terkuat di kalangan kamu semua ialah orang yang dapat  mengalahkan hawa nafsunya di ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka memberikan pengampunan di saat dia  berkuasa memberikan balasan (kejahatan orang yang menyakitinya)”
(Hadis Riwayat Baihaqi)

Kedua : Merasa Diri Mulia

Perasaan ini manifestasinya ialah seseorang itu merasa keberatan kalau ada sesiapa yang dianggapnya mengatasi dirinya. Dia tidak rela kalau ada orang lain melebihinya. Kalau ada orang –orang sepertinya yang mendapat lebih pangkat, kuasa, ilmu dan harta, dia bimbang kalau-kalau orang tersebut akan bersikap sombong terhadapnya. Dia tidak boleh tahan dengan sikap mengatasi yang ditunjukkan oleh saingannya itu. Malah dia tidak boleh menerima apa yang dirasakannya sebagai sikap mengatasinya.

Ketiga : Takabbur

Jelasnya seorang itu mempunyai watak membesarkan diri terhadap orang lain, selalu memperkecilkan dan mempergunakan seseorang untuk kepentingan dirinya. Ia menganggarkan seseorang itu mematuhinya. Apabila orang berkenaan menerima atau memperolehi sesuatu kurnia ia khuatir kalau-kalau orang itu tidak lagi merelakan diri untuk mengikut arahannya. Akhirnya orang yang telah mendapat kurnia tersebut akan enggan mengikutinya, atau boleh jadi ia menganggap orang tersebut akan cuba pula menyainginya.

Allah S.W.T. berfirman (di dalam Hadis Qudsi) : “Kesombongan adalah selendangKu dan kebesaran adalah sarungKu. Maka barang siapa menyamai-Ku salah satu dari keduanya, maka pasti Kulemparkan ia ke dalam Jahannam dan tidak akan Kupedulikan lagi.” 
Apabila kita meneliti maksud hadis ini, ia dengan jelas menyatakan bahawa kesombongan dan kebesaran itu hanya milik Allah s.w.t. semata-mata, tetapi bagaimanakah perasaan ini masih boleh timbul di dalam hati manusia?
Sebenarnya, perasaan sombong atau takabbur boleh berlaku apabila timbulnya suatu pandangan terhadap orang lain dengan pandangan yang kecil dan hina.

Keempat : Ujub (bangga diri)

Terdapat tiga ciri-ciri ujub iaitu :

a. Iaitu merasai atau menyangkakan dirinya lebih sempurna.

b. Orang yang bersifat ‘ujub adalah orang yang timbul di dalam hatinya sangkaan bahawa dia adalah seorang yang lebih sempurna dari segi pelajarannya, amalannya, kekayaannya atau sebagainya dan ia menyangka bahawa orang lain tidak berupaya melakukan sebagaimana yang dia lakukan.

c. Dengan itu, maka timbullah perasaan menghina dan memperkecil-kecilkan orang lain dan lupa bahawa tiap-tiap sesuatu itu ada kelebihannya.

Pernah Allah Subhanahu Wata’ala jelaskan kepada kita perihal umat-umat di zaman silam. Mereka merasa takjub dengan diri mereka sendiri. Hal ini menghalang mereka menurut kebenaran. Hujjah mereka selalunya ialah seperti yang tertera di dalam Al-Quran :-

“Bukankah kamu tak lebih dari manusia(biasa) seperti kami juga?”

Dan ungkapan yang berbunyi: “Dan mereka berkata adakah wajar kami mempercayai manusia yang seperti kami juga?”

Golongan tersebut merasa aneh melihat orang yang berjaya mendapat pangkat kerasulan, menerima wahyu dan martabat yang dekat di sisi Allah Subhanuahu Wata’ala ialah manusia seperti mereka. Sebab itu mereka menaruh rasa dengki kepada Rasul-Rasul tersebut.

Kelima : Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan

Biasanya perasaan ini wujud dalam kalangan orang yang saling berlumba-lumba merebut sesuatu habuan. Tiap orang akan merasa dengki kepada saingannya apabila saingannya mendapat suatu kelebihan yang boleh membantu dirinya sahaja membolot habuan yang menjadi tujuan mereka tadi.

Keenam : Ghairah Menjadi Ketua dan Mencari Populariti

Umpamanya seseorang yang bercita-cita untuk menjadi manusia pertama yang tidak ada tolok bandingnya dalam salah satu cabang seni. Apabila keghairahan terhadap pujian dan jolokan – bahawa dialah satu-satunya pakar yang tidak ada taranya di zaman itu – telah menguasai dirinya, tiba-tiba dia mendengar ada orang lain yang dapat menandinginya di tempat lain. Hal ini nescaya akan menyusahkan hati perutnya. Ia bercita-cita kalau tandinganya itu mati sahaja atau kemahirannya menurun dan pupus.

Ketujuh : Busuk Hati

Keadaan ini kalau ada pada seseorang maka ia akan bersikap tidak suka sesuatu kebaikan diperolehi oleh hamba Allah yang lain. Apabila disebutkan dihadapannya tentang kesenangan mana-mana hamba Allah, sempit hatinya mendengar perihal tersebut. Akan tetapi apabila dinyatakan pula sebaliknya, umpama tentang kesusahan, kegagalan dan nasib malang menimpa orang lain maka ia merasa gembira dan suka hati.

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita buangkan sifat hasad dengki ini samaada di dalam hati  atau di dalam tindakkan dan amalan kita. Sifat yang keji ini bukan saja mendapat kebencian manusia tetapi yang paling penting sifat ini di benci oleh Allah S.W.T. Hidup di dunia ini adalah sementara dan kehidupan di hari akhirat adalah kehidupan yang kekal abadi maka tinggalkanlah sifat hasad dengki ini kerana sesiapa yang menuruti sifat ini dia sedang mengikut hawa nafsunya dan mengikut bisikan syaiatan dan akan mendapat azab seksaan dihari akhirat nanti.

Diambil dari: http://abubasyer.blogspot.com/2011_01_02_archive.html

[Penulis adalah Ahli Teras Pertubuhan IKRAM Malaysia]


Sabar dan taqwa kunci hadapi dengki dan iri hati


Sungguh kita ketahui bahawa manusia hidup bermacam-macam karenah dan ragam. Kesemuanya tidak sempurna untuk melengkapi keperluan hidup masing-masing. Ada yang tidak berpuas hati terhadap kejayaan orang lain, dan ada pula yang cemburu buta terhadap kesenangan yang dilalui individu lain. Maka, wujudlah perasaan dengki dan iri hati dalam setiap diri manusia itu.
Iri hati bermaksud perasaan tidak puas hati terhadap diri sendiri kerana melihat kesenangan orang lain. Hasad dengki pula diertikan sebagai suatu sikap tidak senang diatas kesenangan, kenikmatan atau kelebihan yang terdapat dalam diri orang lain.
Firman Allah s.w.t dalam surah An-Nisa’ ayat 54 bermaksud, “Adakah patut mereka dengki kepada manusia atas nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada mereka daripada kurnia-Nya?” Orang yang bersifat hasad dengki jiwanya sentiasa merasa serba kekurangan dengan apa yang dimilikinya. Ini kerana dia tidak pernah merasa bersyukur di atas apa yang dimilikinya, sebaliknya dia mewujudkan perasaan dengki dan iri hati terhadap apa yang dimiliki oleh orang lain.



Dalam Islam, sifat hasad dengki adalah tercela dan tergolong dalam amalan-amalan orang munafik. Banyak keburukan yang diperolehi akibat daripada perbuatan dengki dan iri hati ini kerana sifat dengki dan iri hati boleh mengakibatkan perpecahan ummah. Sifat ini juga boleh mewujudkan perasaan dendam, berprasangka buruk dan permusuhan terhadap individu lain.
Allah berfirman yang bermaksud, “Yang paling aku takut dari apa yang aku takut pada umatku ialah yang banyak harta pada mereka, lalu mereka saling berdengki dan berbunuh-bunuhan.” (HR. Ibnu Abid Dunya an Amir Al-Asy’ari)
Islam mengharuskan umatnya mempunyai perasaan dengki terhadap orang lain kepada dua perkara sahaja, iaitu terhadap ilmu dan harta kekayaan yang dimiliki oleh orang lain. Hadis riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibnu Umar, Rasulullah saw bersabda, “Tidak ada dengki selain daripada dua perkara, iaitu orang yang diberikan harta oleh Allah swt lalu dikuasainya harta itu pada kebenaran dan orang yang diberikan ilmu oleh Allah swt lalu diamalkan ilmu itu dan diajarkan kepada manusia.”
Dengki juga hanya dimiliki orang yang berjiwa rendah dan sifat itu mendorongnya berangan-angan kosong untuk mendapatkan kenikmatan yang dimiliki orang lain. Di dalam setiap diri manusia, sememangnya mempunyai keinginan bersaing untuk mendapat nikmat yang sama atau lebih. Sifat ingin bersaing secara sihat adalah halal. Ia dikenali sebagai ghibtah. Seseorang yang menyedari dirinya serba kekurangan, apabila melihat orang lain maju dan mendapat lebih nikmat maka ia akan berusaha bersungguh-sungguh seperti yang dilakukan oleh orang lain. Inilah sifat bukan dengki yang sebenarnya.
Menurut pakar perunding motivasi dan keluarga, Datuk Dr Hj Fadzilah Kamsah dalam bukunya yang bertajuk “Menerobos Sempadan Diri”, antara tips motivasi yang diajar oleh beliau ialah kunci kemenangan adalah sabar.
Benar sekali kata-kata beliau kerana untuk mecapai suatu kemenangan bukanlah mudah, malah kita harus bersabar dan terus berusaha yang terbaik demi mencapai sebuah kemenangan.
Apa yang saya ingin kupaskan di dalam ruangan ini, untuk menghadapi perasaan hasad dengki adalah perbanyakkan kesabaran dan tingkatkan ketaqwaan kepada Allah s.w.t. Ketaqwaan kepada Allah s.w.t menuntut kita agar mempunyai sifat sabar sepanjang masa. Mustahil seseorang manusia itu mencecah kaki kegerbang ketaqwaan tanpa mempunyai kesabaran yang tinggi. Ini kerana taqwa bererti seseorang mestilah tunduk dan patuh kepada suruhan Allah serta menjauhi segala larangan-Nya. Kekuatan dalam kesabaran itu amatlah penting dalam melaksanakan perintah dan larangan-Nya.
Sabar ialah ketahanan rohani dan jasmani dalam melaksanakan perintah Allah s.w.t dan meninggalkan segala larangan-Nya. Sifat ini sememangnya digalakkan oleh Islam. Sabar dalam ketabahan menghadapi kesusahan dan kecekalan untuk mengatasi masalah. Dalam setiap kehidupan, masalah dan cabaran merupakan asam garam kehidupan yang tidak dapat kita elakkan.
Sesungguhnya manusia tidak terlepas daripada malapetaka dan kesusahan dalam kehidupan seharian. Oleh itu bersabarlah dan semoga kita semua dirahmati Allah serta diberi kemenangan di dunia dan akhirat. Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis riwayat Abu Hurairah r.a. bermaksud, “Tiada seorang muslim pun yang tidak mengalami penderitaan, keseksaan, kebimbangan, dukacita, kemelaratan dan kesedihan sehingga cucukan duri yang mengenainya melainkan dihapuskan oleh Allah sebahagian daripada kesalahannya.”
Sifat sabar sungguh mulia sekali untuk dihayati oleh kita semua kerana ia dimiliki oleh para Rasul. Kesabaranlah yang membimbing seseorang untuk mencapai kehidupan yang lebih baik setelah mengalami kesedihan, kehampaan, kekecewaan dan sebagainya.
Kita selalu mendengar dan membaca kata-kata ini, “Kadang-kadang, Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya sinar itu, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.”
Dari kata-kata di atas jelas menunjukan bahawa Allah tidak memberi kelebihan kepada kita dalam suatu perkara, tetapi Allah memberi kita kelebihan dalam sesuatu perkara yang lain.
Musibah yang terjadi itu adalah ujian dari-Nya. Yakinlah dengan Allah, dan yakinlah dengan janji-Nya. Dalam Al-Quran ada menyatakan dalam surah Al-Baqarah ayat 286, “Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya”
Tidak rugi kepada orang yang bersabar menghadapi cercaan dan hinaan daripada orang lain kerana Allah s.w.t telah meletakkan di tempat yang tinggi darjat orang yang bersabar, “Katakanlah (wahai Muhammad akan firman-Ku ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): “Wahai hamba-hamba-Ku yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). Dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.” (Surah Az-Zumar: Ayat 10)
Kadangkala kita mengeluh akan kehidupan yang kita jalani dan kadangkala kita tidak berada di jalan yang lurus kerana sifat-sifat syaitan yang melemahkan azam dan memesongkan kita dari jalan yang lurus seterusnya menimbulkan rasa iri hati dan hasad dengki yang telah menutup hati kita daripada memperoleh hidayah Allah s.w.t.
Semakin kotor hati, semakin kusam dan pekat pula hati kita yang dipenuhi dengan kegelapan. Tanpa cahaya, nur dan hidayah Allah s.w.t yang membimbing kita ke jalan yang lurus, maka kotorlah hati kita dengan sifat yang tercela lagi hina ini.
Justeru, marilah kita bersama-sama meningkatkan ketaqwaan kepada Allah s.w.t dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Beranilah beramal dengan sifat yang terpuji dengan bersabar di atas setiap ujian. Laluilah onak-duri kehidupan yang berliku dengan kesabaran dan ketaqwaan kepada-Nya. Mudah-mudahan ianya akan memberikan manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.
Sesungguhnya hasad dengki dan iri hati yang membawa kepada kerosakan dan bala tidaklah dihalalkan. Yang dituntut oleh agama ialah iri hati supaya kita turut berusaha bersungguh-sungguh untuk memperoleh nikmat, kesenangan dan kelebihan dari Allah s.w.t dan menggunakannya di jalan yang diredhai-Nya.
By: Siti Nur Syuhadda Azami

Tiada ulasan: