Sabtu, 24 Oktober 2015

PENYAKIT DEGIL BERKAIT RAPAT DENGAN PENYAKIT SOMBONG


Isnin, 28 Februari 2011

SURAH TAHA (AYAT 1- 5) MELEMBUTKAN HATI YANG KERAS DAN SEBAGAI DOA PENDINDING DIRI.


doa lembutkan hati

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Surah Taha adalah surah yang ke 20, juzuk 16. Surah yang baik untuk melembut hati yang keras terutama sekali dibacakan kepada ahli keluarga yang keras hati, malas dan degil untuk beribadat kepada Allah SWT. Boleh diamalkan sebagai ayat pendinding diri. Ayat 1 hingga 5 yang dibaca oleh Saidina Umar Al-Khattab r.a yang pada masa dan ketika itu belum lagi memeluk Agama Islam, tersentuh hatinya dan beliau terus memeluk agama Islam pada hari itu juga dihadapan Nabi Muhammad SAW.

Beliau seorang yang berani semasa kafir dan bertambah berani sesudah beriman. Sifat berani dan garang sehingga iblis atau syaitan pun tidak berani melintas dihadapan beliau lari lintang pukang jika bersua dengan Saidina Umar, inikan pula kita yang lemah semangat.

Semasa Nabi Muhammad s.a.w. mula menyebarkan Islam secara terang-terangan, Saidina Umar mempertahankan ajaran tradisi masyarakat Quraisy. Saidina Umar ialah antara orang yang paling kuat menentang Islam pada masa itu.

Menurut ahli sejarah Islam, semasa Saidina Umar dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah s.a.w., beliau bertembung dengan seseorang yang mengatakan bahawa beliau haruslah membunuh adik perempuannya dahulu memandangkan adiknya telah memeluk Islam.

Saidina Umar pergi ke rumah adiknya dan mendapati adiknya sedang membaca Al-Quran. Dalam keadaan yang marah dan kecewa beliau memukul adiknya. Apabila melihat adiknya berdarah, beliau meminta maaf dan sebagai balasan beliau akan membaca secebis ayat Al Quran kepada adiknya. Beliau berasa terharu apabila membaca dan mendengar ayat-ayat Al Quran yang begitu indah sehinggakan beliau memeluk Islam pada hari itu juga. Itulah kelebihan Surah Taha yang dibaca oleh beliau.

Selepas peristiwa terbabit, beliau berjanji akan melindungi Islam sehingga ke titisan darah terakhir. Dia menjadi khalifah kedua Islam pada 23 Ogos (633-644) bersamaan 22 Jamadilakhir tahun 13 Hijrah dan merupakan salah satu khalifah di dalam Khulafa al-Rasyidun.

Sebuah hadith dari Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa Rasulullah SAW berkata:

"Apabila Umar memeluk Islam, Jibril pun datang dan berkata: "Ya Muhammad, sesungguhnya seluruh makhluk langit bergembira dengan islamnya Umar"
Setelah memeluk Islam, Rasulullah SAW telah mengelarnya sebagai Al-Faruq kerana dapat membezakan di antara perkara yang benar dan bathil. Ketika ditanya oleh para sahabat bagaimana dia mendapat gelaran tersebut, Saidina Umar menjawab : "Pada suatu hari, Aku bertanya kepada Rasulullah SAW : "Ya Rasulullah SAW, adakah kita dalam kebenaran ?"

Jawab Rasulullah SAW: "Benar"

Aku berkata lagi: "Kenapakah kita beribadah secara sembunyi ?"

Kemudian kami masuk ke Masjidil Haram membuat dua syaf, satu saya dan satu lagi Saidina Hamzah (berjemaah). Maka semua orang KAFIR Quraisy melihat ke arah kami berdua dengan perasaan yang sangat marah yang tidak pernah mereka terjadi sebelum ini, lalu Rasulullah SAW mengelarkan aku Al-Faruq! 

Dengan islamnya Umar, maka umat Islam yang sebelum itu sentiasa ketakutan menjadi kuat. Mereka telah berani solat secara terang-terangan di BaitulLah khususnya setelah peristiwa di atas. Di samping itu juga, orang Quraisy juga tidak berani menganggu orang Islam yang sedang beribadah kerana takut kepada Umar.

doa melembutkan hati

Taa' Haa. (1)

Ma anzalna AAalayka alqur-analitashqa (2)
Illa tathkiratan liman yakhsha (3)
Tanzeelan mimman khalaqa al-arda wassamawatialAAula (4)
Arrahmanu AAalaalAAarshi istawa (5)


Maksudnya:
  1. Taa. Haa.
  2. Kami tidak menurunkan A-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
  3. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut yang melanggar perintah Allah.
  4. Al-Quran diturunkan dari tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.
  5. Ia-itu Allah Ar-Rahmaan,yang bersemayam diatas 'Arasy.
Bacaan Untuk Anak/Suami Yang Degil Yang Tak Mahu Solat

Baca doa ini 3 x dan dihembuskan semasa anak/suami anda sedang tidur pada hidungnya semasa ia sedang menarik nafas masuk. Lakukan sekurang-kurangnya 7 malam semasa anak /suami sedang tidur nyenyak. InsyaAllah...

Wasallam.


Jauhi Dua Sifat Sangat di Benci Allah SWT iaitu Keras Kepala dan Suka Bertengkar

أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Orang laki-laki yang paling dibenci oleh Allah ialah orang yang keras kepala lagi suka bertengkar.” (Hadis Riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa ada dua sifat manusia yang paling dibenci oleh Allah SWT iaitu :

Pertama : Keras kepala

Kedua : Suka bertengkar.

Huraiannya :

Pertama : Keras kepala.

Penyakit keras kepala atau degil adalah sifat iblis laknatullah.

Iblis merasa dirinya lebih mulia daripada Nabi Adam a.s. kerana dia diciptakan daripada api sedangkan Adam diciptakan daripada tanah. Iblis keras kepala tidak mahu tunduk kepada perintah Allah SWT dan dia tetap berdegil dengan  pendapatnya sendiri dan tidak mematuhi arahan Allah SWT. Sifat keras kepala ini sebenarnya beriringan dengan sifat sombong, bongkak, takbur dan ego.

Kesemua sifat-sifat mazmumah ini amat dibenci oleh Allah SWT dan sifat-sifat ini adalah sifat penghuni neraka.

Allah SWT berfirman yang bermaksud :
“(Iblis) menjawab, Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku selalu menghalangi mereka daripada jalanMu yang lurus. Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur”(Surah al-A’raf: ayat 16-17)

Ini menunjukkan bahawa kekufuran iblis bukanlah kerana kejahilan bahkan kekufurannya kerana keras kepala dan sombong.

Sabda Nabi SAW maksudnya: "Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan."
(Hadis Riwayat Muslim)

Jika kita lihat di dalam masyarakat kita adakah kita bertemu dengan orang yang bersifat keras kepala? Ya, kita akan bertemu dengan ramai manusia yang bersifat keras kepala, degil , ego dan  sombong.

Sifat keras kepala ini salah satu sifat mazmumah yang membawa dosa besar selepas kufur. Bahkan dari keras kepala, seseorang itu boleh jadi kufur apabila ego dan kesombongannya itu sudah besar. Dari sifat  ini melahirkan lebih banyak mazmumah-mazmumah yang lain. Dari satu mazmumah, beranak-anak mazmumah yang lain. Seolah-olah sifat keras kepala itu bukan buah lagi tetapi ia adalah pokok kejahatan dalam hati manusia, yang akan melahirkan buah-buah kejahatan, yang berduri, kelat dan beracun. Dari sini akan melahirkan sifat pemarah, dendam dan susah terima kebenaran. Dari situ juga melahirkan kezaliman sesama manusia. Sudah berapa banyak sifat yang dilahirkan oleh keras kepala yang bukan sahaja merosakkan dirinya bahkan mengharu-birukan kehidupan, memecahbelahkan rumah tangga, masyarakat, antara etnik dengan etnik, bangsa dengan bangsa dan akhirnya mencetuskan peperangan.

Biasanya orang yang keras kepala adalah terdiri daripada orang-orang kaya, golongan bangsawan, hartawan dan pemimpin masyarakat. Setiap para Rasul yang telah diutuskan kepada kaumnya, majoriti yang menolak dakwah para rasul adalah terdiri daripada mereka yang menjadi penguasa / pemimpin masyarakat dan mereka terdiri daripada golongan hartawan dan bangsawan, sedangkan yang menjadi pengikut setia para rasul adalah golongan miskin yang sentiasa ditindas.

Pintu hati orang yang keras kepala telah tertutup untuk menerima kebenaran. Jika diminta untuk beriman kepada Allah SWT mereka enggan beriman, begitu juga jika diminta berhukum dengan hukum-hukum Allah SWT, mereka memberi macam-macam alasan .

Contoh alasannya sekarang zaman moden hukum-hukum Allah SWT tidak sesuai dengan masyarakat majmuk, jika hukum rejam dijalankan keatas orang yang berzina maka akan habis batu-batu JKR untuk membuat jalan raya, jika hukum potong tangan dijalankan maka umat Islam akan dipandang hina oleh agama lain disebabkan ramai tangan-tangan umat Islam kodong kerana telah dipotong tangan kerana mencuri. Nauzubillahiminzalik! ini sebenarnya jawapan orang-orang fasik dan munafik dan mereka kufur dengan ayat-ayat Allah SWT, kerana mempermain-mainkan hukum-hukum Allah SWT seolah-olah Dia telah berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya.

Dalam surah Nuh jelas menunjukkan bahawa orang yang keras kepala tetap tidak mahu beriman walaupun  Nabi Nuh a.s berdakwah siang dan malam selama hampir 950 tahun.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan sesungguhnya aku setiap kali menyeru mereka (untuk beriman) agar Engkau mengampunkan mereka, mereka memasukkan anak jarinya ketelinganya dan menutupkan bajunya (kewajahnya) dan mereka tetap (mengingkari) dan sangat menyombongkan diri." (Surah Nuh ayat 7)

Nabi Nuh a.s telah habis kesabaran lalu berdoa kepada Allah SWT  agar Dia menurunkan azab-Nya di atas kaumnya yang keras kepala seraya berseru:"Ya Allah! Janganlah Engkau biarkan seorang pun daripada orang-orang kafir itu hidup dan tinggal di atas bumi ini. Mereka akan berusaha menyesatkan hamba-hamba-Mu, jika Engkau biarkan mereka tinggal dan mereka tidak akan melahirkan dan menurunkan selain anak-anak yang berbuat maksiat dan anak-anak yang kafir seperti mereka." (Surah Nuh ayat 26-27)

Doa Nabi Nuh dikalbulkan oleh Allah SWT dan permohonannya diluluskan dan tidak perlu lagi menghiraukan dan mempersoalkan kaumnya, kerana mereka itu akan menerima hukuman Allah dengan mati tenggelam di dalam banjir besar yang diturunkan oleh Allah SWT.

Kedua : Suka bertengkar.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud ; "Mahukah kamu semua aku beritahu( sifat-sifat) ahli syurga? Para sahabat menjawab . "Ya", baginda bersabda," Setiap orang lemah dilemahkan, andainya dia meminta kepada Allah, nescaya Allah mengkabulkannya. Mahukah aku beritahu (sifat-sifat) ahli neraka? Setiap orang yang suka bertengkar dengan kasar ('utul) , berlagak (jawwaz) dan sangat sombong (mustakbir) (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Orang yang suka bertengkar dan suka menegakkan pendapatnya sendiri (menegakkan benang yang basah) adalah orang yang angkuh dan sombong. Baginya dia sahaja yang betul dan orang lain semuanya salah. Dia sukar untuk berbincang dengan cara baik kerana dia menganggap pendapat orang lain rendah dan pendapatnya sahaja yang baik dan perlu diutamakan. Sifat ini berlaku disebabkan  hatinya sakit dan keras disebabkan dosa-dosa yang menutup pintu hati. Bila melakukan maksiat sudah tidak terasa bahawa maksiat itu adalah perbuatan yang mengundang kemurkaan Allah SWT.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Jangan terlalu banyak berbicara selain menyebut Allah. Sebab mereka yang banyak berbicara selain menyebut Allah akan mengeraskan hati. Sesungguhnya manusia yang paling jauh daripada Allah ialah pemilik hati yang keras." (Hadis Riwayat Tirmizi daripada Ibnu Umar)

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita menjauhkan diri kita daripada sifat keras kepala dan suka bertengkar kerana kedua-dua sifat ini sangat dibenci oleh Allah SWT. Jika Allah SWT membenci sifat-sifat ini maka Dia tidak akan memberi  taufik dan hidayah dan rahmat-Nya kepada sesiapa yang memiliki sifat-sifat ini. Wujudnya kedua-dua sifat ini adalah tanda hati seseorang sedang sakit, keras dan mati.

Friday, October 1, 2010

Jangan Jadi Orang yang DEGIL!

Assalamualaikum wbt.


Hari ini seorang sahabat berkongsi sesuatu dengan saya. Katanya sebelum dia berjumpa dengan saya, dia sempat berjumpa dengan Syeikh yang selalu mengajarnya. Seronoknya dia dan siapa - siapa yang dapat talaqqi dengan Syeikh. Saya tak pernah lagi talaqqi direct dengan mana - mana Syeikh. Cuma pernah dibawa oleh seorang kakak berjumpa dengan Syeikh tersebut dan sempat berkenal-kenalan. Tapi, Syeikh bercakap dalam bahasa arab. Saya susah nak faham. Verily, languange is a barrier. huhu.

Apa yang sahabat saya kongsikan ni, dia dapat dari Syeikh tersebut.

"Di pagari syurga dengan perkara yang tak disukai, Di pagari neraka dengan perkara yang disukai"

Saya tak pasti ini hadith atau apa. Tapi kalau rujuk kitab Riyadhus Salihin dalam bab mujahadah, hadith yang ke-7, matannya lebih kurang sama : "Dihijab neraka itu dengan perkara syahawat (kesenangan), dan dihijab syurga itu dengan perkara yang tidak disenangi" - mutafaqun 3alaih-

Mencapai syurga itu bukan mudah. Kita akan menempuh pelbagai perkara yang kita tidak suka. Islam itu sendiri, untuk kita menegakkan segala syariat di dalamnya bukanlah mudah. Semuanya dirasakan berat. Semuanya kita tidak suka. Tengok saja orang sekarang, usah cerita perkara - perkara yang besar, cerita dulu perkara yang asas dalam Islam.

Solatnya, sempurnakah?
Puasanya, bersungguhkah?
Zakatnya, tertunaikah?

Inikan pula menyentuh perkara - perkara yang lebih luas.

Halal dan haram. Aurat. Ikhtilat. dan macam -macam lagi.

Orang sekarang, marah kalau kita nilai mereka dari luaran.

Kalau cakap tentang aurat, mereka akan kata, "alahh.. orang bertudung labuh tu belum tentu baik.."

Kalau orang buat amar makruf nahi mungkar, mereka akan kata, " elehh.. macam laa dia tu baik sangat. dulu lebih kurang sama je dengan kitorang.."

Anda tahu apakah tugasan para Rasul? Peranan mereka ada 3 :

1. Menanamkan pegangan Islam dalam hidup semua manusia.

2. Mengajak mereka yang sudah menerima Islam supaya membentuk hidup mereka mengikut corak Islam.


3. Menubuhkan Daulah Islamiyah.



Tapi, antara kesilapan orang pada hari ini, mereka hanya melaksanakan yang pertama sahaja dan mengabaikan yang kedua.

Tidak cukup jika Islam hanya dipegang dengan hati sahaja. KeIslaman kita perlu dipamerkan. Hidup kita, perlu dicorakkan dengan Islam.

" Eleh pakai kopiah.. konon alimlah tu?!"

"Saya ni nampak je tak pakai tudung, bukak aurat sana sini.. tapi hati saya baik.."

"Saya ni luar je nampak macam ni..tapi dalam orang tak t
ahu.."

"Awak ni siapa nak tegur-tegur saya, ingat awak pakai tudung labuh tu baik sangat ke?"


Inilah antara dialog - dialog orang yang degil! Mereka menolak Islam kerana mereka degil. Mereka tidak mahu mendalami Islam kerana mereka takut Islam akan menyekat mereka.

Mereka takut untuk belajar tentang halal dan haram kerana mereka takut mereka tidak boleh buat apa yang mereka sukai. Mereka takut untuk belajar soal ikhtilat kerana mereka takut mereka tidak lagi boleh bergaul bebas perempuan dan lelaki. Mereka takut belajar tentang aurat kerana mereka nanti tidak lagi boleh berpakaian ketat dan seksi yang mereka sukai dan berfesyen dengan fesyen-fesyen terkini yang tidak endah soal aurat.

Mereka menolak Islam kerana mereka degil! Mereka ini sama seperti golongan jahiliyyah pada zaman Rasulullah s.a.w. Golongan - golongan jahiliyyah terdahulu menolak ajaran Rasulullah s.a.w dan cuba untuk menyekat Rasulullah s.a.w daripada menyampaikan kebenaran dan risalah Islam.

Mengapa?

Kerana mereka takut sekiranya pengaruh dan kepentingan mereka terhakis disebabkan kewujudan Islam yang bercanggah dengan amalan jahiliyyah mereka selama ini. Mereka takut sekiranya mereka menerima Islam yang dibawa oleh Rasullullah s.a.w, kemewahan mereka akan hilang, pangkat mereka akan tercabut dan pengaruh mereka akan terluput.

hurmm, letih sungguh bercakap dengan orang-orang yang degil ini kan?

Kalaulah tidak kerana dakwah itu adalah sunnah Rasulullah s.a.w yang terbesar, pasti tidak ramai yang sanggup untuk meneruskan perjuangan di jalan dakwah yang penuh dengan cemuhan dan makian ini.



Kalaulah tidak kerana kita faham bahawa syurga itu dipagari dengan perkara - perkara yang tidak kita sukai, pasti kita tidak gagah menempuh perkara yang tidak kita sukai itu dengan sabar agar kelak kita dapat melangkah ke syurga Allah s.w.t.

Dan kalaulah kita tidak faham bahawa kesenangan dan perkara - perkara syahawat itu memagari neraka, sudah tentu kita akan leka dengan kesenangan dan menerobos masuk ke lembah neraka.

Kikislah karat - karat jahiliyyah yang bertapak dalam hatimu. Janganlah menjadi orang yang degil!

Thursday, January 13, 2011

Menangani Orang Degil Dalam Jemaah Islam

Manusia berjiwa pemberontak, degil dan keras dalam pendekatan memang terdapat dalam banyak organisasi. Mereka selalu mengusik perjalanan organisasi dengan hujah-hujah dan paling teruk mereka mengancam kestabilan organisasi.

Pemimpin perlu menangani mereka dengan baik sebelum menggunakan pendekatan tegas terhadap mereka. Ikhwanul Muslimin banyak kali menghadapi situasi ini. Antaranya ketika menghadapi fitnah takfir. Setelah tahun 1965, para aktivis Ikhwan dizalimi dengan teruk. Kezaliman ini mewujudkan sekelompok golongan radikal dalam jemaah Ikhwan. Kelompok ini taksub terhadap pendapat-pendapat Sayyid Qutb. Mereka mengkafirkan sesiapa yang tidak disukai mereka.

Imam al Hudaybi dan ulama Ikhwan cuba mengatasi masalah fitnah takfir ini melalui pelbagai dialog dan ceramah tetapi gagal. Golongan ini diseru agar berbaiat kepada pimpinan dan jemaah. Mereka berkata “kami berbai’at untuk mengikuti jemaah kecuali dalam masalah takfir. Hendaklah masalah ini diserahkan pada ijtihad masing-masing orang!”
Imam Hudaybi menjawab “ harus mengikuti jemaah dalam segala hal termasuk masalah takfir. Siapa yang tidak siap berbai’at seperti itu, maka hendaklah mencari jemaah selain Ikhwanul Muslimin!”
Terfikir juga bagaimana ucapan Imam Hudaybi terhadap golongan mempersoalkan perkara yang belum pasti berlaku, mempersoalkan kebijaksanaan pemimpin, mendesak pemimpin mendedahkan rahsia jemaah, memperbodoh dan memperkenakan pimpinan serta melabel pimpinan. Mereka wala’ dan tsiqah kepada pemimpin tertentu bukannya pemimpin utama jemaah bahkan kewala’kan dan ketsiqahan mereka terhadap pemimpin luar lebih tinggi daripada pemimpin sendiri.

Konflik kepimpinan dan percubaan menjatuhkan kepimpinan turut dialami oleh al banna sendiri, begitu al Hudaybi. Dugaan ini menambahkan rencam pengalaman seseorang pemimpin. Betullah ucapan TGNA yang mengatakan golongan ini bagaikan kemuncup dan blogger celaka.

Tiada ulasan: