JANGAN TABUR FITNAH DAN MEMPERCAYAINYA
Tabur fitnah atau adu domba merupakan
sesuatu perkara yang amat mudah untuk dilakukan, namun kesan dosanya
amatlah besar di sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Imam al-Bukhari di
dalam kitab Sahihnya meletakkan terjemahan atau tajuk bab hadith adu
domba dengan katanya ‘باب النميمة من الكبائر’ (Bab Umpatan ialah antara
dosa-dosa besar), maka kata beliau ini jelas menunjukkan bahawa
perbuatan menabur fitnah, adu domba dan umpatan ini diketogarikan
sebagai dosa-dosa besar di dalam agama.
Terdapat banyak nas dari Kitab Allah SWT dan hadith-hadith Rasulullah
yang menceritakan perihal perbuatan yang keji ini antaranya firman
Allah SWT di dalam surah al-Nur, ayat 19:إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).
Ayat suci di atas secara jelasnya mengecam mereka yang suka mereka-reka cerita lalu menyebarkan pada orang lain dengan ancaman siksa yang amat dahsyat.
Secara kebiasaannya fitnah yang timbul disebabkan perasaan sangka buruk terhadap seseorang yang dibenci atau tidak disukai, maka timbullah idea untuk memburukkan seseorang itu dengan melontarkan fitnah dan tuduhan ke atasnya. Oleh kerana itu, Baginda Sallallahu ‘alaihi wa sallam memberi amaran agar menjauhi sifat begini, sepertimana hadith meriwayatkan:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” إِيَّاكُمْ وَالظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيثِ، وَلاَ تَحَسَّسُوا، وَلاَ تَجَسَّسُوا، وَلاَ تَحَاسَدُوا، وَلاَ تَدَابَرُوا، وَلاَ تَبَاغَضُوا، وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا “. متفق عليه
Abu Hurairah RA meriwayatkan dari Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam, bahawa baginda SAW telah bersabda, “Berhati-hati dengan syak wasangka, kerana syak wasangka adalah sepalsu-palsu cerita, jangan mencari-cari kesalahan orang lain, jangan mengintip, jangan saling berhasad dengki, jangan kamu putus hubungan antara satu sama lain, jangan saling marah memarahi(membenci) dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara(di antara kamu). ” Hadith riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim.
Selalu sebahagian masyarakat mudah mempercayai sesuatu cerita lalu menyebarkan ia pada orang lain. Perkara sebegini sering menyebabkan fitnah atau cerita palsu mengenai seseorang tersebar dengan mudah. Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam telah memberi amaran akan perbuatan ini, sepertimana sepotong hadith ada menyebut:
حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِبًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ, رواه مسلم في مقدمة صحيحه, باب النهي عن الحديث بكل ما سمع
Hafs bin ‘Asim meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Cukuplah bagi orang itu disebut sebagai pembohong jika ia membicarakan dengan setiap apa yang dia dengar”. Hadith riwayat Imam Muslim.
Dalam riwayat lain menyebut:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ. رواه أبو داود في كتاب الأدب, باب في التشديد في الكذب
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Cukuplah bagi orang itu berdosa jika ia membicarakan dengan setiap apa yang dia dengar”. Hadith riwayat Imam Abu Daud.
Imam Ali al-Qari menjelaskan maksud hadith di atas di dalam kitabnya ‘Mirqah al-Mafatih Syarh Miskah al-Masabih’:
لو لم يكن للمرء كذب إلا تحديثه بكل ما سمع من غير تيقن أنه صدق أم كذب ، لكفاه من الكذب أن لا يكون بريئا منه ، وهذا زجر عن التحديث بشيء لم يعلم صدقه
“Seseorang itu tidak dikira menipu melainkan jika dia menyampaikan apa sahaja yang dia dengan tanpa rasa yakin samaada perkara itu benar atau tipu. Seseorang itu dikira sebagai penipu jika dia tidak berlepas tangan darinya(menyampaikan apa sahaja yang didengari). Ini adalah larangan menyampaikan sesuatu yang dia tidak mengetahui kebenarannya.”
BALASAN DAN AZAB PENGADU DOMBA ATAU PENYEBAR FITNAH.
firman Allah SWT di dalam surah al-Nur, ayat 19:
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ { مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِقَبْرَيْنِ ، فَقَالَ : إنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ أَمَّا أَحَدُهُمَا : فَكَانَ لَا يَسْتَتِرُ مِنْ الْبَوْلِ ، وَأَمَّا الْآخَرُ : فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ فَأَخَذَ جَرِيدَةً رَطْبَةً ، فَشَقَّهَا نِصْفَيْنِ ، فَغَرَزَ فِي كُلِّ قَبْرٍ وَاحِدَةً فَقَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، لِمَ فَعَلْتَ هَذَا ؟ قَالَ : لَعَلَّهُ يُخَفَّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ يَيْبَسَا. رواه البخاري في صحيحه, كتاب الجنائز, باب الجريد على القبر
Dari Abdullah Ibnu Abbas RA, “Suatu hari Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam melalui dua buah kubur, lalu bersabda, ‘Sesungguhnya kedua-dua ahli kubur diazab di dalam kubur, kedua-duanya tidak diazab kerana dosa besar. Salah seorang dari mereka tidak istibrak dari kencing, manakal seorang lagi berjalan menyebarkan fitnah dan umpatan’. Maka baginda Sallallahu ‘alaihi wa sallam mengambil pelepah tamar dan mematahkan kepada dua bahagian dan menanam setiap satu pada setiap kubur. Lalu para sahabat bertanya, ‘Wahai Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam, mengapa kau lakukan begitu?’ Lalu baginda bersabda, “Moga-moga ia dapat meringankan azab mereka selagimana ia tidak kering””.
همام بن الحارث قال: كُنَّا جُلُوسًا مَعَ حُذَيْفَةَ فِي الْمَسْجِدِ فَجَاءَ رَجُلٌ حَتَّى جَلَسَ إِلَيْنَا فَقِيلَ لِحُذَيْفَةَ إِنَّ هَذَا يَرْفَعُ إِلَى السُّلْطَانِ أَشْيَاءَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ إِرَادَةَ أَنْ يُسْمِعَهُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ. رواه مسلم, كتاب الإيمان, باب بيان غلظ تحريم النميمة
Hammam bin al-HaritH berkata, “Kami pernah duduk-duduk bersama Hudzaifah RA di dalam masjid, maka seorang lelaki datang sehingga duduk menghadap kami. Lalu dia berkata kepada Hudzaifah RA, ‘Sesungguhnya orang ini menyampaikan suatu berita kepada penguasa.’ Maka Hudzaifah RA berkata dengan maksud agar lelaki itu mendengarnya, “Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba’.” Hadith riwayat Imam Muslim.
عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَأَنَّهُ بَلَغَهُ أَنَّ رَجُلًا يَنُمُّ الْحَدِيثَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ. رواه الإمام أحمد في مسنده, في باقي مسند الأنصار, حديث حذيفة بن اليمان عن النبي صلى الله عليه وسلم
Abu Wa’il meriwayatkan dari Hudzaifah RA bahwa telah sampai berita kepadanya, bahwa seorang laki-laki mengadu domba suatu pembicaraan, maka Hudzaifah RA berkata, “Saya mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidak akan masuk surga orang yang suka mengadu domba’.”
Akhir sekali, jika anda difitnah dan dituduh dengan pelbagai tomahan dan berita yang tidak benar mengenai anda, maka pujuk lah diri anda dengan ucapan, “Ssesungguhnya saya berpuasa”. Sabda Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam:
وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ. رواه البخاري في صحيحه, كتاب الجنائز, باب هل يقول إني صائم إذا شتم
Maksudnya: “Apabila hari seseorang itu berpuasa maka janganlah dia mengeluarkan kata-kata tidak senonoh dan janganlah dia menengking. Sekiranya ada orang yang memakinya atau mahu bertengkar dengannya maka hendaklah dia memberitahu bahawa saya sedang berpuasa.” Hadith riwayat Imam al-Bukhari.
Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi, 18 Ramadan 1434
Kuala Lumpur
Rabu, 24 Jun 2009
DOSA BESAR KE 46:FITNAH / MENGADU DOMBA
MENGADU DOMBA /FITNAH (Peringatan Daripada Peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj)
(Petikan/ Ringkasan Huraian dari kitab al-Kabaair yang disampaikan oleh Ustaz Muhamad Naim dalam kuliah di Surau Al-Ansar Rampaisari pada 16 Jun dan 23 Jun 2009)
Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.
Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.
Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.
Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.
Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.
Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.
Hukum Mengadu Domba
Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).
Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.
Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.
Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu domba.
Balasan Mengadu Domba
Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak. Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.
1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:
Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”(Surah Humazah: 1)
Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).
2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:
Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).” (Surah al-Qalam: 11-13)
Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”(Hadis riwayat Muslim)
3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana melakukan dosa besar.”
Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing, sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu domba”.”(Hadis riwayat al-Bukhari)
Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.
Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba
1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”(Surah al-Hujurat: 6)
2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”(Surah al-Luqman:17)
3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.
4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”(Surah al-Hujuraat: 12)
5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”(Surah al Hujuraat: 12)
6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).
Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.
WALLAHUA'LAM..SELAMAT BERAMAL
(Petikan/ Ringkasan Huraian dari kitab al-Kabaair yang disampaikan oleh Ustaz Muhamad Naim dalam kuliah di Surau Al-Ansar Rampaisari pada 16 Jun dan 23 Jun 2009)
Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.
Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.
Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.
Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.
Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.
Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.
Hukum Mengadu Domba
Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).
Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.
Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.
Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu domba.
Balasan Mengadu Domba
Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak. Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.
1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:
Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”(Surah Humazah: 1)
Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).
2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:
Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).” (Surah al-Qalam: 11-13)
Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”(Hadis riwayat Muslim)
3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana melakukan dosa besar.”
Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing, sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu domba”.”(Hadis riwayat al-Bukhari)
Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.
Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba
1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”(Surah al-Hujurat: 6)
2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”(Surah al-Luqman:17)
3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.
4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”(Surah al-Hujuraat: 12)
5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”(Surah al Hujuraat: 12)
6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).
Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.
WALLAHUA'LAM..SELAMAT BERAMAL
Hukum Menabur Fitnah & Menyebarkan Keburukan Orang
Source Extracted from Google |
Terang2 cakap, saya ni bukanlah ustazah... dan saya ni bukanlah
sempurna...cuma apa yang saya rasakan betul dan ilmu yang saya dapat,
saya sekadar berkongsi dengan uols. Hu hu hu... nak kata diri
sempurna... masih belum lagi, dan x ada seorang pun manusia yang
sempurna dalam dunia ni, sebab kita hamba Allah... kita bukanlah siapa2
nak riak, nak berbangga, or menunjuk2 kita orang baik... dan saya pun x
nak mengaku yang saya baik sebab saya x boleh nak nilai diri sendiri
dari sudut itu... Orang yang melihat, orang yang memerhati lebih tahu
dari diri kita sendiri... bagi saya sendiri, dalam perjalanan hidup ni
masih banyak lagi yang perlu saya perbaiki dan istiqomah diri... saya
masih belajar, mencari dan cuba memperbaiki diri...
Sekadar perkongsian dari pembacaan dari seorang kakak yang telah lama saya kenal dari tempat saya pernah bekerja dulu...
Rasulullah SAW menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai
Rasulullah, apakah itu ghibah?" Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu
yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!". Kemudian Baginda
ditanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan itu benar?" Jawab
Baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah
ghibah, tetapi sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah
melakukan buhtan (pembohongan besar)." ~ Hadith Riwayat Muslim, Abu Daud
dan At-Tarmizi.
Ghibah maksudnya menyebut keburukan orang lain walaupun benar. Buhtan
maksudnya memfitnah dan mengada-adakan keburukan orang. Orang yang
mendengar ucapan ghibah juga turut memikul dosa ghibah kecuali dia
mengingkari dengan lidah atau menerima dengan hatinya (yakni tidak
menyampaikan cerita itu). Bila ada kesempatan, maka lebih utama baginya
mengalihkan ghibah tersebut dengan pembicaraan yang lebih manfaat.
Ghibah bukan hanya pada ucapan lidah, tetapi setiap gerakan, isyarat,
ungkapan, celaan, tulisan atau gelaran yang berbaur hinaan. Mendengar
ghibah dengan sikap kagum dan menyetujui apa yang dikatakannya, hukumnya
sama dengan ghibah. Pahala amal kebaikan orang yang melakukan ghibah
akan diberikan kepada orang yang menjadi sasaran ghibahnya. Islam
mengharamkan dan melarang ghibah kerana ia boleh mengakibatkan putus
ukhwah, rosak kasih sayang, timbul permusuhan, tersebar aib dan lahir
kehinaan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Seseorang hamba yang
membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya),
akan dilempar ke neraka jahanam sejauh antara timur dan barat." ~
Riwayat Muslim
Perkataan "fitnah" berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud
kekacauan, bencana, cubaan dan penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan
dengan berita bohong atau tuduhan yang diada-adakan untuk membinasakan
seseorang. Al-Quran dalam surah al-Hujarat ayat 12 jelas menghuraikan
persoalan fitnah.
"Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya
kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya
sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah sesetengah kamu
mengumpat sesetengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka
memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu patuhilah
larangan2 tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya
Allah Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani".
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada
Allah dan hari kemudian, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang
baik dan kalau tidak, hendaklah diam." ~ Riwayat Bukhari dan Muslim.
Rasulullah SAW ditanya tentang kelakuan apakah yang paling banyak
memasukkan seseorang ke dalam syurga. Jawab Baginda "Taqwa kepada Allah
dan keindahan akhlak, dan ketika Baginda ditanya: "Apakah yang paling
banyak memasukkan orang ke dalam neraka." Baginda menjawab: "Kejahatan
mulut dan kemaluan".
Allah telah memberi amaran kepada golongan yang suka berbohong dan
berdusta di dalam firmanNya bermaksud: "Maka nyatalah bahawa tidak ada
yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara2 yang dusta
terhadap Allah, dan mendustakan kebenaran sebaik2 sahaja kebenaran itu
disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka
jahanam disediakan tempat tinggal bagi orang2 kafir?" ~ Surah az-Zumar
ayat 32.
Allah berfirman bermaksud: "Mahukah Aku khabarkan kepada kamu, kepada
siapakah syaitan2 itu selalu turun? Mereka selalu turun kepada tiap2
pendusta yang berdosa, yang mendengar sungguh2 (apa yang disampaikan
oleh syaitan2 itu) sedangkan kebanyakan beritanya adalah dusta." ~ Surah
asy-Syuras' ayat 221-223.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sesiapa mengawal lidahnya (daripada
memperkatakan kehormatan orang) maka Allah akan menutup kecelaannya
(hal2 yang memalukan). Sesiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan
melindungi daripada seksa Nya. Dan sesiapa yang meminta kelonggarannya
kepada Allah, maka Allah akan menerima permintaan kelonggarannya." ~
Hadith Riwayat Ibnu Abib-Duanya.
Hadis Rasulullah SAW diriwayatkan daripada Huzaifah RA katanya: Aku
telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan masuk syurga orang
yang suka menabur fitnah."
Allah SWT meletakkan dosa membuat fitnah lebih buruk kesannya daripada
membunuh. Firman Allah bermaksud: "... fitnah itu besar (dahsyat) dari
melakukan pembunuhan..." ~ Surah al-Baqarah, ayat 217.
Oleh itu, hidup ni janganlah asyik mencari keburukan orang jer, asyik suka memfitnah demi mencari kepuasan diri agar diri berkuasa dan ingin dipercayai. Kuasa di dunia xlah hebat...carilah keredhaan Allah SWT, jangan asyik dok nak fitnah sana sini jew ye! Peringatan ini khusus untuk diri saya dan juga kepada kawan2 di luar sana.
Hukum Menyebar Berita Berunsur Fitnah
Perkataan
"fitnah" berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud kekacauan,
bencana, cubaan dan penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan sebagai berita bohong
atau tuduhan yang diada- adakan untuk membinasakan seseorang yang tidak sesuai
dengan kenyataan atau kebenaran.
Islam
mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya
tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi
setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur
fitnah. Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan
dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya
dengan berita berunsur fitnah.
Firman
Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang
fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya,
supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan
sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang
kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Banyak
pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang
kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah
menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan
daripada perbuatan itu. Fitnah biasanya disebarkan bertujuan memburukkan
individu atau kumpulan. Pada masa sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya
sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu.
Dosa
membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak
akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan
terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita
fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan
seperti tiada apa merugikan.
Hakikatnya,
dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan
fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api
membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu
sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan
sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.
Penyebar
khabar angin biasanya menyebut perkataan ‘dengar khabar’ mengenai berita yang
disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang,
maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti
berita benar. Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan
jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang
lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita
tidak benar.
Imam
Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia
orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang
tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan
fitnah.
Mengenai
berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau
kerelaan orang berkaitan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Adakah kamu semua
mengetahui apakah ghibah (mengumpat)?
Sahabat
menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan
sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya.
Lalu
ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar
berlaku pada dirinya?’
Rasulullah
bersabda lanjut: “Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku
pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada
dirinya bererti kamu memfitnahnya.” (Hadis riwayat Abu Hurairah)
Larangan
mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti
dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan janganlah kamu mengintip atau
mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain.” (Surah al-Hujurat, ayat 12).
Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak
daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.
Perkara
pertama perlu diberi perhatian untuk memastikan kesahihan berita ialah
memastikan sumber berita itu, yakni siapakah yang mula menyebarkan berita dan
rantaian orang yang membawa berita itu.
Umat
Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga
kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah
disebarkan kumpulan ekstremis agama.
Penyebaran
fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang
saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu. Fitnah
juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah malah, sejarah kejatuhan empayar besar
kerajaan Melayu Melaka tidak terkecuali kerana fitnah.
Ubat bagi
penyakit hati ialah dengan memperbanyakkan taubat dan selalu berzikir.
Sabtu, 28 Februari 2015
Siapa Yang Menabur Fitnah Dia Menabur Kebencian
Muralis
Dunia islam Opini
FITNAH adalah berita negatif yang tidak sebenarnya dituduhkan kepada seseorang. Mengapa orang memfitnah, apa tujuannya, apa akibatnya dan bagaimana sikap orang lain menerima berita fitnah?
Orang yang memfitnah seseorang jelas karena dia punya rasa benci dan tidak suka kepada orang yang difitnahnya dan punya sifat penipu. Tujuannya agar orang lain yang menerima berita bohong itu ikut membenci orang yang difitnah. Akibatnya diharapkan agar yang difitnah mengalami kerugian. Kalau berdagang agar dagangannya tidak laku, kalau diorganisasi agar tidak dipercaya dan tidak dipilih lagi memegang amanah tertentu.
Bagaimana sikap orang menerima Fitnah? Semestinya setiap berita yang buruk yang kita terima, periksa terlebih dahulu siapa yang mengatakan dan apa yang dituduhkan. Jangan berita buruk dipercaya serta merta tanpa penyelidikan lebih lanjut dan sipenerima berita tanpa penyelidikan malah ikut pula menyebarkannya. Jika demikian yang terjadi, maka orang yang menerima berita sama saja jeleknya dengan orang yang memfitnah.
Bagaimana seharusnya perlakuan kita kepada orang yang memfitnah dan menyebarkannya? Menurut Hukum yang bersifat universal, setiap perbuatan seseorang yang dapat merugikan orang lain, maka orang tersebut dapat dihukum atau wajib memberikan ganti rugi atas akibat dari perbuatan itu.
Jangan hormati orang yang suka menebar fitnah. Sudah menebar fitnah ingin dihormati lagi, itu tidak pantas. Jangan biarkan fitnah membudaya di organisasi Al Washliyah sebagai organisasi Islam yang menjadi kelompok teladan di masyarakat, penyebar ajaran Islam, penjaga akhlaqul karimah dan perajut ukhuwah. Fitnah itu budaya Non Islam, biasa digunakan penjajah sebagai taktik dengan cara curang untuk mengalahkan musuhnya.
Bangun ajaran Islam untuk tetap mewarnai kehidupan orang-orang di lingkungan Al Washliyah. Karena itu jaga agar perbuatan masing-masing tidak mengundang fitnah.
Para aktifis Al Washliyah sehari-hari selalu berbuat jujur dan terbuka dalam berbagai urusan, terutama menyangkut masalah uang. Perbuatan sembunyi-sembunyi dapat mengundang fitnah. Katakan secara jujur dan terbuka kepada umum, darimana kita dapatkan uang atau barang berharga dan ke mana kita pergunakan. Pertanyaan yang sama akan muncul juga nanti pada pengadilan Allah SWT di akhirat kelak.
Kalau orang jujur tetap difitnah apa sikap kita? Tentu harus bertindak segera. Belalah kebenaran dan hukumlah kejahatan. Jika berita negatif itu ternyata benar, tentu itu bukan fitnah. Jika orang yang dituduh benar melakukan penyelewengan, maka dia harus siap menerima konsekuensinya. Tarik kepercayaan itu dari tangannya, jangan dibiarkan dan dipertahankan lagi dalam posisi memegang amanah.
Jika berita negatif itu ternyata benar, si pembawa berita itu tahu karena punya bukti yang sangat kuat memenuhi syarat sesuai hukumnya, tidak hanya berdasarkan kata orang, maka orang yang membawa berita itu malah perlu dilindungi, diberi penghargaan dan laporannya perlu ditindak lanjuti, karena dia sudah melakukan perbuatan mulia yaitu Nahi Mungkar. Wallahu a’lam.
Penulis; Abdul Mun’im Ketua PB Al Washliyah.
- See more at: http://kabarwashliyah.com/2015/02/28/siapa-yang-menabur-fitnah-dia-menabur-kebencian/#sthash.3YvNOq2A.dpuf
Hukum Menabur Fitnah
Ghibah dan Buhtan
• Rasulullah menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?" Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!" Kemudian Baginda ditanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan ltu benar?" jawab Baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (pembohongan besar)."
(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi).
• Rasulullah menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?" Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!" Kemudian Baginda ditanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan ltu benar?" jawab Baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (pembohongan besar)."
(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi).
• Ghibah-menyebut keburukan orang lain walaupun benar) amat buruk. Buhtan-memfitnah dan mengada-adakan keburukan seseorang). Orang yang mendengar ucapan ghibah juga turut memikul dosa ghibah,
kerana dia masuk dalam ghibah itu sendiri. Kecuali dia mengingkarinya
dengan lidah, atau menerima dengan hatinya. Bila ada kesempatan maka
lebih utama baginya mengalihkan ghibah tersebut dengan pembicaraan lain
yang lebih bermanfaat.
•
Ghibah bukan hanya pada ucapan lidah, tetapi setiap gerakan, isyarat,
ungkapan, sindiran, celaan, tulisan atau segala sesuatu yang dipahami
sebagai hinaan. Mendengar orang yang sedang ghibah dengan sikap kagum
dan menyetujui apa yang dikatakannya, hukumnya sama dengan ghibah.
Pahala amal kebaikan orang yang melakukan ghibah akan berikan kepada
orang yang menjadi sasaran ghibahnya. Islam mengharamkan dan melarang
ghibah kerana boleh mengakibatkan putus ukhuwah, rosak kasih sayang,
timbul permusuhan, tersebar aib, lahir kehinaan dan timbul keinginan
untuk melakukannya.
Rasulullah
s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Seseorang hamba yang membicarakan
sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar
ke neraka sejauh antara timur dan barat."
(Riwayat Muslim)
•
Perkataan "fitnah" berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud
kekacauan, bencana, cubaan dan penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan
sebagai berita bohong atau tuduhan yang diada- adakan untuk membinasakan
seseorang yang tidak sesuai dengan kenyataan atau kebenaran.
Al-Quran dalam surah al-Hujuraat ayat 12 dengan jelas menghuraikan persoalan fitnah.
"Wahai
orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu
tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian
dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau
mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah sesetengah kamu
mengumpat sesetengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka
memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah
larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah;
sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi maha Pengasihani".
•
Rasulullah telah bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada
Allah dan hari Kemudian, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang
baik dan kalau tidak, hendaklah diam."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Ini
membawa maksud bahawa seseorang yang beriman itu perlu sentiasa
mengawasi lidahnya dan apabila berkata hanya kepada perkara-perkara yang
memberi kebaikan kepada dirinya dan orang lain. Kalau tidak dapat
memberi sesuatu yang membawa kebaikan maka adalah lebih baik berdiam
diri sahaja.
•
Hadis riwayat Ahmad dan Tharani; "Barang siapa yang mengetahui ada
orang mukmin dihina di depannya, ia harus membelanya, mempertahankan
nama baik si mukmin itu. Apabila ia tidak mahu melakukan pembelaan itu,
maka Allah s.w.t. akan menghinanya di depan orang ramai''.
•
Rasulullah s.a.w. ditanya tentang kelakuan apakah yang paling banyak
memasukkan seseorang ke dalam syurga. Jawab baginda: "Taqwa kepada Allah
dan keindahan akhlak, dan ketika baginda ditanya: "Apakah yang paling
banyak memasukkan orang ke dalam neraka?" Baginda menjawab: "Kejahatan
mulut dan kemaluan".
•
Allah memberi amaran kepada golongan yang suka berbohong dan berdusta
di dalam firman-Nya bermaksud: "Maka nyatalah bahawa tidak ada yang
lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta
terhadap Allah, dan mendustakan kebenaran sebaik-baik sahaja kebenaran
itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahawa) dalam
neraka jahanam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang kafir?"
(Surah az-Zumar ayat 32).
•
Allah berfirman bermaksud: "Mahukah Aku khabarkan kepada kamu, kepada
siapakah syaitan-syaitan itu selalu turun? Mereka selalu turun kepada
tiap-tiap pendusta yang berdosa, yang mendengar bersungguh-sungguh (apa
yang disampaikan oleh syaitan-syaitan itu) sedangkan kebanyakan
beritanya adalah dusta."
(Surah asy-Syuaraa' ayat 221-223)
•
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda
bermaksud: "Tidak beriman seseorang itu dengan sempurna sehingga
ditinggalkan pembohongan sama ada semasa senda gurau atau semasa
bersengketa atau perbalahan."
•
Imam Ja’far al-Sadiq AS berkata, “Orang yang mengada-adakan cerita
palsu tentang orang Mu’min dengan tujuan untuk menghinanya, Allah akan
menghinanya pada Hari Pengadilan.”
•
Riwayat Muslim, "Seseorang yang sudah cukup disebut pendusta
(pembohong) jika ia berbicara hanya atas dasar setiap apa yang ia
dengar."
• Yahya bin Mu'aadz Arrazi berkata:
Jadikanlah bahagian orang mukmin daripadamu tiga macam supaya tergolong orang yang baik:
• Jika engkau tidak dapat menguntungkan kepadanya maka jangan merugikan
(merosakkannya)
• Jika engkau tidak dapat menyenangkannya, maka jangan menyusahkannya
• Jika engkau tidak memujinya, maka jangan mencelanya
•
Sabda Rasulullah bermaksud: “Sesiapa mengawal lidahnya (daripada
memperkatakan kehormatan orang) maka Allah akan menutup kecelaannya
(hal-hal yang memalukan). Sesiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan
melindunginya daripada seksa-Nya. Dan sesiapa yang meminta
kelonggarannya kepada Allah, maka Allah akan menerima permintaan
kelonggarannya.”
(Hadis riwayat Ibnu Abib-Duanya).
•
Hadis diriwayatkan oleh Ibnu Abid-Dunya bermaksud: “Tidak akan lurus
iman seseorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan lurus
hatinya sehingga lurus pula lidahnya. Dan seorang hamba tidak akan masuk
syurga selagi tetangganya belum aman daripada kejahatannya.”.
• Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah
telah bersabda: "Jauhilah tujuh perkara yang boleh membinasakan kamu
iaitu menyebabkan kamu masuk Neraka atau dilaknati oleh Allah".
Para Sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah tujuh perkara itu?
Rasulullah
bersabda: "Mensyirikkan Allah iaitu menyekutukanNya, melakukan
perbuatan sihir, membunuh manusia yang diharamkan oleh Allah melainkan
dengan hak, memakan harta anak yatim, memakan harta riba, lari dari
medan pertempuran dan memfitnah perempuan-perempuan yang baik iaitu yang
boleh dikahwini serta menjaga maruah dirinya, juga perempuan yang tidak
memikirkan untuk melakukan perbuatan jahat serta perempuan yang beriman
dengan Allah dan RasulNya dengan fitnah melakukan perbuatan zina".
•
Hadis Rasulullah s.a.w. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a
katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: "Janganlah kamu saling
benci-membenci, dengki-mendengki dan sindir-menyindir. Jadilah kamu
sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang muslim
berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya".
•
Memperkatakan sesuatu bermaksud buruk amat ditegah. Ini dinyatakan
dalam Firman Allah yang bermaksud: “Allah tidak suka kepada perkataan
buruk yang dikatakan terang-terang. Kecuali (hanya di muka pengadilan
saja) oleh yang dianiaya.”
(Surah an-Nisa, ayat 12)
• Hadis Rasulullah s.a.w. Diriwayatkan daripada Huzaifah r.a katanya: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidak masuk Syurga orang yang suka menabur fitnah."
•
Allah meletakkan dosa membuat fitnah lebih buruk kesannya daripada
membunuh. Firman Allah bermaksud: “...fitnah itu besar (dahsyat) dari
melakukan pembunuhan...” (Surah al-Baqarah, ayat 217).
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
”Syaitan
akan menghantar tentera-tenteranya untuk memfitnah manusia, manusia
yang lebih tinggi kedudukan akan mendapat fitnah syaitan yang lebih
hebat. Syaitan akan datang kepada seseorang kamu dan berkata:”Siapakah
yang telah menjadikan kejadian ini? Siapakah yang telah menjadikan
kejadian ini ? Sehingga syaitan akan berkata:” Siapakah yang telah
menjadikan Tuhan kamu?” Apabila perkara ini berlaku kepada kamu maka
mintalah perlindungan dengan Allah daripada syaitan yang direjam.”
Riwayat Bukhari Dan MuslimHukum Menabur Fitnah Dan Menyebarkan Keburukan Orang lain
*****
Rasulullah SAW menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?"
Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!".
Kemudian beliau ditanya lagi, "Bagaimana jika apa yang disebutkan itu benar?"
Jawab beliau, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (kebohongan besar)." ~ Hadits Riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi.
**
Ghibah maksudnya menyebutkan keburukan orang lain meskipun benar.
Buhtan maksudnya memfitnah dan menciptakan keburukan orang.
Orang yang mendengar ucapan ghibah juga turut memikul dosa ghibah kecuali dia mengingkari dengan lidah atau menerima dengan hatinya (yakni tidak menyampaikan cerita itu).
Bila ada kesempatan, maka lebih utama baginya mengalihkan ghibah tersebut dengan pembicaraan yang lebih manfaat.
**
Ghibah bukan hanya pada ucapan lidah, tetapi setiap gerakan, isyarat, ungkapan, celaan, tulisan atau gelar yang berbaur hinaan.
Mendengarkan ghibah dengan sikap kagum dan menyetujui apa yang dikatakannya, hukumnya sama dengan ghibah. Pahala amal kebaikan orang yang melakukan ghibah akan diberikan kepada orang yang menjadi sasaran ghibahnya.
**
Islam mengharamkan dan melarang ghibah karena bisa mengakibatkan putus ukhwah, rusak kasih sayang, timbul permusuhan, tersebar aib dan lahir kehinaan.
Rasulullah SAW bersabda: "Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar ke neraka jahanam sejauh antara timur dan barat." ~ Riwayat Muslim
**
Kata "fitnah" berasal dari bahasa Arab yang berarti kekacauan, bencana, cobaan dan penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan dengan berita bohong atau tuduhan yang diada-adakan untuk membinasakan seseorang. Al-Quran dalam surat Al-Hujarat ayat 12 jelas menguraikan persoalan fitnah.
"Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian kondisi mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan2 tersebut) dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang ".
**
Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia mengucapkan kata yang baik dan kalau tidak, harus diam." ~ Riwayat Bukhari dan Muslim.
Rasulullah SAW ditanya tentang perilaku apakah yang paling banyak memasukkan seseorang ke dalam surga. Jawab Baginda "Taqwa kepada Allah dan keindahan akhlak, dan ketika beliau ditanya:" Apakah yang paling banyak memasukkan orang ke dalam neraka. "Beliau menjawab:" Kejahatan mulut dan kemaluan ".
Allah telah memperingatkan kaum yang suka berbohong dan berdusta di dalam firmanNya berarti: "Maka nyatalah bahwa tidak ada yang lebih zhalim dari orang yang mereka-reka perkara2 yang dusta terhadap Allah, dan mendustakan sebaik2 saja kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahwa) dalam neraka jahanam tersedia tempat tinggal bagi orang2 kafir? " ~ Surah az-Zumar ayat 32.
Allah berfirman: "Maukah Aku beritakan kepadamu, kepada siapakah syaitan2 itu selalu turun? Mereka turun ke tiap2 pendusta yang berdosa, yang mendengar sungguh2 (apa yang disampaikan oleh syaitan2 itu) sedangkan kebanyakan beritanya adalah dusta." ~ Surah asy-Syuras 'ayat 221-223.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Barangsiapa mengendalikan lidahnya (dari membicarakan kehormatan orang) maka Allah akan menutup kecelaannya (hal2 yang memalukan). Siapapun yang menahan amarahnya, Allah akan melindungi dari siksa Nya. Dan siapa yang meminta kelonggarannya kepada Allah, maka Allah akan menerima permintaan kelonggarannya. " ~ Hadits Riwayat Ibnu Abib-Duanya.
Hadis Rasulullah SAW diriwayatkan dari Hudzaifah ra berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan masuk surga orang yang suka menebar fitnah."
Allah SWT menempatkan dosa membuat fitnah lebih buruk dampaknya daripada membunuh. Firman Allah: "... fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan ..." ~ Surah al-Baqarah, ayat 217.
**
Jadi, hidup ini janganlah asyik mencari keburukan orang lain, apalagi asyik suka memfitnah demi mencari kepuasan diri agar diri berkuasa dan ingin dipercaya.
*****
Al-Quran Dan Tafsir
Membekali akal dengan ilmu pengetahuan.
HUKUM MEMFITNAH DAN MENYEBARKAN FITNAH
Satu sikap yang merosakkan sesuatu kebahagiaan umat Islam ialah 'suka membawa mulut', mereka-reka serta menambah cerita buruk, malah melaga-lagakan orang sehingga kisah yang pendek menjadi panjang.
Ia juga disebut menabur fitnah iaitu menceritakan keburukan orang kepada individu tertentu dengan tujuan menimbulkan kebencian dan permusuhan terhadapnya.
Antara faktor yang menimbulkan fitnah ialah dorongan perasaan terhadap orang lain, ditambah kekurangan iman dan tiada kefahaman mengenai larangan dan kemurkaan Allah, malah hati dan jiwa seseorang yang kotor, lemah tahap pemikirannya dan sukar menerima kebenaran.
"Adapun orang yang berpenyakit dalam hati mereka, maka surah itu menambahkan kekotoran pada kekotoran yang sedia ada pada mereka dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir." (at-Taubah:125)
Rasulullah s.a.w menegaskan, menyelidiki rahsia dan memfitnah orang lain yang baik, termasuk ciri orang munafik yang mengaku beriman dengan lidahnya, sedangkan hatinya benci. Mereka di hari kiamat akan dibebani dengan dosa besar di depan Allah.
Hari ini medan menabur fitnah terlalu banyak. Dengan perkembangan teknologi, semakin mudah pula mengadakan berita palsu, fitnah dan segala celaan, dengan cepat tersebar ke seluruh ceruk rantau.
Bagi penyebar fitnah sepatutnya perlu bertanggungjawab atas apa yang ditulis, diucap dan disebar, bukannya menulis, bercakap dan menyebarkan berita mengikut sesedap hati tanpa di selidiki, kerana semua itu akan ditanya Allah.
"Dan janganlah kamu mengikut apa yang kamu tidak ketahui; sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan ditanya apa yang dilakukan." (al-Isra:36)
Orang yang menyebarkan fitnah nanti di dalam kubur akan diseksa Allah. Perkara ini dapat dibuktikan melalui kisah yang diceritakan Rasulullah s.a.w.
Suatu ketika Rasulullah s.a.w melalui dua kubur lalu baginda bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya penghuni dua kubur ini diseksa. Keduanya tidak diseksa kerana dosa besar.
Allah tidak membenarkan perkara keji, berita palsu ber kembang dalam masyarakat Islam, lebih-lebih lagi jika ia membabitkan kehormatan dan maruah seseorang.
Orang yang suka mengadu domba tidak akan masuk syurga, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba." Sebagai Muslim, sepatutnya masing-masing menghayati pengertian terhadap 'Islam' yang dianuti dan dijadikan cara hidup, iaitu kesejahteraan.
Agama kesejahteraan bukan hanya menjamin kesejahteraan kepada diri sendiri, malah ia juga memberikan kesejahteraan kepada orang lain, dengan tidak mengata terhadap saudara seagama, tidak menyakiti mereka dan tidak mencabuli hak mereka apatah lagi ahli keluarganya.
Perbuatan menabur fitnah sebenarnya lebih kejam daripada membunuh, kerana kesan kerosakannya lebih teruk. Jika dengan membunuh, walaupun ia tetap salah, tetapi mangsanya mungkin seorang, tetapi dengan fitnah mungkin mengakibatkan ramai orang dan kesannya berentetan se hingga bertahun-tahun.
Pada zaman nabi dulu pernah berlaku peristiwa fitnah, sebagaimana dialami isteri baginda, Saidatina Aisyah r.a. Beliau dituduh melakukan perbuatan keji dengan Safwan bin al-Ma'athal selepas perang umat Islam dengan Bani Mush thalaq pada tahun kelima hijrah. Akibat kejadian itu, lebih sebulan Aisyah sakit dan di asingkan Rasulullah sehingga turun ayat yang menegaskan kesucian beliau.
"Sesungguhnya orang yang membawa berita dusta itu golongan daripada kalangan kamu, jangan kamu menyangka berita itu buruk bagi kamu bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar di dunia dan di akhirat.
Sesungguhnya orang yang suka menghebah tuduhan yang buruk di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui. "Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, dan sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan-Nya." (an-Nur: 11-20)
Melalui pemcaan artikel ini sudah cukup jelas kepada umat Islam, apabila menerima sesuatu berita hendaklah terlebih dulu diselidiki, lebih-lebih lagi berita yang menyentuh kehormatan se seorang, kerana mungkin dengan penyelidikan itu dapat mengetahui lebih jelas perkara terbabit, sama ada benar atau palsu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan