Khamis, 11 Ogos 2011

BANGSA MEMANG TAK SAMA....CARA BERFIKIRNYA LAIN...BERPENDIDIKAN...TAK MEMBODEK TAK TENTU HALA...BUKAN MACAM LEMBU DITARIK HIDUNG...

Jenayah jual warganegara
Mohd Rashidi Hassan rashidi@harakah.net.my

Umno-Barisan Nasional nampaknya cuba 'bermain dengan api', melakukan kerja yang amat berisiko tinggi gara-gara bimbang kuasa yang dipegang sejak sebelum merdeka, tumbang di tangan Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Umno-BN jangan cuba hendak mengelak bahawa selama ini, merekalah mengambil kesempatan daripada kemasukan sejumlah besar pendatang asing, sehingga berjuta-juta pendatang masuk ke dalam negara tanpa sebarang sekatan, sama ada dengan permit atau tanpa permit.

Ramainya pendatang asing, dapat kita lihat sendiri kebanjiran mereka di tengah-tengah pusat bandar Kuala Lumpur, khususnya pada hujung minggu, terutamanya pada cuti umum musim perayaan.

Kita akan dapati pendatang asing dari Indonesia, Bangladesh, Myanmar, Vietnam dan sebagainya bertaburan di merata-rata lokasi di pusat bandar.

Kadang-kadang kita akan merasa jelek dan jengkel dengan gelagat mereka, akibat terlalu ramainya mereka, mereka berani berkelakuan sumbang, mengusik anak-anak gadis kita, sehingga berkumpulan melakukan pelbagai onar dan jenayah.

Kebanjiran pendatang asing ini mula berlaku seawal 1980-an. Agensi pekerja asing tumbuh bagai cendawan. Kebanyakannya agensi-agensi ini dimiliki oleh pemimpin Umno dan kroni-kroni mereka.

Mereka mengaut keuntungan berlipat ganda dengan membawa pendatang asing, mengenakan bayaran sehingga bertahun-tahun.

Lama-kelamaan, akibat daripada besarnya jumlah pendatang asing, mereka sudah beranak pinak, enggan pulang ke negara asal dan menurut undang-undang mereka layak memohon kerakyataan tetap atau status Permanent Resident.

Ramainya pendatang asing ini, kita boleh lihat daripada penempatan asal orang Melayu di Kuala Lumpur, misalnya di Kampung Datuk Keramat, Kampung Pandan, Gombak, semuanya sudah menjadi koloni pendatang Indonesia.

Mereka dibawa masuk pada awalnya kerana hendak digunakan sebagai buruh binaan untuk membantu industri pembangunan dan sebahagiannya dijadikan sebagai buruh di ladang.

Jika adapun sektor lain, pekerja asing dibawa masuk berdasarkan kepada profesionalisme mereka, seperti dalam bidang perubatan, industri berat dan sebagainya.

Namun akibat daripada longgarnya sistem kita, peranan mereka diperluaskan ke stesyen minyak, perkilangan, pembuatan dan lain-lain lagi.

Tetapi hari ini, pendatang asing sudah membanjiri semua sektor pekerjaan dalam negara. Semua pasaraya besar menggunakan khidmat pekerja asing, pasar awam, kedai-kedai runcit, restoran makanan segera sehinggalah kepada hotel empat bintang, menggunakan khidmat pekerja asing.

Itu pun belum diperincikan dengan jelas sama ada mereka dibawa bekerja dengan permit yang sah atau yang tidak berpermit. Jika diperiksa secara terperinci, nescaya ramai yang tidak berpermit.

Tetapi persoalan sah atau tidak mereka bekerja dalam negara, tidak penting buat Umno-BN. Sekarang ini mereka tahu pendatang asing, boleh dijadikan aset untuk melindungi kuasa mereka.

Kes pendatang asing diberikan kerakyatan, sudah lama didengar berlaku di Sabah.

Sekarang ini heboh pula di Semenanjung, khususnya di Selangor, di mana pemberian taraf kewarganegaraan kepada pendatang asing diberikan secara 'pukal' mutakhir ini.

Bagi PAS, ianya suatu konspirasi terancang menjadikan pendatang asing untuk mendapatkan taraf Penduduk Tetap (PR), dan kemudiannya menjadi warganegara.

Lebih malang lagi apabila ada kalangan mereka walaupun masih bertaraf PR, mereka ada yang telah dimasukkan dalam senarai daftar pemilih. Tujuan apa nama mereka dimasukkan ke dalam daftar pemilih jika tidak bertujuan untuk menyelamatkan Umno.

Apa yang berlaku sekarang ini amat mencurigakan. Kita tidak boleh bertolak ansur dengan penjenayah yang menjual hak kewarganegaraan sewenang-wenangnya.

Kita mahu suatu tindakan tegas diambil. Kita mahu siasatan segera dijalankan ke atas Umno-BN, Jabatan Pendaftaran Negara, SPR dan Imigresen dan mana-mana pihak terbabit.

Hentikan kedangkalan mereka sebelum negara musnah.


PAS desak siasat kamera dalam tandas wanita
Buletinonline
KEMAMAN, 11 Ogos: Polis digesa melakukan siasatan secara telus dan terperinci bagi mengesan dan menangkap suspek yang memasang kamera tersembunyi dalam tandas perempuan di sebuah sekolah menengah terkemuka di bandar Chukai dekat sini.

Penolong Setiausaha PAS Terengganu Haji Hanafiah Mat berkata ia adalah penting bagi memberi kesedaran kepada mereka yang terlibat sekaligus bagi memastikan kes sedemikian tidak berulang lagi.

[Gambar kanan - Haji Hanafiah menunjukkan berita 'kamera dalam tandas sekolah' yang telah disiarkan oleh akhbar-akhbar Cina beberapa hari lalu. Paling kiri adalah pelajar yang telah menjumpai kamera tersebut]


"Kita harap polis dapat siasat secara 'detail' dan telus, tidak kira siapa yang terlibat, tak kira bangsa, tak kira agama,

"polis perlu siasat dan tahan sesiapa yang terlibat, bagi memastikan ia tidak berulang,"ujarnya ketika di temui.

Beliau yang juga Pengarah Majlis Tindakan DUN Chukai menyifatkan, ia adalah satu bala yang memalukan menimpa sistem pendidikan, kerajaan Terengganu dan kerajaan Pusat khususnya Umno dan Barisan Nasional (BN).

Katanya, Menteri Besar selalu berbangga diri dengan keputusan-keputusan yang cemerlang kononnya setiap tahun, namun jelas akhlak dan moral pelajar semakin meleset.

"Ia jelas satu malapetaka kepada sistem pendidikan dan kerajaan Umno/BN yang gagal membentuk akhlak serta moral pelajar, cukup mengaibkan,

"Menteri Besar Ahmad Said selalu berbangga-bangga kononnya pencapaian hebat pendidikan Terengganu, tapi inilah dia natijahnya,"jelas Haji Hanafiah.

Menurutnya, nilai moral pelajar ketika ini semakin rapuh disebabkan pelajar dan remaja hari ini banyak disogokkan dengan hiburan yang melalaikan yang hanya mendidik golongan muda dengan keseronokan semata-mata.

[Gambar kiri - kamera berbentuk penyangkut baju, sebagaimana yang digambarkan]

Beliau menyarankan dasar dan falsafah pendidikan sekarang dikaji dan dirombak memandangkan kes-kes yang melanda sekolah dan sistem pendidikanmasa kini.

“sudah tiba masanya, dasar dan falsafah pendidikan negara sekarang ini perlu diubah agar ia lebih menitik beratkan kerohanian agar pelajar yang dilahirkan juga cemerlang dalam aspek ketuhanan.

"saya juga cadangkan pelajar yang mahu melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi perlua mendapat A bagi subjek Pendidikan Islam sebagaimana mereka perlu mendapat cemerlang dalam subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan subjek lain,"kata Hanafiah.

Menurutnya, bila diberi penekanan soal agama, akhlak dan moral, barulah dapat dilahirkan pelajar yang bertakwa yang gerun untuk melakukan perbuatan mungkar.

"Sekarang hukuman rotan atau penjara orang sudah tidak takut sebab itulah sekarang dalam penjara penuh dengan pesalah,”tambahnya

Pada 31 Julai lalu, sebuah kamera tersembunyi telah dijumpai terpasang dalam tandas pelajar perempuan di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail 2.

Seorang pelajar, Hee Sin Yee, 17, merasa pelik melihat 'penyangkut baju' dilekatkan di kedudukan rendah di pintu tandas lalu mencabutnya.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Abdullah Sani Salat Salat berkata, polis percaya suspek yang memasang kamera berbentuk 'penyangkut baju' itu adalah terdiri dalam kalangan pelajar sekolah itu sendiri.

Menurutnya, kad memori kamera itu telah pun dihantar untuk dianalisis di makmal forensik polis di Cheras, Kuala Lumpur pada minggu lalu dan keputusan dijangka diketahui dalam tempoh sebulan.

“Siasatan awal yang kita jalankan turut dapati di dalam kad memori itu terdapat gambar pelajar perempuan, justeru kita percaya kamera berbentuk penyangkut baju itu telah merakam beberapa gambar sebelah ia dijumpai,” katanya..Buletinonline.

Bagaimanapun, katanya, sehingga kini sebarang tangkapan masih belum dibuat dan polis masih lagi menjalankan siasatan terperinci.

Wan Ahmad bukti SPR tali barut Umno
Harakahdaily

KUALA LUMPUR 11 Ogos: Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh (gambar) menyifatkan kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhan Pilihan Raya (SPR), Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar menunjukkan badan itu sebenarnya tidak bebas dan berat sebelah.

Beliau diminta mengulas kenyataan Wan Ahmad yang mendakwa Pakatan Rakyat mengulangi agenda politik kotor untuk menang PRU-13 melalui penyebaran fitnah dan pembohongan.

Kenyataan Wan Ahmad itu disiarkan Utusan Malaysia, sebuah akhbar milik Umno.

“Saya nak nasihatkan Wan Ahmad agar hentikanlah dari menjadi tali barut Umno dan bersifat berat sebelah," kata ahli parlimen Kuantan itu seperti dilaporkan Keadilan Daily.

“Dia (Wan Ahmad) kena ingat gaji yang dia dapat merupakan wang yang dibayar oleh rakyat. Jadi berkhidmatlah untuk rakyat dan bukannya untuk Perdana Menteri”

“Insaflah, lebih-lebih lagi bulan puasa ni. Jangan asyik memberikan kenyataan untuk memuaskan Umno dan menjadi agen mereka,” kata Fuziah.

Menurut Fuziah, SPR masih berterusan menafikan kewujudan pengundi hantu seperti pengundi berusia lebih 100 tahun, isu pengundi berstatus Penduduk Tetap (PR), pengundi klon dan daftar nama salah yang didedahkan sebelum ini.

Katanya, penafian itu dilakukan bagi menutup kesalahan mereka, sebaliknya badan itu pula menuding jari kepada Pakatan Rakyat kononnya menyebarkan fitnah dengan mengada-adakan cerita.

“(Sudah tentu) mereka (SPR) boleh betulkan semula dalam sistem (daftar pemilih) kerana hanya mereka yang berkuasa ke atas Semak Daftar Pemilih SPR tersebut,” kata Fuziah.

Sebelum ini, Pakatan mendedahkan pelbagai bukti kepincangan dalam daftar pemilih SPR, termasuk kewujudan pengundi yang berumur lebih 100 tahun.

Baru-baru ini media alternatif menimbulkan isu Mismah, seorang penduduk tetap yang didaftarkan sebagai pengundi dalam daftar pemilih SPR.

Dalam pada itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa 200,000 warga asing didaftarkan sebagai pengundi. Manakala kerajaan Pulau Pinang pula mengesan 30,000 pengundi baru dalam masa tiga bulan dalam daftar pemilih SPR.

SPR juga mencipta sejarah apabila mendaftarkan sebuah kampung yang diberi nama ‘Kg Baru’ sebagai pengundi, yang tidak ada dalam data Jabatan Pendaftaran Negara, sebelum membetulkan rekod itu beberapa jam kemudian.

Terbaru, beberapa pengundi dikesan memiliki dua nombor kad pengenalan yang berlainan dan mempunyai kelayakan mengundi di dua tempat berbeza sepertimana dalam daftar pemilih SPR.


Sedikit sumbangan lakar senyuman Aidilfitri
Harakahdaily

KUBANG KERIAN, 11 Ogos: Kisah malang yang menimpa anak-anak yatim Kampung Chicha yang disiarkan minggu lepas telah mendapat simpati yang begitu meluas daripada para pembaca Harakahdaily dan masyarakat Malaysia.

Setakat hari ini, Khamis 11 Ramadhan bersamaan 11 Ogos 2011, jumlah sumbangan yang diterima telah mencapai lebih RM20,000.

(Salahudin menyerahkan sumbangan pertama kepada anak-anak yatim kampung Chicha ekoran kebakaran rumah mereka)

“Saya telah menyampaikan derma kepada anak-anak yatim ini sebagai mewakili penderma-penderma dalam usaha kita untuk membina semula rumah kediaman mereka,” kata Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub dalam satu kenyataannya ke Harakahdaily hari ini.

Minggu lepas, Salahuddin yang juga Naib Presiden PAS telah memohon kepada mereka yang bersimpati dapat membantu anak-anak yatim, yang nasib bagai jatuh ditimpa tangga di Kampung Chicha di kawasan parlimennya.

Lima orang adik-beradik malang ini, yang ibu bapa mereka meninggal setahun yang lalu, kini tinggal sehelai sepinggan akibat rumah mereka terbakar hangus baru-baru ini.

Menurut Salahuddin, yang telah berbincang dengan tukang rumah, kos untuk membina semula rumah mereka akan memakan kos sebanyak RM40 - 50 ribu.

“Insya-Allah saya akan terus berusaha untuk menyempurnakan tanggungjawab kita bersama membina rumah baru anak-anak yatim ini. Sumbangan dari penderma masih diperlukan. Mudah-mudahan Allah SWT menberkati usaha kita ini,” kata beliau.

Kepada sesiapa yang berminat membantu, sila hubungi sembangnaibpresidenpas@gmail.com

Sumbangan juga boleh dihantar terus kepada Salahuddin Ayub Maybank 101422116503 atau Bank Islam 01032020132475

Sila nyata
a. jumlah sumbanggan
b. untuk tujuan pengkhususan bina rumah anak yatim
c. Hantar satu email ke Salahuddin Ayub ( saladinnaib@yahoo.com atau sms ke nombor YB 013-7278292) dan untuk tujuan rujukan.


Kes remaja ditembak mati: Keluarga buat laporan ketiga
Ogos 11, 11 4:33pm

Tidak berpuas hati dengan kegagalan polis untuk bertindak, tiga keluarga remaja yang mati ditembak polis di Glenmarie, Shah Alam pada November tahun lalu, membuat satu lagi laporan polis hari ini berhubung kejadian itu.

“Kami menuntut supaya satu penyiasatan dimulakan segera ke atas anggota-anggota polis yang terlibat atas kesalahan membunuh.

NONE“Kami juga mahu pegawai atasan yang mengeluarkan kenyataan berhubung kes ini disiasat kerana memberikan maklumat palsu, kami menuntut keadilan atas kematian anak-anak kami,” kata Norhafizah Mad Razali bagi pihak keluarga tiga mangsa itu.

Norhafizah, 37, ibu kepada Mohammad Shamil Hafiz Shapiei, seorang daripada tiga remaja yang ditembak mati itu berkata sehingga hari ini tidak ada tindakan konkrit dari polis untuk menyiasat lanjut.

Selain Norhafizah dua keluarga remaja lain itu diwakili oleh Hamidah Kadar, 51, iaitu ibu Mohd Khairul Nizam dan bapa Mohamad Hanafi, Omar Abu Bakar, 58.

Ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar yang mengiringi keluarga mangsa membuat laporan polis berkata, beliau terkejut pihak polis masih belum menyiasat kes itu.

Katanya, dalam kes tertentu seperti perhimpunan BERSIH 2.0, polis begitu cepat bertindak tetapi dalam kes seumpama ini mereka cukup lembap.

NONESerhubungan itu, Nurul Izzah, yang juga naib presiden PKR mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein memberikan penjelasan berhubung peningkatan kes tembakan mati yang membabitkan polis.

“Sudah tentu kita akan bawa perkara ini Parlimen tapi terlebih dahulu kita mahu penjelasan perdana menteri, menteri dalam negeri dan ketua polis negara dalam isu ini,” kata Nurul Izzah.

Ketiga-tiga remaja itu mati ditembak polis di Jalan Kerjaya Glenmarie kira-kira jam 4.15 pagi selepas didakwa menyamun sebuah stesen minyak pada 13 Disember lalu.



Anwar: Hanya menteri kewangan boleh arah GLC
Hafiz Yatim
Ogos 11, 11
1:50pm

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Aziz kerana didakwa mengeluarkan surat kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk menarik balik saman yang difailkan ke atas bekas pengerusi MAS Tan Sri Tajudin Ramli.

NONEMenurut Anwar, jika sesuatu perkara membabitkan GLC, arahan mesti datang daripada menteri kewangan atau Kementerian Kewangan dan bukannya Nazri.

"Arahan seumpama ini sepatutnya datang dari Menteri Kewangan (dan bukannya Nazri) kerana ini membabitkan GLC.

"Kerajaan sebelum ini berkata mereka mempunyai kes yang kukuh terhadap Tajudin yang membabitkan berbilion ringgit (dalam mengemukakan saman). Ini amat menganggu,” kata Anwar yang juga seorang bekas menteri kewangan.

Menurut sebuah portal berita, Nazri dalam sepucuk surat yang dihantar bulan ini kepada GLC berkenaan dan Danaharta memaklumkan bahawa Kementerian Kewangan telah bersetuju untuk menyelesaikan semua saman sivil ke atas Tajudin yang tertangguh.

NONE“Dimaklumkan bahawa kerajaan Malaysia dan Kementerian Kewangan telah bersetuju untuk menyelesaikan kesemua tuntutan awam ke atas Tan Sri Dato Tajuddin Ramli dan beberapa yang lain dengan menarik balik dengan segera atas pandangan bahawa kerajaan dan Kementerian Kewangan telah bersetuju agar kes-kes yang ada akan diselesaikan di luar mahkmah.

“Untuk makluman anda, kerajaan telah memberikan saya mandat untuk bertindak bagi pihak kerajaan dalam hal ini,” kata Nazri dalam surat itu.

Antara GLC yang menyaman Tajudin itu adalah Telekom Malaysia Bhd, Naluri Corporation, Celcom (M) Bhd, Atlan Holdings Bhd, Pengurusan Danaharta Bhd, Malaysia Airlines and Duta Skyline Bhd.

Dalam perkembangan berkaitan, adalah difahamkan semua kes membabitkan Tajudin, kerajaan dan GLC berkenaan sedang dirundingkan bagi mencari penyelesaian pada semua peringkat proses mahkamah tersebut.

tajudin ramli mas 070910Menurut sumber, sesetengah perkara itu telah dibawa kepada Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Md Raus Shariff, yang juga adalah hakim pengurusan bagi mahkamah perdagangan hari ini.

Kes-kes berkenaan telah ditetapkan pada 29 September bagi pengurusan kes sementara menunggu penyelesaian.Terdapat lebih 10 kes yang dipercayai masih aktif termasuk berkaitan dengan kes saman Pengurusan Danaharta Nasional Bhd, MAS, Telekom Malaysia Bhd dan Naluri Corporation Bhd.


JAIS: Tiada kekasaran dalam 'pemeriksaan' gereja
Ogos 11, 11 4:34pm

Selepas lebih seminggu, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) akhirnya bersuara buat kali pertama dengan menegaskan bahawa tiada serbuan dibuat terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) Petaling Jaya.

Sebaliknya, menurut Pengarah JAIS Marzuki Hussin, kehadiran pegawai penguatkuasanya dan anggota polis hanya membuat "pemeriksaan untuk memastikan kehadiran orang Islam".

azlan"JAIS juga menegaskan bahawa perundingan yang diadakan dengan penganjur di luar dewan majlis berkenaan membuktikan tuduhan kononnya JAIS membuat serbuan, kekasaran serta pecah masuk adalah tohmahan liar semata-mata," katanya.

Sehubungan itu, Marzuki berkata, JAIS amat kecewa apabila banyak pihak menuduh pemeriksaan itu dlakukan secara tidak beretika oleh anggota penguatkuasanya.

Selepas pemeriksaan kontroversi itu, JAIS mendapat kritikan pedas berhubung operasinya itu, antaranya daripada PAS Selangor dan penganjur majlis itu.

Semalam penganjur majlis - Harapan Komuniti - mendakwa, JAIS gagal menunjukkan waran geledah atau waran tangkap walaupun ditanya berkali-kali; serta pegawainya didakwa masuk ke dewan, mengambil gambar, video dan membuang risalah dari laci tanpa kebenaran.

'10 minit saja diarah keluar'


Manakala Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad pula menyifatkan tindakan itu sebagai "hasil didikan BN" yang "hendak tunjuk kuat dan ramai" sebab mempunyai kuasa.

Dalam kenyataannya petang ini, Marzuki menjelaskan, pemeriksaan itu dilakukan bawah Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 berdasarkan maklumat bahawa majlis ibadat berbuka puasa diadakan bersama makan thanksgiving (kesyukuran) di gereja.

NONEKatanya, setelah mendapat maklumat, pihaknya hadir membuat pemeriksaan pada lebih kurang jam 9.45 malam dan masuk ke dewan setelah meminta keizinan selepas acara selesai pada jam 11.

"Selepas majlis tersebut yang dihadiri kira-kira 100 orang tamat, barulah pemeriksaan dijalankan di dalam dewan majlis," katanya lagi.

Sementara itu, Marzuki mendakwa pihaknya dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) diarah keluar oleh penganjur dalam masa lebih kurang 10 minit sahaja.

"Walaupun tindakan itu seolah-olah mempertikaikan kuasa JAIS dan PDRM dalam menguatkuasakan undang-undang ke atas orang Islam, JAIS dan polis tidak menggunakan kuasa menahan penganjur atau membuat tangkapan," katanya.

Marzuki mengesahkan seramai 12 orang Islam hadir dalam majlis itu dan hanya diambil butiran dan diminta hadir ke sesi bimbingan dan kaunseling.

Izzah: Kenyataan Khalid serlahkan kejahilannya
Hazlan Zakaria
Ogos 11, 11
2:15pm

Ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar membidas Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar yang berkata perhimpunan BERSIH 2.0 mungkin menyebabkan rusuhan seperti apa yang berlaku di kota London sekarang.

NONE“Kenyataan itu hanya menunjukkan kejahilannya,” kata Nurul Izzah kepada wartawan di luar ibu pejaag polis Petaling Jaya hari ini.

Dalam posting di laman web Facebook malam semalam, Khalid berkata rusuhan berterusan di London yang kini merebak ke beberapa bandar utama di Britain adalah bukti bahawa mimpi ngeri seumpama itu boleh dielakkan dengan menghalang protes jalanan.

Menurut Nurul Izzah kenyataan seumpama itu daripada seorang pegawai kanan polis, tidak boleh diterima dan memintanya menyemak fakta-fakta terlebih dahulu sebelum membuka mulutnya.

Katanya, punca rusuhan di kota London adalah kerana rasa tidak puas hati rakyat hasil pemotongan bajet kerajaan dan kadar pengangguran yang tinggi.

NONEIni, dakwanya berlainan dengan peserta BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu yang sebahagian besar mereka terdiri daripada rakyat golongan pertengahan.

Namun, satu persamaan antara situasi di UK dan Malaysia, menurut naib presiden PKR itu adalah kegagalan melakukan pembaharuan kepada sistem ekonomi yang menggalakan jurang perbezaan golongan kaya dan miskin semakin melebar.




Warga London simpati nasib Asyraf, kutip dana bantunya
Ogos 11, 11 11:11am

Walaupun berbeza latar belakang kaum, agama mahu pun warna kulit, warga London menunjukkan keprihatinan terhadap nasib malang yang menimpa penuntut Malaysia, Muhammad Asyraf Haziq Rosli, 20, yang disamun dan mengakibatkan rahangnya terpaksa dibedah Isnin lalu.

Seorang rakyat Malaysia yang bermastautin di London, Shahrul Muzammir Mohd Sahir berkata satu laman web diwujudkan warga London. Laman web itu antara lain menggunakan tagline: 'Let's Do Something Nice For Ashraf Haziq'.

NONEBeliau berkata turut dipapar di laman web itu ialah video dari YouTube yang merakam detik-detik cemas ketika Asyraf disamun oleh beberapa remaja berkulit putih dan hitam yang berpakaian ala remaja Hip-Hop.

Di laman web itu juga The Minimalist mencadangkan agar satu kutipan dana dibuat bagi membantu Ashraf dan satu ruangan undian kepada pelawat memilih cadangan terbaik bagi membantu penuntut malang itu.

Antara cadangannya ialah: 'Pay His student fees' (bayar yuran pengajiannya), 'Pay for his family to come and visit him in hospital' (bayar perbelanjaan keluarganya untuk datang dan melawat beliau di hospital) dan 'Buy back the stuff that got nicked, PSP, bike, phone' (membelikan semula barangan yang dicuri, PSP, basikal, telefon bimbit).

Semakin popular

"Sejak kejadian itu, Ashraf semakin popular di sini, setiap hari berita mengenai kejadian samun itu disiar di akhbar dan YouTube, dan seingat saya Perdana Menteri David Cameron pun turut memberi komen.

"Secara peribadi, saya tidak mengenali pelajar itu... tetapi rata-rata warga London amat bersimpati dengan beliau, masih ada ramai orang British yang baik hati termasuk The Minimalist yang menunjukkan sikap prihatinnya dengan membuat laman web itu," katanya ketika dihubungi menerusi laman sosial Facebooknya hari ini.

NONESementara itu, satu daripada portal berita British, London Evening Standard hari ini memetik ibu Asyraf di Malaysia Maznah Abu Mansor, 47, sebagai bekata: "Pada mulanya saya amat risau tetapi saya gembira dia selamat. Bagaimanapun, saya masih tidak berpeluang bercakap dengan dia kerana kecederaannya".

Maznah berkata beliau diberitahu mengenai kejadian yang menimpa anaknya itu oleh pegawai Mara di tanah air.

Portal itu memetik pemimpin masyarakat Malaysia di London sebagai berkata mereka cuba memindahkan semua penuntut mereka dari kawasan itu.

Kolej Kaplan, tempat Mohd Asyraf menuntut, menawarkan kursus persediaan kepada penuntut asing yang berhasrat meneruskan pengajian ke universiti lain di London.

NONEPortal itu memetik Presiden Kelab Umno Malaysia London Dzuhair Hanafiah sebagai berkata: "Ia adalah kawasan yang sangat bahaya walaupun sebelum rusuhan bermula. Rakan-rakan Mohd Asyraf berjaya menyelamatkan diri tetapi dia diserang.

Dia kini dirawat di Royal London Hospital".

Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Britain Datuk Zakaria Sulong berkata seorang pegawai telah dihantar untuk membantu mangsa.

"Kami akan tahu apa yang boleh dibantu selepas menemuinya," katanya.

Portal berita itu boleh dilayar di www.thisislondon.co.uk.

Isnin lalu, Asyraf, 20, pelajar tahun pertama pengajian perakaunan tajaan Mara di Kolej Kaplan, patah gigi dan cedera di rahang apabila diserang dan disamun sekumpulan lelaki yang terbabit dalam rusuhan ketika beliau dan rakannya menunggang basikal untuk pulang berbuka puasa.

- Bernama


  • Ahmad Kamil Harun · Top Commenter
    Mangsa keganasan polis Malaysia mcm mana? siapa nak bayar bil hospital mangsa yg cedera? Siapa nak ganti nyawa Baharuddin yg 'dicuri' dari familynya? Kerajaan kena bertanggungjawab tu.. Yang paling best PM britain ni siap bagi notis 24 jam sebelum nak gunakan water canon. Baik punya pemerintah... Malaysia? aman pun tembak, dalam kolong pun tembak.. Tear gas siap tala cannister terus pada demonstrans...
    • Zahira Harun
      ada baik ada buruknya...lambat bertindak sekerat bndar hangus dulu...cepat brtindak kurang2 takde bangunan kdai kena pecah...kalau pecah sapa plak nk tanggung....
    • Helmi Husin · Johor Bahru
      bro ahmad, cerita asalnya adalah kematian disebabkan oleh protester dari kalangan orang miskin di London yang ditembak polis. 24 jam dikeluarkan selepas polis LOndon kantoi tertembak orang sampai mati, mereka lagi terkejut sebab protes kali ini tidak kenal warna kulit. Hanya mahu keadilan untuk warganya. Ayat jimat meme dasar polis
    • Robinhood Malaya · Top Commenter · University of Nottingham
      Rusuhan di London berpunca dari polis tembak remaja, bukan kes politik, bukan isu penipuan dalam pilihanraya. Remaja London memang dah ramai biadab, kaki mabuk
  • Syieffa Moy
    Tu la, pasni npk pelancong mat salleh jgn la pndg tggi sgt, ni asyk2 kua t.v tye soalan "what do you think about malaysia?"..mcm la mat salleh tu ikhlas jwb kalo x msuk t.v..media2.
  • Kam Z Zar · Top Commenter · Hobart, Tasmania
    Semua orang jangan terlepas pandang.. faktor penting mengapa terjadinya London Riot 2011.. jangan lihat pada kes demonstrasi semata2.. tp kena lihat dari sume aspek. sbb riot itu bukan berlaku kerana demonstrasi semata..

    fahami, analisa dan understand the real issues.. jangan secara literal.. sila la baca berita2 dari UK.. anda akan faham mengapa riot itu terjadi..

    sbb faktor2 - kemiskinan, unemployment rates yang tinggi, pendatang asing yg teramat ramai dan tidak terkawal, sistem yang tidak membenarkan ibu bapa/guru memukul/ mendisiplin kan anak2 (seperti disekolah2 kita sekarang), jurang ekonomi antara kaya dan miskin.. think mates.. think before speak out..
  • Adam Adamie · Top Commenter
    Itu lah bahaya Demostrasi.. Mulaa2 dibuat secara aman.. tetapi bila tak terkawal begini lah jadinya... pengajaran pada bersih 2.0.
  • Mohd Muin · Top Commenter · Sekolah Menengah Agama Falahiah
    Ingat negara ni maju sangat, lihatlah maju pun tak kemana kalau takde agama..

Tiada ulasan: