Selasa, 12 April 2011

TAK KAN TAK TAHU YANG MANA BOLEH DIPERCAYA....MANA TAK BOLEH DIPERCAYAI.....DAN DAH TERBUKTI...JANGAN MENYESAL KEMUDIAN...

Kalah di bandar, BN beri tumpuan luar bandar
Nazri Abdullah

KUCHING, 11 April: PAS mengingatkan seluruh jenteranya agar tidak mengambil 'zon selesa' dengan perkembangan memberangsangkan sokongan rakyat Sarawak kepada Pakatan Rakyat kerana BN kini memberikan tumpuan ke kawasan yang ditandingi PAS.

Ini kerana, selepas merasa tidak akan mampu menahan gelombang rakyat di bandar, BN kini memberikan tumpuan ke luar bandar, untuk mempertahankan kerajaannya.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, biarpun perkembangan itu diharap memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat, namun masih perlu berhati-hati dengan taktik kempen saat akhir BN.

(Gambar: Mustafa bersama Abdul Wahid Endut, MP Kuala Terengganu, mengadakan sidang media di Kucing tengahari tadi)

"BN under estimate gelombang rakyat yang berlaku sekarang ini sebab mereka tidak jangka gelombang rakyat yang tak setuju dengan BN dan bersama Pakatan Rakyat.

"Saya mengingatkan jentera PAS, oleh kerana kita baru separuh jalan tempoh kempen, jangan selesa sangat, jangan terlalu yakin, nanti makan diri kerana kita ada beberapa hari lagi untuk hadapi,"katanya.

BN kini ujarnya sedar dengan kebangkitan rakyat yang berlaku khususnya masyarakat Cina di kawasan bandar, dan mula mengalihkan tumpuan ke kawasan Melayu Melanau dan Iban di kawasan luar bandar.

Ianya termasuk lima Dun yang ditandingi PAS iaitu, Beting Maro, Sebuyau, Sadong Jaya, Muara Tuang dan Tanjung Datu.

"Semacam mereka yakin bahawa sukar untuk BN menang di kawasan bandar, sebab itu mereka alih ke kawasan luar bandar pula,"katanya.

Akibatnya, kata Mustafa, BN memberikan tumpuan kepada kawasan pilihan raya yang ditandingi PAS.

"Ia memberi tekanan kepada calon kita. Jadi, kena kerja kuat pastikan kemenangan kali ini menyeluruh," kata Mustafa ketika dihubungi Harakahdaily kemudiannya.

(Gambar malam tadi: BN terkejut dengan sambutan luar biasa terhadap program Pakatan Rakyat di Kucing malam tadi)

Mustafa mengingatkan demikian pada sidang media di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Sarawak, di Matang Jaya di sini.

Katanya, walaupun sokongan jauh berbeza dengan pilihan raya negeri 2001 dan 2006, namun taktik BN yang sudah boleh dijangka bila hari terakhir kempen perlu diambil serius oleh jentera Pakatan Rakyat khususnya PAS.

Najib tidak percaya Taib lagi

Mengulas isu Datuk Seri Najib yang turun sendiri berkempen di sini, Mustafa Ali berkata ianya jelas menunjukkan perdana menteri itu sedar mereka tidak boleh lagi mengharap kepada faktor Ketua Menteri, Taib Mahmud untuk menang.

Ditanya peluang Pakatan Rakyat, beliau optimis akan berlaku perubahan besar dalam politik Sarawak kali ini.

"Saya optimis dan menjangkakan kebangkitan berterusan akan berlaku. Kita mungkin boleh lihat sedikit masa lagi,"katanya.


Isu Taib - Tiada beban batu digalas
Aspan Alias

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2011/04/isu-taib-tiada-beban-batu-digalas.html

Seperti apa yang telah dikatakan oleh blog ini dan banyak blog yang lain serta pandangan dari banyak pihak, Taib Mahmud ini lebih banyak membawa masalah kepada BN dari membawa kebaikan dalam pilihanraya di bumi kenyalang ini.

PM Najib terpaksa berkerja keras untuk meyakinkan rakyat Sarawak yang Taib akan bersara tetapi sampai kehari dan saat ini Najib selaku Pengerusi BN kebangsaan tidak dapat memberikan tarikh yang muktamad bila Taib akan bersara dan meninggalkan politik Sarawak.

Lebih malang lagi Najib tidak lagi memberi tahu rakyat siapa yang akan menggantikan Taib. PR telah siang-siang lagi memberi tahu siapa yang akan menjadi Ketua Menteri jika PR memenangi hati rakyat dan mendapat mandat dari mereka. Setidak tidaknya rakyat sudah tahu siapa yang akan menjadi KM jika barisan pembangkang memenangi pilihanraya ini.

Situasi yang tersepit seperti ini tidak sepatutnya berlaku jika kepimpinan BN dapat merasakan apa yang berdenyut di dalam nadi rakyat kerana terlalu lemah untuk membuat keputusan yang drastik untuk meredakan perasaan marah rakyat terhadap Taib. Kelalaian pimpinan BN menyelesaikan isu ini menyebabkan keadaan begitu genting bagi BN dan jika berlaku penolakan rakyat jangan dipersalahkan rakyat.

Sentimen yang kuat dengan BN memang nyata, tetapi oleh kerana Taib masih berkeliaran dalam BN maka rakyat sudah hilang sabar kerana rakyat telah memberikan signal sebegitu lama kepada BN supaya Taib mesti bersara. Tetapi malangnya BN masih lagi meletakkan Taib sebagai calun dan ini merupakan ‘spoiler’ yang amat ketara kepada BN yang pada pandangan setengah pihak sedang berada seperti telor di hujung tanduk.

Kalau benar seperti yang dikatakan oleh PM Najib yang BN ada pelan peralihan kuasa belioau mesti menghebahkan kepada rakyat siapa yang akan menggantikan Taib dan bila peralihan itu akan berlaku. Kedua-dua isu ini adalah isu yang sangat penting kerana jika rakyat percaya dengan janji Najib itu, tetapi apabila sampai masanya orang yang akan menggantikan Taib itu serupa dengan sikap dan perangai Taib maka rakyat akan mengalami kekecewaan lagi.

Rakyat Sarawak ingin tahu siapa dia yang akan menggantikan Taib kerana ini isu penting. Jika beliau digantikan dengan orang yang tidak diyakini oleh rakyat maka rakyat akan terpaksa menunggu lima tahun lagi untuk menggantikannya. Sampai bila rakyat hendak diperdaya dengan janji yang tidak jelas ini.

Isu masa pun penting. Rakyat nak tahu bila kerana ini adalah isu penting. Rakyat tidak mahu pemimpin berjanji seperti menanti hari kiamat. Kita tidak tahu bila hari kiamat. Tiada siapa yang boleh memberi tahu sesiapa bila hari akan kiamat. Jelas kedua-dua isu ini merupakan isu yang di sebut-sebut oleh mereka dari Sarawak yang saya kenali.

Kalau Najib benar-benar telah ada calun penggantinya, nama pemimpin itu mesti diumumkan sekarang (sebelum hari mengundi) bagi rakyat membuat penilaian.

Jika kita serius untuk memanangi pilihanraya ini dengan senang kedua-dua isu ini wajar diselesaikan sekarang. Sepatutnya Taib tidak di turunkan lagi sebagai calun. Jika Taib tidak diturunkan sebagai calun keadaan yang kita hadapi ini tidak akan seberat sekarang.

Seperti juga rakyat di mana-mana negara, kesabaran mereka ada hadnya. Jika sudah melampaui batas sempadan kesabaran itu maka kita tidak boleh menyalahkan sesiapa lagi terutamanya pihak parti pembangkang. Kita selalu menyalahkan parti pembangkang kerana kesalahan kita sendiri. Kita tidak pernah bersalah tetapi rakyat membenci kita.

Sambutan yang diberikan terhadap perjumpaan dan rally politik di antara BN dan PR malam tadi di Bandaraya Kuching menampakkan dengan jelas betapa jauhnya perbezaan di antara sambutan kedua-dua belah pihak. Rakyat berduyun-duyun memenuhi ceramah besar-besaran PR sedangkan ceramah umum yang dihadziri oleh PM Najib tidak mendapat sambutan. Semuanya adalah kerana penolakkan rakyat terhadap Taib.

Rakyat tidak mahu lagi mereka di jadikan seperti dahan bengkok, untuk kera-kera meniti membaham buah-buah yang lebat itu. Rakyat tidak mahu lagi di perlakukan seperti kerbau di sawah; di paksa membajak tetapi hasil padinya di makan oleh tikus-tikus gemuk yang lapar di kepuk padi. Secara beransur-ansur rakyat sudah tahu yang negara ini mereka yang punya, bukan kepunyaan pemimpin-pemimpin.

Rakyat sudah mual dengan sikap kepimpinan yang menggunakan media untuk memperkecilkan pihak lain sedangkan isu yang besar tentang mereka begitu jelas dilihat oleh rakyat segenap lapisan.

PM Najib nampaknya tidak ada masa yang mencukupi untuk memberitahu rakyat perancangan beliau untuk Sarawak kerana masa beliau ditumpukan untuk mempertahankan Taib yang sudah tidak lagi disukai oleh rakyat negeri itu.Itulah sebabnya banyak negara menjadi kacau bilau kerana pimpinan yang sudah tidak diterima masih lagi bergayut kepada kuasa.

Pengakhir kata, Najib hanya mempunyai beberapa hari sahaja lagi untuk menyelesaikan masalah ini. Najib perlu melakukan tidakkan yang berkesan. Kita berharap Najib akan mengambil keputusan muktamad kerana selalunya Najib amat popular dengan sikapnya yang selalu berubah-ubah dan tidak muktamad.

Keadaan BN begitu kritikal, kalau tidak masakan PM berkubang selama enamhari untuk mendekati terus rakyat yang sudah hilang keyakinan terhadap Taib.

Memanglah, betapa berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul, berat lagi bahu yang memikul. Dalam hal Sarawak ini kesalahan datang dari kita sendiri. Jangan sekali-kali menyalahkan orang lain. Ingat, negeri Sarawak itu rakyat Sarawak yang punya, bukannya Najib atau Taib Mahmud.

Jangan di nafikan hak rakyat Sarawak untuk memilih siapa yang mereka mahu. Kita tidak boleh terus-terusan memenangi pilihanraya kerana ‘intrigue’ politik, tetapi mesti memenangi jiwa rakyat dengan ‘merit’ yang ada kepada pemimpin-pemimpin kita.

Kita perlu akui Taib tidak lulus dalam ujian NKRA politik yang dilaungkan oleh Najib. Kalau Najib luluskan juga Taib dalam NKRA itu maka elok diketepikan sahaja ‘acronym-acronym’ yang begitu banyak yang dianjurkan oleh PM Najib kita.

Seperkara yang wajar diakui; BN Sarawak sudah hilang hidayahnya. Jika hidayahnya masih ada masakan Taib masih lagi mengetuai BN negeri itu?



Masyarakat Iban sokong Kak Ani
Sazali M Noor

(Calon PAS Muara Tuang, Noraini Hamzah [tengah] di kelilingi penyokong beliau dari kalangan orang Iban)

KOTA SAMARAHAN, 11 April: Calon PAS Muara Tuang, Noraini Hamzah (Kak Ani) diberi sambutan luar biasa oleh masyarakat Iban ketika berkempen di Kampung Merang Lama dan Merang Baru dalam daerah mengundi Semarang, di sini Ahad 10 April.

Lebih 150 orang penduduk tempatan berkumpul di perkarangan rumah bekas Ketua Pemuda PBB, Empawi Anak Adang yang telah meninggalkan parti tersebut hujung tahun lalu.

Kak Ani, ketika menyampaikan ucapan ringkasnya mengucapkan terima kasih kepada sokongan semua penduduk yang meraikan kehadirannya.

Beliau menyeru para pengundi supaya mengundi PAS pada hari pengundian 16 April depan untuk membuat 'satu perubahan'.

"Saya minta semua undilah PAS, kita buat perubahan, sudah lama kerajaan BN memerintah kitak, sudah 30 tahun, (tetapi) tidak ada apa-apa perubahan, air tidak ada, apa pun tiada.

"Saya harap dapat mengundi PAS, kita mau perubahan,"katanya.

Beliau yang ditemui selepas majlis tersebut berkata, sekiranya diberi mandat dan menang dalam pilihanraya negeri Sarawak, beliau akan berjuang menuntut hak rakyat terutama keperluan air yang dihadapi oleh penduduk kempung tersebut

Turut hadir adalah Ahli Jawtankuasa PAS Pusat Datuk Abu Bakar Chik dan Timbalan Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Haji Mohd Abdul Wahid Endut yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu.



Sekampit beras sebulan untuk 100 fakir
Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS, 11 April: Dewan Undangan Negeri (Dun) Penaga menjadi Dun pertama di Pulau Pinang mengambil langkah memberi beras bulanan (Al-It'am) kepada 100 fakir miskin terpilih sepertimana yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Penyelaras Dun Penaga, Rosidi Husein ketika menyampaikan ucapan pelancaran menyifatkan, pemberian sekampit beras sebulan sekali itu bukan bertujuan mendapatkan nama sebaliknya memenuhi tanggungjawab sebagai salah sebuah parti yang mementingkan kebajikan.

"Bila saya tengok Kerajaan Kelantan berjaya lakukan program tersebut saya cuba mencari dana untuk menjayakan di Dun sasaran PAS Negeri, " ujarnya.

Lagipun ia merupakan lanjutan kepada kerja buat kerajaan negeri di bawah Exco Kebajikan, Phee Boon Poh yang terlebih dahulu menyalurkan bantuan sekampit beras selepas kemenangan Pakatan rakyat di Pulau Pinang kepada ribuan rakyat miskin tanpa mengira latar belakang agama dan politik.

(Gambar: Rosidi melancarkan program sekampit beras sebulan)

Sebenarnya langkah tersebut boleh menghubungkan tali silatulrahim sesama rakyat di samping mendengar keluhan mereka secara terus. Di mana tentu ada keluhan yang diberikan boleh memperbaiki mutu perkhidmatan penyelaras Dun mahupun kerajaan.

Memandangkan kali pertama dilaksanakan di Dun ini tambahnya, mungkin ada nama golongan terbabit yang tercicir dari pemerhatian Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK).

Mereka yang terpilih mestilah betul-betul daripada golongan yang daif, ramai tanggungan dan tidak berupaya bekerja menampung pendapatan keluarga.

"Untuk memastikan program ini berjaya diselaraskan dengan betul, semua JKKK harus menjadi telinga dan mata kerajaan menghidu keresahan dan keluhan rakyat bukan sekadar mendapatkan nama yang tercicir sahaja sebab bidang kebajikan kena diperbuat dengan bersungguh, " tegasnya yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang.

Program yang diadakan di Dewan Kelompok Padi, Kampung Lahar Kepar itu turut melancarkan tiga lagi program Dun Penaga serentak iaitu Al-Aitan (bantuan anak yatim), Syakhsiah Rasyidah (bantuan gunting rambut pelajar

Sekolah Rendah terpilih enam kali setahun) dan XPDC Remaja Pandu Cermat anjuran Generasi Pewaris Majlis Agama Islam Pulau Pinang (maipp).

Semua program tersebut akan diselenggarakan oleh penyelaras Dun bersama JKKK seluruh Penaga untuk menimbulkan kesedaran masyarakat yang selama ini bergantung pada Umno yang hampir tengelam dalam arus persana politik negara.

Hadir sama dalam program berkenaan ialah Penasihat Mutiara Infaq, Zulkifli Md Lazim, Pengerusi Syarikat Tunas Indah Niaga, Zaini Hasan, bekas pelumba motosikal negara, Yaser Said dan bekas penyanyi utama Kumpulan Rock Gamma, Blank.



Blank semarak XPDC motosikal keliling P.Pinang
Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS, 11 April: Kemunculan bekas vokalis kumpulan Rock Gamma, Blank (gambar kiri) yang terkenal dengan lagu 'kembang terhalang' dan 'Bahang Asmara' sekitar tahun 1989 menyemarakan lagi pemuda PAS dari beberapa kawasan seperti Kepala Batas, Nibung Tebal dan Balik Pulau untuk berkonvoi bersamanya mengelilingi Pulau Pinang.

Penasihat Mutiara Infaq, Zulkili Mohd Lazim ketika ditemui menambah, tujuan utama kembara bermotorsikal itu bagi mendekati masyarakat di samping memberikan bantuan hamper kepada golongan fakir miskin di beberapa Dewan Undangan Negeri (Dun) seperti di Penaga, Sungai Bakap, Pulau Betong dan berakhir di Ekspo Sejahtera Harmoni yang di adakan bersebelahan Masjid Jamek Jelutong.

Bermula di Dewan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) Penaga kemudian bertolak ke Dewan Kelompok padi Kampung Lahar Kepar untuk program bantuan anak yatim serta pelancaran bantuan beras 100 orang sebulan sekali dan Syakhsiah Rasyidah iaitu gunting rambut pelajar sekolah rendah enam kali setahun.

Semuanya disempurnakan oleh Penyelaras Dun berkenaan, Rosidi Husein yang juga merupakan perasmi XPDC Pandu Selamat Generasi Pewaris pada awal pagi di Penaga.

Setelah menyerahkan hamper di Kepala Batas para konvoi yang diketuai oleh bekas Juara 110 Excerp Terbuka Malaysian Cup Prix, 150 cc dan 600 cc f.i.m Asean Road Racing Championship dan 125 cc Wild Card World Grand Prix, Yaser Said (gambar kanan) terus bergerak pula ke Surau Taman Puteri Gunung di Kampung Kepala Gajah, Simpang Empat Seberang Perai Selatan.

"Semua program yang di atur berjalan lancar di mana para pemuda nampak gembira, " tegasnya.

Selepas itu, konvoi bertolak pula ke Kampung Perlis, Balik Pulau serta menamatkan XPDC di tapak Ekspo Sejahtera Harmoni yang diadakan selama 20 hari anjuran Syarikat Tunas Indah Niaga Enterprise.

Menurut Zulkipli, Blank dan Yaser Said dijadikan idola sepanjang aktiviti itu berlangsung kerana penglibatan mereka dapat menarik minat golongan belia untuk bertemu sekaligus mengembirakan penduduk setempat.

Melalui program seumpama itu, para belia akan dipupuk merasai kasih sayang terhadap insan yang tidak bernasib baik seperti kehilangan keluarga dan kurang mampu menghadapi suasana yang serba meningkat sekarang ini.

"Pemuda yang menyertainya ada yang menitiskan air mata melihat kedaifan sesetengah keluarga yang datang menerima sumbangan yang diberikan. Kita akan adakan lagi program secara berkala membantu mereka yang selama ini tidak mampu meneruskan kehidupan akibat peningkatan taraf hidup masa kini, " ujarnya yang juga bekas Ketua Penerangan PAS Negeri Pulau Pinang.


Pendapatan rendah, belanja yang tinggi
Subky Latif

SUDAH dua tahun kerajaan yang hendak mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian melancarkan matlamat menjana rakyat berpendapatan tinggi.

Ia satu matlamat yang lebih maju ke depan dari sekadar membasmi kemiskinan yang diperjuangkan oleh para perdana menteri yang lalu. Ia bukan sekadar tidak ada lagi orang miskin, bahkan lebih dari pendapatan sederhana. Berpendapatan tinggi samalah dengan menjadi kaya.

Sekalian rakyat menunggu saat tibanya tuah berpendapatan tinggi itu. Bila? Sepuluh tahun? Lima belas tahun? Dua puluh tahun? Atau mati dulu generasi yang ada ini baru masing-masing berpendapatan tinggi.

Sementara menunggu menjadi kaya, diuji dulu rakyat dengan amalan meneruskan kenaikan harga minyak. Yang dahulu dibincangkan dulu, bila minyak hendak dinaikkan. Riuh sekampung bagi menaikkan dua tiga sen seliter. Semasa membentangkan bajet barulah Menteri Kewangan Tun Tan Siew Sin mengumumkan kenaikan harga minyak.

Sejak kerajaan rakyat didahulukan ini, sedar-sedar minyak naik dan berkali-kali.

Pendapatan belum naik tetapi perbelanjaan sudah naik. Orang yang memiliki motosikal jika yang di kampung berpendapatan sederhana tetapi yang di bandar berpendapatan rendah, bertambah belanja hariannya. Yang bermotokar apa lagilah.

Yang berjimat tidak menggunakan kenderaan sendiri pergi bekerja. Menggunakan kenderaan awam. Tetapi tambang pula naik. Tambang pergi kerja naik dan tambang sekolah anak-anak naik.

Ikan, sayur, beras, tepung, minyak masak, gula dan semua barang keperluan naik belaka berikutan kenaikan minyak. Pendapatan belum tinggi, belanja seisi rumah sudah tinggi.

Tidak maju negara kalau tidak ada restoran dan gerai makan. Negara yang ekonominya berkembang, gerai makan hidup di merata lorong. Belanja makan di kedai melambung.

Bagi penduduk bandar yang bahan makan berbeli, membeli makan lebih ekonomi dari masak di rumah terutama yang si isteri bekerja.

Bagi keluarga yang beberapa orang anak bersekolah terasa peritnya tambahan belanja berikutan dengan kenaikan semua benda dan perkhidmatan.

Bagaimana hendak menyalahkan polis rasuah dan pegawai awam rasuah? Hendak menampung berbelanjaan tinggi adalah beban besar. Tak rasuah, tak menipu dan tak mencuri tak cukup makan kerana pendapatan belum tinggi sedang perbelanjaan sudah tinggi.

Harga barang yang tinggi dan perbelanjaan yang tinggi itu tidak mati setakat yang sudah tinggi itu, ia akan bertambah tinggi tidak tentu masa. Barang yang sudah naik itu akan naik lagi. Seperti minyak yang naik di awal tahun akan naik beberapa kali lagi menjelang hujung tahun.

Apa guna Tuhan menganugerah minyak pada Malaysia kalau harga runcit minyak naik berikut dengan kenaikan harga minyak dunia? Petronas berpendapatan tinggi tetapi rakyat berbelanja tinggi. Bila harga minyak dunia naik, minyak Petronas pun naik. Tetapi buat apa duit yang banyak itu?

Orang yang berpendapatan sederhana dua tahun dulu, berikut dengan belanja harian yang tinggi itu menjadikan pendapatan mereka di bawah sederhana. Dia hampir mencapai tahap kemiskininan atau sudah jadi miskin. Bagi yang miskin pula menuju kemiskinan tegar atau fakir.

Bagi yang fakir, apa lagi kalau tidak jadi papa kedana.

Masyarakat kita berkembang. Tiap-tiap bulan ada tiga empat jemputan kahwin. Kadang-kadang dua tiga jemputan seminggu. Sejak lebih sepuluh tahun lalu jemputan bersalam sepuluh ringgit dengan tuan rumah. Kalau suami isteri hadir, suami bersalam dan isteri pun bersalam.

Walaupun harga barang sudah banyak kali naik dan harga katering pun sudah banyak kali naik, rata-rata salam tak naik. Kebanyakannya kekal sepuluh ringgit. Salam itu adalah tanggungjawab masyarakat dan jiran yang amat penting bagi merengankan belanja perkahwinan sesudah amalan gotong royong mula hapus.

Dengan kenaikan perbelanjaan hidup yang tinggi sekarang, untuk bersalam sepuluh ringgi mulai menjadi beban di sebabkan bilangan jemputan bertambah. Mungkin harga salam terpaksa diturunkan kepada lima ringgit bagi mengimbangi belanja yang tinggi.

Saya tidak nampak harga minyak selalu naik itu dapat dikekal setakat yang ada. Ertinya belanja bagi setiap rakyat sudah tentu akan bertambah tinggi dan pendapatan tinggi entah bila hendak dicapai?

Kebimbangannya ialah bila pendapatan itu tinggi belanja juga sama tinggi atau bertambah tinggi. Akhirnya kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang juga.


Awas ustaz dan ustazah Umno kaki tipu
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 11 April: Sepasang suami isteri yang bergelar ustaz dan ustazah dan dari kalangan aktivis Pergerakan Pemuda dan Puteri Umno Kelantan, telah dikenal pasti sebagai kaki tipu, dengan menjalankan kegiatannya menerusi internet bagi memperdayakan orang ramai.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan agar berhati-hati dengan mereka agar tidak turut menjadi mangsanya, memandangkan mereka mempunyai pelbagai cara untuk memperdayakan orang ramai dengan memperalatkan ilmu yang dimilikinya dalam agama.

Seorang pemuda, Ikwan Ariffin, 25, yang tinggal di Dungun, Terengganu ketika mendedahkan perkara itu berkata, tanpa diduga, beliau sendiri telah menjadi mangsa mereka sehingga menyebabkan beliau kehilangan wang RM7,000 sejak Oktober 2010 lalu.

Menurut beliau, ustaz dan ustazah tersebut mempunyai laman web tersendiri dan beliau mengenalinya sejak tahun 2005 lalu menerusi online.

Katanya, sejak tahun 2009, ustaz dan ustazah tersebut yang ketika itu sedang menuntut di universiti Al-Azhar di Mesir dalam jurusan Usuluddin dan Pengajian Islam mulai aktif menyampaikan ceramah agama menerusi laman webnya.

"Selain menyampaikan ceramah, ustaz dan ustazah auta kaki tipu itu juga turut mengadakan sesi kaunseling kepada pelayar-pelayar internet menerusi websitenya. Ceramah agama yang disampaikan oleh mereka memang bagus dan menarik. Begitu juga dengan kaunselingnya," katanya ketika menghubungi Harakahdaily, hari ini.

Penipuan licik yang dilakukan oleh pasangan suami isteri berusia 35 tahun itu terhadap beliau bermula pada 25 Oktober 2010, apabila ustaz dan ustazah itu merayu kepadanya untuk meminjam wang sebanyak RM7,000 untuk membantunya membeli tiket kapal terbang pulang dari Mesir ke tanah air.

"Kerana telah mengenali dan percaya kepada mereka, tanpa teragak-agak, saya telah meminjamkan wang saya sebanyak itu kepadanya secara berperingkat-peringkat.

"Wang itu saya hantar dengan mengadakan transaksi Maybank2u. Kali pertama pada 27 Oktober 2010 sebanyak RM1,000. Kali kedua pada 29 Oktober 2010 sebanyak RM2,000. Kali ketiga pada 31 Oktober 2010 sebanyak RM4,000," jelasnya.

Ikwan yang mengaku dirinya berada 'atas pagar' dalam politik menjelaskan, pasangan suami isteri itu pulang ke tanah air pada 8 November 2010 dan beliau sendiri yang mengambil mereka di Kuala Lumpur International Airport (KLIA) untuk bermalam di rumahnya di Dungun.

Seminggu kemudian, pasangan tersebut meminta beliau menghantar mereka ke Pulau Pinang dan selepas itu hubungan pasangan itu dengannya terus terputus.

"Dalam jangka masa sebulan setelah mereka ke Pulau Pinang, saya berusaha menghubungi mereka sehingga beratus kali menerusi telefon tapi panggilan saya tak pernah dijawab oleh mereka. Dengan itu, tahulah saya, mereka sememangnya mahu melarikan diri daripada saya," katanya.

Beliau berjaya mengesani pasangan tersebut enam bulan kemudian, apabila mereka memasukkan alamat mereka di dalam website mereka, sebaik beliau membuka website pasangan itu pada 29 Mac 2011 lalu.

Menerusi laman web (website) pasangan itu, beliau mendapati mereka kini bukan sekadar menyampaikan ceramah agama dan memberikan perkhidmatan kaunseling menerusi internet, tetapi turut mempergunakan websitenya untuk menjalankan perniagaan lain pula iaitu berniaga minyak wangi, pelbagai ubat kecantikan dan baju dari Mesir.

"Alamat yang dicatatkan itu memang lengkap. Berdasarkan alamat yang dicatatkan oleh mereka pada website mereka itu, mereka kini tinggal di Kota Bharu," katanya.

Sebaik mengetahui alamat mereka, Ikhwan menjelaskan, beliau dengan ditemani dua orang rakan terus pergi ke Kota Bharu untuk menemui pasangan tersebut bagi mendapatkan kembali wang beliau yang dipinjamkan kepada mereka.

"Saya tiba di rumah mereka sekitar jam 6.30 pagi 30 Mac lalu. Ketika itu, ustaz itu berpakaian jubah dan berkopiah dan baru pulang dari mengajar agama di suatu tempat di Kota Bharu.

"Amat sedih, isterinya yang sememangnya sudah tahu yang suaminya berhutang dengan saya sebanyak itu berpura-pura tidak tahu. Sebaliknya, isterinya meminta surat hitam putih pula daripada saya sebagai bukti meminjamkan wang kepada mereka," katanya.

Setelah didesak, ustaz tersebut turut berjanji dengannya untuk membayar hutangnya pada hari itu juga dan meminta beliau datang semula ke rumahnya pada sebelah petang sekitar jam 6.30 petang hari yang sama.

"Amat malang bagi saya, sebaik tiba di rumah mereka jam 6.30 petang 30 Mac 2011, bukan wang saya yang dipinjamkan oleh mereka itu yang dikembalikan semula kepada saya, tetapi saya disambut dengan maki hamun oleh isteri ustaz itu yang dikenali sebagai ustazah.

"Hasil dari penyelidikan saya, ternyata, pasangan itu adalah orang kuat Umno. Saya juga mendapat tahu, rumah yang diduduki oleh pasangan itu juga adalah kepunyaan Umno.

"Untuk mendapatkan balik wang saya itu, saya turut berusaha mengesani tempat tinggal ibu bapa mereka. Setelah berjaya memperolehi alamat ibu bapanya yang juga di Kota Bharu, saya terus menemui emak kepada ustaz tersebut lalu menceritakan tentang perbuatan terkutuknya itu kepada saya kepada emaknya.

"Emaknya sendiri amat kesal dengan tindakan tidak bertanggungjawab anak dan menantunya itu lalu mengakui bahawa pasangan itu sememangnya bermasalah," tegasnya.

Ekoran itu, beliau telah mengambil keputusan membuat laporan polis mengenai penipuan pasangan tersebut di Balai Polis Pengkalan Chepa, Kelantan, jam 3.00 petang, 31 Mac 2011 lalu.(gambar salinan laporan polis)

Ikhwan yang berkerja sebagai peniaga dan belum mendirikan rumah tangga menjelaskan, maklumat terkini yang dikumpulkannya, pasangan tersebut sehingga kini telah menipu ratusan orang.

"Selain menipu dengan cara meminjam wang, mereka juga menipu dengan menjual e-book Penghapus Saka kepada orang ramai dengan mengakui e-book itu kepunyaan mereka. Padahal e-book itu sebenarnya bukanlah kepunyaan mereka. Sebaliknya kepunyaan rakan saya sendiri.

Penipuan lain pula yang dilakukannya, mereka juga turut membuat satu website lain yang menjalankan usaha tarik duit. Website tarik duit itu dibuka oleh ustaz itu pada tahun 2007 lalu dan cukup aktif sekitar tahun 2008.

"Menerusi website itu, ustaz tersebut melakukan penipuan dengan menjual ibu duit kepada orang ramai untuk digunakan dalam usaha menarik duit oleh mereka yang melakukan pekerjaan itu," ujar beliau.



Wan Nordin: Siapa Taib Mahmud di peta kekayaan
Wan Nordin Wan Yaacob
PENDEDAHAN kekayaan luar biasa yang dimiliki Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud oleh beberapa laman web dan akhbar terutamanya Sarawak Report membuatkan, masyarakat di Sarawak mula membuka mata dan menyedari bertapa teruknya pemerintahan Ketua Menteri itu.

Pendedahan itu dan kesengsaraan rakyat akibat dasar jahat kerajaan Taib Mahmud dijangka akan menjadi 'timing bomb' pada pilihan raya negeri dalam masa terdekat ini yang boleh menjatuhkan kerajaan Taib.

Siapa Taib Mahmud sebenarnya dalam sejarah kekuasaan dan penglibatannya dalam menghimpun kekayaan di Bumi sarawak?

Beberapa pendedahahan telah menyatakan, penglibatan Taib dan keluarganya dalam industri pembalakan secara khusus telah disebut dalam laporan oleh Forests Monitor.

Menurut laporan tersebut, ketua menteri memperuntukan dirinya sebagai pihak yang berhak untuk mengeluarkan lesen balak dan tidak membolehkan undang-undang mencabar ketua menteri dalam hal ini.

Ini bertujuan untuk memastikan sesiapa yang mempunyai kepentingan dalam pembalakan akan sentiasa taat kepada ketua menteri.

Laporan tersebut juga menyebut, secara umumnya, hubungan saling bantu membantu antara golongan elit politik dan syarikat-syarikat balak telah berkesudahan dengan amalan pecah amanah, rasuah dan keuntungan atas angin.

Di mana rekod kewangan syarikat-syarikat pembalakan antarabangsa termasuk Malaysia sukar untuk dikesan. Berdasarkan buku yang ditulis oleh Michael Lewin Ross, penguasaan politik Taib Mahmud dari 1986 hingga 1991 telah membolehkan beliau melipatgandakan kegiatan pembalakan di Sarawak.

Taib dikatakan menggunakan konsesi balak untuk memperkaya diri dan kelurganya.Dalam tahun 2007, Japan Times melaporkan, sembilan buah syarikat perkapalan Jepun yang membawa balak dari Sarawak telah didakwa gagal untuk melapurkan pendapatan yang sebanyak 1.1 billion yen sepanjang tempoh masa tujuh tahun.

Laporan itu mendakwa, wang tersebut telah dibayar sebagai imbuhan kepada pegawai-pegawai Sarawak melalui sebuah agen di Hong Kong yang ada hubungan dengan keluarga Taib.

Begitupun Taib telah menafikan tuduhan tersebut dengan membentangkan 10 muka surat penjelasan dalam dewan negeri. Ketua Menteri itu menyatakan tidak tahu menahu dengan rasuah yang diberi kepada pegawai-pegawai Sarawak dan penyelewengan pendapatan dari pengeluaran balak.

Dalam tahun 2008, Surat khabar Indonesia, Tribun Pontianak mendedahkan lebih kurang 30 kapal membawa masuk balak haram dari Indonesia ke Sarawak dan kemudian diekspot ke negara-negara lain setiap bulan.

Taib Mahmud dan syarikat Hardwood Sdn Bhd, milik penuh unit agensi negeri Sarawak Timber Industry Development Corporation (STIDC), telah terlibat dengan kerja penipuan balak ini.

Dalam tahun 2009, laporan tahunan Ketua Audit Negara Malaysia untuk 2008 melapurkan tahap pengurusan hutan Sarawak oleh kerajaan negeri sebagai tidak memuaskan.

Namun Menteri Kedua Perancangan dan Pengurusan Sumber, Dato' Amar Awang Tengah Ali Hassan telah mempersoalkan kesahihan laporan itu dan mendakwa jabatan Ketua Audit Negara tersebut tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pengurusan hutan.

Kerajaan Taib Mahmud melahirkan sistem nepotisme dan kronisme yang sangat melam;pau.Anak lelaki Taib, Dato Sri Mahmud Abu Bekir Taib telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan Cahaya Mata Sarawak Berhad (CMSB) pada 23 Januari 1995.

Sekarang Mahmud Bekir memegang jawatan Timbalan Pengerusi Kumpulan CMSB. Adik beradik kepada Abu Bekir Taib, Dato' Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib, Jamilah Hamidah Taib, Hanifah Hajar Taib dan arwah ibu beliau, Laila Taib adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat tersebut.

CMSB syarikat yang dikuasai oleh keluarga Taib, telah dianugerahkan berbagai-bagai kontrak kerajaan, termasuklah penyelengaraan jalanraya Sarawak selama 15 tahun, pembinaan jalanraya, membekal bahan atap untuk unit rumah kos rendah, membina hospital, dan menaik taraf lapangan terbang.

Syarikat ini juga dikatakan hampir memonopoli pembekalan simen dalam negeri Sarawak dan dalam tahun 2001, kerajaan Persekutuan Malaysia membenarkan unit pebankan kumpulan CMS, Bank Utama untuk menguasai bank RHB untuk menjadi salah satu dari 10 bank induk Malaysia.

Sementara dalam tahun 2009, syarikat PPES Works (Sarawak) Sdn Bhd, yang 51 peratus dimiliki oleh CMSB telah menyiapkan pembinaan Bangunan Baru Dewan Perundangan Negeri Sarawak.

CMSB juga didakwa bekerjasama dengan pengeluar utama aluminium, Rio Tinto Alcan (RTA) untuk membangunkan kilang aluminium di Similajau sebagai sebahagian dari pembangunan wilayah SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy).

Seorang doktor falsafah Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Dr Neilson Mersat, dalam theasisnya mendakwa harta kekayaan keluraga Taib kebanyakannya hasil dari kontrak kerajaan negeri tanpa melalui tender, dan keuntungannya telah dihantar dan disorok ke luar negara.

Seorang lagi pensyarah dari universiti yang sama menulis dalam tesisnya mendakwa, pengambil alihan Bank Utama oleh CMSB dan syarikat-syarikat lain, adalah satu contoh di mana perniagaan yang menghasilkan untung besar hanya dikuasai antara individu-individu yang yang mempunyai hubungan rapat.

Penswastaan syarikat-syarikat milik kerajaan negeri telah mengurangkan punca pendapatan kerajaan negeri, kesannya telah menambah beban yang ditanggung oleh pembayar cukai.

Sementara dalam tahun 2000, kabinet Taib Mahmud telah meluluskan kontrak bernilai RM 551.02 juta untuk dianugerahkan terus kepada Titanium Management Sdn. Bhd.

Anak lelaki Taib, Mahmud Abu Bekir adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat tersebut dan kontrak membolehkan Titanium membaiki dan menggantikan 384 buah jambatan lama dalam negeri Sarawak selama tujuh tahun.

Laporan Ketua Audit Negara Malaysia tahun 2006 menyatakan, perjanjian dalam kontrak tersebut memberi kelebihan atau menyebelahi kepada pihak kontrakor.

Kos kontrak tersebut telah bertambah 72 peratus dari kos asal. Kajian yang dibuat terhadap 12 jambatan telah didapati rekabentuk jambatan tidak mengikut keperluan sebenar dan dibina secara tidak ekonomik.

Sementara itu, dalam satu pendedahan yang terkini oleh Sarawak Reports, Taib dituduh mempunyai empayar hartanah, Sakto Corporation di Kanada yang bernilai beberapa ratus juta ringgit atas nama menantunya, Sean Murray.

Syarikat ini diasaskan oleh abangnya Onn Mahmud, anak perempuannya Jamilah, dan Sean Murray. Sean Murray dan anak perempuan Taib telah berjaya mendapat kepercayaan dari jabatan-jabatan kerajaan Kanada untuk berpindah ke ruang pejabat mereka selepas melalui proses persaingan terbuka.

Taklimat ORC menyatakan, kemudahan yang dimiliki oleh Sakto Corporation adalah “dibina mengikut piawaian tenaga dan alam sekitar yang tinggi” dan “bangunan dalam beberapa segi adalah hijau”.

Sarawak Reports juga mendakwa Sakti International Corporation di United States adalah juga diurus oleh pasangan yang sama.

Mereka memiliki bangunan Abraham Lincoln yang menempatkan kemudahan Federal Bureau of InvestigationFBI Keluarga Taib juga didakwa memiliki beberapa harta di London.

Taib Mahmud dan keluarganya tidak pernah menunjukkan sebarang maklum balas terhadap tuduhan-tuduhan yang dibuat oleh Laporan Sarawak itu.

Sebaliknya kini menelanjangkan terus hasil bumi Sarawak dan tanah=tanah adat rakyat negeri ini untuk mengisi ,lagi kantung dan perut beliau dan anak-anaknya, sedang rakyat merintih sengsara.

'Tok Uban' miliki kekayaan luar biasa!
Wan Nordin Wan Yaacob

BATANG LUPAR, 11 April: Rakyat Sarawak mampu melakar kejutan besar pada pilihan raya umum negeri (PRN) kali ke-10 ini dengan sentimen isu kekayaan luar biasa Ketua Menterinya, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan isu rampasan tanah adat (NCR) yang cukup membelenggu rakyat selama ini.

Demikian luahan beberapa penduduk rumah panjang sekitar Saratok dan Batang Lupar apabila ditanya mengenai isu kekayaan Taib Mahmud.

Namun, masyarakat di sini sukar menyebut nama Taib Mahmud, sebaliknya menggelarkan Taib sebagai 'Tok Uban' kerana bimbang akan nama tersebut boleh mendatangkan masalah kepada mereka termasuk ugutan dan tindakan luar jangka konco-konco Taib Mahmud.

Kekayaan Taib Mahmud yang sebenarnya setanding bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak dan kalangan kroni serta wakil-wakil rakyat BN hidup serba mewah kerana laba kekayaan Taib Mahmud.

Taib Mahmud dikatakan memiliki harta bukan setakat di Malaysia amnya dan Sarawak khasnya, malah di beberapa negara lain termasuk di Amerika Syarikat.

Maklumat tempatan dari kalangan penyelidik di sini menyatakan, Taib Mahmud sebenarnya ada membina dan menyimpan harta kekayaannya di Amerika Utara yang dirahsiakannya selama ini.

Di Ottawa, Kanada, hartanya dilaporkan diurus oleh Sakto Corporation, manakala hartanya yang berada di Amerika Syarikat pula diuruskan oleh Sakti International.

Sakti International memiliki harta dianggarkan bernilai US$80 juta menurut dokumen-dokumen syarikat berkenaan.

Setiap harta diuruskan oleh sesebuah syarikat yang berasingan, biasanya dinamakan bersempena alamat letaknya harta tersebut.

Sementara itu, Sarawak Report ada mendedahkan dakwaam sebuah syarikat W.A. Boylston dipertanggungjawabkan menguruskan kekayaan Taib di sana.

Bagaimanapun salah sebuah dari syarikat-syarikat mereka tidak dinamakan sedemikian, sebagai contoh, Wallyson’s Incorporated, yang terletak di Seattle, menguruskan theAbraham Lincoln Building.

Bangunan tersebut dijadikan sebagai tempat operasi dan kelengkapan rahsia agensi perisikan FBI (Federal Bureau of Investigation), dan untuk masuk ke bangunan itu, seseorang harus melalui laluan keselamatan yang sangat tinggi.

Bangunan ini merupakan ibu pejabat FBI di kawasan barat daya US yang memantau kegiatan anti-pengganas. Bangunan ini adalah milik keluarga Taib.

Blok pejabat utama milik Sakti di US, di 260 California Street, San Francisco juga menyewakan ruangnya kepada beberapa klien, termasuk klien yang terkemuka seperti Citibank. Ini menunjukkan bahawa pelaburan luar negara keluarga Taib mampu menjalin hubungan erat dengan pelabur-pelabur mereka di situ.

Sejarah syarikat Taib di USA sama seperti Sakto, Sakti diuruskan oleh Sean Murray, iaitu suami Jamilah Taib. Sean, atau nama Islamnya Hisham semasa beliau menikahi Jamilah, tetapi beliau tidak pernah menggunakan nama barunya itu ketika berniaga atau bersosial di luar negeri Sarawak.

Walau bagaimana pun, dokumen-dokumen mahkamah yang didepositkan di mahkamah tinggi di San Francisco mendapati bahawa syarikat Sakti adalah sebuah syarikat memang milik keluarga Taib.

Sakti mengeluarkan beberapa keterangan dalam mahkamah yang sudah tentunya tidak dapat ditentang. Syarikat berkenaan mengaku bahawa Sakti telah dipersyarikatkan di California pada 1987 dan pada mulanya diuruskan oleh Mahmud Abu Bekir Taib.

Tercatat pada salah satu dari dokumen-dokumen menyatakan, ““pihak defenden [Sakti International Corporation] mengakui bahawa pada 10 haribulan September, 1987, Ketua Pegawai Eksekutif, Setiausaha dan Ketua Pegawai Kewangan (ketiga-tiganya) adalah (disandang oleh) Mahmud Taib”.

Pendedahan-pendedahan terdahulu dalam Sarawak Report telah membuktikan bahawa Mahmud Taib, iaitu anak sulung Ketua Menteri, adalah juga merupakan Pengarah asal syarikat Sakto di Kanada, yang ditubuhkan pada 1983, bersama-sama dengan adik perempuannya, Jamilah dan bapa saudara mereka, Onn Mahmud (iaitu saudara kepada Ketua Menteri).

Penerangan yang dikemukakan kepada mahkamah seterusnya mengakui bahawa Mahmud Taib, yang kini memegang jawatan Pengarah di syarikat CMS Sarawak, telah kemudiannya diganti oleh adiknya Sulaiman Abdul Rahman Taib sebagai “pegawai tunggal dan pengarah Sakti”.

Sarawak Report juga mendakwa menyimpan dokumen-dokumen yang menunjukkan bahawa Sulaiman juga memegang jawatan sebagai pegawai tunggal di Wallyson’s.

Ketika Sakti dipersyarikatkan pada tahun 1987, Mahmud Taib baru berusia 27 tahun, dan adiknya Rahman Taib pula baru 20 tahun. Walau bagaimana pun, adik-beradik yang masih mudah mentah ini dibantu oleh ahli-ahli keluarga rapat yang lain dalam peranan mereka dalam urusan syarikat.


Sarawak Report juga mendakwa Sakti di Amerika Syarikat, seperti juga Sakto di Kanada, telah ditubuhkan dan diuruskan pada asalnya secara ekslusif oleh keluarga Taib.

Penglibatan Sean Murray hanya bermula apabila dia berkahwin dengan Jamilah Taib, dan sebenarnya Sean menggantikan Rahman Taib sebagai pengurus Sakti hanya mulai tahun 2006.

Dengan ini juga Sarawak Report ingin meminta Murray untuk mengesahkan sama ada beliau kini memegang sebarang saham-saham dalam syarikat-syarikat yang diuruskan atau diarahkannya, atau adakah beliau hanyalah seorang pekerja syarikat milik keluarga isterinya.

Sarawak Report juga ingin memohon keluarga Taib untuk menjelaskan bagai mana di antara 1983 dan 1987 mereka mampu melaburkan berjuta-juta dollar untuk menubuhkan kedua-dua harta di Kanada dan US, yang portfolio-portfolio digabungkan bernilai sekurang-kurangnya US$200 juta.

Pada ketika itu, Jamilah, Rahman dan Mahmud berusia sekitar 20-an dan masih menuntut di kolej-koleh, manakala yang lainnya adalah bapa-bapa saudara mereka.

Jika wang pelaburan itu disumbangkan oleh kedua-dua bapa saudara mereka, yang telah bergelar ahli perniagaan, maka sikap murah hati mereka, termasuk anak-anak ketua menteri itu amatlah menhairankan.
Tiba masanya untuk mendengar jawapan

Sarawak Report amat percaya bahawa rakyat Sarawak berhak mendengar penjelasan yang terperinci fakta-fakta ini daripada Ketua Menteri sendiri, Abdul Taib Mahmud.

Ketua Menteri itu seharusnya menjelaskan sama ada beliau memegang atau pernah memegang saham-saham dalam syarikat-syarikat tersebut, dan adakah sejumlah wang pelaburan itu disumbangkan beliau sendiri.

Jika Taib Mahmud merupakan pemilik/pemegang saham-saham dalam syarikat-syarikat ini, para pembayar cukai di Sarawak berhak mengetahui bagai mana beliau memperolehinya. Penguatkuasa-penguatkuasa undang-undang di Malaysia diharuskan untuk menyoalsiasat Taib Mahmud bagi pihak rakyatnya.

Pihak FBI juga harus bersetuju untuk mengeluarkan kenyataan kepada umum tentang hakmilik bangunan yang mereka sewa itu. Sebagain defenden bergabung dalam kes mahkamah di California itu Wallyson’s dan Sakti International mengakui bahawa pemilik Wallyson’s adalah syarikat Rodinmass.

Rodinmass didaftarkan di British Virgin Islands. Adalah tidak masuk akal jika pihak FBI mengatakan mereka tidak mengetahui siapakah sebenarnya syarikat yang bernama Rodinmass, dengan alas an keselamatan.
Memandangkan pegawai tunggal Wallyson’s adalah Rahman Taib, maka, Sarawak Report mengandaikan para pemilik dan pemegang saham-sahamnya juga adalah keluarga Taib, seperti di Sakti International. Maklumat yang ada pada pihak kami menyatakan Laila Taib adalah pemegang saham paling utama di Rodinmass.

Isteri Taib, adik-adiknya dan juga anak-anaknya semuanya dikaitkan dengan syarikat-syarikat di Amerika Utara tersebut. Bagi Sarawak Report, kini terpulanglah pada Taib sendiri untuk menafikan bahawa beliau tidak terlibat dalam pemilikan himpunan harta kekayaan itu



PAS tubuh 5 cawangan di Muara Tuang
Hafez Sabri

KOTA SAMARAHAN, 11 April: Pesuruhajaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain (gambar), berkata, PAS kini telah berjaya meluaskan ruang dakwah dalam kesempatan berkempen Pilihanraya Negeri Sarawak.

Menurut beliau, bagi Muara Tuang, Dun yang diamanahkan kepada tiga negeri iaitu Perak, Wilayah Persekutuan dan Terengganu, mereka menumpukan agenda dakwah sebagai aspek utama bagi mendidik dan menarik hati rakyat untuk memahami dan bersama perjuangan PAS sekaligus memberikan komitmen yang tinggi untuk memenangkan calon parti itu.

Beliau berkata, kini rakyat Sarawak khususnya di Dun yang ditandingi PAS mendapat gambaran sebenar apakah perjuangan yang dibawa oleh PAS, dan dapat menerima dengan sebaiknya kehadiran.

Menurutnya, mereka begitu gembira dengan kehadiran PAS untuk menyampakan dakwah berkenaan Islam di samping bersama menyelesaikan masalah rakyat dengan adil dan saksama tanpa mengira agama dan bangsa.

PAS meletakkan Noraini Hamzah untuk bertanding di kawasan ini. Beliau akan menentang adik Ketua Menteri sarawak, Datuk Seri Mohamad Ali Mahmud dari PBB.

Abu Bakar turut melahirkan kegembiraannya apabila berjaya menubuhkan cawangan baru PAS di Dun Muara Tuang.

“Setakat ini PAS telah berjaya menubuhkan lima cawangan penaja PAS di Taman Desa Ilmu, Kampung Tanjung Bundong, Kampung Pinang, Kampung Sindang dan Kampung Pengkalan Kuap.

“Dengan penubuhan cawangan-cawangan penaja PAS ini akan merancakkan lagi gerak kerja dakwah dan tarbiyah bagi masyarakat untuk bersama mendokong perjuangan PAS,” ujarnya.

Ini, katanya adalah satu petanda baik bagi PAS di Bumi Kenyalang sekaligus membuktikan bahawa PAS diterima oleh masyarakat Sarawak.


Dakwaan Sarbani bunuh diri melampau - Pemuda PAS Selangor
Harakahdaily

SHAH ALAM, 10 April: Pemuda PAS Selangor mendesak NGO Jaringan Melayu Malaysia (JMM) menarik balik kenyataannya yang membawa pengertian pegawai Kastam, Ahmad Sarbani terlibat dengan rasuah dan sanggup membunuh diri kerana ia satu kenyataan yang melampauai batas-batas nilaian kemanusian.

"Kenyataan JMM mempunyai agenda jahat dan tidak bertamadun," kata timbalan ketuanya, Zaidy Abdul Talib.

Sebelum ini Yang Dipertua JMM Azwanddin Hamzah telah menimbulkan kenyataan yang melampau terhadap mangsa melalui Berita Harian tempoh hari dengan menyatakan ketegasan SPRM menangani jenayah rasuah sudah mula menunjukkan kesan positif kerana ia memberi tekanan jiwa yang hebat terhadap penjenayah rasuah sehingga ada sanggup membunuh diri.

Sepatutnya, bagi Pemuda PAS Selangor, dia mesti menunggu hasil dari siasatan terperinci yang dilakukan oleh pihak polis sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan yang boleh mencetuskan polimik, bukan dengan menuduh tanpa sebarang bukti.

Perkara ini, bagi Zaidy, boleh menaikkan kemarahan rakyat dengan membuka aib mangsa dan keluarganya.

Pemuda Pas Selangor menyifatkan kenyataan tersebut bermotifkan politik jahat yang menidakkan proses keadilan dan mempengaruhi masyarakat dengan membuat andaian buruk kepada mangsa.

“JMM terlalu kurang ajar, tidak menghormati mangsa dan keluarganya. Saya pun tak faham kenapa ada persatuan Melayu yang tidak tahu tentang soal adab dan tata susila orang-orang melayu. Mereka sanggup untuk menuduh bukan-bukan,” kata Zaidy (gambar bawah) dalam kenyataannya.

Zaidy menambah “sebagai Melayu dan beragama Islam kita wajib mempertahankan mangsa dan keluarganya dari tohmahan jahat yang boleh menjatuhkan integiriti agama Islam dan bangsa Melayu yang penuh dengan maruah dan adat. Kita sepatutnya berusaha untuk memastikan keadilan dan siasatan yang dijalankan dengan telus dan saksama”.

Menurut Zaidy, allahyarham adalah seorang yang beragama, seorang yang sentiasa berada dan berjemaah di surau di kawasan kediamannya, juga difahamkan akan menunaikan haji di Makkah pada tahun ini.

Beberapa jam sebelum kematiannya beliau menunaikan solat subuh berjamaah bersama kawannya dalam perjalanan ke Pejabat SPRM, Kuala Lumpur.

"Mana mungkin seorang Melayu beragama Islam yang taat beragama mampu melakukan perkara sekeji dan yang dikutuk oleh agamanya iaitu membunuh diri," kata Zaidy.

6 April lepas, kira-kira pukul 10.15 pagi, Ahmad Sarbani, 56, yang ditahan semalaman pada 1 April bagi membantu siasatan rasuah dan aktiviti pengubahan wang haram, ditemui mati di tingkat satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane.

Sebelum itu, Ahmad Sarbani yang datang sendiri ke pejabat itu telah diiringi seorang pegawai untuk bertemu pegawai penyiasat namun pegawai tersebut telah meninggalkan mangsa dan keluar sebentar bagi mendapatkan pegawai penyiasat.

Namun dalam beberapa minit kemudian, pegawai tersebut telah kembali ke pejabatnya dan mendapati mangsa tiada dalam bilik berkaitan dan setelah mencari di kawasan itu, terlihat satu tubuh manusia terlantar di tingkat 1 bangunan pejabat berkenaan.

JMM sebelum ini juga pernah memburukkan imej Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan menyamakan beliau sama seperti pengamal ajaran sesat Ayah Pin.





Tiada ulasan: