Selasa, 12 April 2011

SEKARANG KEBANGKITAN RAKYAT...NI KERANA PENDIDIKAN RAKYAT TINGGI DAN TELAH CELIK...SERTA TELAH MEMAHAMI ISLAM...DAH TAHU HALAL HARAM...

Selepas 'You help me' kini 'percayalah saya'
Harakahdaily

KUCHING, 12 April: "Percayalah saya, percayalah saya," yang menjadi ungkapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam pilihan raya negeri Sarawak kini menjadi mainan pelbagai pihak.

Kata-kata itu menjadi popular dalam pilihan raya negeri kali ini. Semasa pilihan raya kecil Sibu, perkataan popular dari Najib adalah, "You help me, I help you." (Awak tolong saya, saya tolong awak).

Ia merujuk kepada permintaan dari beliau agar pengundi menolong parti beliau iaitu BN dengan mengundi calon BN. Jika mereka berbuat demikian, Najib berjanji akan menolong mereka pula.

Namun, kata-kata Najib ini ditolak oleh pengundi pilihan raya kecil Sibu apabila kerusi BN itu jatuh ke tangan calon Pakatan Rakyat dari DAP, Wong Ho Leng dengan majoriti 398 undi.

Wong Ho Leng mendapat 18,845 undi, calon BN dari SUPP Robert Lau Hui Yew 18,447 undi, manakala calon bebas Narawi Haron hanya mendapat 232 undi.

"Najib masih percaya rakyat Sarawak tidak tahu apa-apa dan mudah pergunakan. Saya meminta saudara-saudari semua di Sarawak bangun sekarang dan tuntut apa yang sepatutnya milik kita.

"Cukuplah setakat ini, sementara kita mengucapkan terima kasih kepada apa yang telah dibuat BN untuk kita, tetapi kita tidak patut lacurkan diri kita lagi. Sarawak milik rakyatnya," tulis seorang aktivis Ronnie Charles Klassen dalam Facebooknya.

Kini Najib berjanji akan memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pilihan raya Sarawak apabila mengumumkan akan berada di sini sehingga 16 April. Beliau didakwa telah mengambil alih tunggak kempen BN di Sarawak dari Ketua Menteri, Datuk Patinggi Taib Mahmud.

Najib juga mengumumkan, Taib akan melepaskan jawatan Ketua Menteri selepas pilihan raya ini dan dijelaskan oleh Taib, dia akan bersara beberapa tahun lagi.


Libya: Dari revolusi ke kancah perang saudara
Suhaimi Mokhtar

Pemimpin Libya, Muammar Ghadafi memang menunggu saat kejatuhannya. Tetapi kejatuhan Ghadafi tidak secepat kejatuhan Ben Ali Tunisia dan Hosni Mubarak, Mesir.

Bukan setakat Ghadafi yang menunggu saat digulingkan.Ramai lagi pemimpin-pemimpin dunia Arab yang akan jatuh dan bakal digulingkan oleh rakyat masing-masing, satu demi satu dalam revolusi kebangkitan rakyat yang kini sedang melanda seluruh Timur Tengah.

Tiada sesuatupun yang kekal kecuali Allah yang maha pencipta dan begitu jugalah dengan pemerintahan-pemerintahan dimuka bumi ini, akan berakhir apabila tamat tempuhnya. Pemerintahan-pemerintahan di negara-negara yang sedang mengalami kebangkitan rakyat ini akan berubah dan akan mengalami tempuh lupusnya apabila rakyat sudah bosan dengan regim-regim diktator yang zalim dan menindas ini.

Pada mulanya dijangkakan nasib Ghadafi sama saja dengan nasib Ben Ali dan Hosni Mubarak, kerana setiap pemerintahan mereka sama sahaja antara satu dengan lain. Zalim, menindas, rasuah, kukubesi dengan menyekat kebebasan bersuara; memenjara penentang politik; memperkosa hak asasi manusia sehingga rakyat sentiasa hidup dalam ketakutan.

Ben Ali dan Mubarak tunduk kepada kehendak rakyat walaupun cuba mempertahankan tempuk kuasa mereka, tetapi apabila kelihatan ia tidak mampu bertahan lagi, pemerintah diktator ini membuat exit mereka, tanpa menunggu lebih lama lagi. Mereka meninggalkan takhta kuasa mereka dalam susana penuh penghinaan.

Ben Ali dan Mubarak berpaut kepada kuasa melebihi dari had dan batas waktu yang sepatutnya menyebabkan akhirnya mereka hilang segala-galanya.

Ghadafi memilih jalan berkonfrantasi berhadapan dengan rakyat menyebabkan Libya kini berada diambang perang saudara. Situasi tidak menentu dan huruhara yang melanda Libya akan memakan masa lebih lama dan memakan korban yang lebih besar.

Setakat ini revolusi rakyat Libya yang bangkit menentang Muammar Ghadafi telah dapat menguasai timur Libya termasuk bandar kedua terbesar Benghazi dan beberapa bandar lain dan Ghadafi masih dapat mempertahankan Tripoli, ibunegara Libya.

Terdapat juga pihak-pihak yang menyokong Ghadafi dan mereka telah mencuba mengambil semula bandar-bandar dan kedudukan-kedudukan yang kini berada di tangan rakyat. Lebih ramai rakyat Libya yang akan terkorban apabila berlaku pertempuran antara yang bertelagah.

Ghadafi melalui ucapan-ucapan yang di siarkan oleh saluran TV pemerintah keras tidak akan tunduk kepada desakan rakyat yang mahukan dia berundur. Ghadafi dan anaknya Saiful Islam sama-sama berdegil tidak akan tunduk kepada desakan rakyat.

Wajah Libya bertukar, dari satu kebangkitan rakyat menjadi pertentangan antara rakyat yang menentang dan menyokong Ghadafi, termasuk pasukan-pasukan tentera, ada yang bersama dengan kebangkitan rakyat dan ada pula yang masih setia dengan Ghadafi.

Keadaan ini telah mencetuskan implikasi lebih buruk apabila Ghadafi menggunakan jet-jet pejuang tentera udaranya untuk melakukan serangan terhadap kedudukan–kedudukan pro kebangkitan rakyat yang kini menguasai sebahagian besar wilayah Libya.

Akibat dari keengganan Ghadafi menyerah kepada desakan revolusi kebangkitan rakyat, dimensi dari satu kebangkitan berubah menjadi peperangan terbuka yang akan memakan masa yang lebih lama bergantung sejauh mana keupayaan Ghadafi mempertahankan dirinya.

Masyarakat antarabangsa melalui Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah meluluskan beberpa resolusi bagi menekan Ghadafi untuk tunduk kepada tekanan dan akur dengan kehendak kebangkitan rakyat yang mahu menukar regim diktatornya kepada yang lebih demokratik dipilih rakyat.

Ghadafi, anaknya, Saiful Islam dan pembantu-pembantu rapatnya kini terdedah kepada pendakwaan di Mahkamah Dunia kerana jenayah kemanusiaannya terhadap rakyat Libya dalam mempertahankan regimnya.

Majlis Keselamatan juga sebulat suara menggenakan sekatan terhadap harta Ghadafi, keluarganya dan konco-konconya bagi meneruskan tekanan untuk memaksa Ghadafi berundur dari tampuk kuasanya. Ghadafi kini dalam keadaan makin lemah, bagaimana pun Ghadafi berlainan dari Ben Ali dan Mubarak, dia tidak akan tunduk dan mahu mati dalam perjuangan.

Demikianlah Ghadafi yang menganggap dirinya sebagai saorang revolusiner yang merampas kuasa mengulingkan Libya yang beraja dan menukar menjadi republik pada 1969.

Kini akibat pertempuran antara penyokong dan penentang Ghadafi di beberapa buah bandar dan kawasan menyebabkan kapasiti pengeluaran minyak Libya yang di exsport ke Eropah telah berkurangan menyebabkan Arab Saudi menambah pengeluarannya bagi menampung kekurangan pengeluaran minyak Libya.

Para pekerja asing terdiri dari rakyat pelbagai negara yang berkerja dalam pelbagai sektor dan kategari pengeluaran minyak telah meninggalkan Libya kerana menyelamatkan diri dan keadaan ini memungkinkan Libya menghadapi kekurangan tenaga kerja yang nanti menyebabkan pengeluaran minyak Libya terus berkurangan.

Dalam keadaan ini akan berlaku campurtangan kuasa Amerika Syarikat (AS) dan sekutu baratnya di Libya bagi menjamin pengeluaran minyak Libya. Inilah yang sedang direncana oleh AS dan sekutunya apabila resolusi zon larangan penerbangan dikuatkuasakan terhadap regim Ghadafi.

Apakah Ghadafi akan tunduk dengan segala sekatan yang dikuatkuasakan terhadap regimnya. Tentu sekali tidak, kerana Ghadafi telah mengambil pendekatan berbeza setelah melihat nasib yang menimpa Ben Ali dan Mubarak.

Ghadafi yang menyalahkan Al-Qaeda atas kebangkitan rakyat yang menentangnya akan mempunyai alas an baru iaitu apa yang berlaku di Libya adalah atas perancangan AS dan sekutu baratnya untuk merampas minyak Libya selepas AS dan barat menyerang Iraq untuk mendapat jaminan minyak Iraq.

Campurtangan AS dan barat tidak memberi kekuatan kepada revolusi rakyat Libya bahkan ia akan memberi kekuatan kepada Ghadafi untuk mengubah keadaan untuk memihak kepadanya kerana sentimen anti AS dan barat sangat kuat di rantau Timur Tengah. Jika camputangan ini mengambil tempat, maka Libya akan menjadi seperti Iraq yang kini dalam keadaan berperang memasuki lapan tahun.

Selagi konflik perang saudara di Libya tidak selesai, maka revolusi kebangkitan rakyat dijazirah Arab yang lain seperti di Yaman, Bahrian, Oman, Jordan, Algeria dan lain-lain negara akan berterusan kerana negara-negara ini juga terus mahu mempertahankan regim masing-masing.

Beberapa pembaharuan telah cuba di perkenalkan bagi menanggani dan membendung kebangkitan rakyat, tetapi rakyat mahukan pertukaran regim dinegara-negara ini. Regim-regim ini bagi mempertahankan status quo kuasa mereka telah mengerakkan rakyat yang menyokong regim berdemonstrasi menentang demonstrasi kebangkitan rakyat.

Keadaan ini akan membahayakan dan mencetuskan huruhara dan pertembungan yang boleh membawa kepada anarki seperti yang berlangsung diLibya sekarang, sedangkan yang berdemonstrasi menyokong regim hanya segelintir kecil sahaja, tetapi yang mencetuskan revolusi kebangkitan rakyat terdiri dari majoriti rakyat.


Sultan Kelantan terima DK Negeri Sembilan
Harakahdaily

KOTA BHARU, 12 April: Sultan Kelantan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V telah menerima Darjah Kerabat (DK) Negeri Sembilan dari Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir.

Majlis pengurniaan itu berlangsung pada 7 April lepas di Istana Seri Menanti, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.


Ajar pemimpin angkuh dengan bahasa undi
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 April: Rakyat Sarawak bernasib baik kerana masih ada pembangkang yang kuat sehingga pemimpin BN tidak boleh tidur lena.

“Insya Allah rakyat Sarawak akan ajar pemimpin yang angkuh pada 16 April 2011, bahasa undi sahaja pemimpin BN boleh faham untuk mereka insaf tentang tanggungjawab mereka kepada rakyat,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Contohnya, kata beliau pemimpin Umno yang kalah kepada Pakatan Rakyat baru mereka sedar untuk turun melihat kesempitan rakyat sedangkan sewaktu ada kuasa mereka tidak pernah memikir keperluan rakyat.

Justeru, ujarnya tdak pernah berlaku dalam sejarah pilihan raya Sarawak, BN mendapat tentangan hebat sejak pada hari penamaan calon pada 6 April 2011 hingga kini.

Menurutnya, menjadi kelaziman pada hari penamaan calon BN akan memperolehi menang tanpa bertanding, tetapi pilihan raya kali ini tidak berlaku seperti yang dijangkakan.

“Pemimpin BN daripada atas sampai ke peringkat bawah menabur berbagai janji untuk pengundi di Sarawak,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Idris (gambar bawah), modal pembangunan adalah skima lama BN di mana tempat yang ketinggalan daripada arus pembangunan.

Memang, katanya kemiskinan suatu yang dirancang supaya modal pembangunan sentiasa relevan untuk BN kepada pengundi.

Beliau menambah, sebab itu peruntukan tidak sampai ke sasaran supaya ia adalah modal kempen sepanjang hayat untuk rakyat yang miskin.

Sehubungan itu, katanya PAS merasa hairan kenapa Sarawak masih miskin dan ketinggalan dari sudut kemudahan jalan raya, air dan elektrik.

Pada hal dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) diperuntukkan RM13 bilion untuk Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW) untuk tempoh lima tahun, daripada jumlah berkenaan sebanyak RM1.7 bilion adalah untuk pembinaan jalan luar bandar, RM1.7 bilion untuk bekalan elektrik, selain RM900 juta untuk bekalan air dan RM100 juta untuk Program Bantuan Rumah (PBR)

Dalam pembentangan RMK-10 , Datuk Seri Najib mengumumkan pembinaan 2,800 kilometer jalan berturap, liputan 95 peratus bekalan air dan memperluaskan kemudahan elektrik di kawasan luar bandar ke 76,000 buah rumah di Sarawak.

“Jika melihat kepada peruntukan yang diberikan kepada negeri Sarawak kita tidak akan bertemu di sana jalan raya, rumah, air yang begitu dhaif.

“Persoalannya kenapa jadi begini?

“Ke mana hasil bumi Sarawak sedangkan pemimpin BN Sarawak hidup mewah sedangkan rakyat merempat dan melarat.

KUALA LUMPUR, 12 April: Rakyat Sarawak bernasib baik kerana masih ada pembangkang yang kuat sehingga pemimoiBN tidak boleh tidur lena.

“Insya Allah rakyat Sarawak akan ajar pemimpin yang angkuh pada 16 April 2011, bahasa undi sahaja pemimpin BN boleh faham untuk mereka insaf tentang tanggungjawab mereka kepada rakyat,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Contohnya, kata beliau pemimpin Umno yang kalah kepada Pakatan Rakyat baru mereka sedar untuk turun melihat kesempitan rakyat sedangkan sewaktu ada kuasa mereka tidak pernah memikir keperluan rakyat.

Justeru, ujarnya tdak pernah berlaku dalam sejarah pilihan raya Sarawak, BN mendapat tentangan hebat sejak pada hari penamaan calon pada 6 April 2011 hingga kini.

Menurutnya, menjadi kelaziman pada hari penamaan calon BN akan memperolehi menang tanpa bertanding, tetapi pilihan raya kali ini tidak berlaku seperti yang dijangkakan.

“Pemimpin BN daripada atas sampai ke peringkat bawah menabur berbagai janji untuk pengundi di Sarawak,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, modal pembangunan adalah skima lama BN di mana tempat yang ketinggalan daripada arus pembangunan.

Memang, katanya kemiskinan suatu yang dirancang supaya modal pembangunan sentiasa relevan untuk BN kepada pengundi.

Beliau menambah, sebab itu peruntukan tidak sampai ke sasaran supaya ia adalah modal kempen sepanjang hayat untuk rakyat yang miskin.

Sehubungan itu, katanya PAS merasa hairan kenapa Sarawak masih miskin dan ketinggalan dari sudut kemudahan jalan raya, air dan elektrik.

Pada hal dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) diperuntukkan RM13 bilion untuk Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW) untuk tempoh lima tahun, daripada jumlah berkenaan sebanyak RM1.7 bilion adalah untuk pembinaan jalan luar bandar, RM1.7 bilion untuk bekalan elektrik, selain RM900 juta untuk bekalan air dan RM100 juta untuk Program Bantuan Rumah (PBR)

Dalam pembentangan RMK-10, Datuk Seri Najib mengumumkan pembinaan 2,800 kilometer jalan berturap, liputan 95 peratus bekalan air dan memperluaskan kemudahan elektrik di kawasan luar bandar ke 76,000 buah rumah di Sarawak.

“Jika melihat kepada peruntukan yang diberikan kepada negeri Sarawak kita tidak akan bertemu di sana jalan raya, rumah, air yang begitu dhaif.

“Persoalannya kenapa jadi begini?

“Ke mana hasil bumi Sarawak sedangkan pemimpin BN Sarawak hidup mewah sedangkan rakyat merempat dan melarat?" soalnya.


Taib undur: Sandiwara Najib kaburi mata rakyat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 April: Kenyataan Datuk Seri Najib Razak semalam bahawa Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud akan meletak jawatan selepas Pilihan raya Negeri Sarawak mencerminkan satu sandiwara untuk mengaburi mata rakyat.

AJK PAS Pusat, Datuk Husam Musa berkata, jika beliau benar-benar serius dalam perkara itu, Perdana Menteri harus terus menamakan pengganti yang telah dipersetujui oleh Taib untuk mengambil alih tampuk pentadbiran negeri.

Taib Mahmud telahpun mengeluarkan kenyataan untuk berundur daripada jawatan Ketua Menteri sewaktu pilihan raya 2006 tetapi sehingga sekarang masih belum melakukannya.

“Sekarang, janji tersebut di ulang tayang semula kepada rakyat Sarawak sebagai harapan palsu bahawa perubahan akan berlaku,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Husam (gambar kanan) yang juga Exco Kerajan Kelantan berkata, ketua menteri yang ada kini sudah terlalu lama memerintah.

Tambahnya, Taib gagal membersihkan diri dari isu-isu mengaut kekayaan melalui jawatannya, anak-anaknya, kronisma dan penggondolan hutan semula jadi Sarawak dan membiarkan sebahagian besar rakyat Sarawak tertinggal dalam kemunduran, kemiskinan dan suasana terancam.

Beliau berkata, sekalipun isu-isu rakyat Sarawak bukan sekadar berbangkit dari cara pemerintahan Taib yang berkisar kepada pengkayaan kroni tetapi lebih kepada dasar-dasar BN Sarawak yang telah terlalu lama memerintah, namun pengundurannya adalah sangat perlu untuk perubahan.

Justeru itu, katanya untuk mengelakkan Taib membina dinasti keluarga dengan menamakan adik beliau, Datuk Seri Muhamad Ali Mahmud, Perdana Menteri harus menamakan pengganti Tan Sri Taib Mahmud sebelum hari pengundian.

Menurutnya, Najib dilihat memberikan restu untuk Taib sekali lagi menjadi Ketua Menteri Sarawak dengan membelakangkan tuntutan perubahan oleh majoriti rakyat Sarawak dengan mengizinkan beliau bertanding semula.

“PM dengan itu telah bersekongkol mengizinkan penindasan yang dilakukan oleh BN Sarawak ke atas rakyat Sarawak berterusan dan lebih mengutamakan perasaan individu pemimpin dari suara hati rakyat terbanyak Sarawak,” katanya.


Pengundi Sebuyau tolak kepimpinan PBB
Wan Nordin Wan Yaacob

BATANG LUPAR, 11 April: Pengundi Melayu di kawasan Sebuyau nekad melakukan perubahan dengan menolak kepimpinan wakil rakyat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di sini.

Ianya angkara sejak 4 penggal lalu, wakil rakyatnya, Julaihi Narawi hanya mengharapkan pegawai-pegawainya sahaja yang mengendalikan isu setempat seperti bantuan kepada warga nelayan dan warga emas.

Namun kata seorang pengundi Mahmud Sandi 47, setiap kali mengajukan permohonan bantuan kepada pihak berkaitan melalui wakil rakyat, tidak pernah bantuan itu diterima.

Beliau juga pernah memohon bantuan untuk mempertingkatkan kelengkapan nelayan, namun tidak juga dilayan Juhaili, ataupun pegawainya di Kampung Ulu Sebuyau.

Selain itu, ibunya, Habibah John seorang warga tua yang juga ibu tunggal pernah memohon bantuan untuk ibu tunggal namun tidak pernah dilayan.

"Tiga kali permohonan dihantar ke pejabat (Daerah Sebuyau), tetapi tidak pernah dapat, rasa macam kena tipu sahaja," katanya.

Kali ini mereka nekad untuk berubah, melakukan perubahan untuk memberikan undi kepada calon PAS, Adam Ahid yang bagi mereka jauh lebih baik dan sangat peramah.

Ditanya bagaimana penduduk di Sebuyau melihat kehadiran Adam Ahid, seorang lagi penduduk, Juslie Arun pula berkata, Adam adalah kelahiran Sebuyau.

Adam memilik keluarga yang besar di Ulu Sebuyau dan penduduk di sini telah lama mengenalinya dengan perwatakan yang sangat baik, kuat agama, dan cukup mesra dengan masyarakat setempat, katanya.

"Kami yakin, penduduk di sini akan 'conteng' (pangkah) Adam, kami mahukan perubahan, mahu wakil rakyat yang baru, kita sudah berubah," katanya.


Wan Nordin: Siapa Taib Mahmud di peta kekayaan
Wan Nordin Wan Yaacob
PENDEDAHAN kekayaan luar biasa yang dimiliki Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud oleh beberapa laman web dan akhbar terutamanya Sarawak Report membuatkan, masyarakat di Sarawak mula membuka mata dan menyedari bertapa teruknya pemerintahan Ketua Menteri itu.

Pendedahan itu dan kesengsaraan rakyat akibat dasar jahat kerajaan Taib Mahmud dijangka akan menjadi 'timing bomb' pada pilihan raya negeri dalam masa terdekat ini yang boleh menjatuhkan kerajaan Taib.

Siapa Taib Mahmud sebenarnya dalam sejarah kekuasaan dan penglibatannya dalam menghimpun kekayaan di Bumi sarawak?

Beberapa pendedahahan telah menyatakan, penglibatan Taib dan keluarganya dalam industri pembalakan secara khusus telah disebut dalam laporan oleh Forests Monitor.

Menurut laporan tersebut, ketua menteri memperuntukan dirinya sebagai pihak yang berhak untuk mengeluarkan lesen balak dan tidak membolehkan undang-undang mencabar ketua menteri dalam hal ini.

Ini bertujuan untuk memastikan sesiapa yang mempunyai kepentingan dalam pembalakan akan sentiasa taat kepada ketua menteri.

Laporan tersebut juga menyebut, secara umumnya, hubungan saling bantu membantu antara golongan elit politik dan syarikat-syarikat balak telah berkesudahan dengan amalan pecah amanah, rasuah dan keuntungan atas angin.

Di mana rekod kewangan syarikat-syarikat pembalakan antarabangsa termasuk Malaysia sukar untuk dikesan. Berdasarkan buku yang ditulis oleh Michael Lewin Ross, penguasaan politik Taib Mahmud dari 1986 hingga 1991 telah membolehkan beliau melipatgandakan kegiatan pembalakan di Sarawak.

Taib dikatakan menggunakan konsesi balak untuk memperkaya diri dan kelurganya.Dalam tahun 2007, Japan Times melaporkan, sembilan buah syarikat perkapalan Jepun yang membawa balak dari Sarawak telah didakwa gagal untuk melapurkan pendapatan yang sebanyak 1.1 billion yen sepanjang tempoh masa tujuh tahun.

Laporan itu mendakwa, wang tersebut telah dibayar sebagai imbuhan kepada pegawai-pegawai Sarawak melalui sebuah agen di Hong Kong yang ada hubungan dengan keluarga Taib.

Begitupun Taib telah menafikan tuduhan tersebut dengan membentangkan 10 muka surat penjelasan dalam dewan negeri. Ketua Menteri itu menyatakan tidak tahu menahu dengan rasuah yang diberi kepada pegawai-pegawai Sarawak dan penyelewengan pendapatan dari pengeluaran balak.

Dalam tahun 2008, Surat khabar Indonesia, Tribun Pontianak mendedahkan lebih kurang 30 kapal membawa masuk balak haram dari Indonesia ke Sarawak dan kemudian diekspot ke negara-negara lain setiap bulan.

Taib Mahmud dan syarikat Hardwood Sdn Bhd, milik penuh unit agensi negeri Sarawak Timber Industry Development Corporation (STIDC), telah terlibat dengan kerja penipuan balak ini.

Dalam tahun 2009, laporan tahunan Ketua Audit Negara Malaysia untuk 2008 melapurkan tahap pengurusan hutan Sarawak oleh kerajaan negeri sebagai tidak memuaskan.

Namun Menteri Kedua Perancangan dan Pengurusan Sumber, Dato' Amar Awang Tengah Ali Hassan telah mempersoalkan kesahihan laporan itu dan mendakwa jabatan Ketua Audit Negara tersebut tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pengurusan hutan.

Kerajaan Taib Mahmud melahirkan sistem nepotisme dan kronisme yang sangat melam;pau.Anak lelaki Taib, Dato Sri Mahmud Abu Bekir Taib telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan Cahaya Mata Sarawak Berhad (CMSB) pada 23 Januari 1995.

Sekarang Mahmud Bekir memegang jawatan Timbalan Pengerusi Kumpulan CMSB. Adik beradik kepada Abu Bekir Taib, Dato' Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib, Jamilah Hamidah Taib, Hanifah Hajar Taib dan arwah ibu beliau, Laila Taib adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat tersebut.

CMSB syarikat yang dikuasai oleh keluarga Taib, telah dianugerahkan berbagai-bagai kontrak kerajaan, termasuklah penyelengaraan jalanraya Sarawak selama 15 tahun, pembinaan jalanraya, membekal bahan atap untuk unit rumah kos rendah, membina hospital, dan menaik taraf lapangan terbang.

Syarikat ini juga dikatakan hampir memonopoli pembekalan simen dalam negeri Sarawak dan dalam tahun 2001, kerajaan Persekutuan Malaysia membenarkan unit pebankan kumpulan CMS, Bank Utama untuk menguasai bank RHB untuk menjadi salah satu dari 10 bank induk Malaysia.

Sementara dalam tahun 2009, syarikat PPES Works (Sarawak) Sdn Bhd, yang 51 peratus dimiliki oleh CMSB telah menyiapkan pembinaan Bangunan Baru Dewan Perundangan Negeri Sarawak.

CMSB juga didakwa bekerjasama dengan pengeluar utama aluminium, Rio Tinto Alcan (RTA) untuk membangunkan kilang aluminium di Similajau sebagai sebahagian dari pembangunan wilayah SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy).

Seorang doktor falsafah Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Dr Neilson Mersat, dalam theasisnya mendakwa harta kekayaan keluraga Taib kebanyakannya hasil dari kontrak kerajaan negeri tanpa melalui tender, dan keuntungannya telah dihantar dan disorok ke luar negara.

Seorang lagi pensyarah dari universiti yang sama menulis dalam tesisnya mendakwa, pengambil alihan Bank Utama oleh CMSB dan syarikat-syarikat lain, adalah satu contoh di mana perniagaan yang menghasilkan untung besar hanya dikuasai antara individu-individu yang yang mempunyai hubungan rapat.

Penswastaan syarikat-syarikat milik kerajaan negeri telah mengurangkan punca pendapatan kerajaan negeri, kesannya telah menambah beban yang ditanggung oleh pembayar cukai.

Sementara dalam tahun 2000, kabinet Taib Mahmud telah meluluskan kontrak bernilai RM 551.02 juta untuk dianugerahkan terus kepada Titanium Management Sdn. Bhd.

Anak lelaki Taib, Mahmud Abu Bekir adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat tersebut dan kontrak membolehkan Titanium membaiki dan menggantikan 384 buah jambatan lama dalam negeri Sarawak selama tujuh tahun.

Laporan Ketua Audit Negara Malaysia tahun 2006 menyatakan, perjanjian dalam kontrak tersebut memberi kelebihan atau menyebelahi kepada pihak kontrakor.

Kos kontrak tersebut telah bertambah 72 peratus dari kos asal. Kajian yang dibuat terhadap 12 jambatan telah didapati rekabentuk jambatan tidak mengikut keperluan sebenar dan dibina secara tidak ekonomik.

Sementara itu, dalam satu pendedahan yang terkini oleh Sarawak Reports, Taib dituduh mempunyai empayar hartanah, Sakto Corporation di Kanada yang bernilai beberapa ratus juta ringgit atas nama menantunya, Sean Murray.

Syarikat ini diasaskan oleh abangnya Onn Mahmud, anak perempuannya Jamilah, dan Sean Murray. Sean Murray dan anak perempuan Taib telah berjaya mendapat kepercayaan dari jabatan-jabatan kerajaan Kanada untuk berpindah ke ruang pejabat mereka selepas melalui proses persaingan terbuka.

Taklimat ORC menyatakan, kemudahan yang dimiliki oleh Sakto Corporation adalah “dibina mengikut piawaian tenaga dan alam sekitar yang tinggi” dan “bangunan dalam beberapa segi adalah hijau”.

Sarawak Reports juga mendakwa Sakti International Corporation di United States adalah juga diurus oleh pasangan yang sama.

Mereka memiliki bangunan Abraham Lincoln yang menempatkan kemudahan Federal Bureau of InvestigationFBI Keluarga Taib juga didakwa memiliki beberapa harta di London.

Taib Mahmud dan keluarganya tidak pernah menunjukkan sebarang maklum balas terhadap tuduhan-tuduhan yang dibuat oleh Laporan Sarawak itu.

Sebaliknya kini menelanjangkan terus hasil bumi Sarawak dan tanah=tanah adat rakyat negeri ini untuk mengisi ,lagi kantung dan perut beliau dan anak-anaknya, sedang rakyat merintih sengsara.





















Tiada ulasan: