Selasa, 5 April 2011

SEBAGAI RAKYAT SOKONG MANA YANG HENDAK DISOKONG....SEBAB SEMUA PARTI SAH DARI SEGI UNDANG2...CUMA KENA FIKIR SAHAM DOSA...SAHAM PAHALA....

Jangan terperangkap isu remeh pihak lawan
Harakahdaily

KUCHING, 5 April: Petugas PAS diingatkan agar jangan membazirkan masa untuk menjawab dan terperangkap dengan isu remeh yang dirancang oleh lawan sempena pilihan raya negeri Sarawak.

“Dalam masa yang sama, jangan sekali-kali kita membiarkan kepayahan dalam melaksanakan tugas kita mengganggu tugas dan amanah kita dalam pilihan raya kali ini,” ujar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Sehubungan itu, katanya PAS mengajak seluruh petugas, ahli dan penyokong PAS dalam Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak ke-10 untuk memfokuskan kepada gerak kerja mendekati pengundi dan seterusnya mengajak mereka untuk membuat perubahan bersama PAS dan Pakatan Rakyat.

Katanya, kepada seluruh petugas pilihan raya yang diamanahkan menjalankan tugas gerak kerja pilihan raya ini, janganlah berlengah lagi untuk turun membantu.

Ini, ujarnya kerana kerja buat dalam pilihan raya ini adalah satu jihad yang sangat besar ertinya kepada perjuangan PAS itu sendiri.

Beliau juga ingin memperingatkan kepada semua bahawa sepanjang tempoh berkempen dan pilihan raya ini sudah tentunya fokus PAS dan Pakatan Rakyat akan cuba dipesongkan menerusi provokasi, fitnah dan pembohongan yang diaturkan sebegitu rupa melalui media cetak dan televisyen sepanjang masa.

“Jangan sekali-kali kita terpedaya dengan permainan lawan kita, dan biarlah mereka pula yang mengikut rentak kita yang bersama dengan rakyat.

“Mesej yang ingin kita sampaikan kepada pengundi mestilah jelas dan mudah difahami oleh pengundi,” katanya lagi.


Persatuan peniaga diresapi politik Umno
Harakahdaily

KOTA BHARU, 5 April: Umno tidak mampu lagi berselindung di sebaliknya isu ditimbulkan Persatuan Peniaga Arked MPKB berkaitan kemudahan ruang niaga disediakan kerajaan negeri di Bazar Tok Guru.

Sejak dari awal lagi persatuan terbabit dan Persatuan Peniaga Arked Uda dipengaruhi Umno sehingga sering dilihat mengadakan pertemuan dengan Ketua Umno Kota Bharu, Datuk Fatmi Che Salleh.

Seorang peniaga mendakwa pihak persatuan terbabit seolah-olah mahu semua peniaga mengisi borang keahlian Umno sebagai timbal balas campur Fatmi terhadap isu terbabit.

”Orang kanan persatuan ada memberitahu peniaga bahawa kita semua (peniaga) patut menjadi orang Umno. Umno akan bina bazar baru di Tunjung dengan keluasan lebih selesa.

”Saya tanya kalau luas berapa pula harganya. Mungkin ratusan ribu jawab orang kanan persatuan terbabit. Kalau begitu apa gunanya, siapa sanggup beli kalau itulah yang Umno cadangkan,” katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya ramai peniaga mulai muak dengan lakonan pemimpin persatuan sehingga mereka dikatakan tidak dibenar membuat keputusan sendiri termasuk mengisi borang memohon lot niaga di Bazar Tok Guru.

Katanya, beliau pernah disindir anggota jawatankuasa persatuan kerana menceritakan perkara sebenar kepada pasukan pelajar universiti yang membuat kajian mengenai peniaga di Arked MPKB.

”Nampak sangat pemimpin persatuan mahu menjadi juara dalam isu ini. Biar pun berdepan dengan pelbagai kerenah persatuan, sebahagian besar peniaga bersetuju untuk memiliki lot perniagaan di Bazar Tok Guru.

”Saya mulai nampak kelibat Umno semakin jelas apabila pemimpin persatuan sebelum ini memberitahu segala risalah mengenai persatuan dibiayai Umno Kota Bharu,” dakwanya.

Risalah yang dikenali sebagai Khabar Kota Bharu difahamkan diterbit Umno Kota Bharu memuatkan isu Bazar Tok Guru dalam jilid satu yang diedarkan 1 April lalu.

Risalah empat halaman berwarna diletak di kaki lima Masjid Telipot dan Masjid Muhammadi. Di halaman hadapan dimuat berita peniaga tuntut janji Bazar Tok Guru.

Manakala muka belakang dimuatkan harapan Ketua Umno Kota Bharu, Datuk Fatmi Che Salleh untuk penduduk Kota Bharu bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Semalam Pengerusi Persatuan Arked MPKB, Salim Ahmad menghimpunkan hampir 100 peniaga di Bazar Tok Guru dan membuat kenyataan media memperlekehkan usaha dilakukan kerajaan negeri.

Malah Salim kononnya kecewa apabila Menteri Besar dan anggota Exco tidak menghadiri pertemuan untuk melawat Bazar Tok Guru.

Sedangkan pada 10 Mac lalu Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan anggota-anggota Exco sudah mengadakan pertemuan dengan peniaga Arked MPKB dan Arked Uda.

Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yussof berkata, Menteri Besar tidak pernah menjawab mahu hadir ke Bazar Tok Guru semalam seperti dikehendaki pengerusi persatuan.

”Bukan tempat seperti itu untuk diadakan perbincangan. Lagi pun pada 10 Mac lalu sudah diadakan dialog dengan kedua-dua persatuan di tapak Arked Uda.

”Selain itu saya difahamkan wakil persatuan sudah beberapa kali mengadakan perbincangan dengan Timbalan Menteri Besar dan anggota Exco. Hari ini pengerusi persatuan cuba menafikan apa yang dilakukan kerajaan negeri,” ujarnya.

Malah pada 20 Januari 2010 Salim sebagai mewakili Persatuan Peniaga Arked MPKB hadir pada mesyuarat bersama Timbalan Besar, Datuk Ahmad Yakob, dua anggota Exco, pegawai kanan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam, pegawai Perbadanan Menteri Besar Kelantan dan pegawai pejabat Menteri Besar.

Pada mesyuarat itu seperti disebut dalam minit di bawah perkara 3 (iii) pihak peniaga bersetuju dengan keluasan 6 x 7 kaki persegi lot niaga di Bazar Tok Guru walau pun berpandangan agak sempit.

Ketika itu wakil persatuan terbabit memohon menempatkan kesemua 415 peniaga Arked MPKB dan Arked Uda. Turut hadir pada mesyuarat itu Wan Lukman Wan Salleh wakil peniaga Arked Uda.

Bekas Adun Bandar Pasir Mas pada 1974, Hashim Omar, 65, berkata, sudah jelas sekarang persatuan peniaga terbabit menjadi alat kepada Umno.

“Kalau tidak menjadi alat mengapa setiap program dianjurkan persatuan termasuk solat hajat baru-baru ini hanya dijemput pemimpin Umno.

“Malah persatuan itu juga awal-awal lagi mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Fatmi dengan harapan masalah mereka boleh selesai.

“Sedangkan masalah dihadapi peniaga diselesaikan kerajaan negeri. Apa yang Umno buat sekarang. Sebelum ini mereka mahu berniaga di tingkat bawah Bazar Tok Guru, kerajaan negeri benarkan.

“Selepas itu komplen pula harga setiap lot mahal, maka kerajaan negeri bagi percuma sehingga dua tahun,” katanya di sini.

Beliau juga menasihatkan peniaga mengisi borang permohonanan memiliki lot di Bazar Tok Guru secepat mungkin memandangkan persatuan sudah
diresapi politik Umno.


Bukti kukuh fitnah zalim terhadap Anwar
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 5 April: “Video tersebut bukti paling kukuh sesiapa yang benar-benar mengenali Datuk Seri Anwar bahawa tuduhan terbaru ini fitnah zalim dan palsu,” kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Beliau mengulas mengenai video seks yang mula-mula disiarkan di Carcosa Seri Negara baru-baru ini telah ditayangkan sebahagiannya di laman web-laman web tukang sorak Umno, semalam.

Semalam, sebahagian daripada rakaman video tersebut juga dimuat naik ke laman YouTube.

“Keluarga kami telah diuji dengan pelbagai dugaan sejak 1998. Pelbagai fitnah dan tuduhan telah dilemparkan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim,” ujarnya pada sidang media di kediamannya di Segambut, sebentar tadi. Turut hadir ialah Pengerusi DAP, Karpal Singh.

Tegasnya, setiap tuduhan tersebut adalah sendirinya terlalu berat, tetapi Anwar terpaksa melalui satu demi satu tuduhan yang busuk, jelek dan jijik.

“Dalam kes video terbaru ini, kami sekeluarga memutuskan untuk menonton sendiri rakaman tersebut," ujarnya.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Semalam, video seks yang mula-mula disiarkan di Carcosa Seri Negara baru-baru ini telah ditayangkan sebahagiannya di laman web-laman web tukang sorak Umno.

Keluarga kami telah diuji dengan pelbagai dugaan sejak 1998. Pelbagai fitnah dan tuduhan telah dilemparkan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Setiap tuduhan tersebut adalah sendirinya terlalu berat, tetapi Datuk Seri Anwar terpaksa melalui satu demi satu tuduhan yang busuk, jelek dan jijik.

Namun jika disenaraikan semua tuduhan tersebut, nyata sekali tidak masuk akal bagaimana Datuk Seri Anwar dapat melakukan kesemuanya yang bertentangan antara satu sama lain.

Dalam kes video terbaru ini, kami sekeluarga memutuskan untuk menonton sendiri rakaman tersebut.

Video tersebut adalah bukti paling kukuh bagi sesiapa yang benar-benar mengenali Datuk Seri Anwar bahawa tuduhan terbaru ini satu lagi fitnah zalim dan palsu.

Siapa lagi yang lebih mengenali beliau dengan begitu intim kalau bukan kami, keluarga terdekat beliau, yang telah bersama beliau dalam susah dan senang, khusus dari saat beliau berada di arus perdana kepimpinan negara hinggalah ke hari-hari beliau mulai pulih dari serangan apabila beliau dibebaskan daripada penjara.

Jelas kelihatan susuk tubuh badan pelaku dalam video tersebut amat berlainan daripada susuk badan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Hal ini diperkukuh lagi memandangkan sejak lebih setahun yang lalu, anak-anak Datuk Seri Anwar Ibrahim sering menemani beliau setiap kali beliau pergi melakukan aktiviti senaman dan fisioterapi selaku sebahagian daripada aktiviti pemuliharaan kesihatan tulang belakang.

Oleh itu, kami sekeluarga berpendirian bahawa keluarnya video ini adalah satu lagi contoh taktik politik lucah yang diangkat dan dijulang Umno Barisan Nasional. Kami menolak sekeras-kerasnya politik sebegini dan mengajak rakyat Malaysia dalam bersama menegakkan keadilan dan menolak politik kotor. Kembalikan agenda perjuangan menuntut reformasi menyeluruh dalam sistem politik, ekonomi dan sosial negara.

Kami ingat firman Allah s.w.t dalam surah Al-Buruj, ayat 10: “Sesungguhnya orang-orang yang memfitnah (membuat keburukan) kepada lelaki beriman dan perempuan beriman, kemudian (daripada kedurjanaan itu) mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab neraka, dan bagi mereka azab yang membakar.”

Dalam menghadapi dugaan ini, kami yakin ada hikmah di sebaliknya. Pendedahan sedutan video ini dibuat pada 4 April 2011 – ulangtahun ke-12 Parti Keadilan Nasional yang lahir daripada kegawatan politik negara.

Fitnah dan tohmahan ini berpunca daripada ketamakan terhadap kuasa dan politik yang sudah hilang nilai moralnya. Kita sewajarnya berbincang secara kritis perbezaan pandangan kita, bukan dengan serangan peribadi yang kotor dan hina.

Kami berharap semua rakyat tidak terperangkap dengan permainan Umno Barisan Nasional ini, sebaliknya meneruskan usaha menegakkan keadilan dan memperjuangkan kebenaran.


RM8 juta wang GLC biayai kempen Umno Kedah

Mohd Shubihi Muhamad Zain

ALOR SETAR, 5 April: Syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Kedah telah membelanjakan RM8 juta untuk membiayai program politik Umno menjelang pilihan raya umum (PRU) 2008 yang lalu.

Exco Kerajaan Negeri, Datuk Ir Amiruddin Hamzah (gambar) mendedahkan di sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah yang berlangsung semalam ketika menjawab soalan tambahan Md Zuki Yusof (PAS-Kuala Ketil) berkaitan sumbangan Seri Temin Development Corporation (M) Sdn Bhd (STDC) berjumlah RM1.2 juta.

Antara perbelanjaan yang didedahkan ialah perbelanjaan persiapan mesyuarat perwakilan Umno, membiayai program Perdana Menteri di Padang Terap, sumbangan wang tunai kepada Umno Kedah dan bahagian-bahagian Umno untuk menghadapi PRU 12 lalu.

Amiruddin berkata, perbelanjaan yang tidak menepati objektif penubuhan syarikat itu telah mengundang 'teguran keras' Jabatan Audit Negara dalam laporan tahunannya.

Susulan dari itu, syarikat terbabit terpaksa menanggung cukai korporat ekoran permohonan kemudahan pengecualian cukai telah ditolak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akibat perbelanjaan yang bermotifkan politik Umno itu.

Amiruddin turut memaklumkan prestasi kewangan STDC yang berjaya dipulihkan sejak Pakatan Rakyat mengambil-alih pentadbiran kerajaan negeri dan pengurusan GLC Kedah.

STDC masih mencatatkan kerugian berjumlah RM144,000 pada 2008 tapi prestasi syarikat telah berjaya dipulihkan sehingga mencatatkan keuntungan RM334,000 (2009) dan RM826,000 (2010).

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif STDC, Dato' Syed Sobri Syed Hashim (BN-Kuala Nerang) yang tidak berpuas hati dengan pendedahan tersebut bangun untuk mendapatkan penjelasan lanjut tetapi tidak dibenarkan Speaker DUN Kedah, Datuk Dr Abd Isa Ismail.


Calon PAS dapat sokongan kuat Pakatan Rakyat
Rizal Tahir

KOTA SAMARAHAN, 5 April: Tiada istilah parti besar atau kecil dalam pertandingan pilihanraya, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

“Bagi kita untuk pilihanraya ini tiada besar atau kecil dan apabila kita berhadapan dengan musuh semuanya nampak kecil pada kita.

“Sebagai contoh, Tun Mahathir yang dianggap besar pun pernah kalah pada pada pilihan raya tahun 1969,” ujarnya selepas pengumum calon PAS bagi Dun Muara Tuang, malam tadi.

Katanya, PAS akan memberi tentangan yang kuat kepada parti Barisan Nasional (BN), yang diwakili oleh adik kepada Ketua Menteri Sarawak, Datuk Seri Mohd Ali Mahmud.

“Sememangnya kita tahu yang bertanding bagi pihak BN untuk Dun ini (Muara Tuang) adalah adik kepada Ketua Menteri.

“Saya akui perkara ini bukan suatu yang mudah, tetapi dengan sokongan yang ada pada masa ini kita percaya PAS mampu untuk membuat kejutan,” katanya lagi.

Mengenai pemilihan calon muslimat bagi Dun Muara Tuang, Mustafa memberitahu, beliau yakin pemilihan calon muslimat PAS itu dan akan mendapat sokongan yang kuat dari keluarga sendiri dan juga masyarakat setempat kerana sering bergaul dengan masyarakat setempat.

Tambahnya lagi, walaupun ini kali pertama Dun Muara Tuang ditandingi oleh PAS, tetapi PAS mendapat sokongan yang kuat dari komponen Pakatan Rakyat.

“Ini memberi kekuatan kepada kita kerana kesepaduan akan memberi kekuatan moral untuk berdepan dengan calon BN dan kita akan membuat perubahan untuk pilihanraya kali ini,” ujarnya.

Menyentuh soal isu pula, Mustafa berkata, PAS akan menumpukan kepada isu-isu tempatan seperti salah guna kuasa, rasuah dan tanah adat.

Namun begitu isu-isu nasional juga akan digunakan kerana ramai di sini yang faham dan perlu diberi penjelasan mengenainya.

Sementara itu, calon PAS bagi Dun Muara Tuang, Noraini Hamzah, berkata, beliau akan memikul amanah dan cabaran yang diberi oleh PAS pusat.

“Cabaran ini amat berat dan saya akan pikul amanah sebaik mungkin,” katanya.

“Tetapi dengan adanya sokongan kuat dari penyokong dan jentera parti, tidak mustahil Muara Tuang yang dikatakan kubu kuat BN boleh digugat oleh PAS,” ujarnya.

Menyentuh soal isu, Noraini berkata, beliau akan membawa suara masyarakat tempatan yang ditindas oleh BN.

“Antara perkara utama yang saya akan bawa ialah kadar kemiskinan yang tinggi dalam Dun ini.

“Isu tanah NCR majoriti kaum Iban dan kaum melayu bumiputra Sarawak yang ditindas oleh BN Sarawak saya akan suarakan juga,” ujarnya lagi.

Ujarnya lagi, tanah-tanah rakyat yang dirampas dan status tanah TOL antara isu akan diketengahkan olehnya nanti.


ISA: Kadir mangsa kezaliman BN
Ahmad Danial

ALOR GAJAH, 5 April: PAS Melaka megutuk tindakan kerajaan menahan Kadir Hashim di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari berkata penahanan itu adalah tidak wajar kerana ISA digunakan untuk menahan mana-mana rakyat Malaysia tanpa sebarang bukti kukuh dan tidak didakwa di mana-mana mahkamah.

Katanya, penahahan Kadir tidak wajar apatah lagi beliau adalah Orang Kurang Upaya (OKU).

“PAS Melaka berasa simpati kepada beliau dan keluarga beliau, ISA adalah lambang kezaliman BN.

"Saudara Kadir Hashim adalah mangsa ISA yang zalim" tegasnya yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Alor Gajah.

Adly berkata, rakyat Malaysia wajar memberikan kutukan kepada kerajaan diatas tindakan zalim tersebut.

"Bebaskan Kadir Hashim, atau BN terima padahnya menjelang Pilihanraya Umum ke-13 nanti,” tambahnya.









Tiada ulasan: