Khamis, 7 April 2011

MEREKA LEPAS ....TIDAK DIDAKWA DUNIA....AKHIRAT PASTI DIDAKWA...ANGGOTA BADAN JADI SAKSI...DISITU BARU SEDAR SAPE YANG MAHA BERKUASA...TUNGGGGUUUUU

Banyak masalah selagi Trio Umno tidak didakwa
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 April: Rakyat merasa khuatir terdapat bermacam-macam lagi masalah akan timbul sekiranya Datuk T atau Trio Umno tidak ditangkap dan didakwa di mahkamah.

Trio Umno yang terdiri daripada Tan Sri Rahim Thamby Chik , Ahli Perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim telah bertanggungjawab menayangkan video lucah di Hotel Carcosa Sri Negara pada 21 Mac lalu.

Kesalahan itu boleh didakwa di bawah seksyen 292 Kanun Keseksaan, yang boleh membawa kepada hukuman penjara 3 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kayat berkata, pelbagai pihak telah membuat laporan polis berhubung perkara itu.

Menurutnya, pihak polis seharusnya menangkap dan mendakwa ketiga-tiga individu tersebut.

Kebocoran maklumat mungkin telah berlaku di mana pihak tidak bertanggungjawab telah upload sebahagian video ini dalam Youtube.

“Rakyat Malaysia sangat kecewa atas masalah yang berlaku,” katanya.

Tambahnya, di negeri Johor terdapat berpengalaman membuat tangkapan awam ke atas penyogok calon PAS Dun Pasir Raja, Johor dalam pilihan raya tahun 2004.

Katanya, tangkapan itu telah berjaya membawa kes itu ke SPR pada waktu itu.

“Jika polis tidak bertindak segera kepada ketiga-tiga individu ini dan membiarkan beberapa laman blog menyiarkan video lucah ini, maka mungkin rakyat akan membuat tangkapan awam dan menyerahkan kepada pihak polis,” ujarnya lagi.


Tuan Guru Nik Aziz ke Sarawak Ahad ini
M Faqih

KOTA BHARU, 7 April: Biar pun media pro Barisan Nasional (BN) cuba menggambarkan jumlah penyokong Pakatan Rakyat agak kurang pada hari penamaan calon semalam, namun kejutan pula berlaku pada sebelah malamnya.

Program ceramah yang disebut hambar sebelum ini tiba-tiba bertukar rentak apabila kehadiran penduduk tempatan di luar jangka.

Ia secara tidak langsung menggambarkan rakyat Sarawak mempunyai disiplin tinggi hanya turun padang selepas wisel kempen pilihan raya ditiupkan semalam.

Banyak laporan menunjukkan program kempen calon Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP disambut hangat penduduk tempatan.

Restoran Cina yang menjadi tempat ceramah DAP dan PKR di pinggir bandar Kuching melimpah ke ruang luar.

Ramai penganalisis politik menjangka aktiviti kempen akan bertambah rancak minggu depan apabila Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut turun padang.

Masyarakat Melayu Melanau yang menjadi teras kepada kekuatan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) diketuai Tan Sri Taib Mahmud dibayangkan bakal beralih angin.

Kehadiran Menteri Besar Kelantan itu pada Ahad ini ditunggu mereka bukan sekadar sebagai seorang negarawan, sebaliknya tokoh agama yang disegani.

Setiausaha Sulit Menteri Besar, Ahmad Shargowi Derahman berkata, rombongan Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut disertai isterinya, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak.

Selain itu Setiausaha Sulit Khas, Rosdi Abdullah dan pegawai Perhubungan PAS Kelantan, Wan Zulkifli Wan Muhamad.

”Pada malam pertama Menteri Besar akan mengadakan ceramah bersama pemimpin tertinggi DAP di bandar Kuching,” katanya di sini.

Manakala pada sebelah pagi 11 April Mursyidul Am akan berkempen di Dun Muara Muang yang ditandingi calon PAS, Norani Hamzah.

Pada penamaan calon semalam Noraini hampir menang tanpa bertanding apabila calon BN, Datuk Seri Mohamad Ali Mahmud lewat mengemukakan penyata kewangan pilihan raya lalu.

Pengumuman parti yang layak bertanding paling lewat berlaku di situ.

Pegawai pengurus pilihan raya, Mohd Ainnie Wahab mengambil masa lebih dua jam untuk membuktikan Mohamad Ali telah menyerah penyata kewangan.

Ketika tempoh bantahan yang diadakan di pusat penamaan calon di Dewan Suarah Kota Samarahan peguam PAS membantah calon BN dari PBB tidakmengemukakan penyata kewangan.

Wan Zulkifli pula berkata, pada tengahari 11 April Menteri Besar Kelantan dijangka menemui beberapa pemimpin tempatan yang disegani rakyat Sarawak.

”Pada sebelah petang diadakan ramah mesra dengan keluarga Persatuan Anak Kelantan di perantauan dan malamnya ceramah di Dun Sadong Jaya,” katanya.

Dun terbabit juga ditandingi calon PAS, Abang Eddy Allyanny Abang Fauzi. PAS mempunyai peluang cerah di situ memandangkan BN hanya menang tipis pada pilihan raya negeri lalu iaitu majoriti 858 undi.

Selain itu PAS juga berpotensi besar di Dun Beting Maro apabila menampilkan peguam muda, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus.

BN juga menang tipis pilihan raya lalu iaitu majoriti sebanyak 895 undi. PAS juga bertanding di Dun Tanjung Datu dengan mengetengahkan calon wanita, Nani Sahari menentang Tan Sri Adenan Satim penyang dari BN PBB.

Manakala Pesuruhjaya PAS Sarawak, Adam Ahid pula bertanding di Dun Sebuyau.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz dijangka bertolak pulang pada 12 April.


Hentikan politik selak kain - SAMM
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 April: Ketika media dunia membincangkan perbagai perkara penting seperti krisis radiasi, kebangkitan rakyat, kegagalan sistem ekonomi 'kapitalis' sehingga ada negara menjadi muflis, namun negara terperangkap dalam politik 'selak kain'.

Demikian kata Badrulhisham Shahrin atau Cikgu Bard dalam satu kenyataannya bagi pihak Solidariti Anak Muda Malaysia atau SAMM.

"Tidak tahu dimana salahnya , adakah salah media arus perdana yang dikuasai pihak tertentu atau pemain - pemain utama politik negara yang sanggup bertindak ala 'desparado'," kata beliau dalam kenyataannya.

Bagi beliau, ketika dunia sedang beralih kepada politik baru berasaskan nilai, rekod dan idea, Malaysia seolah mundur ke belakang dengan politik selak kain yang sebenarnya lansung tidak memajukan pemikiran rakyat.

"Sudahlah tayangan video lucah dilakukan secara terbuka dan seolah dilindungi penguasa. Malah yang terbaru 'desparado'nya politik hingga sanggup menghantar buku lucah terus ke rumah orang," katanya.

Buku yang terdapat gambar - gambar bogel dan gambar orang sedang mengadakan hubungan seks cuma bahagian kepalanya diganti dengan gambar musuh politik mereka.

Bayangkan di kawasan bandar tempat komik ini di edar ibu dan bapa bekerja, anak balik sekolah melihat buku lucah yang pos ke rumah, katanya bimbang.

"Apa yang ibu atau bapa hendak jawab apabila di asak dengan soalan kenapa begini mengapa begitu selepas anak - anak kecil melihat sendiri buku lucah tersebut....atau lebih parah lagi ada anak yang menyimpan dan meniru perbuatan dalam b uku lucah tersebut.... Mana pergi pemikiran waras orang - orang politik yang bertindak sedemikian rupa ?" kata beliau.

Beliau menyalahkan, media tradisi seperti Utusan Malaysia yang menyiarkan di muka depan aksi lucah begitu juga Buliten Utama TV3... "mana pergi nilai kewarasan manusia ? Hanya kerana politik kita lakukan semua perkara tersebut."

Beliau juga kesal dengan Datuk Seri Nazri Abd Aziz yang sentiasa mengeluarkan kenyataan politik dari menghalalkan tanyangan video lucah (selagi tidak bersifat keuntungan kewangan) malah yang terbaru beliau kelihatan begitu meraban apabila menyatakan Wan Azizah isteri Anwar Ibrahim sendiri tidak layak menilai adakah lelaki dalam video tersebut ialah Anwar Ibrahim.

"Kalau bukan isteri siapa lagi yang layak menilai?" soal Badrul. (gambar)

SAMM, katanya, dengan ini bagi pihak anak muda Malaysia merakamkan rasa kesal dengan politik 'kotor' dan tidak mendidik ini.

SAMM mendesak agar pemain - pemain utama politik Malaysia agar kembali kepada landasan politik baru dan mendidik rakyat. Perdebatan harus dilandaskan dari segi polisi, dasar dan idea.

"Negara kini berada ditahap membinbangkan dari terjunnya ke bawah nilai daya saing, rasuah yang makin meningkat dan kos hidup yang main menjerut rakyat....atas semua ini rakyat memerlukan ahli politik yang lebih matang," katanya.

Menyerang dari segi politik tidak salah termasuk menggunakan aspek mobilisasi rakyat sebagai penunjuk kekuatan tetapi ia seharusnya berlandaskan pertembungan idea bukan aspek tak bernilai seperti politik selak kain, tegas beliau.

"Ketika kempen pilihanraya umum 2008 juga pasukan kempen saya telah didekati dengan orang tidak dikenali dipercayai orang Umno yang memberikan video lucah yang kononnya Khairy Jamaluddin, tanpa pengetahuan saya ada video ini telah tersebar namun sebaik sahaja saya mengetahuinya saya telah mengarahkan semua dikutip dan dibakar.

Katanya, sebanyak lebih 2000 keping video tersebut telah dibakar. Kini terbaru pula ada pihak yang menghubungi SAMM mengenai kewujudan video seks yang kononya merakamkan aksi seks seorang isteri pimpinan tertinggi negara.... namun SAMM mengajak semua politik selak kain ini dihentikan segera jangan kerana kuasa sanggup lakukan apa saja.

"Rakyat diseru menolak politik sensasi selak kain ini dengan menolak ahli - ahli politik yang kelihatan seronok membodohkan rakyat menggunakan politik lucah seperti apa berlaku sekarang. Media yang menjurus kepada perkara yang sama juga harus dijauhkan," katanya.


Agenda Kampung Baru dalam Buku Jingga
Subky Latif

PEMIMPIN-pemimpin Umno begitu ghairah untuk membangunkan Kampung Baru. Telah lama isu itu dibangkitkan.

Tetapi sejak Datuk Najib menjadi Perdana Menteri perkara itu cuba dipercepatkan.

Ia menjadi isu politik yang panas. Semua tuan tanah Kampung Baru mahu ia dibangunkan segera sesuai dengan pembangunan pesat Bandaraya Kuala Lumpur khususnya bagi kawasan sekeliling Kampung Baru. Ia akan dilihat cacat jika terbiar.

Tetapi masalahnya orang Melayu seluruhnya tidak mahu pembangunan itu nanti akan tambah menyempitkan ruang milik orang Melayu di kota itu.

Keghairahan pemimpin-pemimpin Umno sejak dulu ialah mereka mahu mengaut sebanyak-banyak manfaat daripadanya, bahkan lebih dari yang boleh dinikmati oleh tuan tanah.

Dan yang melambatkan pembangunan itu dimulakan ia bagi mengelakkan ia lebih menguntungkan lintah darat dan akhirnya tidak ada apa yang tinggal untuk orang Melayu. Tetapi masalahnya berapa lama orang Melayu hendak bertahan.

Umno cuba menyegerakan pembangunan itu sebelum kuasa jatuh kepada Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat ada rancangan yang lebih baik seperti yang pernah dibentangkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim beberapa bulan dulu.

Tuan tanah dan orang Melayu akan dapat menikmati isi dan kuah sekali, bukan sekadar makan kuah saja.

Jika projek itu hendak dilaksanakan semasa kerajaan masih di bawah BN dan BN tidak menghalangnya, kerajaan Selangor boleh memberi tanggungjawab membangunkannya kepada PKNS.

Selagi kerajaan Selangor terus mendapat pujian dari laporan Audit Negara, maka tidak ada yang meragukan tentang keupayaan kerajaan Selangor dan PKNS mengendalikan pelaksanaannya.

Ertinya sekarang tuan punya Kampung Baru dan orang Melayu seluruhnya sudah ada pelan alternatif.

Kalau Umno tidak menyegerakan pembangunan itu dibimbangi Putrajaya akan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya akan datang. Maka Pakatan Rakyat akan mengambil langkah bagi membangunkan Kampung Baru.

Bukan saja tanah di Kampung Baru akan dibangunkan oleh Pakatan Rakyat bahkan mana-mana kampung yang masih menjadi milik orang Melayu di Kuala Lumpur akan dibangunkan sama.

Tujuh buah kampung di antara pekan Setapak dan Taman Melawar yang termasuk dalam Pelan Pembangunan Wilayah Persekutuan 2020 yang menjadi pertikaian antara penduduk dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sekarang sudah tentu akan diberi perhatian oleh kerajaan Pakatan Rakyat nanti.

Perkampungan Datuk Keramat dan kawasan tertentu di Bandar Tun Razak yang pernah dibincangkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim dengan penduduknya, adalah terbuka untuk dibangunkan.

DAP yang menjadi sekutu dalam Pakatan Rakyat tentunya tidak membantah pelan pembangunan itu kerana kejayaannya nanti dapat membantu mengharmoni masyarakat berbilang kaum di Wilayah Persekutuan.

DAP tidak akan mengganggu segala usaha bagi menstabilkan orang Melayu kerana kestabilan itulah yang membantu Kuala Lumpur jadi tenang dan bahagia.

Tragedi 13 Mei berlaku kerana orang Melayu bimbang mereka tidak selamat. Baik ia didorong oleh faktor perkauman atau ia didalang oleh orang jahat, tetapi keadaan yang tidak seimbang itu menyebabkan orang Melayu merasa mereka tidak selamat.

Semua itu telah menyebabkan semua orang Kuala Lumpur khas dan orang di Malaysia seluruhnya terpaksa menghadapi kekacauan dan huruhara.

Tetapi kalau kawasan-kawasan orang Melayu itu dibangunkan dan penduduknya merasa dirinya terjamin, maka masing-masing akan memelihara harmoni dan nikmatnya.

Jaminan keamanan seperti inilah dikehendaki oleh DAP kerana harmoni semua kaum itu memberi ruang yang selesa baginya berperanan. Justeru itu DAP tidak akan membantah usaha membangunkan Kampung Baru apa lagi bila dijalankan tanpa rasuah dan bebas dari lintah darat.

Jika Umno gagal menyegerakan pembangunan Kampung Baru sebelum PRU 13, maka jangan terkejut Kampung Baru akan masuk sebagai satu capter dalam Buku Jingga yang Pakatan Rakyat sedang perkemaskan.


Selepas 20 tahun tanpa geran yang sah
Ismail Hashim

MIRI, 7 April: Ribuan penduduk di beberapa kampung di sini mendesak pihak Kerajaan Negeri Sarawak menunaikan janji menyegerakan memberikan geran sah kepada mereka setelah lebih 20 tahun mengusahakan tanah berkenaan.

Mereka berkata, kerana status itu, banyak hak mereka sebagai rakyat negeri ini tidak diberikan terutama bekalan elektrik dan air bersih secara persendirian.

Perasaan sangat malang jelas terukir di wajah mereka selama ini kerana terpaksa mengharungi kehidupan dalam keadaan tidak mendapat bekalan elektrik dan bekalan air secara persendirian.

Untuk rekod, antara kampung yang sehingga kini belum mendapat dua bekalan yang sempat diziarahi adalah Kampung Api Api dan Kampung Pasir.

(Gambar: Haling menunjukkan jenerator sendirinya)

Melihat kepada nama kampung mereka, Kampung Api Api namun sehingga kini walaupun negara telah merdeka selama lima puluh tiga tahun tetapi masih bergelap di malam hari.

Mereka mengatasi masalah berpuluh tahun ini dengan mengadakan sendiri generator yang berharga sekitar RM2000 dengan belanja minyak disel tidak kurang dari RM5 satu malam.

HarakahDaily sempat menemui beberapa penduduk untuk berkongsi derita hidup dalam kemiskinan dan dinafikan hak sebagai rakyat dalam sebuah negeri kaya di Malaysia.

Menurut Haling Anak Bagak, 41, lebih dikenali sebagai Janggut, seorang mekanik dan pernah bekerja dalam sektor kayu balak satu ketika dahulu.

Turut serta dalam pertemuan di rumah mereka adalah isterinya, Inya Anak Sigan, 61, yang wajahnya jelas kelihatan gurisan-gurisan luka menghadapi kesusahan hidup terutama status tempat tinggal.

Dalam keadaan sekarang dengan tanpa sebarang dokumen rasmi mengenai tanah itu, menyebabkan hati dan perasaaan mereka 'sangat risau' kerana boleh diperapa-apakan pada bila-bila masa sahaja.

"Ramai dalam kalangan kami yang mengusahakan sendiri tanah ini dari hutan belukar, kami tidak mahu pindah ke mana-mana lagi, kami mahu geran sah sendiri atau paling kurang TOL.

"Jika kami sudah dapat tahu status kedudukan kami di sini, baharu senang hati kami dan sudah pasti masalah api elektrik dan air juga akan selesai.

"Bayangkan sudah berapa banyak kami terpaksa habiskan wang semata-mata mengadakan sendiri api elektrik selama ini jika satu bulan, jumlahnya sekitar RM150 hingga RM200?" tegasnya yang tinggal di kampung itu lebih 20 tahun.

Menurutnya, sudah berkali-kali pemimpin kerajaan negeri diwakili BN datang membuat janji menjelang beberapa kali pilihan raya namun janji hanya tinggal janji sahaja.

Mengenai bekalan air bersih pula, mereka seringkali menyuarakan pandangan kepada pihak berkenaan namun siapa mereka untuk dipedulikan selama ini.

Menurut Janggut, mereka terpaksa berkongsi dengan 11 keluarga lain yang jumlah besar penggunaan air akan dibahagikan sama rata.

(Gambar: Meter air yang terpaksa dikongsi)

"Kami terpaksa membayar lebih RM40 seorang sebulan, bayangkan jika di antara kami yang tersangkut menyebabkan meter akan dipotong dan perlukan RM100 seorang untuk sambung semula.

Melihat kepada bil air di sini, didapati tiada jumlah tarif air seperti di Semenanjung, hanya jumlah penggunaan dan jumlah wang sahaja yang dipamerkan.

Mereka bersungut kerana sukar untuk rakyat menghitung sendiri berapa tarif yang dikira terhadap penggunaan mereka seperti di Semenanjung dengan jelas pamerkan beberapa jumlah tertentu.

Untuk rekod, lebih 700 keluarga tinggal di Kampung Pasir 1, 2, 3 dan 4; dan mengikut rasional pemikiran dan logik muda, kenapa masalah ini berlarutan sedangkan tempat tinggal mereka diberikan nama 'kampung' dan dikatakan mempunyai ketua kaum.

Adakah persoalan ini benar dan sampai bila mereka semua perlu menunggu lagi meneruskan kehidupan serba tidak menentu begini.

Dalam hal beginilah, calon-calon Pakatan Rakyat datang memberikan khidmat mereka sempena pilihan raya umum negeri ke 10 kali ini pada 16 April depan.

Mereka mengajak rakyat Sarawak untuk berani membuat perubahan pada kali ini bagi memastikan segala penderitaan rakyat dapat ditamatkan semaksimanya.


Surat terbuka kepada PM
Dr Rajiee Hadi

Y.A.B Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak,

Perdana Menteri Malaysia.

Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 pada bila-bila masa akan YAB Datuk Seri umumkan. Dan terkini, kempen pilihan raya DunSarawak sedang berlangsung dan hangat bermula.

Namun apa jua maksud tersurat dan tersirat, saya bagi pihak orang-orang Melayu, bangsa peribumi, umat lslam, golongan pendidik, ibu bapa, penulis, sasterawan, budayawan, aktivitis masyarakat, para pejuang dan pecinta bahasa dan orang awam yang telah bersama-sama menzahirkan sukma rasa lahir dan jiwa sokongan penuh tidak berbelah bahagi kepada pemansuhan muktamad isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa lnggeris (PPSMI) yang telah diputuskan oleh kerajaan pimpinan YAB Datuk Seri menerusi pengumuman yang dibuat oleh YAB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin Menteri Pelajaran merangkap Timbalan Perdana Menteri.

Sedarilah bahawa keputusan ini telah disambut dengan penuh gembira, titisan air mata kesyukuran dan penghormatan terhadap kerajaan BN pimpinan YAB Datuk Seri dahulu. Lantaran itu usahlah dipersia-siakan perjuangan murni ini.

Namun, seperti mana yang dilaporkan di akhbar-akhbar hari ini bahawa YAB Datuk Seri akan menimbangkan semula pelaksanaan PPSMI dalam dua opsyen adalah sesuatu berita yang amat memeranjatkan, menyedihkan dan tragis. Saya bagi pihak rakyat terbanyak mengingatkan agar YAB Datuk Seri jangan sengaja 'memainkan perasaan orang Melayu' demi menjaga 'sentimen orang lain yang berkepentingan'.

Rakyat terbanyak akan bertambah keliru dan prasangka kerana YAB Tan Sri Muhyiddin pernah mengumumkan bahawa PPSMI adalah suatu keputusan muktamad apabila pemansuhannya diumumkan dahulu. Dan ini kelihatan nampak jelas adanya percanggahan dalam kepemimpinan YAB Datuk Seri. Apatah lagi apa yang dikatakan oleh YAB Datuk Seri bercannggah dengan aspirasi dan perjuangan rakyat terbanyak khususnya Melayu- Bumiputera yang menjadi tonggak utama jatuh bangunnya.

Umno parti dukungan YAB Datuk Seri.

Justeru, saya bagi pihak umat Melayu-lslam-Bumiputera sekali lagi menyatakan berterus terang dan menyedari bahawa orang-orang Melayu kini mula mual jelak dan marah terhadap mana-mana pemimpin yang tidak bertegas, kelihatan bercanggah dan boleh dianggap ada pergeseran antara dua pemimpin tertinggi.

Dan apa yang lebih penting rakyat tetap menentang habis-habisan mana-mana pemimpin yang lebih mementingkan 'periuk nasi' daripada kepentingan perjuangan bangsa, agama dan negara. Harapan kami, agar PRU 2008 lalu tidak umpama, 'nasi sudah menjadi bubur'. Salam.

Dr Rajiee Hadi ialah Presiden Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia.


Tiada perancangan rapi, hakisan makin teruk
Aziz Muda
KUALA LUMPUR, 7 April: Ketiadaan perancangan rapi dari pihak kerajaan, khususnya Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, dalam melaksanakan aktiviti-aktiviti di kawasan pantai amat dikesali kerana ia telah menyebabkan beberapa pantai di Terengganu kini mengalami hakisan yang amat teruk.

Pantai-pantai terbabit termasuklah pantai Tok Jembal yang terletak di kawasan Kuala Nerus di Kuala Terengganu, Telok Lipat di Dungun, Rhu Rendang di Marang dan Telok Kalong di Kemaman.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut ketika membangkitkan perkara itu berkata, akibat ketiadaan perancangan rapi dan perancangan yang tidak betul, Pantai Tok Jembal kini semakin teruk terhakis, apabila tambak yang dibina dibuat terus ke laut ekoran pembinaan landasan kapal terbang di Lapangan Terbang Sultan Mahmud.

Menurut beliau, akibat perancangan yang tidak betul, Pantai Rhu Rendang turut mengalami hakisan teruk, ekoran pembinaan pemecah ombak untuk pembinaan Pelabuhan Chendering.

Katanya, kesemua itu berlaku disebabkan gangguan-gangguan yang terlalu banyak di kawasan pantai sehingga menyebabkan berlakunya tindak balas yang menyebabkan berlakunya hakisan sepanjang masa dan lebih teruk lagi pada musim tengkujuh.

"Ekoran itu juga, jalan raya di kawasan Telok Lipat di Dungun sekarang sampai sudah habis nak tenggelam, nak dikorek dan dihakis," katanya ketika mengemukakan soalan tambahan dari soalan asalnya kepada Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas, pada persidangan Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Keadaan yang berlaku itu, menurut beliau, amat dikesali dan ia seolah-olah terjadi disebabkan banjir besar yang dikaitkan dengan kata-kata "sekali air bah sekali pantai berubah".

Tapi di Terengganu kini, katanya, sudah tidak lagi berlaku banjir besar. Kalau pun berlaku banjir hanyalah banjir kecil sahaja.

Sehubungan itu, beliau bertanya sama ada pihak kerajaan ada melakukan kajian secara menyeluruh atau tidak tentang apa juga aktiviti yang hendak dilakukan yang melibatkan pantai supaya tidak mendatangkan kesan sampingan seperti itu.

Jika tidak diadakan kajian menyeluruh, ia pasti akan mendatangkan kesan sampingan yang teruk sehingga memaksa kerajaan mengeluarkan perbelanjaan besar untuk membaik pulih pantai-pantai berkenaan.

"Sekiranya tiada kajian menyeluruh dan perancangan yang rapi, perbelanjaan besar yang diperuntukkan oleh kerajaan sehingga RM5 juta atau RM10 juta pun tetap juga tak mampu membaik pulih pantai-pantai berkenaan kerana hakisan tetap juga berlaku semula," jelasnya.

Dalam soalan asalnya, beliau meminta Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar menyatakan perancangan dan usaha yang dilakukan untuk mengatasi masalah hakisan pantai di Terengganu seperti Pantai Tok Jembal, Telok Lipat, Rhu Rendang dan Telok Kalong.


Muhyiddin jangan temberang, selesai tuntutan guru
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 7 April: PAS bersimpati dengan nasib guru-guru Kementerian Pelajaran yang lambat menerima tuntutan.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad menyatakan demikian sebagai mengulas pendedahan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) bahawa ada Jabatan Pelajaran Negeri belum membayar tuntutan perjalanan pegawai pendidik walaupun selepas lebih setahun tuntutan dibuat.

Ia membabitkan tuntutan perjalanan ke program dan kursus anjuran Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) sejak Februari serta Mac tahun 2010.

Difahamkan perkara itu berlaku kerana peruntukan Kementerian Pelajaran dikurangkan.

“Fenomena ini amat memalukan ketika Timbalan Presiden Umno yang juga Menteri Pelajaran sibuk temberang rakyat Sarawak dengan berbagai projek sempena pilihanraya Negeri Sarawak,” kata Idris dalam satu kenyataan.

Justeru, katanya PAS hendak menasihatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ke Sarawak, selesai dahulu nasib guru-guru di bawah kementeriannya.

Di dalam Islam, jelasnya kalau hendak bersedekah kepada orang lain biarlah anak sendiri tidak mengemis kepada orang lain.

“Nampaknya Tan Sri Muhyiddin sibuk buat amal sunat, perkara wajib diabaikan. Nampaknya Kementerian Pelajaran sejak di bawah beliau semakin bercelaru,” katanya.

Sebelumnya, katanya berlaku lambakan lebihan guru Sains dan Metematik seramai 26,000.

Menurutnya, mungkin Muhyiddin pening hendak menjawab tawaran Pakatan Rakyat yang dianggap satu cabaran kepadanya apabila guru-guru akan diberikan imbuhan khas sebanyak RM500 setiap bulan.

Untuk melindungi kelemahan, katanya maka Muhyiddin memberi kenyataan jika mengikut tawaran Buku Jingga negara akan bankrap.

Soalnya, sekarang siapa yang bankrap sehingga guru-guru tidak mendapat tuntutan perjalanan walaupun hampir satahun.

“PAS menasihatkan Timbalan Presiden Umno jagalah kebajikan anak kandung dulu sebelum mempedulikan anak orang,” ujarnya.

Menurutnya, negara akan runtuh jika memperolehi kerajaan yang tidak mengambil berat kepada guru-guru kerana mereka ialah orang yang bertanggungjawab menyediakan sumber tenaga manusia pada masa akan datang.


8 pegawai Imigresen Selangor didakwa

Harakahdaily

SHAH ALAM, 7 April: Mahkamah Khas Jenayah Rasuah Shah Alam hari ini telah membuat pertuduhan terhadap 8 pegawai Imigresen Selangor kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Perkara itu dimaklumkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia (SPRM) dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, petang ini.

Md Shahrizal Che Dan, 26, dihadapkan ke mahkamah atas tiga puluh satu (31) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM51,760 di antara 20 April 2010 sehingga 16 Jun 2010.

Bagi semua pertuduhan, tertuduh disyaki telah menerima wang tunai berjumlah antara RM280 hingga RM4,000 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Nor Shahazlina Sulaiman, 24, dihadapkan ke Mahkamah atas satu (1) pertuduhan kerana secara rasuah menerima suapan wang tunai yang berjumlah RM2,900 pada 29 August 2010 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Pendakwaan terhadap kedua-dua tertuduh tersebut telah dijalankan oleh Timbalan Pendakwaraya Muhammad Sinti daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di hadapan Hakim Mahkamah Khas Jenayah Rasuah 9, Asmadi Husin.

Hakim telah menetapkan tarikh 5 Mei depan untuk sebutan dan menetapkan jaminan sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin bagi Md Shahrizal dan jaminan sebanyak RM6,000 dengan seorang penjamin bagi Nor Shahazlina.

Pertuduhan terhadap 4 pegawai Imigresen yang lain telah dibuat di hadapan Hakim Mahkamah Khas Jenayah Rasuah 8, Mat Ghani Abdullah.

Ahmad Zahed Abd. Alim, 26, dihadapkan ke mahkamah atas dua belas (12) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM13,590 di antara 26 Julai 2010 sehingga 28 Ogos 2010.

Bagi semua pertuduhan, tertuduh disyaki telah menerima wang tunai berjumlah antara RM350 hingga RM1,970 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Azmir Mahadi, 26, dihadapkan ke mahkamah atas enam (6) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM5,710 di antara 15 Ogos 2010 sehingga 28 Ogos 2010.

Bagi semua pertuduhan, tertuduh disyaki telah menerima wang tunai berjumlah antara RM500 hingga RM1,900 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Mohd Hafiz Zakaria, 27, dihadapkan ke mahkamah atas empat (4) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM8,640 di antara 25 September 2010 sehingga 30 September 2010.

Bagi semua pertuduhan, tertuduh disyaki telah menerima wang tunai berjumlah antara RM700 hingga RM3,700 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Mohd Khairul Haqimie Kamarudin, 26, dihadapkan ke mahkamah atas tiga (3) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM7,350 pada 28 Ogos 2010 sehingga 28 September 2010.

Bagi semua pertuduhan, tertuduh disyaki telah menerima wang tunai berjumlah antara RM700 hingga RM2,650 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Pendakwaan terhadap keempat-empat tertuduh telah dijalankan oleh Timbalan Pendakwaraya Ng Siew Wee daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Hakim telah menetapkan esok, 8 April untuk sebutan dan menetapkan jaminan sebanyak RM6,000 dengan seorang penjamin bagi Ahmad Zahed dan jaminan sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin bagi Azmir Mahadi, Mohd Hafiz dan Mohd Khairul Haqimie.

Dua pertuduhan yang lain telah dibuat di hadapan Hakim Mahkamah Khas Jenayah Rasuah 10, M. Bakri Abd Majid.

Mohamad Izuwanshah Samsuri, 25 tahun, dihadapkan ke mahkamah atas dua puluh lima (25) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM31,690 pada 21 April 2010 sehingga 17 Jun 2010.

Bagi semua pertuduhan, tertuduh disyaki telah menerima wang tunai berjumlah antara RM50 hingga RM2,940 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Muhammad Huzzail Ahmad, 31, dihadapkan ke mahkamah atas satu (1) pertuduhan kerana secara rasuah menyetuju terima suapan wang tunai yang keseluruhannya bernilai RM500 pada 25 September 2010 sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan para penumpang warganegara Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Pendakwaan terhadap keempat-empat tertuduh telah dijalankan oleh Pegawai Pendakwaan Azuan Adzhar dan Shukri Seman daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Hakim telah menetapkan tarikh 27 April ini untuk sebutan dan menetapkan jaminan sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin bagi Mohamad Izuwanshah dan jaminan sebanyak RM4,000 dengan seorang penjamin bagi Muhammad Huzzail.

Kesemua yang dituduh mengaku tidak bersalah dan memohon untuk melantik peguam.

Sekiranya disabitkan dengan kesalahan, tertuduh akan dihukum di bawah Seksyen 24 Akta SPRM 2009 iaitu tertuduh boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 20 tahun, dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan.

Tiada ulasan: