Khamis, 11 November 2010

MANUSIA DIAKHIR ZAMAN...YANG HAQ NAMPAK BATIL...MANAKALA BATIL NAMPAK HAQ

BOHONG DAN TIPU SERTA BELIT DAH JADI BIASA...SEBAB TAK TAKUT DOSA DAN HENDAK KELIHATAN HEBAT...BERANI MENEGUR ORANG YANG TAK ADA KUASA....JIHAD YANG TINGGI...MENEGUR RAJA@PEMIMPIN YANG ZALIM...DAN IA MATI DIBUNUH OLEH RAJA@PEMIMPIN ITU...

AS penjual senjata terbesar dunia


STOCKHOLM - Amerika Syarikat (AS) mendahului senarai penjual senjata terbesar dunia dengan Israel, Emiriyah Arab Bersatu dan India sebagai pembeli utama senjata termasuk jet pejuang.

Menurut laporan Institut Kajian Keamanan Antarabangsa Stockholm (SIPRI), AS menjual 341 kapal terbang tentera dalam tempoh 2005 hingga 2009, berbanding 286 jet pejuang yang dijual daripada 2000 hingga 2004.

Laporan SIPRI itu turut mengetengahkan isu jumlah wang yang dikeluarkan untuk beli senjata bagi tujuan peperangan termasuk jet pejuang yang mencecah sehingga AS$40 juta (RM124 juta) setiap satu

Mangsa langgar lari maut di hadapan perhentian bas Taman Perling

JOHOR BAHRU - Seorang warga emas maut setelah terlibat dalam satu kejadian langgar lari di hadapan perhentian bas Taman Perling, iaitu laluan dari arah Plaza Tol Taman Perling menghala ke Lebuhraya Pasir Gudang.

Difahamkan, wanita berusia 73 tahun itu sedang berjalan kaki di tepi jalan utama berkenaan sebelum dilanggar kenderaan dalam kejadian yang berlaku sekitar jam 7.20 petang.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner Ruslan Hassan berkata, wanita warga emas itu dipercayai dilanggar lari kenderaan yang belum dikenal pasti.

“Kejadian itu baru berlaku. Buat masa ini kita difahamkan sebelum kejadian, wanita itu sedang berjalan kaki.

“Kita tidak menolak kemungkinan kemalangan itu adalah kes langgar lari,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, sejurus kejadian berlaku.

Justeru, Ruslan meminta kepada orang awam dan saksi kemalangan terbabit supaya dapat tampil dan memberi keterangan di balai polis ber-hampiran bagi membantu siasatan berhubung kejadian ini


Orang awam digesa daftar haji atau perlu tunggu 20 tahun

JOHOR BAHRU – Masyarakat Islam disarankan mendaftar segera untuk mengerjakan haji memandangkan jumlah senarai yang menunggu setakat ini dicatatkan sehingga tahun 2032.

Timbalan Pengarah Lembaga Tabung Haji Negeri Johor, Azillah Itam berkata, kira-kira 30,000 bakal jemaah di negeri itu mendaftar untuk mengerjakan haji sehingga semalam.

“Kesedaran bagi mendaftarkan haji ini perlu ditekankan kepada orang awam kerana mereka perlu sedar, senarai panjang pemohon direkodkan sehingga tahun 2032.

"Jika mendaftar hari ini, secara kiraannya, mereka akan melakukan fardu haji 20 tahun lagi.

“Ramai daripada kita beranggapan sekiranya mempunyai akaun Tabung Haji, mereka secara automatik telah didaftarkan sebagai bakal jemaah. Ini adalah tanggapan yang tidak tepat dan perlu diperbetulkan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, di sini, semalam.

Azillah berkata, pemohon yang ingin mendaftar sebagai bakal jemaah disyaratkan mempunyai wang simpanan dalam akaun Tabung Haji sekurang-kurangnya RM1,300.

“Persepsi orang ramai perlu diperbetulkan kerana kebanyakan mereka suka bersikap berlengah-lengah dengan alasan wang simpanan tidak mencukupi untuk mengerjakan haji dan hanya ingin mendaftarkan nama jika ada wang yang cukup,” katanya.

Azillah berkata, pendaftaran haji boleh dibuat di kaunter Tabung Haji seluruh negara, di Bank Rakyat ataupun di Bank Islam dan melalui laman sesawang www.tabunghaji.gov.my.

Mengikut perhitungan, jemaah perlu menunggu 10 hingga 20 tahun sebelum dipanggil bagi mengerjakan haji dan tempoh yang panjang tersebut dilihat tidak relevan bagi mereka yang kini berumur antara 50 dan 70 tahun, yang masih belum mendaftarkan diri.

"Bagi sesetengah kes, Tabung Haji memberi kelonggaran rayuan kepada bakal jemaah berusia 70 tahun ke atas, namun ia perlu melepasi saringan kesihatan dan persediaan ditetapkan sebelum melayakkan diri untuk mengerjakan haji," katanya.

Katanya, orang awam perlu sedar dan memaklumkan kepada Tabung Haji sekiranya ingin menolak, menangguhkan dan boleh memilih mana-mana tahun bagi mengerjakan haji, jika surat kelayakan terpilih dikeluarkan Tabung Haji.

"Kegagalan menjawab atau sikap lepas tangan antara penyebab diri mereka diletakkan dalam senarai menunggu yang panjang," katanya.

Azillah berkata, jika ramai dalam kalangan masyarakat berumur 40 hingga 50 tahun sedar dan mendaftarkan diri bagi mengerjakan haji, ia kerana faktor ekonomi yang semakin baik jika dibandingkan 10 tahun lalu.

Beliau juga menyambut baik usaha kerajaan mengehadkan sekurang-kurang lima tahun untuk mengerjakan haji semula bagi memberi peluang kepada bakal jemaah yang baru.

"Kos tambang haji kumpulan muhasasah bagi tahun ini adalah RM9,980 dan pakej bermula dari RM18,000," katanya.

Seramai 3,615 jemaah haji dari Johor direkodkan bagi tahun 2010, termasuk kira-kira 26,000 jemaah yang terpilih menjadi tetamu Allah dari seluruh Malaysia ke Tanah Suci


Tukang kebun jadi pengarah syarikat

KUANTAN - Seorang lelaki Orang Kelainan Upaya (OKU) terkejut apabila mendapat tahu namanya didaftarkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebagai Pengarah di tiga buah syarikat.

Mohd Syawaluddin Hassan, 36, yang berasal dari Kampung Tengah berkata, bukan sekadar namanya didaftarkan sebagai Pengarah, malah dia turut menjadi penjamin kepada salah satu syarikat berkenaan untuk membeli sebuah kereta jenis Mercedes Benz.

“Jika difikirkan secara logik, memang tidak masuk akal seorang OKU mampu untuk menjadi penjamin membeli kereta mewah sedangkan gaji bulanan saya sekadar cukup makan.

“Saya sedar nama saya digunakan untuk menjadi penjamin setelah pihak bank menghantar surat meminta saya untuk menjelaskan hutang yang tertunggak,” katanya yang bekerja sebagai tukang kebun.

Keliru dengan keadaan tersebut, Syawaluddin bertindak membuat laporan polis sebelum merujuk kepada pihak bank berkenaan untuk mendapatkan kepastian.

“Banyak kali saya ke bank, tetapi masalah saya masih tidak diselesaikan. Keadaan tersebut membuatkan saya bertindak untuk membuat aduan kepada Pusat Khidmat Ahli Parlimen Kuantan dengan harapan mereka dapat membantu,” katanya.

Kata Syawaluddin, masalah ini mungkin timbul kerana kecuaiannya menghilangkan kad pengenalan beberapa kali.

“Tidak dinafikan, kad pengenalan saya pernah hilang beberapa kali. Namun, saya sendiri tidak pasti apa yang berlaku ada kena-mengena dengan kehilangan kad pengenalan tersebut atau tidak,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Khas Ahli Parlimen Kuantan, Sim Chon Siang berkata, pihaknya sudah mendapatkan peguam untuk mengendalikan masalah Syawaluddin.

“Buat masa ini, kami akan serahkan kes ini kepada peguam yang dilantik kerana kami sendiri tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk menyelesaikannya. Apa yang boleh saya kata, kami akan mengambil tindakan saman kepada pihak terbabit.

“Memandangkan kami tidak mendapat kerjasama dari pihak bank, jadi saya rasa itulah cara terbaik untuk mencari penyelesaian kes ini,” katanya



Kena penjara kerana nafkah

GEORGETOWN - Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang memerintahkan seorang peniaga dipenjara lima hari sehingga sebutan semula kesnya 15 November ini setelah gagal mematuhi arahan membayar tunggakan nafkah anak berjumlah RM24,000 sejak 2007.

Hakim Mohammad Zamri Roslan membuat keputusan itu kerana sikap gagal patuh arahan dan tidak serius Norisam Ghazali, 42, dari Bayan Lepas untuk menyelesaikan separuh tunggakan sebanyak RM15,000 kepada bekas isterinya, Mazlina Mohd Merican, 39, serta tiga anak mereka, sebelum 4 November lalu.

Defendan diarah membayar nafkah anak RM400 sebulan dan penambahan RM200 setiap enam bulan bagi menampung kos rawatan jantung anak sulung mereka di Kuala Lumpur bermula Mac 2007.

Dalam sebutan semalam, Hakim Mohammad Zamri memberi peluang kepada defendan untuk membayar RM15,000 dan menyediakan seorang penjamin serta wang jaminan RM1,000 sebelum 4.30 petang.

“Mahkamah mendapati defendan tidak serius dengan arahan yang diberikan dan tindakan tegas akan diambil bagi membuktikan kesungguhan mahkamah dalam kes ini,” katanya.

Norisam hanya mengangguk faham namun gagal menyediakan wang tunggakan nafkah sebelum dibawa ke Penjara Pulau Pinang.

Mazlina dari Sungai Pinang mendapat bantuan Bahagian Sokongan Keluarga Seksyen Pulau Pinang, Jabatan Kehakiman Syariah negeri yang diketuai Penolong Pengarah Kanan, Asrul Nizam Yahya dan dibantu Haslinda Harun.

Sementara itu, Asrul Nizam berkata, kes itu adalah yang pertama di negeri ini dan ia menunjukkan betapa komitednya Bahagian Sokongan Keluarga dalam membantu ibu tunggal mendapatkan hak mereka.

“Tugas kami adalah membantu ibu tunggal teraniaya dengan mencari bekas suami yang gagal membayar nafkah termasuk mempunyai arahan mahkamah,” katanya


Hutan Indonesia musnah akibat letusan Merapi

YOGYAKARTA - Letusan terbaru Gunung Merapi di Indonesia menyebabkan lebih 860 hektar hutan di kawasan sekitarnya musnah, mengakibatkan kerugian yang dianggarkan sekurang-kurangnya 33 bilion Rupiah (RM11 juta).

Letusan itu memusnahkan beberapa kawasan hutan termasuk sebahagian daripada Taman Negara Gunung Merapi dan ladang pertanian milik penduduk tempatan Yogyakarta.

Agensi Perhutanan Yogyakarta melaporkan sehingga kini, lebih daripada 270,000 pokok musnah akibat letusan Gunung Merapi.

Menurut agensi tersebut, haiwan di dalam hutan berdekatan gunung itu terpaksa berpindah ke kawasan lain dan tapak sarang burung helang Jawa juga musnah akibat bencana itu.

Sekurang-kurangnya 191 terkorban setakat ini dan 340,000 penduduk lain yang terjejas terpaksa tinggal di dalam kem perlindungan sementara sejak gunung itu meletus, bulan lalu


Enggan ulas dakwaan mempunyai ijazah Sarjana dan Ph.D palsu

Terlalu awal untuk membuat sebarang kenyataan balas mengenai pendedahan Perbadanan Penyiaran British (BBC) berhubung kelayakan akademik penyanyi Fazley Yaakob.

Laporan BBC menyebut Fazley mendakwa mempunyai kelulusan daripada European Business School tetapi ia sebenarnya adalah palsu.

“Buat masa ini saya tidak boleh mengeluarkan sebarang kenyataan tanpa mendapat kebenaran Ahli Lembaga Pengarah Fazley International Collage (FIC).

“Bagaimanapun, apa yang boleh dikatakan, perbincangan bersama telah cuba dibuat dan kami cuba menyelesaikan masalah yang timbul, " katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Kontroversi mengenai status ijazah kedoktoran dan status kerjasama antara FIC dan Universiti of Wales tercetus apabila BBC mendedahkan bahawa kelayakan ijazah Sarjana dan Doktor Falsafah (Ph.D) yang diterima Fazley dari European Business School Cambridge tidak diiktiraf.

Dorongan daripada kes itu, University of Wales menggantung penglibatan mereka dengan FIC dan tidak akan mengambil mana-mana pelajarnya untuk belajar dalam bidang MBA dan pengurusan perniagaan sehingga siasatan selesai.

Bagaimanapun, Fazley menjelaskan, buat masa ini semua pelajar yang masih dalam pengajian di FIC tidak terjejas oleh prestasi arbritasi dan rujukan semula.

“FIC yakin spekulasi ini akan terungkai dan tamat sebaik sahaja pemahaman menyeluruh mengenai perkara ini difahami dengan jelas oleh semua pihak,” katanya.

Menyentuh tentang status gelarannya, Fazley berkata, dia sudah lama tidak menggunakan gelaran Dr setelah mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena dengan pengiktirafan diterimanya.

“Saya tidak menerima ijazah PhD, sebaliknya menerima ijazah ‘Doctor of Business Administration’ (DBA) yang boleh membawa gelaran Dr,” katanya.

Ketika diminta mengulas mengenai reputasinya yang mungkin terjejas selepas isu ini, Fazley berkata, dia menyerahkan kepada masyarakat untuk menilai.

“Saya akan membuat kenyataan penuh selepas segala siasatan melalui pihak yang benar (legal) selesai.

"Kemudian terserah kepada masyarakat untuk menilai apa yang telah saya katakan nanti. Saya berani dan yakin kerana di pihak yang benar,” katanya yang akan mengadakan sidang media khas berhubung isu itu pada masa terdekat


Saya hanya beri teguran secara peribadi: Dr Asri

SHAH ALAM - "Saya hanya memberi teguran dan pandangan secara peribadi, bukan berhasrat mencampuri urusan dalaman PKR atau cuba menjatuhkan Datuk Seri Anwar Ibrahim."

Demikian jelas bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin mengenai dakwaan beliau mendesak Ketua Umum PKR itu bersara daripada dunia politik.

Dr Asri berkata, beliau tidak pernah memusuhi Anwar secara peribadi bahkan bersimpati dengan keadaannya sekarang, namun tulisannya dalam blognya itu berdasarkan kepada pemerhatian, kajian umum dan gerak hati.

“Kenyataan saya tidak menyentuh isu peribadi sebaliknya soal keberkesanan pembangkang dan memastikan keseimbangan politik antara pembangkang dan kerajaan," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Dr Asri, PKR seharusnya menjadi lebih baik terurus, meyakinkan dan berkualiti sekiranya ingin menjadi kerajaan alternatif kerana sokongan rakyat terhadap parti itu dilihat semakin merosot dan akan runtuh jika tidak dipertahankan.

Katanya, perkara ini telah dijangka banyak pihak terutama pemerhati politik berhubung pergolakan yang berlaku dalam PKR yang semakin meruncing sekarang.

Menurutnya, apa yang dilakukan bukan untuk mencampuri urusan dalaman PKR tetapi bertujuan untuk memberikan pandangan peribadi kepada Anwar.

"Kemampuan mengendalikan rakyat bawahan serta mempengaruhi mereka mengenai idea yang dibawa dan sekiranya ia mula merosot, bermakna tahap politik seseorang itu mula menurun.

“Semua pandangan yang disuarakan itu dirujuk pemikir politik terlebih dahulu dan mereka ini neutral, tetapi berhubung pengunduran Anwar, saya tidak merujuk kepada mana-mana pihak kerana ia berdasarkan pemerhatian dan kajian umum yang dilakukan,” katanya.

Tiada ulasan: