Jumaat, 1 Oktober 2010

BERAPA LAMA KITA BOLEH TUTUP KEJAHATAN KITA

Kisah Tajudin bergaduh dengan pemandunya
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 1 Okt: Kisah Pengerusi Felcra, Datuk Tajudin Abdul Rahman, bergaduh dengan seorang pemandunya di hadapan lebih 400 warga Felcra pada 3 Mei lalu kini tersebar luas dan mendapat perhatian ramai.

Ia menarik perhatian kerana kecaman Tajuddin terhadap bekas pemandunya yang juga seorang kakitangan Felcra berlaku di majlis yang berlangsung pada 3 Mei di Ibu pejabat Felcra, Jalan Rejang Setapak Jaya lalu di jawab secara berdepan oleh pemandu berkenaan.

Hasilnya, 15 minit pertama perhimpunan warga Felcra itu menjadi tempat melepaskan geram Tajudin kepada pemandu berkenaan.

Harakahdaily yelah mendapat audio rakaman pertembungan berkenaaan. Berita awal mengenai hal ini telah disiarkan dalam akhbar politik Siasah keluaran hari ini.

"Mana dia, hari ini ada dia datang...mana dia," tanya Tajudin di perhimpunan itu. Orang ramai yang menyertai perhimpunan itu menjawab,"Ada...dia ada."

"Saya yang buat laporan polis," kata pemandu berkenaan yang tampil ke depan di majalis perhimpunan itu.

"Mana dia laporan polis itu," tanya Tajudin.

"Mana dia tanda kena pukul," tanya Tajudin bertalu-talu.

"Ada, ini dia," kata pemandu itu.

"Mari sini," kata Tajudin..."Biarkan perkara ini diselesaikan di sini...mana dia tanda kena pukul itu...mana....mana," tekan Tajudin.

"Mana ada...dah lama," sampuk satu suara yang kedengaran dari rakaman itu.

"Kenapa polis tak datang sampai hari ini...kenapa tidak ada sebarang tindakan (terhadap dia)," tekan Tajudin lagi.

Ekoran itu, pemandu berkenaan tampil ke depan di majlis itu dan kedengaran berkata:-

"Majlis rasmi start pukul lapan, Datuk keluar rumah 9.05 malam....satu jam lewat...Datuk tahu saya orang baru. Dia tunjuk jalan, masuk kiri masuk kanan sampai jumpa jalan mati," kata pemandu itu diiringi tepukan kakitangan Felcra yang hadir di majlis itu.

Ekoran itu, ia telah menaikkan darah Tajuddin dan berkata, "Saya tidak minta tepuk...tak perlu tepuk, ini bukan majlis politik," dengan nada marah.

"Saya minta ambil tindakan mahkamah hari ini juga,....kenapa selepas enam bulan tidak ada tindakan," kata Tajuddin marah dan mengarahkan peguamnya mengambil tindakan terhadap pemandu berkenaan kerana memalukannya.

"Dia kata dia hormat tetapi dia buat laporan polis. Saya sabar hampir beberapa bulan kerana saya fikir dia budak tidak perlu ambil tindakan. Tetapi hari dia nak tunjukkan dia benar, saya tak takut," kata Tajudin.

Menurut sumber Harakahdaily, peristiwa yang membawa pergaduhan secara berdepan di hadapan kakitangan Ibu Pejabat Felcra ini berlaku pada 21 Oktober 2009 lagi.

Ketika itu, dua pemandu Tajudin yang juga anggota Parlimen Pasir Salak tidak dapat membawanya kerana seorang sakit dan seorang lagi terpaksa cuti secara tergesa-gesa.

Pemandu ini telah diarahkan membawa Tajudin ke satu majlis di rumah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin di Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur.

Namun, mereka tidak jumpa rumah berkenaan. Tajudin menyalahkan pemandunya dan memukul kepala pemandunya dan mengambilalih stering kereta.

Ekoran pukulan itu, pemandu itu membuat laporan polis pada keesokan harinya (22 Oktober) di Balai Polis Johor Bahru Central, Johor.

Ekoran kejadian di ibu pejabat Felcra pada 3 Mei itu, pemandu berkenaan dikatakan telah membuat sekali lagi laporan polis iaitu pada 4 Mei sehari selepas keajadian itu. Laporan kali ini dibuat di Balai Polis Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Dalam majlis pada 3 Mei itu, Tajudin yang berucap di majlis itu marah-marah kerana pemandu berkenaan telah membuat laporan polis kononnya dia telah dipukul kira-kira enam bulan sebelum itu.

"Ada laporan kata, saya pukul driver saya....seluruh orang di Perak pun tahu. Kononnya supaya menteri ke, perdana menteri ke tidak dengar cakap saya, dengar cakap dia," mula Tajudin mengaitkan isu ini dalam ucapannya itu.

"Budak driver ini bawa saya pada satu malam nak pergi rumah Tan Sri Muhyidin...ada dalam blog pun...pembangkang gunalah ini, kita dok bagi buahnya," kata Tajudin.

"Nak pergi rumah Tan Sri Muhyidin, dia tak tau jalan...pusing-pusing, dekat satu jam...aik bila nak sampai, majlis nak habis dah...nak suruh saya senyum je dalam motokar...siang tadi kamu tidak pergi recky, mana rumahnya, senang kita nak pergi. Sudahnya saya pula ambil stering bawa dia, dia jadi bos..kita pula jadi diriver dia, hotlah kita," Tajudin memulakan serangannya kepada drivernya itu dalam perhimpunan bulanan yang disertai oleh semua kakitangan ibu pejabat Felcra termasuk semua pegawai kanannya.

Di majlis itu, Tajudin yang akan tamat kontraknya pertengahan Oktober depan turut memperkenalkan CEO baru Felcra Berhad.

"Esoknya, dia boleh berani pergi buat laporan polis dan dakwa dia kena pukul...tak ada tanda pun," kata Tajudin.

Ekoran itulah, pemandu Felcra itu bangun dan memberikan penjelasan di majlis itu dengan di sambut tepukan gemuruh perserta perhimpunan bulanan di Auditorium Felcra Berhad itu







Adun Umno dicabar kembalikan elaun
Mohd Sabri Said

BUTTERWORTH, 1 Okt: Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Pulau Pinang mencabar 11 Adun Umno di negeri ini mengembalikan semua gaji dan elaun wakil rakyat kepada Perbendaharaan Kerajaan Negeri kerana tiada satu pun yang halal dari Kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah Pulau Pinang.

"Jika Umno betul-betul pembela dan menitikberatkan tentang kebersihan wang hasil pemberian kerajaan negeri, mereka patut dulu melakukan tiga perkara. Jangan hanya berlagak teliti dalam hal agama walhal merekalah yang paling membelakangkannya," ujar Setiausaha Angkatan Muda Keadilan negeri, Syed Mikael Rizal Aidid yang membacakan kenyataan sekretariat itu.

Selain beliau, kenyataan bersama itu ditandatangani Setiausaha Pemuda Sosialis DAP (Dapsy), Ng Wei Aik serta Zamadi Omar yang mewakili Setiausaha Dewan Pemuda PAS negeri.

Cabaran itu adalah antara desakan terhadap Umno agar melakukan tiga perkara jika parti itu terus memfitnah kononnya pemberian wang RM100 kepada warga emas oleh kerajaan negeri tahun ini dari sumber judi.

Mereka juga mendesak Umno agar mengarahkan semua staf dan kakitangan Utusan Malaysia (lidah rasmi Umno) memulangkan semua gaji kerana ada unsur dalam penghasilan gaji menerusi iklan 4 nombor ekor.

Mereka turut mencabar Umno agar mengarahkan semua GLC di bawah pengaruh mereka agar memulangkan semua pendapatan kepada Perbendaharaan Kerajaan Malaysia kerana tidak ada satu pun gaji mereka boleh dipastikan bersih dari percampuran dengan hasil cukai judi, hiburan dan arak.

Menurut Mikael, pendedahan laman web Pisau.Net semata-mata mencari publisiti manakala Umno pula menjadikannya bahan menghentam kerajaan negeri tanpa menyedari sumbangan tersebut untuk Program Rakan Anti Kemiskinan (RAK) dan bukanya untuk Program Penghargaan Warga Emas.

Exco Kebajikan Negeri, Phee Boon Poh telah berulang kali mengatakan bahawa kerajaan negeri telah menyimpan sebanyak RM24 juta untuk RAK tanpa mengganggu peruntukan program Penghargaan Warga Emas.

Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Farizan Darus menjelaskan bahawa sumbangan RM2 juta dari Kelab Lumba Kuda tidak disalurkan kepada umat Islam dalam program RAK.

"Umno nampak lawak bila mengadakan program bersama 40 orang penerima wang RM100 untuk mengembalikan kepada kerajaan negeri," tegas beliau.




Ku Li dalam dilema
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Okt: Akhbar politik Siasah menjadikan dilema yang dihadapi oleh anggota parlimen Gua Musang yang juga ketua Umno bahagian itu, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai cerita muka depan.

Ini kerana, selepas Ku Li dilantik sebagai pengarah oleh BN dalam pilihan raya itu, apakah pendekatan yang akan diambil olehnya dalam menghadapi isu-isu utama yang bakal meletuk di situ.

"Apakah Ku Li akan berada di pihak Umno untuk menentang PAS atau kekal berpegang kepada prinsip beliau yang senada dengan PAS dalam isu royalti minyak," lapor Siasah dalam keluaran terbaru yang ada di pasaran hari ini.

Dilema Ku Li ini kerana beliau bersama dengan kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS dalam isu ini dan bertembung dengan rakan-rakannya dalam BN termasuk ketua perhubungan Umno Kelantan sendiri.




DAP: Bukan Islam dipaksa doa cara Islam
Okt 1, 10 11:04am

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi diminta menjelaskan mengapa pelajar bukan Islam telah dipaksa untuk membuat cara sembahyang (berdoa) orang Islam, lapor Harakahdaily.

Ahli parlimen Bakri, Er Teck Hwa berkata, perkara itu berlaku pada 13 April 2008 di dewan kuliah Rejimen 515 Askar Wataniah, Jalan Ampang. Beliau menuntut Zahid memberikan identiti pelatih yang terbabit dengan kes itu.

“Saya meminta agar Zahid menjelaskan mengapa perkara sebegini boleh berlaku di bawah kepimpinannya,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Sebelum ini, katanya, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Wee Ka Siong amat kesal dengan tindakan mengungkitkan semula isu di mana pelajar bukan Islam telah dipaksa untuk meniru cara sembahyang orang Islam.

Bukan kes terpencil

“Sekiranya kerajaan BN mengangap kes di atas merupakan satu-satu kes yang berlaku di negara ini, maka saya akan memberikan satu lagi contoh untuk membuktikan kes tersebut bukan satu kes terpencil tetapi merupakan a tip of the iceberg,” katanya.

Mengenai kejadian pada 13 April 2008 lalu itu, kata Er sekiranya pelatih enggan untuk membuat perkara yang sama maka dia akan dipaksa untuk meninggalkan kem.

Selain itu, tambahnya pemberi maklumat juga risau akan dipecat kerana membongkarkan isu itu.

Baginya, Askar Wataniah merupakan pertubuhan penting dalam sistem pertahanan negara.

Mereka yang menyertai askar wataniah tidak kira berasal dari mana-mana kaum, matlamatnya adalah sama iaitu mempertahankan kedaulatan negara dan memberikan sumbangan kepada negara.

Malangnya, kata beliau remaja yang terdiri daripada pelbagai kaum dan bercita-cita untuk mempertahankan negara telah berasa tidak senang hati kerana gangguan ke atas kepercayaan mereka daripada kumpulan fanatik agama yang wujud dalam pasukan.

Menurut statistik yang dikeluarkan pada 2006, kaum Cina hanya membentuk 5 peratus daripada jumlah askar wataniah di mana Rejimen 509 Askar Wataniah yang terletak di Lebuhraya Peel merupakan satu contoh yang baik.

Sambutan hangat

Rejimen ini menerima penyertaan hangat daripada orang Cina. Penyertaannya adalah tidak berasalkan kaum, malah pelatih telah mengadakan road show di setiap sudut untuk menyedarkan golongan remaja bahawa kepentingan untuk mempertahankan kedaulatan negara. Kaum Cina yang menyertai askar wataniah juga terdiri daripada golongan mahasiswa dan golongan profesional.

Program askar wataniah telah memberikan masa yang fleksibel kepada para peserta untuk menggalakkan penyertaan mereka ke dalam perkhidmatan askar wataniah. Mereka akan dilatih pada hujung minggu. Latihan rekrut adalah lebih kurang seperti latihan sebenar malah mereka juga diberikan gaji.

Peserta boleh memilih Latihan Tempatan atau Latihan Lanjutan apabila latihan rekrut tamat. Mereka akan dibahagikan kepada latihan ketenteraan yang berlainan seperti Kor Armour, Rejiman Askar Jurutera, Rejimen Semboyan dan sebagainya.

“Malangnya, askar wataniah yang tidak membezakan warna kulit, terkenal dengan tindakan tatatertib yang ketat dan reputasi yang baik, kini reputasinya telah dicemari oleh dasar agama Kerajaan BN.

“Situasi yang berlaku kini adalah bertentangan dengan Perlembagaan Negara yang menjanjikan kebebasan beragama,” ujar Er lagi


Warga Emas Kesal Anggota Exco P.Pinang Tuduh Mereka Sandiwara

KEPALA BATAS: Sekumpulan warga emas, Jumaat melahirkan rasa kesal terhadap seorang anggota exco kerajaan Pulau Pinang yang menuduh mereka bersandiwara dan dipaksa oleh pihak tertentu untuk memulangkan balik wang bantuan RM100 setiap seorang kepada kerajaan negeri yang dilaporkan adalah daripada dana perjudian.

Imam Masjid Pulau Mertajam Saidin Chik, 72, berkata beliau kecewa dengan tuduhan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang Abdul Malik Abul Kassim yang mendakwa beliau dan rakan-rakanya berlakon menangis pada hari penyerahan wang ehsan berkenaan.

"Tidak patut dia bercakap begitu kerana kami memang tak berlakon atau bersandiwara dan air mata yang keluar itu adalah perasaan yang lahir dari hati yang sangat sedih.

"Air mata itu juga menunjukkan perasaan gembira dan puas kerana dapat memulangkan semula wang yang dikatakan daripada sumber haram," katanya kepada pemberita Jumaat.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Abdul Malik semalam yang menuduh sekumpulan 40 warga emas yang memulangkan semula wang bantuan RM100 setiap seorang kepada kerajaan Pulau Pinang hanyalah satu sandiwara.

Saidin, yang telah berkhidmat sebagai imam sejak 17 tahun lepas di masjid berkenaan, turut menafikan dakwaan kononnya kumpulan warga emas terbabit memulangkan wang ehsan itu kerana dipengaruhi pihak tertentu.

"Kami tidak dipengaruhi oleh Umno atau sesiapa dan saya sebagai seorang imam tidak akan bercakap bohong. Abdul Malik yang juga seorang exco agama tidak patut menuduh tanpa usul periksa," katanya.

Md Saat Md Safar, 70, yang turut memulangkan duit berkenaan pada satu majlis yang turut dihadiri setiausaha mno Pulau Pinang Datuk Azhar Ibrahim pada Rabu lepas, berkata beliau berbuat demikian atas kerelaan hati dan tidak pernah dipaksa sesiapa.

"Kenapa tuduh kami dipaksa, apa yang saya dan rakan-rakan lain buat itu adalah kerelaan hati selepas tahu wang itu dari sumber haram. Sebelum ini tidak tahu tetapi selepas tahu ia haram kami pulangkan semula," katanya.

Azhar pula berkata beliau sangat kecewa dengan kerajaan negeri yang memanipulasi isu berkenaan dan menuduh Umno memaksa warga emas memulangkan semula wang terbabit.

"Itu semua (sebak dan menangis) bukan lakonan dan Umno sendiri tidak pernah paksa mereka untuk pulangkan wang, kalau tidak mahu pulangkan itu hak mereka.

"Mereka yang pulangkan wang itu juga fikir soal agama serta akidah kerana bab agama bukan boleh buat main-main," katanya.- BERNAMA

BAGAIMANA LELAKI YANG MEMBUAT PEREMPUAN ITU HAMIL...DIMANA HUKUM
ALLAH....MACAM ADA SESUATU YANG TAK KENA...YANG BUAT TEKAN TUBI LEPAS..YANG DITUBI DILINDUNGI DAN MALU BAWA PERUT....


Rosmah Saran Pusat Bersepadu Bantu Remaja Hamil

KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mencadangkan kerajaan untuk menubuhkan pusat bersepadu bagi membantu golongan remaja perempuan yang melahirkan bayi tanpa berkahwin.

Isteri Perdana Menteri berkata pusat itu diperlukan di negara ini berikutan kes pembuangan bayi yang kian meningkat.

Sehubungan itu, katanya beliau akan melawat "Centre of Integrated Family Welfare" di Brussels, Belgium semasa mengiringi Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mengetuai delegasi Malaysia ke Sidang Kemuncak Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM)Kelapan di Brussels selama dua hari bermula Isnin ini.

"Lawatan itu akan membolehkan saya mengetahui cara dan langkah sewajarnya untuk mengelakkan berlakunya pembuangan bayi," katanya pada sidang media selepas melancarkan buku bertajuk "Perkembangan Majlis Kebajikan Kanak-kanak Malaysia 1978" yang diterbitkan Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Malaysia (MKKM) di sini, Jumaat.

Turut hadir Pengerusi MKKM Tan Sri Zaleha Ismail.

Beliau berkata pusat itu, yang ditubuhkan di bawah kerajaan Belgium, bertujuan untuk mendekatkan lagi perhubungan ibu dengan anak di mana remaja yang tidak berkahwin ini akan diberikan latihan bagi menjalankan kehidupan seperti biasa.

"Satu pendekatan saintifik dan sistematik perlu dicontohi dari negara-negara lain bagi menubuhkan pusat seperti ini di Malaysia," katanya.

Rosmah berkata terpulang kepada kerajaan sama ada untuk menubuhkan pusat itu, namun pusat itu amat diperlukan bagi melindungi remaja serta anak mereka supaya disemai dengan benih perpaduan, jati diri, akhlak mulia dan nilai agama tinggi.

"Sekiranya dapat ditubuhkan, kita perlu mengolahkan pendekatan itu mengikut budaya dan pemikiran negara kita," katanya.

Selain itu, katanya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu memainkan peranan penting dalam melengkapkan usaha kerajaan memastikan setiap program membantu kecemerlangan generasi baru.

Terdahulu, ketika berucap beliau berkata buku itu meliputi isu dan permasalahan yang pernah dihadapi oleh MKKM di samping kemajuan dan pencapaian yang telah diperolehi.

"Ia turut memperingati mereka yang telah mengukir nama sebagai anugerah sempena sambutan Hari Kanak-kanak Sedunia agar jasa dan pencapaian mereka tidak luput dalam ingatan serta menjadi contoh pada generasi masa kini," katanya.

Rosmah meminta agar keutamaan diberikan daripada segi mengasuh, mendidik dan membimbing kanak-kanak sejak kecil supaya mereka menjadi individu yang sempurna apabila dewasa kelak.

"Dengan segala kemudahan terbaik yang disediakan oleh pihak kerajaan khususnya dalam bidang pemdidikan, saya yakin peluang ini dapat digunakan sebaik mungkin untuk membina kehidupan yang cemerlang di masa hadapan," katanya.

MKMM merupakan sebuah NGO yang berperanan membantu usaha kerajaan ke arah kesejahteraan dan kebajikan kanak-kanak serta turut berusaha ke arah membanteras permasalahan kanak-kanak. - BERNAMA


Pendekatan Lebih Holistik Dalam Menangani Isu Buang Bayi - Muhyiddin

PUTRAJAYA: Mesyuarat Majlis Sosial Negara hari ini memutuskan bahawa pendekatan lebih holistik perlu dalam usaha untuk menangani masalah pembuangan bayi, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata mesyuarat juga bersetuju supaya pelan tindakan yang lebih komprehensif akan dilaksanakan secara bersepadu antara kerajaan, swasta dan badan bukan kerajaan (NGO).

"Institusi penting keluarga dan masyarakat juga perlu diperkukuhkan untuk menerapkan nilai murni dan etika serta kefahaman dalam pendidikan agama supaya dapat membantu masalah itu dalam jangka masa panjang," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tersebut di sini, Jumaat.

Muhyiddin berkata mesyuarat turut membincangkan mengenai pendidikan seks di sekolah yang dianggap sebagai satu inisiatif jangka pendek dan panjang dalam memberikan kefahaman lebih tepat di kalangan generasi muda terutama di peringkat sekolah.

"Projek perintis sudah dimulakan di antara Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bersama Kementerian Pelajaran dan hasilnya nampak amat memberangsangkan," katanya.

Muhyiddin berkata jawatankuasa teknikal mengenai pendidikan seks di sekolah sedang menilai cara terbaik sekiranya program tersebut hendak diperluaskan ke seluruh negara.

Selain itu katanya, mesyuarat turut memutuskan untuk menubuhkan sebuah pusat sehenti bertujuan membantu golongan gelandangan.

Beliau berkata pusat yang akan diwujudkan di Kuala Lumpur itu dijadual siap pada November tahun ini dan boleh menempatkan kira-kira 76 orang.

"Pusat itu ditubuhkan bagi menangani isu membabitkan golongan itu serta memberikan perlindungan sementara supaya selepas itu mereka boleh berdikari.Buat masa ini ia hanya ditubuhkan di Kuala Lumpur," katanya Timbalan Perdana Menteri berkata dalam pada itu semua kerajaan negeri diminta memantau masalah itu di peringkat negeri masing-masing terutama di kota-kota besar dan mengambil langkah perlu.

Mesyuarat katanya, turut memutuskan untuk meneliti situasi kes golongan berkenaan daripada aspek latar belakang, mengenal pasti punca serta langkah sesuai yang boleh diambil untuk menangani masalah itu bagi jangka masa panjang.

Muhyiddin berkata keberkesanan Dasar Sosial Negara juga akan dikaji semula memandangkan situasi dalam negara sekarang adalah dinamik, berubah dengan cepat serta pantas maka terdapat keperluan untuk wujudkan satu Model Baru Sosial.

"Ia bagi memastikan rakyat dapat menikmati kesejahteraan dari segi sosial. Jadi langkah perlu dimulakan untuk merintis jalan kepada model baru itu selaras dengan perubahan masa," katanya.

Beliau berkata ini bermakna kerangkanya perlu dirumuskan sekarang dan jika perlu satu makmal khusus akan ditubuhkan bagi mengkaji segala aspek yang difikirkan sesuai untuk diambil kira dalam merangka model tersebut.

"Diharapkan ia dapat dimulakan segera, kalau tidak awal tahun depan mungkin pertengahan tahun," katanya. - BERNAMA


Tiada ulasan: