Jumaat, 16 Julai 2010

LUCU...BALAK,ROKOK,CD/DVD LUCAH DLL DITANGKAP...ORANGNYA TAK DITANGKAP..BEGITU JUGA YANG TERIMA DAN BERI RASUAH...TUNGGU NERAKA TANGKAP

NEGARA

800 batang balak dirampas


POKOK-POKOK balak yang ditebang merintangi anak sungai akibat aktiviti pembalakan haram di Hutan Simpan Bintang Hijau, Lenggong semalam.


LENGGONG - Kira-kira 800 batang kayu balak bernilai lebih RM250,000 yang ditebang pembalak haram dirampas dalam satu serbuan oleh Jabatan Perhutanan Perak dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Hutan Simpan Bintang Hijau dekat sini semalam.

Kayu-kayu balak termasuk yang siap digergaji itu ditemui di lapan lokasi hutan tersebut.

Bagaimanapun, tiada tangkapan dibuat dalam operasi yang bermula 5 pagi hingga 11 pagi itu membabitkan 21 pegawai Jabatan Perhutanan dan SPRM dari Putrajaya dan Perak.

Jurucakap Jabatan Perhutanan berkata, sebuah jentolak, sebuah jip dan mesin pemotong turut dirampas.

Bercakap kepada pemberita yang menyertai operasi itu, beliau berkata, lokasi pembalakan haram itu membabitkan kawasan tadahan air.

Katanya, kegiatan berkenaan dipercayai telah berjalan sejak beberapa minggu lepas dan berdasarkan kawasan hutan yang ditebang, dianggarkan kayu balak bernilai kira-kira RM500,000 telah dibawa keluar sebelum ini.

Beliau berkata, sindiket pembalakan haram kini menggunakan taktik baru mengabui pihak berkuasa iaitu dengan membawa kayu yang siap digergaji.

Tiada ulasan: