Selasa, 27 Julai 2010

INI BARU BETUL..SEBAB PEMIMPIN ..AHLI SERTA PENYOKONG AKAN DITANYA OLEH ALLAH JIKA MENYELEWENG DARI ISLAM..JIKA BERSALAH AKAN MASUK NERAKA

Kembali kepada perjuangan politik beragama
Ismail Hashim

SEREMBAN, 27 Julai: Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohamad Omar (gambar) menggesa Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hassan segera mengajak semua pimpinan Umno agar kembali mengambil Islam sebagai dasar perjuangan politik.

Menurutnya, hanya dengan kesediaan itu sahaja semua proses untuk mengajak seluruh umat Islam Melayu di negara ini bersatu akan dapat dilakukan secara lebih berkesan dan menyeluruh.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mohamad, dua hari lalu yang menyatakan proses penyatuan antara PAS dan Umno tidak akan dapat dilakukan kerana kedua-dua parti itu berbeza dasar perjuangan.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata, sudah sampai masanya pimpinan Umno meninggalkan cara politik penjajah yang memisahkan antara kefarduan agama dengan semua kegiatan kehidupan seharian.

“Sewajarnya Mohamad yang telah mempunyai kesedaran sebaik itu hendaklah segera mengajak rakan-rakan pimpinan lain di dalan Umno khususnya untuk kembali kepada tuntutan perjuangan politik beragama.

“Isu penyatuan umat Islam Melayu di negara ini tidak akan berlaku dan selesai selagi mana pimpinan kedua-dua parti tidak mahu bersatu menurut kehendak ajaran agama yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi akhir zaman.

“Umno khususnya hanya membawa perpecahan kepada umat Islam di negara ini lantaran memisahkan antara keperluan kehidupan beragama dalam setiap kegiatan harian termasuk politik memerintah negara, ekonomi dan sebagainya,” tegasnya.

Dalam pada itu, Munaqasyah Ucapan Presiden sempena Muktamar ke-56 peringkat Negeri Sembilan telah berjaya diadakan pada 25 Julai dengan pembentangan kertas kerja Islam Adil Untuk Semua oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.

Zulkefly berkata, dengan penyertaan seluruh pimpinan parti dari semua kawasan memberikan keyakinan baharu untuk PAS Negeri Sembilan mendepani cabaran perjuangan mendatang.

“Jelas dengan penegasan dari Timbalan Presiden dengan sambutan dari pimpinan semua kawasan termasuk berikrar menyediakan kelengkapan menyertai Pilihan Raya Umum ke-13 dengan penuh persediaan serapinya,” ujarnya



FDI merudum angkara pentadbiran anak beranak

Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 27 Julai: Penjelasan Ketua Eksekutif CIMB Group Holdings Bhd (CIMB Group), Datuk Seri Nazir Tun Razak mengenai merudum pelaburan langsung asing (FDI) ke negara ini mengingatkan rakyat kepada pentadbiran nepotisme, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar).

"Kenyataan jurucakap baru kabinet (Datuk Seri) Najib, iaitu adiknya sendiri, mengingatkan rakyat Malaysia kepada budaya pentadbiran nepotisme yang dipelopori di zaman Tun Dr Mahathir atau pentadbiran 'anak beranak' yang dipraktikkan oleh Tun Abdullah (Ahmad Badawi).

"Mungkinkah Kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) ini wajar dipanggil 'pentadbiran adik beradik' pula?" katanya.

Kenyataan dari jurucakap baru kabinet Najib itu juga, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, menunjukkan bahawa anggota-anggota kabinet serta Najib sendiri telah bankrap atau muflis idea bagaimana hendak menjanakan ekonomi Malaysia.

"Mereka adalah ibarat burung unta yang menyembunyikan kepala masing-masing dalam tanah. Tunggu masa sahaja sebelum mereka ditendang keluar oleh rakyat," katanya.

Menurutnya, memandangkan tidak ada komen atau apa-apa kenyataan langsung daripada anggota-anggota kabinet Najib atau beliau sendiri berkenaan kejatuhan pelaburan langsung asing sehingga 81 peratus itu, sekurang-kurangnya kenyataan Nazir itu menunjukkan, maka kerajaan Najib mengakui benarnya kejatuhan itu.

"Jelaslah ia ia bukan rekaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau sebab-sebab yang tidak munasabah lain yang diberi," katanya.

Mahfuz bagaimanapun mengucapkan tahniah kepada Nazir kerana perlantikannya sebagai jurucakap kerajaan abangnya


Mufti Perak perlu malu dengan Ah Chong dan Mutusamy
Mohamed Hanipa Maidin

Utusan Malaysia melaporkan Mufti Perak Tan Sri Harussani mengatakan berikut, " Saya mufti takkan saya berbohong " ( Utusan Malaysia 21/7/2010 ). Kita boleh bersetuju dengan kata-kata tersebut.

Tapi saya rasa beliau kena lanjutkan kata-kata tersebut dengan ayat berikut, " Saya Mufti takkan saya tidak tahu PAS betul Umno tidak betul. Sebagai mufti ( yang tahu Islam ) maka saya menyeru marilah kita tinggalkan Umno dan pakat sokong PAS ramai-ramai."

Kalau Mufti Perak masih tidak nampak perbezaan PAS dan Umno, beliau kena malulah dengan Ah Chong dan Mutusamy yang kini menyokong dasar Islam yang PAS bawa dan perjuangkan.

Takkanlah Ah Chong dan Mutusamy lebih kenal perbezaan antara PAS dan Umno dibandingkan Mufti Perak ?

Untuk Mufti Perak ikutlah dan contohilah jejak langkah Almarhum mantan Mufti Selangor Datuk Ishak Baharom yang teruk dizalimi Umno tetapi istiqamah berjuang dengan PAS sehingga akhir hayat beliau!


* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.


Tiada ulasan: