Khamis, 29 Julai 2010

BERSATU ITU SANGAT BAGUS..TETAPI SEMUA PATUT MEMBUANG PRINSIP PARTI YANG BERTENTANG DENGAN SYARAK...BIARLAH POLITIK BERDASARKAN AKIDAH DAN TAKWA..

Perjelas tujuan sebenar kerjasama Pas-UMNO

SHAH ALAM – Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan pihak tertentu termasuk golongan ulama ikhlas menyatakan tujuan sebenar memastikan kerjasama antara Pas dan UMNO.

Katanya, beliau mengakui perpaduan itu penting namun ia hendaklah mempunyai menggunakan pendekatan yang betul dan tujuan ia mahu direalisasikan.

“Perpaduan itu adalah satu tuntutan. kalau betul mana-mana pihak mahukan perpaduan, mesti mulakan dengan premis yang betul. Jika ditanya apakah akan ada menentang kalau orang Islam dan Melayu bersatu? Tiada orang akan menentang dan saya pun kata bagus. Namun, bersatu untuk apa? Bersatu itu adalah untuk menegakkan sesuatu dengan lebih baik, bukan bersatu kerana diancam," katanya ketika sesi dialog bersama pengarang dan wartawan Sinar Harian sempena kunjungannya ke Kumpulan Media Karangkraf Sdn Bhd, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kesediaan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menjadi orang tengah bagi menyatukan Pas dan UMNO.

Anwar berkata, isu perpaduan yang diperkatakan tidak seharusnya dilihat sebagai usaha kaum Melayu untuk mendominasi kumpulan lain.

Mengenai peranan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dikatakan menjadi penghalang kepada kerjasama Pas dan UMNO, Anwar berkata, kerjasama dua parti itu tetap tidak akan menjadi kenyataan walaupun tanpa campur tangan Nik Aziz.

“Pas tetap dengan pendirian tidak akan bekerjasama dengan UMNO berdasarkan pengalaman lalu, pemimpin Pas juga menolak kerjasama ini.

“UMNO juga tidak faham Pas. UMNO merasakan jika mereka boleh tawan Nik Aziz mereka boleh tawan Pas,” katanya.



Anwar dikagumi tegas pertahan prinsip – Nik Aziz
M Faqih

KOTA BHARU, 28 Julai: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang yang tegas mempertahankan prinsip perjuangan.

Katanya, ketegasan itu sama seperti pernah ditunjukkan Nabi Muhammad saw semasa berhadapan dengan pelbagai fitnah pembesar Quraisy.

“Kerana ketegasan mempertahankan kebenaran perjuanganlah maka Nabi saw sanggup meninggalkan Kota Mekah menuju ke Madinah. Baginda tidak pernah bertolak ansur dengan pelbagai tawaran pembesar Quraisy.

“Anwar seorang yang mendokong prinsip ketegasan di atas kebenaran yang diperjuangkan selama ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Ketua Pembangkang tersebut dalam satu wawancara dengan sebuah akhbar hari ini menyebut kerjasama Umno dan PAS tidak akan menjadi realiti meski pun tanpa kehadiran Menteri Besar Kelantan.

Anwar dipetik sebagai berkata, Umno merasakan sekiranya mereka boleh tawan Nik Aziz, mereka boleh tawan PAS.

Mursyidul Am itu merakam ucapan tahniah sepenuh hati kepada Anwar di atas ketegasan beliau dalam perjuangan.

Menurutnya ketegasan itu merupakan sifat istiqomah yang ada pada pemimpin memperjuangkan kebenaran dan hak hakiki.

“Istiqomah bukanlah suatu nilai kedegilan, tetapi suatu kebenaran yang dituntut oleh agama.

"Prinsip mempertahankan kebenaran secara istiqomah sudah pasti akan menyemarakkan lagi perjuangan Pakatan Rakyat bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang,” ujarnya



FRU kawal jalan masuk ke Himpunan Warga Felcra
Harakahdaily

PASIR SALAK, 31 Julai: Anggota pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan anggota polis berpakaian biasa mulai mengawal jalan masuk ke tapak Himpunan Warga Felcra Peringkat Kebangsaan di Changkat Lada, sejak kira-kira jam 8.30 malam ini.

Tiga trak FRU dengan 15 anggota di samping sekitar 20 anggota polis berpakaian biasa berada di kawasan berkenaan yang menyulitkan penduduk setempat dan pengunjung ke tapak himpunan itu.

Pada malam ini, beberapa pemimpin PAS, antaranya AJK PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Mazlan Aliman (gambar kiri) dijangka akan menyampaikan ceramah di situ.

Sementara itu Mazlan ketika ditemui berkata, penempatan anggota polis dan FRU tersebut sebagai usaha menakut-nakutkan orang ramai ke program tersebut.

"Saya tak nampak program kita ini mengganggu, kita buat jauh dari kediaman orang dan atas tanah persendirian.

"Pada saya ini kesan ketakutan Umno BN," katanya.

Bagaimanapun beliau masih menaruh harapan kepada pihak keselamatan untuk tidak mengganggu ceramah malam ini.

Pada malam ini juga pengurusan Felcra menganjurkan majlis Tilawah al-Quran di Dewan Besar Felcra kira-kira 500 meter dari himpunan warga Felcra yang dianjur Pakatan Rakyat.

Majlis Tilawah itu bagaimanapun menurut Mazlan, usaha Felcra bagi mengganggu himpunan yang diadakan.



Tiada ulasan: