Selasa, 20 Julai 2010

BOLEH SETIA KE...DENGAN ALLAH PUN SUSAH NAK SETIA INI KAN DENGAN MANUSIA YANG TAK SEPERJUANGAN....DOA LAH AGAR IA SETIA DGN ALLAH...

Setia kepada kerajaan ketika bertugas - MB Kedah
Ali Hashim

ALOR SETAR, 20 Julai: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menggesa penjawat awam supaya setia kepada Kerajaan Negeri yang diterajuinya sepanjang waktu bekerja.

Menurut beliau lagi Kerajaaan Negeri Kedah tidak pernah menghalang mana-mana penjawat awam di Kedah supaya menyokong PAS atau mana-mana parti komponen Pakatan Rakyat (PR).

Sebaliknya mereka diberi kebebasan untuk memilih fahaman politik masing-masing, kata Azizan (gambar).

"Sepanjang waktu bekerja mereka hendaklah setia kepada Kerajaan Negeri yang diterajui oleh PR, namun begitu selepas waktu bekerja mereka adalah bebas untuk memilih pegangan politik mereka.

"Sepanjang PAS menerajui Kedah tiada seorang pun di kalangan kakitangan Kerajaan Negeri yang dipecat oleh kerana ideologi politik yang berbeza. Walaupun tidak semua kakitangan yang menyokong kepimpinan saya, tetapi sebagai seorang kakitangan Kerajaan Negeri maka mereka perlu menghormati perlembagaan dan undang-undang negeri,"katanya selepas melancarkan kempen Perlembagaan peringkat negeri Kedah di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) baru-baru ini.

Azizan juga menyelar segelintir agensi dan jabatan Kerajaan Persekutuan yang bertindak tidak selaras dengan Perlembagaan.

Mereka ini, kata beliau, seolah-olah mencabuli hak dan apa yang termaktub dalam Perlembagaan.

Sebagai contoh Jabatan Penerangan, televisyen milik kerajaan tidak memberi laporan yang adil terhadap Kerajaan Negeri.

"Mereka juga menggunakan media ini untuk berkempen bagi pihak parti BN. Adakah ini membuktikan bahawa mereka mengikut Perlembagaan dan dasar yang termaktub didalamnya,"tambahnya lagi.

Dalam perkembangan tersebut juga KUIN yang merupakan kolej universiti milik Kerajaan Negeri akan memperkenalkan subjek Perlembagaan Negara sebagai kursus wajib kepada para pelajarnya pada sesi pengajian yang akan datang.

Selaku Pengerusi KUIN, Azizan juga berkata, kursus ini adalah bertepatan pada masa dan ketikanya apabila sebahagian besar para pelajar yang tidak memahami peruntukan dalam Perlembagaan akan mendapat pendedahan dan kefahaman yang luas dalam bidang tersebut.

Tiada ulasan: