Selasa, 6 Januari 2015

MURABBI KENA SABAR DAN TAHAN UJI...JANGAN TERASA DIRI MURABBI JIKA GILA KEMEWAHAN...PANGKAT SERTA KEMAHSYURAN....JUGA WANITA...NI LAH TARIKAN YANG SYAITAN GUNAKAN UNTUK MENYESATKAN MANUSIA...DISAMPING TERHAMBUR KATA KESAT SERTA KASAR YANG SEPATUT TAK KELUAR DARI MULUT YANG RASA MURABBI ATAU PEMIMPIN BESAR....KITA BUKAN BOLEH MENANDINGI IMAN SAIYIDINA ABU BAKAR AS-SIDDIQ RA


SAIDINA ABU BAKAR AS-SIDDIQ RA


Saidina Abu Bakr (bahasa Arab: أبو بكر الصديق Abū Bakr al-Siddīq) atau nama sebenarnya Abdullah bin Quhaffah merupakan sahabat Nabi s.a.w yang paling rapat dan paling disayangi. Ini bersesuaian dengan sabda Nabi s.a.w.,
Perempuan yang paling ku cintai adalah Aisyah r.a manakala lelaki yang paling kucintai adalah bapanya.
Keperibadianya yang begitu mulia, ditambah dengan kemurahan hati serta kebijaksanaanya menyebabkan beliau telah dicalunkan sebagai Khalifah pertama selepas kewafatan junjugan besar Rasulullah s.a.w.Beliau merupakan seorang tokoh perniagaan yang kaya dan datang dari keluarga bangsawan yang dihormati oleh masyarakat Arab Quraisy. Beliau dari segi umur adalah dua tahun lebih muda daripada Nabi s.a.w . Beliau tidak pernah minum arak. Pengorbanannya yang begitu besar begitu dihargai oleh Rasulullah s.a.w dengan sabdanya “
Islam tertegak di atas harta Khadijah r.a dan pengorbanan Saidina Abu Bakr r.a.
Beliau merupakan orang ketiga memeluk Islam selepas Saidina Ali Karramallahuwajhah dan Zaid bin Harithah, hamba kepunyaan Nabi pada masa itu. Selepas keislamanya, dia terus berda’wah dan dapat mengislamkan beberapa orang sahabat yang agung (As-Sabiqun Awwalun) termasuk Uthman bin Affan, Abdul Rahman Auf, Zubir AiAwwam Saad bin Waqqas dan ramai lagi. Semasa beliau membeli Bilal Bin Rabah yang telah diseksa oleh tuannya, beliau telah ditanya mengapa beliau membeli Bilal yang sudah tidak dapat bekerja berat akibat seksaan itu. Beliau menjawab:
Aku membeli jiwanya.
Yakni keteguhan Bilal mempertahankan keEsaan Allah. Perbagai cabaran gentir dan siksaan yang pernah beliau hadapi dalam menegakkan agama Allah. Beliau pernah dipukul dan dipijak sehingga dapat dikenali cuma melalui hidungnya, kerana teruknya luka yang dialaminya. Tentang keimanannya yang begitu mantap, pernah Rasulullah s.a.w bersabda;
Jika ditimbang iman Saidina Abu Bakr dengan sekalian ummat, nescaya berat lagi iman Saidina Abu Bakr.
Gelaran As-Siddiq diperolehi beliau lantaran sikapnya yang senantiasa membenarkan kata Nabi s.a.w.  Mengenai gelaran ini pernah ada ulama’ yang mentafsirkannya dengan bermaksud;
Mempercayai Allah dan Rasulnya dengan berpegang pada sifat-sifat kesempurnaan Allah dan sifat-sifat kemulian Rasulnya mengatasi akal fikiran semata-mata.
Pernah Nabi s.a.w bersabda;
Andainya sekelian manusia akan mendustakan Muhammad s.a.w , Saidina Abu Bakr lah yang akan tampil dengan penuh keyakinan untuk membelaku.
Antara peristiwa dan pengiktirafan oleh sahabat yang membenarkan gelaran ini :-
  • Semasa peristiwa Isra’ dan mi’raj di mana peristiwa yang luar biasa ini tidak dipercayai oleh seluruh masyarakat jahiliyah dan mereka telah datang menemui saidina Abu Bakr. Tetapi Saidina Abu Bakr telah berkata “Sekiranya Muhammad s.a.w yang memberitahu ini maka aku percaya, malah lebih dari itu lagipun aku mempercayai”.

  • Rasulullah s.a.w pernah bersabda ” Tidaklah aku menyeru sesiapa pun kepada Islam melainkan dia teragak-agak dan melewatkannya kecuali Saidina Abu Bakr”.

  • Saidina Umar r.a bertanya pada Saidina Abu Bakr selepas termetrinya perjanjian Hudaibiyah “Wahai Abu Bakr bukankah dia Rasulullah ?. Abu Bakr menjawab “Ya !..  . Umar r.a bertanya lagi ” Bukankah kita ini orang-orang Islam ?. ” Ya “ , jawab Abu Bakr. Lalu umar bertanya lagi ” Kalau begitu mengapa kita menerima cara yang hina ini ?. Bila ditanya oleh Saidina Umar soalan yang sama maka Rasulullah bersabda “Aku ini hamba Allah dan RasulNya ; aku tidak akan sekali-kali menyalahi perintahnya dan aku tidak sekali-kali dipersia-siakan” . Pada masa ini kebanyakan sahabat tidak bersetuju dengan perjanjian Hudaibiyah di mana mereka tidak dibenarkan menunaikan ibadab haji pada tahun itu,sehingga mereka tidak menyembelih binatang dan bersuci setelah disuruh oleh Nabi sebanyak tiga kali, kerana begitu kasih dan sayang pada Rasulullah. Lalu Rasulullah menerima cadangan yang bernas daripada Ummu Mu’minin, Ummu Salamah supaya Rasulullah meneruskan sahaja penyembelihan itu seolah-olah wahyu dari Allah dan ini telah dikuti oleh para sahabat.

  • Aqalah bin Mu’it la’natullah pernah menjerut leher Rasulullah SAW tetapi telah dilihat oleh Saidina Abu Bakar yang segera menghalangnya lalu berkata, “Adakah kamu mahu membunuh seorang yang berkata Tuhanku adalah Allah?”.

  • Saidina Abu Bakar juga telah meneruskan tindakan Rasulullah SAW sebelum kewafatannya menghantar tentera yang dipimpin oleh Usamah keluar berperang walaupun tidak dipersetujui oleh para sahabat kerana perlunya tindakan untuk mengatasi gejala murtad selepas kewafatan Nabi SAW kerana terdapat orang Islam yang tidak ingin membayar zakat atau membayar dengan tidak sempurna. Khalifah Abu Bakar telah melantik Khalid Aw-Walid untuk mengetuai kumpulan memerangi orang-orang yang murtad ini.

  • Saidina Umar pernah berkata “Sesungguhnya di dalam syurga Admin terdapat sebuah mahligai . Ia mempunyai 500 pintu. Setiap pintu ada 5000 bidadari : tidak akan masuk kedalamnya melainkan Nabi-nabi sambil menoleh ke arah maqam Nabi s.a.w atau orang-orang yang benar, sambil memandang ke arah maqam Saidina Abu Bakr, atau orang yang syahid sambil menunjuk ke arah dirinya dengan mengaharapkan dia memperolehi syahid”.

  • Saidina Uthman Affan pernah mengatakan bahawa Saidina Abu Bakr layak mengantikan nabi s.a.w kerana dia As-Siddiq dan menjadi Imam solat sewaktu Rasulullah s.a.w uzur.
Saidina Abu Bakr telah diberi penghormatan untuk menemani Nabi s.a.w untuk berhijrah, beliau begitu gembira sekali mendengarnya sehinggakan Syaidatina Aisyah r.a mengatakan bahawa beliau tidak pernah melihat bapanya begitu gembira sekali melaikan pada hari itu. Dalam keadaan yang penuh gelisah di gua Thur, Allah telah menurunkan ayatnya menceritakan peristiwa ini didalam surah at-Taubah. Saidina Abu Bakr telah berkata;
Yang saya bimbangkan bukanlah mengenai diri saya sendiri, kalau saya terbunuh yang tewas hanyalah seorang manusia biasa. Tapi andaikata Tuan sendiri dapat dibunuh, maka hancurlah satu cita-cita yang murni. yang akan runtuh ialah keadilan dan yang akan tertegak adalah kezaliman”.
Begitulah cintanya saidina Abu Bakr kepada Rasulallah s.a.w. Saidina Abu Bakr begitu sedih mendengar munajat Nabi s.a.w semasa perang Badar yang begitu mengharapkan kemenagan keatas tentera Islam lalu Beliau berkata “cukuplah Ya Rasulullah”.
Semasa dalam satu khutbah Rasulullah s.a.w ada menyebut bahawa kepada seseorang hamba Allah ditawarkan untuk memilih dunia dan memilih ganjaran yang disediakan oleh Allah; dan hamba tersebut tidak akan memilih dunia melainkan memilih apa yang di sisi Allah. Mendengarnya, menangislah tersedu-sedu Saidina Abu Bakr kerana beliau faham akan maksud khutbah itu, yakni umur Rasulullah di dunia sudah hampir berakhir.
Saidina Ali penah mengatakan bahawa Saidina Abu Bakrlah sahabat Nabi s.a.w yang paling berani kerana sangup melindungi Nabi s.a.w untuk menghadapi perang Badar di saat para sahabat yang lain berdiam diri bila Nabi s.a.w mengacukan soalan itu. Saidina Abu Bakr telah menyertai hampir semua Ghazwah yang disertai oleh nabi s.a.w. Beliau juga merupakan sahabat yang paling banyak mengeluarkan hartanya untuk Islam. Sewaktu perang Tabuk beliau telah membawa 4000 dirham iaitu semua hartanya yang tinggal. Lalu ditanya oleh Rasulullah;
Apakah yang ditinggalkan untuk keluarga mu?
Lalu beliau menjawab,
Saya tinggalkan untuk mereka Allah dan Rasulnya.
Saidina Umar pernah berkata,
Tidak kami berlumba-lumba dalam membuat kebaikan melaikan dia Saidina Abu Bakr pasti akan mendahuluiku.
Saidina Umar juga pernah berkata,
Suatu malam dan satu hari Saidina Abu Bakr lebih baik daripada Umar dan keluarganya.
Satu malam semasa Hijrah bersama Nabi s.a.w manakala satu hari adalah di hari kewafatan Rasulullah s.a.w diaman saidina Abu Bakr dengan tenang tetapi tegas mengahadapi saat getir itu, ditambah dengan gejala murtad yang melandai sebahagian umat Islam pada masa itu. Beliau berkata ” Wahai kaum muslimin, barangsiapa yang menyembah Muhammad, maka Muhammad telah mati, Tetapi barang siapa menyembah Allah,maka Allah selama-lamanya hidup tidak mati” seraya menyambung lagi dengan ayat Al-Quran, surah Ali-Imran :144.
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿١٤٤﴾
“Muhammad itu tidak lebih dari seorang rasul seperti Rasul-rasul yang terdahulu darinya, Jika ia mati atau terbunuh, patutkah kamu berundur kebelakang. Sesiapa yang surut kebelakang  dia tidak membahayai Allah sedikit pun dan sesungguhnya Allah akan memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersyukur.”  – Surah Ali-Imran 144.
(Ayat ini turun semasa perang Uhud di mana tersebar fitnah bahawa Rasulullah telah terbunuh. menyebabkan tentera Islam hampir putus asa).
Setelah dilantik menjadi Khaifah Rasulullah (atas cadangan saidina Umar r.a dengan dipersetujui oleh sahabat) beliau telah memberi satu ucapan yang mahsyur, antaranya :
Wahai sekelian umat ! aku telah dipilih menjadi pemimpin kamu padahal aku ini bukanlah orang yang terbaik diantara kamu. Sebab itu jika pemerintahan ku baik, maka sokonglah ; tetapi jika ianya tidak baik perbaikilah. Orang yang lemah diantara kamu adalah kuat disisiku hingga aku harus menolongnya mendapatkan haknya, sedang orang yang kuat diantara kamu adalah lemah disisiku hingga aku harus mengambil hak orang lain padanya untuk dikembalikan kepada yang berhak semula. Patuhilah aku selama aku patuh kepada Allah dan RasulNya. Akan tetapi jika aku menderhakai Allah, maka kamu sekelian tidak harus lagi patuh kepada ku”.
Saidina Abu Bakr hidup seperti rakyat biasa dan tidak suka didewa-dewakan. Pernah orang memangilnya,
Ya Khalifah Allah ..
Lalu dijawabnya,
Saya bukan Khalifah Allah, saya hanyalah Khalifah RasulNya.
Sehari selepas dilantik, saidina Abu Bakr telah pergi ke pasar dengan membawa barang perniagaannya, lalu ditegur oleh Abu Ubaidah Ibnu Jarrah,
Urusan Khalifah tidak boleh dicampuri dengan perniagaan”.
Lalu Khalifah bertanya,
Habis, apa yang harus saya berikan pada keluarga saya?”.
Semenjak hari itu Kahlifah mendapat peruntukan wang daripada Baitul-mal dan Saidina Abu Bakr pun menghentikan perniagaannya untuk menumpukan tanggungjawab dan amanah sebagai seorang Khalifah. Namun tidak berapa lama sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah mengembalikan semula wang Baitul-mal kerana berpendapat bahawa tenaga yang dicurahkanya tidak sepadan dengan duit Baitu-mal yang diperolehi itu dengan sebab-sebab keuzurannya.
Saidina Abu Bakr mengalakan sahabat-sahabat keluar berjihad, dengan menyebarkan ajaran Islam ke tempat-tempat baru. Beliau mengarahkan wakilnya menawarkan tiga pekara kepada pemerintah disitu, iaitu samaada memilih Islam, tunduk kepada pemerintahan Islam dengan membayar Jizyah( sekiranya tidak mahu menganut Islam ) atau perang ( sekiranya menulak kedua-dua pilihan yang diberi itu). Di zaman Khalifah Umar r.a beliau yang lebih keras memberi tempuh selama tiga hari untuk memilih sama ada Islam ataupun berperang.
Sebelum meninggal dunia, selepas hampir dua setengah tahun menjadi Khalifah beliau telah berpesan kepada saidina Umar 
Janganlah hendaknya sesuatu bencana walau bagaimana besar pun dapat melupakan kamu dari urusan agama dan wasiat Allah. Engkau telah melihat apa yang aku lakukan tatkala Rasulullah wafat, sedang wafatnya Rasulullah itu adalah satu bencana yang belum penah manusia ditimpa bencana sebesar itu. Demi Allah, andaikata pada waktu itu aku melalaikan perintah Allah dan Rasulnya  tentu kita telah jatuh dan mendapat siksaan Allah, dan pasti pula Kota Madinah itu telah menjadi lautan api.
Saidiana Abu Bakr meninggal dunia ketika berumur 63 tahun dengan menyediakan tiang-tiang pokok dari kekuatan Islam yang memudahkan lagi kerja-kerja penyebaran da’wah oleh Khalifah seterusnya iaitu Khalifah Umar Al-Khattab, yang mana sebahagian Syam dan Iraq telah berada dibawah pemerintahan Islam ketika hayat beliau.
Rujukan :-
1 . Fiqh Al-Harakah 1 & 2 – Tuan Guru Ustaz Haji Abdul Hadi Awang
2 . Hayatus-Sahabah 1,2,3 dan 4 – Syeikh Myuhamad Yusuf Al- Kardahlawi.
3 . Tokoh-tokoh Islam dulu dan sekarang edisi 5 – H. Luqman Hakim
4 . Al – Quran , Tafsir Usmani – Allama Shabbir Ahmad Usmani.





Tukang Sapu Gaza Ini Kembalikan US$ 30.000 yang Ditemukannya, Menolak Hadiah Apapun

Jawad Mansur atau Abu Wasim, tukang sapu Gaza, kembalikan US$ 30.000 temuannya. Foto: Screen Capture Al-Quds TV
Jawad Mansur atau Abu Wasim, tukang sapu Gaza, kembalikan US$ 30.000 temuannya. Foto: Screen Capture Al-Quds TV
JALUR GAZA, Jum’at (Al-Quds TV | Sahabat Al-Aqsha): Jawad Mansur, seorang petugas kebersihan di sebuah taman bermain anak-anak di kota Gaza, menyerahkan US$ 30.000 (setara dengan sekitar Rp 372 juta) kepada pemiliknya. Ia menolak diberi apapun sebagai hadiah dari pemilik uang itu. Demikian laporan Al-Quds TV kemarin malam (1/1).
Meski seperempat Jalur Gaza hancur lebur, listrik digilir 3-6 jam saja dalam sehari, air minum susah, sudah delapan tahun dikepung Zionis, saudara-saudara kita di Gaza tetap mempertahankan kemuliaan akhlaqnya.
Jawad Mansur yang sudah delapan tahun bekerja sebagai petugas kebersihan di sebuah taman di Gaza City, beberapa hari lalu kaget. Pagi-pagi seperti biasa ia berangkat ke tempatnya bekerja. Di pinggir jalan ia menemukan sebuah tas. Ketika dibuka isinya berikat-ikat uang dolar, total US$30 ribu.
Tanpa berpikir panjang, langsung dibawanya tas itu ke kantor polisi terdekat. Setelah semua laporan dan data dirinya dicatat ia meninggalkan kantor polisi itu, melanjutkan pekerjaannya.
Malam harinya, ia dipanggil ke kantor polisi lagi. Di tempat itu ia dipertemukan dengan seorang akuntan sebuah perusahaan pembotolan minuman ringan, Abu Muhammad. Rupanya pria ini kehilangan tasnya dalam perjalanan menuju bank.
Orang baik ketemu orang baik, dipertemukan oleh polisi yang baik, atas ketetapan dari Sang Maha Baik.
Rupanya petugas polisi sudah dilapori kehilangan uang itu. Namun Pak Polisi yang bertugas belum menunjukkan apa-apa kepada Abu Muhammad, yang mengaku pemilik uang. Pak Polisi lalu minta Jawad ‘memeriksa’ dulu Abu Muhammad.
Jawad, petugas kebersihan yang biasa dipanggil Abu Wasim itu bertanya, “Tas kamu isinya apa?”
“Uang,” kata akuntan itu.
“Berapa jumlahnya?” tanya Jawad lagi.
“Seluruhnya US$30.000,” jelas Abu Muhammad.
“Bagaimana kamu menyusun uang itu?” tanya Jawad, sudah semakin mirip polisi.
“Diikat dalam tiga ikatan, masing-masing 10 ribu dolar. Sebagian pecahan 50 dolaran, sebagian besar 100 dolaran,” jawab Abu Muhammad.
Sambil menghela nafas lega, Jawad ayah empat anak itu berkata, “Tas dan uang ini punya kamu.”

Saat diwawancarai oleh Al-Quds TV, mata Abu Muhammad berkaca-kaca dan sering melihat ke arah langit.
“Saya mati-matian mendesak orang baik ini (Jawad) untuk menerima sedikit hadiah. Tapi dia menolaknya,” kata Abu Muhammad menahan haru.
Abu Muhammad, akuntan pemilik uang itu. Foto: Screen Capture Al-Quds TV
Abu Muhammad, akuntan pemilik uang itu. Foto: Screen Capture Al-Quds TV

Wartawati Al-Quds TV menanyakan kepada Jawad kenapa ia menolak hadiah itu.
Jawad menjawab, “Iya. Beliau (Abu Muhammad) mau memberikan hadiah. Saya tanya, kamu mau kasih hadiah apa? Dia bilang 10% dari uang itu, US$ 3.000 (lebih kurang Rp 37 juta). Saya bilang, uang ini saya temukan sebagai amanah dari Allah. Hanya Allah yang berhak menghadiahi saya.”*
Allah yang berhak menghadiahi saya. Foto: Screen Capture Al-Quds TV
Allah yang berhak menghadiahi saya. Foto: Screen Capture Al-Quds TV

sumber : http://sahabatalaqsha.com/

DOSA YANG MERUSAK PERNIKAHAN
a. Suami:
1. Suami tidak berfungsi menjadi pemimpin dengan baik, akibatnya saling melukai.
2. Suami gagal menjadikan Istri nomer satu dalam hidupnya.
3. Suami membandingkan Istri dengan wanita lain.
4. Suami kurang disiplin mengontrol emosi dan kebiasaan buruk.
5. Suami gagal memuji hal-hal kecil dari Istri.
6. Suami menolak pendapat Istri.
7. Suami tidak pernah minta maaf.
b. Istri:
1. Istri tidak menghargai Suami sebagai otoritas.
2. Istri gagal menundukkan diri kepada Suami.
3. Istri gagal menampilkan kecakapan manusia batiniah.
4. Istri gagal menunjukan rasa syukur kepada Suami.
Kebutuhan seorang Suami:
1. Sex.
2. Istri sebagai sahabat.
3. Rumah yang rapi.
4. Istri yang menarik.
5. Saling menghargai.
Kebutuhan seorang Istri:
1. Kasih sayang dan penghargaan.
2. Diajak bicara.
3. Jujur dan terbuka.
4. Keuangan yang cukup.
5. Komitmen terhadap keluarga.
Ingat!
Kepala keluarga yang berhasil dalam keluarga maka keberhasilan yang lain akan mengikuti. Kepala keluarga yang gagal dalam keluarga maka kegagalan lain akan mengikuti.
Kebahagiaan perkawinan membutuhkan perjuangan yang tidak kenal lelah, dan membutuhkan kehadiran dan pertolongan Tuhan.
Berbahagialah mereka yang benar-benar menikmati hidup rumah tangga yang rukun dan damai, meskipun itu harus diperoleh dengan cucuran air mata. 
Belaian tangan suami adalah emas bagi istri.
Senyum manis sang istri adalah permata bagi suami.
Kesetiaan suami adalah mahkota bagi istri.
Keceriaan istri adalah sabuk di pinggang suami.
Perbaikilah apa yang bisa diperbaiki sekarang sebelum terlambat. Cintailah pasangan yang telah Tuhan pilih untukmu!
If you care about family, broadcast this. It will save a marriage. Semoga Tuhan memberkahi Pernikahan Anda! Bagi yang belum Menikah, semoga ini bisa menjadi bekal kelak bila Anda menghadapi hidup Pernikahan.
Like n share
Like ·  · 

Cuepacs Cadang Potongan Gaji Penjawat Awam Bantu Mangsa Banjir

on SUNDAY, JANUARY 4, 2015 



KOTA BAHARU: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan mencadangkan kepada kerajaan agar setiap penjawat awam menyumbang melalui potongan gaji bulanan untuk membantu mangsa di negeri yang dilanda banjir.

Presiden Cuepacs, Datuk Azih Muda berkata, cadangan itu akan dikemukakan kepada Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dalam tempoh terdekat supaya penjawat awam boleh menyumbang pada kadar yang munasabah.

"Kalau boleh sumbangan minima RM5 tetapi kalau lebih daripada itu, kita amat alu-alukan," katanya kepada Bernama selepas menyampaikan sumbangan kepada mangsa banjir negeri ini, di Majlis Perbandaran Kota Baharu-Bandar Raya Islam di sini hari ini.



Azih berkata Cuepacs berharap potongan gaji itu dapat dilakukan pada bulan ini memandangkan kaedah itu adalah mekanisme terbaik dalam mengumpul dana bagi meringankan beban mangsa banjir.

Beliau berkata pihaknya juga meminta kerajaan menyediakan peruntukan khas untuk membeli peralatan sekolah termasuk pakaian seragam kepada pelajar yang terjejas dengan banjir.

"Masih ramai yang tiada baju sekolah, yang mana beli awal memang sudah rosak, nak beli untuk kali kedua duit pun sudah habis," katanya yang turut mencadangkan pembayaran yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) ditangguhkan.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri


HANGAT !!! UNIFORM PELAJAR PALING HANGAT DI SELURUH DUNIA (3 GAMBAR )


Pakaian Sekolah di Malaysia boleh dikira dan menutup aurat tetapi masih ada yang mengatakan pakaian sekolah di Malaysia sekarang ini punca kepada remaja sekolah dirogol.

Mengikut undian di internet, Uniform sekolah pelajar di Thailand merupakan yang paling seksi di dunia menatasi sekolah di barat.


APA TERJADI KALAU MALAYSIA PAKAI BEGITU ???







Misteri jet: Jadilah betul-betul PM, bukan lari-lari

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Apakah pengajaran kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di sebalik perbualan ramai mengenai misteri jet kerajaan yang didapati mengelilingi dunia sejak dua minggu lalu tetapi tidak diketahui siapa menggunakannya?

Demikian pertanyaan yang dilontarkan penulis Shahbudin Husin dalam blognya.

Bagi beliau, jawapannya hanya satu iaitu sebagai Perdana Menteri, beliau harus bersikap telus, sesuai dengan dunia langit terbuka yang ada sekarang.

"Sebagai Perdana Menteri, jadilah betul-betul macam Perdana Menteri, bukan lari-lari, sembunyi-sembunyi dan macam pencuri," tulisnya.

Tulisan penuh beliau seperti di bawah.

Apakah pengajaran kepada Perdana Menteri, Najib Razak di sebalik perbualan ramai mengenai misteri jet kerajaan yang didapati mengelilingi dunia sejak dua minggu lalu tetapi tidak diketahui siapa menggunakannya?

Jawapannya hanya satu iaitu sebagai Perdana Menteri, beliau harus bersikap telus, sesuai dengan dunia langit terbuka yang ada sekarang.

Jika ketika bercuti ke Hawaii sebelum sambutan Krismas dulu, Najib tidak merahsiakan pemergiannya dan memberitahu salah satu acaranya ialah bermain golf dengan Barack Obama, sudah tentu tiada siapa kisah apabila gambarnya dengan Presiden Amerika itu tersebar luas.

Jika setelah banjir semakin menggila dan beliau kemudian membuat keputusan kembali ke dalam negara, beliau pulang dengan pesawat yang sama yang membawanya bercuti ke Hawaii, sudah tentu juga tiada siapa mahu sibuk-sibuk menjejaki di mana pesawat rasmi itu berada.

Tetapi tentulah agak menghairankan apabila pesawat itu ditinggalkan di Amerika sedangkan Najib sebagai "tuan yang berhak" menggunakannya sudah berada di dalam negara.

Itulah yang akhirnya mendedahkan bahawa Najib menaiki pesawat komersial daripada Amerika ke Hong Kong sebelum dijemput oleh jet TUDM ke Kota Bharu. Hanya setelah timbul banyak persoalan kenapa jet itu ditinggalkan di Amerika, barulah kemudian ada penjelasan bahawa ia mengalami masalah teknikal.

Tetapi apabila dikesan melalui FlightRadar24, pesawat itu bergerak di antara Hawaii - Indianapolis - Los Angelas dan New York, bukan saja penjelasan mengenai masalah teknikal sudah tidak bermakna, bahkan menyebabkan keghairahan orangramai untuk mengetahui siapa penggunanya jadi semakin membara.

Jika setelah beberapa hari menghabiskan masa dengan mangsa banjir di seluruh negara, Najib juga memberitahu semua media bahawa beliau akan pergi ke Thailand bertemu dengan rakan sejawatnya di sana, sudah tentu juga tiada siapa mengaitkannya dengan "kebetulan" pesawat 9M-NAA itu turut berlabuh di Bangkok pada waktu yang sama.

Tetapi sekali lagi, sebagaimana bercuti ke Hawaii dilakukan secara sembunyi-sembunyi, pemergian Najib ke Thailand juga seperti seorang yang ada kekasih hati tapi takut bini.

Dan jika Najib memberitahu bahawa selepas bertemu dengan Perdana Menteri Thailand, beliau juga bertemu kembali dengan keluarganya yang ditiinggalkannya di Hawaii sebelum ini, tiadalah juga sesiapa yang berminat mahu bercakap tentang pemergiannya itu dan mengambil gambar isterinya sedang membeli-belah di kota Bangkok.

Malangnya, bukan saja pertemuan dengan Perdana Menteri Thailand dirahsiakan, malah bagaimana isterinya boleh sampai ke Bangkok juga tidak diberitahu secara rasmi. Nasib baiklah ada FlightRadar 24 yang memberitahu bahawa jet kerajaan itu menjelajah beberapa kota besar dunia dan berada di Bangkok ketika Najib juga berada di sana.

Malam tadi, jet 9M-NAA itu akhirnya kembali ke dalam negara secara rasmi. Sekali lagi, Najib juga pulang secara sembunyi-sembunyi.

Jika sebelum ini, setiap kali Najib berlepas dan kembali ke dalam negara, ramai yang menyambut, meraikan dan mencium tangannya, semua itu tidak berlaku lagi kali ini.

Sebagaimana beliau pergi ke Hawaii dan Thailand macam pencuri, kembalinya juga macam pencuri. Semuanya dilakukan secara sembunyi dan ingin dirahsiakan.

Dalam dunia langit terbuka yang Najib sendiri antara pengagumnya dengan begitu aktif menyebar-luaskan aktiviti, menghebahkan maklumat dan memuat-naik gambar-gambarnya melalui laman sosial miliknya, adalah begitu ganjil beliau bersikap sebaliknya kali ini.

Di ketika beliau juga kerap menyatakan bahawa internet dan media sosial adalah medium penyebaran maklumat yang penting sekarang, adalah ganjil juga apabila Najib merasakan seolah-olah Utusan, Berita Harian dan TV masih berkuasa.

Dalam dunia langit terbuka dan hanpir semua orang sudah memiliki gajet pintar dalam genggaman, sesiapa saja adalah wartawan dan pemberita sebenarnya. Penyebaran berita tidak lagi menunggu media rasmi menghebahkannya.

Sesuai dengan itu, Najib juga seharusnya bersikap telus dan terbuka. Sebagai Perdana Menteri yang menjadi hak kepada mana-mana rakyat memperkatakan tentang setiap jalur kehidupannya, Najib tidak seharusnya cuba bersembunyi-sembunyi lagi kerana banyak kamera tidak rasmi sedang berada di sekelilingnya sepanjang masa.

Lagi beliau cuba berahsia, lagilah pemberita tidak bergaji ini makin aktif mengejarnya. 

Sebagai Perdana Menteri, jadilah betul-betul macam Perdana Menteri, bukan lari-lari, sembunyi-sembunyi dan macam pencuri.





5 Gambar Daging Manusia Dibungkus 

Untuk Di Jual Di Pasaran Dunia

Pek Daging Manusia Dibungkus Untuk Global Pasaran Dunia | Apakah kita sedang menyaksikan promosi jualan daging manusia? Daging manusia ini di bungkus dalam pek Gergasi!

PETA telah menganjurkan kempen di New York City bagi memboikot pembunuhan binatang dan pemakanan daging dengan menampilkan sukarelawan yang berminat bogel di dalam dulang plastik gergasi seperti daging yang dibalut, ditutup dengan darah palsu.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXCNd3DMeMRifGyHFvN5ytPcFpzWmMNSHWs7S_I_4FI4XZHHbpLuutN6c-tvlTktNNCDkb-uuQvcX4L5LXxG_803q1SnT-Mf00G0kv4qYoGvOGgPeckLbYMum04ezwx0rvi3XqzRiSVb4/s1600/jual+daging1.JPG

Aktibiti yang terlibat menyarakan protes bahawa semua binatang diperbuat daripada daging darah dan tulang dan haiwan mempunyai deria yang sama juga pelbagai emosi sebagai manusia. Ini bermakna, apabila anda makan daging, anda sama sekali memakan mayat!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCHT2YFAUjyq43mnmReaOcnipuEV8yKN1q-UjqvbY85mGmgZ1QP9r4fNznheWvuLBwUu2muSjnr32warKPjWEsoprg5zt3mm2lAPPCYsqqldtHQYUF7IIVzEvJBYcar7zaAd0KfRnj4WU/s1600/jual+daging2.JPG

Pelekat harga yang besar pada pek bungkusan daging orang itu ialah bertujuan untuk menunjukkan perumpamaan bahawa "Berbilion haiwan didera dengan ganas dan dibunuh dengan kejam kerana anda makan daging. Sumber.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJlTDo-C-eNjQcJfIN4nArLCl2LJjYRQaYeTTSR_0V-KPZJA8ouJ1Swo8g9GS3k0ET8kUCZG1okKOG_J4QI20Qks3KR6qNRKbQnCiPmDMVrTmaYzhvitDHGljp4f6GHKlcVC1TNHIlRGk/s1600/jual+daging3.JPG



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEixWrXFTDnqOmAnsthdgUlvJDTJoWhLBP2EjDyKJmJ4AmCfQkk5lJ0sJkCcmvrgsG3KHleGBM__CofaRksEqiDjlKigMRBKcDF9Q7E793UyhHbNCAvspOP9Of1shHyIMV7T1Eywqbn_mzM/s1600/jual+daging4.JPG

credit to :http://m-poser.blogspot.com



2:35PM - 5 Jan 2015

Menteri: Ramai tak ada kerja, buat fitnah


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikan dakwaan yang mengatakan bahawa sumbangan kepada mangsa banjir dilakukan secara terpilih.

Katanya, beliau tidak tahu sekiranya perkara itu dilakukan oleh parti lain.

Bagaimanapun, Ismail berkata, pihak kerajaan memberi bantuan secara menyeluruh kepada semua penduduk kampung tanpa mengira parti politik.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Bera itu mengingatkan kepada orang ramai supaya tidak menyebarkan perkara yang tidak betul berkaitan pemberian sumbangan kepada mangsa banjir.

"Sekarang ini ramai yang suka buat fitnah kerana ramai tak ada kerja. Jadi mereka kreatif dan fikir bukan-bukan. Saya tak tahu parti lain, tetapi kerajaan kita beri kepada semua.

"Saya percaya secara keseluruhan ia tak berlaku. Tapi dalam keadaan banjir ini akan ada yang ambil kesempatan untuk kepentingan politik.

"(Sebelum ini) beberapa orang dah kena tangkap kerana benda yang tak betul di keluarkan di media sosial," katanya kepada pemberita pada sidang media di Putrajaya hari ini.

'Kementerian angkat'

Pemimpin Umno itu mengulas soalan pemberita berkaitan terdapat dakwaan yang mengatakan wujudnya pemberian sumbangan kepada mangsa banjir secara terpilih.

Mengulas lanjut, Ismail berkata pembahagian bantuan menyeluruh oleh kerajaan kepada mangsa banjir diuruskan oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

"Kalau (bantuan) ke kampung, kita hantar pada JKKK. Jadi JKKK yang akan membuat pembahagian. Kita (kerajaan) tak mungkin boleh hantar ke semua rumah," katanya lagi.

Sementara itu, Ismail berkata, pasukan pasca banjir Pahang telah memulakan aktiviti pembersihan di Jerantut pada Jumaat lalu.

Menurutnya lagi, penyelarasan bantuan banjir ke daerah yang teruk dilanda banjir di negeri tersebut akan diselia oleh "kementerian angkat".

Kementerian yang terlibat ialah Kementerian Pertahanan (Jerantut dan Kuantan), Kementerian Kerja Raya (Temerloh), Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (Kuala Lipis), Kementerian Sumber Manusia (Maran), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (Bera) dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Pekan).

"Gerak kerja akan lagi tersusun kerana ada kementerian angkat. Ia akan lebih teliti dan lebih terperinci dengan ada kementerian angkat," katanya.


2 hrs · 
DH SEMINGGU ANAK SY PERASAN ADA SEORG IBU & ANAK LELAKINYA MENUMPANG TIDUR DI KAKI LIMA KEDAI HADAPAN APARTMENT PERMAI PUTERI, TMN DATO' AHMAD RAZALI, AMPANG, BERSEBELAHAN SEK AGAMA ASSOFA.RUMAH KEDAI TU SEDERET DENGAN 7 ELEVEN DI BAHAGIAN HUJUNG RUMAH KEDAI. IBU & ANAK SPT X BERAPA SIHAT, BERASAL DR UTARA. NAMANYA MAKCIK JAMALIAH DAN ANAKNYA TAUFIQ. MENGIKUT CERITANYA MEREKA TERPAKSA KELUAR RMH SLPS SUAMINYA KAWIN LAIN & RMH TU SKRG DIHUNI OLEH SUAMI & ISTERI BARU. SEKIRANYA ADA SESIAPA YG DPT MENOLONG MAKCIK & ANAKNYA INI UTK MENDPT BANTUAN JAB. KEBAJIKAN MASYARAKAT, TOLONGLAH. SEMUGA ALLAH MEMBALAS JASA ANDA.
Like ·  · 

Tiada ulasan: