Jumaat, 9 Januari 2015

DULU PANTAI TIMUR JE BANJIR LAH NI...PANTAI BARAT PUN KENA....JOHOR PUN KENA...MANA2 BOLEH KENA...SEMUA KUASA ALLAH...DALAM TAKDIR ALLAH...SEMUA KETETAPAN ALLAH....ADA YANG KATA KENA REDA...BETUL DAN TEPAT...DAN DOA PUN JUGA BETUL...TAPI ORANG JARANG SEBUT KENA BERTAUBAT DAN BERHENTI BUAT MAKSIAT...JANGAN SOMBONG BODOH PADA ALLAH...SERTA JANGAN LAWAN ALLAH SWT





Post by Hanya Di Kelate.


Kemaman kembali dilanda banjir

  • Banjir
1 / 1
KUALA LUMPUR - Daerah Kemaman, Terengganu kembali dilanda banjir dengan tiga pusat pemindahan dibuka untuk menempatkan 125 mangsa daripada 37 keluarga malam ini.
Perkembangan terbaharu itu, bagaimanapun tidak meningkatkan bilangan mangsa banjir yang turut melibatkan Pahang, Kelantan dan Perak kerana jumlahnya menurun iaitu 21,491 orang berbanding 21,938 petang tadi. 
Di TERENGGANU, jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu berkata 125 penduduk yang terjejas banjir di Kemaman, ditempatkan di Balai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Padang Kubu, Berek Pegawai Ladang Sungai Mas dan Masjid Lama Padang Kubu.
Difahamkan banjir kembali melanda kawasan rendah di Kemaman, berikutan hujan lebat yang turun di pedalaman dan ditambah air laut pasang.
Di PAHANG, jumlah mangsa turun sedikit kepada 14,494 orang di 61 pusat pemindahan dalam lima daerah berbanding 14,612 orang petang tadi.
Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata daerah Pekan menempatkan mangsa pemindahan paling ramai iaitu 9,783 orang diikuti Maran (2,618), Kuantan (1,012), Temerloh (913) dan Bera (168).
    
Daerah Raub kembali dilanda banjir apabila dua jalan utama dinaiki air menyebabkan laluan di Kilometer 1 Jalan Felda Kerau berhampiran projek Universiti Teknologi Mara (UiTM) ditutup kepada semua kenderaan selepas air naik di atas jalan setinggi satu meter sejauh 300 meter.
Kilometer 39 Jalan Bentong-Raub pula hanya boleh dilalui kenderaan berat selepas air naik setinggi 0.35 meter sepanjang 500 meter.
Bagaimanapun tiada mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan di daerah berkenaan.
Penurunan turut dicatatkan di KELANTAN yang merekodkan 2,749 mangsa di 27 pusat pemindahan berbanding 3,203 mangsa di 32 pusat pemindahan petang tadi.
Jurucakap MKN Kelantan berkata mangsa banjir itu berada di jajahan Kuala Krai (1,399), Gua Musang (1,157), Tanah Merah (93) dan Machang (100).   
Di PERAK, jumlah mangsa banjir tidak menunjukkan perubahan iaitu 4,123 mangsa daripada 1,116 keluarga di 21 pusat pemindahan di lima daerah.
Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Perak berkata bilangan mangsa di Perak Tengah ialah 3,158 orang, Hulu Perak (454), Hilir Perak (296), Manjung (160) dan Kuala Kangsar (55). - Bernama







 Kuala Kangsar ditenggelami air semula
KUALA KANGSAR - Paras air Sungai Perak yang semakin meningkat menyebabkan beberapa kawasan di lembah Kuala Kangsar kembali dinaiki air kira-kira jam 1.30 tengah hari tadi.
Tidak berapa lama kemudian, kira-kira jam 3.30 petang, air semakin naik dan hampir memasuki kawasan kedai lalu menyebabkan peniaga di situ diarahkan untuk meninggalkan kawasan tersebut.
Menurut seorang peniaga dikenali sebagai Man, 43, berkata, ramai peniaga mula membersihkan kedai selepas air surut dan mereka tidak menyangka air akan naik semula.
Begitupun, mereka segera mengemas kedai dan meletakkan barang di tempat lebih selamat selepas melihat air naik dan semakin menghampiri kedai mereka.
"Kita memang tidak menyangka air akan naik semula tetapi saya harap kenaikan kali ini bersifat sementara. Mungkin air naik disebabkan hujan yang agak lebat semalam.
"Saya rasa banjir kali ini mungkin tidak seteruk pada 24 Disember tahun lepas. Mungkin kali ini ia naik dan turun dengan cepat," katanya ketika ditemui di kedainya, hari ini.
Hujan berterusan, paras air kembali naik
  • Laluan Gua Musang - Kuala Krai mula dinaiki air hari ini. Laluan Gua Musang - Kuala Krai mula dinaiki air hari ini.
1 / 1
KUALA KRAI - Hujan berterusan sejak malam kelmarin menyebabkan beberapa kawasan rendah di sekitar daerah ini kembali dinaiki air selepas banjir besar, minggu lalu, hampir pulih sepenuhnya.

Pekarangan beberapa kediaman di kawasan rendah termasuk di Kampung Bedal, dekat sini, yang hanya kelihatan bumbung ketika banjir besar, baru-baru ini, turut dinaiki air.

Ini kali ketiga rumah penduduk terbabit dinaiki air pada musim tengkujuh kali ini termasuk banjir besar ketika gelombang kedua yang memusnahkan ratusan rumah di daerah ini.

Kejadian air naik itu menyebabkan ada barangan penduduk yang sedang dikeringkan akibat banjir besar, baru-baru ini, seperti tilam sekali lagi ditenggelami air.

Hujan ada kalanya lebat itu juga menyebabkan laluan menghubungkan beberapa kampung dengan Jalan Kuala Krai-Machang melalui Bukit Sireh dinaiki air, namun masih boleh dilalui kenderaan sehingga jam 4 petang.

Antara halaman rumah dinaiki air pula termasuk kediaman bekas Yang Dipertua, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Kampung Bedal, Mohd Noor Salleh.

Ketika banjir besar melanda kampung itu, 24 Disember lalu, rumah Mohd Noor seperti rumah kebanyakan penduduk hanya kelihatan bumbung akibat ditenggelami air.

Keadaan sama berlaku di beberapa kawasan seperti Kampung Batu Jong yang menyaksikan laluan ke tanah perkuburan Islam kampung itu dinaiki air dan tidak boleh dilalui kenderaan.

Menurut jangkaan penduduk, jika cuaca hujan berterusan, laluan masuk ke kampung itu akan terputus hubungan kerana jalan di Chekok Sudin akan dinaiki air.






Brunei haramkan perhiasan Hari Krismas
  • Perhiasan Hari Krismas. Gambar hiasan. Perhiasan Hari Krismas. Gambar hiasan.
1 / 1
BRUNEI mengharamkan perhiasan yang biasa digunakan semasa menyambut Hari Krismas menurut laporan Bangkok Post.
Pegawai dari Kementerian Hal Ehwal Ugama Brunei mengharamkan perhiasan seperti pokok krismas, patung santa claus, kain rentang dan pakaian menyerupai santa claus.
Arahan tersebut disasar kepada premis-premis perniagaan.
"Pegawai kami menasihati mereka dengan lembut. Perkara ini berkait dengan undang-undang Syariah," kata seorang pegawai.
"Kami faham yang sebahagian daripada mereka tidak tahu yang kami sudah menjalankan undang-undang Syariah (di negara ini). Hari Krismas adalah perayaan agama," tambah beliau.
Sambutan Hari Krismas hanya dibenarkan disambut dalam premis peribadi dan tidak melibatkan orang Islam, menurut pegawai berkenaan.
Sementara itu, kenyataan Kementerian Hal Ehwal Ugama Brunei, sebarang perayaan agama selain daripada agama Islam dikhuatiri akan memesongkan akidah.
Dua orang pekerja Filipina berkata, ini adalah kali pertama perhiasan Hari Krismas tidak digunakan di premis perniagaan.
"Tiada lagi sambutan (Krismas). Kami hanya menyambut di dalam rumah dan bilik," seorang pelayan warga Filipina.
"Tapi tidak mengapa kerana kami datang ke Brunei untuk bekerja sahaja, dan saya hormat undang-undang negara Brunei," katanya.
Banjir kilat di tiga lokasi di Sepang
SHAH ALAM - Tiga lokasi di Sepang mengalami banjir kilat akibat hujan lebat sejak tengah hari ini, kata Ketua Bomba dan Penyelamat Zon Selangor Selatan Azmi Sadon.
Beliau berkata pihaknya menerima panggilan 4.30 petang ini mengenai tiga kawasan yang dinaiki air iaitu di Kampung Chinchang, Taman Desa Indah dan Jalan Sepang-Salak Tinggi.
"Di Kampung Chinchang, kira-kira 10 rumah dinaiki air sedalam kira-kira 0.6 meter dan kerja-kerja memindahkan mangsa ke pusat pemindahan Dewan Kampung Chinchang sedang dijalankan pada ketika ini.
"Banjir di kampung ini berpunca daripada limpahan air sungai di Kampung Chinchang apabila hujan lebat dan tambahan pula kawasan ini adalah kawasan rendah," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, petang ini.
Beliau berkata bagi kawasan Taman Desa Indah pula, sebanyak 18 rumah terlibat dalam banjir itu dan kerja-kerja memindahkan 45 mangsa ke Dewan Orang Ramai Sepang juga sedang dijalankan pada ketika ini.
Azmi berkata keadaan di kedua-dua lokasi berkenaan terkawal dan paras air semakin surut namun pihaknya tetap mengambil langkah keselamatan dengan memindahkan mangsa ke pusat pemindahan buat sementara waktu.
Sementara itu, bagi Jalan Sepang-Salak Tinggi, beliau berkata tiada mangsa terlibat memandangkan banjir hanya menghalang laluan jalan raya. - Bernama



Hujan monsun dijangka bermula esok hingga Jumaat

KUALA LUMPUR 6 Jan. - Satu lagi episod hujan monsun yang akan menyaksikan hujan beserta angin kencang dijangka berlaku bermula Rabu (7 Januari) hingga Jumaat (9 Januari) ini di beberapa negeri yang dilanda banjir sebelum ini.
Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) dalam satu kenyataan hari ini berkata, negeri yang terlibat ialah Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor dan beberapa bahagian di Sabah iaitu di Pantai Barat, Kudat, Sandakan dan Tawau.
Keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang berkedudukan rendah, menurut jabatan itu.
Justeru MetMalaysia mengingatkan penduduk yang tinggal di kawasan berisiko banjir supaya sentiasa mengikuti perkembangan cuaca terkini.
Amaran angin kencang dan laut bergelora iaitu angin kencang Timur Laut dengan kelajuan 40 hingga 50 kilometer sejam dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 3.5 meter yang dikeluarkan 4 Januari lepas juga akan berterusan sehingga Jumaat (9 Januari) ini.
Dalam tempoh itu juga orang ramai diinasihatkan supaya tidak menjalankan sebarang aktiviti rekreasi atau sukan laut berikutan angin kencang dan laut bergelora itu berbahaya kepada bot-bot kecil.
Orang ramai boleh mendapatkan maklumat terkini cuaca melalui talian hotline MetMalaysia di 1-300-22-1638, laman web www.met.gov.my atau laman sosial Facebook dan Twitter MetMalaysia. - BERNAMA

AMBOI !!! RAHSIA ARTIS GADIS MELAYU YANG SUKA KONGSI TUBUH DENGAN LAKI LAIN KINI TERSEBAR ON9 !!!

 Wilson Bimku Add Comment Gosip/Gossip, KELUARGA / FAMILY, Utama/ Nation Thursday, January 8, 2015 Dua patah perkataan yang cukup membuatkan SS terkedu apabila rakan SS beritahu yang artis itu 'dah barai'. Tak mahu terus menerima cerita itu begitu saja, SS bertanya lagi kepadanya mengenai kesahihan berita itu kerana setahu SS artis itu baru mendirikan rumah tangga dengan jejaka pujaan hatinya. Rakan SS kata cerita itu benar kerana ramai rakannya yang pernah ada pengalaman 'bermain' dengan artis itu bercerita dengannya. Kejadian demi kejadian berlaku dan artis itu sedikit pun tak kisah apabila tubuhnya diratah mana-mana lelaki. Artis itu antara artis 'favourite' untuk menjayakan pelbagai program terbitan sebuah stesen TV kerana senang bekerja dengannya, berdisiplin dan tidak 'demand'. Yang menghairankan SS, bukankah artis itu sudah sekian lama bermain cinta dengan suami yang baru dikahwininya itu. Menurut pandangan SS, kalau artis itu sudah berjanji sehidup semata dengan kekasih hati, tak sepatutnya dia berperangai begitu. Apakah ertinya cinta, sekiranya artis itu sanggup berkongsi tubuhnya dengan lelaki lain. SS harap selepas dah berkahwin, artis itu akan buang segala sikap buruknya dan tumpulah pada rumah tangga yang baru dibinanya. SS: Sentiasa menghargai pengorbanan orang tua yang tak putus-putus mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anak.

 

Rabu, 07 Jan 2015

Kartunis dan Bos Mingguan Charle Hebdo Penghina Nabi Muhammad Tewas Ditembak

PARIS (voa-islam.com) - Tokoh-tokoh media di Perancis yang benci terhadap Islam menghina Nabi Muhammad tewas ditembak bersama 11 orang lainnya oleh kelompok yang bersimpati kepada ISIS.
Mereka yang menghina Nabi Muhammad  mendapat ganjaran yang setimpal. Mereka semua mati ditembak.
Diantaranya yang tewas itu, Direktur penerbitan majalah mingguanCharlie Hebdo, Charb, serta kartunis terkenal Prancis, yakni Cabu, Tignous, dan Wolinski, tewas ditembak dua pria tak dikenal, Rabu, 7 Januari 2015.

Dua pria menggunakan topeng dan senjata otomatis itu menembaki kantor majalah mingguan yang terkenal memuat karikatur satire tersebut.

Penembakan terjadi setelah Charlie Hebdo mencuit tentang karikatur pemimpin kelompok militan Negara Islam (IS/ISIS), Abu Bakr al-Baghdadi.
Charb merupakan sosok yang dicari Al-Qaidah pada 2013 setelah mempublikasikan karikatur Nabi Muhammad. Kantor majalah ini kemudian dihajar bom pada November 2011, setelah karikatur Nabi Muhammad diterbitkan.

Dari rekaman foto di sekitar lokasi penembakan hari ini, seorang pelaku tampak melarikan diri ke arah atap gedung dan berteriak "Allahu Akbar" seraya terdengar suara tembakan.

Kantor Charlie Hebdo kerap mendapat penjagaan ketat dari polisi karena publikasi-publikasinya yang kontraversial dan satire. Mereka dengan kebencian yang terus-menerus mereka sebarkan dengan kemarahan itu, akhirnya mendapatkan ganjaran, tewas ditembak mati. [afgh/dbs/voa-islam.com]

Kantor Majalah Charlie Hebdo Penghina Nabi Diserang, 12 Orang Tewas

Kamis 17 Rabiulawal 1436 / 8 Januari 2015 05:24

hebdo
SETIDAKNYA 12 orang tewas dan beberapa orang lainnya terluka, Jaksa Paris Francois Molins mengatakan, setelah kelompok bersenjata menyerang markas majalah satir Charlie Hebdo, demikian dilaporkan Anadolu Agency.

Tiga orang bersenjata mengenakan tutup muka bersenjatakan senapan otomatis Kalashnikov dan roket peluncur, menyerang orang di dalam gedung kantor majalah pada Rabu kemarin (7/1/2015), melukai sekitar 10 orang, lima kritis, sebelum mereka melarikan diri dari kantor majalah yang pernah memicu kontroversi pada tahun 2006 dan 2012 karena menerbitkan kartun komik menghina Nabi Muhammad.
Polisi Prancis mengejar kelompok bersenjata itu melalui jalan-jalan ibukota Paris pada Rabu sore.
Satu polisi terluka akibat ditembak di kepala oleh seorang penyerang dalam rekaman yang diposting di YouTube.
Di antara korban tewas adalah wartawan satir dan kartunis yang dianggap sebagai legendaris di Prancis – Editor Stephanie “Charb” Charbonnier, Bernard “Tignou” Verlhac, Jean Cabu dan George Wolinski.
Ekonom terkenal dan penulis Bernard Maris juga tewas dalam insiden itu.
Para wartawan diserang saat mereka menghadiri pertemuan editorial di dalam gedung.
Saksi mata Benoit Bringer kepada saluran TV Prancis Itele mengatakan: “Dua orang hitam dengan menutup muka memasuki gedung dengan Kalashnikov. Beberapa menit kemudian kami mendengar banyak tembakan.”
Presiden Francois Hollande menegaskan adanya kematian itu dan menyebut penembakan sebagai “serangan terhadap kebebasan.
“Prancis sangat terkejut dengan serangan teroris ini,” kata Hollande, yang tiba ke lokasi kejadian bersama dengan sekelompok menteri termasuk Menteri Dalam Negeri Bernard Cazeneuve.
Dia mengatakan serangan itu tidak diragukan lagi sebagai serangan teroris, tegas Hollande.[fq/islampos]

Tiada ulasan: