Rabu, 21 Januari 2015

SEGALA YANG DILARANG OLEH ALLAH UNTUK KEBAIKAN MANUSIA....SEGALA YANG SURUH OLEH ALLAH JUGA UNTUK KEBAIKAN MANUSIA...CUMA NAFSU DAN HASUTAN SYAITAN KITA LAWAN ALLAH SWT....RASIKO DIDUNIA DAN DI AKHIRAT KENA SENDIRI TANGGUNG

3:27PM - 21 Jan 2015

'Mansuh terus, kos RM5K pelatih PLKN tinggi'


Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) harus dimansuhkan terus kerana anggaran kos RM400 juta setahun atau RM5,283 untuk setiap pelatih terlalu tinggi, kata Pemuda PKR.

Sedangkan, kata sayap PKR itu, program sama boleh dijalankan oleh sekolah atau universiti dengan kos lebih rendah.

"AMK yakin, jenis latihan yang sama boleh disediakan pada kadar harga lebih rendah.

“Oleh itu, AMK menggesa semua kontraktor yang terlibat dalam menyediakan bekalan untuk PLKN ini didedahkan kepada umum,” kata Pengarah Strategi AMK Akmal Nasir.

Sejak diperkenal pada 2006, seramai 832,712 orang pelatih telah menjalani sesi itu.

Akmal juga berkata, menganggap PLKN penting dan seolah-olah tidak mampu disediakan pihak sekolah dan universiti jelas menunjukkan betapa lemahnya fokus pendidikan negara.

"Semua kebaikan yang boleh didapatkan melalui PLKN boleh juga dicapai jika dikendalikan oleh pihak lain, pada kos yang lebih rendah," kata Akmal.

Dalam kenyataannya hari ini, Akmal berkata, jika PLKN dimansuhkan, penjimatan itu boleh menampung antara satu perlima hingga satu perempat daripada kos Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) sebanyak RM15,000 kepada lebih 25,000 pelajar universiti setiap tahun.

"Atau menyediakan pelbagai bentuk latihan kemahiran kepada anak muda yang tidak terpilih melanjutkan pengajian ke universiti atau memilih untuk bekerja atau memastikan semua sekolah di seluruh negara ada kemudahan asas yang lengkap," katanya.
1:46PM - 21 Jan 2015

'Hadi macam tak minat dengan Pakatan'


Persatuan Ummah Sejahtera (PasMa) mendakwa presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang seolah-olah “tak berminat lagi" berada dalam Pakatan Rakyat kerana kerana enggan hadir ke mesyuarat Majlis Pimpinan gabungan parti itu.

Jawatankuasa tersebut masih belum bermesyuarat sejak pilihan raya umum pada Mei 2013.

DAP pula berkeras agar Hadi hadir sendiri ke mesyuarat tersebut dan tidak menghantar wakil.

"Saya tengok (beliau) macam tak minat lagi dalam Pakatan Rakyat kerana sudah ada perbezaan pendapat.

“Tiga isu yang mereka tak boleh satu pendapat. Dulu ada juga perbezaan pendapat tetapi tak begitu besar, boleh diambil oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Sekarang tak ada siapa.

"Ketua parti kena hadir mesyuarat tu, sebab bila beliau hadir, dia akan iltizam pada keputusan-keputusan yang dibuat," kata ADUN PAS Pengkalan Kundor itu.

"(Ia) lebih baik dari hantar orang bawahan, dia tak boleh buat keputusan. Dan kena tangguh dulu (keputusan). Jadi masalah dan melambatkan proses (membuat keputusan)," katanya dalam wawancaranya dengan Malaysiakini pada Isnin.

Hubungan Hadi dengan rakan dalam Pakatan dilihat retak apabila beliau tidak bersetuju dengan keputusan PKR untuk mencalonkan Presidennya Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Phahrolrazi menyifatkan perkara tersebut sebagai "salah faham" yang mana ia dengan mudah dapat diselesaikan jika pimpinan Pakatan Rakyat mengadakan mesyuarat dengan teratur.

Pakatan lemah

Beliau turut mengeluh mengenai kelemahan Pakatan selepas pilihan raya umum lalu.

Katanya, gabungan parti pembangkang itu perlu lebih tersusun, sebagai organisasi berdaftar supaya dapat menyertai pilihan raya umum akan datang di bawah satu lambang.

"Rakyat nak lihat Pakatan yang wujud. Mesyuarat pun dah tak ada, mungkin dalam konvesyen PasMa akan diutarakan perkara ini.

"(Iaitu) supaya Pakatan (Rakyat) wujud sebagai satu pertubuhan yang ada struktur untuk hadapi politik dan dapat keyakinan dari rakyat," katanya.

Bekas exco Kedah itu berkata pengundi juga mahu melihat kepimpinan yang ditawarkan dan pakatan pembangkang itu mesti bersedia untuk menamakan calon perdana menteri dan barisan Kabinet untuk menguasai Putrajaya.

"Orang tak mahu tengok (Pakatan) masuk (Putrajaya) dengan cara masing-masing – tak boleh. Keyakinan rakyat tak boleh dapat dengan cara itu," katanya.

Menurutnya, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin tewas dalam rayuan kes Liwat II di Mahkamah Persekutuan yang mungkin menyebabkan  ketua pembangkang itu berdepan hukuman penjara yang panjang.

Kritikan lantang para pemimpin PAS, terutamanya ke atas peranan parti itu dalam krisis MB Selangor menyebabkan Hadi berhati-hati dengan PasMa, malah menyifatkan persatuan itu sebagai "spesies yang entah dari mana".

Naib Presiden Datuk Husam Musa turut menafikan terlibat dengan NGO itu, dan PasMa pula berulang kali menafikan bahawa mereka mempunyai rancangan untuk menjatuhkan PAS.

PasMa terus berusaha untuk bekerjmencari kerjasama dengan DAP dan PKR, Phahrolrazi merasakan sia-sia untuk bertemu Hadi kerana beliau telah melarang ahli PAS menyertai PasMa.

“Saya telah beberapa kami bertemu dengan beliau ketika PAS memerintah di Kedah dan memberi amaran bahawa kita akan kehilangan negeri ini sekiranya (Allahyarham bekas) menteri besar Kedah, Azizan Abdul Razak terus memerintah, tetapi presiden (Hadi) tidak pernah mengambil apa-apa tindakan dan kami hilang Kedah,” katanya.

Phahrolrazi, yang disebut-sebut untuk menggantikan Azizan pada 2012, menolak pelantikan semula dalam exco negeri sebagai tanda protes.

Bagaimanapun, PAS waktu itu memutuskan agar Azizan kekal sebagai MB, manakala Phahrolrazi dipujuk untuk terus kekal dalam majlis mesyuarat kerajaan negeri.

“Hadi menyerang PasMA sebelum kami dapat berjumpa dengannya (Hadi), tetapi sekiranya beliau mahu bertemu dengan kami, kami tetap sanggup berjumpa dengannya,” tambahnya lagi.



 






12:37PM - 21 Jan 2015

Kes dadah: Penyanyi, teman wanita ditahan


Seorang penyanyi terkenal era 1990-an dan teman wanitanya ditahan polis kerana dipercayai memiliki dadah dalam  serbuan di sebuah rumah di Taman Keramat, awal hari ini.

Serbuan pada 12.30 tengah malam itu dilakukan pasukan Polis Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Ampang, yang menemui satu bungkusan plastik  disyaki heroin kira-kira 1.2 gram di dalam sebuah bilik.

Hasil ujian air kencing mendapati penyanyi berusia 43 tahun itu positif dadah morfin manakala teman wanitanya yang berusia 32 tahun positif dadah amphetamine.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya ACP Khairuldin Saad hari ini mengesahkan penahanan penyanyi dan teman wanitanya bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan 15(1)(a) akta sama.

"Kami akan mendapatkan perintah reman terhadap mereka di Mahkamah Majistret Ampang hari ini," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

- Bernama




10:00AM - 21 Jan 2015

Imigresen Australia tahan Sirul di Brisbane


Pihak berkuasa Australia mengesahkan penahanan bekas anggota pasukan elit polis Malaysia, Sirul Azhar Umar.

Sirul yang berdepan hukuman mati kerana membunuh wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu ditahan semalam oleh pasukan imigresen Australia.

"Jabatan ini menahan seorang individu bukan warganegara tanpa izin semalam di Brisbane.

"Jabatan ini maklum dengan kepentingan pihak berkuasa Malaysia ke atas individu berkenaan.

"Namun atas sebab-sebab sulit, (jabatan ini) tidak dapat mengulas lanjut," kata jurucakap Jabatan Imigresen dan Perlindungan Sempadan Australia dalam kenyataan kepada Malaysiakini.

Penahanan itu dibuat selepas polis antarabangsa Interpol mengeluarkan notis merah ke atasnya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar juga mengesahkan penahanan itu, lapor Bernama.

Katanya, polis akan berbincang dengan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk menentukan tindakan selanjutnya.

Sebelum ini dilaporkan Australia tidak akan memenuhi permohonan kerajaan Malaysia untuk mendapatkan perintah ekstradisi bagi membawa pulang Sirul kerana ia melibatkan hukuman mati.

Kenyataan Jabatan Peguam Negara Australia dilapor menyebut, permohonan itu hanya akan dipenuhi sekiranya Malaysia berjanji untuk tidak menjalankan hukuman mati tersebut.

Mahkamah Persekutuan pada hari Rabu lalu menjatuhkan hukuman mati ke atas Sirul dan seorang lagi responden, Azilah Hadri.

Kedua-dua orang bekas anggota Unit Tindakan Khas itu didapati bersalah membunuh Altantuya sembilan tahun lepas.  
  
Mahkamah Persekutuan juga sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos 2013 yang membebaskan kedua-dua mereka.
6:11PM - 20 Jan 2015

Interpol buru pembunuh Altantuya


Polis Antarabangsa (Interpol) hari ini mengeluarkan notis merah memburu bekas polis elit Koperal Sirul Azhar Umar yang disabitkan bersalah membunuh warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Menurut laman webnya, Interpol menyebut lelaki 43 tahun itu dikehendaki pihak berkuasa Malaysia untuk menjalani sabitan hukuman dalam kes pembunuhan.

Sirul, tertuduh kedua kes pembunuhan Altantuya tidak hadir ke pendengaran akhir kesnya di Mahkamah Persekutuan pada 13 Januari lalu kerana dikatakan “tidak cukup wang” untuk pulang dari Australia.

Mahkamah Persekutuan pada hari itu menjatuhkan hukuman mati ke atasnya dan tertuduh pertama Cif Inspektor Azilah Hadri selepas didapati melakukan perbuatan itu sembilan tahun lalu.

Panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos 2013 yang membebaskan dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK) itu selepas membenarkan rayuan mereka.

Bagaimanapun timbul masalah untuk hukuman dijalankan ke atas Sirul apabila undang-undang ekstradisi menyatakan  bahawa Australia tidak akan memenuhi permintaan penghantaran pulang bagi individu berdepan hukuman mati.

Malaysia juga dilapor mungkin membawa kes Sirul ke mahkamah Australia jika negara itu enggan mengekstradisinya.

Peguam Sirul pula berkata akan memfailkan saman di Kuala Lumpur untuk mencabar perkara itu. 

Jerat cinta di WeChat, lelaki berisiko HIV
  • Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Seri Michael Chong (kanan) menunjukkan bukti perbualan WeChat gadis berkenaan dengan ramai lelaki lain. Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Seri Michael Chong (kanan) menunjukkan bukti perbualan WeChat gadis berkenaan dengan ramai lelaki lain.
1 / 1
KUALA LUMPUR – Gara-gara terpedaya helah cinta seorang gadis di aplikasi Wechat, seorang pemuda  kerugian lebih RM30,000 dan lebih malang lagi dirinya kini berisiko positif virus HIV.

Lelaki berusia 32 tahun dikenali sebagai Tan tidak menyangka pertemuan di laman sosial itu,  sejak Mei tahun lalu membawa hubungan lebih serius dengan seorang wanita warga China, dikenali sebagai Yang, berusia 20-an.

Bekerja sebagai pengaturcara komputer, Tan amat tertarik mengenali lebih rapat dengan wanita itu kerana paras rupanya yang menawan.

Setelah beberapa minggu menjalin hubungan, Yang meminta Tan wang  bagi menampung pembedahan ayah dan adiknya di China.

Tan berkata, kerana simpati beliau bersetuju menyerahkan wang  kepada wanita itu.

Lama-kelamaan, Tan mula mengesyaki sesuatu apabila Yang sering menggunakan alasan sama.

“Saya berjaya mendapatkan akses akaun WeChat dan  memeranjatkan, Yang mempunyai 3,000 kenalan lelaki di WeChat.

“Saya menghubungi beberapa kenalan itu dan mereka turut mendakwa melakukan hubungan seks bersama Yang tanpa memakai perlindungan (kondom), ” katanya.

Peniaga haram ancam keselamatan awam, I-city ditutup buat sementara waktu


Pergaduhan Di Kalangan Peniaga, i-City Tutup Sementara Operasi
SHAH ALAM: Pusat pelancongan popular i-City telah menutup operasinya di Leisure Park @ i-City selama tiga hari bagi memprotes peningkatan jumlah peniaga haram di premisnya.
Penutupan tiga hari bermula pada Selasa, ekoran pertelingkahan di kalangan peniaga.
Keputusan itu dijangka menyebabkan pemaju  i-City,  i-Berhad menelan kos kerugian jutaan ringgit.
Dalam satu kenyataan kepada The Star, Timbalan Pengerusi I-Berhad, Datuk Eu Hong Chew berkata keputusan itu adalah langkah dalaman untuk merancang tindakan yang sesuai terhadap aktiviti perniagaan secara haram.

“Kegiatan kumpulan peniaga haram giat dijalankan sejak beberapa bulan lalu sehingga ke tahap ia bukan sahaja melibatkan perniagaan secara haram, tetapi juga mula memberi kesan kepada keselamatan awam.
“Kita tidak boleh membenarkan perkara ini berterusan kerana imej Leisure Park @ i-City sebagai tarikan pelancongan yang selamat dan terjamin akan menerima kesan buruk,” katanya.
Leisure Park adalah sebuah pusat hiburan keluarga yang terletak di tanah berkeluasan 10 hektar tanah dan mempunyai empat tema utama -City of Digital Lights, SnoWalk, Waterworld dan FunWorld.
Ia menarik sehingga 90,000 pengunjung ke lokasi ikoniknya termasuk muzium lilin, Red Carpet, Space Mission dan juga Trick Art Museum.
Para peniaga telah didakwa ‘memaksa’ pelawat untuk membeli barang perhiasan pada harga yang mahal di dalam premis i-City.
Marahkan peniaga, beberapa pelancong membuat laporan dengan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.
i-City kemudian meningkatkan keselamatan tetapi para pengawal diugut dan dikasari oleh peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab.
Dalam kejadian terbaru, pengurus taman Gan Choon Kui membuat laporan polis pada 18 Januari selepas dia telah diancam oleh peniaga-peniaga di dalam bilik keselamatan kerana merampas barangan yang dijual secara haram.
Sebagai langkah sementara, keselamatan telah ditingkatkan tetapi Eu menegaskan bahawa kuasa penguatkuasaan berada di bawah Majlis Bandaraya Shah Alam dan polis.
“Kita tidak boleh mengambil ringan isu ini kerana keyakinan pelabur akan terjejas.

Sumber: Mstar

10 Soalan Sebelum Bertunang



Jadi korban kereta bapa
  • Roslina Puteri Batrisyia Roslina Puteri Batrisyia
1 / 1
BESUT - Tragedi yang berlaku malam kelmarin, menjadi igauan buruk seumur hidup bagi seorang bapa, Rusli Ibrahim, 47.

Apa tidaknya, insiden yang berlaku pada jam 10.15 malam itu mengakibatkan dia kehilangan anak kesayangan, Ruslina Puteri Batrisyia, 2, yang menjadi mangsa korban kereta dipandunya sendiri.

Lebih menyayat hati apabila mangsa didapati sudah tidak sedarkan diri di bahagian belakang kereta selepas dilanggar kereta jenis Mercedes yang dipandunya.

Kejadian berlaku di Taman Perumahan Fatimah Al Zahra, Tok Dor, di sini, ketika Rusli cuba mengalih kereta yang diletak di luar pagar rumah.

“Ketika saya mengundurkan kereta untuk dialihkan ke dalam garaj hadapan rumah, tiba-tiba kereta seperti terlanggar sesuatu. Masa itu kereta baru sahaja bergerak.

“Saya bergegas keluar dan mendapati anak saya terlantar di situ. Hanya ALLAH yang tahu bagaimana perasaan saya ketika itu melihat dia sudah tidak sedarkan diri... saya tidak sedar dia berada di situ,” katanya yang bekerja sebagai kontraktor.

Rusli bersama isteri dibantu jiran kemudian membawa mangsa ke Hospital Besut untuk rawatan, namun sebaik tiba doktor mengesahkan anaknya sudah meninggal dunia.

Menurutnya, kejadian itu sangat memilukan memandangkan mangsa yang merupakan anak ketiga daripada empat beradik itu sangat manja dengannya.

“Arwah antara anak yang paling rapat dengan saya, malah dia tidur pun dengan saya. Sudah tentu kemalangan ini meninggalkan kesan mendalam kepada saya buat selama-lamanya,” katanya.

Kata Rusli, sebelum kejadian, ketika dia menuju ke kereta tersebut, anaknya itu berada bersama isterinya di muka pintu rumah.

Namun tanpa disedari isterinya, mangsa dikatakan pergi ke belakang kereta tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Khaled Che Lah mengesahkan kejadian dan menurutnya polis sedang menjalankan siasatan lanjut.

“Hasil bedah siasat mendapati punca kematian mangsa disebabkan kecederaan parah pada bahagian kepala.

“Bapa mangsa telah diambil keterangan dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 304A Kanun Keseksaan,” katanya.

Pelajar ditemui lemas di tasik UPSI







Tanjung Malim: Seorang pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ditemui lemas di tasik universiti itu kira-kira jam 8 malam tadi.
Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Tanjung Malim berkata, mangsa dikenali sebagai Muhammad Amirul Haqim Ishak, 24, berasal dari Pokok Sena Kedah ditemui pasukan penyelamat kira-kira jam 8 malam.
Katanya, pihaknya menerima panggila kira-kira jam 5.33 petang yang memaklumkan terdapat seorang lelaki dipercayai lemas di tasik berkenaan.
"Setibanya di tempat kejadian komander operasi mendapati terdapat seorang lelaki telah lemas di tasik berkenaan.
"Pasukan penyelamat kemudian menjalankan operasi mencari dan mengenalpasti lokasi mangsa sehingga mangsa berjaya ditemui kira-kira jam 8. malam," katanya.
Operasi yang diketuai Penolong Penguasa Bomba Rahim Shaari tamat kira-kira jam 8.10 malam.




Hidup bermadu ujian hebat saya dan Aida - Erma Fatima








ERMA bersama madunya, Aida Abdul ketika beraya di rumah mentua mereka. - Foto ihsan Erma Fatima
KUALA LUMPUR: Tindakan Erma Fatima memuat naik gambar beliau beraya bersama madunya, Aida Abdul di kediaman keluarga mentuanya membuktikan bahawa sutradara itu menerima dengan hati terbuka suratan suaminya, Bade Azmi berkahwin lain.
Sebelum ini, timbul pelbagai spekulasi kononnya Erma tidak merestui perkahwinan kedua suaminya, sekali gus tidak rela bermadu.
Malah lebih buruk lagi apabila bertebaran cerita bahawa rumah tangga Erma dan Bade ibarat telur di hujung tanduk.
Bagaimanapun, semua spekulasi itu lenyap apabila gambar yang dimuat naik Erma di laman Instagram itu turut dipuji ramai pengikutnya.
Ramai yang menyifatkan Erma sebagai wanita yang cekal kerana perlu menjalani hidup bermadu.
"Tiada sebab untuk saya bermusuh dengan dia (Aida). Hidup di dunia ini pun sementara saja. Saya berkahwin dengan suami sudah 24 tahun. Andai dia pilih untuk kahwin lain, maknanya dia inginkan kebahagiaan. Saya pun nak tengok dia bahagia.
"Kalau cara itu (berkahwin lain) yang mampu saya buat untuk membahagiakan dia, saya reda. Poligami ini mungkin juga satu tugasan dari Tuhan untuk ajar saya jadi ikhlas. Dan ternyata saya sedang melalui ujian itu," kata Erma.
Menurut Erma, beliau enggan mengambil pusing apa persepsi orang di luar mengenainya.
"Saya tak peduli. Tiada cinta yang kekal pun di dunia ini. Kenapa saya perlu berperang dan bermusuh hanya untuk berebut cinta.
"Bagi saya, cinta yang agung ialah cinta yang tak kesampaian. Namun kita tetap bertahan meneruskan kehidupan.
"Lihat saja contoh, cerita Romeo dan Juliet, Laila Majnun atau Uda dan Dara. Semua cinta yang dipapar hancur di tengah jalan. Tapi itu juga cerita cinta agung yang dibanggakan seluruh pelusuk dunia.
"Mungkin saya boleh dapat apa saja yang dimahukan di dunia ini tapi bukan cinta," katanya.
Mengenai Aida, Erma menyifatkan madunya itu seorang yang baik.
"Kami berdua dalam proses kenal mengenal. Dia cuba menyesuaikan diri dengan keluarga yang baru. Ia bukan perkara mudah dan dia sanggup lakukannya. Itu juga bererti dia benar-benar cintakan suami saya.
"Dalam erti kata lain, hidup bermadu ini ujian hebat buat saya dan dia. Saya sendiri tidak kejar bahagia tapi nak sangat mencari erti sebenar keikhlasan.
"Saya mahu ikhlas menerima dia sebagai adik demi kebahagiaan mereka," katanya. - Oleh Zaidi Mohamad (zaidim@bh.com.my)
Buang bayi: Pelajar ditahan
  • Laporan Sinar Harian, semalam. Laporan Sinar Harian, semalam.
1 / 1
KOTA BHARU - Seorang pelajar berusia 17 tahun ditahan berhubung kes buang bayi di Kampung Gual Nering, Rantau Panjang, di sini, petang kelmarin.

Pelajar terbabit ditahan kira-kira jam 2.30 petang selepas laporan polis dibuat oleh seorang lelaki berusia 43 tahun yang menjumpainya berhampiran rumah.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim mengesahkan menerima laporan tangkapan terbabit.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan polis Kelantan masih menjalankan siasatan berhubung kes berkenaan yang berlaku pada 24 Disember lalu ketika musim banjir.

Bayi lelaki seberat 3.2 kilogram itu ditemui dalam bungkusan dan berada dalam keadaan sihat.

Tiada ulasan: