Sabtu, 24 Januari 2015

KENAPA LAH NI SUKA DI GANDINGKAN LELAKI DAN PEREMPUAN...SAPE YANG KITA TIRU...ADAKAH IA DIBENARKAN OLEH SYARAK... TIADA MALU KE...IA BUKAN MUHRAM KITA













7:31PM - 24 Jan 2015

Banjir di Sabah, S'wak beransur reda


Keadaan banjir di Sabah dan Sarawak  beransur reda apabila jumlah mangsa yang ditempatkan di pusat-pusat pemindahan di dua negeri itu semakin menurun berbanding tengah hari tadi.

Jumlah mangsa banjir di dua negeri itu menurun kepada 3,619 orang petang ini berbanding 5,319 orang pada tengah hari tadi.

Jumlah mangsa banjir di Kelantan dan Perak pula kekal dengan masing-masing mencatatkan 255 orang dan 34 orang.

Difahamkan, semua mangsa banjir di Perak yang rumah mereka musnah keseluruhannya, telah dipindahkan ke asrama Sekolah Kebangsaan Lenggong petang ini sebelum rumah transit untuk mereka siap dibina.

Di Sabah, jumlah mangsa banjir menurun kepada 1,695 orang daripada 471 keluarga petang ini berbanding 2,835 orang daripada 871 keluarga tengah hari tadi.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Beaufort berkata jumlah mangsa banjir di daerah itu juga mencatatkan penurunan kepada 195 orang daripada 52 keluarga.

Jumlah mangsa banjir di daerah kecil Membakut pula menurun kepada 1,500 orang daripada 419 keluarga dengan empat pusat pemindahan di daerah itu turut ditutup pada 5 petang ini.

Di Sarawak, keadaan banjir semakin reda hari ini dengan 1,924 orang daripada 601 keluarga masih ditempatkan di 10 pusat pemindahan setakat 4 petang tadi.

Tengah hari tadi, terdapat 2,484 mangsa daripada 768 keluarga ditempatkan di 12 pusat pemindahan banjir.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara Sarawak berkata bahagian Samarahan masih mencatatkan mangsa banjir paling ramai iaitu 889 orang diikuti Limbang (661), Kuching (50), Mukah (80) dan Miri (244).

- Bernama


21. AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ
Ertinya:
Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., “Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq”.
H.R. Ibnu Ady
Keterangan
Nabi saw. menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang aIim yang fasiq. Sebenarya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia. OIeh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orangorang yang berlainan pula. Bagi sijahil, syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin berbuat ibadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah swt. Syaitan tidak mahu orang jahil itu rajin mengaji kerana bila ia mengaji ia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah swt yang bererti kekalahan di pihak syaitan.
Begitu pula halnya dengan si Alim yang sudah banyak ilmunya. Syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga Si Alim ini meninggalkan kefardhuannya. Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari qiamat nanti. Maka itu lah kejayaan syaitan dalam usahanya.
Gejala yang sebegini rupa dapat dilihat di dalam masyarakat kita, di mana yang rajin beribadat ini adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat ini pula adalah terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan.



19. UMAT ISLAM MENGIKUTI LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI
Ertinya:
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra. berkata, Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, “Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.” Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?” Nabi saw. menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”.
H.R. Muslim
Keterangan
Umat Islam akan mengikut jejak langkah ataupun “carahidup” orang-orang Yahudi dan Nashrani, hinggalah dalam urusan yang kecil dan perkara-perkara yang tidak menasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nashrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekali pun, orang Islam akan terus mengikuti mereka.
Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah saw. ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mereka banyak meniru “carahidup” Yahudi dan Nashrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nashrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.
Ya Allah! Selamatkanlah kami daripada mereka.
Like ·
·


Tiada ulasan: