Khamis, 29 Januari 2015

COPY PASTE BENDA ISLAM...... IANYA BAIK DAN BERPAHALA....JIKA KITA BERAMAL DENGAN YANG KITA COPY PASTE ITU LAGI BAIK SERTA LAGI AULA...MALANGLAH JIKA YANG KITA COPY PASTE ITU TIDAK AMALKAN...LAGI MALANGLAH KALAU ORANG NAK COPY PASTE TAK BAGI...KERJA BAIKNYA TAK TERSEBARLAH

Renungan 20 Sunnah Rasulullah Yang Sering Dilupakan

Sunnah adalah segala sesuatu yang diriwayatkan dari Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam baik perkataan, perbuatan, ataupun persetujuan. Sunnat pula berarti sesuatu yang pelakunya mendapat pahala dan tidak ada dosa bagi yang meninggalkannya



Di antara perbuatan sunnah yang jarang dilakukan kaum muslimin adalah sebagai berikut:



1. Mendahulukan Kaki Kanan Saat Memakai Sandal Dan Kaki Kiri Saat Melepasnya



Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kalian memakai sandal maka dahulukanlah kaki kanan, dan jika melepaskannya, maka dahulukanlah kaki kiri. Jika memakainya maka hendaklah memakai keduanya atau tidak memakai keduanya sama sekali.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



2. Menjaga Dan Memelihara Wudhu



Diriwayatkan dari Tsauban Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Istiqamahlah (konsistenlah) kalian semua (dalam menjalankan perintah Allah) dan kalian tidak akan pernah dapat menghitung pahala yang akan Allah berikan. Ketahuilah bahwa sebaik-baik perbuatan adalah shalat, dan tidak ada yang selalu memelihara wudhunya kecuali seorang mukmin.” (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)



3. Bersiwak (Menggosok Gigi dengan Kayu Siwak)



Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anha bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Siwak dapat membersihkan mulut dan sarana untuk mendapatkan ridha Allah.” (HR. Ahmad dan An-Nasa`i)



Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam juga bersabda, “Andaikata tidak memberatkan umatku niscaya aku memerintahkan mereka untuk bersiwak setiap kali hendak shalat.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



Bersiwak disunnahkan setiap saat, tetapi lebih sunnah lagi saat hendak berwudhu, solat, membaca Al-Qur`an, saat bau mulut berubah, baik saat berpuasa ataupun tidak, pagi maupun sore, saat bangun tidur, dan hendak memasuki rumah.



Bersiwak merupakan perbuatan sunnah yang hampir tidak pernah dilakukan oleh banyak orang, kecuali yang mendapatkan rahmat dari Allah. Untuk itu, wahai saudaraku, belilah kayu siwak untuk dirimu dan keluargamu sehingga kalian bisa menghidupkan sunnah ini kembali dan nescaya kalian akan mendapatkan pahala yang sangat besar.



4. Shalat Istikharah



Diriwayatkan dari Jabir Radhiyallahu Anhu bahwa ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam mengajarkan kepada kita tata cara shalat istikharah untuk segala urusan, sebagaimana beliau mengajarkan surat-surat Al-Qur`an kepada kami.” (HR. Al-Bukhari)



Oleh karena itu, lakukanlah shalat ini dan berdoalah dengan doa yang sudah lazim diketahui dalam shalat istikharah.



5. Berkumur-Kumur Dan Menghirup Air dengan Hidung Dalam Satu Cidukan Telapak Tangan Ketika Berwudhu



Diriwayatkan dari Abdullah bin Zaid Radhiyallahu Anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berkumur-kumur dan menghirup air dengan hidung secara bersamaan dari satu ciduk air dan itu dilakukan sebanyak tiga kali. (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



6. Berwudhu Sebelum Tidur Dan Tidur Dengan Posisi Miring Ke Kanan



Diriwayatkan dari Al-Barra’ bin Azib Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kamu hendak tidur, maka berwudhulah seperti hendak shalat, kemudian tidurlah dengan posisi miring ke kanan dan bacalah, ‘Ya Allah, Aku pasrahkan jiwa ragaku kepada-Mu, aku serahkan semua urusanku kepada-Mu, aku lindungkan punggungku kepada-Mu, karena cinta sekaligus takut kepada-Mu, tiada tempat berlindung mencari keselamatan dari (murka)-Mu kecuali kepada-Mu, aku beriman dengan kitab yang Engkau turunkan dan dengan nabi yang Engkau utus’. Jika engkau meninggal, maka engkau meninggal dalam keadaan fitrah. Dan usahakanlah doa ini sebagai akhir perkataanmu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



7. Berbuka Puasa Dengan Makanan Ringan



Makanan ringan yang dimaksudkan bukanlah keropok mahupun pisang goreng. Diriwayatkan dari Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu, ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berbuka puasa sebelum shalat maghrib dengan beberapa kurma basah. Jika tidak ada maka dengan beberapa kurma kering. Jika tidak ada, maka beliau hanya meminum beberapa teguk air.” (HR. Ahmad, Abu Dawud dan At-Tirmidzi)



8. Sujud Syukur Saat Mendapatkan Nikmat Atau Terhindar Dari Bencana



Sujud ini hanya sekali dan tidak terikat oleh waktu. Diriwayatkan dari Abu Bakrah Radhiyallahu Anhu ia berkata, “Jika Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam mendapatkan sesuatu yang menyenangkan atau disampaikan kabar gembira maka beliau langsung sujud dalam rangka bersyukur kepada Allah.” (HR. Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah).



9. Tidak Segera Tidur Selesai Shalat Isya`



Hal ini berlaku jika tidak ada keperluan saat begadang. Tetapi jika ada keperluan, seperti belajar, mengubati orang sakit dan lain-lain maka itu dibolehkan. Dalam hadits shahih dinyatakan bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam tidak suka tidur sebelum solat isya` .



10. Mengikuti Bacaan Muadzin



Diriwayatkan dari Abdullah bin Amr Radhiyallahu Anhu bahwa dia mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kalian mendengar adzan, maka ucapkanlah seperti yang diucapkan oleh muadzin, kemudian bershalawatlah kepadaku. Barangsiapa yang bershalawat kepadaku, maka Allah akan bershalawat kepadanya sepuluh kali.Kemudian mintakan wasilah untukku, karena wasilah merupakan tempat di surga yang tidak layak kecuali bagi seorang hamba Allah dan aku berharap agar akulah yang mendapatkannya. Barangsiapa yang memintakan wasilah untukku maka ia akan mendapatkan syafaatku (di akhirat kelak).” (HR. Muslim)



11. Berlumba-Lumba Untuk Mengumandangkan Adzan, Bersegera Menuju Solat, Serta Berupaya Untuk Mendapatkan Shaf Pertama.



Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Andaikata umat manusia mengetahui pahala di balik adzan dan berdiri pada shaf pertama kemudian mereka tidak mendapatkan bagian kecuali harus mengadakan undian terlebih dahulu niscaya mereka membuat undian itu. Andaikata mereka mengetahui pahala bergegas menuju masjid untuk melakukan shalat, niscaya mereka akan berlomba-lomba melakukannya. Andaikata mereka mengetahui pahala shalat isya dan subuh secara berjamaah, niscaya mereka datang meskipun dengan merangkak.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



12. Meminta Izin Tiga Kali Ketika Ingin Bertemu



Jika tidak mendapatkan izin dari tuan rumah, maka anda harus pergi. Namun, kebanyakkan orang akan marah-marah jika mereka bertemu tanpa ada perjanjian, lalu pemilik rumah tidak mengizinkannya masuk. Allah Ta’ala berfirman, “Dan jika dikatakan kepadamu, “Kembalilah!” Maka (hendaklah) kamu kembali. Itu lebih suci bagimu, dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. An-Nuur: 28)



Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Adab meminta izin itu hanya tiga kali, jika tidak diizinkan maka seseorang harus pulang.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



13. Mengibaskan Selimut Ketika Hendak Tidur



Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,“Jika kalian hendak tidur, maka hendaknya dia mengambil ujung selimutnya, lalu mengibaskannya dengan membaca basmallah, kerana dia tidak mengetahui apa yang akan terjadi di atas katilnya. Jika dia hendak merebahkan tubuhnya, maka hendaknya dia mengambil posisi tidur miring ke kanan dan membaca, “Maha Suci Engkau, ya Allah, Rabbku, dengan-Mu aku merebahkan tubuhku, dan dengan-Mu pula aku mengangkatnya. Jika Engkau menahan nyawaku, maka ampunkanlah ia, dan jika Engkau melepasnya, maka lindungilah ia dengan perlindungan-Mu kepada hamba-hamba-Mu yang shalih.” (HR. Muslim)



14. Meruqyah Diri Dan Keluarga



Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anha bahwa ia berkata, “Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam senantiasa meruqyah dirinya dengan doa-doa perlindungan ketika sakit, yaitu pada sakit yang menyebabkan wafatnya beliau. Saat beliau kritis, akulah yang meruqyah beliau dengan doa tersebut, lalu aku mengusapkan tangannya ke anggota tubuhnya sendiri, karena tangan itu penuh berkah.” (HR. Al-Bukhari)



15. Berdoa Ketika Memakai Pakaian Baru



Diriwayatkan dari Abu Sa’id Al-Khudri Radhiyallahu Anhu ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam jika mengenakan pakaian baru, maka beliau menamai pakaian itu dengan namanya, baik itu baju, surban, selendang ataupun jubah, kemudian beliau membaca, “Ya Allah, hanya milik-Mu semua pujian itu, Engkau telah memberiku pakaian, maka aku mohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan tujuannya dibuat, dan aku berlindung kepada-Mu dari keburukannya dan keburukan tujuannya dibuat.” (HR. Abu Dawud dan At-Tirmidzi)



16. Mengucapkan Salam Kepada Semua Orang Islam Termasuk Anak Kecil



Diriwayatkan dari Abdullah bin Amru Radhiyallahu Anhu, ia menceritakan, ”Seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, ‘Apa ciri keislaman seseorang yang paling baik?’Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menjawab, ‘Kamu memberikan makanan (kepada orang yang membutuhkan) dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan orang yang tidak kamu kenal.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



Diriwayatkan dari Anas Radhiyallahu Anhu bahwa ia menuturkan, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berjalan melewati kumpulan anak-anak, lalu beliau mengucapkan salam kepada mereka semua.” (HR. Muslim)



17. Berwudhu Sebelum Mandi Besar (Mandi Junub)



Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anhu, “Jika Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam ingin mandi besar, maka beliau membasuh tangannya terlebih dahulu, lalu berwudhu seperti hendak shalat, kemudian memasukkan jemarinya ke airdan membasuh rambutnya dengan air. Selanjutnya Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menuangkan air tiga ciduk ke kepalanya dengan menggunakan tangannya, lalu mengguyur semua bagian tubuhnya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



18. Membaca ‘Amin’ Dengan Suara Keras Saat Menjadi Makmum



Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika imam membaca “Amin” maka kalian juga harus membaca “Amin” karena barangsiapa yang bacaan Amin-nya bersamaan dengan bacaan malaikat maka diampunkan dosa-dosanya yang telah berlalu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)



Dalam sebuah riwayat disebutkan bahwa kaum salafus-shalih mengeraskan bacaan “Amin” sehingga masjid bergemuruh.



19. Mengeraskan Suara Saat Membaca Zikir Setelah Shalat



Di dalam kitab Shahih Al-Bukhari disebutkan, “Ibnu Abbas Radhiyallahu Anhuma mengatakan, mengeraskan suara dalam berzikir setelah orang-orang selesai melaksanakan shalat wajib telah ada sejak zaman Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam. Ibnu Abbas juga mengatakan, “Aku mengetahui orang-orang telah selesai melaksanakan shalat karena mendengar zikir mereka.” (HR. Al-Bukhari)



Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata, “Disunnahkan mengeraskan suara saat membaca tasbih, tahmid dan takbir setelah shalat.”



Sunnah ini tidak dilakukan di banyak masjid sehingga tidak dapat dibedakan apakah imam sudah salam atau belum, karena suasananya sepi dan hening. Caranya adalah imam dan makmum mengeraskan bacaan tasbih (Subhanallah), tahmid (Alhamdulillah) dan takbir (Allahu Akbar) secara sendiri-sendiri, bukan satu komando dan satu suara. Adapun mengeraskan suara ketika berzikir dengan satu komando, satu suara dan dipimpin oleh imam maka dalam hal ini terdapat perbedaan pendapat di kalangan ulama. Ada yang mengatakan sunnah secara mutlak, ada yang memandang sunnah dengan syarat-syarat tertentu dan ada pula yang mengatakan bahwa zikir berjamaah adalah perbuatan bid’ah.



20. Membuat Pembatas Saat Sedang Shalat Fardhu Atau Shalat Sunnah



Diriwayatkan dari Abu Said al-Kudri Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Ketika kalian hendak shalat, maka buatlah pembatas di depannya dan majulah sedikit, dan janganlah membiarkan seseorang lewat di depannya. Jika ada orang yang sengaja lewat di depannya, maka hendaknya dia menghalanginya karena orang itu adalah setan.” (HR. Abu dawud dan Ibnu Majah)



Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar Radhiyallahu Anhuma, ia berkata, “Rasulullah menancapkan tombak di depannya, lalu shalat di belakang tongkat itu.” (HR. Al-Bukhari)



Sunnah ini sering diabaikan, terutama saat melakukan shalat sunnah.



Wahai saudaraku! Jadilah seperti orang yang diungkapkan oleh Abdurrahman bin Mahdi, “Aku mendengar Sufyan berkata, ‘Tiada satu hadits pun yang sampai kepadaku kecuali aku mengamalkannya meskipun hanya sekali.”



Muslim bin Yasar mengatakan, “Aku pernah melakukan shalat dengan memakai sandal padahal shalat tanpa sandal sangat mudah dilakukan. Aku melakukan itu hanya ingin menjalankan sunnah Rasul Shallallahu Alaihi wa Sallam.”



Ibnu Rajab menuturkan, “Orang yang beramal sesuai ajaran Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, meskipun amal itu sangat kecil, maka itu akan lebih baik daripada orang yang beramal tidak sesuai dengan ajaran Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam meskipun dia sangat bersungguh-sungguh.”



Ya Allah, jadikanlah kami orang-orang yang mengikuti sunnah rasul-Mu dan mengikuti jejaknya. Ya Allah, kumpulkanlah kami dan kedua orang tua kami bersamanya di surga wahai Tuhan Yang Maha Pengasih.
Jom sertai kempen ‘Save Your Dara’
  • Karnival Karangkraf 2015 Karnival Karangkraf 2015
1 / 1
SHAH ALAM – Bersempena dengan Karnival Karangkraf 2015 yang bakal berlangsung esok hingga Ahad ini, majalah terbitan Karangkraf, Dara.com memperkenalkan kempen kesedaran, ‘Save Your Dara’.

Bermatlamat untuk memberi kesedaran dalam menjaga kesucian diri dalam kalangan wanita dan masyarakat.

Editor Majalah Dara.com, Noor Fazidah Umar berkata, kempen tersebut bukan hanya terbuka kepada wanita yang beragama Islam, malah ia terbuka kepada semua wanita tidak kira umur, bangsa dan agama.

“Kempen ini merupakan kempen yang julung kali diadakan untuk memberi kesedaran kepada remaja agar gejala-gejala sosial dapat ditangani pada peringkat awal.

“Masalah seperti kes-kes pembuangan bayi, anak luar nikah dan masalah hubungan seks bebas berkait rapat dengan bagaimana seseorang itu menjaga kesucian diri,” katanya kepada Sinar Online, di sini, hari ini.

ARTIKEL BERKAITAN: [ Lebih gempak di Karnival Karangkraf 2015]

Orang ramai dijemput berkunjung ke  Karnival Karangkraf di Kumpulan Media Karangkraf pada Sabtu ini, jam 9.00 pagi di pentas utama Karnival Karangkraf.

“Pengunjung yang hadir akan menerima pelbagai barangan ekslusif termasuk baju T, majalah dan sebagainya.

“Kami juga menyediakan hadiah ekslusif kepada 300 pengunjung pertama yang berkunjung ke gerai kami pada Sabtu nanti,” katanya lagi.

Sementara itu, tinjauan Sinar Online hari ini mendapati persiapan dalam menghadapi Karnival Karangkraf hampir siap sepenuhnya.

Rata-rata khemah yang bakal dijadikan gerai majalah dan pameran sudah siap dipasang dan didirikan.
 YANG NI TAK PASTI...ADA YG KATA DARI SYAIDINA ALI R.A.... PASAL GARAM NI
AMALAN SUNNAH YANG TIDAK DI KETAHUI
Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.
Pada zaman Yunani, Tentera Yunani ( askar Greek ) dibayar gaji menggunakan garam. Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.
Apabila dipenjarakan, mereka ( penentang ) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam. Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah Bin Umar
” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam”
Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya. Dari Anas Bin Malik, Nabi s.a.w. bersabda ” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam ."
Dalam kitab perubatan Islam, untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya dari laut juga iaitu menggunakan air garam. Antaranya:
1. Penyakit Ghaut – timbus anggota badan atau bahagian yang bengkak dengan pasir laut ( tepi pantai ) 1 – 2 jam kemudian mandi air laut.
2. Kalau tinggal di bandar seperti , goreng 1 – 2 genggam garam kasar sampai kekuningan kemudian demah/tuam di bahagian yang bengkak atau sakit. Garam itu dibungkus dengan kain.
3. Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lenguh-lenguh sendi, sakit kepala, senggugut. Kalau sakit lelah demah/tuam pada tapak kaki.
Bersambung dalam http://blogtokwan.blogspot.com/…/amalan-sunnah-yang-tidak-d… semuga mendapat munafa'at darinya.

Salam Ukhuwah..~

 1:15PM - 29 Jan 2015

Lelaki warga India ditahan disyaki palsu PLKS


Jabatan Imigresen Negeri Sembilan menahan seorang lelaki warga India di Brickfields, Kuala Lumpur semalam kerana disyaki menjalankan aktiviti pemalsuan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS).
  
Suspek yang berusia 30-an, ditahan dalam Ops Brickfield membabitkan 15 anggota Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dan lima pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
  
Pengarahnya, Faizal Fazri Othman berkata dalam serbuan di sebuah premis bermula 3 petang itu, pihaknya turut merampas beberapa salinan PLKS yang diedit menggunakan perisian Photoshop, dua set komputer dan mesin pencetak.
  
"Operasi itu dijalankan hasil penemuan beberapa PLKS palsu di Seremban dan siasatan lanjut mendapati pas terbabit diperoleh melalui sindiket yang beroperasi di Brickfields, Kuala Lumpur," katanya dalam kenyataan di Seremban hari ini.
  
Katanya pemeriksaan lanjut di rumah suspek utama kemudiannya, menemukan lima keping pasport pelbagai warga negara, pas khas palsu dan salinan PLKS yang telah diubah suai.
  
"Turut disita di rumah itu sebuah komputer riba, sebuah pencetak dan beberapa pasport negara asing. Siasatan masih dijalankan dan dijangka beberapa lagi tangkapan akan dilakukan dalam masa terdekat. Operasi itu berakhir 1.30 pagi ini dan menahan beberapa warga asing atas pelbagai kesalahan.," katanya.
  
Selain itu, SPRM turut menahan seorang lelaki warga India dan dua lelaki tempatan kerana menawarkan rasuah RM3,000 dan RM2,500 kepada dua pegawai Imigresen sepanjang operasi itu dijalankan.
  
-Bernama

PETUA HALAU SEMUT
Cuba petua berikut untuk menghalau semut di rumah anda:
1. Cili kering :
3) Letakkan beberapa tangkai cili kering pada timbunan gula. Ini menghindarkan semut menghampiri gula.

2. Minyak masak :
Celup kain bersih ke dalam minyak masak dan ikat kain tersebut pada tempat yang dikerumni semut seperti baling gula, keliling meja dan sebagainya.
3. Bawang merah :
Masukkan beberapa biji bawang merah ke dalam bekas gula. Tak perlu kupas kulit bawang tersebut.
4. Kulit telur :
Bakar kulit telur hingga menjadi abu. Tabur abu ini pada kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun.
5. Asam gelugur :
Masukkan beberapa keping asam gelugur (asam keping) atau beberapa kuntun bunga cengkih ke dalam bekas gula untuk menghalau dan mengelak semut. Bau asam keping atau bunga cengkih tidak menghilangkan atau menukar rasa manis gula.
6. Daun sirih :
Siat-siat beberapa helai daun sirih dan taburkan pada kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun.
Selamat mencuba.PETUA HILANGKAN BENJOL
1. Daun jarak dan abu dapur :
Untuk merawat dahi yang benjol akibat terhantuk, ambil beberapa helai daun jarak dan bungkus bersama abu dapur yang sederhana panas. Tekap pada bahagian benjol sehingga hilang panas abu. Jika tidak sembuh, dapatkan rawatan selanjutnya.
2. Asam jawa dan garam :
segeralah ambil asam jawa dan garam secukupnya. Masukkan air dan kacau hingga kedua-dua bahan itu larut dalam air dan pekat. Sapukanlah air larutan asam dan garam itu ke bahagian yang benjol. Insya-Allah dalam masa 15 minit, benjolan itu akan mengecil dan mengempis, kemudian hilang sama sekali dari kepala anda.
3. Air panas :
Cepat-cepat tuam ngan air panas atau letak minyak panas kat benjol tu..
4. Bawang kecil/halia :
Ambil bawang kecil / halia dan tonyohkan kat benjolan tu. Nenabg sakit tapi berkesan.
5. Daun sirih dan minyak masak :
Ambil 2-3 helai daun sirih dan sapukan sedikit minyak masak. Lepas tu layurkan daun sirih tadi di atas nyalaan api. Bila dah terasa panas tekapkan ia pada tempat yang berbenjol. InsyaAllah, ia akan surut secara perlahan-lahan.
6. Ais batu :
Seeloknya masukkan dahulu ketulan ais tu dalam beg plastik, ikat dengan kemas. Lepas tu balut pula dengan kain atau tuala nipis supaya tak terlalu basah.
Kaedah menekap tempat yang cedera dengan ‘ice pack’ atau ketulan ais, tak kisah ler samada cedera sampai luka atau setakat lebam atau bengkak jer, memang selalu dipraktikkan oleh pasukan perubatan cemas.
Selamat mencuba
KHASIAT KULIT MANGGIS
1. Memberi tenaga)
2. Prevents inflammation
3. Mencegah sakit urat saraf
4. Mencegah Ulcer
5. Mencegah kemurungan
6. Mencegah kegelisahan/panik/cemas)
7. Mencegah kanser
8. Tingkat system pertahanan badan
9. Awet Muda
10. Membuang toksid dalam badan
11. Membunuh kuman
12. Mencegah kulat
13. Mencantikan kulit
14. Membuang kolesterol dalam badan
15. Untuk kesihatan jantung
16. Mengurang tekanan darah tinggi
17. Kurangkan gula dalam darah
18. Kuruskan badan
19. Cegah batu karang
20. Mengimbangi seluruh badan.

Caranya Menggunakan kulit manggis
1. Ambil buah manggis
2. Kupas
3. Isi dia enak di makan
4. Kalau sebelum ni kulit kita buang je tapi la ni jangan, ambil kulit dia, hiris macam asam keping dan jemur sampai kering
5. Bila nak guna, ambil air panas, 2 3 hirisan kulit manggis direndam. Sedia di minum apabila menjadi suam.
6. Warna air akan bertukar sedikit ungu. Rasa air sedikit kelat tetapi enak.
Selamat mencuba
 Powered by Translate

5 PETUA CEGAH BAYI JAUNDIS / DEMAM KUNING.


Silalah cuba mana-mana petua berikut :-

1. Amalkan minum susu kambing dua cawan sehari semasa sarapan dan sebelum tidur.

2. Makan buah delima atau minum pati delima sekurang-kurangnya 500 ml sehari.

3. Amalkan makan tiga sudu madu tanpa air atau minum air dicampur lima sudu madu setiap hari.

4. Amalkan makan buah kurma sebagai sarapan.

5. Amalkan minum air kelapa muda setiap hari ketika hampir bersalin. Air kelapa dikatakan baik untuk bayi selain dapat mengelakkan penyakit jaundis.

KHASIAT BUAH DAN DAUN KEDONDONG
1. Anemia (Buah)
Kandungan zat besi dalam 100 gram buah kedondong mencapai 30 mg, dapat membantu proses pembentukan sel darah merah.

2. Kecantikan Kulit Wajah dan Tubuh (Buah)
Kaya akan kandungan vitamin C yaitu 30-50 mg dalam 100 gram buah kedondong sehingga rajin mengkonsumsi buahnya dapat membantu proses generasi kulit dengan cara meningkatkan produksi kolagen yang berperanan penting dalam elastisiti kulit. Selain itu, vitamin C juga bersifat antioksida yang dapat mencegah radikal bebas.

3. Kudis dan Luka Terbakar (Daun)
Daun kedondong juga digunakan secara tradisional untuk mengubati kudis, luka perih dan luka terbakar.

4. Mengatasi cirit-birit (Daun)
Untuk mengatasi cirit-birit, gunakan kurang lebih 15 gram kulit batang kedondong segar yang telah dicuci bersih. Dipotong kecil dan rebus dengan 2 gelas air selama 15 menit. Tunggu sampai sejuk dan tapis dan air hasil tapisan dapat diminum 2 kali sehari.

5. Menjaga Saluran Pencernaan dan Diet (Buah)
Kandungan serat pada 100 gram buah kedondong yang mencapai 0.83-3.60 mg sangat bermanfaat untuk melancarkan fungsi pencernaan.

6. Menurunkan Berat Badan (Buah)
Dengan kandungan lemak, protein dan karbohidrat dalam jumlah rendah, buah kedondong juga dapat membantu bagi mereka yang sedang menjalani program diet untuk menurunkan berat badan. Hanya saja, jika ingin mengkonsumsi buah kedondong untuk diet, pilihlah yang belum matang benar karena kandungan buah kedondong yang belum matang benar ini sangat tinggi serat dan air. Sementara buah kedondong yang matang kandungan sukrosanya tinggi sehingga menambah jumlah kalori di dalamnya.

7. Ubat Batuk Alami (buah)
Untuk mengubati batuk, gunakan 3 biji buah kedondong yang telah dicuci bersih. Diparut dan perah airnya tanpa ditambahkan air. Tambah sedikit garam pada air perahannnya dan ramuan siap utnuk diminum 2 kali sehari.

8. Penambah Tenaga dan Vitalitas Tubuh (Buah)
Buah kedondong memiliki unsur gula dalam bentuk sukrosa yang bermanfaat sebagai penambah tenaga dan vitalitas tubuh.

Selamat mengamalkannya
3 hrs ·
Jumlah kontrak keseluruhan RM 165 juta. Bila PLKN tangguh, terma perjanjian - maksimum hanya 20 buah bas untuk kegunaan pelatih.
Kenyataan penuh bit.ly/hanya20basplkn
Share & like page Akmal Nasir. Sebarkan
Like ·
·

Elaun guru K

INI DAH TERUK KALAU BETUL ! Mee curry kat Old Town Coffee ade taruk fish ball toufu babi........ ade. member dah terkene,. Bile nak bayar tenguk dalam bill ade tercetak "Taufu Pork Ball". Sebelum tu dia x perasan disangka kan fish ball biasa ikan. Ape nak dikate dah telan 3 , 4 biji cam nak luah je blk. Dan telah pun confirm dgn budak2 waiter melayu yg ade disitu...... memang "Taufu Pork Ball" orang x perasan. Tapi kat luor cafe ade logo HALAL...... babi pun halal ke?
Like ·
·

AFA Selangor dijangka naik lagi tahun ini

Oleh: LIZAWATI MADFA
KAJANG, 29 JAN: Elaun guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (Kafa) di Selangor dijangka akan dinaikkan lagi tahun ini.
Exco Hal Ehwal Islam, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi berkata, kajian berhubung perkara berkenaan sudah siap dan akan dibentangkan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dalam masa terdekat.
Multaqa imam, ajk, takmir, guru kafa di KUIS (1)“Kita akan melihat beberapa justifikasi yang akan dipertimbangkan untuk dibentangkan dalam bentuk cadangan dalam MMKN seminggu dua lagi.
“Buat masa ini, kita memberi tumpuan bagaimana dapat memberi lebih faedah kepada guru Kafa ini,” katanya.
Terdahulu, beliau menyempurnakan perasmian penutup Majlis Multaqa Imam, Ahli Jawatankuasa Masjid, Guru Kafa dan Guru Takmir Peringkat Negeri Selangor 2015 di Kolej Universiti Islam Selangor (Kuis), di sini, hari ini.
Multaqa imam, ajk, takmir, guru kafa di KUIS (9)Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha dan Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa.
Sebelum ini, gaji guru Kafa dinaikkan dari RM738.30 kepada RM1000 dan elaun penyelia Kafa, dari RM1112.00 kepada RM1500.
Kerajaan Negeri sekali lagi mengumumkan kenaikan gaji guru Kafa dari RM1000 kepada RM1300 dengan meluluskan tambahan elaun RM300.
-NFN-
Fitnah Perkasa lari dari nilai Islam
  • Abu Bakar (dua kanan) ketika bantahan bersama beberapa NGO lain mengenai projek Datum Jelatek baru-baru ini. Abu Bakar (dua kanan) ketika bantahan bersama beberapa NGO lain mengenai projek Datum Jelatek baru-baru ini.
1 / 1
AHLI Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad gagal fahami isu sebenar, sanggup guna agama untuk kepentingan politik mahu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Majlis Fatwa Negeri Selangor menyiasat kononnya idelogi Perkasa adalah bercanggah dengan nilai dan ajaran Islam susulan penglibatan dalam bantahan projek Datum Jelatek menunjukkan kedangkalan ahli politik itu yang gagal memahami isu sebenar yang dihadapi rakyat khususnya orang Melayu di negeri ini.
Kenyataan Khalid itu jelas tidak berasas sama sekali selain menunjukkan sikap sebenar beliau yang sanggup mempergunakan agama dengan memberikan gambaran salah terhadap Perkasa dengan label seperti pelampau dan sebagainya. Kenyataan Khalid Samad ini jelas bermotifkan politik yang seolah-olah beliau menutup isu bantahan rakyat terhadap projek Datum Jelatek yang sebenarnya tidak memberikan keuntungan kepada orang Melayu.
Kehadiran Perkasa dalam perhimpunan membantah projek itu baru-baru ini adalah tanda sokongan dan solidariti terhadap nasib para penduduk Taman Keramat yang terhimpit di sebalik pembangunan tersebut, mengikut cadangan asalnya, tapak tanah Flat PKNS Jelatek yang mereka diduduki mereka sebelum ini dirancang untuk pembangunan semula kawasan berkenaan termasuk pembinaan rumah mampu milik.
Sebaliknya, apabila Pakatan Rakyat memgambilalih kuasa kerajaan negeri, mereka menukarkannya dengan projek mewah Datum Jelatek dengan menawarkan pampasan yang lumayan kepada penduduk di antara RM200,000 hingga RM400,000.
Perlu diingat bahawa bantahan penduduk itu dibuat kerana mereka menuntut untuk kekal di kawasan mereka diami sebelum ini selain meminta kerajaan negeri menyediakan rumah mampu milik.
Mereka tidak mampu untuk membeli unit kediaman di Datum Jelatek kerana harga yang terlalu tinggi di antara RM700,000 hingga RM11.5 juta.
Sebagai sebuah NGO yang berasaskan kepada mempertahankan prinsip Perlembagaan Persekutuan, maka sudah tentunya Perkasa tampil serta bangkit membela apa juga perkara melibatkan hal-ehwal Islam, orang Melayu, kedudukan raja-raja, bahasa dan apa juga perkara yang terkandung dalam Perlembagaan. Justeru, sikap yang ditunjukkan Khalid menerusi kenyataanya itu seolah-olah memperjelaskan beliau sebagai ahli politik opportunis yang sanggup menggunakan apa sahaja hatta hukum serta hadis Rasulullah SAW bagi menjustifikasikan agenda dan kepentingan politiknya.
Jika sebelum ini Khalid Samad lantang mengkritik Jais dan Mais berhubung isu melibatkan pentadbiran agama Islam di Selangor, hari ini beliau menggesa Mais dan Jais mengambil tindakan kepada Perkasa?
Bagaimana pula dengan tindakan beliau sebelum ini yang sebelum ini mengundang kemurkaan baginda Sultan Selangor?
Khalid Samad tidak usah menyalahkan pihak lain, apatah lagi memburuk-burukkan Perkasa dengan tohmahan murahan seperti itu.
Perbetulkan diri dahulu sebelum membetulkan orang lain.
Pada masa sama, Perkasa menuntut Khalid supaya mengemukakan permohonan maaf secara terbuka atas kenyataan fitnah tersebut.
Kegagalan beliau berbuat demikian akan disusuli dengan tindakan undang-undang. 
ABU BAKAR YAHYA
YANG DIPERTUA PERKASA SELANGOR
* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Sinar Harian Online.

Ringgit falls again, now Asia’s worst performing currency

Published: January 29, 2015 10:54 AM
Tools
Malaysian ringgit bank notes of different denominations are seen in this picture illustration taken in Kuala Lumpur. — Reuters picMalaysian ringgit bank notes of different denominations are seen in this picture illustration taken in Kuala Lumpur. — Reuters picKUALA LUMPUR, Jan 29 — Malaysia’s ringgit extended losses as this month’s worst-performing Asian currency on concern a protracted drop in crude will weigh on the oil-exporting nation.
The currency declined for a second day and reached a new 2009 low after Brent slid 2.3 per cent overnight on a report showing US oil stockpiles climbed to the highest level in weekly data going back to 1982. Malaysia kept borrowing costs at 3.25 per cent yesterday even as central banks around the world eased monetary policy amid slowing global growth and falling consumer prices. The nation’s 10-year government bond yields headed for the biggest monthly decline since 2008.
“The ringgit is weakening on concern crude oil will fall further after the US record inventory report,” said Nizam Idris, Singapore-based head of foreign-exchange and fixed-income strategy at Macquarie Bank Ltd. “There is also growing pressure on central banks to ease monetary policy and Malaysia is probably doing so via weakening the currency.”
The ringgit fell 0.4 per cent to 3.6340 a dollar as of 10.08am in Kuala Lumpur, adding to yesterday’s 0.6 per cent loss, according to data compiled by Bloomberg. The currency earlier touched 3.6375, the weakest level since April 2009.
ING Groep NV cut its year-end forecast for the ringgit to 3.78 a dollar from 3.68, after Singapore’s central bank unexpectedly eased policy yesterday via its currency band.
Bank Negara Malaysia’s decision to hold the benchmark rate was predicted by all 19 economists surveyed by Bloomberg. The policy stance is accommodative and appropriate given the developments in monetary and financial conditions, the central bank said in a statement yesterday.
Datuk Seri Najib Razak last week reduced the country’s 2015 growth forecast to 4.5 per cent to 5.5 per cent from as much as 6 per cent earlier due to the drop in oil.
The yield on the nation’s 10-year sovereign bonds was little changed at 3.86 per cent after yesterday dropping six basis points, or 0.06 percentage point, data compiled by Bloomberg show. The yield has fallen 29 basis points this month, the most for a benchmark of that maturity since December 2008. — Bloomberg

Tiada ulasan: