Ahad, 4 Januari 2015

KITA MERANCANG....ALLAH JUGA MERANCANG....MALAH ALLAH SWT MENENTUKAN SEGALA2NYA.....ALLAH MAHA BESAR....MAHA AGONG DAN MAHA BERKUASA
































Air percuma selama sebulan
  • Ahmad menerima sumbangan bekalan makanan dan air minuman daripada wakil-wakil Kerajaan Thailand di Masjid Beijing Rantau Panjang. Ahmad menerima sumbangan bekalan makanan dan air minuman daripada wakil-wakil Kerajaan Thailand di Masjid Beijing Rantau Panjang.
1 / 1
RANTAU PANJANG – Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) menawarkan bekalan air bersih percuma sebanyak 30 meter padu kepada penghuni kediaman di seluruh Kelantan.

Pengerusi Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Datuk Ahmad Yakob berkata, bekalan percuma maksima 30 meter padu air atau 30,000 liter air bersamaan RM19.00 ini melibatkan penggunaan pada bulan Disember lalu ini bagaimana pun tidak melibatkan rumah kedai, perniagaan dan kilang perindustrian.

Sebelum ini katanya, bantuan air percuma hanya diberi kepada mangsa banjir sahaja, namun memikirkan keperitan yang dihadapi rakyat, kemudahan sama akan diberi kepada semua penduduk di Kelantan.

“Bekalan percuma ini ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan negeri melibatkan seramai 230,000 pemegang akaun AKSB atau 1.15 juta pengguna seluruh Kelantan.

“Dari jumlah itu, hanya 65 peratus kawasan belum menerima kemudahan tersebut kerana berlaku kerosakan paip akibat banjir,” katanya.

Ahmad berkata, 100 peratus kawasan di Pasir Puteh dan Bachok sudah menerima bekalan air bersih.

Selain itu katanya, sebanyak 98 peratus pemegang akaun di Tanah Merah, 90 peratus di Kota Bharu, 78 peratus di Gua Musang, 74 peratus di Jeli, 56 peratus di Tumpat, 19 peratus di Kuala Krai dan 14 peratus di Pasir Mas sudah menerima bekalan.

Katanya, bekalan air belum disalurkan kepada pengguna di Machang namun kerja membaik pulih giat dijalankan dan pihaknya menjangka masalah itu dapat diselesaikan dalam masa 10 hari.

Dalam pada itu, beliau berkata, sebanyak 26 tangki air disalurkan kepada kawasan kritikal terjejas banjir antaranya hospital dan pusat rawatan.

“Bantuan ini merupakan salah satu alternatif AKSB membantu menyelesaikan keperluan air di kawasan terjejas banjir,” katanya.




Henti pembalakan, pembukaan tanah di Ulu Kelantan
  • Bukit digondol di Lojing berhampiran penempatan Orang Asli Kampung Sangwai. Bukit digondol di Lojing berhampiran penempatan Orang Asli Kampung Sangwai.
1 / 1
GUA MUSANG - Kerajaan negeri Kelantan digesa supaya menghentikan segera aktiviti pembalakan dan pembukaan tanah untuk pertanian di Ulu Kelantan terutama di Tanah Tinggi Lojing.
 
Adun Galas, Ab Aziz Yusof berkata, jika aktiviti tersebut masih diteruskan sama ada oleh syarikat atau individu, ia akan menambahkan lagi kesan buruk kepada alam sekitar dan banjir lumpur boleh berulang.
 
"Masalah ini bukan baharu tetapi sudah kerap kali dibangkitkan pelbagai pihak termasuk masyarakat Orang Asli yang tinggal di sekitar Lojing," katanya kepada Bernama.
 
Kegiatan pembalakan dan pembukaan tanah untuk pertanian di kawasan berbukit di Ulu Kelantan dipercayai antara faktor yang menyumbang kepada berlaku banjir besar baru-baru ini sehingga lebih 104,000 penduduk Kelantan terpaksa berpindah.
 
Ab Aziz yang meninjau kawasan Tanah Tinggi Lojing sebulan lalu mendapati berlaku pembukaan tanah yang luas untuk pertanian.

"Keadaan beberapa sungai di Lojing khususnya Sungai Belatop kerap kali melimpahi tebing apabila hujan lebat dan ini membuktikan tidak ada lagi zon penampan untuk kawalan hakisan sungai.
 
“Air sungai di Lojing mengalir deras menuju sungai Galas dan Nenggiri sebelum memasuki Sungai Kelantan di Kampung Kemubu, Kuala Krai,” katanya yang juga Naib Ketua Umno Bahagian Gua Musang.
 
Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Orang Asli Pos Sendrop, Rashid Akoh berkata kerajaan negeri tidak memberi perhatian terhadap aduan penduduk sebelum ini.
 
"Kami bukan mereka-reka cerita mengenai perkara ini dan kini jelas apabila banyak kawasan mengalami hakisan serta menjejaskan keselamatan penduduk," katanya.
 
Seorang penduduk Isa Alang, 33, pula berkata kini boleh dikatakan kebanyakan perkampungan Orang Asli dikelilingi ladang sayur di Pos Brooke dan Lojing yang dimonopoli orang luar dari Kelantan. - Bernama




SEORANG dokter di sebuah kota kecil di Jawa Barat beberapa tahun yang lalu berkata dalam sebuah forum: “Tiga anak saya satupun tidak ada yang diimunisasi. Dan mereka semua baik-baik saja!” Pernyataan sang dokter sontak membuat semua orang yang tengah bersamanya terkejut. Sebagian mengernyitkan kening. Sebagian lain tampak sudah tahu dari berbagai referensi terutama internet. Sebagian lain tiba-tiba saja menjadi was-was.
Dalam beberapa tahun belakangan ini, imunisasi menjadi sebuah perhatian besar bagi keluarga muda yang melek media dan teknologi.
Jika kita merunut sejarah vaksin modern yang dilakukan oleh Flexner Brothers, kita dapat menemukan bahwa kegiatan mereka dalam penelitian tentang vaksinasi pada manusia didanai oleh Keluarga Rockefeller. Rockefeller sendiri adalah salah satu keluarga Yahudi yang paling berpengaruh di dunia, dan mereka adalah bagian dari Zionisme Internasional.
Dan kenyataannya, mereka adalah pendiri WHO dan lembaga strategis lainnya : The UN’s WHO was established by the Rockefeller family’s foundation in 1948 the year after the same Rockefeller cohort established the CIA. Two years later the Rockefeller Foundation established the U.S. Government’s National Science Foundation, the National Institute of Health (NIH), and earlier, the nation’s Public Health Service (PHS). (Dr. Leonard Horowitz dalam “WHO Issues H1N1 Swine Flu PropagAnda”).
Dilihat dari latar belakang WHO, jelas bahwa vaksinasi modern (atau kita menyebutnya imunisasi) adalah salah satu campur tangan (baca : konspirasi) Zionisme dengan tujuan untuk menguasai dan memperbudak seluruh dunia dalam “New World Order” mereka.
Apa Kata Para Ilmuwan Tentang Vaksinasi?
“Satu-satunya vaksin yang aman adalah vaksin yang tidak pernah digunakan.” (Dr. James R. Shannon, mantan direktur Institusi Kesehatan Nasional Amerika).
“Vaksin menipu tubuh supaya tidak lagi menimbulkan reaksi radang. Sehingga vaksin mengubah fungsi pencegahan sistem imun.” (Dr. Richard Moskowitz, Harvard University).
“Kanker pada dasarnya tidak dikenal sebelum kewajiban vaksinasi cacar mulai diperkenalkan. Saya telah menghadapi 200 kasus kanker, dan tak seorang pun dari mereka yang terkena kanker tidak mendapatkan vaksinasi sebelumnya.” (Dr. W.B. Clarke, peneliti kanker Inggris).
“Ketika vaksin dinyatakan aman, keamanannya adalah istilah relatif yang tidak dapat diartikan secara umum.” (dr. Harris Coulter, pakar vaksin internasional)
“Kasus polio meningkat secara cepat sejak vaksin dijalankan. Pada tahun 1957-1958 peningkatan sebesar 50%, dan tahun 1958-1959 peningkatan menjadi 80%.” (Dr. Bernard Greenberg, dalam sidang kongres AS tahun 1962).
“Sebelum vaksinasi besar besaran 50 tahun yang lalu, di negara itu (Amerika) tidak terdapat wabah kanker, penyakit autoimun, dan kasus autisme.” (Neil Z. Miller, peneliti vaksin internasional).
“Vaksin bertanggung jawab terhadap peningkatan jumlah anak-anak dan orang dewasa yang mengalami gangguan sistem imun dan syarat, hiperaktif, kelemahan daya ingat, asma, sindrom keletihan kronis, lupus, artritis reumatiod, sklerosis multiple, dan bahkan epilepsi. Bahkan AIDS yang tidak pernah dikenal dua dekade lalu, menjadi wabah di seluruh dunia saat ini.” (Barbara Loe Fisher, Presiden Pusat Informasi Vaksin Nasional Amerika).
“Tak masuk akal memikirkan bahwa Anda bisa menyuntikkan nanah ke dalam tubuh anak kecil dan dengan proses tertentu akan meningkatkan kesehatan. Tubuh punya cara pertahanan tersendiri yang tergantung pada vitalitas saat itu. Jika dalam kondisi fit, tubuh akan mampu melawan semua infeksi, dan jika kondisinya sedang menurun, tidak akan mampu. Dan Anda tidak dapat mengubah kebugaran tubuh menjadi lebih baik dengan memasukkan racun apapun juga ke dalamnya.” (Dr. William Hay, dalam buku “Immunisation: The Reality behind the Myth”).
Dan masih banyak lagi pendapat ilmuwan yang lainnya. Dan ternyata faktanya di Jerman para praktisi medis, mulai dokter hingga perawat, menolak adanya imunisasi campak. Penolakan itu diterbitkan dalam “Journal of the American Medical Association” (20 Februari 1981) yang berisi sebuah artikel dengan judul “Rubella Vaccine in Suspectible Hospital Employees, Poor Physician Participation”. Dalam artikel itu disebutkan bahwa jumlah partisipan terendah dalam imunisasi campak terjadi di kalangan praktisi medis di Jerman. Hal ini terjadi pada para pakar obstetrik, dan kadar terendah lain terjadi pada para pakar pediatrik. Kurang lebih 90% pakar obstetrik dan 66% parak pediatrik menolak suntikan vaksin rubella.
SELENGKAPNYA: http://www.islampos.com/apa-siapa-di-balik-vaksin-imunisas…/
Like · ·
AirAsia Sengaja Dijatuhkan
FAKTA.CO, Beijing – Tidak seorang pun menduga, peringatan seorang pengguna salah satu forum di China pada 15 Desember mengenai akan jatuhnya pesawat AirAsia, betul-betul terjadi. Jika anda bisa berbahasa China, silakan lihat sendiri di sini (tianya.cn), dan apabila anda tak memahami bahasa China, silakan cek di sini (G translate) alih bahasa otomatis oleh Google Translate.
Para pengguna forum bbs.tianya.cn hari itu, 15 Desember tidak begitu menghiraukan pesan dari pengguna tak dikenal tersebut. Pengguna lain malah menertawakan dan mengejeknya saat menyangkutpautkan peringatannya mengenai akan hilangnya AirAsia dengan jatuhnya MH370 dan MH17 dari Malaysia Airline.
Dengan gamblang dirinya menegaskan bahwa AirAsia akan menjadi target berikutnya. Ia sempat mewanti-wanti jangan sampai pembaca terbang menggunakan pesawat Malaysia dalam waktu dekat. Amerika Serikat ada di balik itu semua, menurutnya.
Setelah peringatannya menjadi nyata, dan postingan forumnya dibanjiri komentar, belakangan diduga pengguna yang memposting tulisan itu agen intelijen China atau hacker yang berhasil mengintip misi rahasia Amerika Serikat yang disebut Black Hand, lalu ingin berbuat sesuatu untuk menyelamatkan penumpang maskapai penerbangan Malaysia.
Situs berita Vietnam, SaoOnline, 21 Juli lalu menerbitkan sebuah berita bahwa seorang yang pernah menjadi petugas keamanan nasional yang juga seorang model, Dong Yen Ngoc mengaku mengetahui operasi intelijen barat yang mengancam penerbangan Malaysia. Lihat di sini (saoonline.com) untuk membuka berita tersebut, dan cek di sini versi google translate.
Namun Dong Yen Ngoc enggan menyebut nama maskapai secara spesifik. Dirinya menulis: “Setahun yang lalu saya menerima sumber intelijen mengingatkan jika ingin pergi keluar negeri, hindari pergi lewat 2 maskapai Malaysia dan satu perusahaan lagi (saya takkan sebutkan agar tak mengganggu kenyamanan banyak orang). Maka saya bertanya apakah di Vietnam? Pertanyaan saya tidak dijawab. Dia hanya mengatakan, berikutnya akan lebih buruk, dia hanya berusaha membantu saya agar tetap hidup.”
Banyak pihak meyakini bahwa Duong Yen Ngoc saat ini masih seorang intelijen Vietnam, yang karena tidak tega, model iklan dan artis Vietnam ini memposting peringatan di akun facebooknya di sini. Dan seperti biasanya, penyesalan selalu hadir belakangan.
Berikut adalah daftar kecelakaan pesawat Malaysia setahun terakhir:
– MH370, Malaysia Airlines Boeing 777 pada 8 Maret hilang tanpa jejak saat terbang dari Kuala Lumpur menuju Beijing. Setelah pencarian yang panjang di Samudera Hindia, tak secuil puing pun ditemukan. Empat bulan kemudian, tepatnya pada 4 Oktober, beberapa peralatan pesawat ditemukan di 3000KM barat Australia berupa sonar, kamera and sensor bahan bakar. 239 penumpang dan awak dinyatakan tewas.
– MH17, Malaysia Airlines Boeing 777 pada 17 Juli ditembak jatuh di wilayah udara Ukraina saat melakukan penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur. 298 penumpang dan awak, tewas.
– QZ8501, AirAsia tipe Airbus A320-200, hilang saat terbang dari Surabaya menuju Changi. 162 penumpang dan awak tewas.
Bagaimana mungkin 3 pesawat asal negara yang sama, yaitu Malaysia, jatuh dalam waktu kurang dari 1 tahun? Professor Jeff Rosenthal menjelaskan bahwa kemungkinan pesawat jatuh hanyalah 0.00001% dan persentase kecelakaan justru jauh lebih tinggi di saat anda dari pintu rumah menuju bandara, dibandingkan saat memasuki pintu pesawat hingga keluar dari pintu pesawat, menurut data statistik.
Tentunya perlu kita semua ketahui, di bawah ini daftar maskapai pesawat komersial asal Malaysia:
Sudah dua orang yang diduga intelijen Cina dan Vietnam, bahkan salah satunya artis terkenal, yang berani mempertaruhkan karir bahkan nyawanya untuk menyelamatkan orang-orang. Sekarang giliran anda untuk berbuat sesuatu, bagikan artikel ini untuk memberitahu yang lain. Jangan sampai jatuh lebih banyak korban.
Like · ·

Pesawat rasmi kerajaan kini dilapor di Bangkok


Pesawat-Khas-Kerajaan-
Selepas berada di London, New York dan Dubai semalam, pesawat rasmi kerajaan 9M-NAA  hari ini tiba di Bangkok, Thailand pada 11.11 pagi tadi, menurut sebuah laman yang merakamkan perjalanan udara antarabangsa.
Menurut laman Flight Radar 24, pesawat Airbus A319 itu meninggalkan Dubai pada 1.53 pagi ini, selepas tiba dari London pada 12.16 pagi.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan pesawat itu untuk pergi bercuti bersama keluarga, namun Najib terpaksa bergegas pulang selepas banjir di pantai timur bertambah buruk.
Najib juga menggunakan peluang bercuti bermain golf bersama Presiden Amerika Syarikat Barack Obama di Hawaii, baru-baru ini.Setakat jam 1 tengahari ini, laman Flight Radar 24 tidak merekodkan destinasi pesawat 9M-NAA yang seterusnya.
Pesawat ity sebelum ini mendarat di beberapa tempat seperti Los Angeles, Indianapolis dan Honolulu.
Sebelum ini, PKR mempersoalkan di mana pesawat rasmi kerajaan itu berada selepas kepulangan Najib menggunakan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
Ketua Penerangan Pemuda PKR, Lee Chean Chung mempersoalkan mengapa pesawat 9M-NAA mendarat di Indianapolis dan siapa penumpang pesawat itu.
“Saya mahu tahu mengapa pesawat rasmi tidak membawa Najib pulang tetapi pesawat TUDM yang digunakan, hanya menambahkan kos?” soal Ahli Dewan Undangan Negeri Semambu itu.
Pengguna media sosial juga bertanya ke mana pergi isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor di saat pantai timur dilanda banjir besar.
“@NajibRazak Rosmah kat mana, Rosmah Rosmah kat mana (yeaa), Rosmah kat mana, Rosmah Rosmah kat mana (ditanya tanya lagi) #TaufikBatisah,” kata Lucius Maximus melalui Twitter, menggunakan bait-bait lagu penyanyi popular dari Singapura, Taufik Batisah.
Kedahkini turut bertanya: “ROSMAH MANSUR KAT MANA?”…..TERUS JADI TANDA TANYA”
Megat Trainor (@akeemzamani) pula berkata: “Rosmah ulang alik kt US shopping barang utk mangsa banjir kot #Husnuzon (sangka baik)”
Sementara Munifah (@mo0n94) berkata, “Alhamdulillah. Macam ni la FLOM yang kita nak,” merujuk kepada singkatan First Lady of Malaysia atau wanita pertama Malaysia.
Najib dalam menjelaskan aktiviti bermain golf bersama Obama di Hawaii baru-baru ini menafikan beliau mengabaikan bencana banjir seperti dituduh sesetengah pihak.
Katanya, aktiviti itu dirancang lebih awal atas dasar menjalinkan hubungan diplomasi dengan pemimpin dunia bagi mendatangkan manfaat kepada Malaysia.
Beliau berkata, jemputan itu disampaikan sewaktu Obama melawat Malaysia April lepas, dan amat sukar menolaknya kerana ia dirangka lebih awal berdasarkan jadual kedua-dua pemimpin, lapor The Malaysian Insider.
“Main golf ini bukanlah satu perkara aneh atau luar biasa… sebab zaman Tun Abdul Razak (perdana menteri kedua Malaysia), Tun Dr Ismail Abdul Rahman (timbalan perdana menteri kedua) bermain golf dengan pemimpin dunia merupakan perkara yang boleh dikatakan sebagai ‘golf diplomacy’,” katanya.

Enjin tiba-tiba mati, pesawat AirAsia ke Bandung cetuskan panik

Enjin tiba-tiba mati, pesawat AirAsia ke Bandung cetuskan panik Penumpang pesawat berkata terdengar bunyi kuat pada enjin sebelum ia tiba-tiba terhenti. -Gambar fail
KUALA LUMPUR: AirAsia Indonesia sekali lagi dilanda masalah apabila enjin salah sebuah pesawatnya bagi laluan Surabaya-Bandung tiba-tiba mati di landasan ketika hendak berlepas.

Menurut laporan Metrotvnews.com, pesawat yang membawa 120 penumpang itu mengalami masalah tersebut sewaktu hendak berlepas dari Lapangan Terbang Bandara Juanda.

Kejadian itu mencetuskan suasana panik kepada penumpang yang telah bersiap sedia berada di tempat duduk masing-masing.

Menurut seorang penumpang, Yusuf Fitriadi, terdapat bunyi yang kuat pada enjin pesawat sebelum ia tiba-tiba mati, dan pesawat mula berundur sendiri.

"Kami terkejut dan panik. Saya pun turut ketakutan. Pesawat tersebut akhirnya berundur ke posisi asal semasa kami menaikinya dan kru kabin meminta kami turun pada saat itu juga," katanya kepada Metrotvnews.com.

Pesawat itu dijadualkan bertolak jam 9.00 malam, namun mengalami masalah enjin yang dikatakan berpunca daripada monitor starter.

Juruteknik pesawat bagaimanapun berjaya memperbaiki kerosakan tersebut.

Meskipun telah dibaiki, hampir kesemua penumpang mengambil keputusan untuk tidak meneruskan perjalanan kerana bimbang akan mengalami masalah sama di udara.

Susulan itu, AirAsia telah mengembalikan wang kepada penumpang yang tidak meneruskan perjalanan dengan pesawat tersebut.

Dalam kejadian pada 28 Disember lalu, pesawat Airbus A320-200 milik AirAsia Indonesia dilaporkan hilang sebelum disahkan terhempas dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura.

Operasi mencari dan menyelamat kini sedang giat dijalankan selain usaha menjejaki bangkai pesawat serta alat perakam data penerbangan bagi mengenal pasti punca kemalangan.

Banjir: Hanya enam jam bina rumah baharu
  • Pemasangan 'flat pack' hanya ambil masa enam jam. - Foto Ihsan ZAIKHAN ABDUL RAHIM

Pemasangan 'flat pack' hanya ambil masa enam jam. - Foto Ihsan ZAIKHAN ABDUL RAHIM
1 / 1
SHAH ALAM – Melihat nasib mangsa-mangsa banjir yang kehilangan tempat berteduh, sebuah Syarikat pembinaan bumiputera, Gerbaru Jaya Sdn Bhd (GJSB) tampil dengan idea untuk membina rumah baharu atau sementara buat mereka.

Pemiliknya, Zaikhan Abdul Rahim berkata, pihaknya sedia bekerjasama dengan kerajaan bagi membantu mangsa yang kehilangan rumah dalam tempoh yang singkat dengan binaan teknologi kabin terkini, ‘flat pack’.

Malah, pihaknya sedia menawarkan diskaun pemasangan sekiranya ada pihak yang sudi menghulurkan sumbangan tenaga untuk pemasangan dan logistik.

“Mangsa-mangsa banjir boleh bantu sama-sama pasang. Saya akan latih sukarelawan yang mahir untuk pasangkan. Boleh jimat kos

“Kita bentuk kumpulan sukarelawan yang ada kemahiran untuk membantu cepatkan pemasangan ‘flat pack’ ini. Jika bergantung pada pekerja saya semata-mata memang lambat dan ini sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat (CSR) kami juga.

“Malah lebih baik jika ada yang mahu menaja lori dan kren untuk mengangkut. Semua berganding bahu menjayakan ini, kalau mahu pasti boleh,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Namun katanya, ramai yang keliru antara ‘flat pack’ dengan kontena yang memang direka untuk penyimpanan barang-barang itu.

“Pada pendapat saya, kontena itu sendiri tidak sesuai untuk didiami sebenarnya. Rekaan kontena ini untuk barang-barang. Jadi, bila kita nak ubahsuai untuk penginapan, ia memerlukan ‘detailing’ yang banyak.

“Maksudnya, dindingnya, penebatannya kena tambah, nak potong untuk tingkap dan pintunya... banyak benda. Ia melibatkan banyak isu keselamatan yang perlu dipantau oleh jurutera yang bertauliah ataupun konsultan yang dilantik,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata ‘flat pack’ boleh dipasang mengikut kesesuaian hingga ke taraf hotel.

“Ia seperti kotak datang dalam keadaan leper. Kemudian kita naikkan dinding di bahagian kiri, kanan, depan, belakang dan atapnya.

“Ketebalan dindingnya itu mencecah 100 milimeter (mm) dan material untuk dinding di bahagian dalam itu pula boleh dibuat daripada PU atau Rockwool.

“Kalau nak, kita boleh tambah dengan satu lagi lapisan di sebelah dalam dinding itu boleh sampai taraf hotel,” katanya.

Dalam pada itu, menyentuh soal bencana banjir yang melanda Pantai Timur, beliau mengesyorkan agar kerajaan menyediakan satu kawasan yang luas untuk diwujudkan pusat bencana dan membina rumah sementara dari ‘flat pack’.

“Sekiranya kerajaan menyediakan satu tapak yang luas seperti mana yang dibuat di Jepun dan sebagainya sebagai satu pusat bencana, kita boleh bina dengan cepat.

“Bila habis banjir, rumah-rumah ini akan ‘hilang’, kita simpan elok-elok di suatu kawasan lain,” katanya.

Jelasnya, binaan tersebut boleh disiapkan hanya dalam tempoh enam jam bagi setiap ukuran 20x8 kaki persegi yang lengkap dengan kemudahan-kemudahan asas dalam rumah.

“Orang kata pada saya, harganya mahal sebab harga bagi 20x8 kaki persegi anggaran bajet yang wajar adalah RM25,000 hingga RM28,000 untuk sebuah ‘flat pack’.

“Secara kasarnya, saya tafsirkan 20 peratus hingga 25 peratus lebih tinggi daripada binaan batu bata. Tetapi kita kena tengok kesesuaian ekoran masalah banjir di Kelantan ini yang begitu mendesak.

“Kalau guna batu bata, berapa lama kita perlu tunggu untuk siapkan satu bangunan?,” katanya.

Arah kembalikan pampasan
  • Azmin turut menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul peringkat Negeri Selangor, semalam. Azmin turut menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul peringkat Negeri Selangor, semalam.
1 / 1
SHAH ALAM – Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali meminta lapan bekas pegawai Pemerbadanan Menteri Besar Selangor (MBI) memulangkan semula bayaran pampasan sebanyak RM2.6 juta yang diterima kerana tidak mengikut tatacara dan prosedur kewangan yang sah.

Katanya, pengurusan baharu MBI telah memaklumkan surat akan dikeluarkan kepada lapan bekas pegawai berkenaan dan pengembalian pampasan itu perlu dilakukan dalam tempoh 14 hari dari tarikh surat dikeluarkan.

“Saya dimaklumkan oleh pihak pengurusan MBI bahawa surat akan dihantar kepada semua lapan bekas pegawai itu dan arahan pemulangan wang dibuat selepas mendapati ada beberapa perkara yang telah melanggar tatacara dan peraturan kewangan.

“Keputusan ini dibuat setelah mendapat nasihat daripada pihak peguam. Justeru, pengurusan yang baharu memutuskan untuk menghantar surat kepada mereka sebagai peringatan supaya kembalikan wang,” katanya ketika ditemui selepas majlis sambutan Maulidur Rasul peringkat Negeri Selangor di sini, semalam.

Bagaimanapun, Timbalan Presiden PKR itu tidak pasti tarikh surat arahan pemulangan dikeluarkan kerana ia di bawah kendalian pengurusan MBI.

“Kita beri peluang kepada mereka meneliti terlebih dahulu kandungan surat tersebut dan mengambil tindakan seperti yang telah diputuskan,” katanya.

Susulan arahan pemulangan kesemua bayaran pampasan yang diterima pada 22 September 2014 itu, Azmin menjamin kesemua lapan bekas pegawai MBI berkenaan akan dibayar mengikut peruntukan yang sah.

“Pembayaran yang dibuat dengan jumlah yang terlalu besar itu jelas melanggar tatacara dan peraturan kewangan serta syarat-syarat kontrak yang telah mereka persetujui sebelum ini.

“Jadi sudah tentulah mereka kena kembalikan semua wang itu, kemudian  MBI akan teliti apa kelayakan yang boleh dibayar kepada mereka,” katanya.

Sebelum ini, hasil siasatan Perbendaharaan Negeri mendapati bayaran pampasan itu tidak mengikut tatacara dan prosedur yang sah.

Laporan audit mendapati kelulusan pembayaran pampasan sebanyak 30 peratus daripada gaji terakhir didarabkan dengan jumlah bulan berkhidmat dan persetujuan bagi melaksanakan skim pemberhentian secara sukarela (VSS) tidak mengikut  prosedur yang betul.3:35PM - 4 Jan 2015

Apa polis beritahu FBI tentang geng 14K?

Sejak 2008 lagi Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengenal pasti tiga orang rakyat Malaysia sebagai anggota kumpulan kongsi gelap 14K, sebuah entiti jenayah terancang rentas negara.

Mereka juga mendapati bahawa 14K beroperasi di Malaysia, dengan pelbagai aktiviti daripada perjudian haram, penggubahan wang haram dan penyeludupan dadah.

Ini antara kandungan dalam dokumen dalaman Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Amerika Syarikat (AS) yang diperoleh Malaysiakini.

Dokumen itu diserahkan kepada bukti di mahkamah AS dalam kes melibatkan Paul Phua Wei Seng yang didakwa seorang raja judi.

Phua menjadi salah seorang daripada tiga nama itu, menurut atase FBI di Kuala Lumpur, seperti dinyatakan dalam dokumen itu,

Pihak pendakwaan AS, yang percaya Phua anggota kumpulan itu, mengenakan pertuduhan perjudian haram kepadanya.

Phua menjadi perhatian selepas Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi menulis surat bertarikh 18 Disember 2014 kepada Timbalan Pengarah FBI Mark F Giuliano dengan mengatakan Phua bukan anggota 14K.

Zahid juga mendakwa bahawa Phua membantu Malaysia dalam perkara melibatkan keselamatan awam dan berharap dia dapat pulang ke negara ini.

Ia dilihat bertentangan dengan apa yang telah dimaklumkan oleh polis Malaysia kepada FBI pada 11 Jun 2008.

Kwong Wah Yit Poh melaporkan Zahid sebagai enggan mengulas perkara itu ketika ditanya pemberita di Putrajaya semalam dan  beliau akan membuat sidang media berkaitan perkara itu pada masa lain.

Manakala Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar (atas) ketika ditanya Malaysiakini juga enggan mengulas berhubung dakwaan polis membuat silap dalam laporannya berkaitan warganegara Malaysia itu, yang didakwa sebahagian daripada jaringan kongsi gelap antarabangsa.

Ini kerana, kata Khalid, kes itu sedang didengar di mahkamah AS.

Tiada ulasan: