Khamis, 1 Januari 2015

BERSATU MEMANG DISURUH OLEH ALLAH...TAPI BARSATU UNTUK ISLAM DENGAN MELAKUKAN KETAATAN KEPADA ALLAH... BERSATU MENCEGAH MUNGKAR....BUKAN BERSATU MENGUNTUNGKAN MANA2 PIHAK LEBIH2 POLITIK PERKAUMAN YANG TAK IKUT LUNAS2 ISLAM...ITU PARAH DAN ALLAH TAK SURUH BEGITU...PARTI BUAT KEDUA2....MAKRUF BUAT...MUNGKAR PUN BUAT

Subhanallah.. Kuasa Allah, Ikan gergasi terdampar di KG Forest, Sandakan, Sabah.
Allahuakbar !
Bersatulah untuk kebaikan rakyat, kata Mufti Perak
  • Harussani Zakaria Harussani Zakaria
1 / 1
KUALA LUMPUR - Menjadi tanggungjawab kepada mana-mana pemimpin membela nasib rakyat apatah lagi yang baharu sahaja ditimpa musibah, kata Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria.
Beliau berkata, walaupun berlainan ideologi, Islam mengajak umatnya bersatu bukannya berpecah-belah.

“Berbeza pandangan itu perkara biasa tetapi bukan sampai menyusahkan rakyat. Islam mengajak semua bersatu dan ini mungkin masa yang paling sesuai untuk Pas dan Umno bekerjasama demi kepentingan rakyat," katanya ketika mengulas cadangan kerajaan campuran di Kelantan bagi membolehkan proses pembangunan semula.

Katanya, setiap pemimpin diingat berpegang amanah yang diberi agar tidak mementingkan peribadi sahaja.
“Insya-ALLAH langkah ini mampu membantu rakyat khususnya di Kelantan membina kehidupan,” katanya.
Sementara itu, Pengerusi Muttaqa Asatizah dan Pendakwah Malaysia (Murshid), Dr Zaharuddin Abdul Rahman berkata, langkah itu sangat baik dilakukan ketika ini di mana rakyat terjejas mahukan pembelaan sewajarnya bukan lagi berdepan dengan sebarang masalah.
“Rakyat penat dan sedih dengan kemusnahan dialami dan mereka harapkan ada bantuan segera untuk memulakan kehidupan," katanya.
Tambahnya, ini bukan masa bercakap tentang kepentingan ideologi tetapi mengenai pembangunan rakyat.

Anwar: Semua pihak perlu kurangkan berpolitik
  • Anwar ketika ditemui pemberita di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, semalam. Anwar ketika ditemui pemberita di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, semalam.
1 / 1
KOTA  BHARU - Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyarankan semua pihak termasuk jentera partinya agar tidak terlalu berpolitik ketika keadaan rakyat di Pantai Timur khususnya Kelantan menghadapi musibah banjir.
Anwar berkata, dalam keadaan sekarang, kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan perlu memberi tumpuan terhadap usaha meringankan beban mangsa banjir.

“Saya mohon supaya semua pihak beri tumpuan kepada kerjasama dan bagi ruang serta peluang kepada semua yang mahu membantu, jangan ada cengkaman politik mahupun diskriminasi.

“Jangan lihat dari segi kepentingan politik, lihat kepada kepentingan rakyat,” katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di sini, untuk melawat mangsa banjir di negeri ini, semalam.

Ketika mengulas dakwaan mengatakan beliau tidak sensitif kerana masih berada di luar negara walaupun banjir besar melanda Kelantan, Anwar memberi alasan faktor tiket kapal terbang sebagai halangan beliau bersama rakyat.

“Saya minta maaf kalau saya lambat datang. Memang saya tiada ada keupayaan untuk balik segera kerana tidak ada penerbangan, tempahan tiket tidak boleh ditukar.

“Gambar saya mengayuh basikal yang disebarkan itu sebenarnya sebelum banjir lagi, takkan saya naik basikal sebelum banjir pun nak dijadikan isu,” katanya.

Bagaimanapun katanya, dalam tempoh bencana tersebut, beliau sentiasa mendapatkan maklumat melalui pimpinan parti yang berusaha untuk memberi bantuan sewajarnya.

Katanya, dalam keadaan genting itu, tidak perlu mengumumkan peruntukan wang berjuta-juta, sebaliknya apa yang penting menyegerakan bantuan makanan dan keperluan lain kepada mangsa banjir.

12 GAMBAR : Inilah HASIL MENGEJUTKAN Selepas Pintu Empangan Patani Dibuka !!! |

// // Leave a Comment
12 GAMBAR : Inilah HASIL MENGEJUTKAN Selepas Pintu Empangan Patani Dibuka !!! | Setelah pintu Empangan Banglang - Bendang Setar - Jala. di buka Penduduk tempatan beramai2 datang menyaksi Air yang dilepaskan dan ada yang datang untuk menangkap ikan yang keluar dari pintu Empangan yang di buka. Inilah hasilnya. via siakapkeli.












Tangisan kutip daging anak

Oleh Asmah Rusman

asmah_rusman@hmetro.com.my

Kajang: Suasana hiba menyelubungi lokasi nahas jalan raya apabila seorang ibu dilihat tunduk menangis sambil mengutip cebisan daging dan otak anak lelakinya yang maut.
Dalam kejadian jam 9.30 pagi semalam, wanita malang itu mengambil masa lebih 10 minit untuk mengumpulkan cebisan mayat anaknya yang hancur digilis lori tanah di Batu 12 1/2, Jalan Hulu Langat di sini.
Kemalangan berhampiran Taman Sri Nanding itu meragut nyawa anaknya, Muhammad Khairul Ashraf Kamarulzaman, 15, dan seorang lagi remaja, Muhammad Fais Mohamad Daud, 16.
Kedua-dua mangsa itu dikatakan dalam perjalanan menunggang motosikal untuk mengecat masjid di Sungai Besi.
Mangsa mengambil upah mengecat masjid itu bagi mencari duit poket sempena musim cuti persekolahan.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 1 January 2015 @ 5:09 AM


WANITA mengutip cebisan daging dan otak mayat anaknya yang terbabit dalam kemalangan.

Sukan Star TV added 4 new photos.
4 mins ·
Kiriman sahabat SSTV
Salam,pagi ni aku nk crita pasal harga minyak arini dan mohon sebarkan ke seluruh malaysia.1 stesen minyak caltex di lebuh bandar utama,bandar utama sgt kurang ajar nk kaut untung lebih xnak turunkan harga minyak walau dah hampir pukul 7pagi 1/1/2015 sedangkan stesen minyak petron sebelah dah turunkan harga minyak.beginikah cara kerajaan mengawal harga minyak dengan membiarkan pengusaha stesen minyak menipu rakyat.dimana menteri dan dimana penguat kuasa kpdnkk?mgkin diaorg sedang nyenyak tido.aku sempat selamatkan 3-4 org dari kena tipu masa tu.bukti stesen minyak tu xturunkan harga aku ada.aku buat 'test purchase' sbg bukti utk aku buat aduan rasmi ke kpdnkk.smoga siasatan cepat dan tiada unsur rasuah.pengusaha stesen minyak macam ni harus dikenakan tindakan yg wajar dimasa rakyat terpaksa menanggung kos hidup yg tinggi skrg ni,mereka masih lg nk cekik duit rakyat.smoga manjadi pengajaran utk yg baru nk cuba2 kaut untung lebih.aduan rasmi aku nk buat lps balik dari bantu mangsa banjir di kelantan,insyaallah.


Sukan Star TV's photo.
Sukan Star TV's photo.
Like · · · 19
 Punca sebenar 133 askar wanita Amerika termengandung di Iraq









Perang di Iraq oleh Amerika masih tinggal sisa-sisa. Walaupun kerajaan Saddam tumpas, kini masih ada askar Amerika di sana.
Askar wanita yang akan ke Iraq diarahkan Kementerian Pertahanan Amerika supaya membawa kondom. Ini kerana berlaku peningkatan kehamilan yang agak mebimbangkan semasa misi ketenteraan. Ada juga iklan di dalam sebuah majalah tentera memberi amaran kepada askar wanita supaya mengambil perlindungan kerana terdapat 50 lelaki untuk setiap wanita.

Peraturan ketenteraan di Amerika melarang askar mengadakan hubungan di kawasan perang. Namun menurut cerita dari pegawai tentera, larangan itu diabaikan sekiranya hubungan itu berlaku antara askar berpangkat yang sama (same rank) dan juga jika tidak mendatangkan kesan kepada operasi. Inilah punca sebenarnya selain ratio 50 lelaki untuk 1 wanita.






Statistik yang dikeluarkan menunjukkan 133 askar wanita hamil di Iraq dariapada Januari 2003 hingga tahun lepas. -sumber
Eropah dilitupi salji tebal
  • Lapangan terbang Munich, Jerman turut dilitupi salji tebal hingga menyebabkan 45 penerbangan terpaksa dibatalkan. Lapangan terbang Munich, Jerman turut dilitupi salji tebal hingga menyebabkan 45 penerbangan terpaksa dibatalkan.
1 / 1
BERLIN - JERMAN. Salji tebal dan suhu sejuk melampau melanda kebanyakan kawasan di tengah dan tenggara Eropah sejak beberapa hari lalu.
Kebanyakan laluan utama turut ditutup hingga mengakibatkan pelancong yang berhasrat untuk bermain ski di pergunungan Alp Bavaria, di selatan Jerman terkandas.

Di Perancis, salji setebal 30 hingga 60 sentimeter (sm) menyebabkan pihak berkuasa terpaksa mengisytiharkan amaran peringkat jingga di kebanyakan kawasan di timur dan tenggara negara terbabit.

Sementara itu, Kementerian Dalam Negeri memaklumkan kira-kira 83 pusat penempatan telah dibuka kepada mana-mana pengunjung yang terkandas sebagai usaha untuk mengurangkan kesesakan.

Cuaca luar biasa itu dilaporkan akan berterusan di seluruh kawasan timur dan tengah Eropah selama beberapa hari dengan suhu berada di bawah paras sifar menurut laporan TWN.
Sambut baik bina rumah sementara
  • Rumah penduduk hilang dihanyutkan arus deras dalam kejadian banjir Selasa lalu. Rumah penduduk hilang dihanyutkan arus deras dalam kejadian banjir Selasa lalu.
1 / 1
GUA MUSANG - Mangsa banjir yang kehilangan rumah akibat dihanyutkan arus deras dalam musibah banjir terburuk seminggu lalu, menyambut baik pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membina rumah sementara buat mereka.

Ia sekali gus dapat menghilangkan rasa hiba dan kerisauan untuk mencari tempat tinggal baharu sebelum mereka dapat membina semula rumah di tapak rumah masing-masing yang mengambil masa panjang.

Mereka menyifatkan pengumuman Perdana Menteri itu sebagai langkah simpati kerajaan terhadap mereka yang kehilangan tempat tinggal dan hilang tempat bergantung akibat kejadian banjir besar itu.

Ketika ditemui rata-rata mereka masih bersedih dengan kejadian  yang menimpa kerana semuanya tinggal sehelai sepinggang dan memerlukan pelbagai bantuan serta sumbangan daripada mana-mana pihak khususnya kerajaan.

Dalam kejadian banjir Selasa lalu, kira-kira 150 rumah dihanyutkan arus deras di beberapa kampung sekitar daerah ini yang paling teruk terjejas di Kampung Baru Hulu dan Lembaga.

Kelmarin, Perdana Menteri mengadakan lawatan kerja sehari ke kawasan dilanda banjir termasuk sekitar bandar ini, Manek Urai dan Kuala Krai sebelum mengumumkan pembinaan rumah sementara untuk mangsa banjir kehilangan rumah.

Menurut seorang penduduk di Kampung Lembaga, Mek Nab Ismail, 70, kehadiran Perdana Menteri melawat mangsa banjir mampu menghilangkan tekanan fikiran mengenai kejadian itu.

Katanya, perkara itulah yang ditunggu-tunggu mangsa banjir yang kehilangan rumah kerana tidak ada tempat lagi untuk berlindung buat sementara sebelum dapat membina semula rumah.

“Kini makcik boleh tinggal sementara di rumah anak, tetapi tidaklah selama-lamanya tinggal di situ sedangkan makcik ada tapak rumah sendiri.

“Makcik rasa lega sikit dengan pengumuman Perdana Menteri untuk membina rumah sementara untuk mangsa banjir yang kehilangan rumah dan makcik terima dengan hati terbuka,” katanya.

Sakri Mohd Noor, 51, pula terharu kunjungan Perdana Menteri untuk melawat kawasan rumah yang dihanyutkan arus deras dan ini menandakan kerajaan bawahnya amat prihatin dengan nasib menimpa rakyat Kelantan.

Menurutnya, sekarang keluarganya terpaksa tinggal sementara di pusat pemindahan banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Indera Petra 2 (SMKTIP2).

Katanya, peluang untuk tinggal di situ hingga 10 Januari depan sahaja kerana pada 11 Januari sekolah penggal pertama akan dibuka dan kemungkinan mangsa banjir tidak lagi dibenarkan tinggal di situ.

“Tak tahulah saya bersama mangsa banjir lain yang kehilangan rumah nak tinggal di mana pula kerana rumah untuk disewa pun tidak ada lagi di sekitar bandar ini,” katanya.

Tiada ulasan: