Jumaat, 12 Ogos 2011

JAHIL FEQAH SATU HAL...BAGAIMANA JAHIL TAUHID DAN TASAUF..LENGAKAPLAH.....

Khalid tak tahu beza rusuhan dengan himpunan aman
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 12 Ogos: PAS menyanggah kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar yang menyamakan rusuhan di London dengan perhimpunan aman di Malaysia, khususnya perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu.

Timbalan Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, Khalid seharusnya tahu membezakan di antara rusuhan dan perhimpunan aman yang dirancang rapi selain meminta kerjasama pihak polis sendiri.

"Saya menyanggah kenyataan Khalid itu. Kenyataan itu tidak tepat sebab kita bukan buat rusuhan tetapi perarakan aman yang dirancang berbulan-bulan lamanya oleh beberapa badan bukan kerajaan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Anggota Parlimen Bukit Gantang itu juga berkata, rusuhan yang berlaku di London ternyata berbeza dengan perimpunan Bersih 2.0 dari segi matlamat dan caranya.

Jelasnya, rusuhan di London berlaku kerana ratusan ribu penduduk hilang pekerjaan kerana kegawatan ekonomi yang mendadak dan harga barang yang meningkat sebaliknya perhimpunan Bersih 2.0 menuntut ketelusan dalam sistem pilihan raya.

"Di London mereka mengamuk secara mengejut,serta merta, tidak ada perancangan dan tidak ada orang yang beratnggungjawab.

"Di Malaysia kita ada NGO yang bertanggungjawab, kita ada pengarah dan dibincang dengan pihak berkuasa sepanjang masa dalam tempoh yang lama untuk perarakan aman," katanya.

Khalid sebelum ini menulis di laman sosial facebook seolah-olah mempertahankan tindakan polis menggunakan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan himpunan Bersih 2.0 kononnya untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.

Sementara itu, sambil membandingkan tindakan polis di London dengan di Malaysia, beliau menyifatkan polis Malaysia sebagai kejam terhadap peserta perhimpunan aman.

"Di London walaupun suasana huru hara berlaku tapi pihak polis masih tidak menggunakan kekerasan dengan membedil gas pemedih mata atau meria air.

"Mereka cuma guna cota dan ada di antara mereka tidak diberikan kelengkapan untuk menghadapi rusuhan, maksudnya mereka masih ada lagi tata susila kepolisan.

"Di Malaysia polis kejam kerana bertindak kasar walaupun perarakan dirancang awal bahkan polis diberitahu awal, kita ada pertanggungjawaban," katanya.

Rusuhan di London, terutamanya di Tottenham bermula Sabtu lalu selepas seorang seorang suspek mati ditembak polis.

Rusuhan bermula di Tottenham, kemudian merebak ke Wood Green, Enfield Town, Ponders End dan Brixton melibatkan pelbagai kelakuan ganas dan merebak ke seluruh kawasan lain di London.

Dalam rusuhan itu Polis Metropolitan London diserang manakala kedai dirompak dan bangunan dibaling batu.

Mereka membantah apabila Mark Duggan, pemuda beruisa 29 tahun ditembak polis mati ketika polis berusaha menangkap pengedah dadah kokain dan ahli 'Star Gang' sedangkan beliau tidak bersenjata.


'Utusan cuba lagakan saya'
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 12 Ogos: Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan (gambar) kesal dengan manipulasi akhbar Umno, Utusan Malaysia yang disifatkan "membuat kesimpulan ikut suka dia" berhubung tulisan beliau bertajuk 'Pemuda PAS konsisten pertahan aqidah' yang disiar di blognya baru-baru ini.

Tulisan tersebut adalah pendirian Dewan Pemuda PAS Pusat berhubung pemeriksaan oleh Jabatan Agama Islam Selangor Jais terhadap satu majlis yang berlangsung di Gereja Methodist Damansara Utama (GMDU).

Utusan dalam laporan muka hadapannya hari ini menyimpulkan, Nasrudin dikecam hebat oleh pimpinan PAS ekoran tulisannya itu yang turut menyebut akan mempertahankan aqidah umat Islam daripada dirosakkan sekalipun dengan nyawa dan darah.

Akhbar Umno itu juga cuba membayangkan wujud percanggahan antara pendiriannya dengan keputusan PAS Pusat yang mahu mendengar penjelasan dari kedua-dua pihak iaitu Jais dan pihak gereja.

Menjelaskan dakwaan itu kepada Harakahdaily, Nasrudin berkata tindakan Utusan itu sengaja untuk melaga-lagakan pemimpim dalam PAS dan Pakatan Rakyat.

"Saya tidak bertanggungjawab dengan ulasan Utusan tersebut. Saya tidak pernah membuat kenyataan kepada Utusan, ini sengaja untuk melaga-lagakan.

"Cuba lihat kepala tulisan saya itu, saya nyatakan dengan jelas bersetuju dengan langkah PAS Pusat," katanya.

Perenggan pertama tulisannya beliau menyebut: "Setuju benar saya dengan pendekatan yang diambil oleh PAS Pusat untuk bertemu dengan JAIS dan pihak Gereja sebelum membuat keputusan muktamad dalam menangani isu sensitif seperti ini. Sewajarnya PAS melangkah dengan penuh waspada sebelum mengambil apa jua pendirian setelah dilihat isu ini cuba dimanipulasi oleh pihak tertentu bagi menangguk political millage dalam kekeruhan situasi yang dialami."

Menjelaskan maksud keseluruhan tulisannya yang juga disiar pada ruangan Kolum di Harakahdaily, beliau memberitahu pemuda PAS mahu menyatakan kepada rakyat bahawa mereka tegas untuk mempertahankan aqidah Umat Islam dari dirosakkan mana-mana pihak.

Pada masa yang sama jelasnya, mereka tetap menjaga hak-hak orang bukan Islam untuk mengamalkan ajaran agama mereka.

Tulisan itu juga menurutnya mahu memberi peringatan kepada semua pihak termasuk Umno BN agar tidak melakukan sebarang aktiviti yang boleh merosakkan aqidah umat Islam.

Mengenai sokongan kepada tindakan Jais pula, beliau berkata ianya dibuat atas dasar Jais sebagai badan penguatkuasa agama.

Bagaimanapun dari sudut prosedur, Jais wajar ditegur jika ianya salah.

"Kita sokong Jais sebagai badan penguatkuasa agama. Saya pernah dihalang oleh Jais mengajar agama di Selangor dahulu tapi soal prosedur masalah lain.

"Macam polis juga, saya pernah beberapa dikasari oleh polis ketika adakan himpunan aman. Tetapi tanggungjawab polis mencegah jenayah kita kena sokong," katanya.


PAS pilih JAIS atau DAP, jawabnya PAS pilih Islam
http://mutaligat.blogspot.com

Maka bertarilah kalam Mashitah, Ulama Wanita Umno dalam akhbar Sinar Harian hari ini menghentam PAS kononnya PAS takut kepada DAP sehingga tidak berani menegakkan kebenaran dalam isu pemeriksaan JAIS terhadap gereja kristian baru-baru ini.

Katanya, PAS sudah tunduk kepada DAP dan tidak lagi berjuang dengan prinsip asalnya iaitu Islam.

Saya hairan sejak bila pula Mashitah simpati dan peka terhadap perjuangan PAS. Apa yang menyebabkan tiba-tiba beliau simpati kepada PAS. Lebih baik dia mereformasikan Umno supaya mengambil Islam sebagai asas perjuangan.

Dengan kuasa yang ada mereka boleh melaksanakan Islam di dalam negara kita ini. Undang-undang murtad yang sepatutnya sudah lama digubal dan digunapakai di Malaysia ini tidak dilaksanakan oleh Umno sebab apa? Mengapa Mashitah tidak bising?

Dalam isu JAIS ini, PAS tidak pernah tunduk kepada sesiapa. PAS tetap dengan prinsipnya iaitu aqidah umat Islam mesti dipertahankan. PAS sudah lama berjuang supaya undang-undang murtad ditegakkan di negara kita......malangnya setiap kali PAS mengusulkannya di Parlimen ianya ditolak mentah-mentah oleh Umno. Usul mengenai murtad ditolak mentah-mentah termasuk usul yang pernah dibentangkan oleh YB Salahuddin Ayub pada Sidang Parlimen beberapa tahun lalu. Sudah beberapa kali PAS cuba usulkan malangnya ia tetap ditolak mentah-mentah oleh kerajaan pimpinan Umno.

PAS mengambil langkah yang cermat dalam hal ini kerana PAS kenal siapa JAIS dan PAS juga tahu kewujudan gerakan kristianisasi. PAS mengambil langkah mengikut undang-undang murtad ala Umno (sangat minima) yang ada di dalam negara kita.

PAS kenal JAIS, PAS kenal siapa di dalam dan dibelakang JAIS. Semua orang tidak lupa JAIS pernah merobohkan surau, JAIS pernah menghalang Ustaz mengajar di Masjid dan Surau. JAIS pernah menangkap Ustaz ....Kalau JAIS begitu sombong dan angkuh merobohkan surau atas dasar politik sempit apakah tidak ada kemungkinan JAIS juga melakukan apa sahaja kerjanya untuk kepentingan pihak tertentu.

Dalam masa yang sama PAS tidak akan sekali-kali berkompromi dengan pihak-pihak yang melanggar undang-undang sedia ada. Jika benar ada unsur-unsur penyebaran ajaran kristian kepada umat Islam ianya mesti dihalang dan dibenteras. Sebab itu PAS ingin bertemu dengan gereja dan JAIS untuk mendapatkan maklumat sebenar dan selepas itu mengambil ketetapan yang sahih dan tepat.

PAS sejak dari dahulu konsisten dalam hal menjaga aqidah ....tetapi siapa yang selalu memberikan jawapan bahawa isu murtad ini isu remeh, baru sedikit yang murtad ....siapa yang selalu mempersenda-sendakan isu murtad ...tepuk dada tanya iman.

Semua orang tahu siapa Umno dan apa tindakan Umno dalam isu murtad. Mengapa dalam isu JAIS ini Umno begitu beriya-iya mengambil tahu. Bagaimana dengan pendedahan Mufti Perak, Tan Sri Harussani bahawa ratusan ribu umat Islam murtad di Malaysia. Apa tindakan Umno? Mana undang-undang murtad yang digubal oleh kerajaan Umno? Bagaimana dengan kisah murtad Aishah Bokhari, Hartina Kamaruddin dan lain-lain mengapa sehingga hari ini ianya senyap dan sunyi. Mengapa Umno yang berkuasa tidak mahu menyokong usul PAS yang mahukan undang-undang murtad yang selaras dengan tuntutan Islam di gubal dan diamalkan di negara kita?

Mengapa Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas yang dipecat? Siapa pula yang menyokong IFC suatu ketikan dahulu. Adakah PAS atau pemimpin PAS yang menyokong IFC? Sedangkan PAS konsisten menentangnya ..

Saya mengharapkan Mashitah tidak payahlah sibuk menempelak dan memperlekehkan PAS. Ada baiknya beliau memperjuangkan perkara-perkara asas Islam dalam Umno yang masih belum diselesaikan. Alangkah baiknya beliau menasihat dan memastikan isteri Perdana Menteri dan menteri-menteri Islam tutup aurat. Itu belum kita sentuh isu-isu besar seperti hukum Islam, riba, hudud dan sebagainya. Cukup buat permulaan Mashitah selesaikan isu aurat itu dahulu,,,,,yang mana dalam PAS, kanak-kanak PASTI (Tadika PAS) pun tahu aurat mesti ditutup...


Umno terlibat manipulasi pilihan raya?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Ogos: Dewan Pemuda PAS Malaysia berjaya mendapatkan bukti bahawa terdapat unsur-unsur manipulasi dalam pilihan raya yang mungkin melibatkan Umno.

Pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasinya, Suhaizat Kaiat (gambar) berkata, pendedahan yang telah dibuat sebelum ini terdapat dua individu yang 99% sama indentitinya dan hanya dibezakan dengan beberapa nombor kad pengenalan sahaja.

"Dua identiti ini sangat mencurigakan," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Bukti pertama

Dua identiti MOHD BAHAR BIN OMAR hanyalah dibezakan dengan nombor 5 dan nombor 8 di dua digit terakhir nombor kad pengenalan mereka. Salah satu identiti ini adalah mustahil wujud di alam nyata.

Identiti MOHD BAHAR BIN OMAR yang mempunyai no kad pengenalan 800105025489 adalah ahli Umno seperti butiran di bawah:

Nama: MOHD BAHAR BIN OMAR
No Kad Pengenalan: 800105025489
No. Ahli UMNO: 02914008
Negeri: K – KEDAH
Bahagian: 018 - KULIM-BANDAR BAHARU
DUN: 01835 – KULIM
Cawangan: 01835029 - JALAN JUNJUNG

MOHD BAHAR BIN OMAR adalah ahli Pemuda Umno Bahagian Kulim Bandar Baharu, Kedah.

Identiti kedua MOHD BAHAR BIN OMAR yang mempunyai nombor kad pengenalan 800105025459 adalah pengundi hantu.

Bukti Kedua

Dua identiti FATEN DIANA BINTI HASSAN hanyalah dibezakan dengan nombor 5 dan nombor 8 di digit ke empat nombor kad pengenalan mereka. Salah satu identiti ini adalah mustahil wujud di alam nyata.

Identiti FATEN DIANA BINTI HASSAN yang mempunyai no kad pengenalan 810822035400 adalah ahli Umno seperti butiran di bawah:

FATEN DIANA BINTI HASSAN adalah ahli Puteri Umno Bahagian Tumpat, Kelantan. Identiti kedua FATEN DIANA BINTI HASSAN yang mempunyai nombor kad pengenalan 810522035400 adalah pengundi hantu.

Nama: FATEN DIANA BINTI HASSAN
No Kad Pengenalan: 810822035400
No. Ahli UMNO: 03252506
Negeri: D – KELANTAN
Bahagian: 019 – TUMPAT
DUN: 01902 – KELABORAN
Cawangan: 01902021 - DALAM RHU PANTAI

Bukti Ketiga

Dua identiti SHARINA BINTI MAT ARIF hanyalah dibezakan dengan nombor 7 dan nombor 9 di digit ke enam nombor kad pengenalan mereka. Salah satu identiti ini adalah mustahil wujud di alam nyata.

Identiti SHARINA BINTI MAT ARIF yang mempunyai no kad pengenalan 800727095094 adalah ahli Umno seperti butiran di bawah:

SHARINA BINTI MAT ARIF adalah ahli Puteri Umno Bahagian Padang Besar, Perlis.

Identiti kedua SHARINA BINTI MAT ARIF yang mempunyai nombor kad pengenalan 800729095094 adalah pengundi hantu.

Pemuda Umno dan Puteri Umno di atas berkemungkinan mengundi dua kali dengan meyakinkan Ketua Tempat mengundi (KTM) menggunakan keadah-keadah berikut:

Nama, No Kad Pengenalan, No. Ahli Umno, Negeri, Bahagian, DUN, Cawangan

: SHARINA BINTI MAT ARIFF
: 800727095094
: 02999301
: R – PERLIS
: 001 - PADANG BESAR
: 00105 – SANTAN
: 00105010 - KAMPONG PETAL

1. Menggunakan kad pengenalan palsu atau;
2. Menggunakan lesen kenderaan palsu atau;

3. Menggunakan kad pengenalan asli tetapi tetap dibenarkan menggundi kerana kesalahan kecil atau ;
4. Menggunakan borang 11 untuk membuat akuan diri atau
5. Mengunakan keadah-keadah yang difikirkan sesuai ditempat mengundi.

Menurut Suhaizan, bukti-bukti di atas seolah-olah membuktikan bahawa Umno terlibat dalam manipulasi pilihanraya di negara ini.

Justeru, tegasnya, Pemuda PAS Malaysia mendesak Perdana Menteri selaku Presiden Umno membuat penjelasan berkenaan penemuan bukti tersebut.

"Tidak mungkin ini satu kebetulan kerana data-data yang kita miliki terlalu banyak," ujarnya.

Katanya, tiga bukti yang diberikan itu hanyalah contoh untuk membuktikan bahawa perkara itu benar-benar berlaku.

"Jika Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menuduh isu Mismah ciptaan pembangkang, maka saya ingin bertanya manipulasi pilihan raya ini ciptaan siapa?" soalnya yang Ketua Pemuda PAS Johor.


Jangan kaitkan rusuhan dengan himpunan aman
Yap Heng Lung

SUARAM mengutuk kenyataan Timbalan Keua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, bahawa kekacauan boleh dielakkan dengan mengadakan sekatan untuk menghalang rakyat berhimpun apabila dia menggunakan contoh insiden yang berlaku di ibu negara England, London di mana rakyat tersebut mengadakan protes pada masa kini.

Timbalan KPN tidak boleh mengaitkan protes rusuhan di England sama dengan perhimpunan aman yang dijalankan oleh masyarakat di negara ini terutama perhimpunan Bersih 2.0 yang menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Malahan, Khalid berasa bangga dengan tindakan polis terhadap perserta pada perhimpunan Bersih 2.0. Perlembagaan persekutuan artikel ke-10 dan juga Universal Deklarasi Hak Asasi Manusia 1948 artikel ke-20 menjaminkan hak rakyat untuk berhimpun secara bebas.

Secara menyeluruh, kebanyakan perhimpunan yang diadakan di negara adalah bersifat aman dan kita membantah segala protes yang bersifat ganas.

Kami menyeru timbalan KPN jangan memburukkan perhimpunan rakyat terutama perhimpunan Bersih 2.0 yang diadakan pada 9hb Julai dengan membuat kenyataan tersebut.

Kami ingin menekankan sekali lagi bahawa perhimpuan aman adalah salah satu cara rakyat menyuarakan pendapat dan ketidakpuasan terhadap kerajaan pemerintahan dalam sebuah negara bersistem demokratik dan kerajaan tidak sepatutnya menyekatkan hak rakyat untuk berhimpun.

Sebaliknya, perhimpuanan aman di negara selalu diganggu atau dihalang oleh polis, antara contohnya dalam laporan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) terhadap insiden Kesas Highway pada tahun 2001 telah menyatakan bahawa polis tidak memberi masa mencukupi untuk menyuraikan peserta.

Dalam laporan SUHAKAM terhadap perhimpunan membantah kenaikan harga minyak di Kuala Lumpur pada 28hb Mei 2006,juga menyatakan polis menggunakan keganasan untuk menyuraikan perserta dan beberapa anggota polis yang terlibat berkemungkinan boleh dituduh bawah Akta Kanun Keseksaan.

Namum demikian, pihak polis masih menggunakan cara yang sama terhadap para peserta yang menyertai perhimpunan termasuk perhimpunan Bersih 2.0 dengan menggunakan pemedih mata, pacutan air berasid dan penangkapan besar-besaran terhadap peserta yang tidak mengganggu keamanan.

Walaupun Menteri Dalam Negeri, Hishammudin Hussein pernah menyatakan untuk mengubal Akta Polis seksyen 27 pada bulan Ogos tahun 2009, namun sehingga hari ini kenyataan tersebut hanya satu kenyataan kosong saja.

Oleh itu, kami menuntut kerajaan segera mengubalkan Akta Polis (1967) terutama Seksyen 27,27A dan 27B disebabkan akta ini telah memberi kuasa yang tinggi kepada pihak polis untuk menentukan perhimpuannyang boleh diadakan.

Kerajaan perlu segera menubuhkan Suruhanjaya Bebas Salahlaku dan Aduan Polis (IPCMC) untuk memantau dan menambahbaikkan institusi polis untuk mengelakkan isu penindasan hak asasi manusia diteruskan.

Yap Heng Lung adalah Penyelaras SUARAM


Negara Berkebajikan: Jahil feqah politik jadi punca
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Ogos: Orang yang jahil terhadap feqah politik Islam terus menyatakan bahawa Negara Berkebajikan yang ingin dibawa oleh PAS adalah sama dengan pentadbiran kerajaan Malaysia yang ada pada waktu ini.

Malah, kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, ada yang menyatakan bahawa Negara Berkebajikan adalah sama dengan istilah welfare state yang diamalkan di negara Britain dan Sweden atau liberal welfare state yang diamalkan di Amerika Syarikat.

Justeru, katanya buku kecil Konsep Asas Negara Berkebajikan perlu lahir untuk memberikan penjelasan bahawa Negara Berkebajikan yang ingin dibangunkan oleh PAS adalah tidak sama dengan negara kebajikan (welfare state) yang difahami oleh kalangan pengamal sains sosial dan sains politik pada waktu ini.

“Apa yang ingin ditekankan dalam buku ini ialah bahawa pemahaman terhadap konsep Negara Berkebajikan perlu bermula dengan memahami makna, dasar, konsep dan cara pelaksanaannya melalui sumber asasi ajaran Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah yang menjadi panduan kepada seluruh agenda PAS mengikut perlembagaannya [Fasal 5(1) dan Fasal 7(1)] dan bukan hanya slogan politik pilihan raya semata-mata,” jelasnya dalam buku tersebut.

Hakikatnya, kata beliau bahawa Negara Berkebajikan adalah berbeza dengan Negara Kebajikan (welfare state) kerana banyak perbezaan dari segi dasar, objektif dan wawasannya walaupun terdapat sedikit persamaan tertentu dari aspek fizikal yang ingin dibangunkannya tetapi berbeza dari segi semangat rohnya.

Jelasnya, aspek fizikal mungkin ada kesamaan atau selari tetapi tamadun Barat meninggalkan aspek rohani atau pembangunan jiwa.

“Inilah yang difahami oleh umat Islam bahawa tugas manusia adalah untuk melaksanakan ibadah, amanah dan menegakkan agama dan seterusnya mentadbir urusan dunia menggunakan panduan agama dalam erti katanya yang sebenar dan universal,” ujarnya yang juga ahli Parlimen Marang.

Menurutnya, Islam mengajar orang yang beriman bukan sahaja menerima yang terbaik daripada al-Quran dan as-Sunnah tetapi juga menerima pandangan manusia terbaik dan kebijaksanaannya walau dari mana sekalipun.

Ini, ujarnya dihuraikan oleh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Kebijaksanaan itu laksana barang berharga yang jatuh tercicir kepunyaan seseorang yang beriman di mana sahaja sahaja dia menemuinya, maka dialah yang berhak memungutnya.

Beliau menambah, penjelasan yang ringkas melalui buku Konsep Asas Negara Berkebajikan tentunya tidak mencukupi, maka berkewajipanlah kalangan ilmuan Islam memanjangkannya dengan kajian yang lebih mendalam dan menyeluruh.

Justeru, tambahnya perbincangan dan seminar sama ada secara kecilan atau lebih besar wajar dijadikan suatu medium untuk mencambahkan lagi penbendaharaan ilmu dan maklumat mengenai Negara Berkebajikan yang menjadi kepunyaan kita semua.

Tiada ulasan: