Sabtu, 9 April 2011

BUKAN SEBAB PARTI...BUKAN SEBAB WARNA HIJAU DLL...TAPI PERJUANGANNYA JELAS MEMPERTABATKAN ISLAM AGAMA ALLAH...

Anak muda Sarawak mula dekati PAS
Hazayani Zakaria

KOTA SAMARAHAN, 9 April: Ceramah PAS di Kampung Jawa, Dun Muara Tuang yang pada mulanya agak lengang malam tadi kemudiannya bertukar meriah dengan kehadiran hampir 50 anak muda.

Kira-kira setengah jam ceramah berlangsung, mereka datang dan berdiri dalam gelap kemudiannya mengambil tempat di kerusi yang disediakan.

Untuk pilihanraya negeri Sarawak kali ini, Noraini Hamzah, 49, (gambar) akan berhadapan dengan adik Ketua Menteri Sarawak, Datuk Seri Mohamad Ali Mahmud (BN-PBB) yang juga merupakan penyandang kepada DUN ini.

Noraini hampir menang percuma di DUN ini semasa sesi penamaan calon tempoh hari apabila Ali gagal mengemukan penyataan kewangan pilihanrayanya bagi tahun 2006 sebelum tempoh penamaan tamat. Namun ia diselamatkan oleh SPR dan lain-lain pihak.

Pada 2006, Mohamad Ali menang dengan mendapat 7.863 undi menewaskan calon PKR, Abang Ibrahim Abang Othman (1,536 undi) and calon bebas, Jong Nyuk Chan (415 undi).

AJK PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memulakan ceramahnya dengan menekankan prinsip Pakatan Rakyat yang membela rakyat tanpa membela kaum.

Katanya, atas dasar itulah PAS bertanding di Sarawak dan menanamkan semangat kepada ahlinya untuk berusaha sehabis mungkin bagi merampas kerusi daripada BN.

"30 tahun saudara-saudari di bawah pemerintahan Taib Mahmud,nasib masih tidak berubah sebaliknya puak-puak mereka yang mengaut keuntungan.

"PAS datang untuk pastikan saudara-saudari tidak lagi berada di bawah kekuasaan BN," katanya.

Semalam Nizar bersama dengan pemimpin Pakatan Rakyat dari PKR dan DAP melancarkan bersama manifesto Pakatan Rakyat.

(Gambar: Nizar [paling kanan] melancarkan manifesto Pakatan Rakyat bersama pimpinan PKR dan DAP)

Sepuluh perkara yang terkandung di dalamnya ialah kebebasan kepercayaan, pentadbiran yang baik, reformasi tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra, pembasmian kemiskinan, hubungan persekutuan negeri Sarawak yang lebih hijau, layanan adil kepada semua rakyat Sarawak, kebudayaan dan pendidikan, hak wanita dan melabur dalam masa depan.

Bagi reformasi tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra,Pakatan Rakyat memberi jaminan untuk menubuhkan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumitputra bagi menyiasat semua tuntutan Tanah Hak Adat Bumiputra (NCR),dan selepas itu mengkaji selidik dan mengeluarkan geran atau pajakan bagi tanah yang dipersoal sejajar dengan adat kaum asli Sarawak.

Seorang lagi AJK PAS, Hanipa Maidin yang turut berceramah berkata, walaupun PAS masih baru di Sarawak, namun rakyat Sarawak sudah boleh menerima kehadiran PAS.

"Apa yang membezakan ceramah PAS dengan BN, saudara-saudari tak dapat dengar apa yang kami cakap dalam surat khabar atau televisyen.

"Walaupun PAS masih muda di sini, tapi setakat hari ini, dalam ceramah-ceramah kita menunjukkan orang Sarawak boleh menerima PAS," katanya.

Katanya, rakyat Sarawak tidak termakan dengan kata-kata Timbalan Perdana Menteri yang menuduh Pakatan Rakyat sebagai jembalang.

"Muhyiddin kata PAS jembalang akan masuk Sarawak.

"Kalau kami jembalang, dah tentu dia bapak jembalang," katanya.

Turut berucap malam tadi ialah bekas setiausaha politik Nizar, Ustaz Misbahul Munir dan Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Salbiah Wahab.

Sementara itu, bagi suasana pilihan raya pula, belum menampakkan kemeriahan dengan 'perang poster' di kawasan ini baik di pihak PAS mahupun BN.

Di tepi-tepi jalan tidak begitu kelihatan bendera dan poster calon-calon yang bertanding seperti yang biasa dilihat setiap kali pilihan raya.


BN Sarawak gagal setelah lebih 40 tahun - PAS Miri
Ismail Hashim

MIRI, 9 April: PAS Kawasan Miri menyeru semua pengundi mengunakan peluang terbaik di dalam Pilihan raya Negeri 10 (PRN10) pada 16 April ini dengan menolak BN yang terbukti gagal membela nasib rakyat selama ini.

Yang Dipertua PAS kawasan, Haji Jofri Jaraiee (tiga dari kanan) berkata, rakyat terutamanya pengundi telah melihat kegagalan demi kegagalan berlaku di hadapan mata meskipun diberi peluang kepada BN memerintah selama lebih 40 tahun.

"Semua pengundi mesti bersatu untuk menumbangkan BN kali ini dan berilah peluang kepada Pakatan Rakyat untuk menunjukkan kaedah pemerintahan bentuk baharu bagi mengatasi segala macam salahlaku pimpinan BN selama ini.

"Rakyat Sarawak tidak perlu lagi terpengaruh dengan segala jenis janji yang dibuat oleh pimpinan BN kerana terbukti selama ini mereka gagal mengkotakan apa yang dijanjikan meskipun diberi peluang memerintah selama sembilan penggal.

"Sudah sampai masanya rakyat Sarawak membuat perubahan dalam usaha meningkatkan taraf kehidupan yang lebih kerana PR telah membuktikan prestasi cemerlang memerintah Negeri Kelantan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah," tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya di dalam majlis ceramah yang diadakan di Morshjaya, dekat sini di dalam usaha memenangkan calon Pakatan Rakyat yang diwakili oleh Keadilan, Dr Teo.

Ramai pimpinan PR yang turut berucap malam tadi antaranya Ketua Umum Keadilan yang juga Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Setiausaha Agung Keadilan yang juga Ahli Parlimen Machang dan Adun Titi Serong merangkap Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim Abdullah.

Kehadiran anggota masyarakat Cina terutamanya di semua majlis ceramah PR memberikan satu rangsangan besar di dalam melonjakkan semangat pimpinan, ahli, penyokong, pengundi, pengundi dan simpati dari orang ramai.

Dalam pada itu, Haji Jofri turut membangkitkan isu pekerjaan dalam banyak bidang yang masih lagi bermasalah terutamanya kepada rakyat tempatan seperti gaji, upah atau bonus yang tidak selesai, begitu dengan pekerja-pekerja swasta syarikat yang mengadukan hal mereka kepadanya.

Beliau turut menyebutkan PR mendapat dokongan yang kuat daripada PAS Miri, Pemuda dan Muslimat dalam semua gerakerja dan sokongan padu dari Dewan Himpunan Penyokong PAS yang terdiri dari anggota masyarakat Cina dan Iban.

Pada hari ketiga ini, suasana pilihan raya sudah mula terasa dengan kelihatan poster dan pemidang di banyak tempat namun masih tidak dapat menandingi suasana pilihan raya di Semenanjung yang seolah-olah berpesat dengan musim pilihan raya acapkali ia tiba.



Mahfuz: Bukan tangguh tetapi hapus senarai hitam
Mahfuz Omar

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE) menyambut baik pengumuman Timbalan Menteri Pengangkutan di Dewan Rakyat pada 23 Mac 2011 bahawa Jemaah Menteri telah bersetuju untuk menangguhkan penyenaraian hitam pemilik kenderaan dan pemegang lesen.

Keputusan Jemaah Menteri ini telah mengesahkan dakwaan dan desakan KASE selama ini iaitu penyenaraian hitam pemilik kenderaan dan pemegang lesen memandu adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang serta Perlembagaan Persekutuan.

Semasa mengumunkan perkara tersebut di Dewan Rakyat, Timbalan Menteri Pengangkutan menyatakan bahawa keputusan penangguhan senarai hitam membabitkan Notis Pol 170A (Saman Ekor) tersebut adalah atas nasihat Jabatan Peguam Negara bahawa terdapat suatu kes yang sedang dalam proses rayuan.

Kenyataan Timbalan Menteri Pengangkutan ini sekali lagi dengan jelas telah menunjukkan bahawa tindakan Kerajaan yang selama ini menyenarai hitam pemilik kenderaan dan pemegang lesen berasaskan Notis Pol 170A adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang kerana sudah terdapat kes di Mahkamah yang telah memutuskan bahawa tindakan senarai hitam berasaskan sesuatu perkara yang belum dibuktikan adalah salah.

Kami di KASE percaya kes yang dimaksudkan adalah kes Mahkamah Tinggi Kuching yang menjadi sandaran hujah KASE selama ini iaitu kes Leonard Lim Yaw Chiang lawan Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak yang telah diputuskan pada tahun 2009.

Kami merasakan sesuatu yang aneh dan pelik apabila suatu keputusan Mahkamah telah dibuat sejak tahun 2009 lagi tetapi Kerajaan langsung tidak mengambil endah malah meneruskan tindakan senarai hitam yang jelas bertentangan dengan keputusan Mahkamah tersebut.

Kes yang dirujuk tersebut dikendalikan sendiri oleh Penasihat Undang-Undang Kanan Persekutuan (Senior Federal Council) yang mewakili Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak.

Mustahil Penasihat Undang-Undang Kanan tersebut tidak memberikan laporan kepada Jabatan Peguam Negera dan Penasihat Undang-Undang Kementerian Pengangkutan tentang kesan kes tersebut.

Jika laporan dan nasihat telah diberikan tetapi Kerajaan tidak mengikut nasihat tersebut, ianya sesuatu yang malang kerana dengan jelas Kerajaan tidak menghiraukan nasihat serta tidak menghormati keputusan Mahkamah.

Jika Kerajaan tidak dinasihati, adalah malang kerana Kerajaan mempunyai Penasihat Undang-undang yang gagal menjalankan tugas mereka.

Malang kerana segala tindakan Kerajaan tersebut dengan jelas telah menindas dan membebankan rakyat. Rakyat dihukum, ditindas, dipaksa membayar kompaun walau pun kesalahan mereka belum dibuktikan.

Rakyat dipaksa beratur, bersesak-sesak di kaunter-kaunter bayaran kompaun kerana takut dengan gertakan Kerajaan untuk menyenarai hitam jika kompaun tidak dibayar.

Rakyat ditekan sehingga ada yang terpaksa berhabis duit tabungan, terpaksa membuat pinjaman peribadi daripada bank semata-mata untuk membayar kompaun kerana takut disenarai hitam oleh Kerajaan.

Sekarang dengan bangganya kerajaan mengumumkan penangguhan senarai hitam. Alasannya kerana menunggu rayuan kes di Mahkamah. Kenapa sebelum ini tidak menunggu keputusan rayuan tersebut terlebih dahulu?

Selepas rakyat diperlakukan sedemikian rupa, baru sekarang tindakan tersebut ditarik balik? Malah Kerajaan melalui Timbalan Menteri Pengangkutan begitu bangga mengumumkan bahawa rakyat seharusnya bergembira dengan keputusan Kerajaan menangguhkan senarai hitam tersebut.

Kenapa rakyat harus gembira setelah mereka diperlakukan sedemikian? Kenapa rakyat harus gembira dipermain-mainkan oleh Kerajaan? Kenapa rakyat harus gembira dengan penindasan dan paksaan Kerajaan terhadap mereka?

Kami di KASE tetap dengan pendirian kami sejak mula bahawa tindakan Kerajaan menyenarai hitam adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang serta Perlembagaan Persekutuan.

Segala desakan kami selama ini akhirnya jelas dan nyata kebenarannya. Selain itu, kami sekali-kali tidak akan berdiam diri dan berpuashati setakat ini sahaja.

Kami ingin nyatakan bahawa kami tidak akan berhenti dengan desakan kami agar Kerajaan menghapuskira kesemua Saman Ekor (Notis Pol 170A) yang dikeluarkan sebelum 1/2/2011.

Kami juga terus mendesak kerajaan khasnya JPJ dan PDRM agar menghormati dan mematuhi peruntukkan undang-undang sedia ada dalam menguatkuasakan undang-undang.

Jangan menguatkuasakan undang-undang tanpa mengikut prosedur serta undang-undang itu sendiri. Seterusnya kami juga mendesak Kerajaan khasnya JPJ dan PDRM agar membuktikan segala kesalahan yang didakwa dilakukan oleh pengguna-pengguna jalanraya jika terdapat bukti kukuh terhadap mereka. Buktikan dakwaan di Mahkamah sebelum sebarang hukuman dilaksanakan.

Kami juga mendesak Kerajaan melalui JPJ dan PDRM supaya mengadakan sesi-sesi penerangan serta taklimat mengenai undang-undang jalanraya yang terdapat di dalam Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 yang telah mula dikuatkuasakan kerana kami yakin bahawa majoriti rakyat tidak mengetahuinya secara terperinci.

Sesuatu Akta yang hendak dikuatkuasakan hendaklah diterangkan dan dimaklumkan kepada rakyat. Jangan menyalahkan rakyat sekiranya mereka melanggar sesuatu undang-undang kerana mereka tidak mengetahui sedangkan Kerajaan tidak pernah menerangkan dan memberi maklumat kepada rakyat.

Kami juga menyatakan kekesalan dengan ketidak-cekapan Kerajaan dan agensi Kerajaan menjalankan tugas. Jemaah Menteri membuat keputusan menangguhkan senarai hitam pada 18/3/2011. Keputusannya dimaklumkan pada 23/3/2011 di Dewan Rakyat tetapi JPJ hanya membenarkan transaksi (penangguhan senarai hitam) bermula 1/4/2011.

Kenapa perlu mengambil masa begitu lama sehinga berhari-hari untuk melaksanakan keputusan Jemaah Menteri? Adakah Kerajaan sedar kesusahan dan kesulitan rakyat yang masih tidak dapat memperbaharui cukai jalan dan lesen kenderaan dari 18/3/2011 sehingga 1/4/2011?

Bagaimana dengan rakyat yang terpaksa membayar kompaun Notis Pol 170A untuk memperbaharui cukai jalan dalam termpoh 18/3/2011 sehingga 1/4/2011 sedangkan dalam tempoh tersebut Kerajaan sudah membuat keputusan menangguhkan senarai hitam? Adakah Kerajaan sedar perkara ini?

AKHIRNYA kami ingin mendesak Kerajaan agar terus menarikbalik tindakan senarai hitam bukan hanya menangguhkan sahaja. Penangguhan tidak bermakna apa-apa kerana pada bila-bila masa sahaja boleh dilaksanakan semula. Cukuplah duit rakyat dikutip selama ini sehingga 1/4/2011 yang lepas.

Kepada rakyat Malaysia khasnya, lihatlah bagaimana Kerajaan mempermainkan hak anda. Sekian.
--------------------------------------------------------------------

DATO’ HAJI MAHFUZ HAJI OMAR adalah Naib Presiden PAS Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE)


Ketua Umum PKR kini digelar Anwar007
Ismail Hashim

MIRI, 9 Apr: Mulai sekarang semua rakyat boleh memanggil Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan gelaran Anwar007 kerana pelbagai jenis agen yang dituduh ke atas beliau.

Dengan gelaran ini diharapkan Anwar akan berada dalam keadaan tersepit dan akan dipandang hina oleh rakyat terutamanya pengundi.

Perkara ini diucapkan sendiri oleh Anwar dalam satu ceramah anjuran Keadilan Senadin yang turut disertai ramai pemimpin PR.

(Gambar: Anwar sedang menceritakan bagaimana beliau dituduh dengan pelbagai tuduhan oleh pemimpin BN dan media mereka termasuk pelbagai jenis agen asing. Jadi nama beliau sekarang adalah Anwar007 sebagaimana agen James Bond dalam filem Ingggeris)

"Dulu mereka tuduh saya agen Amerika, Yahudi, Israel, Kristian, Arab dan Cina," tegasnya.

Lokasi program di Morsjaya, dekat sini menjadi sesak dengan kehadiran ribuan rakyat berbagai kaum terutama Cina.

Antara pimpinan turut berucap adalah Setiausaha DAP, Lim Guan Eng, Setiausaha Agung Keadilan, Saifuddin Nasution Ismail, Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim Abdullah dan YDP PAS Kawasan Miri, Haji Jofri Jaraaie.

Calon Pakatan, Dr Teo Yu Kheng, Naib Presiden Keadilan, Tian Chua, Ketua Pemuda, Shamsul Iskandar Akin dan Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke turut hadir.

Dalam masa sekitar satu jam itu, Anwar menjelaskan keperluan Sarawak untuk berani membuat perubahan terutama di dalam pilihan raya 16 April ini.

"Kita berharap kesediaan rakyat berubah dari BN dengan memilih PR pada kali ini akan membuahkan hasil yang baik.
"Malah kita juga amat berharap dengan perubahan yang dimulai dengan Sarawak menjadi laluan PR untuk merampas Putrajaya," tegasnya.

Sementara itu, Lim mendedahkan kedudukan Malaysia berada di tempat kelima antara negara seluruh dunia yang terlibat di dalam rasuah.

Negara ini, jelas Lim, terrlibat di dalam rasuah dengan jumlah wang sebanyak RM888 bilion seperti didedahkan sebuah majalah Amerika.

Dikatakan dalam masa sama, kehadiran rakyat di dalam ceramah yang diadakan serentak di hadapan klinik Dr Teo berhadapan BSN, dekat sini melebihi lima ribu hadirin..


Pakatan mampu tawar lebih baik jika memerintah
Noor Jaafar

KUALA LUMPUR, 9 April: Pakatan Rakyat mampu menawarkan tawaran lebih baik jika memerintah negara ini bukan sebagaimana yang dituduh oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yassin semalam.

Bagi banyak pihak, Muhyiddin Yassin sebenar tidak layak menjadi Timbalan Perdana Menteri kerana percakapannya seperti budak-budak apabila mencabar pembangkang menawarkan RM10 bilion untuk membasmi kemiskinan di Sarawak.

Menurut mereka, kerajaan yang memerintah iaitu BN bukan saja mampu menawarkan RM10 bilion malah lebih daripada itu kerana banyak hasil yang dikaut Kerajaan Pusat daripada Bumi Kenyalang itu.

Hasil yang ditabur itu semuanya yang dikaut daripada rakyat, tetapi pengagihan hasil kepada negeri-negeri tidak setimpak dengan hasil dikaut daripada Sarawak.

Menurut pandangan itu, Pakatan Rakyat pun kalau memerintah boleh menawarkan lebih daripada RM10 bilion jika berjaya memerintah negara.

Lihat saja apa yang dilakukan di beberapa negeri yang diperintah pembangkang, termasuk Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kedah.

Semalam, Pakatan Rakyat melancarkan manifestonya untuk pilihan raya negeri Sarawak.

Ia dilancarkan oleh beberapa pimpinan utama Pakatan Rakyat negeri dan pusat antaranya Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, penasihat DAP, Lim Kit Siang dan AJK kanan PAS Pusat, Datuk Seri Muhamad Nizar Jamaludin di samping beberapa calon Pakatan Rakyat yang bertanding dalam pilihan raya negeri kali ini.

Namun wartawan TV3 nampaknya tidak mengenali pemimpin PAS sehingga melaporkan dalam Buletin Utama malam tadi dengan penyataan "kelibat pemimpin tidak kelihatan di majlis ini".

Sepuluh perkara yang terkandung di dalamnya ialah kebebasan kepercayaan, pentadbiran yang baik, reformasi tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra, pembasmian kemiskinan, hubungan persekutuan negeri Sarawak yang lebih hijau, layanan adil kepada semua rakyat Sarawak, kebudayaan dan pendidikan, hak wanita dan melabur dalam masa depan.

Bagi reformasi tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra, Pakatan Rakyat memberi jaminan untuk menubuhkan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumitputra bagi menyiasat semua tuntutan Tanah Hak Adat Bumiputra (NCR),dan selepas itu mengkaji selidik dan mengeluarkan geran atau pajakan bagi tanah yang dipersoal sejajar dengan adat kaum asli Sarawak.

Ramai berpendapatan, negeri sekaya Sarawak yang mempunyai banyak hasil sepatutnya tidak ada rakyat miskin, sedangkan selama BN memerintah hanya mengurangkan kadar kemiskinan setelah sekian lama memerintah.

Hasil Sarawak kalau tidak disalahgunakan, boleh dikatakan semua rakyat Sarawak hidup mewah, tetapi apa yang berlaku sekarang hanya golongan tertentu yang kaya raya, sedangkan rakyat masih dihimpit kemiskinan.

Begitu juga Kelantan, jika hasil royalti minyak diberikan kepada kerajaan negeri, rakyat Kelantan sudah menjadi yang terkaya di Malaysia, tapi malang sikap jahat kepimpinan kerajaan BN yang tidak memberi hasil royalti seperti yang sepatutnya.

Rakyat di negeri yang diperintah pembangkang sebenarnya tidak bersungut tetapi mencetuskan kekalutan dan mempertikaikan apa yang dilaksanakan kerajaan negeri terbabit adalah pemimpin dan penyokong Umno.

BN kebelakangan ini menunjukkan kebaikannya kerana bimbang rakyat akan bertindak menumbangkan mereka pada pilihan raya umum nanti, begitu juga dengan di Sarawak hingga sanggup menawarkan pelbagai insentif yang belum tentu dilaksanakan setelah kekal memenangi pilihan raya itu.



Solat hajat bersama Nik Aziz malam ini
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 April: Markaz Siswazah Kelantan (MSK) menjemput seluruh mahasiswa Kelantan di seluruh kampus di Lembah Klang menghadiri majlis solat hajat bersama Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Stadium Melawati, Shah Alam, malam ini.

Program yang akan berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam ini akan bermula dengan minum petang disusuli dengan solat Maghrib dan Isyak berjemaah dan berakhir dengan ucapan beberapa pimpinan Kelantan.

Selain Nik Aziz, pimpinan yang akan hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Negeri Kelantan, Abdul Fattah Mahmood.

Maklumat lanjut dan pendaftaran awal, layari http://himpunanmahasiswakelantan2011.blogspot.com atau melalui SMS dengan menaip HAMKA
NAMA KAMPUS send ke Zul Amirul (013-3196286) atau Faradila (013-2001925).



Semangat tolak BN beri harapan pada PAS
Nazri Abdullah

Rakyat Sarawak dilihat mempamerkan sikap politik agak unik pada pilihan raya negeri itu kali ini.

Pemerhatian saya di beberapa kawasan khususnya yang ditandingi PAS, memperlihatkan sedang wujud satu 'gelombang besar' di peringkat rakyat untuk melakukan perubahan politik.

Perubahan ini khususnya, berlaku di kalangan majoriti kaum Iban dan Melayu Melanau di sini.

Beting Maro, Sadong Jaya dan Sebuyau, antara yang paling jelas menunjukkan semangat rakyat menolak BN.

Uniknya, perubahan ini hanya dapat dirasai jika kita benar-benar mencermati tutur dan perbualan penduduk di sini.

Mereka berhati-hati dalam perbualan, dan seboleh mungkin tidak akan membincangkan soal untuk melakukan perubahan secara terbuka.

Namun bila mereka yakin dengan siapa mereka berbual, satu persatu kemarahan kepada BN dilontarkan.

Jika melihat suasana di sini secara kasar, seperti tiada apa-apa yang berlaku, apatah lagi berdepan kempen kedua-dua pihak yang masih di peringkat awal.

Lebih mengelirukan, jika dilihat cara mereka mempamerkan sokongan, kerana mereka memasang kedua-dua bendera PAS dan BN pada rumah masing-masing.

Ketika ditanya kenapa memasang kedua-dua bendera, seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Kamal berkata, "bendera PAS itu yang saya akan undi, bendera BN itu sebab saya mahu pemimpin BN datang rumah beri bantuan pada saya".

"Bila saya buat begini, dua-dua pihak akan mengaku saya penyokong mereka, dan mereka akan datang ke sini," tambahnya lagi.

Secara mudahnya, mereka seolah-olah sedang memprotes kepada BN secara senyap dan hanya akan bertindak pada kertas undi.

Bagaimanapun di dua lagi Dun yang ditandingi PAS iaitu Muara Tuang dan Tanjung Datu, kekuatan sokongan terhadap parti itu dan BN dilihat masing-masing seimbang.

Kempen fasa pertama yang masuk hari ketiga semalam secara keseluruhan masih lagi dilihat perlahan bagi parti yang bertanding termasuk Bebas.

Ianya mungkin disebabkan faktor jentera yang terhad yang terpaksa dibawa dari Semenanjung, faktor jarak dari satu ke satu kawasan yang jauh, dan kemudahan asas yang agak terhad membantutkan kelancaran kempen.

PAS dan rakan Pakatan Rakyat lain dilihat lebih banyak menggunakan pendekatan kempen rumah ke rumah dan ceramah kelompok.

Mereka menggunakan pimpinan-pimpinan yang dianggap 'top gun' nasional yang berkampung di sini sejak awal pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) lagi.

Bagi PAS, antara yang berkampung di sini, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Nasharudin Mat Isa, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Datuk Mahfuz Omar, Salahudin Ayub, Mohamad Sabu dan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Berbanding BN pula, mereka dilihat lebih banyak berkempen menggunakan media khususnya televisyen dari pendekatan rumah ke rumah yang diamal mereka sebelum ini.

Jika keadaan ini berterusan, banyak pihak menjangkakan PAS sekurang-kurangya berpeluang menang di tiga kerusi yang sedang berlaku gelombang perubahan, daripada lima kerusi yang ditandingi.

Paling mengujakan di Beting Maro yang turut dibantu faktor calon mudanya, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus yang kini diterima seperti selebriti.

Di Dun itu juga terdapat perkampungan Melayu Melanau terbesar di Malaysia iaitu Kampung Beladin yang juga menjadi faktor penentu kemenangan PAS.

Bagaimanapun sedikit 'reserve' diletakkan apabila terpaksa berdepan pelbagai taktik kotor BN khususnya politik ugutan, dan politik wang di saat akhir.

Satu lagi kebimbangan yang ada berdepan pilihan raya Sarawak kali ini adalah tindakan menggunakan ilmu sihir bagi mengkhianati pihak lawan oleh pihak tertentu.



Keperluan rakyat terdedah kerana ada pilihan raya
Ismail Hashim

MIRI, 9 April: Dengan adanya Pilihan Raya Umum Negeri Sarawak ke-10 pada 16 April ini, banyak keperluan terdesak rakyat dapat dicungkil dan diketengahkan.

Seperti tidak masuk akal tetapi itulah realiti yang dialami rakyat Sarawak dahulu, kini tapi tidak mungkin untuk selama-lamanya.

Pembaca dan orang luar rasa seperti tidak boleh bayangkan bagaimana pemerintah BN yang memerintah Sarawak sejak 46 lalu tergamak membiarkan rakyat negeri ini menderita panjang.

Untuk rekod, Sarawak dan Sabah menyertai Malaysia pada 1963 dan sejak itu, Kerajaan Pusat 'monopoli' hasil mahsulnya banyak terdiri daripada minyak, gas, balak termasuk pasir.

Dikatakan itulah antara sebab Brunei Darussalam yang sangat kaya dan makmur dengan hasil minyak dan arang batu, enggan terlibat sertai Malaysia pada tahun sama.

Sultan dan Yang Dipertuan Negara Brunei, Paduka Omar Ali Saifuddin mungkin sudah dapat merasai nasib malang bakal dialami Brunei juga menjadi miskin jika menyertai Malaysia.

Dalam tinjauan Harakahdaily mendapati Kampung Batu Satu, Jalan Lutong - Kuala Baram masih tidak sempurna infrastruktur meskipun hanya berjarak sekitar 10 km sahaja tempat mereka dengan Bandaraya Miri.

Antara yang menjadi sungutan mereka adalah kemudahan bekalan elektrik yang masih belum mencukupi, jalan dalam kampung yang tidak sempurna dan tiada sistem perparitan.

Dalam tinjauan di Kampung Batu Satu terdapat sekitar sepuluh kediaman di hujung kampung yang masih belum mendapat bekalan elektrik meskipun sudah lapan bulan dipacak.

Mereka juga membangkitkan tentang tiadanya sistem perparitan yang boleh menimbulkan masalah nyamuk eades pembawa penyakit denggi.

Seorang penduduk, Zainal Tar berkata, isu kampung ini sudah lama berlangsung tanpa sebarang proses penyelesaian.

Begitu juga dengan keadaan dewan orang ramai yang sudah rosak sepenuhnya dan tiada sebarang aktiviti dapat dijalankan di situ kecuali tempat belia melepak.

Kelihatan sebuah tempat menunggu bas baharu sahaja disiapkan pada hari tinjauan ini dibuat.

Di akhir tinjauan, nelayan di situ juga berharap kerajaan negeri mengadakan satu tempat yang lebih selamat untuk menaikkan bot nelayan apatah lagi ketika pulang dengan sarat hasil tangkapan.

Naib Presiden dan Setiausaha Agung PKR, Tian Chua dan Saifuddin Nasution Ismail, calon PKR N65 Senadin, Dr Teo Yu Kheng dan Ketua Penerangan PAS Miri, Ir Azwani Abdul Rani turut menyertai kempen rumah ke rumah.


SPRM ambil langkah keselamatan maksimum
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 April: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merupakan sebuah badan yang begitu mengambil berat berhubung aspek keselamatan dan disiplin pegawai.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) SPRM, Datuk Zakaria Jaafar berkata, beliau yang dibantu oleh dua bahagian iaitu Bahagian Keselamatan dan Bahagian Kecemerlangan dan Profesionalisme menguruskan berhubung aspek keselamatan serta kecemerlangan dan profesionalisme termasuklah skop disiplin.

Mengenai aspek keselamatan di pejabat SPRM seluruh Malaysia, katanya memang telah ada arahan Ketua Pesuruhjaya SPRM sejak dahulu lagi (dahulu dipanggil Arahan Tetap Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah) yang masih berkuatkuasa.

Jelasnya, arahan Ketua Pesuruhjaya itu mengarahkan semua pengarah-pengarah SPRM bahagian dan negeri serta pegawai dan staf bahawa setiap tetamu atau pelawat SPRM tidak dibenarkan dibawa masuk ke dalam bilik mana-mana pegawai.

Tambahnya, tempat pertemuan tetamu dan pelawat-pelawat adalah terhad di bilik tetamu atau di ruang menunggu.

Ini, ujarnya amat jelas termaktub dalam peraturan yang berkuatkuasa sejak awal penubuhan BPR sehingga kini.

“Dan perkara ini telah saya tegaskan lagi dengan arahan baru yang saya telah keluarkan mengarahkan supaya mengambil langkah-langkah keselamatan yang maksimum ke atas semua individu yang berurusan dengan SPRM, terutamanya melibatkan orang yang kena tuduh, orang yang disyaki, saksi atau pengadu, termasuklah keselamatan dalam pejabat dan pegawai SPRM sendiri,” jelasnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, malam tadi.

Beliau menambah, semua urusan dengan mereka hendaklah diselesaikan di aras bawah bagi pejabat-pejabat milik SPRM.

“Manakala bagi pejabat SPRM yang tidak mempunyai aras bawah, contohnya pejabat SPRM yang disewa yang terletak di bangunan bukan milik SPRM atau bangunan guna sama, semua orang yang berurusan dengan SPRM hendaklah diawasi sepanjang masa oleh pegawai SPRM dengan mengambil langkah-langkah keselamatan yang maksimum,” katanya lagi.

Ini, jelasnya merupakan satu arahan dan beliau telah memanggil Pengarah Bahagian Keselamatan supaya membuat pemeriksaan sekali lagi ke atas semua pejabat-pejabat SPRM sama ada milik sendiri atau yang disewa untuk memastikan ciri-ciri keselamatan itu dipatuhi sepenuhnya.

“Demikian juga saya telah mengarahkan pegawai di Bahagian Kecemerlangan dan Profesionalisme yang merupakan sekretariat kepada Jawatankuasa Aduan supaya mengambil tindakan tegas termasuklah dikenakan amaran, ditahan kerja, digantung kerja atau dibuang kerja ke atas mana-mana pegawai yang melanggar peraturan ini, iaitu kesalahan tatatertib dan salah laku yang tidak bersifat jenayah supaya tahap disiplin pegawai SPRM tetap unggul dan utuh dan berada pada tahap yang paling tinggi,” ujarnya.


Video: PGSM sokong Mufti Perlis bidas PPMM
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 April: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyokong kenyataan Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya yang membidas kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar, yang menyatakan bahawa video boleh diterima sebagai bukti untuk mendakwa seseorang di bawah kesalahan zina di Mahkamah Syariah.

Pada masa yang sama, PGSM juga membidas kenyataan Zainul Rijal Abu Bakar tersebut kerana kenyataan itu boleh mengelirukan masyarakat awam berkaitan dengan pembuktian di dalam kes zina.

“PGSM menyatakan di dalam kes jenayah zina pembuktiannya adalah sangat ketat. Pembuktian jenayah zina ini hendaklah melalui dua cara, iaitu samada melalui pengakuan (iqrar) si pelaku atau melalui kesaksian empat orang saksi (syahadah).

“Ianya bermaksud, pembuktian-pembuktian melalui cara-cara yang lain selain daripada dua cara tersebut adalah ditolak sama sekali,” kata Presiden PGSM, Mohamad Isa Abd Ralip.

Katanya, melihat kepada sejarah, berkenaan dengan pembuktian melalui pengakuan (iqrar) si pelaku, telah membuktikan bahawa Rasulullah S.A.W memarahi sahabatnya yang tetap melaksanakan hukuman hadd zina terhadap pesalah yang mengakui kesalahan zina tersebut walaupun pengakuannya telah ditarik balik.

Ini, ujarnya menunjukkan bahawa, sekiranya pengakuan yang dilakukan oleh si pelaku telah ditarik balik sebelum dijatuhkan hukuman, maka hukuman hadd zina tersebut tidak boleh dilaksanakan.

Menurutnya, manakala pembuktian melalui syahadah pula, penerimaannya adalah memerlukan syarat-syarat tertentu sebagaimana yang telah ditetapkan oleh syarak iaitu empat orang saksi tersebut hendaklah lelaki, adil dan merdeka.

Ini, tambahnya bertepatan dengan pendirian Ulama’ Syafie dan Hanafi bahawa pensabitan zina hanya boleh melalui dua perkara di atas dan tidak boleh dengan cara tanda (qarinah)berbanding dengan Ulama’ Maliki dan Ibn Qayyim yang meletakkan qarinah sebagai salah satu cara pensabitan zina.

Oleh yang demikian, jelasnya keterangan (bayyinah) adalah termasuk qarinah hanya boleh diterima sebagai keterangan di dalam kes yang bukan melibatkan kes yang berkenaan hudud.

”Oleh yang demikian, PGSM berpendapat bahawa pembuktian-pembuktian lain selain dua perkara di atas tidak boleh dijadikan sebagai bukti bagi pensabitan atas kesalahan zina,” katanya.



Hikmah perlaksanaan hukum zina dari sudut sains

Apabila Allah menjadikan manusia, Allah juga menjadikan bersama kejadian manusia itu undang-undang yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah kehinaan dan kesengsaraan akibat daripada perbuatan manusia itu sendiri. Terdapat 17 jenis kesalahan yang dihukum dengan hukuman hudud antaranya ialah hukuman bagi mereka yang melakukan penzinaan. Apabila sabit kesalahan, terdapat dua jenis hukuman bagi dua kategori manusia yang melakukan kesalahan itu :
1. Sebat 100 rotan untuk pesalah yang BELUM BERKAHWIN.
2. Rejam sampai mati untuk pesalah yang SUDAH BERKAHWIN.
Maksudnya:“Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.”
Juga telah diriwatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibn. Mas’ud r.a bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali berlakunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengaja dan orang yang keluar daripada agamanya juga yang berpecah daripada jamaah orang-orang Islam.”
Adakah sahabat-sahabat sekalian terfikir mengapa terdapat perbezaan di dalam hukuman yang dijalankan bagi kesalahan yang sama tetapi dilakukan oleh kategori manusia yang berbeza?
Sepintas lalu ulama’ menggariskan bahawa menghukum mereka yang belum berkahwin jika sabit kesalahan dengan 100 rotan adalah wajar sebagai pengajaran kepada mereka yang telah melakukannya ataupun remaja yang berkeinginan mencubanya. Hukuman sebat ditentukan bagi pesalah jenis ini adalah kerana mereka belum pernah merasa nikmat perkahwinan. Keinginan mereka adalah disebabkan oleh dorongan nafsu yang kadangkala dapat mengatasi fikiran manusia sehingga menjerumuskannya melakukan kesalahan zina.
Rejam sampai mati pula adalah hukuman yang dijatuhkan ke atas pesalah yang sudah berkahwin kerana pesalah jenis ini sudah merasai nikmat perkahwinan dan tidak ada alasan yang boleh diterima sebagai kemaafan kerana dikhuatiri tabiat mereka itu akan merosakkan banyak manusia. Rejam sampai mati adalah ubat yang paling mujarab bagi manusia jenis ini.
HIKMAH DISEBALIK PELAKSANAAN HUDUD INI DARI SUDUT SAINS
Di dalam badan manusia, terdapat satu sistem pertahanan badan yang dipanggil sistem Imuniti. Sel yang paling berperanan dalam menghasilkan sistem pertahanan badan ialah sel darah putih. Sama ada B Limfosit yang berperanan menghasilkan Imuniti pembaikan sel ”Cell-Mediated Immune System”. Apabila virus Aids menyerang manusia, sistem pertahanan badan T4 Limfosit akan dimusnahkan dengan cara virus itu melekatkan dirinya di permukaan T4 Limfosit bagi menggagalkan fungsi T4 Limfosit sehingga manusia mengalami kelumpuhan sistem pertahanan badan AIDS ”Acquired Immunologic Deficiency Syndrome”. Bagi pesalah yang belum berkahwin, mereka mempunyai antibodi T4 Limfosit yang kuat dan masih bertenaga. Sekiranya seseorang pesalah itu sudah dihinggapi HIV selepas penzinaannya T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV AIDS yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan sel-sel sum-sum tulangnya mati tidak dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru dengan jumlah yang banyak kerana sebahagian daripada sel darah putih itu bertukar menjadi benih manusia. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang. Pesakit jenis ini mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan.
Tetapi dengan syarat :
Ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kerosakan sel yang banyak bagi merangsang penghasilan sel-sel T4 yang baru serta menggalakkan sum-sum tulang mengeluarkan antibodi yang baru.
Cara yang terbaik adalah dengan cara menyebat di bahagian belakang tulang belakang manusia di kawasan antara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagian belakang tubuh badan manusiadengan sebatan yang merangsang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfosit menjadi dua kali ganda jumlahnya daripada jumlah Virus Aids dalam tubuh badan manusia dan ia menjadi lebih dominan daripada Virus Aids sehingga ia dapat memusnahkan virus Aids dan terselamat daripada virus Aids.
Jika pesalah tersebut adalah mereka yang telah berkahwin, apabila dihinggapi virus Aids sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang kurang menghasilkan antibodi kerana fungsinya lebih banyak ditumpukan ke arah penghasilan benih-benih bagi menghasilkan sperma-sperma baru. Pesalah jenis ini tidak akan dapat diselamatkan daripada virus Aids dan rejam sehingga mati merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit di samping memberi pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.
Oleh :
Dr. Haji Jamnul Azhar B. Haji Mulka



Bab Hukuman Zina



1. PENGERTIAN ZINA

Dalam al-Mu’jamul Wasith hal 403 disebutkan, “Zina ialah seseorang bercampur dengan seorang wanita tanpa melalui akad yang sesuai dengan syar’i.”
2. HUKUM ZINA

Zina adalah haram hukumnya, dan ia termasuk dosa besar yang paling besar.
Allah swt berfirman:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (QS al-Israa’: 32)
Dari Abdullah bin Mas’ud r.a, ia berkata: Saya pernah bertanya kepada Rasulullah saw, “(Ya Rasulullah), dosa apa yang paling besar?” Jawab Beliau, “Yaitu engkau mengangkat tuhan tandingan bagi Allah, padahal Dialah yang telah menciptakanmu.” Lalu saya bertanya (lagi), “Kemudian apa lagi?” Jawab Beliau, “Engkau membunuh anakmu karena khawatir ia makan denganmu.” Kemudian saya bertanya (lagi). “Lalu apa lagi?” Jawab Beliau, “Engkau berzina dengan isteri tetanggamu.” (Muttafaqun ’alaih: Fathul Bari XII: 114 No. 6811, Muslim I: 90 No. 86, ‘Aunul Ma’bud VI: 422 No. 2293 No. Tirmidzi V: 17 No. 3232).
Allah swt berfirman:
“Dan orang-orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina. Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS Al-Furqaan: 68-70).
Dalam hadist Sumarah bin Jundab yang panjang tentang mimpi Nabi saw, Beliau saw bersabda:
“Kemudian kami berjalan dan sampai kepada suatu bangunan serupa tungku api dan di situ kedengaran suara hiruk-pikuk. Lalu kami tengok ke dalam, ternyata di situ ada beberapa laki-laki dan perempuan yang telanjang bulat. Dari bawah mereka datang kobaran api dan apabila kena nyala api itu, mereka memekik. Aku bertanya, “Siapakah orang itu” Jawabnya, “Adapun sejumlah laki-laki dan perempuan yang telanjang bulat yang berada di dalam bangunan serupa tungku api itu adalah para pezina laki-laki dan perempuan.” (Shahih: Shahihul Jami’us Shaghir no: 3462 dan Fathul Bari XII: 438 no: 7047).
Dari Ibnu Abbas r.a bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidaklah seorang hamba berzina tatkala ia sebagai seorang mu’min; dan tidaklah ia mencuri, manakala tatkala ia mencuri sebagai seorang beriman; dan tidaklah ia meneguk arak ketikaia meneguknya sebagai seorang beriman; dan tidaklah ia membunuh (orang tak berdosa), manakala ia membunuh sebagai seorang beriman.”
Dalam lanjutan riwayat di atas disebutkan:
Ikrimah berkata, “Saya bertanya kepada Ibnu Abbas, ‘Bagaimana cara tercabutnya iman darinya?’ Jawab Ibnu Abbas: ‘Begini –ia mencengkeram tangan kanan pada tangan kirinya dan sebaliknya, kemudian ia melepas lagi–, lalu manakala dia bertaubat, maka iman kembali (lagi) kepadanya begini –ia mencengkeramkan tangan kanan pada tangan kirinya (lagi) dan sebaliknya-.’” (Shahih: Shahihul Jami’us Shaghir no: 7708, Fathul Bari XII: 114 no: 6809 dan Nasa’i VIII: 63).
3. KLASIFIKASI ORANG BERZINA
Orang yang berzina adakalanya bikr atau ghairu muhshan (Perawan atau lajang (untuk perempuan) dan perjaka atau bujang (untuk laki-laki)), atau adakalanya muhshan (orang yang sudah beristeri atau bersuami).
Jika yang berzina adalah orang merdeka, muhshan, mukallaf dan tanpa paksaan dari siapa pun, maka hukumannya adalah harus dirajam hingga mati.
Muhshan ialah orang yang pernah melakukan jima’ melalui akad nikah yang shahih. Sedangkan mukallaf ialah orang yang sudah mencapai usia akil baligh. Oleh sebab itu, anak dan orang gila tidak usah dijatuhi hukuman. Berdasarkan hadist “RUFI’AL QALAM ’AN TSALATSATIN (=diangkat pena dari tiga golongan)”.
Dari Jabir bin Abdullah al-Anshari ra bahwa ada seorang laki-laki dari daerah Aslam datang kepada Nabi saw lalu mengatakan kepada Beliau bahwa dirinya benar-benar telah berzina, lantas ia mepersaksikan atas dirinya (dengan mengucapkan) empat kali sumpah. Maka kemudian Rasulullah saw menyuruh (para sahabat agar mempersiapkannya untuk dirajam), lalu setelah siap, dirajam. Dan ia adalah orang yang sudah pernah nikah. (Shahih: Shahih Abu Daud no: 3725, Tirmidzi II: 441 no: 1454 dan A’unul Ma’bud XII: 112 no: 4407).
Dari Ibnu Abbas r.a bahwa Umar bin Khattab ra pernah berkhutbah di hadapan rakyatnya, yaitu dia berkata, “Sesungguhnya Allah telah mengutus Muhammad saw dengan cara yang haq dan Dia telah menurunkan kepadanya kitab al-Qur’an. Di antara ayat Qur’an yang diturunkan Allah ialah ayat rajam, kami telah membacanya, merenungkannya dan menghafalkannya. Rasulullah saw pernah merajam dan kami pun sepeninggal Beliau merajam (juga). Saya khawatir jika zaman yang dilalui orang-orang sudah berjalan lama, ada seseorang mengatakan, “Wallahi, kami tidak menjumpai ayat rajam dalam Kitabullah.” Sehingga mereka tersesat disebabkan meninggalkan kewajiban yang diturunkan Allah itu, padahal ayat rajam termaktub dalam Kitabullah yang mesti dikenakan kepada orang yang berzina yang sudah pernah menikah, baik laki-laki maupun perempuan, jika bukti sudah jelas, atau hamil atau ada pengakuan.” (Mutafaqun ’alaih: Fathul Bari XII: 144 no: 6830, Muslim III: 1317 no 1691, ‘Aunul Ma’bud XII: 97 no: 4395, Tirmidzi II: 442 no: 1456).
4. HUKUMAN BUDAK YANG BERZINA
Apabila yang berzina adalah budak laki-laki ataupun perempuan, maka tidak perlu dirajam. Tetapi cukup didera sebanyak lima puluh kali deraan, sebagaimana yang ditegaskan firman Allah swt:
“Dan apabila mereka Telah menjaga diri dengan kawin, Kemudian mereka melakukan perbuatan yang keji (zina), Maka atas mereka separo hukuman dari hukuman wanita-wanita merdeka yang bersuami.” (QS An-Nisaa: 25)
Dari Abdullah bin Ayyasy al-Makhzumi, ia berkata, “Saya pernah diperintah Umar bin Khattab ra (melaksanakan hukum cambuk) pada sejumlah budak perempuan karena berzina, lima puluh kali, lima puluh kali cambukan.” (Hasan: Irwa-ul Ghalil no: 2345, Muwaththa‘ Malik hal 594 no: 1058 dan Baihaqi VIII: 242)
5. ORANG YANG DIPAKSA BERZINA TIDAK BOLEH DIDERA
Dari Abu Abdurahhman as-Silmi ia berkata: “Umar bin Khatab ra pernah dibawakan seorang perempuan yang pernah ditimpa haus dahaga luar biasa, lalu ia melewati seorang penggembala, lantas ia minta air minum kepadanya. Sang penggembala enggan memberikan air minum, kecuali ia menyerahkan kehormatannya kepada seorang penggembala. Kemudian terpaksa ia melaksanakannya. Maka (Umar) pun bermusyawarah dengan para sahabat untuk merajam perempuan itu, kemudian Ali ra menyatakan, ‘Ini dalam kondisi darurat, maka saya berpendapat hendaklah engkau melepaskannya.’ Kemudian Umar melaksanakannya.” (Shahih: Irwa-ul Ghalil no: 2313 dan Baihaqi VIII: 236).
6. HUKUMAN BIKR (PERAWAN ATAU PERJAKA) YANG BERZINA
Allah swt berfirman:
“Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus dali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.” (QS An-Nuur: 2). Dari Zaid bin Khalid-al-Juhanni ra, ia berkata, “Saya pernah mendengar Nabi saw mnyuruh orang yang berzina yang belum pernah kawin didera seratus kali dan diasingkan selama setahun.” (Shahih: Irwa-ul Ghalil no: 2347 dan Fathul Bari XII: 156 no: 6831)
Dari Ubadah bin Shamit ra bahwa Rasulullah saw bersabda, “Ambillah dariku, ambillah dariku; sungguh Allah telah menjadikan jalan (keluar) untuk mereka; gadis (berzina) dengan jejaka dicambuk seratus kali cambukan dan diasingkan setahun, dan duda berzina dengan janda didera seratus kali didera dan dirajam.” (Shahih: Mukthashar Muslim no: 1036, Muslim III: 1316 no: 1690, ’Aunul Ma’bud XII: 93 no: 4392, Tirmidzi II: 445 no: 1461 dan Ibnu Majah II: 852 no: 2550).
7. DENGAN APA HUKUM HAD SAH DILAKSANAKAN?
Hukum had dianggap sah dilaksanakan dengan dua hal: pertama, pengakuan dan kedua, disaksikan oleh para saksi. (Fiqhus Sunnah III: 352).
Adapun pengakuan, didasarkan pada waktu Rasulullah saw yang pernah merajam Ma’iz dan perempuan al-Ghamidiyah yang keduanya mengaku telah berzina:
Dari Ibnu Abbas ra. berkata, “Tatkala Ma’iz bin Malik dibawa kepada Nabi saw, maka Beliau bertanya kepadanya, “Barangkali engkau hanya mencium(nya) atau meraba(nya) dengan tanganmu atau sekedar melihat(nya)?” Jawabnya, “Tidak, ya Rasulullah.” Tanya Beliau (lagi), “Apakah engkau telah melakukan sesuatu yang tidak layak diutarakan dengan terus terang?” Maka ketika itu, Beliau menyuruh merajamnya.” (Shahih: Shahih Abu Daud no: 3724, Fathul Bari XII: 135 no: 6824 dan ‘Aunul Ma’bud XII: 109 no: 4404)
Dari Sulaiman bin Buraidah dari bapaknya ra bahwa seorang perempuan dari daerah Ghamid dari suku al-Azd datang kepada Nabi saw lalu mengatakan, “Ya Rasulullah, sucikanlah diriku!” Maka sabda Beliau, “Celaka kamu. Kembalilah, lalu beristighfarlah dan bertaubatlah kepada-Nya!” Kemudian ia berkata (lagi), “Saya melihat engkau hendak menolakku, sebagaimana engkau telah menolak Ma’iz bin Malik.” Beliau bertanya kepadanya, “Apa itu?” Jawabnya, “Sesungguhnya saya telah hamil karena berzina.” Tanya Beliau. “Kamu?” Jawabnya, “Ya.” Maka sabda Beliau kepadanya, “(Pulanglah) hingga engkau melahirkan (bayi) yang di perutmu.” Kemudian ada seseorang sahabat dari kawan Anshar yang mengurusnya hingga ia melahirkan bayinya, lalu ia data kepda Nabi saw dan menginformasikan kepada Beliau bahwa perempuan al-Ghamidiyah itu telah melahirkan. Maka beliau bersabda, “Kalau begitu, kami tidak akan segera merajamnya dan kami tidak akan biarkan anaknya yang masih kecil, tidak ada yang menyusuinya.” Kemudian ada seorang sahabat Anshar bangun lantas berkata, “Ya Nabiyullah, saya akan menanggung penyusuannya.” Kemudian Beliau pun merajamnya. (Shahih: Mukhtashar Muslim no: 1039, Muslim III: 1321 no: 1695).
Jika yang bersangkutan ternyata meralat pengakuannya, maka tidak boleh dijatuhi hukuman. Hal ini merujuk pada hadist Nu’aim bin Huzzal:
Adalah Ma’iz bin Balik seorang anak yatim yang dulu berada di bawah asuhan ayahku (yaitu Huzzal), kemudian ia pernah berzina dengan seorang budak perempuan dari suatu kampung … sampai pada perkataannya “Kemudian Nabi Saw menyuruh agar Ma’iz dirajam. Lalu dikeluarkanlah Ma'iz ke Padang Pasir. Tatkala dirajam, ia merasakan sakitnya lemparan batu yang menimpa dirinya, kemudian bersedih hati, lalu ia melarikan diri dengan cepat, lantas bertemu dengan Abdullah bin Unais. Para sahabatnya tidak mampu (menahannya). Kemudian Abdullah bin Unais mencabut tulang betis unta, lalu dilemparkan kepadanya hingga ia meninggal dunia. Kemudian Abdullah bin Unais datang menemui Nabi saw lalu melaporkan kasus tersebut kepadanya, maka Rasulullah berkata kepadanya, “Mengapa kamu tidak biarkan ia, barangkali ia bertaubat lalu Allah menerima taubatnya.” (Shahih: Shahih Abu Daud no. 3716, ‘Aunul Ma’bud XII: 99 no: 4396)
8. HUKUM ORANG YANG MENGAKU PERNAH BERZINA DENGAN SI FULANAH
Apabila seseorang mengaku bahwa dirinya telah berzina dengan fulanah, maka laki-laki yang mengaku tersebut harus dijatuhi hukuman. Kemudian jika si perempuan, rekan kencannya, mengaku juga, maka ia harus dijatuhi hukuman juga. Jika ternyata si perempuan tidak mau mengakui, maka ia (si perempuan) tidak boleh dijatuhi hukuman.
Dari Abu Hurairah dan Zaid bin Khalid ra bahwa ada dua orang laki-laki yang saling bermusuhan datang kepada nabi saw lalu seorang di antara keduanya menyatakan, “Ya Rasulullah, putuskanlah di antara kami dengan Kitabullah!” Yang satunya lagi --yang paling mengerti di antara mereka berdua-- berkata, “Betul, ya Rasulullah, putuskanlah di antara kami dengan Kitabullah, dan izinkanlah saya untuk mengutarakan sesuatu kepadamu.” Jawab Beliau, "Silakan utarakan!" Ia melanjutkan pengutaraannya, “Sesungguhnya anakku ini adalah seorang pekerja yang diberi upah oleh orang ini, lalu ia pun berzina dengan isterinya. Lalu orang-orang menjelaskan kepadaku bahwa anaku harus dirajam. Oleh sebab itu, saya telah menebusnya dengan memberikan seratus ekor kambing dan seorang budak wanitaku. Kemudian saya pernah bertanya kepada orang-orang alim, lalu mereka menjelaskan kepadaku bahwa anakku harus didera seratus kali dan diasingkan selama setahun lamanya. Sedangkan rajam hanya ditimpahkan kepada isteri ini.” Maka Rasulullah saw bersabda, “Demi Dzat yang jiwaku berada dalam genggamannya, saya akan benar-benar memutuskan di antara kalian berdua dengan Kitabullah; adapun kambing dan budak perempuanmu itu maka dikembalikan (lagi) kepadamu.” Beliau pun mendera anaknya seratus kali dan mengasingkannya selama setahun. Dan Beliau juga menyuruh Unais al-Aslam agar menemui isteri orang pertama itu; jika ia mengaku telah berzina dengananak itu, maka harus dirajam. Ternyata ia mengaku, lalu dirajam oleh Beliau. (Muttafaqun ’alaih: Fathul Bari XII: 136 no: 6827-6828, Muslim III: 1324 no: 1697-1698, ‘Aunul Ma’bud XII: 128 no: 4421, Tirmidzi II: 443 no: 145, Ibnu Majah II: 852 no: 2549 dan Nasa’i VIII: 240).
9. HUKUM HAD HARUS DILAKSANAKAN BILA SAKSINYA KUAT
Allah swt berfirman:
“Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, Maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. dan mereka Itulah orang-orang yang fasik.” (QS An-Nuur: 4) Apabila ada empat laki-laki muslim yang merdeka lagi adil menyaksikan dzakar (penis) si fulan masuk ke dalam farji (vagina) si fulanah seperti pengoles celak mata masuk ke dalam botol tempat celak, dan seperti timba masuk ke dalam sumur, maka kedua-duanya harus dijatuhi hukuman.
Manakalah tiga saja yang mengaku menyaksikan, sedang yang keempat justru mengundurkan diri dari kesaksian mereka, maka yang tiga orang itu harus didera dengan dera tuduhan sebagimana yang telah dipaparkan ayat empat An-Nuur itu, dan berdasarkan riwayat berikut:
Dari Qasamah bin Zuhair, ia bercerita: Tatkala antara Abu Bakrah dengan al-Mughirah ada permasalahan tuduhan zina yang dilaporkan kepada Umar ra maka kemudian Umar minta didatangkan saksi-saksinya, lalu Abu Bakrah, Syibl bin Ma’bad, dan Abu Abdillah Nafi’ memberikan kesaksiannya. Maka Umar ra pada waktu mereka bertiga usai memberikan kesaksiannya, berkata, "Permasalah Abu Bakrah ini membuat Umar berada dalam posisi yang sulit." Tatkala Ziyad datang, dia berkata, "(Hai Ziyad), jika engkau berani memberikan kesaksian, maka insya Allah tuduhan zina itu benar." Maka kata Ziyad, "Adapun perbuatan zina, maka aku tidak menyaksikan dia berzina. Namun aku melihat sesuatu yang buruk." Makakata Umar, “Allahu Akbar, hukumlah mereka.” Kemudian sejumlah sahabat mendera mereka bertiga. Kemudian Abu Bakrah seusai dicambuk oleh Umar menyatakan, “(Hai Umar), saya bersaksi bahwa sesungguhnya dia (al-Mughirah) berzina.” Kemudian, segera Umar ra hendak menderanya lagi, namun dicegah oleh Ali ra seraya berkata kepada Umar, “Jika engkau menderanya lagi, maka rajamlah rekanmu itu.” Maka Umar pun membatalkan niatnya dan tidak menderanya lagi.” (Sanadnya Shahih: Irwa-ul Ghalil VIII: 29 dan Baihaqi VIII: 334).
10. HUKUM ORANG BERZINA DENGAN MAHRAMNYA
Barangsiapa yang berzina dengan mahramnya, maka hukumnya adalah dibunuh, baik ia sudah pernah nikah ataupun belum. Dan apabila ia telah mengawini mahramnya, maka hukumannya ia harus dibunuh dan hartanya harus diserahkan kepada pemerintah.
Dari al-Bara’ ra, ia bertutur, “Saya pernah berjumpa dengan pamanku yang sedang membawa pedang, lalu saya tanya, ‘(Wahai Pamanda), Paman hendak kemana?’ jawabnya, ‘Saya diutus oleh Rasulullah saw menemui seorang laki-laki yang telah mengawini isteri bapaknya sesudah ia meninggal dunia, agar saya menebas batang lehernya dan menyita harta bendanya.’” (Shahih: Irwa-ul Ghalil no: 2351, Shahih Ibnu Majah no: 2111, 'Aunul Ma'bud XII: 147 no: 4433, Nasa’i VI: 110, namun dalam Sunan Tirmidzi dan Sunan Ibnu Majah tanpa lafazh "menyita harta bendanya." Tirmidzi II: 407 no: 1373 dan Ibnu Majah II: 869 no: 2607).
11. HUKUM ORANG YANG MENYETUBUHI BINATANG
Dari Ibnu Abbas ra bahwa Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa yang menyetubui binatang ternak, maka hendaklah kamu bunuh dia dan bunuh (pula) binantang itu.” (Hasan Shahih: Shahih Tirmidzi no: 1176, Tirmidzi III: 1479, 'Aunul Ma'bud XII: 157 no: 4440, Ibnu Majah II: 856 no: 2564)
12. HUKUMAN ORANG YANG MELAKUKAN LIWATH, HOMOSEKSUAL
Apabila seorang laki-laki memasukkan penisnya ke dalam dubur laki-laki yang lain, maka hukumannya adalah dibunuh, baik keduanya sudah pernah menikah taupun belum.
Dari Ibnu Abbas ra bahwa Rasulullah saw bersabda: “Siapa saja yang kalian jumpai melakukan perbuatan kaum (Nabi) Luth, maka bunuhlah fa’il (pelakunya) dan maf’ulbih (korbannya).” (Shahih: Shahih Ibnu Majah no: 2075, Tirmidzi III: 8 no: 1481, ‘Aunul Ma’bud XII: 153 no: 4438, Ibnu Majah II: 856 no: 2561).


Sumber: Diadaptasi dari 'Abdul 'Azhim bin Badawi al-Khalafi, Al-Wajiz Fi Fiqhis Sunnah Wal Kitabil 'Aziz, atau Al-Wajiz Ensiklopedi Fikih Islam dalam Al-Qur'an dan As-Sunnah Ash-Shahihah, terj. Ma'ruf Abdul Jalil (Pustaka As-Sunnah), hlm 820 - 834.






Tiada ulasan: