Sabtu, 21 Ogos 2010

FATWA PERKARA YANG TAK JELAS..TIADA DINYATAKAN SECARA JELAS DI QURAN ATAU HADIS,HUKUM MEMANG DAH ADA DALAM QURAN SERTA HADIS ....

Pantang ditanya terus berfatwa
Fathul Bari Mat Jahya
Ogos 20, 10
6:11pm

Suatu ketika Amirul Mukminin 'Umar bin al-Khattab keluar menuju ke Syam bersama-sama sejumlah teman-temannya termasuk Abu 'Ubaidah al-Jarraah. Kemudian mereka tiba di tebing sungai. 'Umar turun dari untanya, kemudian menanggal dan meletakkan kasutnya di bahu. Lalu ditarik tali kekang untanya sambil menyeberangi sungai tersebut.

Melihat hal itu, Abu 'Ubaidah al-Jarrah lantas bersuara: "Wahai Amirul Mukminin, engkau tanggalkan kasutmu, lalu diletakkan di atas bahu. Engkau tarik tali kekang untamu, kemudian engkau menyeberangi sungai ini. Aku dapat rasakan, jika penduduk Syam melihat keadaanmu ini, mereka tidak akan memuliakanmu.

'Umar bin al-Khattab seraya berkata: "Sekiranya yang berkata seperti ini, orang selain darimu, nescaya aku akan memukulnya sebagai pengajaran ke atas umat Muhammad. Dahulu kita merupakan kaum yang hina, kemudian Allah muliakan kita dengan Islam. Oleh itu, apa jua usaha untuk mencari kemuliaan selain Islam, maka Allah akan meletakkan kita dalam kehinaan." (riwayat al-Hakim)

Tidak hairanlah jika manusia seperti ini ditakuti syaitan, sebagaimana sabda Nabi Muhammad, maksudnya: "Jika syaitan bertemu denganmu di suatu jalan, nescaya dia akan memilih jalan yang lain." (hadis riwayat al-Bukhari).

Bagi 'Umar bin al-Khattab agama Islam merupakan satu kemuliaan paling besar dalam seluruh kehidupannya. Beliau menampilkan Islam bukan sahaja pada perwatakan peribadi bahkan dalam urusan politik, ekonomi, ketenteraan, sistem pentadbiran dan muamalat. Inilah bukti bahawa kehidupan 'Umar sesuai dengan fitrahnya iaitu Islam.

Sabda Nabi Muhammad, maksudnya: "Tiada satu pun anak yang lahir kecuali dilahirkan dalam keadaan fitrah. Orang tuanyalah yang menjadikan dia yahudi, nasrani atau majusi." (hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ibnu Hajar al-'Asqalaani berkata: "Pendapat paling masyur dalam pengertian fitrah adalah Islam." (Fathul bari Syarh Shahih al-Bukhari)

Kekuatan bukan pada kuantiti

Apabila Islam dimuliakan pasti Muslim beroleh kejayaan. Tetapi apabila Islam dipinggirkan pasti Muslim beroleh kehinaan. Sejarah telah membuktikan ketika pemerintah 'Umar, empayar Islam berkembang dengan pesat; Mesopotamia, Syam, empayar Parsi, Mesir, Palestin, Syria, Afrika Utara dan Armenia berjaya ditawan olehnya. Sebanyak 1036 bandar ditawan dan 4,000 masjid dibina.

Kekuatan umat Islam pada ketika itu terbukti apabila berlaku peperangan Yarmuk menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000 orang telah berjaya menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hanya berbekalkan iman dan takwa mereka berjaya. Jelaslah bahawa kekuatan sebenar bukan terletak pada kuantiti sebaliknya pada kualiti seorang pejuang.

Firman Allah, maksudnya: "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah." (surah al-Baqarah, 2: 249).

Ibnu Kathir ketika menafsirkan ayat ini berkata: "Janji Allah pasti benar, dan sesungguhnya pertolongan dari Allah tidaklah bergantung kepada kuantiti atau kelengkapan perang". (Tafsir al-Quran al-'Adzhim).

Maksudnya, apabila Allah menghendaki kemenangan sesuatu golongan, maka ia pasti berlaku walaupun jumlah mereka kecil atau kelengkapan mereka kurang.

Hari ini, jumlah atau kuantiti menjadi satu medium penting manusia untuk mencapai apa yang dicita. Politik hari ini sentiasa cintakan jumlah. Kukuhnya ekonomi juga bergantung kepada jumlah. Kekuatan tentera hari ini turut bergantung kepada jumlah.

Tetapi manusia lupa tingkatkan jumlah iman di hati. Menyebabkan segala jumlah yang ada sia-sia. Tiada usaha untung menghitung jumlah iman. Seruan untuk iman hanyalah selingan, dunia diberi keutamaan dan kemenangan sering didoakan. Jika keadaan seperti ini berterusan, bagaimana nak harapkan bantuan Allah ke atas kalian?

Agama seolah-olah hak ekslusif

Bantuan Allah datang bersyarat, firman-Nya, bermaksud: "jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (surah Muhammad, 47:7)

Penolong agama Allah pasti akan dibantu, bahkan akan diperkukuhkan kedudukannya di atas muka bumi. Bantuan yang Allah janji pasti kekal abadi, bantuan manusia hanyalah drama bersifat sementara. Jika kita beriman pada ayat di atas, bertanyalah; Apa ada pada jumlah jika kualitinya tiada?

Sebagai contoh, jumlah ahli parti yang ramai tetapi tidak berilmu, maka perjuangan tidak akan konsisten. Penulis tidak nafikan bahawa sebahagian daripada mereka ikhlas dalam membantu parti masing-masing, tetapi jika keikhlasan tersebut tidak dianyam dengan dengan ilmu pengetahuan, maka kegagalan bakal tiba.

Sebahagian yang berilmu pula fanatik dan berminda sempit. Mana mungkin perpaduan terhasil. Bahkan mereka menjadikan agama seolah-olah hak ekslusif. Agama milik kami. Apa yang kamu lakukan bukan Islam, apa yang kami laksanakan semua Islam. Itulah perkataan-perkataan sumbang bukti kedangkalan mereka. Dan yang membimbangkan lahirnya ideologi neo-khawarij, apabila wujud sikap kafir mengkafir dan sering mencari kesalahan orang lain.

Paling bermasalah adalah yang tidak berilmu mengaku berilmu, pantang ditanya terus berfatwa. Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan kenyataan seorang tokoh ilmuan tersohor di Malaysia: "tindakan Perlis keluar dari jamaah dan mengambil jalan sendiri kononnya mengembangkan Islam tanpa mazhab adalah salah dan mesti ditentang."

Perlembagaan negeri Perlis sebenarnya menyatakan ketidakterikatan dengan mana-mana mazhab. Maksudnya, Perlis menerima semua mazhab Ahli Ssunnah wal Jamaah. Perlis menerima Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie, Hanbali dan seluruh mazhab-mazhab yang dipelopori oleh Ahlu Sunnah. Bahkan, perlembagaan ini tidak bercanggah dengan mana-mana artikel dalam perlembagaan persekutuan.

Ini menunjukkan bahawa Perlis mengamalkan dasar terbuka dan menghormati semua ulama. Penulis tidak bermaksud menyentuh perlembagaan negeri lain. Itu terpulang kepada hak masing-masing. Yang paling penting perlu ada sikap hormat-menghormati antara satu dengan yang lain walau berbeza pandangan. Jangan kerana kejumudan ia membawa kepada perpecahan tercela.

Malu dengan agama sendiri

Hal ini mengingatkan penulis kepada satu hadis Nabi, maksudnya: "Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan ilmu (di atas dunia) dengan mengangkatnya. Sebaliknya, Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan ulama. Lalu manusia melantik si jahil sebagai ketua mereka, kemudian ditanya soalan kepada si jahil. Maka si jahil mengeluarkan fatwa tanpa ilmu, maka dia telah sesat lagi menyesatkan." (hadis riwayat al-Bukhari).

Oleh itu, sekiranya jumlah yang banyak tidak diisi dengan ilmu akidah, ibadah dan akhlak, maka kejayaan sesuatu kaum hanyalah mimpi yang indah. Inilah janji Allah Ketiga-tiga elemen ini hendaklah disekalikan agar wujud kader-kader yang mantap. Tinggalkan sikap berilmu tapi tidak berakhlak, atau berakhlak tetapi tidak berilmu.

Contoh yang lain, manusia hari ini juga menjadikan kelengkapan perang, nuklear, atom, jet dan lain-lain sebagai kayu ukur kekuatan ketenteraan sesebuah negara. Iran negara Syiah digeruni dengan nuklearnya, perselisihan antara Korea Utara dan Korea Selatan kerana nuklear. Rusia dan Amerika ditakuti kerana kelengkapan senjatanya.

Jika rasa takut pada manusia kita dahulukan, maka kita akan mengutamakan jumlah kekuatan, persiapan dan kelengkapan senjata. Tetapi jika rasa takut pada Allah kita utamakan, maka usaha untuk melahirkan pejuang-pejuang yang ikhlas, beriman lagi beramal soleh lebih dititikberatkan. Oleh itu rasa takut yang mana perlu kita dahulukan? Ingat, janji Allah bersyarat. Hairan, di mana iman umat Islam pada ayat-ayat Allah?

Pejuang terdahulu dilatih dengan iman dan takwa, pejuang kini dilatih dengan harta dan kuasa. Pejuang dahulu ikhlas kerana agama, pejuang kini menjunjung dunia. Pejuang dahulu tewas sebagai syuhada, pejuang kini tunduk kepada dunia sebagai hamba. Dua sesi latihan yang berbeza, sudah tentu hasilnya tak sama.

Oleh itu, nilailah sendiri wahai manusia, di mana kedudukan kita? Apa keutamaan kita? Sayangnya, umat Islam hari ini malu dengan agamanya sendiri, akhirnya Islam dicemuh kerana sikap si Muslim.


Fathul Bari Mat Jahya merupakan pengerusi jawatankuasa kerja Sekretariat (Ulama Muda UMNO (iLMU ). Graduan hadis daripada Universiti Islam Madinah dan Universiti Yarmouk Jordan itu kini sedang menyiapkan tesis PhD dalam bidang yang sama di Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Beliau kini bertugas sebagai penasihat agama di Institut Jantung Negara



Ulama muda Umno - naifnya kamu!
Hafizal Iskandari Ogos 14, 10 11:55am
Kita tidak marah. Masuklah ke dalam Umno. Ini Malaysia, negara demokrasi. Semua parti yang sah didaftarkan, maka semua orang boleh menyertainya. Maka, jika ulamak mana sekali pun mahu masuk Umno, masuklah. Mahu masuk parti sosialis pun, masuklah.

Cuma, gunakan akal. Jangan jadi bodoh dan naif. Rugi mengaji tinggi jika membezakan angsa dan gajah pun tak reti!

Bila terbaca atau lebih tepat, terpaksa membaca tulisan Fathul Bari Mat Jahya - pengerusi jawatankuasa kerja Sekretariat (Ulama Muda Umno) – eee…geli…maka perut saya mulai melugai.

Nasib baik ini bulan Ramadan. Jika sengaja memuntahkan diri, nanti membawa kepada batalnya puasa. Saya tahanlah!

Manalah tidaknya. Hujah ustaz muda ini dangkal. Tak patut bagi seorang ilmuwan sepertinya begitu naif tentang parti yang sedang membusuk bernama Umno ini.

Saya tak tahu dia duduk di planet mana selama ini, sehingga tidak mampu mencium segala kebusukan Umno. Mungkin dia tak pernah dengar, Tun Dr M sendiri pernah berkata: “Umno busuk sehingga ke usus-ususnya!”

Tun Dr M dahulu pernah dinafikan haknya sebagai ahli Umno untuk menjadi perwakilan dan Tun Dr M meracau bahkan macam gila meroyan hingga keluar Umno. Semuanya kerana Umno sudah busuk - dengan budaya rasuah dan lain-lainnya.

Takkanlah bakal doktor PhD dalam bidang hadis, ulamak muda ini tidak tahu semua ini? Takkanlah dalam hadis nabi yang dia pelajari, dia tak jumpa bahawa nabi bergelut siang malam menegakkan keadilan dan menghapuskan kezaliman.

Zaman jahiliyah adalah penuh kezaliman, lalu nabi membawa Islam yang penuh keadilan. Adilnya Islam termasuklah untuk seluruh alam - termasuklah kepada bukan Islam.

Saya tak payah bagi tahu hadis mana dan nombor berapa dan dari kitab hadis mana. Saya yakin ulamak hadis Umno ini boleh mencari, apakah pesan nabi kepada kita dalam mendepani orang zalim. Memberi nasihat secara berani atau bersekongkol dengan mereka?

Jika nabi menggunakan wasilah yang dipakai olah team ulamak muda Umno ini, maka nabi boleh sahaja menerima tawaran daripada pemuka Quraisy - harta, wanita dan takhta – untuk berkerjasama dengan mereka.

Hai ustaz Umno…nabi pernah ditawarkan jadi raja…tapi nabi tolak. Nabi tahu, 'raja' itu peranannya tak lebih hanyalah boneka…syariat Allah tak dapat tertegak dengannya. Maka, nabi pilih jalan susah…hijrah, perang dan meraih kemenangan!

Mana ada jalan mudah dalam berjuang. Ustaz muda Umno mungkin menganggap, ujian terbesar bagi mereka adalah 'cemuhan' dan kritikan daripada orang ramai…ya, tentang mengubah imej Umno daripada parti hampeh kepada parti yang cun. Mengubah puteri dan wanita Umno yang bertelanjang bulat rambutnya kepada bertudung – misalnya.

Itu bukannya ujian besar. Memanglah, dalam PAS dan PKR hatta PSM – semuanya tidaklah sempurna. Tetapi, dengan memberikan alasan bahawa ulamak kena menyertai Umno agar dapat memberi nasihat ke atas kesilapan Umno – ceh!!! Kononnya selama ini tiada orang yang menasihatinya - maka inilah hujah paling bodoh saya rasakan.

Bukankah presiden Umno a.k.a PM mempunyai penasihat agama. Dulu, Hamid Othman menjadi penasihatnya. Apa nasihatnya? Bukankah dalam Umno ramai ustaz? Datuk Firdaus yang menjadi bengkeng tiba-tiba di Permatang Pauh itu apa? Bukan ustaz, al-hafiz lagi! Jamil Khir itu apa? Mashitah Ibrahim itu apa? Yusuf Nor itu apa? Ramai lagi…bahkan tahap professor gaban pun ada!

Masalahnya, suara mereka atau lebih tepat – suara ulamak Umno – tiada tempat dalam Umno. Maka, mari kita lihat selepas ini, apakah nasihat pertama yang akan diberikan oleh ulamak muda Umno ini kepada PM dan presiden mereka! Dan saya lebih menantikan, nasihat pertama mereka kepada isteri PM yang tercinta!

Tiada ulasan: