Rabu, 25 Ogos 2010

DOA UNTUK KEADILAN SERTA DIBERI TAUFIK DAN HIDAYAH ADALAH HARUSDOA UNTUK KEADILAN SERTA DIBERI TAUFIK DAN HIDAYAH ADALAH HARUS





Guan Eng tak tahu nama disebut dalam doa khutbah
Dzulfikar Mashoor

PETALING JAYA, 19 Ogos: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengaku bahawa beliau sendiri tidak mengetahui yang namanya disebut dalam doa dan khutbah Jumaat menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

"Saya tidak sedar dan tidak mengetahui wujudnya penggunaan nama saya dalam khutbah kedua (sebelum) solat Jumaat sebagaimana didakwa, maka sudah tentu nama saya tidak harus (atau) tidak boleh digunakan," ujarnya petang tadi pada majlis berbuka puasa bersama wartawan media-media alternatif di sebuah restoran di sini, malam ini.

Baginya, dakwaan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang bermotif politik provokasi.

"Saya pun hairan bagaimana hanya masjid tertentu di Kepala Batas dan Tasek Gelugur saja yang berlaku demikian," soalnya sambil tidak menolak kemungkinan isu tersebut sebagai provokasi pihak tertentu.

Bagaimanapun, beliau mengarahkan Abdul Malik Kassim, Exco kerajaan negeri untuk menyiasat isu yang ditiupkan oleh Ahmad Zahid dan Umno itu.

"Saya pun baru tahu, saya sudah menghubungi YB Abdul Malik dan saya diberitahu bahawa memang tidak tahu perkara seperti yang didakwa Datuk Zahid Hamidi," ujarnya yang juga Setiausaha Agung DAP.

Sehubungan itu, beliau mencabar Ahmad Zahid mengemukakan bukti ekoran dakwaan berunsur provokasi itu.

Beliau turut menasihatkan Ahmad Zahid kembali bertaubat sempena kemuliaan bulan Ramadhan ini sekiranya dakwaannya itu adalah tidak benar.

Terdahulu, Bernama melaporkan Umno negeri memprotes penggunaan nama Ketua Menteri Pulau Pinang pada bacaan doa dan khutbah Jumaat bagi menggantikan penggunaan nama Tuanku Mizan.

Ahmad Zahid sendiri menuduh, penggunaan nama Guan Eng itu dikesan di beberapa masjid tertentu sejak beberapa minggu lepas.

Dijangkakan Guan Eng bakal menghadapi pelbagai cabaran lagi ekoran komitmennya mahu melihat rakyat tanpa berbilang kaum menikmati hidup yang lebih baik berbanding era Umno BN memerintah Pulau Pinang.


Zahid dicabar dedah nama khatib, masjid

Mohd Sabri Said

PULAU PINANG, 20 Ogos: Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang mencabar Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya mengemukakan nama khatib dan masjid yang menyebut nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng untuk digantikan dengan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di dalam khutbah.

Ketuanya, Ustaz Yusni Mat Piah dalam kenyataan kepada Harakahdaily pagi ini berkata, sekiranya ada pun bukan menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong cuma meminta Guan Eng dilimpahkan hidayah kerana sikapnya yang luhur terhadap masyarakat Islam keseluruhanya.

Baginya, apa yang dituduh itu menggambarkan Umno Pulau Pinang 'gelabah biawak' kerana tidak lagi mampu berhadapan dengan senario politik terkini yang terus menyebelahi Pakatan Rakyat.

"Jika ada khatib yang berbuat demikian, saya harap dedahkan dan buat siasatan serta mahu tahu di masjid mana yang beliau khutbah. Jangan buat serkap jarang dari golongan yang cemburu terhadap perkembangan sokongan rakyat yang masih rendah terhadap Umno dan Barisan Nasonal (BN), " jelasnya.

Tambahan lagi, katanya mereka rasa lebih tertekan apabila Lim mengisytiharkan memberi RM1.5 juta kepada kakitangan awam negeri ini pada 3 September depan.

Pemberian itu semata-mata untuk mengenang jasa dan pengorbanan mereka yang selama ini berjaya meningkatkan prestasi di semua aspek pembangunan.

Bukan itu sahaja, malahan Lim juga berjaya menunjukan kelainan dalam Kerajaan Pakatan Rakyat apabila memberikan peruntukan kepada guru agama, pelajar tahfiz, Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang dibekukan semasa pemerintahan BN dan lain-lain lagi demi memartabatkan Islam di Pulau Pinang.

"Umno dah gagal untuk buat sesuatu waktu ini melainkan mencari berbagai isu untuk kepentingan politik sempit mereka serta menimbulkan kemarahan rakyat Islam konon


Khutbah: K'jaan negeri nafi nama Lim ganti Agong
Salhan K Ahmad
Ogos 20, 10
1:25pm

Kerajaan negeri Pulau Pinang menafikan sekeras-kerasnya bahawa nama Ketua Menteri Lim Guan Eng menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah Jumaat yang dibaca di beberapa masjid di negeri itu.

Exco Hal-Ehwal Agama negeri, Abdul Malik Abul Kassim berkata siasatan awal mendapati ianya tidak berlaku kerana teks khutbah Jumaat, yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam negeri, tidak menggunakan nama Lim.

Katanya, hanya orang yang tidak waras sahaja yang akan menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah Jumaat.

Abdul Malik berkata, beliau telah membuat siasatan awal dan mendapati kejadian itu tidak berlaku seperti yang didakwa oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga pengerusi perhubungan Umno negeri.

Abdul Malik menjelaskan, teks khutbah yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dengan nama Lim, seperti yang didakwa.

"Dan kalau mereka tidak baca teks sekalipun, saya percaya hanya orang yang tidak waras sahaja yang akan ganti nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah," katanya lagi.

Tambahnya, dakwaan itu juga tidak menyebut dengan jelas masjid yang terbabit, sebaliknya hanya menamakan kawasan Permatang Pauh, Jelutong dan Tasek Gelugor.

Ditanya lanjut, beliau berkata kerajaan negeri tidak akan mengambil tindakan lanjut atas dakwaan itu kerana "tidak timbul isu."

"Isu ini sengaja diada-adakan, sebab sememangnya tiada isu. BN yang sengaja wujudkan isu ini," katanya lagi ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Abdul Malik juga berkata, sekiranya Ahmad Zahid mempunyai maklumat mengenai kejadian tersebut, beliau hendaklah membuat laporan supaya dakwaan tersebut dapat disiasat.

"Kalau dia ada maklumat, sepatutnya dia buat laporan kepada kerajaan negeri, atau kepada polis atau kepada pejabat mufti, bukannya pergi beri kenyataan kepada media," katanya lagi.

Sementara itu, bercakap dalam satu sidang media pagi ini, Abdul Malik juga berkata kerajaan negeri serta JAIPP tidak menerima sebarang arahan lisan mahupun bertulis untuk menukar nama tersebut dalam teks khutbah.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan bahawa sesetengah jawatankuasa masjid menggunakan isu tersebut untuk mensabotaj kerajaan negeri.


Khutbah: Pemuda Umno desak siasatan segera
Ogos 20, 10 4:26pm
Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar mendesak supaya siasatan segera dijalankan ke atas dakwaan bahawa nama Yang di-Pertuan Agong telah ditukar dengan nama Lim Guan Eng, ketua menteri Pulau Pinang dalam khutbah Jumaat di negeri itu.

Katanya, jika ia benar terjadi, maka tindakan seperti itu akan membangkitkan semula kemarahan masyarakat Islam Pulau Pinang, rentetan daripada tindakan kerajaan negeri membatalkan sambutan Maulidur Rasul sebelum ini.

"Sikap biadap seperti ini pastinya membuat luka yang menyinggung hati umat Islam di Pulau Pinang dengan pembatalan perarakan Maulidur Raasul pada Februari lalu berdarah kembali," katanya

Tambahnya, tindakan seperti itu juga menunjukkan "kerakusan kuasa" Lim di negeri itu sekiranya ia benar-benar berlaku seperti yang didakwa.

"Pemuda Umno juga membantah dan menolak dengan keras penggantian itu, sekiranya benar terjadi," kata Khairy dalam satu kenyataan hari ini.

Kenyataannnya itu adalah berdasarkan satu laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini.

"Tindakan in bukan sahaja menghina institusi raja selaku ketua agama bahkan kesucian masjid dengan penggunaan mimbar sebagai saluran politik bagi mengagungkan Lim Guan Eng," katanya lagi.

Khairy juga menyifatkan tindakan seperti itu sebagai "pelik dan dangkal" kerana bacaan doa dalam khutbah tersebut sememangnya dikhususkan kepada ketua agama islam persekutuan dan negeri.

"...(Ia) bukannnya untuk ketua eksekutif pentadbiran negeri iaitu menteri besar atau ketua mengeri, tidak kira sama ada beliau itu Islam atau tidak," katanya lagi.

Khairy juga mengambil peluang untuk menempelak PAS yang berdiam diri dalam isu berkenaan.

"Sikap berdiam diri yang ditonjolkan PAS bukan sahaja menzahirkan kerelaan mereka di dalam mempromosikan cengkaman dan campur tangan DAP di dalam urusan umat Islam," katanya lagi.


TPM: Sebut Guan Eng dalam khutbah implikasi besar
Ogos 20, 10 3:54pm
Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta polis dan Majlis Agama Islam Negeri menyiasat dakwaan bahawa nama Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin digantikan kepada nama Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam doa khutbah solat Jumaat di negeri itu.

Timbalan Perdana Menteri (kiri, bersongkok) berkata siasatan wajar dilakukan oleh pihak berkuasa bagi mendapatkan fakta sebenar kerana perkara itu mempunyai implikasi besar.

"Saya mahukan perkara itu dikaji, diteliti dan jika benar kejadian itu berlaku, maka tindakan tertentu oleh pihak tertentu mesti diambil," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Modal Insan di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar yang memetik Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamid yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang sebagai berkata ada masjid di Pulau Pinang dikesan berbuat demikian pada solat Jumaat minggu lepas.

Muhyiddin berkata bahawa pada masa ini, beliau tidak mendapat maklumat tepat mengenai perkara itu dan hanya mengetahuinya apabila membaca akhbar.

"Saya pun (hanya) baca dalam akhbar, saya tidak mendapat laporan daripada mana-mana pihak tertentu, sama ada kenyataan itu tepat atau tidak. Adakah ia memang dibuat secara betul, dikatakan dibuat di masjid, saya pun kurang tahu.

"Adakah ia dibuat atas kehendak dia atau atas arahan daripada pihak tertentu. Saya percaya ini suatu perkara yang mempunyai implikasi besar," katanya.

Mengulas mengenai manifesto DAP untuk mengambil alih Putrajaya, Muhyiddin berkata terserah kepada rakyat untuk menilai setiap perancangan yang dilakukan oleh parti pembangkang.

"Rakyat boleh menilai sama ada ia munasabah atau gimik semata-mata," katanya.

Beliau berkata ini kerana ada sebahagian daripada apa yang mereka janjikan dalam pilihan raya lepas tidak tertunai kerana ia mempunyai implikasi yang besar daripada segi kewangan.

--Bernama



Zahid Hamidi fitnah, bohong - Anwar
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Ogos: Kegagalan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak memahami nurani rakyat Malaysia keseluruhannya yang mahukan sebuah negara yang kekal aman dan sejahtera dizahirkan oleh kenyataan berunsur fitnah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Sehubungan itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memandang serius fitnah terbaru yang dimainkan pimpinan Umno untuk menyemarakkan api kebencian di negara ini.

Katanya, tuduhan yang dilemparkan kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang bahawa nama Yang di-Pertuan Agong telah digantikan dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah terbukti merupakan satu pembohongan semata.

“Saya sendiri memantau perkembangan tersebut, membaca teks khutbah yang diedarkan dan menerusi rakan-rakan di Pulau Pinang mendapati tuduhan tersebut tidak berasas bahkan ianya merupakan satu fitnah demi laba politik pemerintah yang kian hari kian terdesak,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh menambah, pimpinan Umno menerusi akhbar Utusan Malaysia berterusan menggunakan aksi politik perkauman sempit yang usang.

“Kita yakin usaha pimpinan Umno ini tidak akan berhenti di situ sahaja. Mereka pasti menganyam fitnah yang lain pula demi memecah belahkan muafakat masyarakat di negara ini yang mahu hidup dalam kerukunan dan sejahtera,” ujarnya.

Mereka, katanya menyedari rakyat Malaysia mempunyai keyakinan yang teguh untuk terus beriltizam dengan perubahan dan demi Malaysia yang adil.

“Oleh demikian, saya menyeru rakyat Malaysia untuk perteguh keazaman bersama Pakatan Rakyat dan mara mengharungi serangan yang tidak akan kunjung diam dari pimpinan Umno itu,” katanya lagi.

Menurutnya, hanya dengan melakukan perubahan, politik perkauman sempit akan berjaya dihalang




Berbuka: Jangan terpengaruh dakyah Umno
Mohd Sabri Said

TANJUNG TOKONG, 20 Ogos: Jawatankuasa Masjid Tuan Guru Tanjung Tokong usah terpengaruh dengan nada Umno untuk menghalang Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hadir berbuka puasa di situ petang ini.

Timbalan Yang Dipertua PAS Bukit Bendera, Saiful Lizan Mohd Yusuf ketika mengulas isu itu berpendapat semuanya adalah agenda Umno untuk memberi gambaran bahawa Ketua Menteri sukar menjadualkan dirinya bersama masyarakat Islam di Tanjung Tokong selepas isu perkampungan Melayu di situ terpaksa dikorbankan untuk pembangunan.

"Jawatankuasa Masjid Tuan Guru kena berfikiran secara profesional jangan terpengaruh dengan nada Umno yang sedang tenat menghadapi masa depan di Pulau Pinang. Mereka kena akur dengan jadual dari Pejabat Daerah Timur Laut iaitu agensi kerajaan bukan kedatangannya atas nama politik," tegasnya.

Tidak menjadi kesalahan tambahnya, sebagai Ketua Kerajaan Lim bertindak bersama masyarakat Islam berbuka puasa di masjid atau surau.

Sebagai kepimpinan masyarakat setempat sepatutnya mereka kena rasa bangga kerana Lim yang bukan beragama Islam sanggup turut ke padang berbuka puasa.

Kejadian seumpama itu tidak pula berlaku di mana-mana masjid sekitar Daerah Timur Laut bahkan sambutan yang diberikan oleh jawatankuasa masjid dan masyarakat setempat begitu meriah.

"Bila Ketua Menteri ke sana semua permasalahan yang dihadapi penduduk boleh sampaikan terus kepadanya. Jangan bila halang kehadiranya buat pula cerita Ketua Menteri sengaja tidak menjadualkan melawat Tanjung Tokong bila timbul berbagai isu membabitkan penduduk Melayu di situ," jelasnya.

Pada tahun 2008 Ahli Jawatankuasa Masjid Terapung, Tanjung Bungah juga bertindak begitu namun PAS Bukit Bendera mengambil inisiatif mengadakan juga majlis berkenaan tetapi di perkarangan masjid




Tak wajar doa khutbah Jumaat kedua untuk bukan Islam

20/08/2010 4:23pm

BESUT 20 Ogos - Perbuatan menggunakan nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam bacaan doa khutbah kedua solat Jumaat menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin hendaklah dihentikan segera kerana ia bercanggah dengan hukum Islam dan undang-undang negara.

Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Abdullah Md. Zin berkata, sekiranya perkara tersebut benar-benar berlaku, ia amat memalukan kerana jelas menjatuhkan maruah Islam yang mempunyai hukum dan peraturan tersendiri.

Katanya, khutbah Jumaat adalah satu ibadat yang diwajibkan kepada setiap umat Islam dan ia tidak boleh disamakan dengan sesuatu majlis yang dimana aturcaranya boleh diubahsuai sesuka hati dan tidak berlandaskan hukum.

"Justeru, tidak wajarlah di dalam doa khutbah kedua solat Jumaat dimasukkan doa untuk mereka yang bukan Islam kerana ia tidak pernah dilakukan walaupun di zaman Nabi,” katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Di KUALA LUMPUR, Pergerakan Pemuda UMNO mendesak agar satu siasatan segera dibuat mengenai amalan penggantian nama Yang di-Pertuan Agong dengan nama Ketua Menteri Pulau Pinang.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, sekiranya perkara tersebut benar-benar terjadi, maka amalan itu bukan sahaja menghina institusi raja selaku ketua agama bahkan kesucian masjid dengan penggunaan mimbar bagi mengagungkan Guan Eng selaku Ketua Menteri. - Bernama


BERITA DARI UTUSAN MALAYSIA


Guan Eng 'diserang' semasa ke majlis buka puasa

PULAU PINANG 19 Ogos - Semalam, kenderaan yang dinaiki Ketua Menteri, Lim Guan Eng (gambar) diserang seorang lelaki dipercayai ahli pakatan pembangkang kerana tidak berpuas hati dengan cara kepimpinannya.

Dalam kejadian pada pukul 7.35 petang itu, kenderaan dinaiki beliau baru sahaja membelok masuk ke kawasan Masjid Kampung Rawa dari Jalan Patani ke Lintang Kampung Rawa untuk menghadiri majlis berbuka puasa di masjid berkenaan.

Lelaki terbabit yang sebelum itu bersama seorang rakannya mengangkat kadbod tertulis Save Lot 21, 22 For Muslim Cemetery untuk menarik perhatian Guan Eng, tiba-tiba dikatakan melompat ke bonet kereta dinaiki beliau.

Dia kemudian meletakkan kadbod itu pada cermin kereta berkenaan.

Tulisan tersebut dikatakan merujuk kepada permintaan tanah di sebelah Masjid Jamek Jelutong yang dimohon kepada kerajaan negeri untuk dijadikan tanah perkuburan Islam

Semasa kejadian berlaku hanya ada pasukan daripada Cawangan Khas Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut di situ dan tindakan pantas mereka menarik lelaki berkenaan berjaya menyelamatkan keadaan.

Ketua Menteri kemudian menikmati jamuan di pekarangan luar masjid bersama kira-kira 60 penduduk kawasan termasuk Ahli Jawatankuasa masjid dan kakitangan pusat khidmat DAP Sungai Pinang.

Pada masa sama, seorang lelaki yang sangat dikenali rakyat negeri ini memerhatikan Guan Eng dengan reaksi yang amat marah.

Justeru, pasukan Cawangan Khas yang menyaksikan perkara itu meminta pihak pengurusan masjid menasihatkan Guan Eng supaya pulang lebih awal bagi mengelak perkara tidak diingini berlaku dan beliau akur dengan permintaan itu.

Bayangkan sekiranya tiada pasukan Cawangan Khas memantau keadaan dalam kedua-dua insiden tersebut, apa akan terjadi kepada Guan Eng sekiranya perkara tidak ingini berlaku kepadanya?

Apakah akan terjadi kepada beliau atau sesiapa pun sekiranya cadangan dangkal Ketua Menteri itu sebelum ini supaya Cawangan Khas polis ditutup benar-benar dilaksanakan?

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob ketika dihubungi Utusan Malaysia mengesahkan kejadian itu sekali gus meminta mana-mana pihak selepas ini tidak lagi mempertikai peranan polis dalam menjaga keamanan negara.

Menurutnya, kewujudan sesuatu bahagian itu pasti ada sebabnya dan ia bukan diadakan dengan sewenang-wenangnya.

"Apa akan berlaku kepada dia (Guan Eng) sekiranya tiada anggota Cawangan Khas semasa insiden itu berlaku semalam. Jadi walaupun tidak suka kita perlu ikut VVIP sepertinya atas aspek keselamatan dan tanggungjawab kita.

"Jadi, saya berharap selepas ini janganlah semua perkara hendak dipolitikkan semata-mata agar menjadi populis kerana keselamatan rakyat perlu diutamakan," ujarnya.

Kejadian itu merupakan kontroversi terbaru melibatkan Ketua Menteri Pulau Pinang tersebut kerana sebelum ini sekumpulan peniaga bazar Ramadan di Komtar mengadakan demonstrasi selepas mereka tidak dibenarkan berniaga di kawasan tersebut walaupun boleh berbuat demikian sejak dua dekad lalu.

Ekoran kejadian tersebut juga, seorang lelaki bertindak cuba membakar dirinya kerana kecewa dengan tindakan Guan Eng berhubung isu perniagaan di Komtar.

Baru-baru ini juga, seorang lelaki, Ali Ahmad Ariff, 63, terpaksa bersemuka dengan Guan Eng sendiri bagi mendapat penjelasan daripada mulut pemimpin itu sendiri mengenai beberapa isu khususnya yang melibatkan orang Melayu.

Lelaki tersebut yang juga dikenali Pak Ali sempat menepuk bahu kiri Guan Eng berikutan tidak puas hati dengan Ketua Menteri itu yang didakwa bersikap rasis dan menindas orang Melayu di negeri ini.

Kejadian itu berlaku di tempat letak kereta orang kenamaan (VIP) di tingkat dua Menara Komtar.


“Memang ada doa”

JELUTONG – Bukan baru-baru ini tetapi kira-kira dua hingga tiga bulan lalu nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng disebut dalam bacaan khutbah solat Jumaat di Masjid Jamek Jelutong.

Ketua UMNO Cawangan Jelutong, Abu Kassim Ismail berkata, beliau yang ketika itu berada dalam masjid agak terkejut kerana nama Guan Eng disebut bagi mengantikan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin serta Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas.

Menurutnya, khatib yang membaca khutbah mungkin khatib jemputan kerana bukan yang biasa bertugas di masjid berkenaan.

“Masa itu saya agak hairan kerana selepas mengucapkan semoga Guan Eng sejahtera, saya cuba mendapatkan nama khatib di papan kenyataan masjid tetapi tidak tercatat apa-apa.

“Biasanya ada ahli jawatankuasa masjid akan tulis nama khatib bertugas tetapi kali ini tiada, jadi sukar untuk saya mengenalpasti dari mana khatib itu dibawa, tetapi kemudiannya saya terus membawa perkara ini kepada ketua saya,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Semalam, Sinar Harian melaporkan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa nama Guan Eng digunakan dalam doa bacaan khutbah kedua solat Jumaat menggantikan nama Yang Dipertuan Agong.

Antara masjid yang terlibat termasuk Jelutong, Permatang Pauh dan Tasek Gelugor.

Tinjauan di Masjid Jamek Jelutong semalam mendapati bacaan khutbah hanya memfokuskan mengenai bayaran zakat.

Menurutnya, beliau tidak kisah sekiranya nama Guan Eng disebut namun tidak patut pula nama Yang Dipertuan Agong dan Yang Dipertua Negeri dilupakan.

“Saya pun tidak tahu hukum hakam fatwa mengenai nama orang bukan Islam disebut dalam khutbah ini, tetapi bagi saya membelakangkan ketua agama negeri adalah salah dan dianggap tidak patut,” katanya



Ahli MAIPP sahkan tiada doa khutbah Guang Eng

SHAH ALAM - Ahli Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), Rosidi Hussain mengesahkan tidak wujudnya dakwaan bacaan doa terhadap Ketua Menterinya, Lim Guang Eng dalam khutbah Jumaat sepertimana yang didedahkan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kelmarin.

Katanya, masyarakat hanya 'dengar-dengar cakap khatib' dikatakan memohon kepada Allah agar Lim Guan Eng diberi hidayah kerana mengamalkan pemerintahan bercorak Islam di sini.

Sehingga kini beliau hanya mendengar perkara berkenaan dari jauh dan tidak lagi mempunyai sebarang laporan rasmi mengenai perkara itu.

"Saya telah minta banyak pihak terutama Pas sendiri menyiasat perkara ini jika benar berlaku, tetapi tidak ada yang dilaporkan. Saya percaya ini politik murahan untuk menyerang Pakatan Rakyat Pulau Pinang," katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam


"Saya doakan Guan Eng diberi hidayah peluk Islam"


TAIPING – Penggunaan nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang disebut dalam bacaan doa khutbah solat Jumaat di beberapa masjid sekitar Pulau Pinang bukan perkara baru.

Perkara itu disahkan khatib, Zakaria Ahmad yang mengakui bukan pertama kali beliau membaca doa tersebut tetapi ianya dilakukan sejak dua tahun yang lalu.

Menurutnya, doa yang disebut hanya menjuruskan supaya Allah memberikan hidayah kepada Guan Eng agar memeluk Islam.

“Tiada sebarang motif dalam khutbah berkenaan. Ramai yang salah faham terhadap isu ini dan mempolitikkannya sehingga menjadi berita hangat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, isu berkenaan tidak patut dipolitikkan dan menyifatkan kontroversi yang timbul sebagai mainan politik semata-mata.

"Saya terbuka dan bersedia menjawab serta menjelaskan perkara sebenar di sebalik isu hangat itu. Bagi meredakan keadaan ini, penjelasan di atas diharap dapat menerangkan perkara sebenar mengenai apa yang berlaku,” katanya


LGE ganti Agong: PR P.Pinang kutuk Umno
Written by Harakahdaily
GEORGE TOWN, 22 Ogos: Mesyuarat tergempar Pakatan Rakyat Pulau Pinang hari ini memutuskan mengutuk keras tindakan Umno memainkan isu “Guan Eng gantikan Agong” dalam doa khutbah Jumaat.

Tindakan tersebut disifatkan amalan politik kotor dan jahat Umno dan media massa yang dikuasai mereka bagi memfitnah kerajaan negeri Pulau Pinang.

"Kami menafikan dengan keras dakwaan Umno kerana teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak pernah menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong.

"Kerajaan negeri, JHEAIPP atau YAB Ketua Menteri sendiri juga tidak pernah menerima atau mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk menggunakan nama Ketua Menteri", kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Permainan politik oleh Umno itu juga karut kerana hanya orang tak siuman dan berniat jahat sahaja berani menggantikan nama DYMM YDP Agong dengan nama lain.

Kenyataan tersebut ditandatangan oleh Pengerusi PKR Pulau Pinang, Dato Mansor Othman, Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow dan Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Rosidi Hussain.

Turut serta pada mesyuarat yang dipengerusikan Lim Guan Eng itu, Ahli Exco Negeri Pulau Pinang yang memegang portfolio agama Islam, Abdul Malik Kassim.

Mereka turut mendesak Umno mengambil tindakan terhadap mana-mana khatib atau imam masjid yang dapat dibuktikan telah mengubah doa tersebut.

"Kita mendesak BN dan Umno hentikan permainan politik kebencian di kalangan orang ramai yang menimbulkan ketegangan kaum dengan cuba mengaitkan imam dan khatib.

Mereka juga melafazkan ikrar taat setia kepada DYMM Yang di Pertuan Agung sebagai pemimpin terunggul negara atau Kepala Utama bagi Persekutuan menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan dan juga sebagai Ketua agama Islam bagi Negeri Pulau Pinang menurut Perkara 5(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Selain itu mereka juga melafazkan ikrar taat setia kepada Yang di Pertua Negeri Pulau Pinang mengikut Perkara 1 Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Mereka turut menyatakan komitmen menegakkan Islam sebagai agama rasmi negeri; tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan harmoni menurut Perkara 5(1) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Tindakan umno itu juga jelas mereka bagi mengalihkan pandangan rakyat dari kebaikan yang dibuat kerajaan negeri.

Antaranya meluluskan program pemberian kewangan khas Hari Raya Aidilfitri sebanyak RM 400 kepada semua ahli pentadbiran dan agensi kerajaan negeri, pemberian tahunan RM 100 wang penghargaan warga emas.

Selain itu menambahkan peruntukan hal ehwal Islam sebanyak 100% kepada RM 24.3 juta pada 2010 berbanding dengan RM12.5 juta pada 2008 dengan sumbangan Ihya Ramadan dan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR)serta mengharamkan perjudian bola selaras dengan prinsip amar maaruf nahi mungkar




Kenyataan Media: PR Pulau Pinang Lafaz Taat Setia Kepada DYMM YDP Agong


KENYATAAN BERSAMA PAKATAN RAKYAT PULAU PINANG DALAM MESYUARAT TERGEMPAR PADA 22.8.2010 DI KOMTAR, GEORGE TOWN.

Mesyuarat tergempar PR dipanggil hari ini berikutan permain...an isu “Guan Eng gantikan Agong” yang digembar-gemburkan oleh UMNO dan media massa. Permainan politik oleh UMNO ini adalah begitu karut kerana hanya orang tak siuman dan berniat jahat baru berani menggantikan nama DYMM YDP Agong dengan nama lain.

Dalam mesyuarat tersebut Ahli EXCO Negeri Pulau Pinang portfolio agama Islam YB Abdul Malik Kassim telah menjelaskan teks khutbah yang disediakan oleh MAINPP dan JAIPP.

10 usul telah diluluskan dalam mesyuarat tergempar PR Pulau Pinang yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dan Pengerusi Pakatan Rakyat Lim Guan Eng:-

1. Melafazkan ikrar taat setia kepada DYMM Yang di Pertuan Agung sebagai pemimpin terunggul negara atau Kepala Utama bagi Persekutuan menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan dan juga sebagai Ketua agama Islam bagi Negeri Pulau Pinang menurut Perkara 5(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

2. Melafazkan ikrar taat setia kepada Yang di Pertua Negeri Pulau Pinang mengikut Perkara 1 Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

3. Menegakkan Islam sebagai agama rasmi negeri; tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan harmoni menurut Perkara 5(1) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

4. Mengulangi sokongan ke atas dasar kerajaan negeri Pulau Pinang yang diumumkan oleh Ketua Menteri mengharamkan judi bola yang pada awalnya diluluskan oleh UMNO.

5. Menyokong pemberian kewangan khas Hari Raya Aidilfitri yang diumumkan oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang sebanyak RM 400 kepada semua ahli pentadbiran kerajaan negeri, MPPP, MPSP dan agensi kerajaan negeri yang dibuat pertama kalinya dalam sejarah Malaysia.

6. Mengutuk amalan politik kotor dan jahat UMNO dan media massa yang dikuasai ini yang memainkan isu “Guan Eng gantikan Agong” dalam doa khutbah kedua solat Jumaat yang merupakan satu fitnah jahat yang dilakukan terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang dalam bulan Ramadan yang mulia ini.

7. Menafikan dengan keras dakwaan UMNO kerana teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak pernah menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong serta Kerajaan negeri, JHEAIPP atau YAB Ketua Menteri sendiri juga tidak pernah menerima atau mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk menggunakan nama Ketua Menteri.

8. Mendesak UMNO mengambil tindakan terhadap mana-mana khatib/imam mesjid yang dapat dibuktikan telah terpesong atau lari daripada teks khutbah yang disediakan dengan menggantikan nama DYMM YDP Agung dengan nama YAB Ketua Menteri Pulau Pinang.

9. Mendesak BN dan UMNO hentikan permainan politik kebencian di kalangan orang ramai yang menimbulkan ketegangan kaum dengan cuba mengaitkan imam/khatib yang tidak mengikut teks khutbah yang disediakan, kalau ada, dengan fitnah penggunaan nama YAB Lim Guan Eng diarahkan oleh kerajaan negeri.

10. Menyeru rakyat and penyokong PR bersikap tenang dan tidak masuk perangkap UMNO untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada program baik kerajaan negeri meluluskan program pemberian kewangan khas Hari Raya Aidilfitri sebanyak RM 400 kepada semua ahli pentadbiran dan agensi kerajaan negeri, pemberian tahunan RM 100 wang penghargaan warga emas, menambahkan peruntukan hal ehwal Islam sebanyak 100% kepada RM 24.3 juta pada 2010 berbanding dengan RM12.5 juta pada 2008 dengan sumbangan Ihya Ramadan dan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR), serta mengharamkan perjudian bola selaras dengan prinsip amar maaruf nahi mungkar.

YB Dato Mansor Othman
Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang
Pengerusi KEADILAN Pulau Pinang

YB Chow Kon Yeow
Pengerusi DAP Pulau Pinang

Ustaz Rosidi Hussain
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang





NEGARA

Pasukan khas siasat isu khutbah


AYUB menunjukkan gambar khatib yang menyebut nama Guan Eng dalam doa ketika khutbah Jumaat pada sidang akhbar di George Town semalam.


GEORGE TOWN - Polis Pulau Pinang telah menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat isu mengenai khatib yang didakwa menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin kepada nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam doa khutbah kedua solat Jumaat.

Ketua Polis negeri, Datuk Ayub Yaakob berkata, keputusan itu dibuat selepas pihaknya menerima dua laporan mengenai isu itu dalam tempoh seminggu.

"Satu pasukan khas telah ditubuhkan bagi menyiasat kejadian tersebut dan sehingga kini 15 saksi telah dipanggil bagi membantu siasatan," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Khamis lalu, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mendedahkan penggunaan nama Setiausaha Agung DAP itu dalam khutbah Jumaat yang dikesan sejak minggu lalu di beberapa masjid di sekitar Permatang Pauh dan Jelutong.

Menurut Ayub, polis menyiasat kes itu mengikut Seksyen 4 A Akta Hasutan 1984 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

"Beberapa personaliti yang terlibat dengan kejadian tersebut akan dipanggil bagi membantu siasatan," katanya.


Khatib tidak keseorangan - Mahfuz
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 24 Ogos: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) berkata, khatib yang dikaitkan dengan doa supaya Lim Guan Eng diberikan hidayah tidak keseorangan dalam menghadapi siasatan apa yang disifatkan sebagai ‘undang-undang baru Umno’.

Sehubungan itu, beliau meminta polis menyiasat sama majlis solat hajat dan bacaan Surah Yaasin di Masjid Jamek Al-Rahimah, Kuala Kubu Bharu bagi kemenangan P Kamalanathan dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor dahulu.

"Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) mahu polis dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang membuat siasatan sepenuhnya berhubung dakwaan penggunaan nama (Ketua Menteri Pulau Pinang) Lim Guan Eng dalam bacaan doa khutbah Jumaat.

"Oleh kerana Umno histeria sangat apabila doa untuk Guan Eng dibacakan dalam khutbah, polis dengan pantasnya menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat pembacaan doa itu.

"Kalau baca doa untuk Guan Eng dalam masjid menjadi satu kesalahan di sisi Najib sehingga polis menubuhkan pasukan khas untuk menyiasat, sepatutnya polis menyiasat sama majlis solat hajat dan bacaan Surah Yaasin di Masjid Jamek Al-Rahimah, Kuala Kubu Bharu bagi kemenangan Kamalanathan," kata beliau yang menyifatkan histeria Umno itu semata-mata berpunca dari ketandusan modal politik dan tidak ada kena mengena dengan Islam.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu mempersoalkan, sejak bilakah Najib dan Umno membuat undang-undang yang meletakkan usaha mendoakan mana-mana orang bukan Islam diberikan hidayah memeluk agama Islam sebagai satu kesalahan?

"Apa yang dilakukan hanyalah memohon doa agar Guan Eng diberikan hidayah dan tidak ada kena mengena dengan fitnah dan pembohongan Umno kononnya nama Guan Eng menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong (Tuanku Mizan Zainal Abidin).

"Adakah Umno sudah mengada-adakan undang-undang baru menggantikan undang-undang Allah sehingga usaha mendoakan mana-mana orang bukan Islam diberikan hidayah memeluk agama Islam menjadi satu kesalahan di dalam undang-undang baru Umno itu?" Mahfuz mempersoalkan.

Bagi beliau, adalah sesuatu yang natural bagi mana-mana orang Islam untuk mengharapkan orang-orang bukan Islam memeluk agama Islam.

"Mengharap dan berdoa sepatutnya tidak menjadi satu kesalahan kerana ia bukan paksaan. Soal sama ada orang yang didoakan hendak memeluk Islam atau tidak, itu hak dia.

"Tetapi nampaknya Umno meletakkan usaha itu sebagai satu kesalahan. Nampaknya yang dihalalkan oleh Allah sudah menjadi haram di sisi Umno," kata Mahfuz.

Khatib yang menjadi mangsa ‘undang-undang baru Umno’ itu, Ustaz Zakaria Ahmad dilaporkan mengakui ada melafazkan doa untuk Guan Eng tetapi menegaskan tidak pernah mendoakan keselamatannya sebaliknya memohon supaya Guan Eng diberikan hidayah memeluk agama Islam.

Beliau memberitahu, pihak polis telah menghubunginya dan memintanya hadir memberi keterangan berhubung siasatan kes berkenaan.

Zakaria berkata, beliau tidak mempunyai sebarang masalah untuk bekerjasama memberi keterangan kepada polis kerana percaya tidak ada apa yang perlu disembunyikan


Wall Photos
Doa untuk bukan Muslim

Saya rasa amat wajar untuk saya mengulas sendiri tentang i...su doa untuk bukan muslim yang 'dikecohkan' sekarang. Ini memandangkan ada media telah memainkan perbezaan antara pendapat saya dan yang dihormati Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Perak mengenai isu ini. Tujuan tulisan ini agar salah faham dapat dielakkan.

Apabila seorang tokoh Umno yang agak veteran menghubungi saya dan menyatakan beliau tidak puas hati (ayat asalnya "malu") dengan fatwa Tuan Mufti Perak yang mengharamkan doa kesejahteraan untuk bukan Muslim, saya jawab, saya tidak pasti sebab saya sendiri belum membaca fatwa tersebut.

SMS beliau kepada saya: "Apakah saudara bersetuju dengan Mufti Perak bahawa hukumnya haram kita mendoakan kesejahteraan bukan Islam. Salahkah saya mendoakan kesejahteraan mak mertua saya yang bukan Islam? Atau mendoakan penyokong saya yang bukan Islam?".

Setelah mendapat SMS itu saya cuba mencari kenyataan Tuan Mufti dalam media, saya dapati demikian yang dilaporkan oleh beberapa media.

Sebagai husn al-zan (sangka baik) saya anggap mungkin laporan media kurang kemas, atau ada maksud di sebalik pandangan hukum yang dikeluarkan oleh Tan Sri Harussani Zakaria itu. Ungkapan yang digunakan bahawa Islam mengharamkan doa kesejahteraan kepada orang bukan Islam itu mungkin mempunyai maksud lain, di luar apa yang saya faham.

Perkataan "sejahtera" itu mungkin ada maksud tersendiri yang beliau ertikan. Cumanya, saya ingin mengulas kenyataan itu dari beberapa sudut. Pandangan saya dalam isu ini seperti berikut:

Setiap orang yang mempunyai pengetahuan agama hendaklah sentiasa adil dengan pandangannya. Tidak boleh berpihak untuk kepentingan pembangkang ataupun kerajaan. Saya tujukan nasihat ini kepada mereka yang daif seperti saya ini agar berusaha mendisiplinkan diri dalam pandangan ilmu.

Harussani bukan lemah seperti saya

Adapun Tan Sri Harussani, Mufti Perak sudah pasti seorang yang teguh - bukan lemah seperti saya - dan saya doakan agar keteguhan itu menjadi contoh insan yang berdisiplin dalam ilmu.

Pandangan agama yang membabitkan hal bukan Muslim di negara kita khususnya, dan dunia moden amnya, jika salah ditangani boleh memberikan kesan negatif kepada kefahaman masyarakat mengenai Islam.

Kita memberitahu dunia "Islam adalah agama yang rahmat". Pasti mereka akan ragu jika kita mengeluarkan pandangan sebaliknya. Di kala dunia menuduh Islam pengganas, tiada nilai toleransi dan seumpamanya, pandangan-pandangan golongan agamawan janganlah membantu menyuburkan tuduhan palsu itu.

Di Malaysia, secara praktiknya, ramai yang terbiasa memberi ucapan, terutama di media-media kerajaan, "assalamualaikum dan salam sejahtera kepada yang bukan beragama Islam".

Walaupun Nabi SAW - seperti riwayat al-Bukhari - dalam praktik baginda, jika ada bukan Muslim bersama dengan Muslim, baginda hanya mengucapkan "assalamualaikum" sahaja. Perkataan "assalamualaikum" itu memang bermaksud "kesejahteraan ke atas kamu".

Namun, diulangi oleh amalan media kerajaan dan majlis-majlis kerajaan dengan ungkapan "salam sejahtera kepada yang bukan beragama Islam". Tidakkah "salam sejahtera kepada bukan beragama Islam" itu satu doa untuk mereka.

Mengapa tidak difatwakan ia haram selama ini? Demikian salam ciptaan baru "Salam 1Malaysia" juga bermaksud kesejahteraan untuk semua termasuk bukan Muslim. Mengapa tidak diharamkan? Saya sekali lagi berpesan kepada diri saya sendiri yang amat daif ini: Janganlah bersifat terpilih dalam berfatwa.

Nabi jampi orang gila bukan Muslim

Para ulama berbeza pendapat tentang hukum mendoakan rahmat dan keampunan kepada bukan Muslim yang masih hidup. Mereka sepakat melarang doa tersebut kepada yang sudah mati dan menolak Islam secara jelas.

Kesepakatan itu disebabkan ia disebut dalam al-Quran dalam Surah al-Taubah ayat 113. Adapun mendoakan untuk mendapat hidayah, adalah ijmak (sepakat tanpa kecuali) para ulama membolehkannya, bahkan menggalakkan.

Kata Abdullah bin Mas'ud: "Aku seakan masih melihat Rasulullah SAW w menceritakan tentang seorang dalam kalangan nabi AS yang kaumnya memukulnya sehingga berdarah, sedangkan dia hanya menyapu darah di mukanya dan berdoa: "Ya Allah! Ampunkanlah kaumku kerana mereka itu tidak tahu". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Hadis ini menunjukkan berdoa agar Allah memaafkan atau jangan menurunkan bala kepada golongan kafir yang jahil adalah harus. Dalam ertikata lain diberi peluang untuk mereka. Ini sebenarnya, mendoakan agar mereka selamat dari bala yang Allah bakal turunkan.

Dalam hadis yang sahih riwayat al-Nasai dan Abu Daud, sahabah Nabi SAW pernah menjampi untuk seorang gila yang bukan Muslim dengan Surah al-Fatihah sehingga sembuh. Ketua kabilah lelaki itu memberikan kepada sahabah berkenaan 100 ekor kambing.

Nabi SAW bersabda kepada sahabat tersebut: "Makanlah, selama ini orang memakan dari jampi yang batil, engkau memakan dari jampi yang sebenar".

Jampi adalah sebahagian dari doa kepada Allah. Hadis ini menunjukkan boleh mendoakan kesembuhan dan kesihatan kepada bukan Muslim.

Bagi saya, doa kebaikan untuk bukan Muslim seperti agar memerintah dengan adil atau mendapat kesejahteraan kesihatan, keamanan, harta dan seumpamanya adalah dibolehkan. Dada Islam amat luas dalam hal ini. Syaratnya, doa kesejahteraan itu bukan untuk orang bukan Muslim yang bermusuh dengan Islam.

Permainan politik

Firman Allah, maksudnya: "Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim". (Surah al-Mumtahanah ayat 7-8).

Adapun berdoa agar diberikan kekuatan atau kekuasaan kepada mereka yang zalim adalah haram. Samada yang didoakan itu Muslim atau bukan Muslim.

Firman Allah: "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang melakukan kezaliman nanti api neraka akan menyentuh kamu, sedangkan kamu tidak ada sebarang penolong pun selain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan" (Surah Hud: 113).

Namun, saya akui bahawa permainan politik boleh berlaku dalam semua aliran kepartian. Doakan mungkin digunakan dengan tujuan baik, juga mungkin tujuan kempen politik.

Sebab itu 'Ali bin Abi Talib pernah menyebut kepada golongan Khawarij yang menggunakan slogan agama: "Perkataan yang benar, tetapi bertujuan batil" (Al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, 304/10, Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah).

Saya tidak pasti doa dalam kes di Pulau Pinang tersebut dalam kategori mana.

Pun begitu, golongan agama tidak boleh membuat fatwa untuk keredaan sesuatu pihak semata-mata. Hukum yang bersifat merentasi masa dan tempat seperti kenyataan mengharamkan doa untuk kesejahteraan orang bukan Muslim secara mutlak akan dipakai selamanya jika rakyat menerima sedemikian rupa tanpa penelitian atau perincian.

Cina rajin dan kaya

Dalam sebuah negara yang berbilang agama, adakah kesejahteraan dan keamanan akan tercapai jika salah satu masyarakatnya porak peranda? Jika masyarakat bukan Islam hidup dalam keadaan tidak aman dan bergolak sesama mereka, apakah negara akan aman?

Jika seorang pemimpin Muslim dibolehkan berusaha secara pentadbiran memulihkan keamanan dalam komuniti bukan muslim, apakah munasabah Islam mengharamkan pemimpin tersebut berdoa agar Allah memulihkan keamanan dan kesejahteraan di kalangan mereka?

Tambahan lain, perlu kita di Malaysia mendoakan agar bukan Muslim menerima Islam ini. Orang Cina khususnya, mereka rajin dan kaya. Jika mereka menerima Islam, agama ini menjadi teguh.

Jika Nabi SAW pernah berdoa: "Ya Allah! Engkau kuatkan Islam dengan salah seorang dari dua lelaki yang Engkau lebih sayang; Abu Jahl atau 'Umar bin Al-Khattab". (Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim, dinilai sahih oleh al-Zahabi).


Alangkah perlunya kita juga berdoa agar tokoh-tokoh yang hebat di negara ini menerima Islam.

Inilah pandangan ringkas saya. Saya percaya Tan Sri Harussani Zakaria mempunyai tafsiran atau andaiannya yang tersendiri. Apapun, kita harapkan andaian dan tafsiran itu sentiasa memberikan nilai yang positif untuk Islam dan bebas dari belenggu kepentingan mana-mana pihak. Ini adalah pandangan saya.

http://malaysiakini.com/columns/140964See More
By: Kami Benci Saiful Bukhari!


Mohd Roszeli Majid's Photos - Wall Photos


UMNO siap sembahyang hajat, baca doa & baca Yassin untuk kemenangan YB Kamalnathan tuuuuuuu di Hulu Selngor...nama LGE dalam Khutbah pulak nak dihebuhkan...UMNO Meludah ke langit kena kat muka NAJIB...............
Added today · ·

  • 2 people like this.
    • Ila Noor
      kesian betul UMNO ni....hanya fitnah jer lah yg memenangkan ....
      tanpa fitnah gelaplah masa depan UMNO... hwa hwa hwa ◄:D►

      -------------------------
      I've added smileys to this comment. Wanna see them? Go to http://c.facicons.com/
      ............................See More
      7 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Muhammad Yasser tu menunjukkan UMNO nie bongok... kan dh kena bongok....
      7 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Anthony Dass Joseph Just a scape goat for the show!!!!!◄:D►

      -------------------------
      I've added smileys to this comment. Wanna see them? Go to http://c.facicons.com/
      .........................
      7 hours ago · ·
    • Kamaruddin Zakaria Mendoakan bukan Islam agar mendapat taufik dan hidayah adalah ajaran Nabi. Malah kalau org bukan Islam bersin di sebelah kita, kena doakan semoga selamat dan moga menerima Islam. Islam utk semua bangsa bukan milik Melayu atau Arab.
      7 hours ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Ila Noor tp UMNO kata Islam tu milik UMNO.... bangsa lain dinafikan ....◄:)►

      -------------------------
      I've added smileys to this comment. Wanna see them? Go to http://c.facicons.com/
      .........................
      7 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Kamaruddin Zakaria Allah menjadikan pelbagai bangsa dan bahasa utk hidup berbaik sangka dan harmoni. Allah memberi rezeki kepada semua manusia sama ada Islam atau x Islam.
      7 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Anthony Dass Joseph Tuan K.M. bagi soal Agama itu adalah sesuatu yang murni dan mesra. Baik Agama apa sekali pun, bagi diri saya dalam Agama Islam dan ajarannya saya agak faham. Saya lahir di Kampung sebelah Masjid, pergaulan saya hampir 90% dengan Umat Islam.
      7 hours ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Mohd Roszeli Majid Anthony Dass Joseph ◄:)►...open minded...i like!

      -------------------------
      I've added smileys to this comment. Wanna see them? Go to http://c.facicons.com/
      .........................
      6 hours ago · ·
    • Anthony Dass Joseph
      Allhamdulillah kemurnian Tuan Kamaruddin Zakaria, saya amat bangga. Dalam pada itu ingin saya ucapkan Selamat berpuasa.◄:-bd►

      -------------------------
      I've added smileys to this comment. Wanna see them? Go to http://c.facicons.com/
      ............................See More
      6 hours ago · ·
    • Ymtuan Tuan niat sholat hajat umno!!! utk kamalnadhan...ussoli hajati...sah batal!!!
      3 hours ago · ·
    • Thank you for providing feedback. You can this action or Report it as abusive.
    • Lah Perisi ada batas2 antara islam dan kafir....islam .....pantang larangnya banyak...bukan boleh...ambil..endah tak indah....banyak2 lah menguasai... ilmu.....supaya kite tahu...yang boleh yang tak boleh....berdoalah kepada allah yang baik2....supaya jangan ditimpe bala...teruskan pejuangan anda kejalan yang mulia....dan bersih..amin...
      about an hour ago · ·


Nur Mujahidah's Photos - Su Album


Tuesday, August 24, 2010

Khutbah Guan Eng: Pengakuan daripada saksi yang berada ditempat kejadian

Salam Sahabat semua,

Puasa kini dah masuk ke fasa ke 2… Mari lah kita tingkatkan amalan supaya menjadi Muslim yang beriman…

Minggu lalu kita semua di gempar dengan “cerita meloya dari Utusan Meloya “ yang di tulis oleh pengarang “jahil “ dan di ulas oleh pemimpin UMNO yang sewaktu dengan akhbar tersebut…

Konon nya KHATIB baca khutbah bubuh nama “Ketua Menteri LIM GUAN ENG “ ganti nama AGONG sebagai ketua Agama.. Sahabat sahabat semua… Salah seorang Khatib tersebut yang mempunyai “tauliah PUSAT ISLAM & merupakan Guru Takmir “ dan boleh mengajar di mana-mana dan mempunyai kelulusan AL AZHAR beliau Ustaz Zakaria Hj Ahmad…beliau merupakan adik kepada MUFTI PULAU PINANG Dato Hassan Hj Ahmad dan dan Abang kepada Ustaz Idris Hj Ahmad ketua penerangan PAS…dan seorang lagi Abang beliau Ustaz Salleh Hj Ahmad merupakan Pensyarah di UIA dan merupakan Yang dipertua Persatuan Ulama Malaysia…hebat tu semua ulamak besar belaka.

Setiap kali semasa membaca khutbah kedua atau kuliah beliau ada membaca doa untuk Agong tetapi dalam bahasa Arab… ni yang buat puak UMNO tak faham..dan lepas tu beliau mendoakan agar Allah bukakan “hidayah” kepada Ketua Menteri P. Pinang LIM GUAN ENG untuk memeluk ISLAM dan bukanya mengantikan nama Agong… Saya dengar sendiri dengan mata kepala … tapi yang sedih POLIS pun di jadikan alat oleh UMNO ni… dah tu pulak MUFTI PERAK.. pun turut jadi burung kakak tua… sedih betul puak ni… ditambah pula oleh bekas menteri besar kedah Mahzir khalid suruh guna ISA… apa punya bebal puak ni… jadi rumusan yang dapat kita buat teramat betul lah TOK GURU NIK ABD AZIZ menolak kerjasama dengan UMNO… dalam bulan puasa pun hati terus “hasad”…

Semuga Allah kurniakan kesedaran kepada mereka yang memfitnah ulama sebelum bala Allah turunkan sama seperti PAKISTAN…

Selamat berpuasa.

A Puaat B Hj Ahmad (PRD/PDB)

~Ajijol
http://ayid-manjaddawajada.blogspot.com/2010/08/khutbah-guan-eng-pengakuan-daripada.html

http://4.bp.blogspot.com/_2M-4XwlOfbc/THLzqBdjCnI/AAAAAAAACeM/2apqxJNjjLk/s1600/khutbah+jumaat.jpg
Added today · ·

  • 50 of 499
    • Hamzah Abdul Razak semabng la ko Ila Noor.paham klebendanya.makin bebal adalah.
      2 hours ago · ·
    • Ila Noor
      UMNO BN mengaku ajerlah parti ko ta sehebat mana pun....hebat memfitnah dan menipu serta songlap duit rakyat adalah.....◄:D►

      -------------------------
      I've added smileys to this comment. Wanna see them? Go to http://c.facicons.com/
      ............................See More
      2 hours ago · · 3 peopleLoading... ·
    • Taufik Yusoff Kenapa PAS tak tolong doakan puak dalam kelab penyokong tu masuk Islam?
      2 hours ago · ·
    • Mohamad Fauzi Abdullah layan org x brapa btul stereng, kita yg masuk longkang nnt....umnoni akan guna apa cara utk fitnahkan lawannya...hati2lah kita sema jgn trprangkap ngan isu ini....
      2 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Nazif Haji Abdullah Suka hati bapak tiri laki mak ko HAR kt aku BODOH
      2 hours ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak bis lu hebat ke Ila.hahahahah, makan kacip ftimah la tu.
      2 hours ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak hahhaa....bapakmko la kawin gan mak aku.....lu gan aku adok beradok tiri lah.haahhaaa
      2 hours ago · ·
    • Nazif Haji Abdullah HAR sah gila
      2 hours ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak bodo kayu lu semua.bulan posa pon nak bertekak.alih2 pas...pas selalu salahkan UMNO.tapi pas tu tak reti tengok kayu sendiri betul ke salah.
      2 hours ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak gila pasal bapak ko kawin gan mak aku lah......ko kan ckp mcm tu....skrg ni buat aku gila salah sapa? bapak ko ke atau engko. hahahah.......bagi hadis pon hadis sekerat2 dah la sekerat palsu pulak. kasi org sesat je bro.
      2 hours ago · ·
    • Amat Alihasan Hussin hek eleeh Hamzah ni...name dah la seakan2 pejuang d medan badar n uhud mempertahankn Islam..tp kt fb ni plak nk porak peranda kn Islam.. malu la..
      2 hours ago · ·
    • Taufik Yusoff Kita balik ke tajuk asal. Tajuk Doa dlm Khutbah. Puak PAS berani ker dgn cabaran aku spy berdoa dlm Khutbah Aidilfitri nanti di semua Masjid seluruh Malaysia utk Lim Guan Eng, Kit Siang, Kapal Sink, Eli Wong spy masuk Islam.
      2 hours ago · · 1 personLoading... ·
    • Hamzah Abdul Razak lu pon sama taufik, tau dah set-set ni buta kayu semua, yg lu pi layan geng2 ni nape.gan ko2 sekali pon jado lembu taufik.
      2 hours ago · ·
    • Taufik Yusoff Apa salahnya. diorg kan jahil-jahil semua. So aku ajak la diorg kembali ke jalan yg benar..
      about an hour ago · · 1 personLoading... ·
    • Hamzah Abdul Razak kalau org cina gan india ckp melayu bodo lu semua taum marah.tapi tak habis2 cari masalah politik pastu masalah agamaa, lu org jangan campur politik gan agama kalau tak jadi mcm ni lah.
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak haahahaah.betul tu bro.mereka nih payah dah nak ajak ke jala yg elok.mereka suka ikut jalan yg ada najis ni. semaban gagama huhar-huhar...maki org tuduh org kata org kapir no satu.. kata org berak tak basuh tapi dia sendiri penuh gan taik.
      about an hour ago · ·
    • Mohd Zuhaimi Awang Al-Teluki silap dok sebut nama najib...
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak ni telo mana lak ni? negara teluk apa?. lu org tau ka hukum utk nak baca khtubah nih mcm mana? ada berapa syarat2 dia?, pasal ni pon nak bawak bertekak.....dah lu org nak doa-soa jelah, doakan utk aku sekali utk dapat hidayah.
      about an hour ago · ·
    • Amat Alihasan Hussin eh!.. Hamzah ni dah x btol otak dia.. cakap KOTOR!!.. cakap xde isi.. stakat riuh ngn kata2 KOTOR je..malu la syeh..ape ckp mcm budak2 12 tahun bila bgaduh je..
      about an hour ago · ·
    • Richard Gui Hamzah,u ahli ib bodoh ka??
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak RG ikut suka telo aku laaa....
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak kotor aku pon ok dari lu org semua dok berkelahi.tak habis2 pasal politik.
      about an hour ago · ·
    • Amat Alihasan Hussin emm..dari gmbr profile hamzah ni aku dah dapat agak org ni jenis cam ne...
      about an hour ago · ·
    • Zulkifli Hj Mohammad Saudara ku yang Cintakan Islam...jangan dilayan Barua- barua yang suka berhujah menggunakan nas Surat khabar dan tv ni...Kesian gak kalu di layan semakin jauh sesatnya...
      about an hour ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Cilaka Indon perangai pas yg menyokong khatib sebut nama org kapir serupa ora indon yg pijak jalur gemilang,lontar tahi.
      about an hour ago · ·
    • Richard Gui sepatut nya, org mcm ni harus hidup di Afghanistan,Pakistan,Somelia,tiada tempat di dlm Masyarakat Kami ,Rakyat M'sia utk Gangsta Gangsta seperti ib bodoh ib ali ib syaitan...
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak ikhlas ke ko...klo setiap perbuatan kebaikan ko tidak disusuli dengan amal ibadah yang sempurna...lu org pk la sendiri.
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak Amat Alihasan Hussin wrote
      "hek eleeh Hamzah ni...name dah la seakan2 pejuang d medan badar n uhud mempertahankn Islam..tp kt fb ni plak nk porak peranda kn Islam.. malu la.."

      telo ko amat.ko yg tak malu sebenanrnya..
      about an hour ago · ·
    • Amat Alihasan Hussin Hamzah name d beri..name pak sdara Nabi..pejuang agama d medan jihad..tp yg Hamzah sorg ni cakap KOTOR!!.. Busuk pye olang...buat malu kt agama je engko ni..
      about an hour ago · ·
    • Cilaka Indon bodohnya melayu pas...gobloknya ulamak melayu pas....sesama islam didoakan hancur..kapir laknat didoakan kemuliaan,yg peliknya yg mendoakan ni bukan orang sekolah setakat tadika,belajar sampai al azhar,adik beradik pensyrah uia,ada yg jadi mufti,tapi rupanya keluarga dia orang ni membesar dengan perangai buruk,perangai becah belahkan umat islam...
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak habis ko tak malu?
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak ni sekor lagi..buat provokasi jee...lu pon bodoh jugak...ayat lu tu pecah belahkan masyarakat jugak telo.
      about an hour ago · ·
    • Cilaka Indon ap ayg berlaku semua adalah angkara orang melayu pas yg dah sesat
      about an hour ago · ·
    • Amat Alihasan Hussin aku malu ade org Islam yg mcm ko ni... blaja agama xnk..tau nk hentam agama je.. : (
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak bukan mereka pas sahaja la bodoh, kita semua la bodoh.
      about an hour ago · ·
    • Cilaka Indon aku nak tanya ko..kau sokong ke kalau dap perintah msia
      about an hour ago · ·
    • Muhammad Muslimeen ape bende lh yg kamu merapu nie CI??!! hang sertakn lh fakta2...bukti2...ngan hujjah2 dr pertuduhan kamu 2..!!! care kamu brckp hnyelh akan mmprbodohkn diri kamu sndiri d mate masyarakat..!! Nick kamu pon kompom org akan benci...!! Wallahua'lam.....
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak ada kau hentam lu labi?
      about an hour ago · ·
    • Cilaka Indon puak2 sesat ni kena layan dengan cara bodoh,secara ilmiah pon tak guna,hati tetap batu,keras dan bodoh
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak ci ko tanya aku habis ada kau undi mereka ke? kayu tul laa. Betul ckp taufik
      tu BN sahaja yg boleh takbir dengan baik dari segala hal.
      about an hour ago · ·
    • Hamzah Abdul Razak baru ko tau ci...tu pasal aku malas nak ckp lembut2, semua keras kayu.
      about an hour ago · ·
    • Muhammad Muslimeen Ust.Asri kate d galakkn bace Do'a utk non-muslim supaye d beri hidayah oleh Allah yakni akan meramaikn Umat Nabi Muhammad saw......aku nk tnye mereke2 yg kate PAS sesat sbb mmbenarkn..!! adekh Ust.Asri jgk SESAT pd pndgan kalian??!! Wallahua'lam....
      about an hour ago · · 1 personLoading... ·
    • Hamzah Abdul Razak Yg ini wa sokong la bro.
      about an hour ago · ·
    • Cilaka Indon pas ni cakap mcm orang gian dadah..dulu dikutuknya asri tu sekarang dipujanya..sampai sekarang aku anggap asri lalok gak
      about an hour ago · ·
    • Muhammad Muslimeen CI - yg pntg aku x kate....yg kate begitu pasti mereke2 yg taraf ilmu nye same dgn Ust.Asri...!! bile Ilmu setaraf mmg layak lh tegur mnegur antare satu same lain..!!! kite d mane?? ilmu cetek dh nk hina mereke2...!!! Asri jgk prnh mngkritik PAS spt mane PAS mngkritik Asri...!! mereke berilmu...!!! biarkn mereke...!!! kalian jgk boleh mnegur/mngkritik....!! tp biar lh yg setaraf dgn kalian...!!! atau yg lbih rendah dr kalian....!!! fikir2kn lh......
      59 minutes ago · · 2 peopleLoading... ·
    • Hamzah Abdul Razak Betul ke MM nih??
      53 minutes ago · ·
    • Muhammad Muslimeen
      Hamzah - iya....benar....umpamenye mudah yakni isu brkaitan Do'a d PP.....kalangan yg mnegur Khatib/Imam trsebut dr kalangan yg kurg Ilmu agamaanye jika d bndingkn khatib td....tgk ape yg trjd?? huru-hara....sdgkn tiade slh nye mndo'akn mer...eke yakni kafir supaye trbuke pintu hati melihat kebenaran Agama Allah itu lh Islam....!! utk meramaikn lg Umat Nabi Allah...!!sdgkn Nabi juga mndo'a 2 org Umar yg akhirnye d makbolkn oleh Allah taala slh sorg nye d antara Umar itu msk Islam.....!! Umar yg d mksdkn adelh Umar Al-Khattab...!! sorg Umar lg hati nye sudah keras spt batu lalu iya bersame agamanye sehingge ke akhir hayat nye....iaitu Abu Jahal...!!! Wallahua'lam......See More
      38 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Abdullah Dari Jeram Pasu terima kasih saudara Muhammad Muslimeen.
      34 minutes ago · · 1 personLoading... ·
    • Hamzah Abdul Razak Habis kalau gitu lah tak pk ke bend ani boleh memecahbelahkan org?? dlaam
      kutbah jumaat tu tak slaah ke?
      33 minutes ago · ·



DARI FB...INGAT NI 2010...BUKAN ZAMAN 60AN.TAK MUDAH NAK BODOH2KAN ORANG....LAH ZAMAN IT DAN ZAMAN ORANG DAH RAMAI BIJAK PANDAI DLM PELBAGAI BIDANG...

Tawil Samora's Photos - Wall Photos




Bumiputera Berjaya
MENGAPA SALAM 1M'SIA TIDAK DIHARAMKAN?... itu persoalan yang dilontarkan oleh mantan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul.....Salam 1M'sia yang turut didakwa mendoakan kesejahteraan rakyat termasuk masyarakt berbilang kaum tidak diharamkan jika ia bertentangan dengan hukum Islam.......
Beliau percaya bahawa ekoran isu khutbah sekarang, kem...ungkinan ada fatwa-fatwa baru akan dikeluarkan dan ia seharusnya tidak mencetuskan suasana “porak-peranda dan prejudis.” “Demikian salam ciptaan baru ‘salam 1 Malaysia’ juga bermaksud kesejahteraan untuk semua termasuk bukan Muslim. “Mengapa tidak diharamkan? Saya sekali lagi berpesan kepada diri saya sendiri yang amat daif ini: janganlah bersifat terpilih dalam berfatwa,” katanya. “Salam 1 Malaysia” menjadi ucapan yang diamalkan sejak konsep 1 Malaysia diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tahun lalu. “Semua parti politik utama bagi orang Melayu dan Islam di negara ini iaitu Umno dan PAS hendaklah mengelakkan fatwa yang tidak serasi dengan keharmonian dan kehidupan negra ini, dalam konteks Malaysia... kerana Islam itu mengutamakan keamanan dan kedamaian,” kata beliau . Dalam tulisan terbaru di blognya, Asri menjelaskan, di Malaysia secara praktiknya, orang ramai sudah biasa dengan amalan memberi ucapan — terutama di media-media kerajaan — “assalamualaikum dan salam sejahtera kepada yang bukan beragama Islam”. “Walaupun Nabi s.a.w — seperti riwayat al-Bukhari-dalam praktik baginda, jika ada bukan Muslim bersama dengan Muslim baginda hanya memberikan ‘assalamualaikum’ sahaja. “Perkataan ‘assalamualaikum’ itu memang bermaksud ‘kesejahteraan ke atas kamu’. Namun, diulangi oleh amalan media kerajaan dan majlis-majlis kerajaan dengan ungkapan ‘salam sejahtera kepada yang bukan beragama Islam’,” katanya. Justeru soal Asri, tidakkah “salam sejahtera kepada bukan beragama Islam” itu satu doa untuk mereka. “Mengapa tidak difatwakan ia haram selama ini?” kata tokoh agama ini yang lazimnya melontarkan pandangan-pandangan dilihat ‘progresif’. Dalam tulisannya itu di bawah tajuk “Doa untuk bukan bukan Muslim: Bicara harmoni buat Mufti Perak”, tambah Asri, para ulama berbeza pendapat tentang hukum mendoakan rahmat dan keampunan kepada bukan Muslim yang masih hidup. “Mereka sepakat melarang doa tersebut kepada yang sudah mati dan menolak Islam secara jelas. Kesepakatan itu disebabkan ia disebut dalam al-Quran dalam Surah al-Taubah ayat 113. Adapun mendoakan untuk mendapat hidayah, adalah ijmak (sepakat tanpa kecuali) para ulama membolehkannya, bahkan menggalakkan,” katanya lagi. Asri menambah, pandangan agama yang membabitkan hal bukan Muslim di negara ini khususnya dalam dunia moden amnya, jika salah ditangani boleh memberikan kesan negatif kepada kefahaman masyarakat mengenai Islam. “Kita memberitahu dunia ‘Islam adalah agama yang rahmat’, pasti mereka akan ragu jika kita mengeluarkan pandangan sebaliknya. “Di kala dunia menuduh Islam pengganas, tiada nilai toleransi dan seumpamanya, pandangan-pandangan golongan agamawan janganlah membantu menyuburkan tuduhan palsu itu,” katanya. Asri berkata beliau akui bahawa permainan politik boleh berlaku dalam semua aliran kepartian. Katanya, doakan mungkin digunakan dengan tujuan baik dan juga mungkin tujuan kempen politik. “Saya tidak pasti doa dalam kes di Pulau Pinang tersebut dalam kategori mana,” katanya lagi. Sehubungan itu Asri menjelaskan, golongan agama tidak boleh membuat fatwa untuk keredahan sesuatu pihak semata. Jelas beliau, hukum yang bersifat merentasi masa dan tempat seperti kenyataan mengharamkan doa untuk kesejahteraan orang bukan Muslim secara mutlak akan dipakai selamanya jika rakyat menerima sedemikian rupa tanpa penelitian. “Dalam sebuah negara yang berbilang agama, adakah kesejahteraan dan keamanan akan tercapai jika salah satu masyarakatnya porak-peranda. “Jika masyarakat bukan Islam hidup dalam keadaan tidak aman dan bergolak sesama mereka, apakah negara akan aman? “Jika seorang pemimpin Muslim dibolehkan berusaha secara pentadbiran memulihkan keamanan dalam komuniti bukan Muslim, apakah munasabah Islam mengharamkan pemimpin tersebut berdoa agar Allah memulihkan keamanan dan kesejahteraan dalam kalangan mereka?” ujar beliau lagi. Asri juga berkata, “perlu kita di Malaysia mendoakan agar bukan Muslim menerima Islam ini.” “Orang Cina khusus mereka rajin dan kaya. Jika mereka menerima Islam, agama ini menjadi teguh,” kata pensyarah Universiti Sains Malaysia ini........APA PENDAPAT, PANDANGAN DAN KOMEN SAHABAT-SAHABAT YANG DIKASIHI DAN DIMULIAKAN SEMUA.....See More


Tiada ulasan: