Sabtu, 21 Ogos 2010

ORANG FASIK

Tentang Orang Paling Arif, Tanda Orang Fasik, dan Niat Jahat Sebabkan Amal Tidak Diterima

1. Imam Ali : A’qalun naas man kaana bi ‘aybihi bashiran wa ‘an ‘aybi ghayrihi dhariiran. Manusia yang paling arif ialah yang melihat aib dirinya dan buta dari aib orang lain. (Ghurar al-Hikam) (29-4-’09 ; 09:49:53)
2. Nabi saw : Tanda orang fasik itu empat: mengejar-ngejar kesenangan, melakukan yang bermanfaat, memusuhi orang, dan memfitnah. (Tuhaf al-’Uqul 23) (1-5-’09 ; 12:39:34)
3. Imam Ja`far ash-Shadiq: Allah tidak menerima amal seorang mukmin ketika ia menyembunyikan maksud jahat kepada sesamanya. (al-Bihar,75:146) (6-5-’09 ; 09:59:42)





Al-Baqarah, ayat 27-29: Sifat orang fasik


Oleh DR ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRY

AYAT 27

Allah menyebut beberapa sifat orang-orang fasik sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:

“Iaitu orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah kepada mereka untuk menghubungkannya dan membuat kerosakan di muka bumi. Mereka itulah orang-orang yang rugi.”

Antara sifat tersebut, iaitu “orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh”, yakni mereka yang melanggar apa yang dijanjikan kepada mereka oleh kitab-kitab samawi daripada beriman dengan Muhammad s.a.w atau memutuskan segala perjanjian yang kukuh daripada beriman dengan Allah, membenarkan dengan Rasul dan beramal dengan syariat. Ibn Jauzi berkata, “Ada tiga pendapat ulama mengenai maksud “perjanjian” itu, iaitu:

(i) apa yang dijanjikan kepada ahli kitab berhubung dengan sifat Muhammad s.a.w dan wasiat supaya mengikutinya. Ini adalah pendapat Ibn Abbas dan Muqatil.

(ii) apa yang dijanjikan kepada mereka tentang al-Quran. Mereka mengakuinya, kemudian kufur dan melanggar perjanjian itu. Ini adalah pendapat al-Suddi.

(iii) iaitu perjanjian semenjak dikeluarkan zuriat Adam daripadanya lagi. Inilah pendapat al-Zajjaj.

Kemudian Allah menerangkan lagi “dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah kepada mereka untuk menghubungkannya”, iaitu daripada hubungan silaturrahim dan kerabat. Lafaz ini adalah umum pada setiap pemutusan yang Allah tidak reda-Nya seperti memutuskan hubungan di antara nabi-nabi, memutuskan hubungan kaum kerabat dan meninggalkan kasih sayang serta hormat terhadap orang-orang yang beriman. Al-Samarqandi menaqalkan di dalam tafsirnya Bahr Al-Ulum, riwayat al-Dahhak dan Ata’ daripada Ibn Abbas katanya, “Sesungguhnya mereka disuruh beriman dengan semua nabi. Malangnya mereka beriman dengan sebahagian dan tidak beriman dengan sebahagian yang lain.” Inilah makna dan maksud firman itu.

Sebaliknya, mereka melakukan perbuatan yang keji sepertimana firman Allah “dan membuat kerosakan di muka bumi“. Antara kerosakan tersebut ialah melakukan banyak maksiat, membuat pelbagai fitnah, menegah orang daripada beriman kepada Allah dan menyebarluaskan segala syubhat tentang al-Quran. Ibn Jauzi berkata, “Ulama berselisih pendapat pada maksud ‘kerosakan’ yang mereka lakukan di bumi, kepada tiga”, iaitu:

(i) seruan mereka kepada manusia ke arah kekufuran. Ini adalah pendapat Ibn Abbas.

(ii) amalan maksiat yang mereka lakukan. Ini adalah pendapat al-Suddi dan Muqatil.

(iii) mereka menyekat orang yang berhijrah kepada Nabi bagi menghalang mereka memeluk Islam.

Sebenarnya merekalah golongan yang disifatkan Allah sebagai “mereka itulah orang-orang yang rugi” kerana mereka yang bersifat demikian termasuk dalam golongan yang benar-benar rugi disebabkan mereka menukar kesesatan dengan petunjuk dan azab dengan keampunan. Justeru, jadilah neraka tempat yang layak bagi mereka.

AYAT 28

Ibn Kathir berkata, ”Allah berfirman dengan berhujah kewujudan-Nya dan kekuasaan-Nya. Juga Allahlah yang Maha Pencipta lagi Pelaku kepada sekalian hamba-Nya.”

Allah mengemukakan persoalan sebagaimana firman-Nya:

“Mengapa kamu kafir kepada Allah padahal kamu tadinya mati, lalu Allah hidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nyalah kamu dikembalikan?”

Persoalan ini dimulakan dengan “mengapa kamu kafir kepada Allah” yang menunjukkan kehinaan dan ingkarnya. Ibn Jauzi menyatakan bahawa ada dua pandangan ulama berhubung dengan persoalan tersebut, iaitu:

(i) persoalan dengan makna takjub dan hairan bagi orang yang beriman dengan maksud hairan daripada kalangan mereka bagaimana mereka boleh kufur sedangkan telah sabit hujah Allah atas mereka. Ini adalah pendapat Ibn Qutaibah dan al-Zajjaj.

(ii) persoalan keluar daripada bentuk pengakuan kepada celaan dengan maksud celaka kamu. Mengapa kamu kufur dengan Allah? Ini adalah pendapat al-Ajjaj.

Seterusnya, mengapa kamu menentang dan derhaka kepada pencipta dan kamu ingkarinya sedangkan “padahal kamu tadinya mati, yakni daripada tiada hinggalah dibentuk air mani pada sulbi ayah dan rahim ibumu kemudian melalui proses “lalu Allah hidupkan kamu”, iaitu dengan dikeluarkan kamu daripada kandungan ibu lahir ke dunia. Tetapi ingatlah akan kesudahannya dengan kemudian kamu dimatikan”. Apabila sampai ajal, kamu akan dimatikan dengan apa jua keadaan sekalipun sebagai hukum dan sunnah alam ini.

Seterusnya, “dan dihidupkan-Nya kembali”, iaitu dibangkitkan daripada kubur selepas berada di alam kubur atau barzakh beberapa ketika dan berlakunya kiamat. Akhirnya, “kemudian kepada-Nyalah kamu dikembalikan” yang tujuannya adalah untuk memberi pembalasan yang setimpal. Bagi orang yang baik, diberi balasan baik dan sebaliknya orang yang derhaka, diberi balasan azab. Al-Samarqandi berkata, “Iaitu di akhirat, kamu akan diberi pahala dengan amalan kamu.”

AYAT 29

Al-Maghari berkata, “Selepas Allah menyebut beberapa tanda kekuasaan-Nya pada diri manusia dengan menyatakan permulaan dan kesudahan hidup, Dia menyebut juga beberapa tanda kekuasaan-Nya pada ufuk yang menunjuk tanda kekuasaan-Nya dengan segala sesuatu dan nikmat-Nya yang melimpah ruah kepada hamba-hamba-Nya dengan menjadikan segala apa yang di bumi sebagai tempat persediaan hidup untuk mendapat manfaat.”

Al-Samarqandi menaqalkan daripada al-Kalbi, “Tatkala dinyatakan masalah bangkit selepas mati, orang Yahudi hanya diam kerana memahaminya sedangkan orang musyrikin pula berterusan mengingkarinya seraya bertanya, “Siapa yang mampu menghidupkan kami selepas berlakunya kematian?” Lantas Allah menurunkan firman-Nya:

“Dialah Allah yang menjadikan segala apa yang di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit lalu dijadikan-Nya tujuh langit dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.”

Kemudian Allah menambahkan lagi keterangan bukti kebangkitan “Dialah Allah yang menjadikan segala apa yang di bumi untuk kamu” yang bermaksud Allah menciptakan bumi dan segala apa yang ada supaya manusia dapat mengambil manfaat dengannya serta iktibar bahawa Allah bersifat Maha Pencipta lagi Pemberi Rezeki.

Kemudian, “dan Dia berkehendak menuju langit”, iaitu Allah berkehendak dengan iradah-Nya menuju ke langit. Al-Nasafi berkata, “Istiwa’ di sini ialah dengan maksud iktidal dan istiqamah, iaitu qasad atau menuju juga hadap.” Syeikh Abdul Rahman as-Sa’di berkata, “Terdapat tiga makna istiwa’, iaitu:

(i) kesempurnaan dan lengkap

(ii) tinggi dan atas

(iii) menuju

Seterusnya, “lalu dijadikan-Nya tujuh langit” yang bermaksud Allah mencipta langit sebanyak tujuh lapis dengan penuh kehebatan dan kekuatan. Yang demikian, menjadi dalil kekuasaan yang amat nyata bagi Allah.

Justeru, Allah bersifat “dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu” yakni dengan kata lain, jika segala yang besarpun mampu Allah cipta, apakah untuk menghidupkan manusia kembali, perkara yang payah? Sudah tentu tidak kerana Allah Maha Berkuasa atas setiap sesuatu.





Tafsir al-Maidah 80-82: Ilmu di kalangan orang fasik
Tuan Guru Abdul Hadi Awang


Ilmu dikurniakan di kalangan mereka yang hina. Yang dimaksudkan dengan ilmu di kalangan orang yang hina adalah ilmu di kalangan orang yang fasik.




Orang yang fasik bercakap tentang ilmu bersandarkan ayat al-Quran dan hadis Nabi s.a.w.�Apabila keadaan ini berlaku menjelaskan bahawa inilah penyakit yang melanda umat zaman dahulu.

Menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran tidak berjalan kerana orang yang fasik mempunyai sifat penakut kerana rohnya tidak kuat dan mereka pula takut kepada dosanya.

Mereka sedar bahawa mereka mempunyai ilmu dan dosa. Mereka sedar bahawa mereka mempunyai perasaan takut mati. Orang sedemikian rupa mendapat ilmu dalam perkara agama.

Apabila berlaku keadaan demikian, maka menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran ditinggalkan, tidak dilaksanakan dengan jayanya.

Seterusnya Allah Taala berfirman yang bermaksud, "Engkau melihat kebanyakan daripada mereka itu berwalikan kepada orang-orang yang kafir." (Surah al-Maidah: 80)

Kebanyakan daripada mereka itu (orang kafir dari ahlil kitab) berwalikan kepada orang-orang kafir. Yang dimaksudkan dengan berwalikan dengan orang kafir di sini adalah berwalikan kepada orang kafir musyrikin seperti orang kafir Makkah.

Inilah kawan mereka, tidak menjadi pengikut Nabi Muhammad s.a.w. pada hal mereka mengetahui isi kandungan kitab Allah.

Sesetengah ulama lain menyatakan yang dimaksudkan dengan ayat ini adalah orang-orang munafik. Dia mengaku beriman sedangkan hatinya tidak beriman. Antara dalilnya adalah berwalikan kepada orang kafir dengan sebab itulah mereka tidak menjalankan perintah Allah dengan cara yang betul dan sesungguhnya.

Firman Allah yang bermaksud, "Alangkah buruknya apa yang mereka kemukakan untuk diri mereka." (Surah al-Maidah: 80)

Kalau itulah amalan mereka maka itulah amalan yang buruk, tidak boleh menjadi bekalan pada hari kiamat.

Firman Allah yang bermaksud, "bahawa Allah memurkai mereka itu." (Surah al-Maidah: 80)

Allah Taala memurkai golongan seperti ini kerana tidak mencegah kemungkaran, reda kepada perkara tersebut dan berwalikan kepada orang kafir.

Firman Allah lagi yang bermaksud, "Dan di dalam azab neraka mereka kekal selama-lamanya." (Surah al-Maidah: 80)

Apabila mereka menjadi kufur kepada perintah Allah sudah pasti mereka kekal di dalam neraka.

Firman Allah yang bermaksud, "Kalaulah sekiranya mereka itu benar-benar beriman kepada Allah dan kepada Nabi s.a.w. dan kepada apa yang diturunkan kepadanya (al-Quran), tidaklah mereka itu menjadikan orang kafir itu sebagai wali mereka.

"Dan kebanyakan daripada mereka itu adalah orang-orang yang fasik (keluar daripada taat kepada Allah dan rasul-Nya s.a.w.)" (Surah al-Maidah: 81)

Mereka tidak taat kepada Allah dan Rasul-Nya sekali gus menolak al-Quran sebagai kitab panduan kehidupan mereka di dunia ini.

Firman Allah yang bermaksud, "Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad s.a.w.) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.

"Dan demi sesungguhnya engkau dapati orang-orang yang dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman adalah orang-orang yang berkata, "bahawa kami ini ialah orang-orang Nasara.

"Yang demikian itu disebabkan ada antara mereka pendita-pendita dan ahli ibadat dan kerana mereka tidak pula berlaku sombong." (Surah al-Maidah: 82)

Para ulama membincangkan sebab turunnya ayat ini. Al-Qurtubi dan Ibnu Kathir serta ulama-ulama tafsir yang lain telah menyebut beberapa peristiwa yang berkait dengan ayat ini dan mereka mengatakan bahawa peristiwa-peristiwa ini adalah sebab kepada Allah SWT menurunkan ayat ini untuk menjadi pengajaran kepada orang-orang yang beriman.

Yang pertama ayat ini diturunkan bersempena dengan Raja Najasyi (Raja Habasyah), pembesar-pembesar dan pengikut-pengikutnya, apabila tiba kepada mereka orang-orang Islam yang berhijrah dalam peristiwa hijrah yang pertama sebelum daripada berhijrah ke Al-Madinatil Munawwarah. - lanh

ORANG FASIK

Lupa diri terhadap Tuhan sifat orang fasik


Oleh Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi

SATU sifat berbahaya yang boleh memudaratkan manusia dalam kehidupannya ialah sifat lupa diri. Tidak dapat dinafikan lagi bahawa sifat lupa diri ialah pokok kepada segala amalan kejahatan. Dengan lain perkataan, amalan kejahatan yang dilakukan setiap insan acap kali bertitik tolak daripada sifat lupa diri.

Hakikat ini diperkuatkan dengan firman Allah yang merakamkan keburukan sifat lupa diri di kalangan makhluknya. Antaranya, kisah penderhakaan iblis kepada Allah dengan keengganannya untuk mentaati perintah Allah kerana sifat lupa diri menguasai dirinya sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

“Dan (ingatkanlah peristiwa) tatkala Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis, dia berasal daripada golongan jin dan menderhaka terhadap perintah Tuhannya.” – (Surah al-Kahfi, ayat 50)

Begitu juga kisah Firaun bersama pengikutnya yang melakukan kezaliman dan kerosakan di atas muka bumi ini, di samping menentang seruan dibawa Nabi Musa adalah kerana lupa diri sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

“Masuklah tanganmu melalui belahan dada bajumu, nescaya keluarlah ia putih bersinar-sinar dengan tiada cacat; dan kepitlah tanganmu di celah ketiakmu ketika berasa takut (nescaya hilanglah takutmu). Yang demikian itu adalah dua bukti daripada Tuhanmu (untuk kamu menunjukkan) kepada Firaun dan kaumnya. Sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang fasik-derhaka.” – (Surah al-Qasas, ayat 32)

Lanjutan itu, Allah memberi peringatan kepada orang Islam agar jangan sekali-kali bertindak seperti orang yang lupa diri di mana Allah menyifatkan mereka sebagai orang fasik iaitu orang yang suka berbuat dosa dan kejahatan serta durhaka kepada Allah.

Dalam hal ini, Allah berfirman dalam surah al-Hasyr, ayat 19 yang bermaksud:

“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang yang fasik lagi derhaka.”

Yang dimaksudkan dengan fasik, Syeikh Raghib al-Asfahani mendefinisikan sebagai keluar daripada landasan syariat atau agama. Istilah fasik digunakan khusus kepada orang yang diperintahkan dengan hukum Allah namun mereka menolak untuk mentaatinya dan seterusnya mengingkari sama ada sebahagian mahupun keseluruhan hukum itu.

Dengan lain perkataan, istilah fasik ditujukan kepada mereka yang banyak melakukan dosa, baik dosanya kepada Tuhannya atau dosanya kepada sesama manusia.

Bertolak daripada sini, dapat disimpulkan bahawa sifat fasik ini pada hakikatnya adalah sifat lupa diri itu sendiri. Ia berdasarkan analogi berikut iaitu apabila seseorang manusia lupa diri, maka secara automatik dia akan lupa kepada Tuhannya. Serentak dengan sifat lupa kepada Tuhannya menguasai dirinya, maka dia sudah pastinya akan berani melawan dan menentang segala hukum Allah.

Kesannya, tercetuslah kezaliman, berlakulah kerosakan dan tersebarlah kekacauan di seluruh pelosok muka bumi ini. Ringkasnya di sini dapatlah disimpulkan betapa sifat fasik itu begitu sinonim dan signifikan kepada kerosakan dan kezaliman itu sendiri.

Mungkin timbul pula persoalan mengapa dan bagaimana sifat lupa diri ini boleh wujud dalam diri seseorang manusia. Sebenarnya ada beberapa punca utama yang boleh menyebabkan seseorang lupa diri dalam kehidupannya.

Pertama ialah apabila seseorang itu lupa kepada Allah yang selayaknya disembah, dipuji dan dipuja, dipanjatkan doa dan diminta segala pertolongan. Allah jugalah yang menurunkan al-Quran sebagai kitab hidayah dan pedoman kepada umat manusia. Namun, manusia sering ingkar dan angkuh, lalu membelakangkan ajaran al-Quran.

Ketika itu, dia lupa kepada Tuhannya dan mula menempah saat-saat kehancurannya. Hatinya sudah mula menjadi semakin keras dan berkarat dengan timbunan dosa dan tertutup rapat daripada menerima cahaya kebenaran dan seruan taubat ke jalan yang benar.

Oleh itu, dia semakin berani melakukan amalan kemaksiatan dan kedurhakaan kepada Allah sehingga seluruh detik kehidupannya sarat dengan kegiatan menyalahi syariat . Di samping itu juga, dia sudah bertuhankan iblis yang berjaya menyesatnya daripada landasan yang lurus. Akhirnya, dia termasuk ke dalam golongan penghuni neraka yang disediakan azab yang tiada terperi.

Sebab kedua yang mengakibatkan manusia lupa dirinya ialah lupa akan asal usulnya sebagai hamba dan makhluk Allah. Kisah keangkuhan iblis menjadi bukti nyata hingga menyebabkan iblis lupa diri lalu enggan tunduk patuh kepada perintah Allah agar sujud kepada Nabi Adam. Iblis menganggap bahawa penciptaan dirinya daripada api lebih baik daripada penciptaan Nabi Adam daripada tanah sehingga dia lupa asal-usul dirinya juga adalah hamba dan makhluk Allah



apa sih, yang dimaksud dengan "orang yang fasik" ?


menurut imam hanafi yang dimaksud dengan fasik ada 2 macam:

1. orang yang mengerjakan dosa dengan terang-terangan,
seperti mabuk di jalanan atau pergi ke tempat pelacuran
atau pergi ke tempat perjudian dengan terang-terangan, dsb.

2. orang yang mengerjakan dosa dengan sembunyi-sembunyi,
tetapi diberitahukannya dengan bangga kepada beberapa orang
teman-temannya, bahwa ia berbuat yang demikian, seperti sebagian orang
yang meninggalkan shalat dan puasa, lalu diceritakannya kelakuannya itu
kepada teman-temannya bahwa ia tidak shalat dan tidak puasa, dsb.

=================

Golongan 1:

orang-orang yang termasuk golongan ini sesungguhnya tau/sadar
bahwa yang dilakukannya adalah menentang perintah Allah,
tapi mereka udah gak merasa bahwa mereka harus tunduk pada Allah,
dan mereka juga udah gak malu-malu dan takut lagi untuk
menunjukkan sikapnya itu pada semua orang.

Golongan 2:

orang-orang yang termasuk golongan ini sesungguhnya juga tau/sadar
bahwa yang dilakukannya adalah bertentangan dengan ajaran Allah,
dan sebagian hatinya sebenarnya masih mengakui Allah adalah Tuhannya,
tetapi dikarenakan mereka lalai menjaga hatinya,
maka syaitan berhasil mengambil yang sebagian lagi dari hatinya.

mereka masih merasa malu atau takut untuk menunjukkan perbuatan
dosanya itu pada sebagian orang, tetapi dengan bangga dan tidak
malu-malu menunjukkannya pada sebagian yang lain.

sebagian rasa malu yang merupakan anugerah Allah yang sesungguhnya
berguna untuk menjaga hatinya (dan keselamatannya dunia-akhirat),
dijualnya kepada syaitan untuk ditukar dengan kenikmatan duniawi,
yang sesungguhnya sangatlah teramat sedikit.


salam,





















Tiada ulasan: