Ahad, 29 Januari 2012

SAPE YANG GILA KUASA...ALLAH SAJA TAHU...DAPAT KUASA TADBIR ELOK2..JANGAN BAHAGI2 HARTA2 DIKALANGAN SAHABAT HANDAI...NEGARA RAKYAT YANG PUNYA TITIPAN ALLAH...BUKAN SEKELOMPOK YANG PUNYA...BUKAN MILIK MUTLAK KITA...INGATLAH SIKIT...INGAT MATI...INGAT HARI HISAB...

Lagi rapat besar NGO Islam April depan
Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) menjelaskan rancangan mereka untuk mengadakan Rapat Perdana Gerakan Sokong Syariah (GESA) "tidak ada kaitan" dengan Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN).

Walaupun mensasarkan kehadiran sekurang-kurangnya 10,000 umat Islam, setiausaha MAPIM Mohd Azmi Abdul Hamid berkata rapat itu "bukan kesinambungan" kepada HIMPUN.

Tegasnya skop rapat tersebut adalah "lebih luas" ke arah mendokong tuntutan syariah dilaksanakan oleh pemerintah dan dihayati umat Islam di negara ini serta tidak menjuruskan kepada kepada satu-satu isu seperti isu murtad seperti mana yang diperjuangkan oleh HIMPUN.

"(Rapat) ini tidak ada kaitan dengan himpun. Di sini kumpul, di sana himpun," katanya yang kemudiannya diiringi senyuman dan gelak ketawa.

"HIMPUN khusus kepada isu murtad, kita lebih luas yang meliputi (antaranya) sosioekonomi, pengurusan, dan budaya.

"Kalau ada timbul isu murtad, kita garap juga isu ini," katanya dalam sidang media di majlis pelancaran GESA di Dewan Bunga Raya, Jabatan Pengairan dan Saliran di Ampang.

Tiada kolaborasi dengan HIMPUN


Mohd Azmi berkata pihaknya setakat ini tidak masa kolaborasi dengan HIMPUN kerana GESA - yang disokong oleh 24 NGO Islam - baru ditubuhkan, dan mensasarkan 1,000 NGO akan menyertai GESA.

Rapat Perdana GESA akan diadakan pada 28 April depan di Ipoh Perak.

Menurutnya lagi, GESA adalah gabungan NGO yang tidak ada kaitan dengan parti politik walaupun pihaknya mengalu-alukan sokongan parti politik, intelektual dan ulama dalam memperjuangkan syariat Islam di Malaysia.

Mohd Azmi juga berkata rapat itu dibuat bagi menghilangkan kebimbangan khususnya bukan Islam yang dimomok bahawa syariat itu adalah hudud semata-mata.

"Persepsi yang menyatakan syariat hanya hudud. Itu cara musuh barat tanam Islamophobia, yang memberi kesan kepada bukan Islam, dan umat Islam itu sendiri.

"Ia akibat perencanaan halus untuk menakut-nakutkan bukan Islam," katanya.

Kes libatkan taraf keislaman

Mengulas lanjut, beliau menegaskan GESA ditubuhkan untuk mengangkat keprihatinan masyarakat Islam kepada kewajipan 'mengarusperdanakan' syariat dalam seluruh kehidupan umat Islam di negara ini.

"Mengarusperdanakan bererti syariat akan menjadi kerangka kehidupan seluruh aspek tingkah, pemikiran dan sikap umat dan menjadi peraturan dalam pelbagai bidang kehidupan.

"Ia akan meliputi setiap dimensi kehidupan baik individual, komunal mahupun sebagai warga ditingkat nasional," kata Mohd Azmi.

Sehubungan itu, dalam cita-cita menjadikan syariat sebagai kerangka hidup direalisasikan, Mohd Azmi berkata GESA menggariskan beberapa tuntutan terhadap pihak pemerintah.

Antaranya meminta Majlis Raja-raja Melayu, Majlis Fatwa Kebangsaan, Majlis Agama Islam negeri-negeri, Jakim mempertingkatkan keberkesanan agensi berkaitan untuk menguatkuasakan semua peruntukan undang-undang yang sedia ada demi menjaga kesucian dan martabat Islam khususnya dalam persoalan menghina agama Islam dan institusi agama Islam.

"Kami juga amat prihatin bahawa kedudukan bidang kuasa Mahkamah Syariah mengikut perkara 121 (1a) masih boleh disemak oleh mahkamah sivil seperti yang berlaku ke atas kes anak-anak Riduan Abdullah.

"Lantaran itu tidak boleh diambil ringan kes-kes prisiden mengenai taraf keislaman seseorang dicabar seperti beberapa kes yang sedang berlangsung di mahkamah sivil setakat ini," katanya.

Luaskan mahkamah syariah seperti sivil

Mohd Azmi juga berkata pihaknya mendapati peruntukan undang-undang khusus yang berkaitan dengan menjaga dan mengawal akidah Islam belum diwujudkan sedangkan isu akidah adalah tunjang dalam menentukan kedudukan dan wibawa Umat Islam.

Selain itu, Mohd Azmi turut menggesa penubuhan Mahkamah Perlembagaan dengan kadar segera, seperti yang dilakukan oleh beberapa negara di Asia Barat, bagi menangani isu pertembungan Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah khususnya berhubung isu permurtadan umat Islam

Katanya, mahkamah perlembagaan diwujudkan untuk menangani isu tersebut bila berlaku isu mengenai pentafsiran perlembagaan.

Sementara itu, Timbalan Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia, Prof Madya Abdul Rahman Awang berkata bidang kuasa mahkamah syariah di Malaysia adalah berhubung antaranya isu kekeluargaan dan nikah cerai.

Sehubungan itu, beliau menuntut bidang kuasa mahkamah syariah diperluaskan dengan membicarakan seperti mahkamah sivil.

Mohd Azmi kemudiannya mencelah dengan memberi contoh jika berlaku perselisihan antara pelanggan dan Bank Islam, maka kes tersebut dibicarakan di mahkamah sivil.

"Sedangkan itu Bank Islam," katanya.
S'jaya diraja NFC jika Pakatan rampas Putrajaya
Pakatan Rakyat akan membentuk suruhanjaya diraja bagi menyiasat kontroversi Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang melibatkan dana kerajaan sebanyak RM250 juta sekiranya berjaya membentuk kerajaan persekutuan, kata Lim Kit Siang.

"Saya sudah berbincang dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beliau setuju apabila merampas Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, Pakatan akan membentuk suruhanjaya diraja bagi menyiasat skandal NFC jika masih tiada ketelusan memuaskan seputar kontroversi itu," kata penasihat DAP itu.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pembentukan badan itu tidak diperlukan memandangkan langkah-langkah sedang diambil kerajaan melalui beberapa agensi penguatkuasaan sudah memadai.

Muhyiddin dilaporkan berkata, selain penjelasan dan laporan Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang berhubung isu itu, Polis Diraja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih menjalankan siasatan terperinci.
 
MB Kedah sedia dipecat
Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sedia dipecat berikutan tindakan penggantungan lima pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) mengikut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 sehingga mencetuskan kontroversi dalam pakatan pembangkang

Azizan berkata, beliau tidak takut dan sesiapa yang mengkritiknya harus belajar undang-undang terlebih dahulu, lapor Berita Minggu.

Pemimpin PAS itu menjelaskan, AUKU masih terpakai di KUIN kerana institut pengajian tinggi itu tertakluk kepada peraturan Menteri Pengajian Tinggi, termasuk harus melaksanakan akta kontroversi itu.

Pada Mei lalu, lima mahasiswa KUIN digantung pengajian, antaranya kerana dituduh menyertai demonstrasi, memberikan ucapan kepada umum dan mengadakan sidang akhbar berhubung bantahan pembukaan Sekolah Insan Bestari yang menggunakan bangunan tahfiz.

Bagaimanapun tempoh penggantungan bagi empat daripadanya telah tamat.

Tindakan itu mengundang kemarahan pelbagai pihak, termasuk NGO, kumpulan pelajar dan daripada dalam Pakatan Rakyat sendiri apabila Azizan didakwa mengetepikan persetujuan bersama dalam Buku Jingga yang mahu menghapuskan akta itu.
TPM gesa tentera tolak kelompok gila kuasa
Kerajaan sentiasa mengharapkan bekas anggota tentera dan polis bergandingan dengannya dalam mengekalkan kedaulatan negara daripada suara yang mempersoalkan perlembagaan negara, hak keistimewaan Melayu dan institusi diraja, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Pilihan raya mungkin tidak lama lagi dan kita tidak mahu negara kita dibentuk oleh kelompok gila kuasa yang mempertikai banyak perkara di dalam perlembagaan.

"Itu adalah hak kita, jadi peranan bekas anggota tentera dan polis amat penting supaya kuasa politik dapat dipertahankan," timbalan perdana menteri dilapor sebagai berkata oleh Bernama.

Berucap pada majlis perhimpunan bekas tentera dan polis serta keluarga di Muar, Muhyiddin berkata walaupun tidak lagi aktif, jiwa kental bekas anggotanya penting kepada masyarakat dan negara dalam mencapai negara maju pada tahun 2020.

Muhyiddin yang juga anggota Parlimen Pagoh berkata kerajaan dalam masa yang sama tidak akan meminggirkan bekas anggota tentera dan polis kerana mereka juga berhak mendapat bahagian yang sama seperti kelompok masyarakat lain menerusi Model Baru Ekonomi.

Katanya, kerajaan memberikan pelbagai bantuan kepada bekas tentera dan polis serta keluarga mereka termasuk menyediakan program usahawan dan bantuan pendidikan kepada anak-anak.

"Biarpun sudah dipanggil bekas, saudara semua tetap anggota penting dalam masyarakat. Hari ini negara kita di ambang kemajuan sejak 54 tahun merdeka dengan dikenali di peringkat antarabangsa.

"Ini adalah sumbangan saudara semua kerana Malaysia tidak akan berdiri teguh bersama negara lain di dunia kalau tiada rakyatnya yang sanggup berkorban. Kita sudah mencipta banyak kejayaan luar biasa termasuk menangani kemiskinan," katanya.

Pada majlis itu, Muhyiddin turut mengumumkan bantuan RM100,000 kepada persatuan bekas anggota tentera dan RM30,000 untuk persatuan bekas polis daerah Muar, lapor agensi berita nasional itu lagi.

Hadir sama, Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad dan Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani.Hadis Ke Tiga Puluh Lima : -


LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA


H.R. TERMIZI



Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".





Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

Tiada ulasan: