Sabtu, 21 Januari 2012

NEGARA LAIN TOL TAK SESAK..ADA YANG TAK DE TOL..BILA PENGUASA2 POLITIK DIBICARA MACAM ADA YANG TAK KENA CARANYA...

Prof Khoo: Saya tak kata kita tak boleh terima legenda

Ahli sejarah Prof Khoo Khay Kim menjelaskan beliau tidak pernah berkata yang kita harus mengetepikan lagenda yang "tidak terbukti" seperti Hang Tuah atau Hang Li Po, tetapi sebaliknya mahu sejarah rasmi memberi tumpuan kepada tokoh-tokoh sejarah yang lebih relevan.

"Bukan saya kata kita tidak boleh terima legenda dan mitos. Jika masyarakat telah menerima satu mitos selama beberapa abad maka mitos itu telah jadi tradisi.

NONE"Kalau sudah jadi tradisi, biasanya kita tidak akan mempersoalkannya lagi. Tapi kita boleh persoalkannya," katanya dalam satu temubual dengan Malaysiakini kelmarin.

Katanya, ahli sejarah perlu menyampaikan kebenaran dalam sesuatu peristiwa atau maklumat sejarah seperti dalam soal kewujudan Hang Tuah.

"Kalau nak masukkan dalam buku, kita boleh kata 'mengikut legenda, misalnya. Perkataan yang biasa digunakan, ialah pernah ada seorang laksamana bernama Hang Tuah. Bila kita akui itu sebagai legenda, tiada masalah."

Apa yang beliau tidak setuju, kata Prof Khoo, ialah apabila tokoh-tokoh legenda itu dimasukkan ke dalam buku teks sejarah tanpa sebarang penjelasan seperti itu.

Beliau menjelaskan bahawa kritikannya lebih menjurus kepada mereka yang telah mempopularkan nama tokoh-tokoh legenda seperti Hang Tuah dan Hang Jebat, sehingga menjejaskan tokoh-tokoh sejarah sebenar yang telah terbukti sumbangan mereka kepada Malaysia.

NONESebaliknya, tokoh yang benar-benar berwibawa dan yang telah memberi sumbangan perlu dipilih untuk diabadikan seperti pada nama-nama jalan di Kuala Lumpur.

"Kalau tanya siapakah orang Melayu pertama jadi doktor? Tak tahu. Doktor perempuan Melayu pertama, mereka tak tahu. Siapakah hakim Melayu pertama? Tak tahu juga," katanya.

Beliau meratapi hakikat bahawa nama Hang Tuah dan Hang Jebat diberi lebih keutamaan dalam penamaan jalan dan bangunan di Kuala Lumpur sedangkan kedua-duanya tidak ada sebarang kaitan dengan sejarah tempatan ibunegara itu.

Sedangkan, lebih penting lagi ialah pemimpin Mendailing yang mula-mula mengasaskan Kuala Lumpur, katanya lagi yang mempunyai bukti peta bertarikh 1872 yang menunjukkan asal usul Kuala Lumpur daripada Sungai Lumpur.

Nama pemimpin Mendaling, kata Prof Khoo, adalah antara "kandungan (sejarah) yang hilang", begitu juga dengan identiti Raja Chulan, yang didakwanya tidak ada orang Kuala Lumpur yang akan tahu walaupun tokoh itu penting dalam sejarah tempatan.

Ditanya sama ada beliau menyarankan lagenda-lagenda berkenaan digugurkan daripada sukatan pelajaran sekolah masa depan, Prof Khoo berkata, sama ada digugurkan atau tidak, ia bukan masalahnya.

"Bukan gugur yang penting, tapi apa yang tidak ada. Macam sekarang kalau saya tanya bilakah kereta motor datang ke negara ini, tidak tahu.

"Dalam buku sejarah di sekolah tidak disebutkan. Bilakah kuasa elektrik datang ke negara ini? Tiada dalam buku sejarah. Bilakah kapal api datang ke negara ini? Semuanyapun tak tahu," katanya dengan kecewa.

Katanya, adalah menyedihkan jika warga asing mahu tahu tentang sejarah Malaysia, kebanyakan rakyat Malaysia akan hanya mampu ketawa dan berkata 'saya pun tidak tahu'.

Ini betul-betul, bukan 'syok sendiri'
'Api' dalam diri Adam Adli Abdul Halim sudah berputik sejak dari usia 12 tahun lagi, apabila dia berjaya meyakinkan kira-kira 40 rakannya untuk menyertainya memboikot persekolahan selama seminggu.

NONEAktivis pelajar berusia 22 tahun itu mengimbas kembali bagaimana
Sekolah Kebangsaan Brickfields, tempat dia menamatkan pendidikan sekolah rendah, memaksa kanak-kanak menduduki peperiksaan akhir tahun selepas menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

"Selepas UPSR, pelajar Islam perlu menduduki peperiksaan Sekolah Agama... peperiksaan ini biasanya diadakan selepas UPSR.

"Selain itu, kita sepatutnya menduduki peperiksaan akhir. Jadi, saya bercakap dengan beberapa pelajar dan kami mengambil keputusan untuk tidak pergi ke sekolah selama seminggu," kata Adam dalam satu temubual dengan Malaysiakini.

Sambil ketawa, Adam berkata pihak guru mengadu kepada bapanya, yang ketika itu merupakan yang pertua persatuan ibu bapa dan guru sekolahnya

"Mereka memberitahunya apa yang saya telah buat, tetapi ayah saya hanya ketawa dan berkata kepada saya - pada usia ini, kamu telah buat sesuatu yang orang berusia 30 tahun pun, mungkin tak boleh buat."

Jadi, katanya, apabila dia digantung pengajian oleh pihak universiti baru-baru ini, ia dapat diterima oleh ibu bapanya.

Dan ketika itulah, dia sedar bahawa "ini adalah betul-betul... bukan hanya syok sendiri".

Pada 9 Januari lalu, Adam - pelajar semester kelima pengajian Ijazah Pendidikan dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (TESL) - digantung pengajiannya selama 18 bulan oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Jawatankuasa disiplin universiti itu menggantung pengajian Adam kerana dituduh menjejaskan nama baik institusi tersebut selepas mengambil bahagian dalam protes menuntut kebebasan akademik dan pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) pada 17 Disember tahun lalu.

NONESemasa protes tersebut, ratusan pelajar berarak ke ibupejabat Umno
di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di mana Adam telah menurunkan bendera yang memaparkan imej Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan menggantikannya dengan kain rentang pro-pelajar selama kira-kira kurang daripada lima minit, sebelum menaikkan semula bendera tersebut.

Apa yang pada mulanya dilihat sebagai paparan rasa tidak puas hati itu, kemudiannya berubah menjadi isu nasional apabila Adam enggan memohon maaf atas tindakannya itu.

Adam mengaitkan api yang membara dalam dirinya itu dengan bapanya, yang sentiasa mengagumi pemimpin-pemimpin pelajar terdahulu, terutamanya mereka yang aktif semasa pra-kemerdekaan dan gerakan nasionalis.

Katanya, bapanya sering mencerita kepadanya dan adik beradiknya mengenai legasi dan sumbangan pemimpin berkenaan kepada masyarakat.

"... Ayah juga aktif, semasa zaman reformasi," katanya.

  • شهرول نظام · · Pengulas Tertinggi · Seri Kembangan
    Ayah & anak sama2 pejuang. Alhamdulillah.
  • Peter Su · Pengulas Tertinggi
    APalah sangat dgn menurun bendera, bukannya bakar bendera? Tengoklah orang Amerika memperlekehkan presiden sendiri.Najib tu PM saja bukannya pemimpin maha "mulia".
    • Muhammad Abdullah · Pengulas Tertinggi · SM TEKNIK PERTANIAN CHENOR
      Peter Su,Amerika buat cawat gunakan bendera US pun tak pa,kau nak telanjang pun ok.tapi si Adam ni Islam kalau ikut namanya.Agama Islam ada peraturan hidup bukan macam agama lain boleh buat suka hati,Islam ajar masuk rumah orang kena bagi salam,Adam dah lupa ke atau tak tahu peraturan hidup cara Agama Islam,elok masa UPSI bagi cuti Adam belajar peraturan hidup cara Agama Islam.
    • Mohd Shah · Stanford University
      najib maha jugak..tapi maha "temberang"..
    • Riderz Hijau Medd · · College of Life and Hard Knocks
      Muhammad Abdullah bila mas pulak C adli nie masuk umah orang x bagi salam. X de la pulak pijak bendera PM itu x ikot cara islam. X ikot Hukum HUDUD tu baru la x ikot cara islam.Hang pon kena blajar skali jgk kot.
    • Gaban Ruz · Top Commenter · SMK Guar Chempedak, Kedah
      Muhammad Abdullah, org mcm UMNO ni memang patut dilayan mcm tu, sebab dgn tuhan dia kurang ajar...
    • Haiqal Hans
      Muhammad Abdullah:pemimpin malaysia bukan tuhan..sebagai rakyat kita ada hak untuk suka atau membenci pemimpin yg corrupt.satu lagi,adakah anda betul2 mendalami islam,atau hanya mendalami islam budaya?
    • Shaiful Hisham · Top Commenter
      Riderz Hijau Medd, kamu ni ibarat taik yg baru keluar dari bontot....budak-budak beringus....takdak pengalaman....SAY NO....TO..PPPPPPPP....RRRRRRRAHHH.........!!!!!!!!!!!!
    • Garuda Emas · Pegawai Tadbir at Kedutaan Besar Republik Indonesia
      Muhammad Abdullah Islam mengharamkan merompak dan merampas hak org lain. Islam untuk dijulang bukannya didagang utk kepentingan diri. Adakah cukup Islam hanya sekadar puasa, zakat, solat sahaja. sedangkan undang2 Islam sendiri diremehkan.
    • Muhammad Abdullah · Top Commenter · SM TEKNIK PERTANIAN CHENOR
      Riderz Hijau Medd ,kamu ni Orang Melayu ke atau?usik harta benda orang lain,(masuk rumah orang bahasa perli) Islam tak pernah ajar umat mencerobah hak orang tanpa HAK.
    • Muhammad Abdullah · Top Commenter · SM TEKNIK PERTANIAN CHENOR
      Gaban Ruz .Semalam ada ceramah bab akidah didewan Meru klang.Menjawap satu soalan,Dr Hassan beritahu tiada satu parti politik pun di Malaysia yang memperjuankan Islam pada masa kini.
    • Khairuddin Jaafar · Top Commenter · Works at Mengutip Barangan Lusuh kategori Kitar Semula
      Muhammad Abdullah Kalau nak ikut Islam sangat, kenapa tolak hudud?
    • Shaiful Hisham · Top Commenter
      Muhammad Abdullah , saya sokong anda........Islam adalah agama yg menuntut umatnya mhnghormati sesama manusia...
    • Syed Johan Al Bukhari · Top Commenter · UTM
      Muhammad Abdullah -Apa hang merepek nih...apa salah adam...dia buat dosa besar ker...Dia bunuh orang ker...dia perjuangkan hak mahasiswa ok la tu, menentang AUKU yang zalim...anak kau tak masuk u..ker sampai benda macam tu pun kau kata salah...
    • Razali Abd Ghafar · Top Commenter · Admin at AIA
      Muhammad Abdullah tanya sikit yg ususng kepala lembu kat suk tu cam mana? mana buruk?
    • Razman Osman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Muhammad Abdullah setuju. dalam hidup Islam yang penuh dengan toleransi, ada cara nya untuk buat sesuatu. kalau buat sesuka hati tu dah jadi macam babi, maaf..khinzir. menyondol je keje .
    • Razman Osman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Khairuddin Jaafar menumpang satu undang di dalam undang2 yang ada didalam sesuatu entiti mmg susah. kena keluar dah laksana sendiri. berani dan sanggup hidup berdikari?
    • Razali Abd Ghafar · Top Commenter · Admin at AIA
      Razman Osman yg suka sondol ni memang babi... sampai duit rakyat macam zakat tu pun nak sondol...
    • Sofian Salleh
      Riderz Hijau Medd , aku rasa kau ni ada sakit jiwa kot. tak pasal-pasal si adam bodoh ni turun bendera nape? dah kurang ajar masuk rumah orang..dah tak keja lain atau nak cari publisiti murahan. tak pakai otak.. dah bangang.. konon ingat dah jadi hero lah tu . hero tait kucing kurap...
    • Mingchuan Chin · Kolej tun abdul razak
      Muhammad Abdullah jgn terlibat hal ni dgn islam,jgn salah guna agama utk tujuan politik!
    • Sofian Salleh
      Muhammad Abdullah . i agree with u 100 %...
    • Razman Osman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Razali Abd Ghafar sapa yang suka sondol tu, boleh la diibaratkan begitu. tak kisah la dia haluan kiri ke kanan ke. yang penting kita ada batas. batas tu kecik ke besar ke. tak kira la
    • Mohd Redzuan Ahmad · Top Commenter · Sekolah Menengah Padang Tembak
      Mohd Shah ...najib maha temberang pun pm ...ko maha jugak ...tapi mahabodoh...
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Muhammad Abdullah dah itu ajaran pemimpin umno jugak... tgk apa jd masa PAS perintah tganu... ditariknya royalti minyak... kesian aku nengok kakitangan kerajaan negeri sbb negeri dah tade duit nak bayar gaji... tak ke tu kurang ajar... ada ko pk masa tu????
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Muhammad Abdullah ko sibuk ceramah hassan kata tade parti pejuangkan Islam, tu ko tau lepas hassan bg ceramah... sblm dia bg ceramah, ko pernah undi PAS???
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      Riderz Hijau Medd ...kau penganut agama sembah kote ke?
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Razman Osman nape takut... kena yakin Allah akan tolong kita kalau kita laksanakan.... patut kita sbg negara Islam didik sume rakyat supaya paham undang2 Islam hatta Islam tu sendiri... tp, kita plak yg bg jalan kat depa persendakan Islam....
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Bun Rhot Noor sama ada agama dia sembah kote ke atau apa pun, kita tayah hina dia... kita nie betul ke Islam.... ke nama aje Islam....
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      Garuda Emas ..kat kelantan kerajaan negeri dok rampas tanah orang melayu, kayu balak semua di tibai tokey cina. orang melayu islam dok melopong, anak2 melayu kelantan semua berhijrah keluar. Ko tak nak maki nik aziz ke?
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Bun Rhot Noor ye ke??? kat KL umno nak rampas tanah melayu, kena maki najib jugak ke??? ko dah maki najib ke blom??? kalo ko dah, baru ko layak suruh dia maki TNGA
    • Ramlan Askolani · · Maktab Mahmud Alor Setar
      Norashikin Abdul Rahman x yah lah ko nak jadi tuhan lak >>>
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Ramlan Askolani bila aku kata aku nak jd tuhan... meh ko tunjuk sket... ko nak sembah aku ke??? tayah lar... aku pun tanak... ko dah sembahyag Dhuha???
    • Jaha Qari · · Top Commenter
      time bendera najib, ckp pasal islam.. time hukum hudud? knp tolak? time lesen arak judi? knp lulus? jd lah muslim yg terima 100% ape yg ttulis dlm kitab alquran.. bkn amk mne yg rse "sedap" jer..
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      Norashikin Abdul Rahman ...kalau dah taksub sangat dengan aljuburi tu, semua aljuburi buat semuanaya betul. Sehingga boleh cakap kalau berzina ditempat persendirian di halalkan dengan alasan islam melarang mengangu privasi orang. So mcm ni ke cara islam dia, khutbah jumaat semalam bercakap mengenai shirik, terlalu taksub pada manusia maka shirik lah dia...baik anut agama baru "agama jubur dan kote"
    • Ramlan Askolani · · Maktab Mahmud Alor Setar
      Norashikin Abdul Rahman abih ko dok nasihat org cam bagus sangat .. hahha tak yah lah ko nak jadi macam ko x da buat dosa langsung ..
    • Siva Kumar · Top Commenter · Sound Technician at Ibu pertiwi sound and recording
      Muhammad Abdullah ... sharizat maKan duit haram ! dua dekad selangor dimimpin oleh MB haram , haji taib letak jawatan skandal rasuah , khir toyo masuk penjara rasuah !!! kenapa penyokong BN tak nampak haram di kalangan pemimpin mereka , asyik kutuk pemipin pembangkang dan juga penyokongnya , kalau u betul betul nak menegakan agama , u kena cakap secara adil ... mamang mengaku ada kesilapan dalam pemerintahan PR .. tapi boleh diterima , sebab mereka baru 3 tahun ... LEARN FROM MISTAKE ... tapi BN 54tahun ????????? mistake ... cover with another mistake ... paling best ... sekarang pak la disalahkan dalam isu NFC .... NAJIB dah baik skrg .... tapi semua dari satu parti.... penyokong BN je yg boleh terima kenyataan bodoh seperti ini ... bukan kami .... CARRY ON ADAM ... AWAK MEMANG PEJUANG TULEN BANGSA MALAYSIA
    • Ramlan Askolani · · Maktab Mahmud Alor Setar
      Bun Rhot Noor tu dia baru betul .. main bontot suka sama suka halal ...
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Bun Rhot Noor oooo... tau plak zina, liwat tu haram... pandai pun ko... nape tak sokong undang2 Islam... yg aku tgk hina undang2 Islam adalah... hari ni nak cite pasal agama, cite pasal agama... pastu esok kata undang2 Islam takkan dijalankan di malaysia... jlnkan dulu undang2 Islam tu... pasal anwar liwat, betul ke dia liwat??? ko ada nampak??? sape saksi ko tu??? sembahyang tinggal ke idak dia tu??? kalo fasik tak layak...
      ko cite pasal syirik, abis yg mengamuk geng umno pasal gambar najib kena turun bkn taksub ke??? tak ke tu jatuh syirik... masa Islam kena hina ada sume tu ngamuk??? ada??? kalu blom, tayah cite lar... kang ko plak tubuhkan agama najib plak... dah timbul agama baru lg lepas agama kote yg ko kata tu....
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Ramlan Askolani ko ada tengok ke??? ko ada saksi ke??? tu dah nama fitnah da... dosa kering tahap 7 dosa besar aje... pahala rasa dah bertimbun ok jek kalo nak teruskan fitnah tu... ramai jek jd pembawa fitnah nie... leh sama2 penuhkan neraka esok... kalu dah penuh neraka, tadelah rasa sgt panas kot... pastu bleh nyembang lg.... sama2 kenal...
    • Leo Gurlz · Top Commenter
      Mohd Shah : klu najib temberang x hairan sgt tp klu pemimpin PAS temberang ape ke jadah...takbir le mmnjang
    • Leo Gurlz · Top Commenter
      Peter Sumbat : Pe nak ikut budaya amerika sgt..baik ke budaya amerika tu...klu org culik anak hang xkisah ye
    • Ramlan Askolani · · Maktab Mahmud Alor Setar
      Norashikin Abdul Rahman kalau dah taksub sangat yang benar jadi salah dan yang salah jadi betul ..akibat terlalu banyak kajian dan terlampau cerdik
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      Norashikin Abdul Rahman ...umno tak rampas ..merreka beli...rampas dengan beli pon tak tau beza.. sentap aljuburi ko ni.
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      Norashikin Abdul Rahman ..tau pon ko ye.tapi kenapa bila orang komen pasal aljuburi ko meroyan dan sentap tak hingat...cakap serupa bikin la..jangan pandai takbir jerr...last2 takebeerrrrak
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      orang cina hina pm melayu, tapi kat sini yang dok berrgaduh melayu, cina sekor kat atas tu dok gelak ketawa,racun sudah mengena.
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      Nabi Muhamad sampai kena baling dengan tahi tak juga Nabi arahkan bunuh shj org yg telah menganiayanya...Ini baru bendera muka najib kena turun dah nak kecoh...Najib ni bukan nabi pun..
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      Nampaknya Adam adli ni dah berpengalaman dalam melakukan demonstrasi. Ini bermakna Adam begitu matang dalam hal ini. Walaupun begitu beliau tetap berjaya dalam pelajarannya sehingga berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang TESL di UPSI. Sesiapa yg kata Adam Adli leka berdemo dan TAK BELAJAR adalah MENGARUT dan pendapat yg KOLOT serta SEMPIT PEMIKIRAN.
    • Bun Rhot Noor · Top Commenter
      Pakai Otak ....bidang TESL, mcmk ni ke nak ajar orang bahasa inggeris...cikgu kencing berdiri anak murid kecing dalam jubur dia
    • Razali Muaz · Top Commenter · Works at Pasir Gudang, Johor, Malaysia
      Muhammad Abdullah turun gambar PM apasalahnya Pm zalim kalau turun jawatan dia pun tak salah kau aje sibuk orang hina islam hina hudud kau diam islam apa jenis kau ni
    • Yoie Alias · Top Commenter · Ungku Omar Polytechnic
      Muhammad Abdullah baik ko ckap kt pm kesayangan ko tu, agak2 pm ko tu ikut cara islam sgt ker...ank bini die ikut cara islam ker, kalo nak cakap tgk dri sdri dan kroni lu dulu bro...barulaa org bole dgr...
    • Mohd Daud Khalid · Works at Kayangan unik enterprise
      Muhammad Abdullah: Kita main lai li lai tam plum nak?
    • Mohamad Mustapa · Top Commenter · Sekolah Sri Garden
      hehe DAJAL suruh turun , boleh dikatakan ketam batu muncul , nak jadi cikgu alamak lingkup ler anak2 murid yg malang ini, kalau dier jadi cikgu macam mana anak murid dier baikot atau demo tgh jalan, jangan dier marah atau hukum sebab dier tu bapak ketam , alahai nak tunjuk bagus dier nie, awas DAJAL sudah muncul TAKBIR 3X
    • Yoie Alias · Top Commenter · Ungku Omar Polytechnic
      Muhammad Abdullah dr hasan pun lebey kurang macm ko jgk...mane bole pakai. 2x 5.....
    • Mekka Man · Top Commenter
      yg kencing poster TGNA tu ape citer ...setakat bendera ..
    • Bob Khairul · Top Commenter · Sekolah menegah seksyen 16 shah alam selangor
      Muhammad Abdullah hahaha berdoasa ke si Adam ni turunkan bandera najib tu.....ko ni pom cakap cam guna kepala lutut je.....klu ikut islam najib tak jadi cam ni....paling kurang suami najib pakai tudung hahahahaha
    • Kenfadz Zaki
      nampaknya memang ramai juga pentaksub najib n konco2nya. kesilapan kecil dnampak besar kalau org lain buat tapi kalau najib n konco2nya merompak segala harta rakyat n tolak hukum hudud mata mereka tertutp, lidah terkunci. mau ckp psl islam utk defend najib tp najib x buat pun apa yg dperintahkan kpd pemimpin... ni la bila tlalu syg dgn pm najib ni... jgn ckp psl agama la kalau setakat mau defend pm yg x islamik...buka2 la mata tu sikit...
    • Kenfadz Zaki
      Yoie Alias mungkin dia ni geng2 penyokong ulama muda umngok, diam2 kalau pemimpin mereka buat hal, tp suka sangat tembak org lain...
    • Abdul Razak · Top Commenter · Director at Gerakmaju taskforce
      Muhammad Abdullah adam adli tu x antar kuih taik mcm umno penang buat.apa jadi kalau adam buat?????hg ceramah jer pasal akhlak Islam ni kat melayu umno tuuu dpt gak pulus
    • Ahmad Albab · SDH
      ITU NAMANYA KURANG AJAR...
    • Jebat Merdeka · Top Commenter · Honorable Emperor Kim Jong-Il's Academy of North Korea
      Muhammad Abdullah , dalam Islam, wajib patuh arahan pemimpin yg melaksanakan perintah dan hukum Allah SWT beguti juga sebaliknya.. Apakah tindakan Sdr Adli tidak Islamic????
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Bun Rhot Noor yeke aku meroyan... tade pun... aku rasa yg meroyan tu kowang jek... aku rilek jek... aku bkn buat dosa apa pun... ade aku fitnah sesapa??? tade... ko jek yg sibuk panggil dia aljuburi la... aku da cukup byk dosa nak mintak ampun... tayah lar aku nak join ko buat fitnah....
    • Dkh-kd Haron · Ngabihkan masa je at DDS sdn bhd
      Riderz Hijau Medd Puak-puak ni memang banggang,jgn layan sangat nanti dia perasan pulak, ABU
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Ramlan Askolani tau pun ko kalo taksub pemikiran pun jd salah... sbb tu ko kena tgk balik apa umno da buat... 50 thn perintah malaysia bape ramai jd kapir murtad... bape ramai zina... yg dok gi salah nuar bakpe??? ada Nabi SAW kata, di Akhirat kelak pembangkang la yg pertama masuk neraka kalo negara rosak moralnya... ada ke Nabi SAW kata camtu... tade kan... yg ada pemerintah yg zalim jek... sbb tu kena cermin diri dulu... pembangkang lantak dia lar nak bangkang... dah nama pembangkang... yg kerajaan dok hentam pembangkang buat apa... kan ke lebih baik tumpu pd pembangunan rohani yg dah hancur tu... dok sibuk salah ke pembangkang... baik ko jd pembangkang plak, biar pembangkang buat keje... cerdik la sket wahai pendokong umno... bg lar ulasan yg bleh masuk akal... dah miskin idea... isu sama jek...

      pk lar camana lembu bleh dok kondo... camana kapal selam bleh tak reti nyelam... camana 2 org polis bleh bunuh tanpa motif cam pembunuh rambang plak... saje suka nak bunuh... cite sket lar... bg alasan munasabah... kalo alasan tahap skolah rendah, tayah lar cite kat sini... letih lar...
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Bun Rhot Noor btol lar kamu kata... setuju sgt... cikgu kencing berdiri... anak murid kencing berlari... najib kencing berdiri... rakyat kencing berlari la jugak... khir toyo rasuah... sape pengurusi felda tu??? pun rasuah jugak... sape lg nama yg da pernah disabitkan kesalahan rasuah tu yek??? sape lg??? dari umno ramainye yek... sbb tu jenayah makin serius... apa heran...
    • Der RanjAu · Top Commenter
      Muhammad Abdullah klu dalam ISLAM tu camner? klu tak reti jawab .. nak rujuk kitab APCO pon takper ...
    • Norashikin Abdul Rahman · · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      Der RanjAu depa nie pakai Islam dalam isu tertentu aje... masa pemimpin depa terkena camni, Islam dijulang... masa depa buat kat org lain, Islam dihilang....
Beberapa laluan di lebuh raya PLUS bergerak perlahan
Trafik menghala keluar ibu negara bergerak perlahan hari ini berikutan warga kota mula meninggalkan kediaman masing-masing untuk bercuti sempena Tahun Baru Cina yang akan disambut Isnin ini.

Jurucakap PLUSLine ketika dihubungi berkata berlaku peningkatan trafik di beberapa lokasi di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) menghala ke arah utara dan selatan.

Beliau berkata antara laluan yang dilapor bergerak perlahan ialah dari Nilai ke Seremban, Kota Damansara ke Bukit Lanjan, Sungai Buloh ke Bukit Tagar dan Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Tanjung Malim ke arah utara.

"Trafik mula perlahan dari Jawi ke Bukit Tambun kerana terdapat kemalangan yang berlaku menghala ke persimpangan plaza tol Bukit Tambun...di sebelah selatan trafik mula sesak di Lebuhraya Link Kedua menghala ke Johor Bharu namun pergerakan masih lancar," katanya.

Plus menasihatkan pengguna lebuh raya supaya merancang perjalanan mereka dengan bijak bagi mengurangkan risiko kemalangan dan kesesakan pada musim perayaan ini.

- Bernama

BACA, FAHAM DAN SEBARKAN. TERIMA KASIH

PAKATAN RAKYAT MENTADBIR PUSAT = TOL PERCUMA

Saya nak terangkan pada PENGANUT umno bn, mengapa PR boleh berjanji macam-macam apabila mereka mendapat PUTRAJAYA (KERAJAAN PUSAT) terutama melibatkan perbelanjaan mega, mengapa tak buat sekarang?. Sebelum anda beri alasan bodoh lebih baik anda balik semak dahulu berapa belanjawan negara dan negeri, berapa pendapatan dan negeri, selangor negeri terkaya di malaysia pun belanjawan mereka cuma sekitar 1.5 billion, sedang kerajaan pusat adalah 232.8 billion, jauh tak beza pusat dan negeri? Pusat kaut lebih 90% hasil negara, sebab tu semuanya (belanja mega) dijanji bila dapat pusat nanti - IAR

LIM GUAN ENG : Beliau sambil merujuk kepada peratus keuntungan berlipat kali ganda yang diperolehi dari projek-projek lebuh raya seluruh negara. Antara yang paling tinggi keuntungannya ialah Lebuhraya Metramac yang mencatat keuntungan 877% daripada kos asal pembinaan yang hanya berjumlah RM45 juta.

Tambah mengejutkan ialah kekayaan yang dikumpul melalui projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang mengaut keuntungan 308% sebanyak RM 18 bilion, setelah ditolak kos pembinaannya sebanyak RM 5 bilion; dengan tempoh konsesi selama 50 tahun sehingga tahun 2038.

Begitu juga dengan projek lebuh raya KL – Karak yang untung hampir RM1 bilion (202%), diikuti Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dengan keuntungan RM1.6 bilion (149%) berbanding kos pembinaan sekitar RM1 bilion.
By: IAR

'Rayuan difail berdasar keterangan dan undang-undang'
Pejabat Peguam Negara berkata rayuan terhadap pembebasan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat, difailkan hari ini berdasarkan keterangan dan undang-undang.

Pejabat itu menerusi satu kenyataan kepada Bernama berkata rayuan itu juga difailkan tanpa mengikut emosi atau pengaruh mana-mana pihak.

"Keputusan memfailkan notis rayuan ini membolehkan jabatan ini memperolehi penghakiman bertulis Yang Arif Hakim dan rekod prosiding perbicaraan daripada Mahkamah Tinggi.

"Ini seterusnya mengetahui dengan jelas alasan-alasan penuh keputusan yang Arif Hakim," kata jabatan itu.

Pada 9 Januari lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan dan melepaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah semasa menyampaikan keputusan itu berkata mahkamah tidak 100 peratus pasti bahawa integriti sampel DNA tidak diusik.

Beliau juga berkata mahkamah keberatan mensabitkan kesalahan Anwar semata-mata berdasarkan kenyataan Mohd Saiful yang tidak disokong dengan bukti.

- Bernama

  • Tok Ayah Apeace · UPSI
    dulu bapa altantuya mintak wt rayuan ke atas pembunuh anak dia...tp peguan negara wat dekkk je.....kes norita....mati kena bunuh....tp peguam negara wat dekkkk je......tp bila kes anwar.......peguam negara terus merayu.........inilah makhamah dunia.............
  • Tok Ayah Apeace · UPSI
    ....warganegara Malaysia seperti yang termaktub dalam Perlembagaan "di mana setiap aduan itu berhak didengar dan diadili sehingga ke peringkat Mahkamah Tertinggi".... dulu kes Altantuya kenapa Peguam negara xbuat rayuan pembebasan Razak Baginda.....jawapan...Altantuya bukan warga Malaysia......tp nape pembunuh Norita yang bebas dari hukuman gantung dtidak ada rayuan jugak? di mana keadilan.....aku memang xsuka Anwar Ibrahim....tetapi dimana keadilan? pilih orng untuk diadili.....inilah mahkhamah DUNIA.....
    • Johnny Tung · Pengulas Tertinggi
      your comment make sense;;)
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      Difailkan berdasarkan keterangan & undang2? Apa bukti yg saiful ada, apa keterangan yg boleh diguna pakai? Bukti pun rekaan (dimasukkan dlm dubur saiful dgn straw)!! Keterangan pun bercanggah!! So, keterangan & undang2 mana yg digunapakai, gani patail? Kes liwat 11 ini sepatutnya digugurkan sejak dari awal perbicaraan lagi, sbb sgala bukti2/keterangan mengarut & x masuk akal. Rayuan ini x lain x bukan, hanya nak memanjangkan cerita fitnah & semata2 nak musnahkan karier Ds Anwar. Bersedialah siapa2 yg terlibat dgn rayuan ini, siapa2 sj! Yg menjadi dalang pd rayuan, yg menjadi alat pd fitnah ini (saiful)keluarga) & siapa2 sj termasuk awk gani patail! Bersedialah utk dpt pembalasan didunia lagi secara CASH krn rakyat Malaysia pencinta kebenaran x berkompromi lagi dgn pertuduhan palsu ini. Cukup2lah Ds anwar menderita & menjadi mangsa cemuhan atas dakwaan palsu liwat 11 selama ini. Kami sudah pun berdo'a pd siapa2 yg terlibat utk menghidupkan semula kes ini, SPAYA ALLAH TA'ALA MEMBALAS SECARA CASH SKRG!! BERANI BUAT, BERANI TANGGUNG!! BERSEDIALAH!!!...
    • Ahmad Albab · SDH
      ORANG MERAYU DAH KATA TAK ADIL LA PULAK.... MASA DIBEBASKAN ARI TU, NAPA TAK BERSUARA...
    • Dzunain Mohd Hanafiah · Top Commenter
      Ahmad Albab nak komenpun tak guna. Drama terkini.. lebih hebat dr Ombak Rindu.
    • Daroda Darudi · Top Commenter · University of Michigan
      Wan Adib Wan Roslan :Kita kena akur,kalau hukuman di bebas dn di lepaskan kpd DSAI oleh Mahkamah Tinggi,ia nya pasti bersifat sementara,lihat apa terjadi kpd MB Perak (Pakatan Rakyat)ygmana Mahkamah Tinggi memberi kemenangan sementara pd Dato Seri Ir.Nizar.dn kemudian Mahkamah Rayuan jua yg jadi penentu,maka tersingkir Dato Ir.Nizar,walau pun asal nya Mahkamah Tinggi memehak pd nya,Maka dlm kes DSAI ini pun sama ,keputusan Mahkamah Tinggi memehak pd DSAI,tetapi Keputusan Mahkamah Rayuan yg PASTI DAN SEMESTI NYA giliran Si Saipoll pula yg bersorak kemenangan mutlak.itu .tiada siapa berani pertikai memang itu lumrah nya,jadi akan bersorak lah pencacai pencacai dn juak juak yg memang mahu DSAI di simpan di penjara,ITU yg mereka
      mahu..,apa cara pun usaha mesti d buat supaya DSAI mesti di humban ke penjara,Tapi jgn leka PRU ke 13 makin hampir,pasti kan kemenangan berpehak pd Pakatan Rakyat (PR) Banyak berDOA,muga Allah melindungi hamba hamba nya yg difitnah dn di zalimi..Takbir?Allah hu akbar
    • Maylin Alin · Works at Maylin Holding SDN BHD
      Daroda Darudi...betul tu,ambo dah agak dah...lama dah jgnlah terlalu gembira dgn pembebasan sementara tu...undang2 mnusia bisa saja diatur...undang2 Allah pun manusia cuba ubahkan...satu jln sahaja doa dan tawakkal kpd ALLAH...
    • Samani Mashudi · · Top Commenter
      Ahmad Albab first round BEBAS...nak buktikan tiada campor tangan.. tangan2 hitam...second round MASOK..juga tak de campor tangan..tangan2 hitam...tau doh skrip...pastuh BEBAS semula sbb tiada bukti@tersilap beri hukuman...skrip berulang...saje nak wat DSAI terseksaaaa...stand up all comunities...
    • Bewok Kwok Kwok · Top Commenter · College
      Ahmad Albab ..something wrong..1.anuar dibebaskan untuk memperlihatkan akan kebebasan mahkamah(nak tunjuk bahawa tiada cmpurtangan politik). 2.kesimpulannya, akan ada mahkamah rayuan yg.akan menjatuhkan hukuman asal kepada anuar..jd, ini semua berlaku mengikut presedur yakni dari mahkamah tinggi kepada rayuan(barulah d dapati bersalah)..walaupun mungkin hukuman akan d kurangkan kerana beberapa faktor (dari 12-6 tahun ke..)..inilah yg akan di putarkan..jika 9hb anuar d dapati bersalah pihak kerajaan bimbang akan perkara yg x diingini berlaku..allahhuallam...
    • Borneo Menggugat · · Top Commenter · Kota Kinabalu
      Wan Adib Wan Roslan ;
      SPAYA ALLAH TA'ALA MEMBALAS SECARA CASH SKRG!! BERANI BUAT, BERANI TANGGUNG!! BERSEDIALAH!!!...
      =============================
      Perkenanlah ya ALlah, seperti Kau sudah tunjukan kepada mereka yg terlibat dlm kes liwat I
    • نور سوزانا · Top Commenter
      Ahmad Albab ....jenis orang jahat memang buat kerja last minute...penuh perancangan jahat....rakyat malaysia tiada pilihan.. jadi saksi kejahatan manusia...yg bertuhankan kapitalisme.
    • Bulan Matahari · Top Commenter · Franklin K.Lane High School
      Wan Adib Wan Roslan ,,sokong aku berdoa kepada guni 4taiiii ni mampuih cepat sikit nampak sangat ikut telunjuk umngoookk tu.tapi aku pasti memehak kepada dsai tak bersalah,aku akan saman saipundeeek pula pas ni hang tunggu wahai budak benggong...
    • Halia Bara
      MALAYSIA BOLEH...
    • Zain Sulaiman · Top Commenter
      Saya setuju dgn pendapat anda.Di mana nya keadilan di negeri ini.
    • Narong Sadao · Top Commenter · Kampung Padang Besar, Perlis, Malaysia
      Ahmad Albab ...adil ke tidak bukan masalah,......sistem kehakiman tu sendiri dipengaruhi orang berkepentingan.kalau hang tak faham aku nak bagitau mereka berkepentingan adalah UMNO LAKNATULLAH>
    • Musalmah Shaari · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Ada lembu di sini
    • Kemaman Kite · Top Commenter · Kemaman, Terengganu, Malaysia
      apa klas kes bunuh maaa.. AG tengah ketagih kes lucah..
    • Razali Ali · Top Commenter
      Ahmad Albab AWAK NI JENIS ORANG YANG PENYOKNG UMNO TOTOK. BENDA BENTUL DI KATA SALAH. INILAH PERMAINAN UMNO. ORANG UMNO TAK KIRA DOSA ASAL MATLAMAT TERCAPAI. GANI NI MEMANG JENIS MENDENDAM ANWAR (TALI BARUT UMNO). INGAT BEKAS PEGUAM NEGARA DULU MOHTAR BAGAI NAK MATI PERTAHANKAN UMNO. TAPI TERBONGKAR JUGA SIAPA YANG BENASR.
    • Gaban Ruz · Top Commenter · SMK Guar Chempedak, Kedah
      Ahmad Albab, Ahmad Albab, meh aku nk ajar ko cara main politik...mula2 kasi menang dulu, pastu baru jatuh hukum, jd rakyat kononnya akan percaya bhw mahkamah skrng dah bebas, dulu tak bebas.... ironinya, bila mahkamah rayuan sabitkan kes Anwar dibicarakannya semula, maka mudah lepas ni hakim nk jatuhkan hukum, tp kasi hakim lain la plak bt keje... hakim UMNO... mcm kes rampasan kerajaan Perak... ko dah lupa ker or buat2 lupa??? penyokong UMNO tak matang dlm berpolitik.... hujah mcm budak2.... tak brp cedik dlm buat penilaian... UMNO memang suka penyokong mcm ni sebab mudah di nk songlap dana negara, rakyat jd lembu2 kena cucuk hidung...
    • Zanirun Baba · Top Commenter · 57 years old
      Ahmad Albab ..Org yang kena tudoh patut merayu. .BANGGANG!! ni tebalik pulak!!..UNDANG2 BODOH NI HANYA PADA UMNO! dan ULAT TAIK mcm kau!! Ini tuduhan POLITIK! satu dunia tahu..yg tak nampak ULAT2 TAIK mcm kau aja! taik satu badan! jijik lagi menjijikan..

      ABU....ASALKAN BUKAN UMNO!
    • Hadi Kamaruzzaman · Top Commenter · Ipoh, Perak
      Samani Mashudi - naya Anwar hdp d inaya org...org mcm UMNO ni org yg mmpunyai hasad dengki...klu niaga org2 ni la yg slu guna santau, report kat bndran, report polis, dn segalanya asal xde saingan...
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      Peguam Nagara ni dilantik oleh Yang Dipertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri...Kalau PM tak submit nama AG ni tak mungkin AG boleh jd Peguam Negara. Sbb itu AG kena ikut arahan PM najib...Ini semua pengaruh dan campurtangan PM secara tidak langsung...Terhutang budi katakan.
    • Wahab Mohamad · Top Commenter · University of Malaya
      Ahmad Albab ..sebab otak lembu feedlot tak boleh beza apa agenda sebenar konspirasi poltik ..ingat adakah pemimpin umno bermoral?....arak bagaimaana,rasuah bagaimaana,perempuan simpanan bagaiman,main puki orang bagaimana,mengambil kontrak saham dan isi kantung diri anak bini dan kroni bagaiman..hanya otak lembu feedlot yg dibarahkan oleh umno
    • Narong Sadao · Top Commenter · Kampung Padang Besar, Perlis, Malaysia
      Ahmad Albab ...andai kata BN terus berkuasa,mereka akan menjadi semakin rakus dan negara semakin kearah kebangkrapan....dan masa tu tak kira lah samada rakyat BN atau PR terpaksa menanggung bebannya.Kalau negara sekali dah bankrap masa tu PR pun dah tak boleh tolong pulihkan lagi ekonomi negara...fikir-fikirkanlah.
    • Farouk Harakiri · Top Commenter · Ground Support Engineer Team at MAS engineering Depot Subang
      tahu tak apa.. tapi kenapa lambat sangat baru kamu nak Sedar!
      nasib baik yg terlibat itu bukan saudara kamu kalau tidak.. siapa yang boleh menjamin keadilan untuk kita nie. jika berlaku kes kes seperti di sebut di atas tadi..

      mari kita renungkan pada kes kes seperti saudara kita ahmad sarbrini.. bagaimana keluaga beliau meratapi kematian beliau yg tidak di adili ddengan betul...
    • Farouk Harakiri · Top Commenter · Ground Support Engineer Team at MAS engineering Depot Subang
      Ahmad Albab kamu tu lembab bahh.. cuba kamu llihat siapa yang ttertuduh dan siapa mendakwa.. Pernah ker mahkamah memberi tumpuan lebih pada kes kes rayuan dari pihak Pendakwa! seaab selalunya yg memohon rayuan adalah si tertuduh yang di hukum bukan si pendakwa yang tidak cukup sifat2 dan bukti untuk tuduhan itu..

      dan cuba kamu renungkan kes kes ssebelom ini.. Mengapa UMNO suka Lembu macam kamu yg berotak lembu..
  • Ipoh Mali · Top Commenter
    Kah kah kah.... Berdasarkan keterangan atau arahan Najib yg penakut tu, kes Altantuya dulu walaupun satu dunia Rayu kamu buat tak taw je..... Ingat! Lepas PRU13. Rakyatakan heret kamu GaniPatail ke Makamah kerana jadi barua regim Umno dr tahun 1998!
    • Tariq Ziyad · Top Commenter · Works at Berniaga
      Patut Ghani setahil yang takcukup kati ini dihumbangkan saja ke dalam neraka; memang jahil dan fasikorangnya.
    • Justin Lodukim · Top Commenter
      Tariq Ziyad ha ha penyokong bn umngok gani setahil ni tuan, ternyata dia ni memang berat sebelah.
    • Abe Labu · UUM
      Tariq Ziyad : jangan emosi.....Allah yang tentukan..bukan awak
  • Mior Ahmat Zaudi · Top Commenter · UKM
    Maka dengan ini akan bermulalah kembali rakyat Malaysia dihidangkan dengan cerita jubur jubur jubur liwat liwat liwat di Mahkamah Malaysia. Maka dengan itu juga cerita sex ini akan heboh didada akhbar dan juga di kaca TV Malaysia. Tidak kah Malaysia rasa malu dengan berita yang menjijik kan ini? Ingatkan sudah tamat, rupa rupanya ada episod episod seterusnya disajikan untuk rakyat Malaysia. Tidakkah terpikir sajian berita jubur ini merosakkan minda anak anak kita bila mereka bertanyakan akan hal ini ?. Apakah jawapan yang setimpal untuk diterangkan kepada anak-anak kita. Satu dunia heboh akan berita ini tapi Malaysia seolah olah begitu bangga dengan berita sedemikian. Dimanakah letaknya maruah JAKIM ? sepatutnya kes ini dibicarakan mengikut undang-undang Islam. Setahu saya kes ini pernah dibawa simangsa ke Mahkamah Shariah tapi tidak ada apa-apa tindakan.Jika ini juga JAKIM membisu memang benarlah Malaysia ini sudah rosak pentadbirannya. Dimanakah letaknya intigriti JAKIM badan yang wajib untuk bicarakan kes ini membisu seribu bahasa takutkan manusia dari Allah yang mencipta segalanya. Dimanakah letaknya hukum hakam yang Allah turunkan untuk dilaksanakan oleh umat Islam? Jangan berasa hairan kalau penganut agama lain ketawakan orang-orang Islam termasuk diri aku dan kalian semua.
    • Kay Min · Top Commenter
      setuju dgn abg mior... tak der modai lain ke nak citer... idea murahan dr org yg bersifat murahan....
    • Ahmad Albab · SDH
      RAMAI DAH RAKYAT MALAYSIA BERAGAMA ISLAM YANG MELIWAT DIBICARAKAN DIMAHKAMAH AWAM.... TIDAK PULA AWAK SEBUK NAK MENYEBUT INTERGRITI ATAUPUN MARUAH JAKIM TAPI BILA KENA KAT BATANG HIDUNG ANUAR BUKAN MAIN LAGI..TAK ADA MARUAH LA, TAK ADA INTERGRITI LA... MEMANG PUN PATUT AWAK TU DIKETAWAKAN OLIH PENGANUT AGAMA LAIN...
    • Carlos Kiyanly · Top Commenter · De Todo Un Poquito
      Ahmad Albab BODOH, sebab cerita tu tak disensasikan oleh akhbar umnopurno, lagi pun kes liwat yg kau cakap tu ada kaitan dgn pemimpin serta anak anak umno purno.. macan kau. sebab tu mereka diam, tak nak bagi tau rakyat...
    • Mohammad Ismail · Top Commenter · Works at Kementerian Pertahanan Malaysia
      Ahmad Albab ,bercakap tampa bukti..memang sesuai dengan nama ...pintu
    • Mior Ahmat Zaudi · Top Commenter · UKM
      Ahmad Albab aku tak nafikan memang ada kes sebegini dibawa kemahkamah shariah tapi kes ini berprofile tinggi kes serupa ini mesti diketengahkan bukan kes terpilih. Kes ini semua rakyat malaysia dan dunia fokos kepadanya. kau saja yang tak faham. aku rasa kau saja diketawakan oleh pengnut agama lain. kau banggake sebangsa dan seagama kau diperlakukan begitu?pakai otaklah kalau nak komen bukan bias mna mana.
    • Achmad Abdollah · Institut Teknologi Tun Abdul Razak
      Ahmad Albab setiap kali membuka mulut bertambah bangang kenyataannya
    • Joe Faris · Top Commenter
      tkpa bro..lg bnyk dia buat zalim lg cepat dia jatuh..1 credit utk Umno sbnrnya...biarkan mereka bodoh lg senang kita menang..apa nk risau ,Allah ada..wa sikit goyang pun takda dan tetap berkeyakinan DSAI langsung tk bersalah..kepercayaan gua ini sejak 98 tidak sebesar zarah berubah..hari tu puak zalim ni kalah dgn doa kita..kita guna kg senjata doa kita.Allah Maha Mendengar.
    • Ahmad Faiz · Top Commenter · University of Oxford
      Ahmad Albab :SAH.terserlah...pencacai pencacai AMNGOK BEE END..mula menyalak ..Alhamdulillah.,hidup AMNGOK BEE END .Takbir?Allah hu akbarr
    • Shah Rukh Din · Top Commenter · Works at PMB Pensioner now join RTM
      Mior Ahmad Zaudi....setuju dgn yob...dh hampir 14thn xhabis2 umno menjaja kisah liwat & seks ...sdngkan negara2 jiran kita masing2 kerja kuat majukan ekonomi utk faedah rakyatnya..vietnam yg dulunya hancur akibat perang skrg dh mula bergerak maju tp negara kita ekonomi merosot & pelabur asing menjauhkn diri sbb umno asyik fokus hal liwat & seks bkn nk majukn negara...hutang negara skrg dh cecah 500biliion & terus meningkat..jgn nnt cucu cicit kita termasuk cucu cicit OKU (Org Kuat Umno) akn jadi PATI dinegara org sbb M'sia dh bangkrap..waktu itu semuanya dh terlambat menyesal dh xberguna lagi...
    • Mba Adli · Sek Ren Kg Bukit Abal, Pasir Puteh, Kelantan
      Ahmad Albab aje nk glamor jrr tuu.. jgn d layan sngat. Koi rasa dia nk msk ptndgan vokal bkn sekadar rupa (bab jenis yg xbrani paparkan wajah sendiri) kt v 3suku pn kena rejct apath lg nk lepas ujian sringan masuk mentor, jd cara pling cpt nk glamor kt Malaysiakini ni jerrr.. cian dia... same2 kita pimpin dia ke masjid spya dia tau hukum-hakam islam sebenarnya, bukan islam yg berpaksikan kepala hotak dia sendiri..

Tiada ulasan: