Khamis, 19 Januari 2012

KALAU DAH TAK BERANI..TENTU ADA PERKARA YANG TAK KENA...CAMNE AKHIRAT KENA ISYTIHAR...KITA TENGOK SAPE YANG KENA

Aset: Kenapa Nazri takut kalau menteri 'bersih'?

Harakahdaily, 19 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 19 Jan: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) membidas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz yang menolak cadangan supaya harta dan aset menteri dan ahli keluarga terdekat diisytiharkan dengan alasan tidak patut dilakukan kerana boleh membahayakan mereka.

“DPPM musykil dengan kenyataan ‘bahaya’ seperti yang dilontarkan oleh Datuk Seri Nazri,” kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar).

Beliau juga mempersoalkan apakah yang dimaksudkan dengan bahaya itu.

“Adakah ia bahaya terhadap keselamatan harta dan keluarga menteri tersebut atau bahaya pada masa depan mereka jika diketahui aset mereka yang bernilai jutaan ringgit itu?” soalnya lagi.

Katanya, umum mengetahui pemimpin negara mempunyai kawalan keselamatan yang ketat dan amat sukar bagi penjenayah mengambil kesempatan terhadap pemimpin negara sekiranya aset mereka diketahui ramai.

Menurutnya, mungkin Nazri bimbang sekiranya aset pemimpin negara didedahkan, lebih ramai menteri kabinet tidak mempunyai masa depan yang cerah kerana ditolak oleh pengundi.

Katanya, DPPM menganggap kenyataan Nazri itu sebagai alasan remeh dan amat dangkal.

Tambahnya, ia adalah suatu helah supaya aset pemimpin negara tidak diisyiharkan kepada umum seolah-olah beliau mahu menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuan umum.

“Adakah Datuk Seri Nazri Aziz mahu melindungi ‘pekung’ atau keburukan pemimpin negara supaya tidak dapat dihidu dan dilihat rakyat?” tanya beliau lagi.

Beliau berkata, mungkin jika diketahui aset mereka ini, lebih banyak lagi skandal akan dibongkar oleh rakyat menyebabkan ramai pemimpin-pemimpin negara bakal tersungkur.

Ujarnya, DPPM menegaskan, dengan pengisytiharan harta, rakyat dapat melihat dan mengakses maklumat mengenai aset pemimpin-pemimpin negara.

Ini, katanya dapat membuktikan bahawa pemimpin tersebut benar-benar ikhlas berkhidmat untuk rakyat, tanpa mengambil kesempatan di atas jawatan dan pengaruhnya untuk mengaut sebanyak mana harta demi kepentingan dirinya sendiri.

Tambahnya, ia juga membuktikan pemimpin tersebut benar-benar bersih dari sebarang penyelewengan, penipuan atau skandal.

Selama ini, tambah beliau sering kali pemimpin negara dipalitkan dengan rasuah dan penyelewengan kuasa, bahkan ada antara mereka yang telah didapati bersalah dan dijatuhi hukuman.

Justeru, tegasnya DPPM mencabar Nazri supaya melaksanakan syor Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) agar aset menteri kabinet dan pasangan mereka didedahkan untuk pengetahuan umum.

“Sekiranya menteri-menteri kabinet benar-benar bersih dari sebarang penyelewengan, tidak ada apa yang perlu dilindungi dan ditakutkan,” katanya.

Tubuh JK Parlimen Komiti semak beli alat tentera

Aziz Muda, 19 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 19 Jan: Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat hari ini mencadangkan agar ditubuhkan Jawatankuasa Parlimen Komiti bagi melaksanakan peranan semak dan imbang terhadap pembelian peralatan ketenteraan di negara ini.

Cadangan tersebut disuarakan oleh tiga ahli Parlimen Pakatan Rakyat pada pertemuan dengan Menteri Pertahanan, Datuk Zahid Hamidi di pejabatnya di Kementerian Petahanan, di sini.

Ketiga-tiga ahli Parlimen terbabit terdiri daripada Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad yang juga AJK PAS Pusat bagi pihak PAS, Ahli Parlimen Machang yang juga Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail bagi pihak PKR dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara yang juga Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dari DAP.

Pertemuan tersebut bermula jam 3.00 petang dan turut dihadiri Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Dr Ismail Ahmad, Panglima Tentera Darat, Laut dan Udara.

Menurut Dr Dzulkefly Ahmad, cadangan penubuhan jawatankuasa tersebut pada dasarnya telah dipersetujui oleh Zahid, Ketua Setiausaha kementerian dan ketiga-tiga panglima terbabit sekiranya ia diluluskan oleh Parlimen.

"Ini merupakan satu perkembangan yang baik. Ini akan membolehkan rakyat mendapat manfaat lebih besar apabila pemimpin yang juga ahli-ahli Parlimen pembangkang turut berpeluang memainkan peranan penting bagi melaksanakan tugas semak dan imbang terhadap perbelanjaan kerajaan khususnya berhubung pembelian peralatan ketenteraan di negara ini," katanya.

Bercakap pada sidang media bersamanya dengan Saifuddin dan Tony di hadapan bangunan Kementerian Pertahanan selepas pertemuan itu, beliau berkata, pertemuan tersebut diadakan bagi mendapatkan penjelasan daripada Zahid mengenai beberapa isu.

"Antara isu utama yang dibincangkan adalah mengenai kos sebenar pembelian kapal patrol yang telah berubah harga sebanyak RM3 bilion selepas setahun iaitu dari RM6 bilion kepada RM9 bilion," jelasnya.

Menerusi pertemuan itu, ketiga-tiga mereka telah dijelaskan oleh Ketua Setiausaha kementerian itu bahawa perbezaan tersebut berlaku kerana perkara sebenar mengenainya tidak dijelaskan oleh Zahid pada persidangan Dewan Rakyat baru-baru ini.

Berdasarkan penjelasan Ketua Setiausaha kementerian itu didapati kos sebenar pembelian kapal tersebut sememangnya RM9 bilion, tetapi daripada jumlah itu hanya RM6 bilion sahaja yang dimasukkan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10), manakala RM3 bilion lagi dimasukkan dalam RMK-11.

Pada sidang media yang sama, Saifuddin menjelaskan, penjelasan tersebut akan dikaji oleh pihak Pakatan Rakyat dan mereka akan memberikan respon mengenainya kemudian nanti.

"Buat masa ini, kami memang menerima dulu segala penjelasan yang diberi, tetapi kami akan kaji pula selepas ini sama ada penjelasan itu boleh diterima oleh pihak Pakatan Rakyat atau tidak," katanya.

Manakala Tony pula berkata, langkah Kementerian Pertahanan yang bersetuju mengadakan pertemuan dengan pihak pembangkang pada hari ini pasti akan memberikan kesan yang cukup baik bagi kepentingan negara.

Beliau berharap agar langkah seperti itu akan turut diadakan oleh kementerian-kementerian lain termasuk Kementerian Pertanian, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan juga Jabatan Perdana Menteri (JPM).

"Tidak rugi jika pihak kerajaan bersetuju mengadakan pertemuan seperti ini kerana ia akan membolehkan pihak pembangkang melakukan semak dan imbang terhadap segala tindakan dan perbelanjaan kerajaan bagi kepentingan rakyat dan negara," ujarnya.

Himpunan: Kerajaan patut henti ugut rakyat

Harakahdaily, 19 Jan 2012

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Jawatankuasa Kempen Kebebasan Berhimpun (KKB) mengutuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz yang menyatakan bahawa kerajaan akan mengambil tindakan tegas jika menganjurkan sebarang perhimpunan jalan dalam waktu terdekat yang dikaitkan dengan Bersih 3.0.

“Kami melihat kenyataan ini sebagai satu ancaman politik dan satu bentuk intimidasi terhadap semua rakyat Malaysia,” kata Sekretariat KKB, E Nalini.

Katanya, kebebasan berhimpun adalah hak asasi semua rakyat Malaysia seperti yang termaktub dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Tambahnya, jika kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah ikhlas dalam membuat pembaharuan, perubahan perlu dibuat dalam semangat untuk melindungi dan mempromosikan nilai-nilai hak asasi manusia.

Justeru, ujarnya kenyataan Nazri menunjukkan ketidakmatangan dalam memahami proses demokrasi dan hak kepada kebebasan berhimpun.

Katanya lagi, KKB percaya kerajaan mempunyai pandangan yang sangat sempit terhadap perhimpuna jalanan.

“Bantahan melalui perhimpunan jalanan adalah satu norma di negara-negara demokrasi sebagai satu kaedah untuk orang ramai untuk menyatakan pandangan mereka,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, jika kerajaan Malaysia dapat menerima revolusi di Mesir dan negara-negara lain di mana perubahan berlaku melalui demonstrasi jalanan, mengapa mereka tidak dapat menerima keadaan sedemikian dalam negara mereka sendiri.

Ini, ujarnya jelas menunjukkan hipokrasi kerajaan Malaysia dan menggunakan keselamatan negara sebagai alasan untuk menutup ruang bagi rakyat Malaysia untuk bebas berhimpun.

“Kami percaya Nazri Aziz mengeluarkan kenyataan ini untuk mengingatkan rakyat Malaysia mengenai Akta Perhimpunan Aman yang telah diluluskan baru-baru ini.

“Akta Perhimpunan Aman mengenakan larangan terhadap demonstrasi jalanan,” katanya lagi.

Walau bagaimanapun, katanya KKB percaya bahawa apa-apa perbuatan atau mana-mana undang-undang yang menyekat kebebasan berhimpun tidak lagi ditakuti oleh rakyat Malaysia.

Katanya, kerajaan harus menghentikan semua ugutan dan ancaman terhadap rakyat dengan serta merta.

KKB, jelasnya menuntut kerajaan memansuhkan atau membatalkan Akta Perhimpunan Aman dengan serta-merta dan hormati hak rakyat untuk berhimpun dan bersuara sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan dan deklarasi hak asasi manusia antarabangsa.

“Kami ingin mengutuk pentadbiran Najib yang mempraktikkan double standard sedangkan Malaysia adalah antara salah satu anggota dalam Majlis Hak Asasi Manusia PBB,” katanya lagi.

Tapis filem: KDN harap ramai beri pandangan

Hazayani Zakaria, 19 Jan 2012

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) hari ini menyerahkan memorandum bantahan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN), membantah cadangan Ketua Setiausaha KDN, Tan Sri Mahmood Adam agar tanggungjawab penapisan filem diserahkan kepada penerbit dan pengimport mulai tahun ini.

Sebelum ini penapisan filem adalah di bawah tanggungjawab Lembaga Penapis Filem (LPF).

Memorandum itu susulan daripada beberapa kenyataan balas DMPP selepas Mahmood mengeluarkan kenyataan tersebut pada Disember lepas.

Memorandum itu diserahkan kepada Setiausaha Bahagian Kawalan Penapisan Filem dan Penguatkuasaan KDN, Tanasengran Sinnathambi selepas kira-kira sejam pertemuan di pejabat KDN, Putrajaya, tengah hari tadi.

Pertemuan diketuai Timbalan DMPP, Dr. Siti Mariah Mahmood ditemani naib ketua, Mumtaz Mad Nawi, ketua penerangan, Aiman Athirah Al-Jundi dan beberapa anggota DMPP yang lain.

Dalam memorandum tersebut, Dr. Siti Mariah menyuarakan kebimbangan mereka mengenai industri perfileman negara ini yang terlalu liberal berbanding negara barat.

"Penghapusan penapisan oleh LPF dilihat sebagai jalan mudah yang diambil oleh pihak kerajaan bagi menghadapi segelintir pengkritik, penggiat seni dan rakyat yang terlalu longgar dan liberal dengan nilai mereka dan menganggap yang rakyat semuanya matang untuk menilai sendiri kesemua perkara," katanya.

Selepas pertemuan tersebut, DMPP berpeluang bertemu dengan Mahmood sendiri yang kebetulan baru selesai menghadiri satu mesyuarat bersama menteri.

Perkara yang sama disuarakan kepada Mahmood.

Mahmood dalam responsnya berkata, pihaknya menyambut baik segala maklum balas yang diterima mengenai cadangan tersebut dan berharap lebih ramai pihak tampil memberikan pandangan.

Pengendali tol lebuh raya untung 'maha firaun'

Roketkini.com, 19 Jan 2012

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Keuntungan yang dikaut oleh syarikat pembina lebuh raya melalui kutipan tol adalah berlebihan, tidak masuk akal dan menindas rakyat.

“Ini untung maha besar, untung 'maha firaun',” kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Dalam sidang media di ibu pejabat DAP di sini hari ini, beliau tampil berkongsi data peratusan hasil daripada kos pembinaan lebuh raya Malaysia yang diperoleh melalui jawapan Parlimen.

Beliau sambil merujuk kepada peratus keuntungan berlipat kali ganda yang diperolehi dari projek-projek lebuh raya seluruh negara. Antara yang paling tinggi keuntungannya ialah Lebuhraya Metramac yang mencatat keuntungan 877% daripada kos asal pembinaan yang hanya berjumlah RM45 juta.

Tambah mengejutkan ialah kekayaan yang dikumpul melalui projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang mengaut keuntungan 308% sebanyak RM 18 bilion, setelah ditolak kos pembinaannya sebanyak RM 5 bilion; dengan tempoh konsesi selama 50 tahun sehingga tahun 2038.

Begitu juga dengan projek lebuh raya KL – Karak yang untung hampir RM1 bilion (202%), diikuti Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dengan keuntungan RM1.6 bilion (149%) berbanding kos pembinaan sekitar RM1 bilion.

“Anak, cucu, cicit kita pun akan terus bayar tol,” ujar Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Katanya tol yang membebankan rakyat tetapi memperkayakan kroni ini mesti dihapuskan, merujuk kepada Lebuhraya Metramac, Lebuhraya Utara Selatan, Lebuhraya KL – Karak, Lebuhraya Damansara Puchong, Lebuhraya Cheras Kajang dan Jambatan Pulau Pinang.

Guan Eng turut mengajak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop untuk berdebat secara terbuka memandangkan menteri tersebut telah membuat kenyataan bahawa penghapusan tol yang dijanjikan Pakatan Rakyat adalah tidak masuk akal.

“Mengapa kita tak boleh hapuskan tol bila PLUS untung 308%? Mari bahas mengikut isu dan fakta, bukan dengan emosi dan sentiment.

“Dia seorang menteri, saya seorang Ketua Menteri, kami setara. Mari kita berdebat demi kepentingan rakyat,” tegasnya.

Soalan-soalan lazim mengenai DAP

Roketkini.com, 19 Jan 2012

Adakah DAP anti-Melayu dan anti-Islam?

DAP menjunjung dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan 1957 yang secara terang-terangan mendaulatkan agama Islam sebagai agama Persekutuan dan pada masa yang sama melindungi hak agama-agama lain untuk diamalkan secara bebas. Hakikat ini termakbul dalam perlembagaan parti DAP yang meluhurkan Perlembagaan Persekutuan 1957 sebagai undang-undang paling agung di negara kita.

Apakah pendirian DAP mengenai konsep ‘negara Islam’?


DAP merupakan sebuah parti yang berpolitik sekular. DAP menegakkan dan melaksanakan apa-apa yang termakbul dalam Perlembagaan Persekutuan, termasuk menghormati Islam sebagai agama Persekutuan serta menyempurnakan hak kepada umat Islam dalam pentadbiran negeri (Pulau Pinang) dan memelihara hak agama-agama lain untuk diamalkan. DAP tidak menggunakan atau mempergunakan mana-mana agama dalam dasar politiknya.

Adakah DAP ingin menubuhkan sebuah ‘negara Kristian’?


Seperti yang sudah dijelaskan, DAP sebagai parti politik sekular langsung tidak menggunakan atau mempergunakan mana-mana agama dalam dasar politiknya. Tuduhan konspirasi ‘negara Kristian’ adalah fitnah semata-mata.

Adakah DAP menyokong seorang Perdana Menteri beragama Kristian?


Walau pun Perlembagaan Persekutuan membenarkan seorang Perdana Menteri dilantik daripada mana-mana kaum dan agama, DAP tetap akan menyokong seorang pemimpin Melayu yang berwibawa, beramanah dan berprinsip sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ini adalah berasaskan realiti masyarakat di mana orang Melayu merupakan kaum majoriti di Malaysia.

Adakah DAP komunis atau mempunyai unsur komunis?


Fahaman komunis adalah satu idelogi yang ditolak sepenuhnya oleh DAP and pimpinannya sejak ia ditubuhkan pada 1966. Ideologi DAP adalah demokrasi sosial yang mengambil jalan tengah dalam aspek-aspek ekonomi, politik dan sosial.

Dalam satu wawancara, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pernah berkata bahawa kemunduran negara China dalam tahun 1960-an dan 1970-an adalah akibat daripada dasar komunisme yang tidak membawa manfaat malah melembabkan daya saingan negara tersebut. Baginya, sistem komunis akan mengakibatkan rakyat menjadi malas dan ekonomi hancur.

Adakah DAP mahu memansuhkan kedudukan istimewa Melayu?


Kedudukan istimewa Melayu yang ternyata dalam Perlembagaan Persekutuan tidak pernah dipersoalkan oleh DAP. Malah, DAP dengan tegas mempertahankan apa-apa hak yang termakbul dalam Perlembagaan Persekutuan 1957, termasuk agama Islam sebagai agama Persekutuan dan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan.

Adakah DAP ingin menggantikan dasar tindakan afirmatif seperti DEB dengan dasar meritokrasi?


Sebagai sebuah parti demokratik sosial, salah satu dasar yang terpenting adalah kebajikan sosial dan masyarakat. Oleh itu, dasar tindakan afirmatif adalah selaras dengan pendirian DAP. Akan tetapi, ia wajib dilakukan atas dasar keperluan dan bukan mengikut kaum atau agama. Pokoknya, manfaat harus disampaikan kepada golongan yang miskin dan terpinggir, dan bukan golongan yang mempunyai kabel politik. Yang DAP pertikaikan tentang DEB ialah pelaksanaannya yang gagal membantu orang miskin secara menyeluruh, sebaliknya cuma melahirkan segelintir jutawan-jutawan kroni.

Kesimpulannya, DAP menyokong dasar-dasar tindakan afirmatif yang dapat membantu rakyat miskin mendapat pertolongan dalam pendidikan, perumahan dan lain-lain lagi, tanpa mengira kaum atau agama. Keperluan menjadi keutamaan untuk diberi bantuan manakala pencapaian dan merit perlu dijadikan ukuran kelayakan.

Adakah DAP parti cauvinis yang hanya memperjuangkan hak kaum Cina semata-mata?


DAP terbuka kepada semua bangsa dan kaum. Malah, DAP kini mempunyai bilangan wakil rakyat daripada kaum India yang terbanyak antara semua parti di Malaysia. Sungguh pun begitu, kebanyakan ahli DAP memang berketurunan Cina. Belum ramai Melayu menyertai DAP akibat daripada tekanan dan kekangan oleh media arus perdana, terutamanya media Bahasa Malaysia, yang telah sekian lama memomokkan DAP di kalangan orang Melayu. Sebaliknya, kerana maklumat dapat disemaikan dengan lebih tulus dan matang dalam media bahasa Cina yang tidak dikawal seketat media lain, maka lebih ramai ahli dan penyokong dapat dipikat daripada kalangan rakyat berbahasa Cina.

DAP tidak berjuang kerana kaum atau agama. Ia berjuang demi keadilan sosial, kebebasan dan peluang saksama tanpa mengira kaum atau agama. Kini DAP sedang berusaha lebih kuat untuk meningkatkan pendekatan terhadap semua rakyat Malaysia termasuk orang Melayu, Kadazandusun, Iban, Bidayuh dan kaum-kaum Bumiputera lain.

Pernahkah DAP mempunyai pimpinan dan calon-calon Melayu?


Dalam sejarah DAP sejak penubuhannya pada tahun 1966, terdapat ramai pemimpin dan calon-calon daripada berbilang bangsa termasuk Melayu. Malah, DAP telah menurunkan calon-calon Melayu dalam setiap pilihan raya umum yang telah ditandinginya sejak 1969.

Seramai 6 wakil rakyat Melayu daripada DAP telah memenangi kerusi-kerusi dewan undangan negeri serta parlimen, termasuk Ibrahim Singgeh dan Ahmad Nor. Selain itu, Senator Dewan Negara yang pertama daripada DAP merupakan seorang Melayu, iaitu Tunku Abdul Aziz yang merangkap Naib Pengerusi DAP. Beliau seorang bekas presiden badan anti-rasuah yang terkemuka Transparency International dan pernah menjadi penasihat kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Adakah DAP menggalakkan orang Melayu menyertainya?


Kecil tapak tangan, nyiru DAP tadahkan. DAP mengalu-alukan sesiapa sahaja warga negara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas yang mahu sama-sama berjuang untuk mengubah negara supaya menjadi lebih baik, lebih aman, lebih stabil, lebih adil, lebih demokratik, lebih bebas, lebih berpeluang saksama, lebih makmur dan lebih maju, untuk menyertai parti.

Adakah DAP menggalakkan wanita menyertainya?


Sebagaimana DAP menggalakkan penyertaan dari mana-mana individu pelbagai latar belakang yang percaya kepada sistem demokrasi dan keadilan sebenar, DAP juga amat memerlukan tenaga wanita untuk sama-sama berjuang. DAP menghormati prinsip kesaksamaan gender dan mahu wanita berperanan besar dalam usaha mengubah Malaysia ke arah masa depan yang lebih baik.

Benarkah DAP memperalatkan PAS dan PKR?

Bukan sahaja tidak benar, malah tuduhan ini yang sering dilemparkan oleh UMNO cuba menggambarkan bahawa pemimpin-pemimpin PAS dan PKR tidak bijak, boleh berfikir sendiri dan tidak faham politik. Niat tuduhan ini ialah untuk menimbulkan kecurigaan dan rasa was-was orang Melayu terhadap DAP. Matlamat tuduhan ini ialah supaya Pakatan Rakyat berpecah-belah dan ini akan memudahkan UMNO terus memerintah negara ini bersama 12 lagi parti komponen Barisan Nasional yang hanya mengikut sahaja kehendak UMNO.

Tiada ulasan: