Rabu, 18 Januari 2012

DR RANI YANG KU KENAL...BARU BUKA KLINIK DAN IA MASIH SEKOLAH MENENGAH..BELIAU DAH BERI ZAKAT@NIAGA PADA KERAJAAN KELANTAN..DPT KAD RAYA DARI TOK GURU

Dr Yunus jaga Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan

Harakahdaily, 18 Jan 2012

SHAH ALAM, 18 Jan: Kerajaan negeri Selangor membuat penyusunan semula portfolio Exconya berikutan perlantikan Dr Ahmad Yunus Hairi menggantikan Datuk Dr Hasan Mohd Ali.

(Gambar: Khalid bersama Dr Ahmad Yunus dan Dr Rani dalam sidang media hari ini)

Melalui perubahan ini, Dr Yunus akan memegang portfolio Adat Resam Melayu serta portfolio Belia dan Sukan.

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim akan memegang portfolio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Asas yang dipegang Hasan Ali sebelum ini.

Melalui penukaran ini juga, Menteri Besar mengumumkan Adun Meru, Dr. Abdul Rani Othman akan memegang jawatan Pengerusi Skimsel manakala seorang lagi Adun PAS, Dr. Shafie Abu Bakar (Bangi) akan memegang jawatan Pengerusi PADAT.

Dr Yunus mengangkat sumpah sebagai Exco menggantikan Hasan Ali di depan Tuanku Sultan Selangor di Istana Bukit Kayangan hari ini.

Beliau kemudiannya menyertai mesyuarat pertama Exco kerajaan negeri.

Pasai apa pulak bukan Dr. Rani yang jadi Exco?

Cenangau.blogspot.com, 18 Jan 2012
Harakahdaily melaporkan:
SHAH ALAM, 18 Jan: Dr Ahmad Yunus Hairi, Adun Sijangkang mengangkat sumpah sebagai Exco kerajaan negeri Selangor yang baru bagi menggantikan Datuk Dr Hasan Mohd Ali.

Nama Dr Yunus telah diperkenankan oleh Sultan Selangor dan mengangkat sumpah di hadapan baginda Sultan hari ini.

Beliau dijangka akan menyertai mesyuarat Exco pertamanya selepas mengangkat sumpah.

Majlis Istiadat Pelantikan dan Angkat Sumpah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor diadakan Bilik Singgahsana, Istana Bukit Kayangan, Shah Alam.

Sebelum ini, Dr Ahmad Yunus adalah Pembantu Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Sumber Manusia yang Exconya adalah Dr Halimah Ali.. - Hrkh.
Ulasan
Memang ramai yang mushkil, pasai apa pulak Dr. Rani tak dilantik sebagai Exco. Sepatutnya kalau ikut standard politik Malaysia, Dr. Rani sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor kena la dilantik sebagai Exco, bukan setakat Exco tapi kena dilantik Exco kanan.

Memang tak pernah dibuat orang, pemimpin parti memerintah yang paling kanan di negeri yang memerintah takdak jawatan dalam kerajaan, memang tak pernah terjadi. lain la kalau dia kalah dalam pilihanraya.

Tapinya, itulah uniknya PAS kalau dibandingkan dengan Umno. Kalau dalam Umno tobat lahum tak boleh jadi lagu tu. Kalau nak lantik jugak orang lain, orang lain tu nak kena dilantik sebagai ketua perhubungan negeri dulu.

Dalam PAS benda-benda jawatan ni bukan benda yang dikejar, ada banyak benda lain yang lebih menjadi perkiraan.

Dalam situasi di Selangor ni, aku yakin Dr. Rani sendiri yang sungguh-sungguh menolak, tak mau kejawatan tu. Mungkin dia rasakan dia lebih sesuai tak duduk dalam kerajaan buat masa ni terutama sekali PRU13 pun dah tak lama lagi. Mungkin dengan bebanan tanggungjawab untuk hadapi pilihanraya yang cukup penting untuk membentuk masa depan politik PAS di Selangor terutamanya, lebih elok dia tak pegang jawatan sebagai Exco.

Sebelum ni SinarHarian ada melaporkan:
SHAH ALAM - Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman menafikan bahawa beliau akan dilantik sebagai Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam bagi menggantikan Datuk Dr Hasan Mohamed Ali yang dipecat daripada parti itu, semalam.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Meru berkata, pihaknya masih belum menerima sebarang maklumat mengenai pengganti Hasan daripada pimpinan tertinggi Pas pusat mengenai pengganti Hasan ketika ini.

Menurutnya, beliau sendiri berharap namanya tidak dicalonkan dan mahu orang lain dari pimpinan Pas Selangor mengisi kekosongan jawatan Exco tersebut.

Bagaimanapun beliau menegaskan, pihaknya akan menerima dan menyokong sebarang keputusan pimpinan parti itu untuk melantik mana-mana pemimpin termasuklah beliau sendiri.

“Lagi elok sekiranya orang lain yang dicalonkan untuk jawatan itu, saya khuatir dengan beban dan tanggungjawab sebagai seorang Exco Kerajaan Negeri itu tidak mampu saya pikul.

“Namun, itu semua terpulang kepada keputusan pucuk pimpinan tertinggi Pas Pusat, kami di peringkat Pas Negeri hanya menerima apa jua keputusan,” katanya kepada Sinar Harian. - Sinarharian 9 Jan.

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihanraya"

Pak Samad: Bukti tokoh rakyat pelopori p’raya bersih

Harakahdaily, 18 Jan 2012

KUALA LUMPUR, 18 Jan: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengalu-alukan pelantikan Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said sebagai Pengerusi Bersama Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 seperti yang diumumkan semalam.

Bagi DPPM, pelantikan A Samad yang lebih mesra dengan panggilan Pak Samad tepat pada masanya memandangkan beliau merupakan seorang tokoh yang selalu ke depan bagi memperjuangkan isu-isu rakyat.

Malah, kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor, Pak Samad adalah antara tokoh negarawan yang berani dan bersuara lantang dalam memperjuangkan keadilan tanpa mempeduli tekanan dan ugutan yang dihadapi olehnya.

“Lebih membanggakan, Pak Samad tanpa gentar memimpin barisan hadapan dalam himpunan Bersih 2.0 pada bulan Julai 2011 yang lalu,” katanya kepada Harakahdaily.

Sebagai ikon masyarakat, tambahnya pelantikan Pak Samad sudah tentu akan membuka mata masyarakat bahawa perjuangan membersihkan sistem pilihanraya di negara ini bukan suatu perjuangan kecil dan sia-sia.

Sebaliknya, kata beliau perjuangan Bersih 2.0 adalah suatu perjuangan yang besar dan memerlukan pengorbanan yang tinggi.

Menurutnya lagi, betapa seorang sasterawan negara yang telah dimamah usia seperti Pak Samad masih mampu melihat dengan jelas segala kepincangan dalam sistem demokrasi di negara ini.

“Beliau di antara jutaan rakyat di negara ini yang bencikan kebobrokan dan penyelewengan yang berlaku oleh pemerintah.

“Sudah berpuluh tahun negara ini diperintah dengan secara tidak adil oleh rejim yang angkuh.

“Suara dan kebangkitan rakyat cuba dilenyapkan dengan pelbagai peraturan dan akta yang direka bagi menakut-nakutkan rakyat,” katanya lagi.

Katanya, pelantikan Pak Samad sebagai Pengerusi Bersih 2 membuktikan bahawa perjuangan membersihkan pilihan raya di negara ini bukan hanya didukung oleh Pakatan Rakyat, malah turut sama dipelopori oleh gabungan badan-badan bukan kerajaan (NGO) serta tokoh-tokoh masyarakat.

DPPM juga, ujarnya mengalu-alukan lebih ramai penyertaan tokoh-tokoh dan pemimpin masyarakat bersama dengan perjuangan rakyat.

Anwar hantar notis saman Utusan RM50 juta

Harakahdaily, 18 Jan 2012

KUALA LUMPUR, 18 Jan: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan notis saman menuntut bayaran RM50 juta daripada akhbar Umno Utusan Malaysia ekoran laporan semalam yang mendakwa ketua pembangkang itu menghalalkan homoseksual.

Ianya merujuk kepada laporan muka depan akhbar itu yang bertajuk “Tolak Anwar — Hasan” yang memetik kenyataan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang membidas Anwar kerana kerana mempertikaikan undang-undang berkaitan homoseksual di negara ini.

Antara lain laporan berbunyi, "Menurut beliau, pendirian Anwar tersebut bukanlah baharu kerana itulah pandangan peribadi dan pegangan asasi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut."

"Oleh itu beliau menggesa rakyat menolak perjuangan Anwar kerana kegiatan tidak bermoral itu jika dihalalkan boleh mencetuskan pergolakan dan perpecahan dalam masyarakat serta kekacauan dalam Negara."

Selain laporan itu, Anwar juga merujuk kepada laporan akhbar Umno itu yang bertajuk "Parasit ancam Pas, Anwar mesti ditolak" yang memetik kenyataan Hasan sebagai berkata, "Inilah salah satu sebab saya tidak boleh bersekongkol dengan Anwar lbrahim. Inilah sebabnya rakyat Malaysia mesti menolak perjuangan Anwar lbrahim. Kalau kegiatan gay, lesbian, homoseksual dan transgender, itu hendak dihalalkan di Malaysia, saya rasa masyarakat akan bergolak dan berpecah. Saya nampak kekacauan akan berlaku. Ini pandangan saya. Sebenarnya, pandangan Anwar lbrahim bukan hanya di Mumbai melalui BBC itu sahaja."

Utusan melalui edisi Mingguan Malaysia sebelum ini juga dengan tajuk “Anwar ulas isu gay” mendakwa, Anwar semasa temubual bersama BBC mengatakan undang-undang berkaitan homoseksual di Malaysia tidak boleh diterima dan sudah lapuk.

Sedangkan menurut banyak pihak, dalam temubual itu Anwar meminta agar undang-undang lapuk dikaji semula dan menegaskan “Kami masyarakat Islam dan bukan Islam di Malaysia secara keseluruhannya percaya dan komited untuk menyokong kesucian perkahwinan antara lelaki dan wanita. Kami tidak menggalakkan homoseksual di khalayak.”

Ekoran laporan yang disifatkan berunsur fitnah, tidak benar dan bermotifkan politik itu, Anwar semalam menghantar notis tuntutan kepada pengurusan Utusan Malaysia.

Anwar yang diwakili syarikat guaman Edwin Lim, Suren & Soh menamakan editor Utusan Malaysia sebagai defendan pertama dan Pengarah Urusan Utusan Melayu (Malaysia) Bhd.

Dalam tuntutannya, Anwar menuntut akhbar Umno itu menarik balik segala laporan palsu dan menyiarkan permohonan maaf terhadap dirinya di muka hadapan akhbar itu.

Anwar juga menuntut bayaran ganti rugi sebanyak RM50 juta dan memberikan tempoh 48 jam bermula semalam kepada Utusan untuk berbuat demikian.

Terima kasih Kadir dedah rasuah ‘bom’ Umno

Harakahdaily, 18 Jan 2012

KUALA LUMPUR, 18 Jan: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan terima kasih kepada Tan Sri Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir (gambar), mantan menteri yang juga bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno yang mendedahkan kegiatan rasuah Umno ketika pilihan raya yang lalu.

Selama ini Umno menafikan yang mereka mengamalkan rasuah atau membeli undi dengan memberikan wang ringgit dan barangan ketika pilihanraya.

Abdul Kadir yang dipetik oleh The Malaysian Insider menegaskan bahawa perkara itu memang berlaku dan disebut sebagai taktik “bom”.

“Ternyata Umno belum insaf dan baru-baru ini presiden dan seluruh pemimpin Umno turun ke serata negeri bagi mengagihkan dana 'bom' RM100 untuk pelajar sekolah, RM500 untuk isi rumah berpendapatan rendah dan RM200 untuk pelajar universiti,” kata Ketua DPPWP, Kamaruzaman Mohamad.

Katanya, agihan yang sepatutnya dibuat atas nama Kerajaan Malaysia dibuat atas kapasiti Umno BN bagi memastikan rakyat mengundi mereka dalam PRU13.

Tambahnya, DPPWP juga kesal kerana Kementerian Penerangan, Felda, Felcra, Unit Cawangan Khas (SB) dan agensi lain yang tidak disebut Abdul Kadir secara jelas dipergunakan oleh Umno bagi memenangkan Umno dalam pilihan raya.

Katanya, kenyataan Abd Kadir itu jelas menyokong pendedahan Tan Sri Abdul Rashid, mantan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sebelum ini yang mendedahkan bahawa ada pihak berkepentingan yang menghalang mereka melaksanakan penggunaan dakwat dalam PRU12 yang lalu bagi memastikan kemenangan Umno BN.

Beliau berkata, campur tangan Umno dalam urusan pentadbiran kerajaan begitu kuat, sebab itulah Pakatan Rakyat sebelum ini mencadangkan supaya ada caretaker goverment selepas parlimen dibubarkan yang bukan kalangan ahli politik yang bertanding dalam pilihan raya.

Ujarnya lagi, DPPWP setuju dengan Abdul Kadir "Umno tidak perlu takut untuk kalah sekiranya ikhlas dalam perjuangan. Jika anda (Umno) kalah, terimanya; rakyat ubah kerajaan banyak kali di USA dan Australia”.

“Rakyat harus buka mata, seorang demi seorang yang pernah bekerja untuk Umno kini sudah tampil membuat pengakuan.

“Begitu liciknya politik Umno BN bagi memastikan mereka terus berkuasa, walaupun hingga terpaksa mengunakan cara yang keji dan tidak bermaruah,” ujarnya lagi.

Demi tembolok kekuasaan mereka, apa pun sanggup mereka lakukan, katanya. Hakikatnya, kata beliau segala duit yang diberikan adalah dari dana awam, milik rakyat bukan duit Umno, bak kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, "Umno bagi duit ambil, tapi undi, bagi kat PAS".

Dr Yunus ganti Hasan Ali

Harakahdaily, 18 Jan 2012

SHAH ALAM, 18 Jan: Dr Ahmad Yunus Hairi, Adun Sijangkang mengangkat sumpah sebagai Exco kerajaan negeri Selangor yang baru bagi menggantikan Datuk Dr Hasan Mohd Ali.

Nama Dr Yunus telah diperkenankan oleh Sultan Selangor dan mengangkat sumpah di hadapan baginda Sultan hari ini.

Beliau dijangka akan menyertai mesyuarat Exco pertamanya selepas mengangkat sumpah.

Majlis Istiadat Pelantikan dan Angkat Sumpah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor diadakan Bilik Singgahsana, Istana
Bukit Kayangan, Shah Alam.


Turut berada di majlis ini adalah Adun Meru Dr Abdul Rani Osman yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor dan pimpinan kerajaan negeri yang lain.

Sebelum ini, Dr Ahmad Yunus adalah Pembantu Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Sumber Manusia yang Exconya adalah Dr Halimah Ali. Di bawah portfolio ini, Dr Ahmad Yunus banyak membantu Halimah dalam urusan Briged Amal, Gems dan lain-lain projek di bawah Exco ini.

Dr Yunus juga menjaga urusan belia negeri Selangor yang portfolionya dipegang oleh Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri.

(Gambar: Dr Ahmad Yunus menerima watikah perlantikan dari Tuanku Sultan Selangor di Istana Bukit Kayangan.)

Dalam PAS pula, Dr Ahmad Yunus adalah Yang Dipertua PAS Kawasan Kuala Langat, Selangor.

Perlantikan Dr Ahmad Yunus dicadangkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Awang kepada Menteri Besar Selangor berdasarkan kouta kerusi ini adalah milik PAS.

Dalam pilihan raya umum 2008 lalu, Dr Ahmad Yunus mengalahkan calon BN yang juga bekas Exco Selangor, Datuk Abdul Fatah Iskandar dengan majoriti 2,081 undi.

Dalam pilihan raya umum 2004, Abdul Fatah mengalahkan Dr Ahmad Yunus di kerusi Dun yang sama.

Perawakan

Dr Ahmad Yunus berperawakan lemah lembut namun tegas dan mengutamakan perkhidmatan kepada masyarakat.

Semasa menjadi Pembantu Exco kepada Dr Halimah, beliau banyak melibatkan diri dalam pembangunan belia.

(Gambar: Tan Sri Khalid memperkenalkan Dr Ahmad Yunus kepada wartawan. Turut serta dalam sidang media adalah Dr Rani, Pesuruhjaya PAS Selangor.)

Ketegasannya boleh dilihat melalui tindakannya menyaman Datuk Abdul Fatah Iskandar yang didakwanya memfitnah beliau melalui Berita Harian beberapa hari menjelang pilihan raya umum tahun 2004 lalu.

Ekoran itu, Mahkamah Sesyen Klang merekodkan persetujuan Datuk Fatah Iskandar, akhbar Berita Harian dan kumpulan NSTP Press membayar gantirugi RM55,000 tanpa pengakuan liabiliti kepadanya.

Persetujuan itu direkodkan oleh pihak yang terlibat iaitu Dr Ahmad Yunus sebagai plaintif melalui peguamnya Mohamed Hanipa Maidin dan para defendan iaitu Datuk Abdul Fatah Haji Iskandar, Kalimullah Hassan dan The News Straits Times Press ( Malaysia ) Berhad.

Tiada ulasan: