Jumaat, 27 Januari 2012

BUAT FITNAH UNTUK MENJATUH SESEORANG MEMANG SYOK..MACAM DIRI BERSIH LAGI SUCI..KAKI FITNAH ADA DIGAMBARKAN DALAM ISRAQ MIKRAJ...JIKA DIJALANKAN HUKUM ALLAH@HUDUD IAITU REJAM KERANA BERZINA BERAPA ORANG YANG TINGGAL...SEBAB MATI DIREJAM...YANG DIKATA BERSIH...ALLAH SAJA TAHU SAPE YANG DAH BERZINA..PATUT DAH MATI DIREJAM...KITA TUNGGU MEREKA NI DIAKHIRAT..MACAM MANA AHLI2 MAKSIAT NI...

Anwar dicabar serah video

KUALA LUMPUR 26 Jan. - Datuk Seri Anwar Ibrahim dicabar melantik pakar forensik antarabangsa untuk menganalisis rakaman video seks yang didakwa membabitkan Ketua Pembangkang itu seperti didedahkan kepada media pada 21 Mac tahun lalu.
Cabaran itu dibuat oleh salah seorang ‘Trio Datuk T’, Datuk Shuib Lazim, 70, bertujuan menentukan bahawa Anwar bukan pelaku di dalam rakaman video tersebut.
Shuib berkata, sekiranya pihak forensik antarabangsa mendapati pelaku itu terbukti bukannya Anwar, ketua pembangkang itu perlu segera menyaman ‘Trio Datuk T’ yang terdiri daripada beliau sendiri, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan Datuk Shazryl Eskay Abdullah.
Ujarnya, di dalam mahkamah kelak mereka bersedia memberi keterangan termasuk menayangkan rakaman video yang dikatakan lebih dahsyat berlaku di Thailand pada 12 dan 13 Januari 2011.
‘‘Saya sendiri telah menonton rakaman video ini selepas diberikan oleh Datuk Eskay. Saya percaya Datuk Eskay sedia membuat pendedahan mengenai rakaman video ini di dalam mahkamah jika Anwar bertindak menyaman kami.
‘‘Kami sedia untuk membongkarkan perkara ini demi kebenaran. Kami sedia berbuat demikian demi masa depan dan nasib rakyat negara ini,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Utusan Malaysia hari ini melaporkan kenyataan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Ezam Mohd. Noor yang Anwar tidak berani menyaman individu seperti Datuk Shazryl Eskay Abdullah, Datuk S. Nallakaruppan dan Ummi Hafilda Ali walaupun ketiga-tiga mereka telah secara terbuka mendedahkan kesalahan moral Ketua Pembangkang itu.
Ezam berkata, ini kerana Anwar sendiri tahu dakwaan mereka adalah benar dan banyak lagi ‘pekung’ akan dibuka sekiranya kes dibawa ke mahkamah.
Shuib berkata, beliau bersama dua rakannya itu sehingga hari ini sebenarnya masih menunggu untuk menerima tindakan saman daripada Anwar.
‘‘Anwar nampak sangat tidak berani menyaman rakan-rakan yang pernah rapat dengannya. Anwar hanya setakat berani saman akhbar Utusan Malaysia sahaja.
‘‘Mengapa saman Utusan Malaysia. Jika rasa hebat samanlah kami, sebab kami yang pernah mendedahkan rakaman video yang didakwa membabitkan dirinya,’’ katanya lagi.
Mengenai rakaman video di Thailand yang dikatakan berlaku lebih dahsyat, Shuib mencabar Anwar untuk menyatakan di manakah Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berada pada tarikh 12 dan 13 Januari 2011.
‘‘Cuba periksa pasportnya di manakah Anwar berada pada ketika itu. Cuba tanya isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail di mana Anwar pada masa itu,’’ katanya lagi.
Dalam pada itu Shuib satu masa dahulu pernah bersahabat rapat dengan Anwar berkata, Ketua Pembangkang itu tidak perlu takut untuk bertindak menyaman ‘Trio Datuk T’ jika merasakan beliau berada di pihak yang benar.

Imej PAS Selangor tercalar?

Ahmad Lutfi Othman, 27 Jan 2012

Seolah-olah ada kocakan dalam Pakatan Rakyat di Selangor sejurus pelantikan Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai anggota Exco Kerajaan Negeri, bagi menggantikan Dr Hasan Ali. Sekurang-kurangnya itulah yang mahu dipersepsikan media milik Umno. Sebagai negeri yang paling dihajati untuk direbut semula, dengan apa jua cara oleh Najib Razak, setiap peluang akan dimanipulasi sepenuhnya.

Selaku musuh tradisi Umno sejak berzaman, apatah lagi dalam pilihan raya umum ke-13 nanti PAS dilihat faktor paling penting dan kritikal untuk memudahkan laluan Pakatan ke Putrajaya, maka usaha menjauhkan pengundi Melayu-Islam dengan PAS dikira dapat mempertahankan survival Umno-BN.

Portfolio Dr Ahmad Yunus -- Adun muda yang berminat melakukan kerja amal dan tidak terpalit dengan sebarang isu kontroversi -- berkaitan adat Melayu, belia dan sukan, dikatakan hanya menggambarkan bahawa PAS tidak begitu dipandang penting oleh rakan-rakannya dalam Pakatan di negeri termaju itu, khususnya KeADILan.

Beberapa akhbar mengulas bahawa apabila tiga portfolio penting, yakni agama, kemudahan awam dan infrastruktur, disandang Menteri Besar, ia hanya menunjukkan satu mesej jelas: PAS telah dipinggirkan.

Bekas Naib Presiden PAS, Ustaz Nakhaie Ahmad tiba-tiba kerap ditemubual sebuah stesen TV secara sinis berkata, Parti Islam itu hanya diperlukan untuk mengumpulkan orang ramai bagi tujuan politik sekutunya. Sudah tentu ia bermotif negatif, untuk membangkitkan rasa tidak senang penyokong PAS akar umbi, seolah-olah mereka yang komited dengan perjuangan itu sekadar menjadi alat atau perkakas KeADILan dan DAP.

Menerusi internet, pelbagai komentar dilontarkan. Ada yang bersetuju portfolio agama diserahkan kepada Abd Khalid Ibrahim, terutama untuk menyelesaikan pelbagai "kekusutan" yang timbul dalam institusi tertentu. "Kerumitan" di peringkat yang sensitif itu memerlukan tokoh berprofil tinggi, seperti Menteri Besar, bagi menanganinya secara cermat dan berhemat.

Namun tidak kurang pula posting yang memperlekehkan PAS, dengan memainkan sentimen bahawa imejnya sebagai Parti Islam tercalar teruk. "Bukankah aktivis PAS selama ini yang menggerakkan institusi masjid dan surau? Memang tiada tokoh ulama daripada kalangan Adun PAS, seperti juga Hasan Ali dulu pun bukan ustaz, tetapi PAS itu sendiri mengumpulkan ramai ilmuan dan pencinta Islam," salah satu tulisan dipetik.

Saya turut menerima SMS, yang menyokong penuh kenyataan sarjana sains politik, Dr Mohammad Agus Yusof yang menyifatkan portfolio agama dan adat Melayu sebagai "saling berkaitan seperti kembar siam, dan tidak sepatutnya dipisahkan".

Malah, ada yang mencadangkan portfolio kemudahan awam dan infrastruktur kekal di bawah Exco PAS, dengan mempelbagaikan bidang kuasa seorang lagi Exco daripada PAS, Iskandar A Samad, yang kini mengendalikan perumahan, pengurusan bangunan dan setinggan.

Sememangnya keputusan mutlak di tangan Menteri Besar. Beliau diyakini melihat senario ini secara keseluruhan; selain memperkemas struktur dan jentera pentadbiran, juga sebagai persiapan terakhir menghadapi PRU13. Tentulah jika ia dilihat boleh membawa mudarat kepada PAS -- sekurang-kurangnya daripada segi persepsi orang ramai -- itu hanya satu kebetulan yang menyedihkan.

Saya tidak percaya isu portfolio yang disandang Dr Ahmad Yunus itu membawa kesulitan besar kepada PAS. Penjelasan awal yang diberikan, antara lain oleh Timbalan Presiden, Mohamad Sabu dan Ketua Penerangan, Tuan Ibrahim Tuan Man, dapat menjernihkan. Mainan musuh akhirnya akan tertolak begitu sahaja.

Kenyataan Iskandar, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri, bagi penyokong parti lebih melegakan. Katanya, keputusan mengambil alih portfolio agama itu hanya sementara. Ia akan diserahkan semula kepada Exco PAS dalam masa yang sesuai.

Bagaimanapun, Saifullah Zulkifli, Ketua Penerangan AMK Selangor menyimpulkan: "Umno-BN sering menggunakan isu agama seperti isu kuil, isu murtad, isu pentauliahan dan sebagainya sebagai modal dangkal untuk menyerang kerajaan Pakatan Rakyat. Justeru adalah wajar aspek-aspek yang melibatkan portfolio agama ini diberi perhatian khusus kepada pimpinan tertinggi kerajaan negeri."

"Minta saudara Lutfi jelaskan, apakah Pakatan Rakyat di negeri-negeri yang dikuasainya, mengadakan rundingan terlebih dahulu sebelum apa-apa keputusan besar dibuat? Bukankah itu amalan yang baik, menandakan parti yang menguasai kerajaan? Saya difahamkan, kalau benar memang menyedihkan, hanya Perak di bawah Nizar Jamaluddin dahulu yang melaksanakan amalan itu. Saya bukan merujuk kepada Selangor sahaja, tetapi juga Kedah dan Pulau Pinang juga," seorang anak muda, bekas pemimpin pelajar, menghantar emel kepada saya.

Selain itu, ada juga yang menghargai situasi tokoh no 1 PAS Negeri, Dr Rani Osman yang tidak dilantik Exco. "Ya, tidak semestinya PJ akan jadi Exco, 'kan? Banyak tugas lain, demi kepentingan rakyat dan menjamin urusan kerajaan tidak menyeleweng, boleh dilakukannya. Seperti juga Ketua KeADILan Selangor, Azmin Ali tidak memegang sebarang jawatan strategik dalam kerajaan," saya menerima panggilan telefon seorang pembaca Harakah.

Apa pun, saya lebih teruja dengan  SMS seorang pemimpin Umno Selangor: "Dr Ahmad Yunus punya masa depan cerah. Tapi lebih penting, baru orang sedar, dalam PAS rupanya ramai profesional hebat, termasuk doktor perubatan. Yang dipecat  doktor, penggantinya juga doktor. Hebat lagi bila ketiga-tiga calon yang disebut ganti Hasan Ali semuanya doktor. Ini cabaran besar kepada Umno, yang juga mesti sediakan profesional dan tokoh muda dalam PRU13 nanti."

Dalam pada itu, Adun Bangi, Dr Shafie Abu Bakar, yang juga  Pembantu Exco Hal Ehwal Agama Selangor, yakin segala urusan berkaitan hal ehwal agama di Selangor akan lebih licin selepas portfolio itu dipegang sendiri  Menteri Besar. Katanya, dengan kelebihan yang ada pada Khalid, ia akan memudahkan 'banyak benda' termasuk dalam urusan dengan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan  Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Harakahdaily melaporkan, ditanya beban tugas selepas pertukaran ketuanya, Dr Shafie berkata, beliau yakin kerjanya sebagai pembantu exco agama akan lebih berat di bawah Khalid. "Oleh kerana dia sibuk dengan pelbagai tugas, mungkin peranan (exco agama) ini banyak diturunkan kepada saya. Barangkali saya akan lebih banyak menjalankan tugas yang sepatutnya dijalankan Menteri Besar kerana masa dia tak banyak," katanya yang juga Pengerusi Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Selangor (Padat).

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor pula menyifatkan  tindakan Menteri Besar itu sebagai langkah untuk memastikan Umno-BN tidak akan menggunakan portfolio berkenaan sebagai sasaran mudah.

Tambahnya, Dr Ahmad Yunus Hairi, adalah ‘orang baru’ yang belum berpengalaman menguruskan portfolio tersebut.

"Portfolio hal ehwal Islam itu merupakan lubuk Umno BN untuk menyerang PAS, jadi tindakan yang dibuat MB adalah tindakan  wajar,” jelas Khalid ketika dihubungi The Malaysian Insider. Tambahnya,  tindakan menteri besar itu juga bertepatan pada masanya memandangkan tempoh untuk menghadapi pilihanraya yang semakin hampir.

Manakala seorang rakan lain, yang sering saya ajak bicara tentang cabaran sengit PAS di Selangor, mengingatkan: "Di kawasan Parlimen Sabak Bernam, Sungai Besar, Tanjung Karang dan Kuala Selangor, PAS bertanding 5 kerusi Dun dan 3 Parlimen, tetapi pemimpin negeri dan pusat jarang datang. Aktiviti dan ceramah sekali sekala sedangkan Umno terus dengan program sukan, karaoke tiap minggu, begitu juga ceramah agama. PAS tertinggal jauh ...."

Saya tidak pasti apakah rungutan sahabat saya itu berasas atau setakat berkongsi rasa ... Namun ia menyedarkan saya bahawa laluan PAS sebagai "pengganti Umno", dalam konteks pengundi Melayu, masih berliku tajam.

Sebenarnya, jika diikutkan hati, saya lebih suka untuk mengulas isu pengisytiharan harta dan aset milik menteri dan keluarga mereka kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dan bukan hanya kepada Perdana Menteri. Lebih menarik, respons Menteri di

Penjelasan Noh Omar Tersekat?

Mohd Sayuti Omar, 27 Jan 2012
Selepas Ketua Audit Negara, Ambrin Buang cuba meredakan sedikit pembongkaran terhadap projek lembu gemuk (NFC) yang kena belasah terus sehingga memaksa Shahrizat Jalil bercuti selama tiga minggu dengan meralatkan audit tak kata projek NFC kucar kacir. Noh Omar pula tampil malam ini seperti mana dilapor media PB, dengan cuba menjelaskan isu NFC sengaja dipolitikkan oleh pembangkang.

Noh cuba hendak membela rakannya atau bekas Menteri Pertanian dan Indsuteri Asas Tani Udin anak Yassin yang dikatakan sangat mengetahui perjalanan NFC itu.

Saya malas ulas banyak penjelasan Noh yang tidak jelas dan tersekat-sekat itu cuma nak bertanya kepada satu persoalan yang dikatakan olehnya. Menurutnya projek itu menghadapi masalah sedikit apabila syarikat yang hendak datang melabor tiba-tiba tidak jadi.

Katanya ladang itu seluas 5,000 ekoar merupakan ladang peninggalan, (ladang gagal) pihaknya telah pun menyediakan syarikat itu masuk mengusahakan. Cara Noh 'beroyak" (bahasa Orang Asli memberi tahu), syarikat itu seperti syarikat dari luar negara.

Penjelasan Noh tersangkut kerana tidak menyebut syarikat berkenaan dan juga menjelaskan kenapa tiba-tiba syarikat itu tidak jadi masuk. Apakah ia ada kena mengena dengan komisyen atau fee yang terlalu tinggi yang perlu dilunasi ataupun kerana diminta wang tumbuk rusuk yang besar?

Hendaknya Noh memberi penjelasan perkara ini dan tidak boleh meninggalkan ayat itu tergantung. Sebenarnya banyak perkara misteri dalam kementerian pertanian dan industrian asas tani. Kalau beliau tidak jelas orang boleh menganggap beliau juga terlibat dengan tindakan syarikat itu membatalkan niat dengan tiba-tiba itu.

Dalam pada itu perlu ada pihak tertentu membuat selidikan mengenal pasti syarikat yang tidak jadi masuk itu untuk mendapat penjelasan apakah sebab musababnya. Saya percaya pembatalan itu ada kena mengena peraturan-peraturan luar tabiit yang dikenakan oleh pihak berkuasa di negara ini khususnya orang politik seperti mana yang telah disedia maklum. [wm.kl.10:56 pm 26/01/12]
http://msomelayu.blogspot.com/2012/01/susupan-malam_26.html
Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz  terhadap cadangan Pengerusi Lembaga Penasihat panel SPRM, Zaitun Zawiyah Puteh itu.

"Jika kita umumkan butiran (pengisytiharan aset) itu kepada orang ramai, ini akan membahayakan individu berkenaan," kata Nazri. Ha ha ha ...

Penjelasan Noh Omar Tersekat?

Mohd Sayuti Omar, 27 Jan 2012
Selepas Ketua Audit Negara, Ambrin Buang cuba meredakan sedikit pembongkaran terhadap projek lembu gemuk (NFC) yang kena belasah terus sehingga memaksa Shahrizat Jalil bercuti selama tiga minggu dengan meralatkan audit tak kata projek NFC kucar kacir. Noh Omar pula tampil malam ini seperti mana dilapor media PB, dengan cuba menjelaskan isu NFC sengaja dipolitikkan oleh pembangkang.

Noh cuba hendak membela rakannya atau bekas Menteri Pertanian dan Indsuteri Asas Tani Udin anak Yassin yang dikatakan sangat mengetahui perjalanan NFC itu.

Saya malas ulas banyak penjelasan Noh yang tidak jelas dan tersekat-sekat itu cuma nak bertanya kepada satu persoalan yang dikatakan olehnya. Menurutnya projek itu menghadapi masalah sedikit apabila syarikat yang hendak datang melabor tiba-tiba tidak jadi.

Katanya ladang itu seluas 5,000 ekoar merupakan ladang peninggalan, (ladang gagal) pihaknya telah pun menyediakan syarikat itu masuk mengusahakan. Cara Noh 'beroyak" (bahasa Orang Asli memberi tahu), syarikat itu seperti syarikat dari luar negara.

Penjelasan Noh tersangkut kerana tidak menyebut syarikat berkenaan dan juga menjelaskan kenapa tiba-tiba syarikat itu tidak jadi masuk. Apakah ia ada kena mengena dengan komisyen atau fee yang terlalu tinggi yang perlu dilunasi ataupun kerana diminta wang tumbuk rusuk yang besar?

Hendaknya Noh memberi penjelasan perkara ini dan tidak boleh meninggalkan ayat itu tergantung. Sebenarnya banyak perkara misteri dalam kementerian pertanian dan industrian asas tani. Kalau beliau tidak jelas orang boleh menganggap beliau juga terlibat dengan tindakan syarikat itu membatalkan niat dengan tiba-tiba itu.

Dalam pada itu perlu ada pihak tertentu membuat selidikan mengenal pasti syarikat yang tidak jadi masuk itu untuk mendapat penjelasan apakah sebab musababnya. Saya percaya pembatalan itu ada kena mengena peraturan-peraturan luar tabiit yang dikenakan oleh pihak berkuasa di negara ini khususnya orang politik seperti mana yang telah disedia maklum. [wm.kl.10:56 pm 26/01/12]
http://msomelayu.blogspot.com/2012/01/susupan-malam_26.html


Penjelasan Jabatan Audit Negara mampu bersihkan NFCorp

KUALA LUMPUR 26 Jan. - Pengerusi Eksekutif National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp), Datuk Seri Dr. Mohamad Salleh Ismail menyifatkan penjelasan yang dibuat oleh Jabatan Audit Negara semalam mampu membersihkan nama syarikat itu yang menjadi mangsa fitnah pembangkang.
Sambil melahirkan rasa syukur dan berterima kasih mengenai penjelasan itu, Mohamad Salleh beranggapan kenyataan jabatan tersebut juga dapat membebaskan NFCorp daripada kekejaman pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.
Kata Mohamad Salleh, beliau tidak dapat mengelak daripada berasa hairan mengapa jabatan berkenaan mengambil masa yang lama untuk membuat penjelasan tersebut kepada umum sedangkan isu berkenaan sudah berlarutan agak lama.
''Daripada penjelasan yang dibuat oleh jabatan itu, adalah jelas Laporan Ketua Audit Negara 2010 membuat teguran terhadap kerajaan atau projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) di Gemas, Negeri Sembilan dan bukannya NFCorp," katanya.
Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada penjelasan yang dibuat Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang semalam bahawa perkara yang menjadi fokus utama pengauditan prestasi yang dibuat jabatan itu adalah pencapaian NFC sejak ditubuhkan pada 2006 dan bukannya NFCorp sebagai sebuah syarikat.
Ambrin dalam kenyataan itu juga berkata, laporan jabatan tersebut tidak ada menyebut perkataan-perkataan seperti kucar-kacir, 'in a mess' atau penyelewengan dalam laporan pengauditannya terhadap projek NFC di Gemas, Negeri Sembilan.
Bagaimanapun, projek NFC telah dijadikan isu oleh pembangkang yang menggambarkan seolah-olah ia diuruskan dengan melibatkan penyelewengan termasuk mengaitkannya dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.
Mohamad Salleh menambah, media sepatutnya dari awal tidak terpengaruh dengan permainan pembangkang yang memutar belit fakta dalam isu NFC itu kerana jelas ia adalah satu fitnah.
''Malangnya saya melihat media terikut-ikut dengan permainan pembangkang ini sedangkan kita tahu bahawa mereka berniat untuk menghancurkan negara," katanya.
Sementara itu, Pengarah Eksekutif NFCorp, Wan Shahinur Izmir Mohamad Salleh dalam satu kenyataan di sini, hari ini berkata, penjelasan Jabatan Audit Negara itu akan menjadi pemangkin kepada syarikat berkenaan untuk membersihkan imej, seterusnya menguatkan persepsi awam terhadap perniagaan yang dijalankan mereka.

Mengenali MB Kedah dari dekat

Azamin Amin, 27 Jan 2012
Ramai yang berbeza pendapat dengan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Diraja Azizan Abdul Razak tentang isu Akta Universiti dan Universiti Kolej (AUKU), namun ia tidak sepatutnya menidakkan kehebatan MB Kedah ini.

Berikut adalah catatan seorang wartawan Harakah, AZAMIN AMIN tentang Azizan Razak sebagaimana yang beliau kenali. Tulisan ini sudah lama tetapi masih relevan untuk memahami isu di Kedah.



KEDIAMAN

Rumah dua tingkat di tepi jalan itu, sekilas pandang tiada satu pun kelihatan istimewa. Tiada bezanya dengan rumah-rumah sebaris dengannya. Bawahnya batu, menempatkan ruang dapur dan tamu. Tingkat atasnya kayu, tempat sepasang suami isteri beradu dan berkumpulnya anak menantu jua cucu. Pekarangannya agak sempit, cukup-cukup memuatkan dua buah kereta. Di pagarnya tersidai dua karpet kecil dan sebatang mop lantai.

Sekelilingnya beberapa pokok sederhana besar ditanam, menghijaukan laman. Tiada kolam renang mahupun rekaan air terjun buatan yang melambangkan kemampuan penghuninya berbelanja besar, menghias kediaman.

Sesiapa yang lalu-lalang, baik pejalan kaki mahupun pengguna jalan raya, pasti terlepas pandang dek kerana tiadanya nilai estitika ataupun kemuncak kemewahan yang mampu menarik perhatian.

BANGUNKAN INSANIAH

Memadai diceritakan antara kejayaan Ustaz Azizan bersama kerajaan Pakatan Rakyat ini ialah berjaya membangunkan Kolej Universiti Insaniah dengan penambahan bangunan baru di Kuala Ketil dan peningkatan mata pelajaran yang ditawarkan.

Sebelum ini, selama 12 tahun di bawah kerajaan lama, hanya 7 subjek ditambah sedangkan di kala pemerintahannya selama dua tahun ini, sudah 42 subjek baru diperkenalkan.

CUKUP BERANG

"Paling pantang, ada orang minta projek daripadanya. Dia juga cukup berang jika sesuatu itu harganya amat mahal dan tidak munasabah. Dia begitu teliti dan cerewet tentang duit," kata seorang kakitangan kerajaan negeri tentang sikap MB Kedah itu terhadap perbelanjaan dan peruntukan kewangan.

Selain itu beliau turut mengarahkan semua Exco Kerajaan negeri, melalui potongan gaji, menyumbang dana ke Tabung Tunku Mahmud, bagi tujuan kebajikan untuk rakyat Kedah.

Ya, memang tidak disangkal, Ustaz Azizan begitu cermat bila masuk bab wang kerajaan. Sikapnya itu sudah tidak menjadi rahsia lagi bahkan sebelum beliau bergelar Menteri Besar lagi. Malah tidak pernah campur adukkan antara wang kerajaan negeri dengan wang milik parti.

Apatah lagi dalam hal ehwal lantikan kuasa atau jawatan, Ustaz Azizan, bapa 14 orang anak ini tidak pernah menggunakan kuasa yang ada untuk menawarkan pekerjaan kepada anak-anaknya di pejabat kerajaan negeri sungguhpun diketahui ada antaranya yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, kata satu sumber rapat dengan MB Kedah itu.

Ketika mula-mula mengangkat sumpah sebagai pemimpin negeri Mac 2008 yang lalu, rumahnya tidak mempunyai pagar. Kosong dan lapang begitu sahaja.

Namun atas nasihat Unit Perancang Ekonomi (UPEN) demi faktor keselamatan, Ustaz Azizan bersetuju dengan cadangan mereka supaya membina pagar rumah dan pondok pengawal. Bagaimanapun, beliau tidak mahu menggunakan peruntukan kerajaan negeri sebaliknya membina menggunakan duit sendiri.

HARGA KEMEJA MB


Bagi membeli pakaian, beliau akan ke sebuah kedai cina di Simpang Empat, Kangkong dan sebuah kedai di Pulau Pinang bagi membeli baju-baju kemeja yang diminatinya dan kedua buah kedai ini, merupakan kedai pakaian kegemarannya sejak dulu lagi.

Dan lebih mengujakan, ada antara kemeja-kemeja yang dibelinya di sini, yang dipakai ketika majlis rasmi ataupun sewaktu bertugas rata-ratanya sekitar RM19.00 sahaja!

Tidak cukup dengan itu, jika ada urusan rasmi di Kuala Lumpur atau ke mana sahaja di negara ini, beliau tidak pernah menaiki kapal terbang sebaliknya menggunakan jalan darat semata. Ustaz Azizan 'tahan' berjam-jam dalam kenderaan untuk ke lokasi yang jauh.

Kata juruiring dan pengawal peribadinya, beliau tidak akan singgah di sepanjang perjalanannya seperti dari Alor Setar ke Kuala Lumpur sehinggalah tiba ke destinasi yang dituju. Malah masa bertolak dan pulang tidak tentu masa, adakalanya tengah malam atau menjelang subuh.

Selain mengurangkan kos, beliau berasa selesa dan bergerak ke sini sana bertemu sesiapa sahaja menggunakan kereta. Cuma sesekali dijemput Tuanku Sultan Kedah untuk menaiki pesawat peribadi Boeing 737, beliau tidak upaya menolaknya.

HUBUNGAN DENGAN ISTANA


Bercerita pula hubungannya dengan istana, ustaz Azizan sememangnya terkenal dengan sikap hormatnya kepada Sultan dan institusi raja-raja. Kerana itulah, setiap hari Rabu, di awal pagi sebelum mesyuarat exco kerajaan negeri, beliau akan mengadap Sultan Kedah, untuk melaporkan perkembangan dan perjalanan urusan kerajaan.
Lazimnya, para pemimpin negara atau negeri akan menginap di hotel mewah khususnya di Kuala Lumpur bagi urusan-urusan rasmi. Bukan seorang perbelanjaan yang ditanggung, malah melibatkan para pegawai, setiausaha, petugas, pemandu dan pegawal peribadi

Tidak seperti Ustaz Azizan, bagi mengelakkan pembaziran, beliau menyewa sebuah rumah tiga bilik di lokasi yang dirahsiakan di ibu kota untuk didiaminya bersama para petugas. Betapa cermatnya dan bayangkan apabila perbelanjaan menginap di hotel yang boleh mencecah RM80,000 sebulan dapat dijimatkan!

Menarik cerita MB Kedah ini ketika berada di rumah sewanya itu. Saya bertanya makanan kesukaan beliau dan kata pegawainya sekiranya lapar, lewat malam Ustaz Azizan meminta pegawainya membungkus Roti Arab kuah Dal atau seperti selalunya, hanya meminta mereka memasakkan mee segera untuknya!

SERI MENTALOON


Ya, beliau tidak mahu menetap di Seri Mentaloon yang gah laksana istana itu tetapi menjadikan bangunan luas itu untuk dimanfaatkan oleh rakyat bagi apa jua program pembangunan Insan ataupun majlis-majlis rasmi, tanpa dikenakan sebarang bayaran.

Sikap Ustaz Azizan terhadap rakyat, kawan dan lawan sudah menjadi buah mulut orang. Mereka amat kenal gerak gaya dan perangai Menteri Besar mereka yang cukup mesra dan suka berseloroh. Saya sendiri pernah, menyaksikan serombongan 10 artis serta 40 krew produksi sebuah drama yang menjalankan penggambaran di Kedah diraikan oleh Azizan di Seri Mentaloon dengan jamuan makan tengah hari.

Biarpun rombongan itu terlewat satu jam sedangkan MB mempunyai acara di lokasi yang lain, Ustaz Azizan masih sabar menunggu dan melayan tetamu, membuat kebanyakannya malu tersipu. Bukti, pemimpin parti Islam ini sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja.

Selain itu, Ustaz Azizan sering mempamerkan keprihatinannya terhadap masalah dan kebajikan rakyat. Buktinya, sejurus selepas mengadap Sultan Kedah, beliau dengan lengkap berpakaian baju melayu bergegas ke tempat kejadian setelah dimaklumkan terdapat 14 buah kedai hangus terbakar di Sungai Limau sewaktu cuti Tahun Baru Cina tempoh hari.

Beliau tiba, ketika api sedang naik menjulang sambil memerhatikan bomba dan sukarelawan memadamkan kebakaran malah datang sekali lagi keesokan harinya bersama Tengku Bendahara Kedah, menyampaikan sumbangan derma kilat kepada mangsa.

Begitu juga dengan kejadian ribut kuat di Kuala Ketil yang melibatkan lebih 300 penduduk mengalami kerosakan kediaman, yang mana sehari selepas kejadian, Ustaz Azizan tiba awal dengan pasukan rombongannya menyampaikan sumbangan derma.

PERANGKAP WARTAWAN


Tetapi awas, bagi sesiapa yang tidak bersedia atau cuba 'menggoreng' fakta, akan menerima padah daripadanya yang cukup arif selok belok perangkap wartawan. Ada masa bidasan jawapan cukup pedih sehingga wartawan begitu berhati-hati mengelak serkap jarang.

"Sekarang ini Kedah tak ada air, macamana Dato' Seri? tanya seorang wartawan arus perdana yang dilihat cuba-cuba memprovokasi beliau.

"Kamu ni mandi tak pagi tadi?" tanya Ustaz Azizan pantas, kemudian dijawab 'ya' oleh wartawan itu, bagi mengelak dirinya dikatakan tidak mandi atau berbau busuk.

"Kalau begitu, macamana kamu kata tak ada air. Kamu mengaji Universti mana? Kan sekarang ni musim kemarau dan seluruh negara ada masalah kekurangan air. Ini urusan Allah SWT, jadi kita mohonlah doa, supaya hujan," katanya membuat wartawan itu terdiam seribu bahasa.

RAMADAN


Ada kisah menarik perhatian saya, ketika dititipkan semula pegawai khas MB tentang satu usaha kejadian sabotaj yang dilakukan pihak lawan sekitar Ramadan tahun lalu.

Waktu itu, di masjid-masjid telah teredar ribuan risalah palsu yang menyatakan bahawa Ustaz Azizan selaku MB Kedah akan memberi sumbangan wang saku untuk Hari Raya kepada rakyat Kedah.

Esok paginya lebih 300 orang memenuhi pekarangan pejabat MB bagi menuntut apa yang dijanjikan seperti yang dicanang risalah palsu itu. Ustaz Azizan yang baru tiba ke pejabat, hairan dan terpinga dengan kehadiran orang ramai itu, lantas memanggil para pegawainya menjelaskan apa yang berlaku.

Anda tahu keputusannya? Jika dilihat perwatakannya yang bengis dan tegas itu, ramai boleh mengagak tindakan selanjutnya. Namun yang berlaku adalah sebaliknya!
Ustaz Azizan berasa simpati pula dengan orang ramai yang tertipu dengan risalah itu. Lebih menghibakan beliau, ada bersusah payah datang dari jauh, hulu kampung, semata-mata berharap dan bergantung ihsan sumbangan yang dihebahkan palsu itu.

Lantas beliau mengarahkan para pegawainya mengagihkan wang sebanyak RM50.00 seorang kepada semua yang hadir dan wang yang dikeluarkan itu datangnya daripada poketnya sendiri!

Tiada ulasan: