Selasa, 31 Januari 2012

ADAKAH PILIH KEMURKAAN ALLAH..JANJI TETAP JANJI..AMANAH KENA TUNAIKAN..AKHIRAT NANTI KITA SUSAH...

Selamat Hari Wilayah Persekutuan 2012

Kamaruzaman Mohamad, 31 Jan 2012
KUALA LUMPUR telah diisytiharkan sebagai sebuah bandaraya pada 1 Februari 1974. Sempena merayakan Hari Wilayah yang ke-37 pada 1hb Februari 2012, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP), mengucapkan Selamat Menyambut Hari Wilayah Persekutuan kepada seluruh warga Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. Sesungguhnya, di bumi Wilayah Persekutuan inilah kita bersama-sama menuai jasa bakti bagi membangunkan sebuah negeri yang menjadi mercu tanda kemegahan rakyat Malaysia.

Umum mengetahui bahawa Wilayah Persekutuan khususnya Kuala Lumpur adalah ibu negara Malaysia. Sebagai ibu negara di sebuah negara maju, ia menjadi tumpuan baik rakyat Malaysia sendiri mahupun pelancong dari luar. Wilayah Persekutuan adalah model kepesatan kemajuan negara lambang kemodenan Malaysia.


DPPWP mengucapkan takziah dan jutaan terima kasih ke atas keluarga Allahyarhamuha YB Dr Lo’ Lo’ Hj Ghazali ahli Parlimen PAS di Titiwangsa juga merupakan AJK Dewan Muslimat PAS Pusat juga AJK di dalam PAS Pusat. Jasa yang telah beliau curahkan di dalam PAS menyebabkan pemergiannya pada 17 Julai yang lalu amat dirasai oleh warga PAS dan juga rakyat Titiwangsa.


Allahyarhamuha  Dr. Lo' Lo' pernah menyatakan masalah yang besar sekali di hari wilayah pada tahun yang lalu iaitu masalah pendatang haram.  Untuk menangani masalah ini, Allahyarhamuha  Dr. Lo' Lo' telah banyak kali menulis surat aduan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk membawa perhatian pihak berkuasa kepada masalah ini yang kini telah bertambah teruk.


Kebanyakan pendatang haram ini telah membuka gerai perniagaan tanpa lesen di kaki lima Jalan Chow Kit.  Di Pasar Chow Kit pun mereka membuka gerai perniagaan yang tidak berlesen di mana kebanyakan dari mereka menjual buah-buahan.   Perbuatan membuka gerai perniagaan di kaki lima adalah salah di sisi undang-undang tetapi tiada tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa untuk menyita gerai-gerai yang tidak berlesen ini.


DPPWP juga mendapati selain maslah kesesakan lalu lintas, masalah jenayah juga semakin berleluasa di sekitar Kuala Lumpur. Di Bukit Bintang sebagai contoh merupakan tumpuan para pelancong dan ahli perniagaan dan usahawan negara asing memandangkan lokasi Golden Triangle adalah ‘business district’ yang terkenal sekali di Kuala Lumpur.   Kes ragut dan rompak kerap berlaku menyebabkan seolah-olah bandaraya Kuala Lumpur ini merupakan bandaraya yang tidak selamat.  Ini menjejaskan imej  Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya yang selamat dimana para pelancong boleh berjalan-jalan makan angin dengan selamatnya pada waktu malam.


DPPWP amat mengharapkan pihak Kementerian agar segera mensejahterakan penduduk di ibu kota daripada pelbagai masalah jenayah serta gejala sosial yang menimpa anak-anak muda.  DPPWP  bersedia duduk semeja dengan pihak Kementerian dan agensi kerajaan bagi merundingkan pelbagai bentuk pendekatan supaya masalah ini dapat di bendung serta memperbanyakan aktiviti bermanfaat dan pengisian rohani bagi mengisi masa anak-anak muda.


Sempena Sambutan Hari Wilayah ini,  DPPWP mengharapkan sokongan rakyat terhadap PAS dan PR terus meningkat menjelang PRU-13 dan kita menawarkan pakej Negara Berkebajikan sebagai alternatif rakyat dalam menolak Umno-BN. Dalam bahagian polisi-polisi umum, Negara Berkebajikan akan melihat dan menambahbaik polisi-polisi sedia ada termasuk dalam polisi politik, ekonomi dan sosial.

Melihat pentadbiran kerajaan sekarang hanya berkonsepkan 'kekayaan negara berpusing kepada orang tertentu sahaja' sedangkan rakyat terus terseksa. Sepatutnya harta kekayaan negara disalurkan kepada rakyat selain digunakan untuk pembangunan negara, malah jika kerajaan ingin mencari sumber pendapatan maka cukai perlu dikenakan tetapi tidak semua rakyat perlu membayar cukai. Oleh sebab itulah Pakatan Rakyat ingin memansuhkan terus tol kerana rakyat yang tidak sepatutnya dikenakan cukai juga turut terbeban pembayaran tol, inilah yang dijanjikan di dalam Buku Jingga serta konsep negara berkebajikan PAS.


10 agenda yang ditawarkan PAS menyentuh aspek kerajaan beramanah, adil dan bersih, masyarakat penyayang, aman dan bersatu, serta ekonomi mampan, seimbang dan saksama. Selain itu, Konsep Negara Berkebajikan juga menyentuh mengenai pendidikan berkualiti, perkhidmatan kesihatan yang cekap dan berkualiti, kebajikan langsung, menyeluruh dan mesra rakyat serta keluarga harmoni, bahagia dan bermoral.


Akhir sekali saya mendoakan kesejahteraan dan kebaikan buat semua warga Wilayah Persekutuan yang menyambut Hari Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 2012. Semoga kita terus hidup dengan budaya dan suasana yang tenteram, sihat dan aman di Malaysia ini.  DPPWP mengharapkan supaya rakyat Wilayah Persekutuan terus menolak BN dan pilih PAS-Pakatan Rakyat pada PRU-13 nanti.

Penulis adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

PAS jangan terkilan MB jaga Islam

Subky Latif, 31 Jan 2012
SAYA tidak fikir Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim ada agenda sendiri apabila beliau mengambil portfolia Agama Islam dan tidak mengambil Dr. Rani sebagai Exco baru sedang Dr. Rani adalah ketua PAS Selangor.


Saya fikir Khalid dan keduanya Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mengenepikan PAS dan ketuanya dalam membuat keputusan itu. Bodohlah Khalid jika dia tidak berbincang dengan Dr. Rani dan PAS sebelum keputusan itu dibuat. Dan saya percaya MB Selangor itu sudah ada maklum balas dari pimpinan PAS apabila keputusan itu dibuat.
Jangan ditanya mengapa Dr. Rani tidak jadi Exco baru. Biarkan ia menjadi rahsia antara Khalid dan Dr. Rani dan antara Anwar dan Ustaz Hadi.
Memandangkan Khalid adalah ahli tadbir yang cekap dan tempoh pilihan raya umum adalah dekat, maka dia tahu banyak tentangan pentadbiran agama yang tidak jelas apa yang telah dibuat sejak tahun 2008 dulu.
Dengan kuasanya sebagai ketua kerajaan dan kecekepannya sebagai pentadbir, dia tuntu dapat imbangan apa yang tidak dapat dibuat dulu dengan apa yang patut dibuat dalam waktu singkat nanti.
Dalam waktu yang singkat ini Dr. Rani sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor perlukan penuh masa dan tenaga untuk menggembleng tenaga bagi membangun tenaga dan semangat PAS penghadapi pilihan raya. Dia mesti buat apa yang tidak dibuat dulu.
Tidak sempat dan tidak cukup tenaganya untuk membuat dua kerja penting dalam masa kurang dari setahun atau sekadar beberapa bulan lagi saja bagi meletakkan PAS yang tempat yang terbaik.
PAS mesti capai keputusan lebih baik kali ini. Tetapi Dr. Rani cuma ada waktu yang singkat untuk memenuhinya. Kalau dia tidak dapat buat lebih baik dari tahun 2008, dia mesti jangan kurang dari pencapaian sekarang.
Saya percaya Dr. Rani dan Khalid Ibrahim telah berkongsi pengetahuan bagi memastikan Selangor dapat dipertahankan dengan keputusan yang lebih baik.
Khalid dan Anwar tahu bahawa kemenangan Pakatan di Selangor dan di seluruh negara antaranya adalah atas penyertaan padu dan kekuatan PAS. Jika diketepikan PAS, maka rugi besarlah Pakatan. Tidak sampailah ia ke Putrajaya.
Jangan fikir Anwar dan Khalid begitu lemah untuk memahami suasana politik di negara ini.
Cuma bagi Dr. Yunus yang diberi tanggungjawab atas Adat Istiadat Melayu, Belia dan Sukan dalam waktu yang singkat sekarang berdepat dengan cabaran untuk menyuntik cara bekerja dan berfikiran Islam dalam pentadbiran.
Bagaimana adat Melayu itu dapat menjadi adat Islam supaya semua adat itu sesuai dengan kemahuan ibadat? Jangan lagi adat itu terus bersalut dengan kerja tahyul, kurafat dan gejala jahiliyah.
Dr. Yunus diberikan satu corak belia yang diketahui sedang dilanda oleh gejala dan gelombang keruntukan akhlak. Belum lagi dasar belia nasional dapat menangani isu keruntukan akhlak itu. Dr. Yunus diberi satu tanggungjawab besar bagi menyelesaikan masalah di negerinya sedang ia tidak dapat dan belum dapat diselesaikan oleh Kementerian Belia dan Sukan.
Dr. Yunus diberi tanggungjawab itu bukan sekadar untuk menyusun dan mengadakan program belia bagi menjadikan belia ssebagai produk dinamik dalam pasaran buruh, tetapi adalah untuk menyuntik watak dan ruh Islam di kalangan belia. Bagaimana belia bukan Islam dapat dijinakkan dengan cara hidup dan berfikiran Islam?
Bagaimana ahli sukan dan belia Budha, Hindu dan Kristian boleh menyesuikan pegangan agamanya dengan cara hidup dan pemikian Islam mereka ada saksiah Malaysia yang tidak sama dengan belia di Vietnam, Thailand dan Myanmar tetapi tetap sebagai ahli sukan dan belia yang dinamik.
Kerja membudayakan Islam dalam alam dan masyarakat belia dan sukan adalah sama penting dengan mendinamikkan pentadbiran Islam di MUIS dan JAIS. Jangan fikir peranan Islam amat kecil di jabatan-jabatan yang dijaga oleh Dr. Yunus dan fungsi di Jabatan Agama.
Pahala seorang Exco yang menjadi berbagai portfolio yang dapat membawa cara bekerja Islam di tempat masing-masing adalah lebih ketara dari orang yang tidak dapat menjalankan kerja Islam di Majlis dan Jabatan Agama Islam. Belum tentu menghalang orang yang tahu agama bercakap di surau kerana tiada tauliah suatu yang berpahala.
Menyekat gejala murtad berpahala tetapi menyekat pendakwah tanpa tauliah belum tentu berpahala. Maka jangan fikir tempat Dr. Yunus sekarang bukan termasuk bidang penting bagi Islam. Yang penting di mana PAS dilempar, dia boleh bawa Islam itu.

Andai saya TPM, bagaimana selesai NFC?

Harakahdaily, 31 Jan 2012
Kesatuan Fikrah
Kolum Kesatuan Fikrah adalah wadah untuk rakyat memperlihatkan kepelbagaian idea daripada lapisan-lapisan pemimpin PAS, daripada yang veteran hingga pemuda dalam isu-isu hangat yang membelenggu negara kini.

Mewakili PAS Pusat ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, mewakili suara ulama ialah Ustaz Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man manakala Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi.

Jika anda mempunyai sebarang soalan yang ingin ditanyakan kepada Abang Mat, Ustaz Tuan dan Ustaz Nasrudin, sila email kepada hdaily.kesatuan.fikrah@gmail.com

Soalan minggu ini:
Apakah pandangan anda tentang sikap perdana menteri dalam isu Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC)? Jika anda ialah Timbalan Perdana Menteri (TPM) Tan Sri Muhyiddin Yassin, apakah cara terbaik untuk anda menyelesaikan kemelut NFC?


Mohamad Sabu:
Perdana Menteri  hanya bermain sentimen propaganda anti rasuah, akan tetapi, di sebalik dan benda yang sebenar, Perdana Menteri kita adalah ketua kepada pelindung rasuah. Maklumlah, beliau juga amat takut untuk bertindak kerana beliau sendiri diselubungi kes kapal selam dan Altantuya. Inilah yang orang kata, burung gagak sama hitam.

Sekiranya saya ialah TPM, pertama sekali, saya akan menjemput Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis untuk menyiasat NFC.
Hasil siasatan saya akan cadangkan diumumkan kepada rakyat… sekiranya ada kes rasuah dan penyelewengan, saya akan mendesak jabatan peguam negara mendakwa segera ke mahkamah.

Tuan Ibrahim:
Perdana menteri tidak boleh bersikap lepas tangan dengan sekadar mengumumkan pembekuan dana NFC, dan menyuruh menteri-menteri yang terlibat dalam skandal ini (Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Noh Omar) untuk menyelesaikan perkara ini.

Bagi membersihkan imej kabinet dan menteri-menteri yang terlibat, sepatutnya Perdana Menteri menubuhkan satu badan bebas untuk membuat siasatan terperinci dan mengemukakan cadangan tindakan seterusnya. Ini tidak, Muhyiddin, orang yang meluluskan projek ini kepada keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil yang mengumumkan tidak perlunya Suruhanjaya Diraja diadakan untuk menyiasat skandal NFC. Nak kata Perdana Menteri tak faham apa itu conflict of interest susah nak terima, ataupun perkara itu disengajakan supaya Muhyiddin tenggelam bersama NFC?

Isu NFC adalah isu pemberian projek bukan kepada yang berhak mendapatnya pada awal-awal lagi. Maka, sepatutnya projek yang tentu gagal ini tidak diberi sejak awal lagi kerana kerajaan mempunyai pelbagai agensi yang boleh dimanfaatkan bagi menjayakan program membekalkan daging untuk negara. Kerajaan sepatutnya menyalurkan dana yang ada kepada jabaran haiwan atau agensi lain yang sedia ada.

Penyaluran dana sepatutnya dibuat berperingkat bergantung kepada progres projek, bukan diberi secara sekaligus, bagi megelak dana awam dari diselewengkan. Jika saya ialah TPM, memandangkan keadaan sudah menjadi bubur, saya mesti bertanggungjawab penuh ke atas projek ini kerana saya yang meluluskan projek tersebut. Saya akan cadangkan penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat perkara ini.
Desakan agar disiasat dan melepaskan jawatan bukan sahaja terhad kepada Shahrizat, tetapi juga saya, supaya tidak mengganggu siasatan kepada penyalahgunaan dana awam ini demi mengembalikan keyakinan awam kepada saya sebagai TPM.

Nasrudin Tantawi:
Isu NFC berkait dengan kepentingan negara dan rakyat. Ia juga satu isu yang mencabar nilai integriti kepimpinan kerajaan yang diberi mandat atau amanah mentadbir dan memimpin negara jika tidak ditangani dengan baik dan bijak.

Jika saya adalah Timbalan Perdana Menteri negara tercinta  ini, langkah pertama yang saya ambil ialah memberi komitmen kepada rakyat dan menggesa kerajaan untuk menubuhkan satu Suruhajaya Siasatan Diraja  bagi menyiasat kes ini tanpa bias sungguhpun ia didakwa melibatkan seorang  yang bertaraf menteri.

Langkah ini untuk menenangkan keresahan rakyat dan serentak itu, memberi keyakinan kepada rakyat bahawa kerajaan komited menangani atau membenteras penyalahgunaan kuasa, rasuah dan sebarang bentuk penyelewengan.

Memudahkan siasatan dilakukan, menteri terlibat akan dinasihatkan agar meletakkan jawatan atau mengambil cuti rehat yang panjang sehingga proses siasatan selesai dan laporan hasil siasatan mestilah dibentang kepada parlimen.

Menyerahkan kepada polis dan hanya membuat dakwaan ke mahkamah tanpa laporan lengkap hasil siasatan ke parlimen dilihat tidak mampu mengembalikan keyakinan rakyat kerana kes ini melibatkan individu dalam kategori high profile.

Andai menteri tersebut didapati jelas bersalah maka tindakan tegas mesti diambil dengan beliau tidak lagi boleh menganggotai kabinet dan jika beliau di dapati tidak bersalah, maka keadilan sewajarnya mestilah diberikan.

Angpau merah dan angpau putih

Khairul Faizi Ahmad Kamil, 31 Jan 2012

Salam perjuangan,

Uniknya kita di Malaysia, terdiri daripada pelbagai kaum dan agama yang hidup bersama sejak kemasukan pelbagai kaum ke Tanah Melayu hasi daripada usaha penjajah untuk membangunkan ekonomi negara dan ekonomi penjajah. Kaum Cina di bawa masuk untuk mengusahakan industri perlombongan dan kaum India di bawa masuk untuk mempergiatkan industri perladangan. Hari ini, Malaysia dikenali sebagai negara bermasyarakat majmuk yang perlu saling memahami di antara satu sama lain untuk mewujudkan suasana harmoni dan rukun damai.

Sebagai usaha untuk mengeratkan hubungan di antara kau adalah dengan memahami adat resam sesuatu kaum. Sebagai contohnya, kaum Melayu adatnya adalah seperti membuka kasut sebelum masuk ke rumah, berjabat tangan ketika bertemu dan ketika hendak berpisah dan makan menggunakan suapan tangan. Kaum Cina dan kaum India juga mempunyai adat resam yang tersendiri sama ada ketika hari kebiasaan dan hari perayaan.

Saya terpanggil untuk menulis tentang pemberian sampul angpau berwarna putih yang menimbulkan kontroversi oleh Perkasa. Perkasa yang dikenali sebagai sebuah NGO ultra-Melayu sebelum ini pernah menimbulkan beberapa kronologi isu yang tidak berkenan di hati masyarakat Cina. Mungkin di atas pandangan negatif itu maka Perkasa cuba untuk membuktikan bahawa apa yang diperkatakan selama ini adalah tidak benar sama sekali dan Perkasa buktikan dengan menganjurkan majlis Sambutan Tahun Baru Cina.

Dalam majlis Tahun Baru Cina NGO itu di Kelab Sultan Sulaiman yang pertama kali diadakan semalam, Perkasa mengedarkan kira-kira RM10,000 angpau menggunakan sampul putih - tindakan yang menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan banyak pihak termasuklah daripada parti komponen BN.

Angpau sering diberikan pada majlis sosial dan keluarga seperti jamuan perkahwinan Cina atau ketika perayaan seperti Tahun Baru Cina. Warna merah sampul ini melambangkan tuah. Pada perayaan Tahun Baru Cina, angpau biasanya diberi oleh yang sudah berkahwin kepada yang belum berkahwin. Sesiapa yang belum berkahwin layak menerimanya tanpa mengira usia. Namun, isu yang timbul baru-baru ini bukanlah kerana penerima layak ataupun tidak tetapi ia timbul kerana Perkasa menggunakan sampul yang berwarna putih.

Jika difikirkan oleh akal maka rasanya tidak wajar warna sampul angpau dijadikan satu isu yang besar namun seperti yang saya nyatakan diatas tadi bahawa perlunya kita memahami adat resam sesuatu kaum untuk membina keharmonian sesama kita. Perkasa yang pendekatannya ultra-Melayu akan dilihat seperti mempermain-mainkan kaum Cina kerana tidak sensitif dengan perkara yang berkaitan dengan warna.

Pernah dalam satu program mengedar kad Tahun Baru Cina dan buah limau mandarin bersama PAS kawasan, saya menegur petugas yang menggunakan sampul plastik berwarna hitam untuk membungkus limau-limau tersebut sebelum diserahkan kepada masyarakat Cina. Begitu juga dengan buah limau yang perlu diberikan sebanyak dua biji pada setiap penerima.

Apapun, peristiwa ini perlu kita lihat juga sebagai satu pengajaran yang berguna kepada semua agar lebih memahami adat resam sesama kita yang tinggal dalam sebuah negara bermasyarakat majmuk.

Kepada Perkasa, tidak salah jika permohonan maaf dibuat secara terbuka.

Wassalam.

Petronas dipandang tinggi jika bayar royalti Kelantan

Abdul Aziz Mustafa, 31 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 31 Jan: Petronas sepatutnya mengutamakan tanggungjawabnya di segi perundangan dahulu sebelum melaksanakan tanggungjawab sosialnya, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Menurut beliau, walaupun pembinaan laluan pejalan kaki berhawa dingin yang menghubungkan Kuala Lumpur City Centre (KLCC) dengan Bukit Bintang adalah sumbangan yang sangat dialu-alukan, tetapi lebih penting lagi Petronas mengutamakan perlaksanaan tanggungjawabnya di sisi undang-undang.

"Sehingga kini Peronas tidak melaksanakan legal responsibiliti atau tanggungjawabnya di sisi undang-undang dan membayar royalti minyak kepada Kelantan," katanya.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu yakin, jika Petronas melaksanakan tanggungjawab perundangannya itu dan membayar royalti minyak kepada Kelantan dan negeri lain yang berhak mendapat royalti tersebut, syarikat minyak nasional itu akan dipandang tinggi sebagai warga korporat yang bertanggungjawab.

Sehingga kini, kerajaan negeri Kelantan terus disekat dan dinafikannya haknya untuk menerima royalti yang termaktub dalam Akta Petroleum itu.

Menurut The Star, laluan pejalan kaki berhawa dingin bernilai RM100 juta itu dibiayai oleh Petronas di bawah program sumbangan sosialnya.

Bagaimanapun, harga RM100 juta untuk laluan berhawa dingin sepanjang 562 meter dan selebar lima meter itu dipertikaikan oleh blogger pro-Umno sendiri.

Blogger itu menyifatkan harga laluan pejalan kaki itu, iaitu RM3,307 sekaki persegi terlalu mahal.

Menurut blogger itu, harga RM3,307 sekaki persegi untuk laluan pejalan kaki itu enam kali ganda lebih mahal dari harga kondominium enam bintang di Mont Kiara.

Kos sedemikian, katanya, "lebih teruk dari kondo lembu".

Laluan pejalan kaki berhawa dingin yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu merentasi kawasan sibuk di Jalan Pinang, Jalan Perak dan Jalan Raja Chulan dengan pintu masuk bereskalator dan bertangga serta pintu keluar di lokasi strategik dan selesa.

Bahagian lainnya terdiri daripada sebuah terowong pejalan kaki dari aras concourse Pusat Konvensyen Kuala lumpur yang sekarang bersambung dengan terowong sedia ada ke kompleks beli-belah Suria KLCC.

Tiada ulasan: