Rabu, 25 Januari 2012

ASAL SEMUA DARI NABI ADAM AS...ALLAH CIPTAKAN...TAK GUNA RASA ASAL BAIK ...MAJU DAN BERPENDIDIK TAPI TAK KENAL ALLAH SEBAGAI PENCIPTA...TAK BERTAKWA....AKAN JADI BAHAN BAKAR API NERAKA..NAK BUAT APA...PENTING ALLAH KASIH..BUKAN TERASA DIRI HEBAT..HEBAT CAMNE PUN KENTUT DAN TAHI BUSUK JUGA...SEDAR2LAH KITA NI MAKHLUK..DAN AKAN MESTI@PASTI MATI

Pakar genetik perjelas asal usul manusia dari Melayu Proto
Seorang pakar genetik Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer berkata beliau terkejut apabila melihat betapa kajian ke atas asal usul warga pribumi di negara ini dijalankan mengikut pertimbangan politik.

Reaksi seperti itu dapat dikesan melalui laporan media ke atas satu persidangan mengenai asal usul orang Melayu minggu lalu, yang mendedahkan bahawa Orang Asli daripada suku Senoi, Semang dan Melayu Proto merupakan "pemegang obor" yang merintis tamadun manusia moden.

Oppenheimer ketika menjelaskan penemuan itu dalam satu wawancara dengan Malaysiakini minggu lalu berkata, Orang Asli khususnya dari suku Semang dan Melayu Proto merupakan keturunan daripada manusia pertama yang menjejakkan kaki ke Asia Tenggara.

NONEKeturunan manusia itu, di kawasan yang dahulunya dikenali sebagai Pentas Sunda ini juga menjadi nenek moyang kepada keturunan mereka di Asia Timur dan juga di benua Amerika, katanya.

Keturunan Semang dan Melayu Proto itu mempunyai ciri khas dan unik, sama seperti keturunan yang tersebar daripada kawasan Pentas Sunda, kata Oppenheimer lagi.

Perkara itu menunjukkan bahawa masyarakat tersebut telah wujud di sini semenjak penduduk awal tiba di kawasan ini, tambahnya.

Beliau menjalankan kajian tersebut ke atas sampel DNA yang diperolehi daripada penduduk serata dunia untuk menentukan asal usul masyarakat dunia – bermula daripada manusia pertama di Afrika sehingga kepada warga Eropah di teluk Arab dan juga tanah warga Asia timur di Pentas Sunda.

Oppenheimer berada di Kuala Lumpur pada Jumaat lalu untuk membentangkan kajiannya di persidangan Asal Usul Melayu: Induknya di Alam Melayu, anjuran Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia.

Beliau telah menerbitkan kajiannya sebelum ini melalui buku Eden in the East dan juga Out of Eden yang memperincikan teorinya mengenai migrasi penduduk awal dunia.

Pembentangan kajiannya boleh dilihat di laman yayasan Bradshaw Foundation, satu badan yang bergiat dalam kajian genetik, antropologi dan arkeologi.

VIDEO | 6.22 min




  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    Malsysia tak perl pakar DNA.
    Umno ada pakar DNA yang boleh menukar kaum india jadi melayu.
    Ini lagi canggih.Umno ada mesin yang teristimewa.
    boleh tukarkan kaum india kaum cina , apa kaum saja jadi melayu umno... kua kua kua.
    - Pakar DNA umno ini paling cekap dalam kajian kes liwat. pakar DNA umno boleh ada teknik khas air mani dalam jubur... kua kua kua.
    - OOOi...professorDr Stephen Oppenheimer cara kajian kau mana la lebih baik dari pakar genetik umno. umno the best , umno the ultra tipu... kua kua kua.

  • Fazri Embong · · Pengulas Tertinggi · Bekerja di ♥ I Need Allah In My Life ♥
    kita semua dari adam..... ingat tu...

  • Sheikh Mad · Top Commenter · Universiti utara malaysia
    allah'hualam, KITA PEGANG PADA SATU FAKTA SAJA, MANUSIA KEJADIAN ALLAH'TAALA ADALAH DARI SATU KETURUNAN SAJA IA ITU BERASAL DARI ADAM DA HAWA DARI SITU IA DI LAHIRKAN MENJADI BERBILANG KETERUNAN BARBAGAI BANGSA UNTUK KITA SALING KENAL MENGENALI DAN MEYEMBAH KAPADA TUHAN YANG SATU IAITU ALLAH'TAALA. SEALA GALANYA DICERITAKAN DALAM AL'QURAN.

    • Mahendran Jaganathan · Top Commenter · BM High School
      itu kepercayaan orang melayu,,,,jgn pi join utk kaum india dan cina....

    • Azizul Zulkifli · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Al-Quran cuma menceritakan perkara asas & tujuan Allah SWT menciptakan manusia, langit & bumi. Details spt asal-usul kaum, DNA dan sebagainya adalah tanggungjawab manusia utk mengkajinya, spt yg digalakkan dlm Al-Quran. Tp umat Islam suka guna perkataan "Allah'hualam" sbg alasan utk malas mengkaji setiap ciptaan tuhan, akhirnya org kafir yg rajin belajar & mendahului umat Islam dlm ilmu sains

    • Azarudin Mohd Arip · Top Commenter · Manager at ITechMal
      Mahendran Jaganathan -->Correction dari statement you. Statement Sheikh Mad bukan merujuk kepada 'kepercayaan orang Melayu' tetapi kepercayaan orang Islam. Melayu tidak semestinya Islam, cuma kebetulan majoriti masyarakat Melayu beragama Islam.

  • Azwan Hashim · Top Commenter · Binary College
    BN dari spesis lembu NFC. Lembu suami izat selak kain.

    kah kah kah umno umno.....

  • Yong Chun Wah · Top Commenter
    bodoh punya kerajaan umno-bn, belanjakan berjuta2 ringgit untuk utarakan konsep melayu berasal dari "afrika" dulu? sangat bodoh.... kaka!

    Dalam pembentangannya di satu persidangan hari ini, Zaharah menunjukkan bahawa penduduk di Pentas Sunda itu berjaya menyelamatkan diri daripada letusan besar gunung berapi Toba pada 75,000 tahun dahulu.

    Penduduk seramai kira-kira 10,000 itu dan berjaya menyelamatkan diri kerana berada di Pentas Sunda – yang kini membentuk Asia Tenggara.

    Golongan berkenaan yang berhijrah dari "Afrika" itu kemudiannya terpaksa berpindah lagi ke India, China, Jepun dan Amerika dan juga ke seluruh pelusuk dunia, bermula 50,000 tahun kemudian akibat pemanasan dunia.

    • Zaidul Khairi · Top Commenter · Master Assassin at Assassino
      aku pun taktau nak ikut idea sapa. pakar sejarah sekarang macam2 dok bentang. kejab Malaysia tak dijajah, pastu Hang tuah tak Wujud. skrang plak Melayu mai dari indon ka dari Afrika? dalam alquran dah ade detail lg, dok sebuk cari asal usul AKHIRAT entah kemana.

  • Mohamad Sermin · Top Commenter
    Ada kalanya sejarah manusia perlu dikaji balik kerana ahli sejarah pada masa dahulu mereka bercakap ikut pemahaman mereka sahaja, mereka tidak mengetahui manusia mewarisi DNA keturunanaya, satu ketika dahulu dipersidangan UMNO mereka berkata Bugis itu Melayu, Mamak itu melayu, parsi itu melayu, kedazan, bajau semuanya melayu, inilah lemahnya UMNO semua nak dijadikan Melayu, sebenarnya kita rumpun Melayu berbilang bilang bangsa, berbagai bahasa termasuk dari kaum Cina dan India. Jangan ingat hanya di Malaysia saja di Amerika Syarikat pun berbagai kaum ada diNegaranya, jadi kalau di US peminpinya boleh berdebat tak kecuali Malaysia, tak gitu Ahmad Mazlan, kalau tak caya tanya Pakar DNA tentang DNA rakyat Amerika.Janganlah risau rakyat Malaysia lebih terbuka dan beradap sopan lebih dari rakyat Amerika, sedarlah Negara kita telah mengorak langkah keNegara maju, pemikiran rakyat pun dah maju.

  • Shahrul Zakaria · · Top Commenter
    Malaysiakini x habis2 nak kaji bangsa melayu dengan niat nak buktikan org melayu bukan penduduk asal Malaysia.. x kisahlah, org melayu dah duduk sini sejak ribuan tahun lalu lagi, melayu proto ke, melayu deutro ke, yang penting Kerajaan Melayu tertua spt langkasuka (Abad pertama) dan Kedah Tua (abad ke5) dah lama wujud di semenanjung ni...

    bahasa melayu sendiri menjadi lingua franca di nusantara sejak berabad-abad lalu, jadi sini mmg bumi kami, tanah air kami! rangka perakman yang diuji menunjukkan usia carbon rangka tu 10,000 tahun, paham x? maksudnya dah berpuluh ribu tahun org melayu menetap dibumi bertuah ni...

    • Mahendran Jaganathan · Top Commenter · BM High School
      boleh i tahu dari mana asalnya perkataan MELAYU ?sila kaji...

    • Yoie Alias · Top Commenter · Ungku Omar Polytechnic
      Mahendran Jaganathan ko asal mana bro..

    • Shahrul Zakaria · · Top Commenter
      Mahendran Jaganathan bahasa jawa kuno 'mo-la-yu' bermaksud mengembara, iaitu etnik austronasia yang sentiasa berpindah randah, tidak menghairankan kerana mmg waktu dahulu org melayu sentiasa berpindah, etnik2 austronesia mungkin menamakan etnik2 berpindah2 ni sbg 'mo-la-yu', etnik austronia yang lain spt jawa, aceh, bugis, minang, tp skrg semua mrk dianggap melayu sbb bahasa mereka sendiri pun dahh xde..asimilasi ke bahasa melayu...

  • Rashid Hussin · Top Commenter · Oxford University
    Sejarah bermaksud "menyiasat/inkuiri, ilmu yang diperolehi melalui kaedah penyiasatan"[2]) adalah penemuan, pengumpulan, pengurusan, dan persembahan maklumat terhadap peristiwa silam atau lampau.Ia juga bermaksud tempoh masa yang lalu selepas catatan penulisan telah dicipta.
    Jika kroni2 Umnopro nak ubah sejarah....Itu bermaksud politik hantu /haram kuakuakua.....

    • Mohamad Sermin · Top Commenter
      Mereka menyatakan Mato mato yang meninggal di Rumah Pasung Bukit Kepong adalah Perjuang Kemerdekaan, Sejarah tu ...Bukankah kito masa tu tengah dijajah oleh Orang Putih, bilo maso pulak mato mato lawan orang Putih.

  • Sang Nitham · Top Commenter · Technical Director at GO Nitham Sdn Bhd
    Jadi aku bukanlah pendatang.. aku org yg terpaling ASAL di sini.. ohh yeahh.. maybe selepas nabi nuh mendarat dari bahtera, maka nenek moyang ni lah yg datang ke 'pentas sunda'?

  • Din Gombak · Top Commenter
    Tak perlu buat andaian dan nilaikan orang lain.Tak perlu cari segala kekurangan dan kelebihan orang lain, sebaliknya tengok cermin , lihat diri sendiri dan nampaklah kekurangan dan kelemahan diri kita.Jika tidak nampak kelebihannya bertindaklah kearah kebaikan.Jika kita dah nampak kekurangan dan kelemahan cubalah perbaiki diri.

  • Abdullah Ghouse · Top Commenter · University of Nebraska–Lincoln
    Kepala hotak engkau Oppenheimer.
    Asal usul Melayu bermula dgn Nabi Adam (AS).

  • Jumaat Bin Roselan · Top Commenter · Penolong Pengurus at Suka Suki Sdn Bhd
    tak yah pening...kita keturunan nabi adam a.s.

Tiada ulasan: