Ahad, 15 Januari 2012

BILA KETIRISAN TERLALU BANYAK..RASUAH TAK DAPAT DIBENDUNG..MUNGKAR BERCAMBAH...ISLAM BAGAI DITOLAK..RAKYAT MULA SEDAR

Anwar cabar Najib berdebat

Aziz Muda, 14 Januari 2012

ALOR SETAR, 14: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya berdebat secara terbuka dengannya tentang dasar negara.

Perdebatan tersebut boleh diadakan pada bila-bila masa jika dipersetujui oleh Najib bagi memberikan penjelasan kepada rakyat mengenai dasar negara ini.

Menurut Anwar, negara ini kini ternyata sedang berhadapan dengan sistem nilai dengan satunya dibawa oleh BN dan satu llagi yang diketengahkan oleh Pakatan Rakyat.

Katanya, sistem nilai yang dibawa oleh BN ternyata terarah kepada penindasan terhadap rakyat, manakala Pakatan Rakyat pula untuk membawa negara ini keluar dari dasar-dasar seperti itu.

"Disebabkan pertembungan sistem nilai itu, bidang kehakiman di negara ini tetap tidak bebas dari campur tangan pihak pemerintah," katanya ketika berucap pada sesi Ucapan Penggulungan Pimpinan pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 di Stadium Sultan Abdul Halim, di sini, hari ini.

Walaupun beliau telah dibebaskan dan dilepaskan dari pertuduhan liwat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari lalu, ia tidak boleh dijadikan lambang kebebasan bidang kehakiman di negara ini.

"Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membebaskan saya itu hanyalah satu keputusan kecil. Ia bukan lambang bagi seluruh sistem kehakiman di negara ini," tegasnya.

Begitu juga, tambah beliau, dengan cengkaman dan penindasan Umno BN terhadap rakyat dalam aspek-aspek lain selama ini.

Sehubungan itu, beliau yang juga Ketua Umum PKR mendesak Najib membuktikan kebenaran di atas kenyataannya bahawa Malaysia mengamalkan demokrasi terbuka dengan memastikan pilihanraya akan datang bersih dan adil.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh menggesa Najib memberikan kebebasan kepada media agar tidak menjadikan media di negara ini tidak seperti media di Mesir ketika berada di bawah pemerintahan Mubarak.

"Najib juga mesti memastikan institusi pemerintahan di negara ini termasuk bahagian pencegahan rasuah, polis, jentera kerajaan berwibawa dan profesional," tegasnya.

| Print |

Lebih 50,000 hadir Rapat Rakyat Perdana

Aziz Muda, 15 Januari 2012

ALOR SETAR, 15 Jan: Lebih 50,000 rakyat di seluruh Kedah hadir pada Rapat Rakyat Perdana yang diadakan di Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, di sini, malam tadi.

Kehadiran orang ramai dari pelbagai lapisan masyarakat itu menjadikan padang bola Stadium Sultan Abdul Halim penuh sesak sehingga melimpahi ke luar stadium.

Keadaan itu menjadikan suasana di padang stadium itu dipenuhi pandangan kopiah yang memutih yang cukup memukau pandangan jika dilihat dari atas tempat duduk di stadium itu.

"Macam duduk di Padang Arafah," begitulah reaksi yang dituturkan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika hendak memulaklan ucapannya.

Dalam ucapannya, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan antara lain mengingatkan orang ramai agar sentiasa mematuhi perintah Allah sepanjang hidup di dunia ini.

Sebelum itu, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika berucap antara lain meminta orang ramai mengekalkan sokongan kepada PAS bagi membolehkan Kerajaan Pakatan Rakyat terus memerintah di negeri itu pada PRU Ke-13 akan datang.

Program yang dipengerusikan oleh Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar itu turut menampilkan beberapa penceramah lain dari PAS dan Pakatan Rakyat, dengan dimulai Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Turut hadir dan menyampaikan ucapan termasuk Ketua Pembangkang yang juga Ketua Umum PKR , Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden dan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali.

Manakala dari DAP, Pengerusi dan Timbalan pengerusi parti itu, Karpal Singh dan Tan Seng Giaw yang juga Ahli Parlimen Kepong.

Ceramah pada malam tadi adalah kemuncak kepada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 yang diadakan di stadium tersebut bermula jam 8.00 pagi tadi.

Peserta konvensyen ikrar bina Malaysia baru

Aziz Muda, 14 Januari 2012
ALOR SETAR, 14 Jan: Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, di sini, hari ini, bergema dengan ikrar para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat.

Dengan diketuai Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dan ditemani Penolong Setiausaha Agung PKR, Rosli Abdullah dan Teresa Kok dari DAP, mereka bersama-sama membaca Ikrar Pakatan Rakyat yang berbunyi:

"Bahawasanya kami, Dengan menginsafi bahawa asas keadilan dan demokrasi semakin runtuh di bumi Malaysia; Dan menginsafi bahawa rakyat Malaysia semakin dinafikan hak dan terus menerus dipinggir daripada mengecapi kekayaan negara.

"Maka kami, para pendukung Pakatan Rakyat dengan penuh iltizam berikrar akan menjunjung cita-cita murni membina sebuah Malaysia baru yang demokratik, adil dan berkebajikan. Dengan ini, kami berjanji:

"Pertama: Akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan Dasar-Dasar Bersama Pakatan Rakyat;

"Kedua: Akan menumpukan sepenuh usaha dalam meningkatkan mutu perkhidmatan kepada rakyat;

"Ketiga: Akan memperkukuhkan kerjasama di kalangan anggota-anggota parti kompenan Pakatan Rakyat.

"Keempat: Akan terus memperkasa jati diri dan menghindari segala sogokan yang menyokong ke arah mengkhianati Pakatan Rakyat;

"Kelima: Akan tetap menjunjung harapan rakyat ke arah membina sebuah negara yang demokratik, adil dan berkebajikan.

'Bahawasanya kami dengan ini berikrar akan tetap setia bersama perjuangan Pakatan Rakyat demi rakyat Malaysia".

Sebaik sahaja bacaan ikrar sekitar jam 3.15 itu berakhir, Takiyuddin, Rosli dan Teresa bersama-sama menyerahkan kad bacaan ikrar kepada kepimpinan tertinggi parti masing-masing di pentas utama.

Bagi pihak PAS, kad tersebut diterima oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, manakala PKR oleh Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan DAP diterima oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Ketika ikrar dibacakan, puluhan pemuda Pakatan Rakyat turut membentuk barisan tersendiri dengan membawa dan mengibarkan bendera-bendera kesemua negeri di Malaysia

Sultan Kedah puji Azizan laksana pembaharuan di Kedah
ROSLINDA HASHIM
January 15, 2012
istana

ANAK BUKIT - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah memuji pentadbiran negeri diterajui Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak kerana berjaya melaksanakan beberapa pembaharuan dan kemajuan pembangunan dalam meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Baginda bertitah, pelbagai program pembangunan yang sedang giat direncanakan oleh Kerajaan Negeri termasuk memajukan sektor pertanian untuk meningkatkan taraf hidup rakyat kini menampakkan hasil.

“Beta harap aktiviti pembuatan yang kini berkembang pesat dapat terus dimajukan sehingga menjadi tumpuan utama selain menarik pelabur asing dan tempatan untuk melabur dan mendirikan kilang perindustrian di Kulim Hi-tech Park, Sungai Petani, Kuala Ketil, Gurun, Yan dan Bukit Kayu Hitam".

Baginda bertitah pada istiadat menyembah tahniah dan penganugerahan darjah serta bintang kebesaran sempena ulang tahun keputeraannya ke-84, di Balai Penghadapan, Istana Anak Bukit, semalam.

Titah ucapan baginda dibacakan oleh Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah, Tunku Bendahara, Tunku Annuar Sultan Badlishah.

Tuanku Abdul Halim bertitah, kerancakan aktiviti ekonomi ini menyediakan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada rakyat selain berharap taraf hidup rakyat dapat terus dipertingkat menerusi kemudahan prasarana yang menjadi asas kepada perkembangan aktiviti komersil seperti perumahan, perkilangan dan perkhidmatan.

“Beta amat sukacita kerana Kedah sentiasa aman dan sejahtera setiap masa. Walaupun terdapat beberapa peristiwa hangat yang berlaku akhir-akhir ini, tetapi ia dapat dikawal hasil kerjasama Kerajaan Negeri dan rakyat,” titah baginda.

Baginda turut melahirkan kesyukuran kerana Kedah terhindar daripada keganasan dan ketegangan antara kaum yang kritikal seperti yang berlaku di beberapa negara lain, selain berpuas hati dengan corak pentadbiran Kerajaan Negeri yang mendokong prinsip keadilan tanpa mengira latar belakang.

“Tidak ada peristiwa yang tidak diingini berlaku dan rakyat yakin dengan kestabilan politik negeri ini. Beta harap semua pihak komited menjalankan tugas, ikhlas, amanah serta telus dalam mengendalikan urusan pentadbiran,” titah baginda.

Tuanku Abdul Halim bertitah, untuk memastikan dasar ini dapat dilaksana, seluruh kepimpinan kerajaan, anggota pentadbiran dan rakyat haruslah bertakwa kepada ALLAH SWT agar mendapat keberkatanNya.

“Jentera pentadbiran dan pengurusan negeri yang cekap amat penting untuk merancang dan melaksana dasar dan program Kerajaan Negeri. Oleh itu, anggota perkhidmatan awam perlu berpegang teguh pada konsep amanah dan kepimpinan berintegriti,” titah baginda.

Tuanku Abdul Halim turut mengingatkan Menteri Besar supaya memastikan keadilan dapat terus dilaksana sebaik mungkin, selain setiap rakyat hendaklah diberi hak masing-masing tanpa mengira perbezaan anutan agama, bangsa mahupun fahaman politik.

Rakyat tunggu debat Najib-Anwar menjelang PRU13

Wan Mohamad Wasif Wan Mohamad,

Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan penggulungannya di Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke-3 sekali lagi mengulangi cabaran untuk berdebat dengan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menjelang Pilihanraya ke 13 (yang masih tidak diketahui bila tarikhnya akan berlangsung), saya yakin ramai di kalangan rakyat Malaysia yang menanti penuh debaran bila perdebatan antara Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Pembangkang Malaysia ini akan berlangsung.

Lihat sahaja debat bersejarah antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Shabery Chik; sekurang-kurangnya hasil perdebatan ini telah mampu memberikan cetusan untuk rakyat Malaysia berfikir tentang hujah-hujah yang dikemukakan oleh kedua-dua tokoh-pendebat tersebut.

Sewajarnya rakyat Malaysia keseluruhannya mendesak agar Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menerima pelawaan debat daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ini.

Inilah waktu terbaik untuk rakyat Malaysia membuktikan bahawa rakyat Malaysia sememangnya sudah semakin matang, bersedia mendengar terlebih dahulu pandangan-hujah dari pelbagai pihak, berfikiran rasional, adil dalam membuat apa jua keputusan dan menilai apa jua isu dengan penuh kebijaksanaan dan berdasarkan ilmu.

Bukan ingin mencari siapa yang bakal menjadi pemenang, pandai retorik-hujah, petah berkata-kata, hebat pidatonya; apa yang pastinya debat antara Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim nanti boleh mencetuskan rakyat Malaysia agar berfikir, berfikir, dan terus berfikir, memanfaatkan aqal kurniaan tuhan....

PAS eratkan hubungan rakyat, lepasi batasan kaum

Aziz Muda, 14 Januari 2012

ALOR SETAR, 14 Jan: PAS ternyata bukan parti yang memecahbelahkan rakyat negara ini khususnya di kalangan orang Melayu, malah semakin mengeratkan lagi perpaduan di kalangan rakyat sehingga melepasi batasan kaum.

Perkara itu antara lain boleh dirujuk oleh pelbagai pihak menerusi buku bertajuk 'Icon Kemurnian Kaum Di Kelantan' yang diterbitkan oleh Kerajaan Kelantan.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, dalam buku itu antara lain dijelaskan tentang perpaduan yang utuh di kalangan kaum-kaum yang terdapat di negeri itu.

Menurutnya, salah satunya melibatkan seorang lelaki yang beketurunan Cina di negeri itu yang menyertai skim Takaful Kifalah yang diadakan oleh Kerajaan Kelantan, dengan memperolehi pulangan sebanyak RM2,500.

Katanya, sebelum meninggal dunia, lelaki itu memberitahu kepada keluarganya bahawa langkah Kerajaan Kelantan itu amat baik dan wajar disokong kerana ia jelas bertujuan untuk membantu rakyat tanpa mengira kaum dan agama.

"Mendiang turut berpesan kepada keluarganya jika dia meninggal dunia, wang sebanyak RM2,500 itu hendaklah didermakan kepada Masjid Muhammadi di Kelantan.

"Pada hal lelaki itu bukan Islam," katanya ketika berucap pada sesi Ucapan Penggulungan Pimpinan pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 di Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, di sini, hari ini.

Manakala dalam perkembangan lain, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, melibatkan seorang lelaki Thailand yang juga bukan Islam yang memberikan derma sebanyak RM10,000 kepada Masjid Ismail di Kelantan pada tahun 2007 lalu.

"Pada tahun lalu pula, lelaki yang sama telah memberikan derma kepada Masjid Ismail dengan jumlah lebih besar sebanyak RM20,000," jelasnya.

Tindakan kedua-dua lelaki bukan Islam itu, tambahnya ketika berucap pada sesi yang dipengerusikan oleh Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah itu, jelas menunjukkan dakwaan Umno BN yang mengatakan PAS memecahbelahkan rakyat tidak berasas.

"Sebaliknya, PAS bukan sekadar disokong oleh orang Melayu, tetapi juga kaum-kaum lain yang juga bukan Islam sehingga turut membantu usaha Kerajaan Kelantan untuk mendaulatkan Islam di Kelantan.

"Perkara itu amat jauh berbeza dengan tindakan orang bukan Islam di Eropah yang dijadikan rujukan Umno BN sehingga sanggup meroboh dan membakar masjid," katanya.

Beliau turut mengingatkan setiap umat Islam khususnya agar menjaga amanah Allah dengan baik dan tidak membuat fitnah terhadap PAS yang berjuang untuk mendaulatkan Islam di negara ini.

Dedah semua projek di bawah JK Impak Besar

Harakahdaily, 14 Januari 2012

ALOR SETAR, 14 Jan: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa (gambar) mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri kerana menerima cadangan beliau untuk membekukan semua aset NFC (Pusat Fidlot Kebangsaan).

Namun begitu, bagi menunjukkan ketelusan sikap Datuk Seri Najib, Husam mendesak agar beliau mendedahkan semua projek yang diluluskan oleh Jawatankuasa Berimpak Besar (High Impack Comittee) serentak dengan projek NFC.

Beliau juga mencadangkan agar Jawatankuasa Khas Parlimen ditubuhkan bagi menyiasat skandal ini.

Husam berkata demikian bagi mengulas tindakan Najib membeku semua aset NFC sehingga penyiasatan ke atasnya selesai.

Najib mengumumkan pembekuan aset NFC sementara Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan ke atasnya.

Najib juga mengarahkan timbalannya, Tan Muhyidin Yassin yang menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika itu dan Datuk Sri Noh Omar, menteri itu sekarang menjalankan siasatan bagaimana isu ini boleh diselesaikan.

Dua hari lepas, Menteri Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Datuk Sri Shahrizat Jalil yang dikaitkan dengan skandal ini mengambil cuti selama tiga minggu bagi membolehkan kes ini disiasat dengan adil.

Enam bulan lalu, ketika kes ini baru memuncak, Husam mencadangkan agar aset NFC dibekukan sehingga penyiasatan kes ini selesai.

Langkah ini bertujuan untuk menyelamatkan apa-apa hak kerajaan yang masih tertinggal dalam syarikat itu ekoran salahguna pinjaman kerajaan yang dibuat oleh NFC.

NFC adalah syarikat yang diterajui oleh keluarga Shahrizat. Pengerusi Eksekutifnya adalah suami beliau manakala pengarah-pengarahnya adalah anak-anak beliau.

NFC memperolehi pinjaman mudah kerajaan sebanyak RM250 juta untuk meningkatkan pengeluaran daging negara. Namun begitu, Ketua Audit Negara dalam laporannya memaklumkan projek ini telah gagal akibat penyalahgunaan wangnya.

Pelbagai pihak pula selepas itu, khasnya PKR, mendedahkan NFC telah membeli kondo mewah di Bangsar dan Singapura di samping menguruskan percutian mewah keluarga Shahrizat dan membeli kereta mewah.

"Saya cadangkan Datuk Najib dedahkan semua projek yang diluluskan semasa NFC diluluskan oleh mesyuarat High Impack Comitte yang beliau pengerusikan.

"Ini kerana, kalau perjanjian NFC hanya ditandatangani kerajaan setahun selepas pinjaman diberikan, sudah tentu ada masalah prosedur kepada semua projek yang diluluskan bersama projek NFC ini," kata Husam kepada Harakahdaily.

Husam bersetuju dengan pandangan bahawa bukan Shahrizat sahaja yang patut dipersalahkan dalam kes ini.

"Benar dia mungkin tidak terlibat dengan kelulusan projek ini kerana dia bukan menteri yang berkaitan, namun kalau dia terlibat dalam percutian mewah keluarga yang menggunakan wang NFC, dia sudah terlibat dengan mendapat manafaat darinya," kata Husam.

Sebelum ini, Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata, bukan Shahrizat sahaja yang bersalah dalam skandal ini kerana projek ini terletak di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang ketika itu dipimpin oleh Tan Sri Muhyidin Yasin.

Projek ini pula diluluskan oleh Jawatankuasa Impak Besar yang mesyuarat kelulusannya dipengerusikan oleh Datuk Seri Najib.

TG NIK AZIZ NASIHAT DR HASAN ALI JAGA MULUT

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan bekas pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang dipecat sebagai anggota parti baru-baru ini supaya "jaga mulut" daripada terus mengkritik dasar-dasar parti Islam itu.

Mursyidul am PAS berkata, tindakan Dr Hasan yang menyebabkannya dipecat genap seminggu lalu menggambarkan kenyataan yang "tidak cerdik", lebih-lebih lagi apabila bercakap secara terbuka kepada media milik Umno.

"Nasihat saya (pada Dr Hasan), jaga mulut. Jaga mulut. (Sepatutnya) kalau ada masalah apa tak betul dengan parti, kita sebut dalam mesyuarat. Ini cakap dalam surat khabar,

"Lebih-lebih lagi surat khabar Umno pula. Lepas itu dibesar-besarkan. Tak cerdik kita bila kita cakap bom bang bom bang kepada orang ramai. Nak kata bodoh tak boleh. Tak cerdiklah," katanya.

Dr Hasan yang merupakan penceramah motivasi terkenal dipecat serta merta daripada PAS pada 8 Januari lalu kerana tindakannya yang menyalahi dan merugikan kepentingan parti, seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan PAS.
Jurukimpal rogol anak rakan 3 tahun
RAIHAM MOHD SANUSI
January 15, 2012
OCPD-Kemaman,-Abdullah-Sani-Salat

KEMAMAN – Angkara nafsu buas tanpa mengenal perikemanusiaan seorang jurukimpal dipercayai tergamak merogol seorang kanak-kanak berusia tiga tahun yang juga anak rakan baik isterinya sendiri dalam kejadian di sebuah kampung di Chukai, dekat sini, semalam.

Perbuatan durjana lelaki berusia 46 tahun itu disedari ibu mangsa apabila mendapati seluar anaknya basah dan sejurus seluar dibuka bahagian luaran lampin pakai buang serta dari pangkal peha hingga ke lutut anaknya berbau air mani ketika datang mengambil anaknya itu di rumah lelaki terbabit kira-kira jam 12.30 tengah malam semalam.

Sehari sebelum kejadian, ibu mangsa yang berusia 29 tahun dan tinggal tidak jauh dari rumah suspek meninggalkan mangsa untuk dijaga oleh rakan baiknya yang juga isteri suspek dan mangsa sememangnya telah dijaga oleh isteri suspek sejak dua minggu lalu sebelum kejadian.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, ketika ibu mangsa yang bekerja sebagai tukang jahit datang mengambil anaknya di rumah suspek dia mendapati anaknya sedang tidur di bilik tidur rakan baiknya.

“Apabila diperiksa ibu mangsa mendapati seluar anaknya basah sebelum terbau bau air mani di bahagian luar lampin pakai buang yang dipakai anaknya. Setelah dihidu lagi air mani juga terbau dari pangkal peha hingga lutut anaknya.

“Ekoran rasa tidak sedap hati, ibu mangsa kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Chukai kira-kira jam 3.34 pagi hari sama agar pemeriksaan di hospital dapat dilakukan bagi mengetahui kejadian sebenar,” katanya hari ini.

Difahamkan, sebelum ini kejadian sama berlaku ke atas mangsa iaitu pada April tahun lalu dipercayai dilakukan oleh abang tiri ibu mangsa di rumah ibunya di Ajil, Hulu Terengganu namun tiada laporan polis dibuat.

Abdullah Sani berkata, hasil pemeriksaan pihak hospital mengesahkan terdapat kesan koyakan lama pada kemaluan mangsa.

Berikutan itu, suspek ditangkap sejurus kemudian dan ditahan reman untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Putus jari diserang perompak
SYAMILAH ZULKIFLI
January 14, 2012
Putus jari diserang empat perompak

SEREMBAN 2 - Seorang ahli perniagaan putus ibu jari kanan dan cedera di lengan serta kepala. selepas diserang empat perompak yang memecah masuk rumahnya di Park Avenue, di sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian jam 3 pagi itu, penyamun terbabit yang bersenjatakan parang, sabit, kunci stering dan kayu berjaya masuk ke dalam rumah selepas mengumpil pintu tepi kediaman mangsa.

Ketika kejadian, mangsa bersama isteri dan dua anaknya nyenyak tidur, dan terjaga selepas terdengar bunyi rumah dimasuki orang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, empat penyamun terbabit dipercayai warga asing.

Menurutnya, salah seorang anak mangsa yang menyedari kejadian itu menjerit meminta tolong menyebabkan seorang daripada penyamun terbabit berang, lalu memukul mangsa dan isterinya.

“Berlaku pergelutan antara mangsa dan penyamun, menyebabkan pasangan suami isteri terbabit mengalami kecederaan, mengakibatkan ibu jari kanan ahli perniagaan terbabit putus.

“Selepas pergelutan itu, penyamun mula panik dan segera melarikan diri, tetapi sempat meragut rantai leher anak mangsa,” katanya.

Hamdan berkata, siasatan awal mendapati, penyamun berkenaan hanya sempat mengambil rantai dan tiada barangan lain yang diambil dari rumah terbabit.

“Pihak polis masih menyiasat kejadian mengikut Sek­syen 395 Kanun Keseksaan iaitu melakukan rompakan ber­kum­pulan.

“Mangsa kini masih mendapatkan rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Kuala Lumpur untuk menyambung jarinya," katanya.

Manakala isterinya yang turut cedera di jari manis mendapat rawatan di Hospital Universiti Kebangsaan Malay­sia (HUKM).

Mengaku rogol kanak-kanak dipenjara 10 tahun
WARTAWAN SINAR HARIAN
January 13, 2012
Mengaku rogol kanak-kanak dipenjara 10 tahun

KOTA BHARU – Seorang pengawal keselamatan senyum bersahaja ketika diiringi polis keluar Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas dijatuhi hukuman 10 tahun penjara.

Hukuman diputuskan Hakim Azman Mustapha bersabit kesalahan merogol kanak-kanak berusia 12 tahun 9 bulan di sini, dua tahun lalu, mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Mohamad Yuzwan Hamat, 26, dari Kampung Bukit Tiu, Machang mengaku bersalah merogol kanak-kanak terbabit di sebuah bilik di kampung sama antara jam 11 malam, 20 Januari 2010 dan 1 pagi, keesokan harinya.

Berdasarkan fakta kes, mangsa masuk ke bilik tidur bersama adik perempuan tertuduh di rumah kakak iparnya di alamat berkenaan. Tertuduh menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) memberitahu ingin berjumpa mangsa sebelum masuk melalui tingkap serta merogol mangsa ketika adiknya sedang tidur.

Pada petang keesokan hari pengadu menceritakan kejadian itu kepada kakak iparnya dan pengadu kemudiannya membuat laporan polis. Tahu tentang laporan itu, tertuduh bertindak melarikan diri dengan bekerja sebagai pengawal keselamatan sebuah bank di Chow Kit, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, selepas dua tahun, tertuduh berjaya ditahan polis Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi pada 4 Januari lalu.

Pada prosiding semalam, Timbalan Pendakwa Raya negeri, Nor Hamizah Ghazali memohon hukuman berat terhadap tertuduh berdasarkan faktor usia mangsa yang masih di bawah umur.

Wanita hamil mati dibunuh

January 13, 2012
wanita hamil maut dibunuh

KUANTAN - Seorang wanita yang baru mendirikan rumah tangga enam bulan lepas ditemui mati dibunuh di rumahnya di Kg Chemang, Lipis.

Mangsa, Nornadia Abu Bakar, 21, ditemui berlumuran darah di ruang dapur rumahnya dengan beberapa kesan tikaman di badan serta kesan kelar di leher.

Ketua Polis Daerah Lipis Supt Abdul Razak Hassan berkata mangsa ditemui suaminya kira-kira 5.40 petang semalam ketika ia pulang ke rumah.

"Hasil bedah siasat, mangsa didapati tidak dirogol atau disamun," kata Abdul Razak ketika dihubungi di sini hari ini.

Ini berdasarkan siasatan awal yang menunjukkan barang kemas mangsa tidak dilarikan.

Beliau berkata pihak polis telah menahan empat lelaki berusia 30an bagi membantu siasatan kes itu.

"Kes itu disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan," katanya. - Bernama

Saat genting Nik Aziz di hospital

Kehadiran menteri besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ke Konvensyen Pakatan Rakyat hari ini menarik perhatian ramai memandangkan tahap kesihatan mursyidul am PAS itu dikatakan tidak memuaskan sejak akhir-akhir ini.

Beliau yang kelihatan agak cergas, bingkas bangun apabila para pemimpin Pakatan yang berada di atas pentas ketika diminta untuk berdiri bagi upacara membaca ikrar.

Ahli parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah ketika menjemput "keramat hidup" itu untuk berucap, turut menceritakan semula saat genting ketika Nik Abdul Aziz dibawa untuk menerima rawatan di hospital sebelum ini.

Nik Abdul Aziz, 81, telah menceritakan semula pengalaman ketika jantung beliau berhenti berdegup untuk beberapa ketika, kata
Wan Abdul Rahim.

"Mungkin itulah apa yang digambarkan oleh Yuri Gagarin, manusia pertama ke angkasa lepas... Beliau kemudian ditarik turun dan jantung beliau berdenyut semula.

"Saya kata Allah turunkan dan amanahkan kepada Nik Aziz untuk lakukan sesuatu yang besar kepada rakyat.

"Beliau perlu bersama untuk bawa kita ke Putrajaya," kata Wan Abdul Rahim lagi yang mengetuai laungan takbir beberapa kali.

Nik Abdul Aziz selepas itu meluangkan masa untuk berucap dengan agak lama dan membuka cerita dengan mengimbau kembali pengalamannya ketika PAS "ditendang" Umno daripada kerjasama dalam BN.

Mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau telah serik dengan tindakan Umno setelah parti Islam itu ditendang keluar daripada BN sebelum ini.

Masa Umno berasa mata dia cerah, kuku dia lebih panjang, dia tendang PAS, kemudian dia minta pula PAS masuk Umno. Kita kata, 'cis!'

"Kalu kali kedua kena sengat juga itu bodohlah... Saya urut dada, mujur kita tidak bersama Umno," katanya lagi.

Beliau turut menceritakan kejayaan pentadbiran PAS di Kelantan yang membolehkan masyarakat pelbagai agama di negeri itu hidup dengan harmoni.

Antara peristiwa yang dibangkitkannya ialah satu laporan dalam satu penerbitan kerajaan negeri itu mengenai tindakan seorang balu yang menerima bantuan daripada kerajaan Kelantan.

Balu berkenaan telah menghadiahkan semula bayaran sebanyak RM2,000 tersebut kepada satu masjid di Kelantan, kata Nik Abdul Aziz.

Seorang lagi warga bukan Islam di negeri itu turut menghadiahkan sebanyak RM20,000 kepada satu lagi masjid, selepas menderma.

Individu berkenaan juga sebelum ini telah menghadiahkan sebanyak RM10,000 kepada masjid berkenaan, kata Nik Abdul Aziz lagi.

Turut berucap dalam sesi penggulungan pimpinan petang ini ialah pemimpin tertinggi Pakatan termasuk Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Lim Kit Siang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hasan Ali semakin hampir menemui jalan mati

Muda Mohd. Noor | January 12, 2012

Beliau kini berada dalam keadaan yang sukar kerana tidak ada parti politik yang benar-benar berminat dengannya.

PETALING JAYA: Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Dr Hasan Ali terus menimbulkan tanda tanya di kalangan para penyokong PAS serta pemerhati politik tempatan.

Jika semalam bekas pesuruhjaya PAS Selangor tidak hadir dalam mesyuarat mingguan exco kerjaan negeri, hari ini beliau gagal muncul di majlis sidang media yang diatur di rumahnya.

Bekas naib presiden PAS itu dipecat dari parti Ahad lalu ekoran beberapa siri serangan terhadap PAS termasuk ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dr Hasan diberi masa selama 30 hari untuk merayu tetapi difahamkan beliau belum berbuat demikian.

Perkasa hulur tangan

Beliau kini berada dalam keadaan yang sukar kerana tidak ada parti politik yang benar-benar berminat dengannya.

Hanya Perkasa yang menghulurkan tangan tetapi Dr Hasan sekadar mengucapkan terima kasih.

Timbul spekulasi bekas pensyarah UIA Dr Aziz Bari akan diletakkan bertanding di Gombak Setia dalam pilihan raya umum akan datang.

Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Osman tidak menolak kemungkinan tersebut.

Bagaimanapun, beliau mengganggap ia hanya spekulasi.

“Saya pernah bertemu beliau tetapi tidak berbincang mengenai soal calon,” katanya.

Tiada ulasan: