Sabtu, 21 Januari 2012

BILA SEJARAH AGAK KABUR..SEBAB PENGKAJI SEJARAH TAK HIDUP DIZAMAN ITU..MUNGKIN TEORI SAJA DICAMPURKAN DENGAN BUKTI..JANGAN TAMBAH2 DAH...

Melayu Proto nenek moyang masyarakat dunia: Pengkaji

Seorang pengkaji asal-usul bangsa Melayu, Zaharah Sulaiman di Kuala Lumpur hari ini berkata kajian arkeologi dan genetik boleh menunjukkan bahawa golongan Melayu Proto yang tinggal di Pentas Sunda merupakan nenek moyang kepada masyarakat dunia hari ini.

Dalam pembentangannya di satu persidangan hari ini, Zaharah menunjukkan bahawa penduduk di Pentas Sunda itu berjaya menyelamatkan diri daripada letusan besar gunung berapi Toba pada 75,000 tahun dahulu.

Penduduk seramai kira-kira 10,000 itu dan berjaya menyelamatkan diri kerana berada di Pentas Sunda – yang kini membentuk Asia Tenggara.

Golongan berkenaan yang berhijrah dari Afrika itu kemudiannya terpaksa berpindah lagi ke India, China, Jepun dan Amerika dan juga ke seluruh pelusuk dunia, bermula 50,000 tahun kemudian akibat pemanasan dunia.

Pemanasan dunia itu menyebabkan Pentas Sunda berpecah kepada kepulauan, menurut beliau lagi.

Teori berkenaan sekali gus menafikan satu lagi teori yang timbul sebelum ini bahawa orang Melayu berasal dari Yunan atau dari kalangan penanam padi Taiwan yang berhijrah ke kepulauan ini.

Teori ini disokong oleh pakar antropologi genetik Stephen Oppenheimer yang menunjukkan bukti bahawa Orang Melayu dan Orang Asi berasal dari Asia Tenggara.

Kajian DNA yang dilakukannya ke atas masyarakat Melayu, Semang, Senoi dan Orang Asli lain menunjukkan bahawa 44 peratus daripada nenek moyang komuniti berkenaan telah tinggal di kawasan ini sejak lebih 25,000 tahun dahulu.

Pakar: Kajian arkeologi buktikan Hang Tuah wujud
Seorang pakar arkeologi hari ini mempertahankan kewujudan Hang Tuah berdasarkan bukti arkeologi.

"Saya percaya tokoh ini wujud. Nama Hang memang sudah wujud di alam Melayu. Panggilan Hang ada di Padang Lawas Sumatera, Indonesia.

"Tetapi nama yang empat orang lagi itu (Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu) mungkin boleh dikaji lagi," kata Yang Dipertua Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia, Prof Emeritus Datuk Dr Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman.

Beliau berkata meskipun tiada kajian khusus dijalankan, namun kajian arkeologi membuktikan terdapat beberapa penemuan daripada tinggalan seramik atau tembikar yang menunjukkan kesan pada abad ke-15.

"Kajian khusus tidak ada, tetapi kalau makam, ia ada walaupun nama tidak tertulis padanya," katanya kepada pemberita di ibunegara Jumaat.

Beliau diminta mengulas mengenai pendapat ahli sejarah Prof Tan Sri Khoo Kay Kim bahawa Hang Tuah tidak wujud dan lebih merupakan tokoh mistik.

Beliau berkata tiada bukti dan rekod tentang kewujudan Hang Tuah begitu juga dengan Puteri Hang Li Po dari China yang dikatakan telah berkahwin dengan Sultan Melaka di abad ke-15.

- Bernama
Tunjuk bukti Hang Tuah wujud, kata Khoo
Matlamat menjadi tamadun moderat tidak akan tercapai jika subjek sejarah terus dipinggirkan oleh pelajar di negara ini, kata tokoh sejarawan negara Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim.

upm student suhakam memo 211107 khoo kay kimBeliau juga berasa bingung dengan situasi yang berlaku di negara ini sekarang apabila ramai pelajar tidak tahu sejarah negara, sedangkan subjek itu merupakan ibu kepada segala bidang.

"Memang amat menyedihkan, ketika kita menjadi semakin moden kita menjadi bertambah jahil, tetapi kita amat bagus berkonfrontasi. Tanya mereka tentang Malaysia...siapa orang Melayu pertama menjadi doktor, siapa yang pertama menjadi penjawat awam, mereka tidak tahu...90 daripada 100 kali ditanya mereka tidak dapat jawab," katanya di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk "Peranan Pendidikan dalam Menyuburkan Kesederhanaan" di Persidangan Antarabangsa Pergerakan Moderat Global (ICGMM).

Khoo juga mendedahkan bilangan pelajar yang mengambil subjek sejarah semakin merosot, di mana Jabatan Sejarah di Universiti Malaysia yang sebelum ini menerima 1,300 pelajar setahun kini hanya disertai tidak lebih 300 penuntut.

Pada masa yang sama, Khoo berkata adalah penting bagi subjek itu diberi penekanan daripada segi fakta bukan unsur mistik.

"Saya banyak dikritik kebelakangan ini kerana saya mengatakan tidak wujud manusia seperti Hang Tuah, Hang Jebat yang mereka fikir amat penting. Jika anda tidak bersetuju tunjukkan bukti kepada saya, padahal bagi saya mereka sekadar unsur mistik dan anda tidak boleh memberi penekanan kepada unsur mistik.

azlan"Di Kuala Lumpur misalnya, ada Jalan Hang Tuah, Jalan Hang Jebat tetapi tidak ada Jalan Sutan Puasa (dan) beliau pemimpin Mandailing, yang pertama membuka KL (Kuala Lumpur)," katanya yang menyarankan kajian semula subjek sejarah.

Ditemui selepas itu, Khoo berkata bagi menghasilkan masyarakat moderat, sistem pendidikan harus memberi lebih penekanan kepada nilai murni bagi mengelakkan pelajar menjadi bangsa materialistik.

"...kalau kita sebut perkara itu (nilai murni) kepada mereka di universiti, mereka akan ketawa, yang mereka mahu ialah cara yang paling cepat untuk jadi kaya, materialisme sudah begitu penting dalam masyarakat kita," katanya.

Ditanya sama ada konsep kesederhanaan dapat dilaksanakan dalam sistem pendidikan, Khoo berkata perkara itu boleh dilakukan dengan syarat pelajar sentiasa diberi nasihat yang sewajarnya sepanjang masa.

"Kalau kita nak mengutamakan aspek itu kita perlu meyakinkan murid-murid kita supaya mereka seharusnya lebih sabar, jangan nak bergaduh sahaja," katanya.

- Bernama
Pakar sejarah: Hang Tuah, Hang Li Po tak wujud
Buku teks sejarah akan ditulis semula bagi menyelaraskannya dengan fakta dan bukannya mitos dan legenda, kata pakar sejarah Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim.

Sebagai contoh, katanya, tiada rekod menunjukkan laksamana Melaka Hang Tuan dan Hang Jebat serta Puteri Hang Li Po benar-benar wujud, lapor The Star.

upm student suhakam memo 211107 khoo kay kimBagaimanapun, tidak jelas sama ada anekdot sejarah yang tidak dapat disahkan akan dimasukkan dalam cadangan baru sukatan pelajaran sejarah untuk 2014.

Khoo (kanan) yang juga sebahagian daripada anggota jawatankuasa bagi menganalisis kurikulum itu berkata, cakap-cakap tidak wajar dimasukkan sebagai fakta dalam buku teks.

"Agenda utama jawatankuasa ini untuk menanamkan unsur patriotisme" (di kalangan pelajar)

"Pandangan peribadi saya, mitos dan legenda tidak patut dimasukkan dalam kurikulum.

"Bagaimanapun, jika mereka pilih memasukkannya, ia mesti dengan jelas menyatakan bahawa cerita-cerita itu bukan berasaskan fakta," beliau dipetik sebagai berkata kepada harian berbahasa Inggeris itu.

Pra-Sejarah


Zaman prasejarah merujuk zaman Paleolitik, Mesolitik dan Neolitik. Jelaskan pengertian prasejarah dan huraikan ciri-ciri masyarakat prasejarah dengan merujuk ketiga-tiga zaman.

Pendahuluan :

  • Maksud prasejarah ialah zaman belum ada tulisan atau rekod bertulis tentang sejarah manusia.
  • Dikenali sebagai preliterate, iaitu zaman sebelum penciptaan tulisan.
  • Zaman Prasejarah terbahagi kepada dua, iaitu Zaman Prasejarah awal ( Paleolitik dan Mesolitik ) dan Prasejarah Akhir ( Neolitik ).
  • Paleolitik wujud antara tahun 500 000 SM hingga10 000 SM, Mesolitik wujud antara 10 000, Neolitik wujud antara 7000 SM hingga 35 000 SM.
  • Zaman Prasejarah berlainan antara satu kawasan dengan satu kawasan yang lain mengikut perkembangan tamadun manusia di kawasan tersebut.

Isi :

Zaman Prasejarah Awal :

  • Manusia yang wujud pada zamanPaleolitik dan Mesolitik dikenali sebagai Pithercanthropus Eructus yang mampu untuk berkomiunikasi dan menurunkan ilmu yang dipelajari secara turun temurun.
  • Peralatan diperbuat daripada batu seperti kapak dan panah dan buatannya kasar.
  • Peralatan digunakan untuk memburu dan mengumpul hasil hutan.

Zaman Paleolitik Awal :

  • Aktiviti Zaman Paleolitik Awal ialah memburu, menangkap ikan dan mengumpul hasil hutan.
  • Masyarakat Paleolitik hidup berpindah randah.
  • Tempat tinggal mereka di dalam gua dan berlindung dibawah ranting
  • Kayu yang ditutupi dengan rumput.
  • Terdapat juga yang berlindung di dlm lubang tanah yang digali.
  • Ahli arkeologi juga menemui peralayan dan barang-barang yang menunjukkan wujud upacara pengebumian dan kepercayaan masyarakat zaman ini selepas kematian.

Zaman Paleolitik Akhir

  • Wujud antara tahun 30 000 SM hingga 10 000 SM
  • Manusia yang wujud pada zaman ini dikenali sebagai Cro Magnon berdasarka
  • penemuan rangka manusia di gua Cro Magnon di Dorgogne, Perancis.
  • Peralatan batu yang digunakan mempunyai kesenian berukiran halus.
  • Terdapat juga peralatan diperbuat daripada tulang, tanduk atau gading binatang.
  • Mereka menggunakan tulang untuk membuat jarum.
  • Gigi binatang dan cengkerang di gunakan sebagai alat perhiasan seperti subang.
  • Masyarakat ini tinggal di dalam gua dan hidup dalam kelompok kecil serta mempunyai struktur sosial yang teratur.
  • Mereka memburu binatang dan hasil yang diperoleh dibahagikan sama rata.
  • Pada zaman ini, mereka mempunyai kemahiran melukis dan mengukir.
  • Lukisan dan mural yang dihasilkan terdiri daripada gambar- gambar binatang yang dianggap dapat membantu mereka memburu.

Zaman Mesolitik :

  • Zaman ini ialah zaman peralihan antara Zaman Paleolitik kepada Zaman Neolitik dan wujud sekitar 10 000 SM hingga 7 000 SM.
  • Zaman ini revolusi pertanian telah berlaku dan mereka mulai mendapatkan sumber makanan daripada hasil pertanian.
  • Pertanian dijalankan dengan menggunakan tajak dan alat bajak.
  • Mereka menggunakan sistem terusan dan tali air seperti yang terdapat di Mesir dan Mesopotamia.
  • Mereka tinggal di dalam gua, pesisiran pantai dan sungai.
  • Mereka juga menternak binatang seperti anjing, babi, unta dan lain-lain
  • Penternakan yang dijalankan adalah untuk kulit yang dijadikan pakaian dan alat pengangkutan.

Zaman Neolitik :

  • Manusia zaman ini mula mencipta tembikar, alat tenunan, perahu dan rakit yang membolehkan mereka berhijrah dari satu tempat ke satu tempat.
  • Perkembangan pertanian telah melahirkan masyarakat yang bergantung pada sumber makanan utama dan mengubah corak hidup manusia.
  • Pertambahan hasil pertanian, pertambahan penduduk dan penempatan kekal telah mewujudkan pengkhususan kerja dalam masyarakat mereka.
  • Wujud di kalangan mereka yang bekerja sebagai petani, artisan dan tukang-tukang mahir yang melahirkan struktur susun lapis masyarakat yang kompleks.
  • Lebihan pertanian telah diperdagangkan dengan menggunakan kaedah sistem barter antara satu tamadun dengan tamadun yang lain.
  • Dari segi keagamaan mereka percaya kepada kuasa ghaib dan luar biasa serta menjalankan menjalankan upacara ritual dan amalan korban.
  • Mereka menjalankan upacara pemujaan supaya dapat mengelakkan malapetaka yang akan mengganggu aktiviti pertanian dan kehidupan seharian.

Kesimpulan :

  • Terdapat perbezaan antara Zaman Prasejarah Awal dengan Zaman Prasejarah Awal terutama kewujudan Revolusi Pertanian dan penempatan.
  • Perkembangan pertanian merupakan asas penting dalam mewujudkan masyarakat yang lebih bertamadun.

Flaming_Boy posted at 14-1-2006 02:21

baru tgk td dalam national geographic dokumentari tentang kajian DNA.menurut saintis seluruh manusia didunia berkongsi kod DNA yg sama.ini bermakna kita semua berasal dari seorang moyang iaitu Adam.ini membuktikan Al-Quran tu betul

tp menurut saintis tu lg,sebelum Adam, dah ada manusia yg menghuni dunia ni.tp sebenarnya bukan original manusia tp manusia prasejarah(homo-sapien).bentuk badan yg besar dan kasar dan lebih menrupai orang utan.manusia prasejarah hidup berjuta-juta tahun lepas mungkin sempat bersama dinosor.dan Adam hanya hidup 60000 tahun lepas.

mungkin betul apa yg saintis tu kata.selama ini aku pelik dan hairan makhluk apa yg saintis jumpa tengkoraknya besar dan pelik2 tu.takkan Adam begitu buruk rupanya cam beruk.mungkin manusia prasejarah ini lah yg diorang ni jumpa.apa pendapat korang?

kalu nak tgk program ni ada ulangannya kul 7 pagi ni( 14 jan) kat national geographic.bagus program ni,make me think differents about the world history yg selama ni aku kabur.

audydotnet posted at 14-1-2006 03:18

thanx flaming... harap2 aku sempat tgk national geographic 7 pagi ni.. menarik gak tu.. n thanx 2 u too ujad sbb kuar isu ni... lagipun manusia disuruh mencari ilmu seluas termampu selagi berlandaskan Al-Quran..

[quote]Originally posted by [i]ijad1986[/i] at 13-1-2006 04:38 PM
Para malaikat bertanya kepada Allah, "Wahai Allah, mengapakah Kamu memilih manusia sebagai khalifah di Bumi Kamu itu sedangkan Kamu yang Maha Mengetahui ini juga tahu akan sikap manusia yang suka merosak & mengubah bentuk muka Bumi ini.....
Melalui cerita di atas, timbullah satu teori yang mengatakan wujudnya manusia sebelum Nabi Adam A.S. Mengapa teori tersebut boleh muncul?[/quote]

pada pendapat peribadi aku la.. sedangkan qada qadar, ajal dan maut manusia telah tetapkan Allah sebelum mereka lahir ke dunia... masakan sikap dan sifat manusia tak diketahui Allah yg Maha Mengetahui sebelum dijadikanNya Adam.. jadi pertanyaan para malaikat adalah berdasarkan apa yg mereka ketahui tentang apa yg bakal Allah jadikan... sesungguhnya Maha Bijaksana Allah menjadikan sesuatu Dgn Maha Mengetahui sesuatu yg dijadikanNya...

audydotnet posted at 14-1-2006 03:47

[quote]Originally posted by [i]ijad1986[/i] at 13-1-2006 08:26 PM
adakah 'manusia' sebelum Nabi Adam A.S inilah yang mencipta tamadun� misteri zaman lampau yang telah lenyap seperti pembinaan piramid di Mesir, Patung Maoi di Pulau Eastern, Stone henge di UK dan mungkin tamadun Atlantis yang dikatakan pernah wujud di Lautan Atlantik sebelum ditenggelamkan oleh ombak besar. Semua ciptaan yang mengagumkan ini dikatakan bukan ciptaan manusia (atau lebih tepat, keturunan Nabi Adam A.S) tetapi ciptaan makhluk Allah yang lain yang menyerupai manusia.
[/quote]

Pada pendapat peribadi aku pulak... jika 'manusia' itu bukan manusia... maka tak lain tak bukan 'manusia' itu adalah dlm kategori haiwan atau jin... dan jika ia haiwan... pasti tidak mampu untuk membina ciptaan yg mengkagumkan lagi misteri zaman lampau itu... melainkan 'pencipta' binaan itu adalah dari golongan Jin sebagaimana dikisahkan dlm Al-Quran akan kebolehan mereka pada zaman Nabi Sulaiman...ditambah pula.. hanya makhluk yg berakal yg mampu untuk berfikir sedangkan haiwan hanya bernafsu... dan bila makhluk itu berakal maka dipertanggungjawab olehnya bagi menyembah penciptaNya.. dan kenyataan ini disokong dgn surah Adz Dzariyat 51:56 Ertinya: Dan Aku tidak mencipta jin dan manusia, melainkan supaya mereka menyembah-Ku.

Dan dibuktikan lagi akan kewujudan Jin bersama manusia dgn surah Al A'raf 7:179 Ertinya: Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi) neraka jahanam kebanyakkan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakkannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yg lalai.

Kesimpulannya... 'pencipta' binaan misteri zaman lampau dan 'manusia' yg bukan manusia itu adalah 2 golongan yg berbeza.

NURMIMIE posted at 14-1-2006 06:26

aku rasa, cerita adanya manusia sebelum Adam a.s tuh masuk akal ler jugak..

kalau dari ayat2 Quran yang menceritakan kisah manusia terpilih menjadi khlifah bumi tuh, dan pertanyaan para malaikat mengenai kerosakkan yang selalu di lakukan manusia tuh, bermakna, manusialah yang selalu membuat kerosakkan itu dan bukan so call binatang atau jin.

mimie rasa, ada ayat Quran jugak yang maksudnya lebih kurang berbunyi mengenai Allah berfirman yang dia akan matikan manusia selepas dihidupkan, dimatikan lagi dan dimatikan kemudian, baru di bangkitkan pada hari kiamat kelak.. pusingan itu ada 3 kali pusingan kehidupan termasuk hidup selepas hari kiamat kelak.. nnt kalau mimie rajin, mimie attachkan ayat tersebut.

dan lagi satu, segala macam tinggalan bangunan zaman purba itu seperti piramid misalnya, para saintis sekarang pun heran kerana apabila mereka menyelidik struktur pembinaan bangunan2 tersebut, ianya merupakan ilmu enginering yang AMAT PERFECT.. seperti angle untuk setiap sudut dan kiraan ratio pada setiap structure bangunan misalnya, walaupun bangunan2 tersebut amat besar bentuknya seperti piramid, perkiraan ratio setiap sudut AMAT PERFECT.. dan mustahil manusia zaman dulu2, (era adam a.s sehingga nabi muhammad s.a.w) memiliki ilmu engineering begitu hebat.

aku tak ingat tapi tak silap aku pada tahun 2003 pun ada dokumentari sebegitu tapi kat discovery channel.. mungkin tang nih dorang tak kaji banyak lagi kot.. segala bangunan2 yang di jumpai dalam bumi misalnya, ada antaranya telah berusia ribuan tahun dan melampaui masa turunnya nabi adam a.s di muka bumi menurut sejarah. dan di percayai, piramid2 yang masih terdapat sekarang pun, hanya pembaikpulihan bangunan lama yang sedia ada. dan bukan di bina oleh orang2 mesir sebagai bangunan baru kerana tapak bagi bahan2 binaan adalah di katakan amat sebati dengan bumi dan memiliki jangka usia yang lebih lama dari sejarah penurunan nabi adam a.s seprti yang di riwayatkan..

wallahualam..

[[i] Last edited by NURMIMIE at 14-1-2006 06:27 AM [/i]]

adrianmonk posted at 14-1-2006 08:17

Bumi ni dah tua.Kalau mengikut bidang yang Adrian ceburi, Bumi ini berumur lebih dari 4.6 billion tahun. Manusia baru ujud dibumi kalau mengikut salasilah Arab hanya dalam 100,000 ke 200,000 tahun. Scientist ada mengatakan ujudnya primitives yang berupa manusia yang diorang panggil Pekingmen le dan sebagai nya berumur 1 ke 5 juta tahun.

Jadi kesimpulannya, ada sebelum manusia macam macam mahluk sudah hidup dibumi ini. Tak tau le apa mahluk itu.... Allah saja tahu.

NURMIMIE posted at 14-1-2006 09:34

rasanya, aku sependapat dengan pendapat di bawah ini.. sekadar pendapat aku bersekitaran dari persoalan ijad nih,

maksud ayat yang ijad maksudkan tuh adalah dari:

2:30. Dan apabila Pemelihara kamu berkata kepada para malaikat, "Aku akan meletakkan di bumi khalifah " Mereka berkata, "Adakah Engkau meletakkan di dalamnya orang yang akan membuat kerosakan di dalamnya dan menumpahkan darah, sedang kami melafaz sanjungan-Mu dan memanggil Engkau Suci?" Dia berkata, "Sesungguhnya Aku tahu apa yang kamu tidak tahu."

Daripada kajian tulang-tulang atau rangka manusia yang dijumpai di merata dunia, adalah dipercayai bahawa orang atau manusia terbahagi kepada beberapa spesies. Tiap-tiap spesies, yang dipanggil dengan nama-nama saintifik tertentu, mempunyai identiti sendiri, seperti pada bentuk rahang, yang dipengaruhi oleh pemakanan. Mereka tinggal pada zaman yang berlainan sehingga pupus. Terdapat juga bukti bahawa tiga spesies telah tinggal pada satu masa yang sama. Setelah mereka bertemu barulah kejadian membunuh satu sama lain berlaku, dan ada juga yang dipercayai telah memakan spesies yang lain.

Kajian yang dijalankan itu adalah sungguh Quranik, pada hemat kami, kerana menurut ayat-Nya yang berbunyi,

"Katakanlah, 'Mengembaralah di bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana Dia memulakan ciptaan; kemudian Allah menjadikan pertumbuhan akhir bertumbuh; sesungguhnya Allah berkuasa atas segala sesuatu,'" (29:20).

Spesies terakhir, atau orang terakhir, adalah manusia yang masih hidup pada hari ini. Ia dipanggil Homo sapiens, dan spesies ini didapati lebih pandai daripada yang terdahulu. Selepas Homo sapiens dihapuskan, jika Dia kehendaki, Dia akan mencipta ciptaan yang baru pula.

fenomena ciptaan yang silih berganti adalah sejajar dengan firman-firman Tuhan di bawah:

"Jika Dia menghendaki, Dia menghapuskan kamu, wahai manusia, dan mendatangkan yang lain; Allah adalah berkuasa atas yang demikian itu." (4:133)

"Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mencipta langit dan bumi dengan benar? Jika Dia mengkehendaki, Dia menghapuskan kamu, dan mendatangkan ciptaan yang baru," (14:19)

"Jika Dia mengkehendaki, Dia menghapuskan kamu, dan mendatangkan ciptaan yang baru, Tidaklah itu, bagi Allah, sukar." (35:16-17)

... kang aku sambung lagik arr [img]http://www.websmileys.com/sm/happy/050.gif[/img]

audydotnet posted at 14-1-2006 10:42

[quote]Originally posted by [i]Flaming Boy[/i] at 14-1-2006 02:21 AM
tp menurut saintis tu lg,sebelum Adam, dah ada manusia yg menghuni dunia ni.tp sebenarnya bukan original manusia tp manusia prasejarah(homo-sapien).bentuk badan yg besar dan kasar dan lebih menrupai orang utan.manusia prasejarah hidup berjuta-juta tahun lepas mungkin sempat bersama dinosor.dan Adam hanya hidup 60000 tahun lepas. [/quote]

pada pendapat aku pulak... adalah sifat Allah yg Maha Penyayang dan Maha Adil untuk diwujudkan dulu kehidupan di muka bumi ini sebelum diturunkan Adam dan Hawa.... kerana adalah sifat berlawanan bagi Allah untuk berlaku kejam dgn mencampak Adam dan Hawa ke Bumi yg kosong dan kontang tanpa haiwan dan tumbuhan sebagai punca makanan dan tempat berteduh.. walaubagaimana pun kewujudan haiwan sebelum Adam boleh disangkal kerana Adam telah lama dijadikan Allah sebelum diturunkan kebumi... tetapi kejadian bumi sebelum Adam....? Wallahua'lam

p/s: Semoga diampunkan Allah atas kejahilan dari diri yg serba kekurangan ini.. sesungguhnya pendapat2 di atas adalah semata-mata bersifat tafsiran peribadi untuk dikongsi bersama dan amatlah besar untuk menyatakan kepastian kerana sesungguhnya Allah jua yg Maha Mengetahui segala yg terdahulu, yg sekarang dan yg terkemudian...

audydotnet posted at 14-1-2006 10:50

ahaks... baguih la bila skali skala berbincang isu dgn hujah2 petikan dr Al-Quran... at least boleh jugak merajinkan diri menyelak nyelak sambil menambahkan lagi ilmu yg ada dlm Al-Quran.. kalau tidak jgn kata seminggu... sebulan pun belum tentu baca Quran.. -ni aku ckp pasal diri aku la... tidak ada kena mengena dgn sesiapa yg masih hidup atau mati.. hehe... tapi baru2 ni group remaja aku dah mulakan sesi kelas tajwid.. so aku pun paksa la diri untuk join sbb aku tau, aku ni bukan yg jenis self-starter.. kena ada org push baru jalan... :)

audydotnet posted at 14-1-2006 10:56

ahaks... baguih la bila skali skala berbincang isu dgn hujah2 petikan dr Al-Quran... at least boleh jugak merajinkan diri menyelak nyelak sambil menambahkan lagi ilmu yg ada dlm Al-Quran.. kalau tidak jgn kata seminggu... sebulan pun belum tentu baca Quran.. -ni aku ckp pasal diri aku la... tidak ada kena mengena dgn sesiapa yg masih hidup atau mati.. hehe... tapi baru2 ni group remaja aku dah mulakan sesi kelas tajwid.. so aku pun paksa la diri untuk join sbb aku tau, aku ni bukan yg jenis self-starter.. kena ada org push baru jalan... :)

ijad1986 posted at 14-1-2006 11:29

Terima kasih kepada semua orang yang telah memberikan pendapat & berkongsi ilmu pengetahuan.

Kepada semua orang terutama sekali [b]mysara[/b] & [b]MOONkerBULAN[/b], memang Allah pernah berfirman di dalam Al-Quran bahawa mereka yang berfikir terlalu byk mengenai ciptaan Allah melebihi had kemampuan akal manusia boleh jadi gila. Namun begitu, [b]kita di sini hanya ingin membincangkan ilmu-ilmu yang berdasarkan sains & Al-Quran sahaja. Tak salah sekiranya kita membincangkan sesuatu selagi tidak melebihi had kemampuan akal manusia[/b]�. Seperti kata audydotnet, manusia disuruh mencari ilmu seluas termampu selagi berlandaskan Al-Quran.. Bukannya Ijad ajak semua orang berfikir bagaimanakah rupanya syurga, neraka, padang masyar dll yang tidak mampu difikirkan oleh akal manusia. Silap haribulan,.. boleh giler� kihkihkih�:P:P:P

[b]Lagipun, kita perlu ingat bahawa kebykan saintis� di Barat adalah bukan beragama Islam. Kita sebagai umat Islam perlu menjadikan Al-Quran sebagai panduan kita dalam mengkaji sains & ilmu pengetahuan agak tidak timbul teori� yang bercanggah seperti kononnya manusia adalah dari keturunan beruk匸/b]

Selepas baca petikan dari [b]audydotnet, adrianmonk, Flaming Boy, audydotnet, NURMIMIE[/b] dll, [b]Ijad rasa tulang-temulang 憁anusia� yang berusia jutaan tahun yang dijumpai oleh para saintis inilah 'manusia' yang wujud sebelum Nabi Adam A.S. Mungkin mereka inilah yang dimaksudkan oleh para malaikat iaitu 'manusia' yang suka merosakkan muka bumi & melancarkan peperangan.[/b]

[b]Lepas Ijad baca petikan NURMIMIE, Ijad terpikir mungkin selepas kita semua anak cucu Adam dipupuskan oleh Allah melalui hari kiamat, mungkin akan ada 'manusia' (makhluk lain) pula yang akan dicipta oleh Allah untuk menghuni bumi ini. Mungkin mereka ini jauh lebih bijak dari kita semua...[/b]

Wallahua抣am�:hmm::hmm::hmm:

[[i] Last edited by ijad1986 at 14-1-2006 11:35 AM [/i]]

mysara posted at 14-1-2006 11:57

Reply #17 ijad1986's post

ermm.... setahu sara lar... kalu ikutkan drpd pengkisahan dlm kitab2 yg dibaca oleh opah sara...

tinggi (panjang) tubuh nabi Adam a.s adalah setinggi 40 hasta ( 1 hasta lebih drpd 1 kaki kan??)
batu nisan nya pula ada tiga....

pengkisahan tu dlm pengkisahan (hadrah ker??? )

Adam siti hawa,
datuk nenek kita
wafat di jedah
di luarnya kota

panjang kuburnya 40 puluh hasta
banyak nisannya iaitu 3........

yg lenlain sara lupa....
kitab tu pon pakai tulisan jawi klasik.. susah wei nak paham..
kena tunggu sara amik course jawi.. leh blajar jawi klasik :lol

NURMIMIE posted at 14-1-2006 12:01

[quote]Originally posted by [i]ijad1986[/i] at 14-1-2006 11:29 AM

Selepas baca petikan dari[b] audydotnet, Flaming Boy, audydotnet, NURMIMIE dll, Ijad rasa tulang-temulang 憁anusia� yang dijumpai oleh para saintis inilah 'manusia' yang wujud sebelum Nabi Adam A.S. Mungkin mereka inilah yang dimaksudkan oleh para malaikat iaitu 'manusia' yang suka merosakkan muka bumi & melancarkan peperangan.[/b][/quote]

kalau mengikut teori bahasa, (yo yo jer mimie pi tengok national geographic kol 7 tadik ekeke).. maksud perkataan [b]adam[/b] itu sendiri mengikut bahasa arr.. apa ek lupa lah pulak bahasa apa, tapi bermaksud [b]manusia[/b]..

pasal manusia yang suka merosakkan muka bumi tuh, mungkin gak merujuk kepada 'manusia' sebelum wujud nabi adam, kerana adam ini di dapati lebih bijaksana kerana Allah direct mengajar adam sebelum dia di perintahkan turun ke bumi..

andaian saja bahawa Adam adalah bukan serupa spesies sebelumnya. Kerana dia adalah lebih pandai, iaitu setelah Allah mengajarnya. Firman Tuhan dalam Quran:

"Dan Dia mengajar Adam nama-nama, kesemuanya, ..." (2:31)

Dia dan isteri juga pandai menutup bahagian-bahagian aib mereka (7:22),

dan anak lelakinya pula diajar Tuhan cara mengebumikan mayat (5:31),

(sila rujuk tafsir Quran untuk melihat rentetan sejarah ajaran2 Allah ini)

[quote]
Lepas Ijad baca petikan NURMIMIE, Ijad terpikir mungkin selepas kita semua anak cucu Adam dipupuskan oleh Allah melalui hari kiamat, mungkin akan ada 'manusia' (makhluk lain) lain pula yang akan dicipta oleh Allah untuk menghuni bumi ini. Mungkin mereka ini jauh lebih bijak dari kita semua...[/b] [/quote]

tang nih tak tau ler pulak Ijad, coz setahu mimie, Allah juga ada berfirman bahawa KIAMAT itu adalah hari pengakhiran dan kemusnahan untuk bumi ini.. di mana langit2 semua akan runtuh, semua kehidupan di bumi akan musnah.. so, no more ciptaan atas bumi sekarang ini kerana sekali dengan bumi2 akan hancur lebur.. (lain lah kalau Allah nak cipta bumi baru)..

still yet..

Kalau Allah nak cipta dunia baru DIA maha berkuasa dan bukan kesusahan bagi Nya..

wallahuallam..

NURMIMIE posted at 14-1-2006 12:07

[quote]Originally posted by [i]mysara[/i] at 14-1-2006 11:57 AM
ermm.... setahu sara lar... kalu ikutkan drpd pengkisahan dlm kitab2 yg dibaca oleh opah sara...

tinggi (panjang) tubuh nabi Adam a.s adalah setinggi 40 hasta ( 1 hasta lebih drpd 1 kaki kan??)
... [/quote]

kitab apa tuh sara?..

btw.. memang banyak pasal kitab2 yang menceritakan sejarah2 nabi nih..

i just wonder 1 thing!.. dalam Quran, mimie tak pernah jumpa perkataan HAWA merujuk kepada nama isteri nabi adam a.s.. melainkan perkataan HAWA yang merujuk kepada hawa nafsu.. mungkin rujukan mimie tak lengkap kot sapa lah tau..

mungkin mimie terlepas pandang.. pada siapa yang terjumpa, pls inform mimie ek surah apa ayat berapa..

[img]http://www.schildersmilies.de/schilder/thanx.gif[/img]

p/s: peh.. nih first thread mimie posting kat board nih ekeke..

ijad1986 posted at 14-1-2006 12:20

[quote]Originally posted by [i]NURMIMIE[/i] at 14-1-2006 12:01 PM

tang nih tak tau ler pulak Ijad, coz setahu mimie, Allah juga ada berfirman bahawa KIAMAT itu adalah hari pengakhiran dan kemusnahan untuk bumi ini.. di mana langit2 semua akan runtuh, semua kehidupan di bumi akan musnah.. so, no more ciptaan atas bumi sekarang ini kerana sekali dengan bumi2 akan hancur lebur.. ([b]lain lah kalau Allah nak cipta bumi baru[/b])..

still yet..

[b]Kalau Allah nak cipta dunia baru DIA maha berkuasa dan bukan kesusahan bagi Nya[/b]..
[/quote]

Itulah yang Ijad maksudkan... mungkin Allah akan cipta Bumi yang baru. Atau,... kalau tak keterlaluan, mungkin Allah hanya akan hancurkan seluruh permukaan bumi sehingga seluruh kehidupan di Bumi hancur lebur. Pastu, Bumi akan mengambil masa berjuta-juta tahun lagi untuk pulih seperti asal sebelum Allah mencipta makhluk lain untuk tinggal di muka bumi,... [b]Ini cuma pendapat peribadi & tak bermakna Ijad percaya ok[/b]??!!

p/s: Ya Allah, ampunilah dosa kami. Sesungguhnya kami hanyalah hambu-hambaMu yang serba kekurangan & hanya memiliki ilmu yang ibarat sekecil sebutir pasir berbanding diriMu yang Maha Bijaksana... Sesungguhnya, hanya Engkau yang Maha Mengetahui...

[[i] Last edited by ijad1986 at 14-1-2006 12:22 PM [/i]]

ijad1986 posted at 14-1-2006 12:28

[quote]Originally posted by [i]mysara[/i] at 14-1-2006 11:57 AM
ermm.... setahu sara lar... kalu ikutkan drpd pengkisahan dlm kitab2 yg dibaca oleh opah sara...

tinggi (panjang) tubuh nabi Adam a.s adalah setinggi 40 hasta ( 1 hasta lebih drpd 1 kaki kan??)
... [/quote]

Kata Ustazah Ijad dulu, manusia ni semakin lama semakin mengecil. Nabi Adam memang besar dahulu... rasanya ketinggiannya adalah antara langit & bumi kalau tak silap, ada orang kata... tak ingat sangat la....

ijad1986 posted at 14-1-2006 12:32

[quote]Originally posted by [i]NURMIMIE[/i] at 14-1-2006 12:01 PM

kalau mengikut teori bahasa, (yo yo jer mimie pi tengok national geographic kol 7 tadik ekeke).. [b]maksud perkataan adam itu sendiri mengikut bahasa arr.. apa ek lupa lah pulak bahasa apa, tapi bermaksud manusia.. [/b][/quote]

A'ah... yelah!!! Bila Mimie cakap pasal ni baru Ijad teringat. Ijad pun pernah terdengar/terbaca pasal ni. Di dalam satu bahasa (ntah apa bahasanya... tak ingat), [b]adam bermaksud manusia[/b].

Thanx to mimie sebab ingatkan balik.... heheheh... :P:P:P

ijad1986 posted at 14-1-2006 14:26

Ni Ijad buat sedikit research & Ijad terjumpa carta & gambar nih...

[img]http://news.bbc.co.uk/media/images/38126000/gif/_38126752_hominid_tree2_150.gif[/img]

(Atas) Carta salasilah hominid yang kompleks. [b]Anak cucu Nabi Adam A.S, yakni kita adalah dikenali sebagai Homo-Sapiens[/b].

[b]Bila Ijad tengok carta di atas ni, barulah Ijad teringat kat dalam kitab arwah Tok Wan yang Ijad pernah baca di kampung dulu pun ada mengatakan sebelum Nabi Adam A.S diturunkan ke dunia ini, dikatakan sudah ada kira-kira 40 '[u]Adam[/u]' atau '[u]manusia[/u]' lain yang sudah dicipta oleh Allah S.W.T sebagai khalifah di bumi ini. Carta kat atas ini baru je tunjuk 6 salasilah 'manusia' sebelum anak cucu Adam (homo-sapiens). Yang selebihnya kita belum jumpa lagi.... Nampaknya kitab yang Ijad baca tu tak tipu & ada kebenarannya.... subhanallah...[/b]

Nanti bila Ijad balik ke kampung, insyaAllah Ijad akan cari balik kitab-kitab lama tuh... sayanglah kalau kitab-kitab tu musnah dimakan ulat nanti... huhu... itu semuanya ilmu tinggalan ulama-ulama terdahulu yang tersohor....

[img]http://news.bbc.co.uk/media/images/38125000/jpg/_38125056_hominid300.jpg[/img]

Rangka Toumai di Chad, Afrika (Sumber - [url]http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2118055.stm)[/url]

[[i] Last edited by ijad1986 at 14-1-2006 02:53 PM [/i]]

audydotnet posted at 14-1-2006 15:00

fuhh... interesting habih... skali lagi aku nak ucapkan terima kasih dan tahniah kat Si Ijad ni sbb perbicangan di thread dia ni begitu ilmiah dan bukan sekadar borak2 kosong ... :clap:

mysara posted at 14-1-2006 17:55

Reply #20 NURMIMIE's post

ntah.. nanti le kalu sara balik sara tanya opah..
kitab tu dah tak berkulit dah...

hamizao posted at 15-1-2006 01:53

[quote]Originally posted by [i]ijad1986[/i] at 14-1-2006 12:32 PM


A'ah... yelah!!! Bila Mimie cakap pasal ni baru Ijad teringat. Ijad pun pernah terdengar/terbaca pasal ni. Di dalam satu bahasa (ntah apa bahasanya... tak ingat), [b]adam bermaksud manusia[/b]. ... [/quote]

Mengikut yang Hami baca, perkataan "Adamu" dalam bahasa Hebrew bermakna "man on Earth" atau "earthling" Ini dapat juga memberi ruang kepada kemungkinnan ada lain2 "makhluk" yang telah dicipta untuk menghuni Bumi ini atau lain2 tempat! Universe ini amat luas dan tidak mungkin hanya manusia di Bumi sahaja yang hidup di dalamnya.....:stp::stp:

Mengikut teks2 purba yang dijumpa di Mesopotamia, manusia telah berada di Bumi lebih 450,000 tahun dahulu. Yang Hami ada baca mereka yang berada sebelum Nabi Nuh, hidup dengan usia yang panjang2. Ttg kebesaran badan mereka, mungkin juga pada keseluruhannya mereka besar, akan tetapi ada di ceritakan ttg makhluk gergasi, hibrid dari wanita manusia dan makhluk lain.

ijad1986 posted at 15-1-2006 23:29

[quote]Originally posted by [i]hamizao[/i] at 15-1-2006 01:53 AM

Mengikut yang Hami baca, perkataan "Adamu" dalam bahasa Hebrew bermakna "man on Earth" atau "earthling" Ini dapat juga memberi ruang kepada kemungkinnan ada lain2 ... [/quote]

Di dalam laman web [url]http://www.thinkbabynames.com/meaning/1/Adam[/url] ada diberitahu asal-usul nama Adam. Ni Ijad letak kat bawah nih....

[b]The boy's name Adam is pronounced AD-um. It is of Hebrew origin, and its meaning is "earth." In Hebrew, it is a generic term for "man." Biblical: in the Genesis account, he was the first man created from the red earth of Eden.[/b]

MOONkerBULAN posted at 16-1-2006 11:32

aku plak ttp berpegang yakni adam aderlah manusia @ khalifa di muker bumi yg pertamer dicipter...sblm allah nak cipter adam...allah ader tanyer kat burung2 dan tumbuhan2....aderkah kau nak menyebarkan agama aku di muka bumi ini....mereker menjawap...tidak sanggup...so allah cipterkan adam...kalu ader ler 'adam2' lain sblm adam dicipter...bg aku itu bkn manusia or khalifah....itu maybe animal or somethin...

Flaming_Boy posted at 16-1-2006 12:59

[quote]Originally posted by [i]MOONkerBULAN[/i] at 16-1-2006 11:32 AM
aku plak ttp berpegang yakni adam aderlah manusia @ khalifa di muker bumi yg pertamer dicipter...sblm allah nak cipter adam...allah ader tanyer kat burung2 dan tumbuhan2....aderkah kau nak menyebar ... [/quote]


memang Adam khalifa pertama kat bumi ni.saintis barat pun percaya bahawa Adam adalah manusia moden yg mampu berfikir pertama didunia.'manusia' yg hidup sebelum Adam tu bukan manusia sebenarnya walaupun ada rupa manusia.mereka tu lebih kepada haiwan dan x mampu berfikir seperti manusia hari ni.

pisang69 posted at 16-1-2006 16:12

pendapat aku...x der manusia sblum adam.
mungkin yg wujud sblum adam tu makhluk yg berfizikal spt manusia tp bukan manusia..
seingat aku masa memula Allah nak jdikan manusia...para malaikat ditugaskan mengambil tanah dibumi...tp bumi taknak bg..last2 malaikat israfil yg berjaya memujuk tanah..dan dikumpul segala tanah yg berbagai bentuk dan warna..hinggalah Allah menjadikan adam dgn sempurna...lagi satu...seblum adam didunia..malaikat azazil menghuni bumi ini..hinggalah beliau ingkar pd Allah lalu bertukar nama mnjd Iblis laknatullah...so mcm mana plak yerk? ada sesapa bleh bg penjelasan...aku terlalu naif...

MOONkerBULAN posted at 16-1-2006 23:33

malaikat azazil tuh taknak tunduk kat adam biler allah suruh semuer malaikat tunduk kat adam...semuer tunduk kecuali azazil yakni pader aser tuh ketuer malaikat....dier kater dier dijdkan dr cahayer...manakala adam dr tanah...aner bley tunduk kat adam....so dier ingkar...itu yg jadik iblis tuh....hmmm...aku pong ingat2 luper...

mysara posted at 16-1-2006 23:38

Reply #28 ijad1986's post

ye... ADAM ialah bapa manusia... maksudnya drpd Adam lah jurai keturunan makhluk yg bernama manusia.

nama Adam ada dlm mana2 kitab agama semawi

abas8888 posted at 6-3-2006 17:06

Pada pendapat aku, malaikat adalah makhluk yang telah diberi ilmu tentang manusia, tetapi malaikat tidak mempunyai ilmu seperti Allah,di mana malaikat tahu beberapa sifat manusia seperti membuat kerosakan dan menumpahkan darah... tetapi malaikat tidak mempunyai ilmu(pada waktu tersebut) mengenai kelebihan manusia sehingga Allah memilih manusia sebagai khalifah di dunia..

rasanya as simple as that aje...

tentang pembinasaan umat2 sebelum ini, rasanya memang banyak umat sebelum ini yang telah dibinasakan... tetapi itu tidak bermakna keseluruhan umat telah dihapuskan...contohnya kisah bahtera nabi nuh.. yang terselamat adalah mereka yang beriman...tetapi keturunan2 mereka yang terselamat setiap kali kebinasaan melanda belum tentu beriman... sebab tu proses pembinasaan ni berterusan..

Lagi satu, mengenai habil dan qabil dengan pengetahuan bertani dan mengembala.. tak ingat pula yang mereka ni pengembala dan petani... cuma yang tau mereka diminta menyediakan hadiah utk dipersembahkan...mereka beri hadiah berdasarkan kesucian hati mereka dan dapat dilihat hadiah siapa yang diterima..

pada pendapat aku, aku tak setuju pendapat yang mengatakan semua orang di awal zaman dahulu tidak tahu berkata2..mereka pernah berada pada zaman dahulu ke pengkaji2 ni? mereka pernah lihat ke pakaian pada awal zaman kewujudan manusia dahulu? atau bersandarkan pada teori yang dangkal?

hanya pandangan aku yang daif.. maaf kalau tersilap..

hamizao posted at 7-3-2006 12:14

Adakah sesiapa ada info ttg bahasa yang diguna oleh Adam & Hawa?

Ada sesetengah orang katakan bahasa Hebrew ....saya fikir, tak mungkin...

Sorry if you think this Q is unrelated to this thread.

[[i] Last edited by hamizao at 7-3-2006 12:15 PM [/i]]

rempo posted at 8-3-2006 19:28

azazil bukan malaikat

err..azazil tu bukan malaikat tapi dr keturunan jin yg berasal dr api.Cumanya kewarakannya yg melampau telah melayakkan dirinya mendapat pengiktirafan sbg ketua malaikat ketika itu.Inilah juga penyebab kepada kesombongannya disebabkan taraf dan kedudukannya di sisi Allah sbl terciptanya Adam.WA

rempo posted at 8-3-2006 19:30

Bahasa syurga adalah bahasa Arab,jadi secara logiknya Adam bertutur dlm bahasa Arab.WA

hamizao posted at 10-3-2006 14:47

[quote]Originally posted by [i]rempo[/i] at 8-3-2006 07:30 PM
Bahasa syurga adalah bahasa Arab,jadi secara logiknya Adam bertutur dlm bahasa Arab.WA [/quote]

Hmm, kalau begitu, apakah logiknya, rempo....?:hmm::hmm:

[[i] Last edited by hamizao at 13-4-2006 11:42 PM [/i]]

hamizao posted at 13-4-2006 23:43

[quote]Originally posted by [i]hamizao[/i] at 10-3-2006 02:47 PM


Hmm, kalau begitu, apakah logiknya, rempo....?:hmm::hmm: [/quote]

Adakah sesiapa lagi yang ada info ttg hal ini?

Pada fikiran Hami, bahasa Arab tidak mungkin kerana, jika benar orang2 Arab berketurunan Nabi Ismail AS, bahasa Arab boleh dikira lebih muda dari bahasa Hebrew. Hami dapati bunyi huruf2 jawi banyak yang serupa dengan bunyi huruf2 Hebrew. Ini mungkin disebabkan pertalian persaudaraan diantara Nabi Ismail dan Nabi Ishak. Tulisan Hebrew hanya bertapak beberatus tahun selepas kewafatan Nabi Isa AS. Semasa zaman Nabi Isa AS, ia tidak berbahasa Hebrew tetapi Aramik.

[[i] Last edited by hamizao at 13-4-2006 11:48 PM [/i]]

hantu1 posted at 19-9-2006 14:46

ada info..? meh la share...

veYron posted at 25-11-2010 02:56

aku pnah baca kt swhere...xigt kt mana....cmni la theory dia...

sblom nabi adam, ada makhluk yg macam manusia tp dia xda akal sebab selalu melakukan kemusnahan...theory ni based on ayat al-quran part Allah berdialog dgn malaikat....

then makhluk cam manusia ni and binatang2 lain di musnahkan supaya nabi adam dpt survive...makhluk pemusnah yg ada skrg pown yg manusia boleh handle lagi...kiranya makhluk manusia yg ada akal xdpt handle, di musnahkan....ni hasil pembacaan aku dari pelbagai tmpat....

so kiranya makhluk cam manusia zaman batu n zaman2 kuno dan maybe termasuk dinosor dimusnahkan untuk nabi adam survive....

batunilam4a posted at 25-11-2010 09:34

Aku rase peredaran mase mcm zaman batu, zaman paleolitik, neolitik dan mesolitik tu hanya teori shj. Allah tidak memberi manusia akal, tak mungkin manusia sehina itu...Mase belajar sejarah kat sekolah dulu, ade budak tanya, "nabi adam tu zaman bila pulak" Cikgu pon gelak2 dia ckp..syllabus dah mcm tu saya ajar je lah. Teori manusia utk kite lupakan yg Nabi Adam tu sudah pon maju pada ketika itu...dan aku x rase manusia meninggalkan ilmu yg telah di turunkan nabi Adam...sbb manusia sentiasa mencari dan improve...mungkin lah ade yg tinggal di gua sbb mereka rase senang dan x perlu susah payah nak buat rumah...

anonymous posted at 25-11-2010 12:17

erm.. atau adakah aderlah zaman2 mahkluk2 jin.... dan setelah manusia turun kebumi.... jin2.. di turunkan ke tempat lainn... dan ghaib dari pandangan mata kiter......

1)misal ayat... " tidak ku jadikan jin dan manusia.. ... " di sebut di awalan.. jin dahulu.. dan setiap ayat yg ader.. mesti disebutkan jin dahulu.. so maybe.. jin adalah mahkluk yg mendiami bumi ini sebelum manusia.....
2) pertnyaan mailaikat pada allah... " mengapa engkau ingin menjadikan makhluk yg akan merosakan bumi..." maybe... zaman jin2 ini.. bumi telah melakukan kerosakan... dan di ciptakan lagi satu mahkluk lain yg bernama manusia.....
3) ayat yg mengatakan..." .... akan AKU ganti gantikan dgn sesuatu kaum yg lain..." maybe... dulu2 bumi adalah di diami jin2.. dan sebagai bukti.. Allah mengantikan kaum jin.. dgn kaum manusia tuk mendiami bumi.....diketika dahulu.. dgn kejadian yg maha dasyatt.. sehingga ghaibnya tamadun jin2 dan jin itu sendri....
4) jin dinyatakan awal mendiami bumi dgn ternaik nya... azazil.. ( jin yg tinggi imannya di kalangan kaum jin ).... smpai dijadikan ketua malaikat.. dan smpai jd IBLIS yang dilaknati Allah...

ni adalah beberapa pendapat sndri yg x munasabah.. yg x habis ngaji.. hehehe

jualtshirt.com posted at 25-11-2010 12:53

[quote]hmmm aku masih lagi konfius, ace.

bukan ke keturunan Adam ... berkembang, pastu muncul nabi2 ...
[size=2][color=#999999]Paja Post at 31-5-2004 13:04[/color] [url=http://mforum.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=3160278&ptid=85564][img]http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url][/size][/quote]


Sebenarnya Zaman Paleolitik, Mesolitik,Neolitik, Zaman Logam tue adelah agenda yahudi,,,,,,
Zaman tue rekaan yahudi sahaja.....

bangcak posted at 25-11-2010 13:11

kenyataan "MANUSIA DIJADIKAN DARI TANAH" adalah salah
sbb yg dijadikan dari tanah adalah Nabi Adam
manakala kita umat manusia semua dijadikan dari titisan air mani.

anonymous posted at 25-11-2010 13:18

tp bersumber kan makanan dr tanah jua.. hehehe... semua2 zat2 yg terkumpul dr pemakanan... di jadikan setitis air mani jua.....
dan ader yg mengatakan... pemakanan sejenis nasi...selama 40hari.. adalah untuk membentuk beberapa titis air mani...

afja posted at 25-11-2010 13:50

[b]Reply [url=http://mforum2.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=41460245&ptid=85564]139#[/url] [i]anonymous[/i] [/b]


40hari mkn nasik baru jd beberapa titis air mani faktanya

soklan exam PTD:

kalu meklep hari2 yg kuar tu berjuta lemon air maninya.... so berapa harikah (dgn memakan nasi) yg diperlukan untuk menghasilkan berjuta lemon ari mani itu?

Zaman Pra Sejarah.

Kali ini blog Zaman Berzaman ingin membicarakan berkenaan dengan zaman pra-sejarah. Apa yang kita ketahui tentang zaman-zaman ini?


Aku masih ingat lagi di bangku sekolah dulu semasa mata pelajaran sejarah, kita diajar berkenaan dengan zaman-zaman pra-sejarah atau zaman batu. Kita semua diperkenalkan dengan zaman pra-sejarah di Malaysia yang disebut dengan zaman Paleolitik (zaman batu awal), zaman Mesolitik (zaman batu pertengahan) dan zaman Neolitik (zaman batu akhir) serta diikuti dengan zaman logam.

Apabila membicarakan soal zaman pra-sejarah begini, kita membayangkan manusia-manusia yang berupa seperti mawas dengan muncung mulut ke depan, berbadan sasa dan membongkok, tinggal di dalam gua dan mencari makan dengan memburu di rimba. Manusia berubah beratus-ratus ribu tahun lamanya untuk mencapai sesuatu peringkat hingga mengenal erti teknologi.

Melalui TV pula, kita diperkenalkan dengan dunia purba yang penuh dengan hidupan liar gergasi seperti dinosor. Ada yang memakan daging dan ada pula yang memakan tumbuh-tumbuhan. Saiz mereka tidak terjangkau besarnya.

Kedua-dua zaman purba yang kita ketahui sering mengelirukan. Kadang-kala aku tertanya-tanya, kenapa di dalam buku-buku sejarah tidak tertulis akan pemburuan binatang bersaiz besar seperti dinosor untuk dijadikan bahan makanan atau manusia purba sering hidup terancam kerana Tyronosaurus-Rex? Cerita-cerita dinosor pula jarang sekali mengaitkan dengan kehidupan manusia purba yang hidup di keliling mereka. Yang menambah kekeliruan aku, mengapa di Tanah air Malaysia atau nusantara ini, tidak pernah kita menemukan tulang-tulang dinosor seperti di negara-negara barat? Adakah dinosor ini hanyalah cerita dongengan rakyat di negara-negara barat? Jika wujud, pada zaman purba yang mana ia pernah muncul? Paleolitik, Mesolitik atau Neolitik? Jika komet yang besar menghempap bumi dan memusnahkan dinosor-dinosor tersebut, kenapa manusia-manusia yang kerdil berbanding dinosor tersebut masih wujud hingga waktu ini? Tidak pula turut menjadi korban mangsa komet?

Mungkin ada yang cuba mengatakan bahawa dinosor ini wujud pada zaman sebelum kelahiran manusia, tak mengapa. Aku lebih berminat untuk membawa perbincangan ini berkaitan dengan kehidupan manusia purba berbanding haiwan yang dikatakan pupus itu. Diceritakan bahawa konon-kononnya kelahiran yang kita lihat pada hari ini bermula dengan organisma-organisma kecil yang berevolusi hingga membentuk diri kita sekarang. Adakah lipas yang dipercayai wujud pada hari ini sebagai tinggalan dinosor itu wujud terlebih dahulu daripada kelahiran manusia? Memang sejarah sungguh mengelirukan. Alangkah bernasib baiknya aku kerana kredit mata pelajaran sejarah.

Aku terfikir lagi bahawa Nabi Adam A.S merupakan manusia pertama yang wujud di muka bumi ini. Kemudian wujudnya kaum-kaum Nabi Hud A.S dan Nuh A.S. Diceritakan pula mengenai nabi-nabi yang lain yang mampu hidup beribu-ribu tahun serta cerita-cerita Nabi Ibrahim A.S, Nabi Musa A.S, Nabi Yusoff A.S, Nabi Sulaiman A.S serta nabi-nabi seterusnya hinggalah Nabi Muhammad S.A.W. Persoalannya, di mana sejarah meletakkan zaman kehidupan bagi para nabi tersebut? Masihkah mereka tinggal di gua-gua dan memburu binatang?

Di sini aku mulai meragui sejarah purba akan kehidupan manusia. Aku yakin bahawa menusia purba itu sebenarnya tidak wujud seperti yang diceritakan ahli-ahli sejarah. Aku juga meyakini bahawa sejak kelahiran Nabi Adam A.S lagi, manusia sudah mula berbahasa, berkata-kata dan mempunyai kemampuan berfikir seperti kita.

Bateri purba, artifak purba berteknologi di zaman Babylon.

Yang menguatkan keyakinan aku akan hal ini adalah tinggalan-tinggalan sejarah seperti bangunan-bangunan serta artifak-artifak yang baru ditemui menunjukkan adanya unsur katamadunan manusia sejak beratus-ribu tahun dahulu. Nabi Nuh A.S contohnya sudah pandai membuat bahtera yang luas. Tidak ada dikaitkan akan kehadiran dinosor dalam salah satu haiwan yang memasuki bahtera besar tersebut. Di zaman Nabi Musa A.S, piramid-piramid dan bangunan-bangunan besar lain sudah dibina dengan sistem kejuruteraan. Mereka tidak tinggal di rimba atau dalam gua, malah mereka mempunyai pakaian dan hiasan mereka sendiri.

Di zaman nabi Ibrahim, kita diceritakan mengenai haiwan yang dipanggil kibas atau kambing. Tidak pula kambing turut berevolusi seperti cerita-cerita ahli sejarah berkenaan dengan zaman purba. Tidak pula Nabi Ibrahim menyembelih Brachiosaurus (sejenis dinosor pemakan tumbuhan) yang kononnya wujud di zaman purba?



Jadi siapa manusia purba yang diwar-warkan oleh ahli kaji purba ini? Yang hidup di gua-gua atau hutan rimba. Pada pendapat aku, pada zaman tamadun yang dicipta oleh kaum-kaun pada zaman para nabi, ada manusia-manusia yang masih ketinggalan dari arus ketamadunan. Mereka hidup berpindah-randah dan mengekalkan cara hidup orang di dalam hutan. Manusia-manusia begini mati dan puak-puak mereka mungkin meninggalkan kawasan lama untuk mencari penghidupan baru yang mungkin disebabkan oleh ancaman tertentu atau mencari sumber-sumber penghidupan yang baru. Mungkin tinggalan hidup mereka yang lama itulah yang dikaji oleh ahli kaji purba. Sama seperti hari ini, di Arizona masih ada puak-puak primitif yang ketinggalan dari arus kemodenan. Begitu juga di Papua New Guinie atau beberapa bahagian di Indonesia, Afrika dan Australia. Puak-puak beginilah yang hidup di dalam gua dan hutan riba di saat kaum-kaum yang hidup pada zaman para nabi membina piramid dan bahtera besar. Walaupun mereka wujud, kehidupan mereka yang cuma minoriti ini tidak menggambarkan fakta sebenar akan sejarah manusia purba dan wajah mereka bukanlah seumpama mawas yang diperbesar-besarkan oleh Chares Darwin.

Mari kita fikirkan sejenak, adakah benar sejarah ketamadunan manusia yang kita pelajari di bangku sekolah? Adakah fakta-fakta yang digambarkan oleh National Geography itu suatu kebenaran? Adakah Allah menghantar Nabi Adam A.S ke muka dunia ini sebagai khalifah dalam keadaan sehina itu sebagaimana yang digambarkan oleh masyarakat eropah?

Renung-renungkan, selamat beramal.

SOALAN : ADAKAH ZAMAN BATU OR PALEOLITIK ITU ADA??




aihhh...fakta sejarah dunia kowt kali nihh soalan kau...aduiiiiyaiii....tapi kan, btol kee ape yg kita blaja selama nihh....SEJARAH PASAL MESOLITIK laaaa, PALILEOLITIK laaaa, ZAMAN LOGAM laaaa, apee ke bende laaa lagi kan....BETUL KEEE SUME TUU?? one more thing, btol kee keadaan orang ZAMAN BATU dulu sperti yg di gambarkan KESEMUANYA duduk dalam gua + x berpakaian ,kalo pakai pon...tutup bhgian cik pet kat bawah tuu jeee...opss...hahahaha + xda moral kemanusiaan ...means liar laaa....+ x da TEKNOLOGI + xda tamadun lagi + kolot...BTOL KEE?? ayoyoooo...kalo ikut sejarah dalam buku teks macam tuu laaa kan citerrnyeee yee yopp....aku cuba tanya kat diri aku...BTOL KEEE YOPP??


tapikan, dalam pencarian aku.... haaaa...jeng..jeng..jeng....cbe korg intai balik or haluskan pemikiran kita skjp dari sudut pandang ISLAM...dalam al-quran klo korg tgk....tahun2 zaman kenabian n kerasulan dahulu x dipanggil pun ZAMAN GUA or ZAMAN BATU...kalau kita intai dalam al-quran cme mnyebut tahun2 sebelumnya dengan mengikut TURUTAN NAMA KENABIAN AND RASUL yang di utuskan mengikut turutan waktu....iaitu zaman nabi adam, zaman nabi idris n so on... hatta, zaman manusia PERTAMA di ciptakan iaitu NABI ADAM xda pon tulis zaman batu.....and satu lagi btol ke NABI ADAM tuu idup dalam gua di sebabkan NABI ADAM merupakan manusia PERTAMA di ciptakan??? tidak sama sekali...nabi ADAM MEMBINA SEBUAH RUMAH DAN MEREKA SEKELUARGA DUDUK DI DALAMNYA....adakah manusia pertama ini BERBOGEL tanpa pakaian....jawapannya TIDAK, mereka tidak seperti yang di gambarkan oleh pakar2 SEJARAH BARAT yang mana mengatakan manusia ZAMAN BATU ADALAH MANUSIA YANG KOLOT DAN X BERPAKAIAN LENGKAP ataupun di kenali dengan nama HOMOSAPIEN....THE TRUTH is mereka sudah berpakaian lengkap menutup kesemua aurat dari atas hingga ke bawah....or ADAKAH SEBENARNYA ada manusia lain yg di ciptakan SEBELUM nabi ADAM??? terlalu byk konspirasi yg cuba SEJARAH BARAT memutar belitkan fakta....aishhhh....teruk tolll...

lg satu nk kata pasal manusia zaman awal ADALAH KOLOT DAN XDA TAMADUN.....eh helloooo, NABI ADAM bley berbicara sebanyak 40 BAHASA ok!!! ko nak apa, ENGLISH, ARAB, JEPUN, CHINA....everything di kurniakan oleh Allah kepada nabi ADAM...hatta, zaman itu NABI ADAM sudah MEMBINA MASJID AL-AQSA n NABI NUH sudah mampu membina BAHTERA yang sangat BESAR n....so, WHY di katakan mereka teramat kolot dan xda TAMADUN....sudah terbukti zaman PERMULAAN MANUSIA itu sudah PANDAI DALAM ARKITEKTUR...NABI ADAM hidup 1000 tahun klo x silap dan melahirkan seramai 40 orang anak yang mana kesemuanya apabila dilahirkan adalah kembar 2....mereka mempunyai jumlah cucu dan cicit seramai PULUHAN RIBU , jumlah sebenarnya x di ketahui...tapi, tuu laaa anggaran jumlahnya....KITA AKAN MELIHAT KEPADA KEHIDUPAN NABI ADAM SAHAJA kerana beliau merupakan manusia PERTAMA yang di ciptakan Allah di muka bumi ini seperti yang aku mentionkan kat atas...so, jika NABI ADAM sudah pandai bercucuk tanam dan pandai membina rumah dan masjid kenapa SEJARAH mengatakan manusia TERWAL zaman dahulu merupakan seorang yang SANGAT LIAR dan XDA ILMU PENGETAHUAN dan HIDUP DALAM KEADAAN YANG SERABUT....mmg klo kite tgk ADA AHLI ARKEOLOGI yg jumpa perkakas seperti BELIUNG kowt namenye yg mana di jadikan pisau utk memotong....TETAPI, ADAKAH sahih bnda itu....adakah terdapat DARAH ataupun SUMTHING PROVES yg membuktikan bnda itu btol2 digunakan sebagai pisau?? ...kita hanya di ajar BELIUNG adalah utk memotong daging buruan di zaman PALEOLITIK...tapi, boleh kee cikgu2 kita jawab soalan KALO KITA TANYA ADAKAH BUKTI YG DI KATAKAN MACAM TU...gerenti ternganga mulut cikgu korg...SEBAB SISTEM PELAJARAN kte kat MALAYSIA hanya GIVE N TAKE tanpa di beritahu reason2 nyee....seperti 1 + 1 = 2....itu jee yg di beritahu....tapi, kenapa + tuu ada untuk menggambarkan simbolik TAMBAH....ada sejarah kee di sebalik penggunaan simbol + tuuu...haaa, camna...sapa nak jawab.....mmg korg hebat...salute toink2 punyeee...hahaha

pada pendapat aku, SEJARAHWAN BARAT terpengaruh dengan teori YAHUDI CHARLES DARWIN yg mengatakan manusia ini asalnya daripada BEROK ....bodohkan...cam bangang....so, ciri2 haiwan tuu di COMBINEkan ngan perwatakan MANUSIA jadilaa seperti apa yg di katakan oleh depa suma tuu sbgai manusia yang liar, xda tamadun, hidup kat gua n macam2 lagi...MYBE kita ade tgk UKIRAN kat gua2 tuu yg zaman dulu kala punyee..tp, adakah ukiran itu MENGGAMBARKAN mereka duduk dalam gua dan beperwatakan liar seperti yg di gambarkan....ATAU ianya kerana SENI yg cuba mereka nak tonjolkan disebabkan masa itu tiada kertas ataupun pen....

sebenarnya banyak lagi jawapan yg aku hendak tulis......tetapi cukuplaa sekadar ini kerana aku nak kite sume berfikir kembali apakah kita nih suma SUDAH TERTIPU dengan sentimen BARAT dengan cuba memesongkan fakta sebenar..dan cuba mencari lagi jawapan kepada perkara ini....dan dengan ini kte akan cuba merungkai jawapan satu demi satu persoalan yang selama ini BERSARANG DALAM OTAK ESPECIALLY OTAK AKU......klo ada salah atau silap mengenai apa yg aku katakan ...mnta maaf sebab aku hanya CURIOUS n cuba menganalisis melalui apa yg aku dapat....so, kita akan lebih MERUNGKAI PERSOALAN yg banyak lg UTK EPISOD yg AKAN DATANG

Sejarah Manusia diputar belitkan?

Salam.

Umum mengetahui kewujudan tamadun manusia sejak berjuta tahun dahulu. kita sering dimomokkan bahawa tamadun yang pertama adalah zaman batu. terdapatnya orang zaman batu yang tinggal didalam gua dan ukiran di dinding-dinding gua menjadi bukti. Seterusnya terdapat zaman neolitik, paleolitik dan mesolitik (yang mana satu dtg dulu sy pun tak ingat) dan zaman gelap (renaissance di eropah) dan akhirnya zaman moden. dari zaman yang pertama, teknologi telah berkembang maju sehinggalah ape yang kite ada pada hari ini.


Namun, saya ada beberapa persoalan.

1. jikalau orang zaman batu itu benar (tamadun yang pertama), adakah Nabi Adam itu orang zaman batu selaku baginda adalah manusia pertama didunia ini? Jadi adakah beliau tinggal didalam gua, tidak berpakaian, tidak pandai untuk berkomunikasi dan tidak mempunyai teknologi seperti yang kita biasa dengar mengenai orang zaman batu? (berdasarkan teori evolusi charles darwin)

2. Jika orang zaman batu itu wujud, adakah dinosaur turut sama wujud? kerana setakat ini (setakat yang saya tahu) tidak pernah pula sy dengar Al-Quran menceritakan tentang kewujudan dinosaur. Setakat penciptaan Nabi Adam dan Hawa, mereka mempunyai anak serta anak mereka mengembala kambing. takde la penah dengar mereka bertembung ngan dinosaur dan sebagainya. jadi zaman manakah wujudnya org zaman batu tu?

3. Mengapa kita mengukur sejarah ketamadunan manusia bermula dari zaman batu sehingga zaman moden dan bukannya bermula seawal turunnya Nabi Adam ke bumi sehingga Nabi Muhammad s.a.w? Bukankah Nabi Adam manusia yang pertama (ke orang zaman batu yang pertama?)?

Ada pandangan..?

AceHand posted at 23-2-2011 01:27

Errr...

[quote]Salam.

Umum mengetahui kewujudan tamadun manusia sejak berjuta tahun dahulu. kita sering dimomokk ...
[size=2][color=#999999]KarTell Post at 22/2/2011 08:44[/color] [url=http://forum.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=42857868&ptid=529253][img]http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url][/size][/quote]


[img]http://acehandspectacelar.com/a/ace/AceBar.gif[/img]

Secara asasnya kita akang mula dengang zaman Paleolitik... Pastu zaman Mesolitik... Kemudiang barulah zaman Neolitik... Ada pong zezaman lepas tu adalah bergantong pada perkembangang tamadun sesebuah tempat tu sebab mereka melalui zaman yang tidak sama... Pepe pong aku kurang setuju kalau nak masokkang zaman Renaisance dalam kategori ni sebab zaman tu kira zaman yang dah amat maju walaupong ia dikategorikang zaman gelap...

1. Ada hujah yang mengatakang bahawa Nabi Adam as bukanlah manusia yang pertama dijadikang oleh Tuhan... Ini adalah berdasarkang kepada firman Allah swt...

[i]Ketika Allah berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. [b]AL-BAQARAH: 30[/b][/i]

Dalam ayat tu mengatakang bahawa Tuhan hendak jadikang khalifah di muka bumi... Malaikat seolah kurang bersetuju kerana manusia dikatakang hanya akang membuat bencana dan menumpahkang darah sahaja... Camne malaikat boleh tahu semer ni jika tiada manusia wujud sebelom Adam as...? Wallahualam...


2. Menjadikang Al Qur'an saja sebagai rujukang memang tak cukop sebab kita jugak perlu rujuk hadis untok mendapatkang jawapan... Tapi aku percaya dinasor bebenar wujud... Dan mereka semer wujud sebelom zaman Nabi Adam as wujud dimuka bumi lagi... Lagipong pada zaman dinasor tu gas oksigen tak banyak cam zaman kita hidop sekarang ni... Dipendekkang cerita... Aku sajes bebanyakkanlah rujuk buku sains berkenaang dengang hidupang pada zaman dinasor... Tak pong ko pegi jer lawat Petrosains kat KLCC tu... Berbaloi...


3. Kita terpaksa ukur zaman tu lar sebab bukti penemuang adalah setakat zaman tu saja terawal wujudnya manusia 'bertamadun'... Lain lar kalau para saintis zaman sekarang ni jumpa penemuang yang lebih lama daripada tu... Jumpa makam Nabi Adam as ke haaa... Dalam dunia sains bukti teori saja tidak cukop...

Tiada ulasan: