Jumaat, 30 Ogos 2013

YANG CANTIK ITU AKHLAK...YANG CANTIK ITU SOLEH ATAU SOLEHA...YANG ITU TUTUR KATA YANG MANIS PADA MUHRAM...BUKAN TUTUR KATA MANIS KEPADA ORANG DILARANG OLEH SYARAK

GEMPAR! Proton Saga Aeroback Mula Berada Dipasaran Pada Tahun 1969 Lagi!!!
Posted on Thursday, August 29 @ 23:47:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh Omak Kau


GEMPAR! Mengikut Pengarah Filem Tanda Putera, Proton Saga Aeroback Mula Berada Dipasaran Pada Tahun 1969 Lagi!!!

Dalam satu sedutan dalam filem Tanda Putera arahan Shuaimi Baba, terdapat adanya perarakan dengan membawa spanduk oleh sekumpulan orang dimana sebuah kereta proton saga aeroback turut dirakamkan bersama.

Pergh!! setahu Omak Kau filem Tanda Putera adalah hasil adaptasi tragedi berdarah 13 Mei... Apakah pada tahun itu sudah ada kereta proton saga aeroback ke?



Kereta Proton Saga yang pertama dipasaran ialah pada tahun 1985...Jadi bagaimanakah Pengarah Tanda Putera sudah boleh membuat andaian pada tahun 1969 akan berada dipasaran negara sebuah kereta jenama Proton Saga Aeroback?

Kalau seasas yang jelas dan mudah ini pun Pengarah Filem Tanda Putera sanggup menipu dan memperdayakan para penonton dan rakyat ... cuba bayangkan perkara yang samar-samar yang terdapat dalam filem tersebut.

omakkau.blogspot.com


 Seksi tapi derita
Posted on Thursday, August 29 @ 21:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering



Bukan saja perempuan, sudah semestinya lelaki tidak akan berkelip-kelip mata memandang wanita dengan postur susuk tubuh menggiurkan. Mata terus terpana pada bahagian perut yang dibaluti pakaian ketat tanpa sebarang lemak melimpah dan puncak payu dara pula tampak menonjol.

Sekali pandang mungkin berfikir bertuahnya dia memiliki tubuh sempurna terutama yang bertubuh agak gemuk dan gempal tidak nampak lemak mengeleber. Tetapi bagi yang tahu, wanita itu sebenarnya memakai korset untuk mendapatkan tubuh yang langsing.

Ada wanita yang sanggup berbelanja beribu-ribu ringgit membeli korset yang didakwa mempunyai infra red untuk membakar kalori dan menurunkan berat.


Bagi wanita mahu tampak susuk tubuh sempurna mereka tidak kisah semua itu dan sedia menyarungnya sehari suntuk meskipun terpaksa menanggalkan dan mengenakan semula selepas kencing. Ada wanita yang malas dan menahan saja kencing sehingga mengganggu sistem saraf pundi kencing.

Tidak salah mahu kelihatan ramping, namun soal kesihatan perlu dititikberatkan kerana tidak guna tampil cantik tetapi memudaratkan kesihatan.

Pemakaian korset secara sembarangan, tidak mengikut keperluan, saiz dan keupayaan diri sebenarnya boleh membawa risiko tidak diundang.

Ada pakar mendapati, wanita yang mahu memakai korset untuk kelihatan langsing berisiko tinggi menghidapi Lemah Kawalan Kencing (LUL). Penggunaan korset dikatakan, menekan bahagian bawah perut dan lama-kelamaan ia tidak dapat menahan tekanan berkenaan, selain masalah sukar bernafas, kurang selera makan disebabkan pemakaian korset yang tidak betul.
Kesan korset zaman Victoria

Dalam buku bertajuk Bound to Please: A History of the Victorian Corset, pakar sejarah Leigh Summers dan Mel Davies menyatakan, melalui kajian masing-masing mengenai pemakaian korset, antaranya wanita yang memakai korset ketika itu tidak dapat melakukan sebarang aktiviti fizikal, malahan cepat penat apabila berjalan jauh, menaiki tangga tanpa berhenti untuk berehat.

Kesan lain, rahim jatuh, barah pangkal rahim dan batuk kering.

Pengamal perubatan pada ketika itu tidak mahu mengakuinya dan menganggap, ia sebagai rungutan wanita dan penyakit rahim. Mengapa? Kerana pemakaian korset diterima pakai dalam kalangan wanita kelas pertengahan.

Beberapa kesan kesihatan lain turut dibicarakan, antaranya pemakaian korset yang menekan lantai pelvis bukan saja menyukarkan tumbesaran fetus, tetapi juga sukar hamil disebabkan keadaan fizikal dan frekuensi hubungan kelamin yang rendah akibat kesakitan ketika bersama.

Impak pada organ dalaman

Organ dalaman yang ditekan ke bawah meningkatkan tekanan terhadap rahim apabila bergerak dan duduk, antara sebab keguguran secara semula jadi. Fetus pula kekurangan oksigen akibat daripada aliran darah yang semakin terhad.

Begitu juga otot abdomen mengalami atrophy atau mengecil saiznya akibat korset dan kelemahan otot menyukarkan wanita meneran. Mereka juga sukar dan kurang selera makan mengakibatkan malnutrisi serta berat bayi rendah ketika dilahirkan. Saiz pelvis yang mengecil juga dibimbangi menyukarkan kelahiran kerana bayi tidak dapat melalui ruang pelvis.

Sementara itu, Dr Isaac Abt pada 1923, pernah menyatakan mengenai jumlah kematian ketika lahir berkurang, ia seiring dengan pemakaian korset yang tidak lagi popular selain pembaikan kaedah Caesar.

Kesan pemakaian korset kepada organ dalaman, iaitu ruang paru-paru terbatas untuk mengembang sepenuhnya apabila bernafas dan terpaksa bekerja lebih. Ia akan cepat penat dan letih melampau yang menyukarkannya berfungsi sempurna dan berdegup laju.

Pemakaian korset juga memberi kesan pada kelemahan lantai pelvis, stres dan kegagalan menahan air kencing.

Doktor pada zaman Victoria juga percaya, korset yang dipasang ketat menyebabkan perut tidak dapat mengisar dan menghadamkan makanan dengan sempurna.

Pandangan dunia perubatan

Sementara itu, Pakar Tulang Belakang, Hospital Sungai Buloh, Dr Sallehuddin Abdullah, berkata pemakaian korset sebenarnya lebih digunakan sebagai rawatan kepada pesakit tulang belakang.

Katanya, pemakaian korset bertujuan mengatasi masalah tulang belakang pesakit dan sebahagian daripada fisioterapi. Bagaimanapun, bukan sewenang-wenangnya pesakit disarankan memakai korset, sebaliknya perlu mendapat rundingan dan nasihat daripada doktor serta ahli fisioterapi.

Pesakit tidak boleh memakai korset jika tidak ada susulan daripada nasihat doktor. Jika tidak dipatuhi, ia lama kelamaan akan memberi kesan kepada otot keliling belakang. Daripada rasa selesa pada permulaan pemakaian korset, lama-kelamaan pesakit yang memakai korset dalam jangka masa panjang akan lebih berasa sakit. Sakitnya lebih teruk daripada sebelum memakai korset, katanya.

Pakai kurang enam bulan

Dr Sallehuddin, berkata saranan penggunaan pemakaian korset selalunya bergantung kepada tahap serius penyakit dihidapi.

Kebiasaannya korset disarankan untuk pesakit tulang belakang yang mahu memulakan perjalanan jauh atau melakukan aktiviti luar rumah. Jika pesakit tulang belakang mengalami kes serius mereka hanya menanggalkan ketika tidur manakala pada waktu lain memang disarankan terus memakainya sebagai salah satu kaedah rawatan, katanya.

Beliau menegaskan, pemakaian korset selalunya disarankan tidak lebih daripada enam bulan atau dalam tempoh antara tiga hingga enam bulan.

Saya kurang mendalami masalah lemah kawalan kencing disebabkan memakai korset. Mungkin pakar perubatan aestetik mungkin mempunyai pandangan tersendiri. Cuma dari segi kesihatan, penggunaannya perlu dipantau. Mungkin nampak cantik di luaran, namun dibimbangi memberi kesan dalaman, katanya.

Pakai ikut keperluan saiz

Bak kata pepatah lama, ukur baju di badan sendiri. Pepatah ini mungkin tepat, disarankan kepada pengguna korset terutama wanita. Ini kerana ramai wanita yang mengambil keputusan memakai korset tanpa mendapat runding cara yang tepat.

Memilih korset mengikut saiz badan dan menukar kepada saiz lebih besar atau kecil mengikut perkembangan semasa badan perlu untuk mengelak sebarang risiko penyakit.

Salah pilih saiz korset hanya membuatkan tubuh anda lebih menonjol dan tidak langsing semula jadi. Lebih memalukan, pemakaian korset tanpa saiz betul membuatkan anda kelihatan pelik dan menjadi perhatian.

Kajian menunjukkan, dua daripada tiga wanita memakai pakaian dalam tidak sesuai sejak remaja dan ketika menginjak usia, kecenderungan memilih pakaian pelangsingan juga terus dialami golongan ini.

Pilihan mesti tepat

Pengurus Kanan Pemasaran dan Jualan HerbaLine, Gary Sho, berkata, bagi yang memakai seharian mereka perlu pastikan dapat menjaga kesopanan dan kebersihan selain ingin membentuk badan, gaya fesyen dan kesihatan badan.

Elakkan memilih saiz yang terlalu ketat dan tidak sesuai dengan bentuk tubuh. Kebanyakan wanita mengambil saiz kecil seperti S sedangkan mereka berbadan saiz L. Jadi, perlu mendapatkan rundingan saiz ketika membeli produk korset.

Apabila terlalu ketat, masalah seperti kerap terkucil, sukar bernafas dan kelihatan seksi, katanya ketika ditemui pada majlis fesyen pakaian dalam Silke, baru-baru ini.

Tempoh penggunaannya mesti tepat dan mengikut saranan dan jangan pula terpengaruh hanya kerana harganya.

Harga korset mahal, jadi orang beli hanya sekali walaupun sudah tidak sesuai dengan badan. katanya.


Nor Hatina Shuib
Berita Harian
29 Ogos 2012 

 Muhyiddin Bakal Senasib Ghafar Baba?
Posted on Thursday, August 29 @ 22:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Walaupun belum membuat pengumuman rasmi tentang jawatan yang bakal ditandinginya, tetapi tidak ternampak pula kecenderungan untuk Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin bersedia mencabar Najib bagi jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan parti 19 Oktober depan.

Dengan tempoh pertandingan tidak sampai dua bulan dari sekarang, Muhyiddin nampaknya cukup selesa dengan kedudukannya sebagai Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri. Jika sebelum pilihanraya dulu, kedengaran juga ura-ura daripada para penyokongnya bahawa keputusan PRU 13 akan menentukan gerak langkah dan percaturan Muhyiddin yang seterusnya tetapi kini semua ungkapan itu sudah tidak kedengaran lagi.

Walaupun masih ada yang mengharapkan Muhyiddin akan mencabar Najib berikutan beberapa perkembangan yang menunjukkan Najib masih tidak berubah, ditambah dengan keputusan PRU 13 yang mengesahkan beliau lebih buruk daripada Pak Lah, di sebalik Muhyiddin masih menangguhkan untuk membuat pengumuman tentang jawatan yang bakal ditandinginya, beliau sebenarnya cukup selesa dengan kedudukan dan jawatannya sekarang.

Sekarang bukan saja tidak kedengaran lagi suara-suara daripada para penyokong Muhyiddin mengenai kemungkinan beliau mencabar Najib, malah para pegawai dan jentera politik Muhyiddin juga tidak berbuat apa-apa gerak kerja yang menunjukkan keinginan meningkatkan karier politik boss mereka itu.

Selain Munyiddin tidak mempunyai cukup kekuatan dan rangkaian dalam UMNO untuk menandingi Najib, sebab lain yang menyebabkan terencatnya hasrat Muhyiddin itu ialah kerana sikap dan pendirian bekas Perdana Menteri, Mahathir yang tidak betul-betul jelas memihak kepadanya.

Jika sebelum pilihanraya lalu, Mahathir ada mengeluarkan kenyataan bahawa kedudukan Najib akan tergugat jika gagal memperolehi majoriti dua pertiga, sebaliknya selepas pilihanraya yang menyaksikan bukan saja Najib gagal memperolehi dua pertiga, bahkan lebih teruk daripada keputusan 2008 tetapi pendirisn Mahathir nyata mengejutkan.

Beliau bukan saja menyokong kepimpinan Najib diteruskan, malah menyifatkan tiada pengganti yang sesuai untuk mencabarnya. Ini bukan saja mengecewakan Muhyiiddin dan para penyokongnya tetapi seolah-olah meletakkan Muhyiddin tidaklah lebih baik daripada Najib di mata Mahathir.

Berbanding layanan buruk yang diterima oleh Mahathir di zaman Pak Lah, Najib nyata mengambil pendekatan yang berbeza. Beliau kekal memuja dan menjadikan Mahathir sebagai orang yang paling dihormatinya. Selain menjadikan anak Mahathir iaitu Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah, Najib juga tidak begitu memberi respon terhadap pandangan Mahathir yang berbeza dengan dasar-dasar yang diperkenalkannya.

Najib cuba menjaga hati Mahathir dengan sebaik mungkin dan mengelakkan daripada dilihat bergeser atau berbeza pendapat yang boleh dijadikan modal memperbesarkan itu perbezaan antara kedua mereka.

Sehingga ini ternampak bahawa Najib berjaya menjinakkan Mahathir daripada bermusuh atau dilihat bermusuh dengannya. Dalam masa yang sama, harapan Muhyiddin untuk menjadikan Mahathir sebagai rangsangan untuk beliau mencabar Najib seakan-akan sudah berakhir.

Tanpa sokongan, bantuan dan tolakan daripada Mahathir, Muhyiddin memang diketahui tidak mempunyai keupayaan untuk melonjakkan dirinya lebih tinggi daripada kedudukannya sekarang. Bahkan kejayaannya memenangi jawatan Timbalan Presiden UMNO pada 2009 lalu pun lebih kepada "nasib" semata-mata berikutan pesaing terdekatnya ketika itu, Ali Rustam dibatalkan daripada menyertai pertandingan atas dakwaan salah laku ketika berkempen.

Kini dengan semakin banyak desakan agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan, walaupun Muhyiddin belum membuat pengumuman secara rasmi, adalah dijangkakan beliau akan kekal mempertahankan jawatannya saja sebagai Timbalan Presiden UMNO.

Untuk itu, Muhyiddin akan terus kekal sebagai Timbalan Perdana Menteri dan menjadi pembantu kepada beberapa lagi pendekatan transformasi yang yang bakal diperkenalkan oleh Najib.

Soalnya, apakah masa depan Muhyiddin seterusnya?

Selepas pemilihan UMNO 2013 ini, pemilihan yang seterusnya ialah pada 2016. Tetapi memandangkan pilihanraya umum ke 14 bakal diadakan pada 2017 atau 2018, mengikut amalan biasa pemilihan UMNO akan ditangguhkan bagi memberi laluan pilihanraya umum diadakan dahulu. Ini bermakna pemilihan UMNO hanya akan diadakan selepss pilihanraya umum berakhir.

Berbagai kemungkinan mengenai kedudukan UMNO dan BN dalam pilihanraya ke 14 nanti. Mungkin menang dan mungkin juga kalah. Namun, apa pun keputusan pilihanraya itu nanti, nasib dan perjalanan politik politik Muhyiddin sudah boleh dikira berakhir ketika itu.

Jika BN kalah, sudah tentulah persaraannya hanya setakat Timbalan Perdana Menteri sahaja dan beliau harus berpuas hati dengan pencapaiannya itu.

Tetapi jika UMNO dan BN menang serta terus berkuasa lagi, Muhyiddin ketika itu sudah terlalu tua dan tidak sesuai lagi untuk menjadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri. Dengan usia Muhyiddin lebih tua 4 tahun daripada Najib, lima tahun akan datang usianya sudah mencecah 70 tahun. Kemungkinan untuk menonjolkannya melawan Najib juga tidak sesuai lagi.

Jika pun dalam pilihanraya umum ke 14 nanti, BN menerima keputusan yang lebih buruk daripada 133 kerusi yang dimenanginya pada PRU 13 dan wujud desakan agar kepimpinan baru mengambil alih UMNO, Muhyiddin bukan lagi calon yang sesuai. Eranya ketika itu telah berlalu.

Pemimpin yang mungkin ditonjolkan dan sesuai menerajui UMNO ketika itu ialah Hishammuddin Hussein, Mukhriz Mahathir, Khairy Jamaluddin dan mereka yang seangkatan dengannya. Najib dan Muhyiddin lebih mungkin diminta berundur secara serentak bagi memberi laluan kepada pemimpin yang lebih muda mengambil alih pula.

Namun andainya UMNO dan BN menang dengan lebih baik pada PRU 14 nanti, Najib pastinya akan terus kekal dan tidak ada sesiapa yang berani menggugat kedudukannya. Tetapi dengan kedudukan usia Muhyiddin ketika itu menghampiri 70 tahun manakala Najib baru 65 tahun, pasti akan wujud desakan agar pemimpin yang lebih muda daripada Najib pula menjadi Timbalan Presiden UMNO sebagai persediaan menyediakan pemimpin pelapis untuk UMNO dan negara.

Ketika itu, kedudukan Muhyiddin secara automatik tidak lagi relevan. Sekali lagi nama Hishammuddin, Mukhriz atau KJ mungkin ditonjolkan sebagai gandingan dan bakal pengganti kepada Najib. Muhyiddin ketika itu sama ada harus berundur atau merelakan dirinya dicabar. Jika dicabar, nasib beliau mungkin seperti Ghafar Baba yang kehilangan upaya akibat kemahuan kepada pelapis muda dan akhirnya disingkirkan oleh Anwar Ibrahim pada pemilihan 1993 dulu.

Hakikatnya, sama ada UMNO masih berkuasa atau tidak selepas PRU 14 nanti, era Muhyiddin tetap dianggap sudah berakhir.

Dengan kemungkinan terpaksa berundur atau mengulangi sejarah Ghafar Baba, Muhyiddin juga bakal mengikuti jejak langkah Musa Hitam sebagai seorang lagi pemimpin UMNO dari Johor yang kandas di tengah jalan dalam mengejar pendakian ke Seri Perdana. (SH 29/08/2013)

Shahbudin Husin
http://shahbudindotcom.blogspot.com/


  Wajarkah Konsert Lamb Of God Berlangsung Di Malaysia?
Posted on Thursday, August 29 @ 21:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Lamb of God wallpaper

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) telah menerima maklumat berkaitan dengan sebuah kumpulan muzik berkonsepkan metalcore akan turun ke Malaysia pada 28 September 2013 ini. Mengikut maklumat yang diterima, kumpulan Lamb of God yang berasal daripada Amerika ini akan membuat persembahan sulong mereka di sini dan ia adalah merupakan kumpulan muzik yang membawa muzik keras dan melampau serta merosakkan masyarakat kerana imej kumpulan tersebut yang berlambangkan anti agama.

DPPM merasa sedih kerana Malaysia sudah dijangkiti penyakit hiburan keterlaluan. Dengan imej kumpulan rock tersebut sedemikian rupa, muzik yang ekstrem, lagu yang membawa mesej yang negatif, penganjurannya dibimbangi akan menjerumuskan umat Islam dengan kerosakan akhlak dan aqidah yang lebih parah.

Justeru, DPPM mendesak Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia agar menyatakan pendirian terhadap konsert ini. Sepatutnya Kementerian bertanggungjawab membudayakan masyarakat dengan aktiviti yang membina minda dan berfaedah, bukannya memburukkan lagi keadaan di negara ini. Dalam keadaan anak-anak muda yang hilang arah dan haluannya, kerajaan pula turut menyumbang dengan penganjuran konsert kumpulan rock metal seperti ini. Apa untungnya kepada masyarakat terutama kepada aqidah umat Islam serta pembangunan syakhsiyah umat Islam di negara ini?

DPPM kesal kerana pemimpin negara sanggup merosakkan masyarakat hanya semata-mata mahu memuaskan kehendak segelintir peminat yang gilakan artis-artis tertentu. Tidak cukupkah dengan kumpulan Metallica dan Linkin’ Park yang dianjurkan sebelum ini dan perlukah kesemua kumpulan rock di bawa masuk untuk memenuhi hasrat peminat di negara ini?

DPPM menegaskan sekiranya kerajaan benar-benar membela rakyat, agama dan membina generasi muda di negara ini,  kerajaan perlu bertegas tidak membenarkan artis seumpama ini diberi ruang mengadakan konsert di Malaysia. Tidak ada gunanya memenuhi hasrat segelintir peminat yang gilakan hiburan, sedangkan masyarakat umum di negara ini semakin rosak dan parah dengan penganjurannya. Banyak lagi artis yang sopan, memenuhi citarasa masyarakat Malaysia dan membawa mesej positif boleh di bawa masuk mengadakan konsert di negara ini selain artis-artis liar dan merosakkan.

KHAIRUL FAIZI BIN AHMAD KAMIL
Setiausaha
Dewan Pemuda PAS Malaysia


 Wanita cemas sangka anak kena culik
Posted on Thursday, August 29 @ 21:15:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering



Sungai Buloh: Seorang ibu melalui detik cemas selepas laporan anaknya diculik ketika keluar sekolah di Puncak Alam di sini, jam 11 pagi semalam, tersebar luas menerusi laman sosial Facebook.

Wanita itu cemas apabila gagal menemui anaknya ketika ingin mengambil anaknya di sekolah agama terbabit dan menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali.

Berikutan itu, ibu mangsa membuat laporan polis mendakwa anaknya diculik.


Menurut laporan dalam Facebook itu, mangsa dilihat menunggu ibunya di hadapan sekolah apabila sebuah lori berhenti di hadapan mangsa.


Selepas lori bergerak dari situ, kanak-kanak itu tiada lagi di tempat berkenaan. Beberapa murid yang berada di kawasan itu kemudian dikatakan berjaya mengecam nombor pendaftaran lori berkenaan.

Cari anak seluruh sekolah

Menurut laporan itu lagi, ibu mangsa mencari anaknya di seluruh sekolah agamanya dan Sekolah Kebangsaan Puncak Alam 2 (SKPA 2) berdekatan sebelum membuat laporan polis.
Guru SKPA, Mooraziz Mudakir, berkata beliau yang memuat naikkan laporan kehilangan kanak-kanak itu menerusi Facebooknya selepas melihat ibu mangsa cemas dan tertekan sewaktu beliau disoal siasat polis.

Ibu kanak-kanak itu datang bertemu saya dan menceritakan apa yang berlaku sewaktu saya hendak pulang. Atas rasa tanggungjawab dan prihatin saya memuat naikkan rayuannya supaya orang ramai dapat membantu mencari kanak-kanak terbabit.

Namun ketika polis sedang menyoal siasat ibu mangsa, kanak-kanak itu tiba-tiba muncul bersama abangnya. Saya terus memadamkan entri kehilangannya dan memuat naik entri penemuannya.

Saya tidak menyangka berita ini tersebar begitu pantas ke seluruh negara, kerana itulah saya segera memuat naik entri terbaru menyatakan kanak-kanak itu sudah ditemui, katanya.

Sembunyi di tingkat empat

Menceritakan apa sebenarnya berlaku, Mooraziz berkata, selepas disoal kanak-kanak itu memaklumkan dia bersembunyi di tingkat empat SKPA 2 bersama abangnya selepas diganggu beberapa pelajar lelaki.

Dia cuba menghubungi ibunya menggunakan telefon bimbit pekerja kedai buku sekolah bagi memaklumkan dia ada di SKPA 2 tetapi disebabkan talian tidak jelas, ibunya menyangka anaknya diculik, lebih-lebih lagi selepas usaha mencarinya gagal, katanya.

Sementara itu, jurucakap Ibu Pejabat Polis Sungai Buloh mengesahkan laporan penculikan berkenaan tidak benar.

Sumber : Berita Harian
29 Ogos 2013

 Redalah hujan darah Kaherah - Maszlee Malik
Posted on Thursday, August 29 @ 20:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering



HUJAN darah membasahi bumi Mesir belum menampakkan tanda mahu reda. Selama manakah lagi tragedi ini mahu dibiarkan dunia. Meskipun menjerit memarahi kekejaman rejim tentera Al Sisi, namun nampaknya belum ada benar-benar bersedia untuk ke depan, menarik telinga jeneral yang diangkat oleh Dr Mohammed Mursi itu supaya segera menghentikan pertumpahan darah di Kaherah.

Nampaknya, rakyat Mesir yang tidak bersetuju dengan tindakan tentera menggulingkan pemimpin mereka angkat dalam pilihan raya pertama dilangsungkan secara bersih dan adil selepas tentera di bawah pimpinan Gamal Abdel Nasser merampas kuasa pada 1952, seakan tidak ada pembelanya.

Sinar Harian cuba mendapatkan sudut pandang pakar politik Timur Tengah, Dr Maszlee Malik.



Ternyata apa yang diketengahkan pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam perbualannya bersama Penerbit Eksekutif Sinar Harian, Akmal Eirfan Mohd Fauzi; Ketua Pengarang, Norden Mohamed dan Pengurus Berita, Muhamad Mat Yakim petang kelmarin, sangat mengujakan dan perlu diberi perhatian serius oleh pihak berkenaan. Ikuti bahagian pertama daripada dua bahagian temubual ini.


S : Konflik yang berlaku di Mesir, apakah saudara melihat puncanya kerana kelemahan pentadbiran Mursi sebagaimana yang diuar-uarkan atau semata-mata konspirasi yang didalangi kuasa asing?

Ada dua isu dalam politik Mesir. Pertama sekali kita perlu lihat kronologi. Apa yang berlaku sejak revolusi 25 Januari 2011. Kedua, kita perlu melihat kepada geopolitik Mesir.

Apabila kita melihat kronologi sejak revolusi 25 Januari 2011, buat pertama kali rakyat Mesir diberikan peluang untuk menentukan hidup mereka sendiri. Pertama kali mereka diberikan peluang untuk memilih sendiri presiden dalam pilihan raya yang bersih dan adil. Pertama kali mereka diberikan peluang untuk menikmati pemberdayaan rakyat (citizen empowerment) dalam erti kata sebenar.

Jadi bayangkan, dalam sejarah yang begitu lama usianya, tidak pernah mereka lalui dan ini buat pertama kali mereka diberi peluang sebegitu, sudah tentu akan terdapat proses pembelajaran atau learning curve, turun dan jatuh. Itu yang kita kena letak dalam kepala!

Kedua, walaupun revolusi 25 Januari telah berjaya menurunkan Mubarak sebagai kepala, tetapi badan dan ekornya masih tinggal. Tentera masih berpihak kepada Mubarak.

Pihak keselamatan yang telah dimatikan (fungsi sebenar) terutama Special Branch, ditukarkan peranan daripada menjaga kemaslahatan rejim Mubarak kepada menjaga keselamatan rakyat, tetapi mereka masih lagi berpihak kepada Mubarak. Mereka masih tidak boleh mencapai perkara itu. Selama ini mereka bertugas menjadi apparatus kepada kerajaan, sekarang ditukarkan untuk menjaga keselamatan rakyat.

Daripada hamba kepada diktator (Mubarak) ditukar berkhidmat kepada rakyat. Ini yang mereka tidak boleh nak adapt.

Begitu juga dengan tentera. Tentera lagi parah. Selama ini, Mubarak adalah tentera, orang kiri kanan dia semua tentera dan mereka mengawasi ekonomi. Apabila berlaku transisi, lapisan tektonik berubah.

Berlaku juga perubahan paradigma. Selama ini semua, ekonomi, rakyat dan sebagainya serve pada interest dia (Mubarak), memberikan mashalat kepada mereka (orang di sekeliling Mubarak), tetapi selepas itu, apabila berlaku perubahan, mereka pula yang sebaliknya terpaksa berkhidmat untuk rakyat.

Lebih menarik lagi, rakyat akhirnya berjaya diberikan peluang (untuk membuat keputusan sendiri) setelah tentera berkuasa penuh dalam tempoh yang sangat lama sejak 1952 selepas rampasan kuasa. Pada tahun 1954, ketua tentera, Gamal Abdel Nasser naik sebagai presiden dan memulakan pemerintahan tentera secara keseluruhan.

Media dan ekonomi yang merupakan dua institusi utama dalam negara yang dikawal oleh tentera. Tentera telah mencorakkan perjalanan politik Mesir mengikut maslahat mereka.

Kerana itu, kita lihat dalam laporan Washington Post dan berbagai tulisan lagi yang ditulis oleh pakar-pakar yang mengkaji ekonomi Mesir, mereka (tentera) menguasai lebih 40 peratus ekonomi Mesir sebagai institusi. Itu institusi, kalau sebagai individu, lagilah banyak.

Satu lagi, media. Media selama ini berkhidmat kepada rejim. Mereka terikat apabila terikat kepada rejim. Editor, CEO, pemilik, orang yang pegang syer semua ini, mereka adalah orang rejim lama dan mereka masih ada lagi.
Justeru, adakah benar apa yang berlaku pada 25 Januari 2011 itu boleh dianggap satu revolusi yang lengkap. Ia sebenarnya tidak!

Senarionya, sejak tahun 1952 hingga 2011 dan 2013, Ikhwanul Muslimin digambarkan oleh media sebagai pengganas, jahat, ekstrem dan sebagainya mengikut label Amerika Syarikat.

Bagi yang hanya mengikuti cerita Ikhwanul Muslimin menerusi media, mereka akan percaya. Tapi bagi mereka yang mengenali Ikhwanul Muslimin, tahu Ikhwan sebagai satu badan kebajikan yang bergerak memberikan bantuan kepada anak yatim, orang miskin, orang tua dan sebagainya selain Ikhwan ada hospital mereka sendiri, mereka ini yang dapat personal touch daripada Ikhwan, mereka tidak boleh terima tuduhan seperti itu, mereka tidak percaya kerana mereka tahu Ikhwan bukan seperti yang digambarkan oleh media pro rejim.

Selepas revolusi 25 Januari, apa yang berlaku apabila mereka diberi peluang untuk memilih buat pertama kali, mereka ada kesedaran untuk buat pilihan. Jadi, di sini wujud dua kelompok. Satu kelompok yang mengenali Ikhwan secara dekat menerusi program-program kebajikan yang mereka buat sejak sekian lama manakala yang satu lagi, yang pemikiran mereka telah terdedah dan dibentuk persepsi mereka oleh laporan media Mesir yang pro Mubarak selama ini.

Selepas 25 Januari 2011, apabila dilangsungkan pilihan raya Parlimen, ketiga-tiga pusingan dimenangi oleh Ikhwan dengan majoriti hampir 50 peratus. Demikian juga kelompok Islamist lain termasuk Salafi yang menang antara 20 hingga 25 peratus.

Pada pilihan raya presiden pada 2012, Mursi menang 52 peratus. Sangat besar dan di Mesir, mereka menentukan keputusan pilihan raya presiden menerusi undi popular. Dalam keadaan ini, kita dapat lihat keadaan polarisasi rakyat semakin jelas di Mesir, antara dua kumpulan.

Apa yang berlaku? Seperti yang saya katakan tadi, demokrasi masih baru di Mesir. Rakyat masih baru dengan demokrasi. Sepatutnya mereka dididik bahawa apabila diberikan peluang untuk memilih lima tahun sekali, apa tujuannya? Itu yang mereka kena faham dan manfaatkan dengan sebaik-baiknya. Demokrasi bukanlah satu agama untuk kita anuti tetapi demokrasi adalah satu mekanisme untuk menguruskan perbezaan.


Semua orang berbeza sama ada berbeza dalam pandangan, ideologi, politik, agama dan pendekatan. Kerana itu, perlu ada satu mekanisme untuk memutuskan persetujuan. Kalau kita tidak ada satu mekanisme untuk semua bersetuju, kacau.

Mekanisme hanya ada dua, satu pemerintahan diktator. Ya, diktator boleh menyatukan tetapi menyatukan dalam keadaan besi dan rotan atau dalam erti kata lain, pemerintahan kuku besi. Tetapi perkara itu tidak genuine. Ini kerana hak rakyat akan dicabuli, tiada kebebasan dan akhirnya akan ada kumpulan yang akan memonopoli kuasa dan ekonomi. Ia tidak boleh pakai kerana bertentangan dengan norma manusia dan Islam serta peradaban mutakhir manusia.

Ada solusi kedua dalam mekanisme iaitu demokrasi yang sudah tersusun. Sejarah manusia yang panjang ini telah menghasilkan demokrasi setelah kita penat berperang kerana agama, kerana bangsa dan berebut kuasa. Akhirnya demokrasi dihasilkan untuk mengelak pertumpahan darah dalam politik.

Tetapi atas nama demokrasi, semua pihak harus bersetuju. Maksudnya kita pergi ke ballot box lima tahun sekali dan bersetuju dengan keputusan itu. Tidak semestinya yang berkuasa hari ini akan terus berkuasa. Jika tidak berpuas hati, dalam sistem demokrasi ada rule of law, ada kedaulatan udang-undang, ada check and balance, ada peranan pembangkang, ada civil society. Jadi perkara ini perlu berlaku. Ada juga peranan media.

Jadi semua akan memainkan peranan dalam masa lima tahun itu. Rakyat akan diberdayakan dan akhirnya buat pusingan yang baru. Itulah demokrasi dan kita harus bersetuju.

Di Mesir, perkara ini tidak berlaku. Baru naik setahun, sudah dijatuhkan. Persoalannya kenapa? Kembali kepada persoalan asas, Mubarak sudah tiada, tetapi ‘badan dan ekornya’ masih ada.

Satu persoalan lagi, bagaimana pula dengan dengan kumpulan liberal, April 6 Youth Movement? Mereka tidak berpihak kepada tentera ataupun rejim Mubarak. Mereka juga main peranan dalam revolusi 25 Januari. Bagaimana
mereka juga boleh melawan Mursi? Jawapannya mereka tidak menang pilihan raya dan tidak menghormati pilihan raya yang adil dan bersih. Itulah yang sedihnya!


S : Berdasarkan kenyataan Prof Mohamed Selim (profesor sains politik Universiti Kaherah), rakyat memilih Mursi dalam pilihan raya tetapi apabila sudah menang, yang memerintah bukan Mursi sebaliknya Ikhwan yang dikatakan cuba hendak memerintah Mesir ikut model mereka sendiri. Itu yang tidak boleh diterima oleh rakyat?

Ini hujah yang lazim digunakan media di Mesir dan cuba digambarkan oleh golongan yang Tamarood untuk jatuhkan Mursi. Mursi dituduh tidak berkuasa sebaliknya yang berkuasa adalah Ikhwan.

S : Dari sudut mana boleh dikatakan begitu?

Jika dari sudut membuat keputusan, Mursi buat keputusan bersama Majlis Penasihat Presiden. Dalam majlis ini, hanya seorang anggotan Ikhwan iaitu Wael Haddad. Wael Haddah jadi penasihat presiden bagi hubungan antarabangsa. Tetapi yang ramai dalam Majlis Presiden bukan daripada Ikhwan.

Mereka terdiri daripada wakil Kristian Koptik, wanita, teknokrat, Salafi dan kumpulan-kumpulan lain yang terlibat secara langsung dalam proses membuat keputusan oleh Presiden Mursi. Malah Mursi sewaktu awal kemenangannya dulu pernah mempelawa El Bardaie, pesaingnya dalam pilihan raya yang tewas untuk dilantik ke jawatan Timbalan Presiden Mesir. Mursi juga mempelawa pesaing-pesaingnya yang lain tetapi mereka menolak dan kemudian menuduh beliau bolot kuasa.

Mursi memang seorang yang sangat teliti. Beliau tidak pun tawarkan jawatan kepada bekas anggota Ikhwan yang keluar meninggalkan pergerakan seperti Abdul Muin Abdul Futuh walaupun Abdul Muin kawan lamanya dalam Ikhwan. Mursi juga tidak lantik anggota Ikhwan melainkan Wael Haddah seorang saja. Jadi apa asas untuk kata Mursi melebihkan orang Ikhwan, apa lagi dikuasai Ikhwan dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai Presiden Mesir?

Perdana Menteri, Hisham Kandil, pun bukan orang Ikhwan. Hisham seorang teknokrat yang tidak pernah ada sejarah bersama Ikhwan.

Dalam Kabinet pun hanya ada empat saja wakil Ikhwan, itu pun mereka diberikan kementerian yang tidak strategik dari segi politik atau sebarang usaha memonopoli kuasa.

Satu perkara yang sudah terang lagi bersuluh, Mursi tidak melantik orang Ikhwan untuk menjaga Kementerian Pertahanan. Abdel Fattah Al Sisi yang beliau lantik, kemudian menggulingkannya sudah tentu bukan orang Mursi.

S : Apa yang akan berlaku selepas ini?

Pada awal berlaku, ada empat senario. Senario pertama yang Ikhwan hendak iaitu senario ‘Venuzeula’, kudeta, mass movemnet then the next day, Ikhwan naik semula.

Itu yang mereka gambarkan dan itu yang mereka pergi ke Dataran Rabaah Adayiwah. Malangnya mereka tidak sediakan pelan B.

Saya pernah kata kepada seorang ahli Ikhwan Mesir yang saya temui dalam satu forum bahawa itu tidak akan berlaku, tetapi dia tetap kata akan berlaku. Katanya, kalau itu terjadi, dia akan hubungi saya.

Saya berani kata begitu kerana saya tahu Ikhwan sedang berurusan dengan monsters.

Masalah orang Ikhwan, mereka rata-ratanya pendakwah. Apabila masuk politik, mereka bawa sikap pendakwah. Tetapi dalam politik tidak boleh, perlu ada penyesuaian sebab dalam politik, kita berurusan dengan monsters.

Orang Ikhwan mereka ingat semua orang baik macam mereka. In Egypt, even worst you are dealing with devil. Mereka (Ikhwan) jenis manusia yang selalu bersangka baik. Kalau jahat pun bagi mereka, jahat sikit-sikit saja, bukan jahat betul-betul. Itu yang silap. Tapi orang ini, jahat mereka tiada dalam kamus kejahatan. Ikhwan terlupa tentang itu.

Walaupun 80 tahun berpengalaman, Ikhwan tidak belajar. Ini kritik saya kepada Ikhwan. Sepatutnya mereka (Ikhwan) ambil waktu dulu untuk bina kredibiliti sebelum all out dalam politik, sebelum memerintah.

Sebab itu saya konsisten untuk mengatakan bahawa Ikhwan akan hadapi masalah jika terus masuk politik, masuk pilihan raya. Dulu saya pernah menulis kritik saya apabila Ikhwan masuk politik.

Mereka tak sepatutnya bertanding pilihan raya presiden. Mereka masih belum bersedia dalam erti kata sebenarnya! Ikhwan sebenarnya layak untuk memerintah tetapi mereka terlalu bersangka baik sesama manusia. Itu kelemahan mereka.

Apa pun masalah Ikhwan, itu bukan justifikasi untuk tentera melakukan kudeta dan bukan alasan untuk tentera membunuh rakyat jelata dan sewenang-wenangnya memfitnah Ikhwan sebagai pengganas.

Senario kedua, Algeria. Ini yang tentera nak wujudkan, perang saudara yang akhirnya akan mendorong Ikhwan angkat senjata.

Ini juga tidak akan berlaku kerana Ikhwan tidak akan angkat senjata. Ikhwan apabila ditekan seperti ini, bukan kali pertama bagi mereka. Ini sekadar mengulangi skrip zaman Gamal Abdel Nasser.

Sebab itu Jihad Al Haddad, jurucakap Ikhwan pernah kata, apabila tentera menekan Ikhwan, haramkan Ikhwan, mereka sebenarnya meletakkan Ikhwan kembali di zon selesa. Sudah 60 tahun mereka berada dalam zon selesa. Ikhwan keluar dari zon selesa apabila mereka masuk politik.

Sekarang mereka dihantar semula ke zon selesa dan mereka mengembalikan semula kekuatan mereka.

Selepas ini, Ikhwan akan naik semula dengan lebih kuat. Ini yang akan berlaku dan Ikhwan tidak akan angkat senjata sebagaimana yang diingini oleh tentera.

Biar beribu pun orang-orangnya mati dibunuh, Ikhwan tidak akan angkat senjata dan akan terus bergerak atas dasar keamanan.

Pendekatan Ikhwan kita boleh kaitkan dengan pergerakan politik Gandhi Satyagraha yang anti peperangan dan anti keganasan sebaliknya mereka bergerak dengan penuh kasih sayang sesama manusia atau kalau di Amerika Syarikat, pendekatan Ikhwan mungkin seperti apa yang dilakukan oleh Gene Sharpe yang juga mengambil inspirasi Gandhi Satyagraha. Bagi saya, inilah Satyagraha Ikhwanic Style. Algeria tak akan berlaku!

Yang ketiga model Turki. Kalau kita lihat, Necmettin Erbakan (Perdana Menteri Turki yang digulingkan tentera) pernah jatuh.

Sebenarnya itu kali ketiga tentera jatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya. Sebelum itu, sudah dua kali kudeta berlaku. Jika ini model yang Ikhwan nak belajar oklah. Lawan tetap lawan. Dan selepas ini, akan berlaku lagi.

Cuma Ikhwan dianggap berbeza dengan kumpulan Miligoroush. Miligoroush adalah jamaah dakwah yang langsung tidak terlibat dalam politik. Tetapi orang Miligoroush atau Milis yang minat politik seperti Erbakan, mereka boleh masuk politik.

Jadi mereka buat parti Refah. Apabila Refah diharamkan, Erbakan tubuhkan parti Fazilet, Ini tidak berlaku pada Ikhwan yang mana mereka sendiri keliru.

Ikhwan nak kekal jadi jamaah tetapi pada masa sama, mereka juga mahu berpolitik. Itu tidak boleh kerana untuk berpolitik, perlu ada political will. Khwan sepatutnya hanya hantar orangnya masuk politik dan biarkan mereka berdikari. Dengan itu, mereka masih boleh terus bebas menjalankan kerja dakwah.

Yang keempat, model Lubnan. Kalau kita ingat, Lubnan pernah berperang saudara selama 16 tahun.

Perang ini ditamatkan dengan Perjanjian Taba pada 1995 yang pengantaranya adalah Arab Saudi. Saudi sebagai pengantara telah meletakkan Rafik Hariri sebagai pemimpin baru Lubnan.

Rafik Hariri orang Saudi. Sungguh pun begitu, perjanjian itu tetap berjaya kerana semua pihak bersetuju untuk ke meja rundingan.

Tapi di Mesir, perkara macam ini tak boleh berlaku dan tak mungkin berlaku. Ini kerana di Mesir, tentera sangat berkuasa dan mereka tidak akan bersetuju untuk mengurangkan kuasa mereka.

Itu masalah utama! Sekarang, kita tunggu model yang keempat. Saya pun tak tahu negara mana yang boleh jadi model keempat untuk mendamaikan pihak-pihak yang bertelagah di Mesir.

Kalau mengikut model yang keempat, syarat utama perdamaian ialah pengantaranya mesti jujur. Saudi sudah terbukti bukan pengantara yang jujur, UAE pun bukan. Qatar mungkin jujur tetapi tentera tidak
mahu Qatar terlibat, Tamarood pun tolak.

S : Malaysia?

Ya! Malaysia boleh cuma isunya, dasar luar Malaysia sekarang tidak kuat. Kita faham polisi Malaysia untuk tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara lain tetapi dalam keadaan tertentu, kita masih juga perlu main peranan terutama apabila melibatkan negara-negara Islam.

Malangnya Kementerian Luar kita sekarang tidak proaktif, tidak dinamik. Dalam konteks ini, Turki ada kekuatan dasar luar. Menteri Luar Turki, Ahmet Davotuglu mempunyai framework, mempunyai big picture dalam polisi negaranya tetapi malangnya kita tidak ada kekuatan itu walaupun kita ada potensi untuk membantu Mesir dalam perkara ini.

Dalam hal ini, Tun Dr Mahathir kita lihat sebagai seorang negarawan yang dihormati perlu main peranan sebagai seorang pengantara yang ikhlas dan dikenali di seluruh dunia atas usahanya untuk perdamaian selama ini. Tun juga tidak ada kepentingan malah Tun bukan seorang yang pro Ikhwan.

Selama ini pun dia agak sinis terhadap Ikhwan tetapi dia dipercayai oleh Ikhwan. Dan kita juga tahu Tun tidak ada kepentingan dengan pemimpin tentera Mesir.

Dia juga dihormati oleh mereka. Untuk tujuan ini, Tun jika bersendirian tidak boleh. Jadi saya fikir, Indonesia perlu dilibatkan.

Seeloknya Turki tetapi sekarang tidak boleh main peranan dalam konflik di Mesir kerana negara itu amat berpihak kepada Mursi. Jadi mereka tidak dipercayai oleh rejim Al Sisi. EU (Kesatuan Eropah) ada kemungkinan boleh main peranan ini.

Dalam hal ini, saya melihat usaha Tun boleh digerakkan melalui yayasannya, Perdana Global Peace Foundation (PGPF).

S : Bagaimana pula saudara boleh mengatakan bahawa Mursi ketika jadi Presiden Mesir telah mengambil model ekonomi Malaysia atau khususnya Tun Mahathir untuk dicontohi?

Polisi ekonomi Mesir ketika bawah pentadbiran Mursi adalah pandang ke Timur dan pandang ke Selatan, sebagaimana yang saya nyatakan tadi adalah mirip apa yang dilakukan oleh Tun Dr Mahathir selepas dilantik perdana
menteri.

Ketika itu, Mursi ada menyebut bahawa model yang mahu dicontohinya adalah Turki dan Malaysia. Atas dasar itulah, Ikhwan pernah mengundang Tun melalui kedutaan kita untuk ke Kaherah sebagai penasihat Projek An Nahda yang dibangunkan oleh Kerajaan Mesir pada Mei lepas.

Tun sudah jumpa Mursi, sudah jumpa Ikhwan. Ketika di sana Tun juga turut menyampaikan ceramah dalam satu program International Renaissance Experience: The Malaysia Case dengan ahli-ahli ekonomi Mesir pada 21 Mei 2013.


Sumber : Sinar Harian
29 Ogos 2013


Tiada ulasan: