Khamis, 22 Ogos 2013

JANGAN SESAL KEMUDIAN...DAH TAK BERGUNA

Indeks komposit jatuh, jejas rakyat pendapatan rendah

Anis Nazri, 23 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Indeks komposit FTSE Bursa Malaysia (FBM KLCI) yang mengalami kejatuhan 32.94 mata atau 1.85 peratus, baru-baru ini dijangka akan memberi kesan penurunan kepada nilai mata wang negara.

Biarpun, terdapat beberapa pihak yang beranggapan perkara itu turut dialami pasaran serantau lain, kekhuatiran mengenainya perlu dilihat kerana ia akan memberi kesan kepada golongan berpendapatan rendah.

Pengarah Penyelidikan PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad, menegaskan golongan berpendapatan rendah ini akan menghadapi kesan langsung sekiranya nilai mata wang negara mengalami penurunan.

"Berlatarbelakangkan Malaysia yang terbeban dengan hutang yang tinggi, seperti hutang korporat, hutang KDNK dan juga hutang isi rumah, maka Malaysia terdedah dengan ciri-ciri yang membolehkan berlakunya penurunan nilai mata wang," kata beliau pada satu sidang media, di Pusat Media PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Jelas beliau lagi, apabila negara berdepan dengan penurunan nilai mata wang, ia tidak mampu berdepan dengan keyakinan pelabur, dan tidak mampu meningkatkan kadar faedah.

"Sekiranya kerajaan ingin meningkatkan semula kadar faedah, orang yang berhutang tadi seperti hutang isi rumah akan menghadapi bebanan yang lebih tinggi kerana terpaksa membayar faedah yang lebih tinggi," jelas beliau.

Sehubungan itu, tegas Dzulkefly, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dinasihatkan melakukan tindakan segera bagi memperkukuhkan nilai mata wang dari terus menjunam.

Antara langkah segera yang boleh dilakukan, saran Dzulkefly, kerajaan boleh menjual semula mata wang asing agar dapat memberi dokongan kepada mata wang negara.

Kerajaan juga, tegas Dzulkefly, digesa segera mengadakan komunikasi dengan kelompok pelabur, agensi penarafan dan penganalisis ekonomi supaya mereka dapat memahami apa langkah kerajaan dalam memastikan pertumbuhan ekonomi negara terjamin.

Malaysia, tambah Dzulkefly mempunyai ciri-ciri negara yang mengalami nilai mata wang bermasalah apabila berhadapan dengan defisit fiskal yng dikatakan perbelanjaan melebihi pendapatan, mengalami pertumbuhan yng menguncup, selain mempunyai pegangan bon asing yang tinggi.

Kes Altantuya dan jenama ‘Endless Possibilities’

Harakahdaily, 23 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Tiga peristiwa sejak bulan lalu menjadi tanda pelancaran yang hebat bagi jenama baru Endless Possibilities yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menggantikan slogan 1Malaysia yang tidak bermaya.

Pertama, kata Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang Endless Possibilites membuka lembaran baru apabila Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah memaksa DAP untuk mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat bagi mengelakkan pendaftaran parti itu daripada dibatalkan.

“Walaupun ROS tidak mampu memberikan sebarang sebab mengapa ia ‘tidak berpuas hati’ dengan pemilihan parti DAP yang diadakan pada bulan Disember tahun lalu,” katanya dalam satu kenyataan.

Kedua, kata Ketua Parlimen DAP itu lagi, Endless Possibilities telah memulakan satu era baru dengan meluluskan tayangan filem Tanda Putera di pawagam seluruh negara pada 29 Ogos.

Katanya, filem itu mengandungi babak yang menunjukkan seorang pemuda Cina kencing di depan kediaman rasmi Menteri Besar Selangor sehingga merangsang kejadian rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Tambahnya, tiada fakta sejarah, sama ada dalam bentuk gambar mahu pun dokumen lain, termasuk Kertas Putih yang dikeluarkan oleh Majlis Gerakan Negara pada 9 Oktober 1969 yang berjudul ‘Tragedi 13 Mei’ dan buku Tunku Abdul Rahman May 13–Before & After, menunjukkan bahawa peristiwa kencing itu benar-benar berlaku dan bukannya satu pembohongan yang keji dan menghasut dalam sebuah masyarakat berbilang kaum.

Lim berkata, jika babak itu adalah rekaan dan khayalan sekali pun, untuk memaparkannya dalam sebuah filem yang dibiayai oleh agensi kerajaan adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab kerana ia dapat merangsang kecurigaan, pecah-belah, dan kebencian antara kaum.

Tindakan itu, ujarnya memudaratkan usaha pembinaan bangsa, khususnya ketika negara ini sedang bersiap untuk menyambut Hari Kemerdekaan ke-56.

Hari ini, katanya jenama Endless Possibilities Najib dibawa ke tahap lebih rendah apabila tiga hakim Mahkamah Rayuan sebulat suara membebaskan pegawai Unit Tindakan Khas Inspektor Azilah Hadri dan Korporal Sirul Azhar Umar daripada tuduhan membunuh penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu.

“Rakyat Malaysia tertanya-tanya apakah tiga peristiwa ini adalah maksud contoh bagi slogan baru Endless Possibilities yang menggantikan slogan 1Malaysia.

TG Nik Aziz makin pulih, bersemangat isu Mesir

Aslani M, 23 Ogs 2013
KOTA BHARU: Keadaan kesihatan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kini semakin pulih dan dijangka keluar wad di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian, Ahad ini.

Malah beliau melayan tetamu yang datang melawatnya dan bertanya khabar mengenai pergolakan yang berlaku di Mesir sekarang.

Tengah hari tadi beliau dikunjungi Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Zulkifli Mamat.

“Tok Guru pun berhajat hendak pergi menunaikan solat Jumaat tadi memandangkan keadaan kesihatannya semakin baik sekarang, namun doktor menasihatkan lebih banyak berehat.

“Esok juga beliau ada jemputan daripada kerajaan Selangor namun memohon maaf tidak sempat hadir kerana keadaan kesihatan belum pulih sepenuhnya,” kata pegawai khasnya, Wan Zulkefli Wan Muhammad.

Mantan menteri besar itu dimasukkan ke wad pada Ahad lepas selepas menghadapi masalah berkaitan perutnya.

Penyakit itu sudah lama dialami dan sering kali mendapat rawatan. Bagaimanapun ia tidak ada kaitan masalah jantung.

Wan Zulkefli berkata,  disebabkan doktor mahu melihat kesesuaian ubat baru menyebabkan Tok Guru Nik Aziz ditahan di wad lebih lama berbanding sebelum ini.

“Beliau juga kelihatan bertenaga sekarang boleh berjalan di sekitar wadnya. Tok Guru nampak bersemangat bercakap mengenai konflik yang berlaku di Mesir sekarang,” ujarnya di sini.

Sejak dirawat di HUSM Ahad lalu beliau dikunjungi pelbagai pihak termasuk Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakub, anggota-anggota Exco  kerajaan negeri, wakil-wakil rakyat dan pegawai kerajaan.

Rakyat Bangladesh didahulukan, pekerja Bangla diutamakan

Truper Malaya,
Langkah kerajaan ingin membawa masuk 1.4 juta pekerja Bangladesh adalah amat dikesali. Sudah banyak kali kerajaan tunduk kepada majikan dan pihak lain berkepentingan. Sering kali juga kerajaan memberi berita gembira kepada menteri dari Bangladesh yang datang melawat.

Adakah kita sebegitu lemah hingga mudah tunduk kepada desakan negara Bangladesh yang sememangnya ingin seberapa ramai rakyat mereka meraih faedah ekonomi di sini?

Sebelum ini kerajaan meringankan pelaksanaan skim gaji minimum walaupun tujuan asalnya ialah menggalakkan majikan mengambil pekerja tempatan. 1.4 juta pekerja asing baru adalah satu jumlah yang sangat besar menyamai jumlah seluruh kakitangan awam di Malaysia.

Bilangan 1.4 juta ini pekerja baru ini jika ditambah dengan jumlah hampir 2 juta pekerja asing sah dan 1 juta pekerja asing yang bekerja secara haram sudah melebihi angka 4 juta orang.

Berapa juta agaknya peluang pekerjaan baru yang dapat diwujudkan dalam setahun? Jika 1.4 juta pekerja Bangladesh dibawa masuk dan dibenarkan bekerja di sektor perindustrian dan perkhidmatan maka apa akan jadi kepada anak-anak tempatan yang tidak mempunyai kelulusan tinggi.

Mengapa pekerja Bangladesh sentiasa menjadi 'anak emas' kerajaan Malaysia?

Zaman Tun Dr Mahathir pekerja Bangladesh tidak pula dibenarkan bekerja di mana mereka suka. Zaman Tun Abdullah Badawi pengambilan pekerja asing Bangladesh telah dibekukan. Tapi di zaman kerajaan yang sentiasa mendahulukan rakyat ini bukan sahaja membenarkan pengambilan semula tetapi meningkatkan jumlahnya secara ketara.

Tidak cukupkan masalah yang timbul apabila jumlah warga Bangladesh ini menjadi majoriti di sesuatu kawasan?

Lihat sendiri Chinatown di Petaling Street pun boleh bertukar menjadi BanglaTown. Sekarang ini warga Bangladesh sudah ramai yang berniaga dan bekerja sendiri.

Malah ramai yang ada taraf penduduk tetap dan dapat berkahwin dengan wanita tempatan dengan mengenepikan peraturan yang melarang pekerja asing berkahwin dengan rakyat tempatan jika tidak mahu permit kerja dibatalkan. Itu belum dikira lagi kes-kes maksiat seperti zina dan khalwat yang melibatkan lelaki Bangladesh dan perempuan Melayu.

Apakah kerajaan nak merosakkan lagi akhlak perempuan Melayu yang mudah tergoda dengan pujuk rayu lelaki asing?

Rakyat Bangladesh ramai yang terlibat dengan kes culik rakan senegara demi mendapat wang. Fikrkanlah jika mereka sanggup mengkhianati rakyat senegara demi duit apa yang mereka boleh lakukan kepada rakyat kita.

Jumlah warga Bangladesh di Malaysia sangat ramai dan bekerja di hampir semua sektor kecuali sektor awam. Paling menyedihkan kerja peringkat penyeliaan dan memerlukan sijil juga diberi kepada mereka. Itu belum lagi yang curi-curi menjadi pemandu teksi dan pengawal keselamatan sekaligus melanggar peraturan. Pihak berkuasa cepat menangkap rakyat sendiri yang melakukan kesalahan tetapi sering terlepas pandang kesalahan warga asing ini.

Pengambilan terlalu ramai pekerja asing akan menyebabkan generasi muda yang tiada kelulusan tinggi hanyut dengan pelbagai masalah sosial akibat tiada pekerjaan tetap. Masih ramai anak-anak Melayu, Cina, India , Orang Asli, Sabah dan Sarawak yang mengganggur dan perlu pembelaan kerajaan.

Mengapa Najib lewat atau enggan bertindak?

Dr Dzulkefly Ahmad, 23 Ogs 2013
Benar bahawa Presiden Barack Obama dijadualkan akan membuat lawatan ke Malaysia untuk bersama di ‘Fourth Global Entrepreneurship Conference’ setelah selesai sidang Kemuncak Asean di Brunei, pada bulan 11 Oktober ini.

Benar, inilah kali pertama selepas 47 tahun, seorang Presiden Amerika Syarikat bakal membuat kunjungan ke Negara ini. Kali terakhir seorang Presiden Amerika membuat kunjungan ke Malaysia adalah pada tahun 1966 yakni Presiden Lyndon Johnson.

Tentunya lawatan ini menjanjikan pelbagai ruang keemasan bagi Perdana Menteri Najib Tun Razak menjalinkan hubungan lebih baik dengan Negara kuasa dunia unipolar itu. Paling mutakhir yang menjadi agenda utama pastinya berkisar di sekitar Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik atau TPPA.

Pentadbiran Najib sangat berhajat untuk mengambil kesempatan lawatan ini bagi memperbaikki pelbagai hubungan dengan ekonomi terbesar dunia ini meskipun Amerika tidak bebas dari kemelut ekonomi serta krisis kewangannya sendiri.

Sementara adalah cukup menasabah segala yang dihajatkan oleh Najib dan Umno serta kerajaan Barisan Nasional akan kunjungan Presiden Obama, seluruh Ummat Islam di Negara khasnya dan rakyat Malaysia amnya, masih bingung dan pelik memikirkan mengapa Malaysia sehingga kini tidak lagi langsung menyuarakan kecaman terhadap pergolakan besar yang sedang berlaku di Mesir.

Sangat mengaibkan negara kita, Malaysia, yang mendapat pelbagai jolokan Negara Ummat Islam terbaik di dunia Islam ini, diam seribu bahasa terhadap mereka yang melakukan kekejaman melampau yang sedang disaksikan dunia seluruhnya.

Najib dan kerajaan Umno-BN mesti mengambil kira akan hancur luluh dan pilunya hati Ummat Islam di Negara ini, ketika kerajaan ini lewat mewakili suara hati nurani mereka menyaksikan ribuan saudara seIslam mereka dibunuh dan diperlakukan ke paras kekejaman yang tidak berperikemanusiaan bukan sahaja di Dataran Raba’ah, Nahdah, di Masjid Al-Fatah, Ramsis dan terkini di bunuh dalam tahanan.

Sementara Ummat dan rakyat seluruhnya boleh memahami kepentingan kunjungan Presiden Obama, namum ummat Islam dan rakyat di Malaysia mahukan paling tidaknya kerajaan Malaysia rakamkan segera kecaman dan bantahan tegas Negara ini terhadap pembunuhan rakyat Mesir secara kejam itu.

Tidak dapat tidak wujud semacam tanggapan rakyat bahawa kerajaan Malaysia takut menyatakan kecaman kerana takut bertentangan dengan pendirian Amerika Syarikat yang selesa dengan sikap ‘berkecuali’. Ataukah kita takut kehilangan ‘goodwill’ dalam perhubungan dengan Amerika atau atas perhitungan risiko politik dan ekonomi yang mungkin terjejas dalam hal perjanjian TPPA, meletakkan kerajaan Najib Umno-BN juga bertindak ‘berkecuali’ serta enggan mengutuk penggulingan sebuah kerajaan demokratik melalui satu rampasan kuasa tentera atau ‘military coup detat’. Mengutuk pembunuhan dengan tidak langsung mempedulikan yang melakukan pembunuhan adalah sangat pelik dan membingungkan. Sangat malang kalau pendirian ini berterusan diambil kerajaan Malaysia!

Sememangnya diakui bahawa situasi di Mesir adalah rumit dan sangat kompleks serta memerlukan langkah-langkah rundingan yang berdiplomasi tinggi dan cermat. Tidak ada siapa yang menafikan kedudukan tersebut.

Namun sikap ‘berkecuali’ tidak bermaksud Malaysia sebagai Negara Ummat Islam yang dihormati bertindak sebagai Negara yang ‘penakut dan bacul’ serta tidak punya wibawa. Mungkin sahaja kita berakhir dengan tidak ada langsung tindakan!

Bukan untuk disuruh ‘berpihak’ atau ‘partisan’ – menyokong atau menentang Morsi atau tentera’- yang dituntut rakyat, tetapi untuk bertindak dan disaksikan bertindak dengan wibawa, diplomasi dan ketegasan menghalang pembunuhan dan tragedi lebih dahsyat lagi. Itu isu dan cabarannya.

Sumber-sumber diplomatik asing yang menjalankan beberapa usaha rundingan jelas membuktikan bahawa ketegasan adalah diperlukan dalam menangani konflik dan pergolakan di Mesir ini. Cebisan dari rentetan rundingan oleh beberapa wakil pihak duta-duta  asing jelas mengisyaratkan bahawa pihak kepimpinan tentera adalah sangat angkuh.

Wakil Kesatuan Eropah (EU), Bernardino Leon, yang bersama dengan Timbalan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, William Burns, melaporkan kepada Reuters bahawa setelah satu kata sepakat dicapai bersama pimpinan Morsi dan Ikhwan Muslimin, pihak pimpinan tentera sengaja melanggari dan tidak mahu mengiktirafinya.

Tindakan Timbalan Presiden Muhamad Al-Baradei meletakkan jawatannya atas keganasan pihak tentera membunuh orang awam adalah sangat jelas bahawa pihak Jeneral bdul Fattah As-Sisi tidak lagi bersedia untuk memberi laluan kepada diplomasi dan hak demokrasi kepada rakyat Mesir.

Kelewatan Najib untuk bertindak mengutuk keganasan pihak tentera membunuh serta mencedera pihak awam juga adalah amat dikesali sekaligus memberi persepsi bahawa Negara ini hampir sebaris dengan sekutu-kutu Amerika seperti Saudia Arabia, Jordan serta konco-konconya yang ditanggapi umum sebagai menyebelahi kepentingan Barat.

Bagi mendapatkan satu pendirian yang lebih mantap dan bersifat bi-partisan adalah paling wajar bagi Perdana Menteri Najib untuk mendakan Sidang Khas Parlimen seperti yang kini diminta oleh kedua-dua pihak Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. Kes Palestin tetap menjadi contoh rakaman sejarah bahawa Parlimen Malaysia mampu mencapai kata sepakat dalam isu merentasi semua.

Sidang Khas Parlimen sepatutnya bertujuan menyeragamkan tindakan kerajaan Malaysia yang disepakati semua supaya menyusun langkah-langkah yang dianggap wajar dan bersesuaian, antara lain, termasuk menghantar wakil atau ‘envoy’ kita ke Mesir untuk berunding bagi mencapai penyelesaian menang-menang serta berhenti membunuh orang awam.

Ummat Islam di Negara juga mahu menuntut supaya Perdana Menteri Najib dan kerajaan Umno-BN dan Parlimen Malaysia segera menggerakkan serta mendesak negara-negara Ummat Islam atas platform Pertubuhan Persidangan Negara-negara Islam (OIC) dan mengambil inisiatif politik dan diplomasi menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya bertindak segera terhadap jenayah pembunuhan beramai atau ‘massacre and genocide’ yang telah pun berlaku di Dataran Raba’ah Al- Adawiyyah dan Nahdah dan terkini di Masjid Al-Fateh juga di Kaherah.

Kini kesemuanya sudah tentunya dilihat terlambat dan Malaysia masih lagi belum memulakan sesuatu yang lebih tegas sesuai dengan kedudukan Negara yang berada pada tanggapan yang baik di kalangan Negara ummat Islam dan masyarakat antarabangsa.

Najib wajar diberikan peringatan bahawa beliau mesti lebih prihatin, tegas dan tuntas dalam bertindak mempertahankan maruah negara dan martabat ummat Islam. Bertindak di peringkat antarabangsa dalam kes Mesir ini adalah sangat dihajati ummat dan rakyat di Negara ini. Kini kewibawaan PM Najib dan Malaysia adalah sangat diperlukan bagi menggerakkan Lembaga Keselamatan (SC) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) atas tuduhan jenayah pihak tentera Mesir ke atas kemanusiaan yakni rakyat Mesir ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC). Ia sekaligus menaikkan imej, kredibiliti dan wibawa negara. Retorik pimpinan negara tentang apa jua pergolakan samada di peringkat nasional dan antarbangsa, lebih bermakna serta berbisa ketika tindakan pimpinan dan kata-kata selari dan sejajar.

Dalam kebrentakan demokrasi dan tragedi pembunuhan kejam di Mesir ini, Najib dan Umno sekali lagi gagal dan mendukacitakan membela maruah Ummat Islam.

Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Modus operasi terbaru penjenayah di stesen minyak

Mohd Aiman,
Berikut tulisan yang saya petik daripada beberapa blog berhubung dengan taktik penjenayah di stesen untuk diambil perhatian oleh pembaca.

Berhati-hati dengan jenayah terbaru di Malaysia!
Sila share kan sebanyak mungkin untuk kebaikan bersama.

Ini telah dihantar asalnya oleh seorang anggota polis Malaysia pada FB.
Berkongsilah dengan semua orang yang anda tahu, terutamanya isteri, adik-beradik anda, kawan-kawan perempuan dan rakan-rakan.

Di stesen minyak, akan seorang lelaki datang dan memperkenalkan diri beliau sebagai pelukis kepada wanita untuk menawarkan perkhidmatan mengisi petrol ke dalam kereta wanita itu dan meninggalkan biznes kad. Beliau tidak berkata apa-apa tetapi menerima kad beliau kerana kebaikan lelaki itu dan terus masuk ke dalam kereta. Lelaki itu kemudian masuk kedalam kereta yang dipandu oleh orang lain.

Apabila wanita meninggalkan stesen minyak, dia melihat lelaki tersebut keluar dari stesen itu pada masa yang sama. Hampir serta-merta, dia mula berasa pening dan tidak dapat manarik nafas dengan sempurna. Dia cuba untuk membuka tingkap dan menyedari bahawa bau adalah pada tangannya; tangan yang sama digunakan menerima kad dari orang di stesen minyak semasa menerima perkhidmatan dari lelaki tadi.

Tiada ulasan: