Rabu, 28 Ogos 2013

' LA TAHZAN'

Cara Atasi Kulit Berminyak
Posted on Tuesday, August 27 @ 23:46:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: abgferoz

"kulit berminyakRamai di antara anda yang tidak suka dengan kulit wajah berminyak, malah ada yang tidak yakin atau selesa jika kulit wajah berminyak.

Kulit muka berminyak berpunca hasil pengeluaran daripada sebum iaitu bahan berminyak yang dikeluarkan secara semula jadi pada kulit. Cara pemakanan juga adalah penyumbang kepada kulit wajah berminyak.

Jarang membasuh juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan kulit wajah anda berminyak. Oleh itu kami ingin berkongsi dengan anda semua tips untuk mengatasi masalah kulit wajah berminyak dengan menggunakan putih telur dan tomato;

Putih telur
Asingkan putih telur dan kuning telur. Ambil putih telur dan kacau sehingga putih telur mengeluarkan buih. Kemudian sapukan putih telur tersebut pada seluruh wajah anda dan biarkan selama 5 hingga 10 minit. Akhir sekali, bilas dan keringkan.

Tomato
Kisarkan buah tomato, kemudian sapukan tomato yang dikisar tadi ke seluruh wajah anda. Biarkan selama 10 hingga 15 minit. Akhir sekali bilas dan keringkan.

Untuk pengetahuan anda, tomato juga boleh mengurangkan jerawat, masalah berminyak dan sel kulit mati pada wajah anda.
Diharap dengan tips ini dapat membantu anda mengatasi masalah kulit wajah berminyak. Selamat mencuba!

Sumber : JiwarOsak.Com"


 Fakta Sebenar Siapa Henry Gurney.
Posted on Tuesday, August 27 @ 23:31:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Digambarkan dalam Buku Teks Sejarah Tingkatan 3, beliau seorang yang berjaya mengekang pengaruh komunis di Tanah Melayu. Jasanya besar untuk Tanah Melayu kononnya. Akhirnya beliau dibunuh oleh PKM semasa dalam perjalanan ke Bukit Frasier.

Ramai tidak menyedari perlantikan Sir Henry Gurney sebagai Pesuruhjaya British ke sini kerana kerjanya yang hebat di Palestin selama 2 tahun (1946-1948).

Apa kerjanya? Membawa pendatang Yahudi masuk ke Palestin dari Eropah dan menghalau dan membunuh rakyat Palestin dari bumi mereka sendiri.

Ketika Henry Gurney bertugas di Palestinlah berlaku siri pembunuhan kejam di bumi Palestin. Pengganas Yahudi Haganah dan Irgun kemuncak keganasan mereka adalah ketika Henry Gurney bertugas di Palestin.

Ingat! Peristiwa Dier Yasin ( Mei 1948) yang meragut nyawa 300 orang wanita dan kanak-kanak Palestin berlaku ketika Henry Gurney masih berada di bumi Palestin. Beliau datang ke Tanah Melayu Oktober 1948.

Malangnya, nama beliau di sanjung di sini. Jalan dan sekolah diabadikan nama Henry Gurney. Bahkan tempat beliau dibunuh pun diberi papantanda.

Apakah jasa beliau di sini? Ingat! Beliau dibunuh dalam keadaan menjadi Ketua Penjajah! Dalam keadaan tangannya berlumuran darah rakyat Palestin!



Elok sangat guru Sejarah seluruh negara yang mengajar Sejarah Tingkatan 3 agar jangan lupa untuk ceritakan kisah sebenar sejarah Henry Gurney kepada anak murid mereka. Moga mereka tahu kisah sebenar Sir Henry Gurney...

- Boss

Dari Facebook Blackout 505





 Sebab dan Rawatan Mati Pucuk
Posted on Tuesday, August 27 @ 23:51:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: abgferoz

"kartun doktorPengenalan

Definisi: Ketidakupayaan dalam memperolehi dan mengekalkan ketegangan yang cukup lama untuk mencapai kepuasan hubungan seks.

Kajian epidemologi di Malaysia (1997/98) menunjukkan 1.7 juta lelaki berumur 40 tahun ke atas mengalami masalah mati pucuk.

Sebab-sebab mati pucuk:
- Masalah perubatan seperti diabetes dan tekanan darah tinggi yang boleh menyempitkan saluran darah (arteriosclerosis)
- Penyakit mental seperti kemurungan dan kebimbangan
- Kecederaan pada otak dan saraf tunjang
- Masalah hormon seperti kekurangan paras testosterone yang rendah
- Kegagalan hati dan buah pinggang
- Penyakit Parkinson
- Angin ahmar
- Komplikasi pembedahan kelenjar prostat atau pundi kencing (jarang berlaku)
- Kesan sampingan ubat-ubatan

Mati pucuk juga berkaitan dengan tabiat merokok, minum alkohol, stres, kegemukan (obesiti) dan kurang aktiviti fizikal.

Simptom
- Ketidakupayaan untuk memperolehi dan mengekalkan ketegangan
- Ketegangan tidak mencukupi untuk penetrasi dalam hubungan seks
- Ketidakupayaan dalam mengekalkan ketegangan selepas penetrasi untuk mencapai kepuasan hubungan seks

Komplikasi
- Kemurungan
- Kebimbangan semasa hubungan
- Masalah perkahwinan
- Rasa rendah diri
- Kualiti hidup rendah / kurang

Rawatan

Rawatan Bukan Ubat
- Mengamalkan cara hidup sihat boleh membantu sesetengah lelaki dalam masalah ini seperti:
- Berhenti Merokok
- Mengurangkan berat badan yang berlebihan
- Meningkatkan aktiviti fizikal
- Masalah mati pucuk akan bertambah baik jika penyakit diabetes atau tekanan darah tinggi terkawal.
- Pengurusan stres

Rawatan Ubat-ubatan

Ubat-ubatan boleh didapati untuk mengubati mati pucuk dalam bentuk pil dan suntikan. Dalam keadaan di mana ubat tidak berkesan atau tidak boleh digunakan, alat vakum khas dan pembedahan implan mungkin berguna. (Anda perlu mendapatkan nasihat doktor sebelum menggunakan kaedah-kaedah rawatan tersebut)

Pencegahan
- Berhenti Merokok dan pengambilan alkohol
- Pengawalan penyakit darah tinggi dan diabetes secara optima
- Cara hidup yang sihat

Rehabilitasi
- Pengendalian stres

Sumber :JiwarOsak.Com"


 Anak meraung di tinggalkan dalam kereta..
Posted on Wednesday, August 28 @ 02:05:02 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering



Kita anggap ibu bapa kepada budak tersebut tidak mempunyai akses kepada mana2 media utama di negara neh. Kita juga anggap bahawa ibu bapa kepada budak2 tersebut tidak ada facebook, twitter, handphone dan rakan2 yang bercakap pasal kes budak mati akibat di tinggalkan dalam kereta.

Kita juga akan anggap bahawa ibu bapa kepada budak tersebut tidak ada tv, takde masa layan berita dan tidak memahami betapa pentingnya menjaga keselamatan anak2 dan anak2 tidak boleh ditinggalkan secara bersendirian dalam kereta untuk tempoh yang lama.



Mari la kita paksa diri kita bersangka baik kepada ibu bapa keluarga ini.

Baca bawah ;

Julai lalu, negara digemparkan dengan kes kematian seorang kanak-kanak yang ditinggalkan dalam kereta oleh ibunya.

Kejadian menyayat hati itu seharusnya dijadikan iktibar oleh para ibu bapa agar ia tidak berulang pada anak mereka.

Namun tidak pasti atas alasan apa, kejadian lebih kurang serupa berlaku lagi di Ipoh, Sabtu lalu.

Ia disaksikan sendiri Ketua MCA Ipoh, Datuk Seri Micheal Chong.

Menurut Michael Chong, budak lelaki tersebut menangis sekuat hati memanggil ibunya agar dikeluarkan dari kereta MPV yang diletak di hadapan Hospital Fatimah, Ipoh, Perak dalam keadaan berpeluh-peluh kepanasan kerana enjin kereta dimatikan.

Dia menganggarkan, kanak-kanak tersebut mungkin telah terperangkap selama setengah jam. Sekiranya tidak ada sesiapa yang perasan, dikhuatiri tragedi Julai lalu mungkin berulang semula.

Kanak-kanak itu akhirnya diselamatkan oleh pasukan bomba.

Kepada para ibu bapa, tolonglah lebih peka dengan keselamatan anak anda. Semoga kejadian sebegini tidak berulang lagi.


blog sumber
http://networkedblogs.com/OvaYR

 Kabar Gembira dari Dr. Aidh Qarni
Posted on Tuesday, August 27 @ 23:03:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Dr. Aidh Qarni seorang ulama di Saudi yang terkenal dengan bukunya “La Tahzan” menulis di ansarportsaid.net hari Sabtu 24 Agustus 2013 tentang bagaimana seorang muslim menyikapi kondisi Mesir saat ini. Berikut cuplikan tulisan beliau:

Ketika aku sedang menagis karena meratapi apa yang menimpa umat ini di seluruh dunia Islam, terutama di Mesir dan Suriah, ada seorang kawanku datang bertanya, “Kenapa kau bersedih?” Aku menjawab, “Aku bersedih karena agamaku sedang dalam kesulitan.” Diapun menjawab, “Islam adalah agama Allah swt. Dia sendiri yang akan menolongnya. Bukankah Allah swt. berfirman, ‘”Aku dan rasul-rasul-Ku pasti menang”. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.’” [Al-Mujadilah: 21].

Aku berkata, “Kalau begitu, aku menangis karena orang-orang yang dibunuh secara dhalim.” Dia pun menjawab, “Mereka telah berbahagia, in sya’a Allah, hidup dan mendapatkan rezeki di sisi Allah swt.”

Aku berkata, “Kalau begitu, aku menangis karena orang-orang yang terluka, tertawan dan tertindah.” Dia menjawab, “Segala musibah yang menimpa seorang muslim, hingga duri yang menusuknya, pasti akan menjadi penghapus dosa dan kesalahannya. Ujian dari Allah swt adalah kaffaratudz dzunub.”

Aku berkata, “Kalau begitu, aku menangis karena janda yang kehilangan suaminya, anak yatim yang kehilangan ayahnya.” Dia menjawab, “Allah swt. akan menolong mereka. Karena Allah swt. adalah penolong bagi orang-orang yang shalih.”

Aku berkata, “Kalau begitu aku menangis karena ibu yang kehilangan anak-anaknya, atau orang yang kehilangan orang-orang yang dikasihinya.” Dia menjawab, “Hanya orang yang sabar, yang pahalanya diberikan tanpa hitung-hitung.”

Aku berkata, “Aku bersedih karena ahli kebatilan berkuasa di bumi ini, mengalahkan ahli kebenaran.” Dia menjawab “Janganlah sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri. Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahanam; dan Jahanam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya.” [Ali Imran: 196-197].

Dia pun mengakhiri pembicaraan kita dengan sebuah nasihat, “Karena itulah tidak ada alasan kita menangis. Hapuslah airmatamu. Yakinilah janji Allah swt. Kalau Dia sudah berjanji, tidak ada yang akan bisa menghalangi-Nya. Perbaikilah dirimu sehingga menjadi orang yang layak termasuk dalam firman Allah swt. “Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.” [Al-Qashash: 83]. (msa/dkw/ansarportsaid).

Redaktur: moh sofwan

Sumber: dakwatuna.com

Tiada ulasan: