Selasa, 27 Ogos 2013

LAGU2 MEREKA BERKEMUNDANG DIRADIO2 DAN TV-TV ....ADAKAH MEREKA TAK DISEKSA DIALAM KUBUR@ALAM BARZAH

Baiki Pusara P.Ramlee, Saloma RM25,000 Haram - Mufti Selangor
Posted on Tuesday, August 27 @ 01:30:19 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering


 
PETALING JAYA: Pusara Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan isterinya Puan Seri Saloma yang bakal dibaik-pulih dengan kos mencecah RM25,000 adalah haram hukumnya di sisi agama Islam.
( Beginilah keadaan pusara P.Ramlee yang roboh akibat dihempap pokok pada Mac lalu. Gambar: Utusan Malaysia)
Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid berkata, Islam mengharamkan sesebuah pusara itu dihias secara berlebih-lebihan apatah lagi pengubahsuaian itu dilakukan di atas sebuah tanah wakaf.
“Kos RM25,000 itu sangat tinggi untuk menghias sesebuah pusara dan saya percaya ia pasti menggunakan batu marmar yang mahal.


"Malah dalam Islam sendiri sudah jelas memberitahu haram jika pusara dihias secara berlebih-lebihan di tanah wakaf melainkan ia adalah tanah persendirian,” katanya kepada mStar Online ketika dihubungi di sini pada Isnin.
Pada 21 Ogos lalu sebuah akhbar melaporkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) akan melakukan pengubahsuaian terhadap pusara P.Ramlee dan Saloma selepas ia roboh akibat dihempap pokok pada Mac lalu.
Ketua Pengarah agensi itu, Raja Rozaimie Raja Dalnish Shah dalam laporan berkenaan berkata, kerja-kerja pengubahsuaian tersebut mengambil sedikit masa memandangkan bahan binaan pusara berkenaan diimport dari luar negara yang turut mencecah RM25,000.
Pusara berkenaan terletak di Tanah Perkuburan Islam, Jalan Ampang dekat sini.
Dalam pada itu Mohd Tamyes berkata, setiap pusara di tanah wakaf hanya boleh dihias tidak melebihi setengah kaki selain dilarang sama sekali membina makam atau bangunan pusara berbentuk kekal kerana ia mungkin akan diguna semula pada masa akan datang jika tanah sudah penuh.
Tambah beliau, walaupun matlamat pihak yang mahu menghias sebuah pusara itu sebagai ingin mencantikkan tempat berkenaan tetapi biarlah hiasan pusara dapat memberi manfaat seperti menanam pokok-pokok renek yang akan mendoakan si mati agar mengurangkan dosa-dosa kecil mereka semasa di dunia.
"Senang cerita, kewajipan manusia pada jenazah hanya empat iaitu memandikan, mengapankan, sembahyangkan dan mengebumikannya. Ini yang wajib dan menghias bukanlah dalam perkara wajib," tegasnya yang turut menyifatkan kos pembinaan itu adalah satu pembaziran.
Sementara itu, pendakwah dan pembimbing jemaah Haji, Ustaz Mohd Hasnil Abu Bakar pula berkata pihak Finas perlu mendapatkan nasihat dan pandangan daripada pihak berkuasa agama Islam sebelum meneruskan perancangan membaik pulih pusara berkenaan.
"Memanglah P.Ramlee milik masyarakat dan Allahyarham disayangi ramai.
"Tetapi untuk membaik pulih pusara dengan kos seperti itu, lebih baik mereka berbincang dahulu bagi mendapatkan nasihat yang sepatutnya oleh pihak berkuasa Agama Islam ataupun mufti-mufti,” katanya.
Tambah beliau, jika pembinaan pusara itu dibuat secara keterlaluan, ditakuti wujudnya unsur-unsur syirik dengan aktiviti pemujaan untuk generasi akan datang sehingga menjadi tempat penyebaran ajaran sesat.
“Adalah lebih baik wang itu digunakan untuk membuka maahad tahfiz P.Ramlee kerana ia akan mendatangkan lebih manfaat kepada umat Islam dan juga si mati sendiri,” katanya.
Ditanya siapakah yang berdosa jika projek berkenaan diteruskan Mohd Hasnil berkata, pihak yang terlibat membinanya akan menanggung dosa itu dan bukannya si mati.

FERIDE HIKMET ATAK
mStar Online
27 Ogos 2013

 Sengatan Obor-Obor Boleh Bawa Maut
Posted on Tuesday, August 27 @ 01:18:51 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering




KUALA LUMPUR: Pada awal Februari 2010, seorang pelancong wanita dari Sweden yang sedang bercuti di Langkawi mati di sengat obor-obor atau ampai-ampai ketika berenang di Pantai Cenang.
Menurut laporan media, Carina Löfgren sedang menuju untuk kembali ke pantai bila dia disengat obor-obor hanya beberapa meter dari pantai.
Suaminya Ronny Lofgren dilaporkan sebagai berkata: "Carina berada hampir satu meter di depan saya semasa kejadian itu.
"Airnya bukanlah dalam sangat, hanya paras peha saya. Tiba-tiba dia (Carina)menjerit dan memegang pehanya. Kami mengesyaki dia disengat obor-obor.


"Bila berada di samping Carina, kami cuba mencabut sesungut dari kakinya dan berjaya melakukan dalam beberapa saat tetapi beliau kemudian jatuh pengsan."
Menurut laporan media juga, suami dan adik lelaki Carina telah membawa mangsa keluar dari air.
Adikya cuba membantu Carina dengan memberi rawatan kecemasan termasuk pernafasan dari mulut ke mulut dan resusitasi kardiopulmonari (CPR).
"Beliau (adik carina) telah mencuba CPR selama empat hingga lima minit,"
"Carina mati dalam pelukan saya," cerita Ronny dengan penuh kesedihan dalam laporan media itu.
Menurut laporan media itu juga, ambulans tiba tidak sampai 15 minit dan kakitangan paramedik memberitahu Ronny bahawa sudah agak terlewat untuk menyelamatkan Carina.
TANPA TULANG BELAKANG
Menurut pakar-pakar biologi marin (laut), ampai-ampai kotak adalah sekumpulan hidupan invertebrata (tanpa tulang belakang) yang tergolong dalam kumpulan Cubozoa.
Satu daripada hidupan jenis ini yang paling bahaya ialah Chironex fleckeri yang dikenali juga sebagai 'tebuan laut'.
Pakar-pakar menyatakan Chironex Fleckeri dijumpai di lautan sekeliling Australia dan spesimen jenis itu mempunyai venom yang cukup bagi membunuh 60 orang dewasa.
"Organisme ini adalah kecil dan lutcahaya membuatkan ia sukar kelihatan,"jelas seorang penyelam skuba veteran, Steven Martyn, yang ditemui di sebuah hospital di sini.
Kegagalan jantung dikenalpasti sebagai penyebab utama kematian bila mangsa disengat 'tebuan laut' dan kerapkali dalam kes seumpama itu kematian dilaporkanberlaku dengan begitu cepat," kata Martyn.
DESTINASI PERCUTIAN
Bagi Martyn, adalah penting untuk mengetahui tentang wujud atau tidaknyaobor-obor di pantai resort di destinasi percutian yang dikunjungi.
"Ada diantara destinasi percutian popular meletakkan jaring bagi memerangkap obor-obor tetapi ia hanya berjaya memerangkap obor-obor yang besar manakala yang kecil dapat meloloskan diri," kata beliau.
Ada laporan mengenai mereka yang berenang disengat dan gagal kembali kepantai dan sebab kematian adalah kegagalan jantung akibat disengat obor-obor.
Jikapun sempat kembali ke pantai, mangsa perlu mendapatkan segera bantuan perubatan, kata Martyn.
SESUNGUT
Menurut ensiklopedia mengenai hidupan marin, sesungut obor-obor mempunyai ratusan sel penyengat yang dikenali sebagai nematocysts.
Nematocysts melindungi obor-obor daripada pemangsa (predator) dan digunakan bagi menyengat hidupan kecil yang lain.
Bergantung kepada spesies obor-obor, sentuhan kepada sel penyengat ini boleh membawa kecederaan dan kematian.
Kesannya berbeza dari gatal-gatal, sakit yang sedikit dan kecil kepada jenisyang 'pedih dan berapi' selain boleh menyebabkan iritasai kulit seperti kulit melepuh selain menimbulkan kesukaran pernafasan, serangan jantung dan kematian.
Samada sengatan daripada obor-obor menjadi toksik bergantung kepada jenis obor-obor itu dan ketahanan (tahap imuniti) badan manusia yang disengat.
Menurut ensiklopedia itu lagi, sengatan obor-obor yang paling toksik adalah daripada 'ampai-ampai kotak' atau Chironex fleckeri dan Caruka barnesi yang terdapat di Australia dan sebahagian dari laut Indo-Pasifik.
Obor-obor jenis ini diketahui dapat membunuh manusia hanya dalam masa limaminit.
REAKSI
Lain individu akan memberi reaksi yang berbeza terhadap sengatan obor-obor.
"Anggaplah sengatan obor-obor sebagai racun dan jika lebih kecil saiz badan orang yang disengat, maka kesannya akan lebih besar berbanding dengan orang yang bersaiz badan besar," jelas Martyn.
Samalah juga reaksi terhadap sengatan lebah, ada yang hanya menimbulkan alergi biasa dan ada yang mengalami kejutan anaphilaktik yang membawa kematian dari hanya satu sengatan.
"Begitu juga dengan sengatan daripada obor-obor," tambah Martyn.

BERNAMA
Isnin 26 Ogos 2013



Panas! Kakitangan Kuin Holding Hanya Setaraf Anjing Jalanan... UMNO menang Kedah senang....
Posted on Tuesday, August 27 @ 00:35:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Blog KedahKini

Keluhan pekerja Kuin Holding.....

Salam Tuan, saya adalah diantara rakyat Kedah yang dicabuli hak gaji kami. Dah 3 bulan gaji kami ditangguh. Saya dah cuba hubungi UMNO Kedah, Pemuda UMNO, UMNO Bakar Bata dan juga Pejabat MB sendiri.

Sayangnya semua lepas tangan, pakat passing saya sana kemari. Padahal dulu kata UMNO memang Kedah senang. Saya bukan nak cari salah sapa-sapa. Saya cuma nak hak saya. Saya sedih sangat dilayan oleh "pembela rakyat" sebegitu rupa.

Macam kami ni sampah dipandangan mata mereka. Kami bukannya p goyang kaki kat opis, kerja tungging terbalik sebagai kuli. Tiba-tiba hak kami diragut dan direntap.

Raya dan puasa kami penuh berduri. Bukan kami berkira sangat baju raya kuih raya apa semua. Kami tak perlu pun semua tu, tapi sampaikan nak makan pun kena ikat perut ni tuhan saja yang tau.

Kami ni diibaratkan sampah, diibaratkan anjing jalanan. Tak ada sapa nak ambil tau nasib kami. Walhal bukannya kami melakukan apa-apa jenayah pun. Balasannya kami dizalimi setelah undi diberi.

Saya teramat sedih dan kesal dengan perkara ni. Bukan kami duk diam tunggu penyelesaian dari MB. Tapi dah berapa kali kami cuba hubungi cuba cari jalan supaya boleh berjumpa dengan dia atau sapa-sapa yang bertanggungjawab.

Sayangnya hak kami dicabuli di negeri sendiri. Terasa macam pendatang asing pulak. Hanya tuhan saja yang tau seksanya terputus rezeki bergaji merenung mata anak bini bagi sesuap nasi.

Saya dengan ini akan memberikan kerjasama yang tidak terhingga kepada mana-mana usaha untuk menyelesaikan masalah ini.-KedahKini


 Buddhists in Myanmar torch Muslim homes and shops
Posted on Monday, August 26 @ 23:32:59 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



HTAN GONE, Myanmar (AP) — Members of a 1,000-strong Buddhist mob torched dozens of homes and shops in northwestern Myanmar following rumors that a Muslim man tried to sexually assault a young woman, officials and witnesses said, as the country was once again gripped by sectarian violence.

The rioters, who sang the country's national anthem as they rampaged, dispersed after security forces arrived early Sunday, shooting into the air. No injuries were reported.

The hours-long riot in Htan Gone village, located 16 kilometers (10 miles) south of the town of Kantbalu in the region of Sagaing, began late Saturday after a crowd surrounded a police station, demanding that the suspect in the attempted assault be handed over, a police officer told The Associated Press. The officer requested anonymity because he did not have the authority to speak to reporters.

State television reported that about 42 houses and 15 shops were burned and destroyed — most belonging to Muslims.

The predominantly Buddhist nation of 60 million has been grappling with sectarian violence since the country's military rulers handed over power to a nominally civilian government in 2011.


Debris of burning buildings in Htan Gone village of Kantbalu township, Sagaing division Myanmar, Sun

The unrest — which has killed more than 250 people and left 140,000 others displaced — began last year in the western state of Rakhine, where nationalist Buddhists accuse the Rohingya Muslim community of illegally entering the country and encroaching on their land. The violence, on a smaller scale but still deadly, spread earlier this year to other parts of the country, fueling deep-seeded prejudices against the Islamic minority and threatening Myanmar's fragile transition to democracy.

Almost all of the victims have been Muslims, often attacked as security forces stood by.

The Information Ministry said the latest round of violence was triggered by a report that a Muslim man attempted to sexually assault a Buddhist woman on her way home from work.

At its height, up to 1,000 people were rampaging through Htan Gone village, the ministry said.

"People descended on our village with swords and spears, and sang the national anthem and began destroying shops and burned houses," said Aung San, a 48-year-old Muslim man whose house was burned. "Police shouted at the mob to disperse, but did not take any serious action."


Ko Aung San stands during an interview with Associated Press in Htan Gone village of Kantbalu townsh

Aung San, who lives with his parents, who are in their 70s, said his family had to flee when the mob burned their house down.

"We hid my parents and two sisters in a cemetery before the mob burned our house, and we fled later," he said. He and his family were taking refuge Sunday at a Muslim school.

Myint Naing, an opposition lawmaker who represents constituents in Kantbalu, was outraged by the latest violence. He said Muslims and Buddhists have lived side-by-side in the area for many years.

"There is a mosque in almost every village in our township and we live a peaceful co-existence," he said as he headed to the scene, adding that at least one mosque was burned down in the violence.

"I cannot understand why the authorities were unable to control the crowd when it originally started," he said.-Yahoo! News


 Tali barut Israel ini dipijak-pijak oleh ibunya, rela anaknya dihukum mati
Posted on Friday, November 23 @ 12:08:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: detikislam

"

Pencerobohan tentera zionis yahudi laknatullah sudah lebih satu minggu dan telah meragut ratusan orang Palestin, di antaranya puluhannya  adalah kanak-kanak. Pencerobohan ketenteraan laknatullah ini juga munculnya tali barut yahudi di Gaza.


Anak muda di atas (kelihatan dalam gambar) tengah dipijak kepalanya oleh seorang perempuan tua. Tahukah siapa yang menginjak kepala anak muda itu?



Perempuan itu adalah ibu kepada anak muda tersebut. Si ibu merasa malu dan mendapatkan aib kerana anaknya telah memberikan maklumat kepada perisikan Israel tentang kewujudan para pejuang Palestin.

Ibu itu yang mengandung dan membesarkannya tetapi ibunya ihklas melihat anaknya dihukum mati di depan umum, supaya memberi pengajaran bagi yang lain.

Dia sendiri, walau dengan hati hancur memijak anaknya itu. Melihat kejadian ini beberapa orang memberitahu, "si ibu memijak kepala darah dagingnya sendiri kerana di sana ada tujuan yang lebih kuat dan lebih mulia iaitu tanah dan kehormatan Palestin."
 Lafaz kalimah syahadah pada cincin Barack Obama
Posted on Sunday, October 14 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: DetikIslam

"cincin obama detik islam blog Seorang pakar Islamologi asal AS, Mark A Gabriel, meneliti foto-foto tentang cincin milik Presiden Barack Obama yang kini beredar di internet.

Menurut analisanya, cincin yang selalu dikenakan Obama di jari manis tangan kirinya itu benar mempunyai ukiran bermotif kaligrafi lafaz syahadah.

"Saya menyimpulkan bahawa kalimah pertama syahadah terukir di cincin itu," katanya seperti dipetik laman World Net Daily (WND).

Ia menjelaskan, kaligrafi kalimah 'La Ilaha Illallah' pada cincin Obama terbahagi dalam dua bahagian. Di bahagian atas, tertulis huruf Arab, Lam, Alif, Alif, Lam, dan Ha yang dibaca dari kanan ke kiri. Susunan huruf tersebut membentuk frasa 'La Ilaha' yang bermaksud 'Tidak Ada Tuhan'.

detikislamblogspot

Lalu pada bahagian bawah, terukir huruf Alif, Lam, Alif, Alif, Lam, Lam dan Ha. Susunan huruf-huruf tersebut membentuk frasa 'Illa Allah' yang bermakna 'Selain Allah'. Jika kedua-dua bahagian tersebut dibaca bersambung maka akan terbentuk kalimah 'La Ilaha Illallah' yang bermakna 'Tiada Tuhan Selain Allah'.

"Adalah suatu hal yang lumrah dalam seni Islam dan kaligrafi Arab untuk menulis mesej-mesej Al-Quran dalam perhiasan. Huruf-huruf tersebut juga biasa dibuat tumpang tindih agar pas dengan ruang yang ada," ujar Gabriel.

http://detikislam.blogspot.com"



Osman Aziz shared VAT 69 - Perjuangan Semalam's photo.
KUTIP GANGSTER SAMPAI LUBAN CACING! - Zahid_Hamidi

Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya menahan kira-kira lebih 1,000 individu kebanyakannya gengster dalam tempoh seminggu dalam satu operasi untuk membendung aktiviti jenayah dan kekerasan.

Operasi itu yang dikenali sebagai ‘Ops Cantas Khas’ bertujuan membanteras penjenayah dan kumpulan kongsi gelap di seluruh negara.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata kira-kira 1,018 individu ditahan dalam serbuan di Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Johor sejak 17 Ogos lalu.

“Kebanyakan mereka yang ditahan merupakan ahli kumpulan Geng 36, Geng 08 dan Geng 04,” katanya.

Menurut beliau, polis turut merampas 13 senjata api termasuk pistol, parang dan pisau serta menjumpai 36 kereta curi.

Abdul Jalil berkata orang ramai turut memberikan maklum balas positif dan maklumat penting sejak operasi itu dilancarkan.

“Kira-kira separuh berjaya ditahan hasil maklumat yang diberikan kepada kami. Kerjasama orang ramai banyak membantu sepanjang operasi tersebut.

“Walaupun banyak maklumat diterima, kami menyemaknya dengan teliti bagi mengelakkan sebarang kesilapan ketika melakukan tangkapan,” katanya.

Antara maklumat sama yang diterima adalah mengenai pengumpulan individu meragukan di sebuah rumah atau tempat awam tertentu.

Abdul Jali berkata kira-kira 920 anggota polis ditugaskan di bawah operasi tersebut untuk melakukan sekatan jalan raya dan memburu penjenayah dikehendaki.

Katanya, operasi tersebut yang dilakukan antara tengah malam dan 5 pagi setiap hari adalah untuk mengurangkan jenayah serius dan mencegah jenayah lain daripada berleluasa.

“Pada minggu lalu, kami melakukan pemeriksaan ke atas 50,245 orang dan 22,956 kereta kebanyakannya motosikal. Kami tidak akan menghentikan operasi itu sehingga kami berpuas hati dengan kadar penurunan jenayah bagi memastikan negara berada dalam keadaan selamat,” katanya.

Ops Cantas Khas melibatkan pegawai dan anggota JSJ dari Bukit Aman, polis kontinjen negeri dan daerah berkaitan.

“Kami menggunakan Akta Pencegahan Jenayah 1959 untuk menahan suspek,” katanya.

Di George Town, polis berjaya menahan 77 orang termasuk enam wanita berusia antara 20 dan 40 serta seorang remaja dalam beberapa serbuan pada hujung minggu lalu.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP Mohd Nasir Salleh berkata beberapa lelaki yang ditahan itu merupakan penjenayah dikehendaki atas pelbagai kesalahan jenayah.

Biarkan apa sesetengah pihak nak cakap kononnya Polis buat kerja tak ikut SOP. Diaorang cakap macam tu sebab diaorang takut atau diaorang ada 'Saham' dalam geng kongsi gelap nie. Betul tak? Video di bawah khas buat tatapan masyarakat semua.

Dalam serbuan pertama, polis menjumpai dua bilah parang sepanjang 70cm di dalam sebuah tandas dekat kelab malam di Jalan Dr Lim Chwee Leong.

Enam wanita dan 27 lelaki, tiga daripada warga asing ditahan dalam kelab malam tersebut.

“Tiga lelaki warga asing itu bekerja sebagai pelayan tanpa permit,” kata Mohd Nasir.

Dalam serbuan kedua di sebuah kelab malam di Jalan Penang, polis menahan 33 lelaki dan seorang remaja.

“Kami akan mengambil tindakan ke atas pemilik kelab malam itu kerana membenarkan remaja tersebut memasuki premis berkenaan,” katanya.

Mohd Nasir berkata polis turut melakukan serbuan ke atas 44 rumah selepas menerima maklumat daripada orang ramai.

“16 suspek terlibat dalam pelbagai kes seperti melakukan rusuhan, mencederakan orang lain, merompak, pecah rumah, peras ugut dan penipuan telah ditahan,” katanya.
Like · · · 3 hours ago ·



Prihatin Mesir | Hanya di zaman Mursi

Sesuatu yang tidak pernah berlaku di zaman Mubarak dan presiden Mesir yang lain. Lelaki yang ditanda bulatan merah itu adalah menteri pengangkutan di zaman Mursi iaitu Dr Hatim Abdul Latif.

Beliau sedang turun padang ke stesyen kereta api bawah tanpa (Metro) bagi menyiasat sendiri dakwaan dan loparan yang diterimanya. Saksikan beliau bekerja tanpa pengiring dan pengawal bersamanya. Juga tiada wartawan yang membuat liputan.

#prihatinmesir
Like · · · 9 hours ago ·
MB S'gor cadang sejarah kemerdekaan ditulis semula

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan agar sejarah kemerdekaan negara ini dikaji dan ditulis semula kerana mendakwa terdapat fakta yang tidak jelas berhubung perkara itu.

Beliau berkata penulisan semula itu perlu dilihat dari aspek gambaran sebenar peristiwa kemerdekaan memandangkan terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan para sejarawan dan ahli akademik mengenainya.

"Sejarah itu adalah suatu perkara atau kejadian yang telah berlaku berdasarkan fakta-fakta mengapa ia terjadi...tetapi ada kalanya penelitian ahli sejarah mengenai punca peristiwa itu berlaku berbeza.

"Perbezaan inilah yang perlu diperjelaskan. Sebagai contoh, asas kemerdekaan negara bermula daripada gerakan penentangan Malayan Union pada tahun 1946 namun ada juga orang kata asas kemerdekaan itu bermula apabila British memerdekakan negara-negara jajahan mereka di Afrika dan ia diperluaskan kepada negara-negara jajahan mereka yang lain," katanya.

Abdul Khalid berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Jabatan-Jabatan Kerajaan Negeri Selangor serta melancarkan Kempen Kibar Jalur Gemilang peringkat negeri di Kompleks Setiausaha Kerajaan Negeri, hari ini.

Katanya penulisan semula sejarah itu perlu dilakukan dengan penuh tanggungjawab agar boleh dijadikan sebagai rujukan bagi semua peringkat termasuk di sekolah.

Teuku Zacharyah Iskandar.
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Hamzah Ya shared TV PRU13's photo.
Tangan Kanan memberi, Tangan kiri tidak tahu... Apabila sudah ditangkap baharu tahu dan tersebar amal kebajikannya setelah selama ini beliau berusaha menyembunyikan dari pengetahuan umum...

Muhammad Khairat Asy Syathir antara pemimpin Ikhwan Muslimin yang paling kaya dan berpengaruh. Nama beliau pernah dicalonkan untuk bertanding jawatan Presiden Mesir tetapi ditolak oleh pihak pilihanraya lalu dan Ikhwan Muslimin mencalonkan nama Dr Mohammad Morsi sebagai penganti.

Muhammad Khairat Asy Syatir antara pemimpin Ikhwan Muslimin yang awal ditangkap selepas berlaku rampasan kuasa. Semasa rumahnya digeledah pihak tentera menjumpai hard disk yang di dalamnya mengandungi senarai nama 750,000 keluarga miskin yang dibantunya.

Perkiraan purata beliau telah membelanjakan 30 juta Junaih Mesir setiap bulan untuk membantu keluarga miskin tersebut. Setelah beliau ditangkap baru perkara itu diketahui. Dan bantuan kepada 750,000 keluarga miskin itu tidak lagi diberikan kerana Muhammad Asy Syatir berada dalam penjara atas tuduhan melarikan diri dari penjara Nathrun semasa berlaku revolusi 25 Januari menggulingkan Mubarak.
Like · · · 3 hours ago ·

Tiada ulasan: