Rabu, 28 Ogos 2013

MENGADU DOMBA TAK CIUM SYURGA

Burma violence: Rioters burn Muslim homes and shops
Posted on Tuesday, August 27 @ 15:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Rioters have burnt Muslim-owned houses and shops in an outbreak of apparent sectarian violence in Burma (also known as Myanmar).

The trouble broke out overnight around the central town of Kanbalu, when police refused to hand over a Muslim man accused of raping a Buddhist woman.

It is the latest in a series of attacks on the Muslim community that police have failed to control.

The state government has sent reinforcements to the area.

The violence is a stark reminder of how much anti-Muslim sentiment there is in Myanmar and how little the authorities are doing to contain it, says the BBC's Jonathan Head in Bangkok.

Earlier this week, a car carrying UN human rights rapporteur Tomas Ojea Quintana was attacked by a crowd in the central town of Meiktila as he tried to investigate sectarian attacks there in March.

He has accused the country's government of failing to protect him when his convoy came under attack as some 200 people surrounded his car, punching the doors and windows.


Thousands of Muslims were left homeless after the clashes in Meiktila

At least 43 people - most of them from Burma's small Muslim community - died in the violence that erupted after an argument at a Muslim-owned shop.

The violence sparked clashes in at least three other towns and left more than 12,000 Muslims displaced.

The clashes in Meiktila were the worst since ethnic violence in Rakhine state last year, where nearly 200 people were killed and tens of thousands forced from their homes.

The conflict that erupted in Rakhine involved Buddhists and Rohingya Muslims, who are not recognised as Burmese citizens.

The communities remain largely segregated in the wake of the violence, with many displaced Rohingya Muslims living in tents or temporary camps.-BBC


 Alkisah sebuah hidangan isteri
Posted on Tuesday, August 27 @ 14:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Mak saya suka memasak tapi mak bukan seorang suri rumah, mak seorang engineer. Ada satu malam, mak balik sangat kepenatan tapi masih perlu memasak untuk saya dan abah.

Mak hanya mampu masak ayam kunyit, sayur kailan ikan masin dan nasi. 3 hidangan itu diletakkan di meja makan di mana ayah duduk goyang kaki menunggu makan.

Ayah meminta diri untuk solat Maghrib dulu sebelum makan. Ketika itu saya mencuba hidangan mak. Alamak, ayam kuncit terlalu masin, kailan separuh masak dan nasi hanyit.

Namun saya diam.

Selepas Isyak, ayah menjamu makanan masakan mak. Sambil makan, ayah bertanya bagaimana sekolah hari ini.

Saya tidak berapa ingat apa jawapan saya.

Ketika makan, mak mohon maaf pada ayah atas masakannya. Tapi ayah menjawab, “Sangat sedap sayang. Abang suka semua hidangan ini.”

Malam itu, sebelum tidur, saya pergi bersalam dengan ayah yang masih di ruang tamu dan bertanya betul ke ayah suka masakan mak tadi yang saya sendiri terasa susah nak telan.

“Anakku, mak dah penat sepanjang hari kerja. Mak dah penat. Hidangan kurang enak tak melukakan Mie dan ayah tapi kata-kata kasar akan menghiris perasaan,” kata ayah.

Mendengar kata-kata ayah, saya tersentak.

Lalu saya masuk bilik untuk bersalam dengan mak dan bertanya…

“Mak rasa ayah tadi kata suka masakan mak hari ini, mak percaya ke?”

“Anakku. Itu tak penting. Yang penting ayah jaga hati mak dan selepas makan, ayah tolong mak cuci pinggang. Ayah kamu itu orang besar, tapi benda-benda kecil sebegini yang buat mak sentiasa rasa bahagia kerana terasa ayah betul-betul sayang kat mak,” jawab mak.

Itulah perkara yang berlaku ketika kecil dan saya mengingati sehingga hari ini.

Kini saya sudah berkahwin, anak sudah tiga – dan melihat kembali kenangan manis ayah dan emak, saya semakin memahami fikiran mereka pada masa itu.

Mak dan ayah dan tindak-tanduk mereka menunjukkan mereka menerima segala kelemahan antara satu-sama lain dan meraikan perbezaan tersebut supaya hubungan erat dan kukuh sentiasa berkekalan. Mereka meraikan segalanya antara mereka, dan berusaha bersama untuk memastikan pasangan mereka sentiasa gembira dan bahagia.

Wahai anakku,
Hidup ini terlalu singkat untuk sebarang kekesalan. Jangan hidup dalam kekesalan. Hargailah segala yang dilakukan oleh orang-orang kesayangan kita, walaupun kadangkala kita tidak beberapa menyukainya. Mereka lakukan dengan kasih sayang, maka balaslah niat itu juga dengan kasih sayang dan kesyukuran bahawa ada yang masih sanggup melayan kita dengan baik. Ingatlah masa yang berlalu tidak akan berpatah balik.

Senyum

Facebook Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man


 Rumah orang kenamaan kini sasaran penyamun
Posted on Tuesday, August 27 @ 14:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: amkns

"Setelah rumah Menteri Belia dan Sukan, kemudian rumah Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad dirompak minggu lepas, kini rumah bekas pegawai tinggi polis Bukit Aman pula menjadi sasaran penjenayah.

SHAH ALAM 26 Ogos 2013 - Menurut Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A. Thaiveegan, bekas pegawai tinggi polis di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman itu menyedari rumahnya diceroboh selepas menemui kesan umpil pada tingkap di ruang tamu sebaik sahaja pulang daripada bercuti bersama ahli keluarganya di luar Shah Alam, semalam.

"Setelah diperiksa, beliau mendapati beberapa barang berharga iaitu komputer riba dan barangan lain telah hilang," katanya selepas melancarkan Kempen Kibarkan Jalur Gemilang di pekarangan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri hari ini.

utusan.com.my"


 Adu Domba Dari Orang Yang Busuk Hati
Posted on Tuesday, August 27 @ 13:00:45 MYT
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh: ata

"Bagi aku, ayat spt ini hanya patut keluar dr mulut tukang adu domba!!!...tapi malangnya sbb dalam PAS ada manusia2 mcm ini....siapa yg disebut 'mantan MB' yg diziarahi oleh pemimpin BN tu kalau tidak bukan adalah Ust Azizan, mantan MB Kedah....

Isunya, mengapa benda2 semacam ini nak dijadikan isu yg tak ada sempadan???...perkara yg tak ada sengaja diada-adakan....apa tujuannya kalau bukan adu domba!!!

.benar pemimpin umno be end melawat Ust Azizan, adakah itu boleh jadi bukti segala tuduhan tak berasas hangpa selama ini???....adakah pemimpin umno be end tak pernah melawat TGNA dan pimpinan PAS yg lain ketika dirawat???.....malah ada yg menyembahyangkan jenazah arwah Ust Fadzil Noor....apa itu satu kesalahan???.....berhentilah wahai tukang adu domba sekalian...berhentilah membaiki labu kerana sebenarnya hangpa sendiri yg bantu merosakkan......

 Sekular, nasionalis cemburu perjuangan Ikhwan
Posted on Tuesday, August 27 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

MELAKA: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata amat bahaya jika tentera dan polis cenderung menyokong kepada sesuatu pihak dalam sesebuah negara.

"Tentera dan polis mesti menjaga keselamatan rakyat dan menjunjung Perlembagaan dan mereka tidak boleh berpihak kepada mana-mana parti atau kumpulan.

"Amat bahaya jika keadaan ini berlaku. Inilah yang terjadi di Mesir di mana tentera dan polis telah menyokong pihak tamarud dan menggalakkan mereka keluar membuat bantahan mengecam pentadbiran Presiden Morsi," ujarnya pada majlis ceramah membantah kekejaman kerajaan haram Mesir anjuran PAS Melaka di Dataran Kebangkitan Rakyat, Bukit Katil malam tadi.


Wakil Muslimat PAS Melaka, Kintan Man
menyerahkan sumbangan untuk rakyat Mesir kepada Mohamad.

Beliau berkata tentera sepatutnya tidak terlibat dengan rampasan kuasa dan membunuh rakyat sebaliknya mesti menjaga keamanan negara dan berusaha memastikan pertukaran kerajaan secara demokrasi.

"Presiden Morsi baru memerintah kira-kira setahun sudah tentu ada kelemahan dan kekurangan tetapi itu tidak bermakna tentera boleh merampas kuasa secara sewenang-wenangnya," tambahnya.

Sebelum itu Mohamad menerangkan dengan panjang lebar sejarah penubuhan dan perjuangan Ikhwanul Muslimin yang menurutnya amat dicemburui oleh puak sekular dan nasionalis.

"Semua pimpinan kanan Ikhwanul Muslimin ditangkap dan dipenjarakan, namun perjuangan mereka terus mendapat sokongan padu dari rakyat terutama mereka yang tinggal di bandar-bandar besar dan akses kepada maklumat," ujar beliau.

Turut berceramah pada program itu ialah Pesuruhjaya dan Ketua Dewan Ulama PAS Melaka, Adly Zahari dan Ustaz Zulkifli Ismail; Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong; Adun Bukit Baru, Dr Khalid Kassim dan Ketua Pemuda Ikram Melaka, Zairi Suboh.

pas.org.my



PENCERAMAH POLITIK PAS AZHAR IDRUS KANTOI SERTAI MUJAHIDDIN DI SYRIA

Penceramah Politik terkenal dengan kemewahan hidup serta beristeri tiga serta muda ini yang terkenal dengan lawaknya baru-baru ini  telah didapati berada di satu lokasi yang tidak diketahui.

Beliau berpakaian ala tentera mujahiddin bersama seorang lelaki lain. Lokasi tersebut didapati bersalji. Mungkin di Syria dan mungkin juga di Checnya.

Walau bagaimanapun Pendekar bukannya nak bererita tentang apa pun sebenarnya cuma nak tunjukkan para sahabat sahabat semua bahawa Iras muka gambar diatas seakan akan sama kan,

 berita ini adalah gimik semata-mata untuk menunjukkan seorang mujahiddin yang memiliki raut wajah saling tak tumpah seperti UAI



Perhatikan betul-betul kedua-dua gambar di atas. Gambar UAI yang sebenar adalah yang berketayap siap dengan gambar kereta ferari lambang ke ZUHUD an nya. Sementara yang berpakaian mujahiddin adalah seorang lelaki lain yang tiada kena-mengena dengan UAI.

EDESI KANTOI...

Setelah dikaji dan diselidik akhirnya terjawab juga kebenaran gambar diatas rupa rupanya hanya lah gambar yang diedit oleh Blogger Pro Pembangkang DISINI semata mata nak naik kan kan view blognya sahaja nak pesan pada bloger Pro Pakatan tu tak baik menipu ni tengok gambar sebenar 

DAN SINI TERNYATALAH  TIADA GAMBAR YANG SEAKAN MIRIP AZHAR IDRUS SEPERTI DIATAS


Tiada ulasan: