Sabtu, 26 Januari 2013

SEMUA TAK MENGAKU SALAH...YANG SALAH SYAITAN SEBAB SURUH BUAT JAHAT...AKHIRAT NANTI TAHU SAPE SALAH...KETIKA ITU SEMUA TIADA KUASA LAGI....KITA TENGOK SAPE YANG KENA....

Alkisah seorang budak nakal…

-, 25 Jan 2013


Seorang pelajar bernama Amin terkenal dengan kenakalannya di sekolah. Amin suka memberontak, tidak memberikan penumpuan dalam kelas, keputusannya tidak cemerlang, suka mengacau rakan lain, mempersendakan dan melawan kata-kata cikgunya.

Selepas tamat sesi persekolahan tahun lepas, dan tiba masa untuk mengagihkan pelajar, tiada guru di sekolah yang sudi menerima Amin di dalam kelas mereka.

“Saya tak mahu. Nanti sakit jantung,” kata Puan Halimah.

“Saya tak mahu. Dah serik setahun dengannya,” kata Cikgu Kamala.

“Jangan pandang saya. Kalau saya, saya dah tendang dia keluar,” kata Tuan Kassim.

“Tak apa saya ambil,” jawab Ustaz Ismail Nihat.

Semua menarik nafas lega, tapi sahabat baik Ustaz Ismail, Cikgu Timmy berkata, “Ustaz fikir baik-baik. Kena ada kesabaran tinggi untuk mengajar budak itu. Kalau tak tahan, ustaz tukar dengan saya.”

“Takkan budak ini saya tak dapat kawal hehehhe,” jawab Ustaz Ismail dengan berseloroh.

Malangnya, perbualan guru-guru itu telah didengari Amin. Amin berbisik di hatinya, “Ustaz Ismail nak kawal saya ya? Kita tengok siapa lebih hebat!”

Sesi persekolahan baru pun bermula, Amin memasuki kelas Ustaz Ismail.

Ustaz Ismail mengaturkan Amin duduk di barisan depan kelas.

Amin cuba buat perangai, tapi Ustaz Ismail tetiba bersuara…

“Saya nak cadangkan seorang pelajar untuk jadi Ketua Kelas. Dia ini keputusan tak berapa baik. Akan tetapi, dia pandai bergurau. Jika dia jadi Ketua Kelas, sudah tentu kita dapat senyum tiap-tiap hari,” kata Ustaz Ismail sambil menunjuk kepada Amin.

Para pelajar kelas Ustaz Ismail terus terdiam dan berbisik sesama sendiri.

“Orang macam dia pun, Ustaz pilih jadi Ketua Kelas? Ustaz tahu ke dia terkenal sebagai pelajar ternakal di sekolah.”

Amin yang muka kemerahan kerana segan hendak menolak tawaran, tapi Ustaz Ismail tidak memberi peluang…

“Jadi Ketua Kelas bukan lihat pada keputusan sahaja. Yang paling penting dia boleh jadi contoh kepada pelajar lain. Saya percaya Amin boleh melakukannya dan dia amat berpotensi. Apa kata kita beri dia satu peluang?”

“Baik ustaz,” jawab para pelajar. Kata-kata ini menyebabkan Amin terasa malu dan segan sehingga muka bertambah merah.

Akhirnya, Amin menjadi Ketua Kelas.

Besok harinya, apabila masuk ke kelas, pelajar mendapati Amin sudah berada di tempat duduknya dan tidak mengacau pelajar lain ketika Ustaz Ismail mengajar.

“Amin sudah tak buat perangai dan kacau orang?” tanya seorang pelajar bernama Zul yang selalu dibuli Amin.

“Saya Ketua Kelas. Saya perlu jadi contoh pada orang lain,” jawab Amin.

Apabila melihat Amin menumpukan perhatian di dalam kelas, seorang pelajar lain Jannah bertanya pada Amin, “Mengapa Amin tak perlekehkan ustaz seperti biasa sehingga cikgu menghalau Amin keluar?”

“Saya Ketua Kelas. Saya perlu jadi rajin dan bagus keputusan barulah orang lain boleh terima saya sebagai Ketua Kelas dengan hati terbuka ,” jawab Amin.

Peperiksaan menjelang dan keputusannya, Amin melonjak dari tangga terakhir di sekolah ke tangga ke 15.

“Dia meniru ke ustaz?” tanya Tuan Kassim pada Ustaz Ismail.

“Berdasarkan ketekunan dia, saya rasa keputusan ini benar. Ini memang hasil dia,” jawab Ustaz Ismail.

“Ustaz Ismail memang hebat,” kata Cikgu Timmy.

“Apa yang Ustaz buat kat dia?” tanya Puan Halimah.

“Dia nakal sebab ego nak perhatian. Saya bagilah dia dapat perhatian secukupnya sebagai Ketua Kelas. Kerana egonya, maka dia memaksa dia menjadi baik supaya orang tak kata dia tak layak jadi Ketua Kelas. Sama seperti najis binatang, jika diletakkan pada tempat yang tidak betul, ia busuk dan tidak menyenangkan pandangan. Jika ia terkena tanah dan ditanam, ia bertukar menjadi baja yang menghasilkan banyak pokok yang berbuah,” jawab Ustaz Ismail sambil tersenyum.

Senyum.

Tuan Ibrahim Tuan Man
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SPR: Salah daftar pengundi tanpa pengetahuan mereka
 
Undang-undang tidak membenarkan seseorang itu didaftarkan sebagai pengundi tanpa pengetahuan mereka, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata pemohon mesti menandatangani sendiri borang permohonan dan menyertaikan salinan kad pengenalan mereka.

Beliau mengulas dakwaan seorang bapa Tiruchelvam Vallipuram, yang mengadu nama anak perempuannya ada di daftar pemilih walaupun dia tidak pernah mendaftar.
Menurut Tiruchelvam, beliau mendapat tahu mengenai perkara itu apabila menerima kad ucapan Deepavali tahun lepas dari Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak, yang menandatanganinya sebagai pengerusi BN Selangor.

Ia juga mengandungi butiran pengundian untuk anak perempuan berusia 22 tahun itu, seperti daerah mengundi dan kawasan pilihan raya.
"Anak perempuan saya belajar di India. Dia pergi ke sana sebelum 21 tahun dan dia pasti tidak dapat didaftarkan sebagai pengundi.

"Saya menyemak lamanweb Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memeriksa sama ada dia telah didaftarkan," kata Tiruchelvam .

Semakannya itu mengesahkan bahawa anak perempuannya itu adalah layak untuk mengundi dalam bahagian pilihan raya negeri Subang Jaya dan kawasan pilihan raya Parlimen Kelana Jaya, yang kedua-duanya diwakili oleh Pakatan Rakyat.

Tiruchelvam berkata beliau menghubungi anaknya mengenai perkara itu dan anaknya mengesahkan bahawa dia tidak pernah mendaftar sebagai pengundi.
Sehubungan itu, Abdul Aziz meminta Tiruchelvam memberikan nama penuh dan nombor kad pengenalan anak perempuannya itu untuk membolehkan SPR menyemak borang permohonannya yang disimpan oleh suruhanjaya tersebut.

"Memang ada aduan seperti ini tapi sedikit saja, apabila ditunjukkan borang permohonan menjadi pengundi, baru mereka memahaminya (apa yang berlaku)," katanya dalam jawapan melalui SMS kepada Malaysiakini semalam.

"Eloklah SPR semak dulu untuk mengetahui kedudukannya. Kalau sah berlaku penipuan, boleh diambil tindakan yg lain, mungkin membuat laporan polis," katanya.


Keluarga Sugumar mahu bedah siasat kedua disegera
 
Tidak yakin bahawa Sugumar Chelliah, 39, mati akibat serangan jantung selepas dikejar polis, keluarganya mahukan bedah siasat kedua untuk menentukan kebenarannya.

NONEKetika dihubungi, seorang peguam keluarga mangsa, Latheefa
Koya (kanan) berkata keluarga Sugumar berharap bedah siasat kedua dilakukan secepat mungkin.

"Kami pasti mengatur bedah siasat kedua. Kami sedang mencari hospital lain dan seorang pakar patologi yang bersedia melakukannya. Kami tidak pasti bila ... harap-harap hari ini," katanya.

Latheefa menambah keluarga itu tidak yakin dengan bedah siasat pertama oleh Hospital Serdang kerana mendakwa institusi itu mempunyai sejarah memalsukan bedah siasat seperti dalam kes kematian A Kugan yang mati dalam tahanan.

Dalam kes Sugumar, bedah siasat Hospital Serdang membuat kesimpulan dia meninggal dunia akibat saluran jantung tersumbat dan tiada sebarang kecederaan lain.      
Saksi, bagaimanapun, mendakwa Sugumar, seorang pengawal keselamatan, dikejar oleh empat anggota polis kerana merosakkan harta benda awam, dan kemudiannya digari, mukanya berlumur serbuk kunyit dan didakwa dipukul hingga mati di Taman Pekaka, Hulu Langat .

NONEDalam laporan hari ini, akhbar pro-kerajaan, Utusan Malaysia
memetik Ketua CID Selangor, SAC Mohd Adnan Abdullah sebagai berkata mereka telah mengambil kenyataan 11 saksi di mana 10 daripadanya mendakwa anggota polis tidak memukul mangsa..

Mohd Adnan dilaporkan berkata seorang daripada saksi tersebut adalah mangsa yang dipukul di kepalanya oleh suspek (Sugumar).

Bagaimanapun, Latheefa menegaskan terdapat sekurang-kurangnya tiga orang saksi yang telah melihat kejadian itu tetapi polis masih belum merekodkan kenyataan mereka.
SPRM nafi bocor saringan calon PRU
5:20PM Jan 26 2013  
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan menjadi sumber kebocoran keputusan saringan awal bakal calon pilihan raya.

Ia mengulas laporan akhbar Sinar Harian semalam, yang memetik sumber-sumber, bahawa dua menteri, seorang menteri besar dan seorang ketua menteri gagal dalam saringan SPRM.

Parti yang mereka wakili tidak dinyatakan tetapi dikatakan calon BN kerana Pakatan Rakyat enggan mengemukakan senarai calon mereka untuk disaring SPRM.

Berita Harian melaporkan bahawa SPRM menegaskan bahawa saringan mana-mana calon termasuk menteri besar, ketua menteri atau kepimpinan tertinggi parti-parti, tidak pernah didedahkan kepada sesiapa kecuali parti-parti yang meminta saringan tersebut dibuat.

Suruhanjaya itu juga menolak dakwaan keputusan saringan tersebut, dengan menyatakan bahawa proses itu masih berterusan, lapor akhbar tersebut.

SPRM menambah bahawa keputusan saringan itu tidak terikat di segi undang-undang dan terserah kepada parti-parti politik untuk memilih calon mereka berdasarkan hasil saringan tersebut.
PERKASA lapor polis dakwa kenyataan diputarbelit
 
Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Selangor membuat empat laporan polis selepas mendakwa kenyataan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali berhubung isu penggunaan kalimah Allah dalam kitab Bible diputarbelit oleh beberapa pihak.

Yang Dipertua PERKASA Selangor, Abu Bakar Yahya berkata laporan itu dibuat bagi meminta pihak berkuasa menyiasat dakwaan pihak terbabit termasuk seorang peguam dalam sebuah laman portal berita yang didakwa menyeleweng
daripada kenyataan sebenar Ibrahim.
  
"Kami meminta meminta pihak berkuasa menyiasat kenyataan yang mencetuskan provokasi oleh pihak tidak bertanggungjawab terhadap apa yang dibangkitkan oleh presiden Perkasa," katanya.
  
Beliau bersama beberapa anggota pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam semalam.
  
Ibrahim sebelum ini dilaporkan mengeluarkan kenyataan meminta supaya Bible versi bahasa Melayu yang ada kalimah Allah dibakar sambil menyifatkannya sebagai tidak sensitif dan tidak bertanggungjawab.
  
Di Bukit Mertajam, Pulau Pinang, Ketua Wira PERKASA negeri, Mohd Rizuad Mohd Azudin turut membuat laporan sama di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara.

Dalam perkembangan sama, beliau menafikan PERKASA terlibat dalam acara membakar Bible versi bahasa Melayu yang kononnya dijadual berlangsung di Padang Bandaran Bangan Luar, Butterworth, esok.

"Kami tidak tahu menahu tentang perkara itu. Itu semua adalah satu propaganda. Kami tidak akan bertindak sedemikian kerana kami menghormati agama dan budaya masyarakat berbilang kaum di negara ini," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis itu semalam.
  
Media kelmarin melaporkan Ibrahim mendakwa kenyataannya mengenai isu itu telah diputarbelit oleh sesetengah pihak demi meraih kepentingan politik dan cuba melemahkan perjuangannya dalam mempertahankan Islam.
  
Ibrahim menegaskan beliau tidak pernah berniat mahu menyinggung perasaan penganut agama Kristian, sebaliknya kenyataannya adalah menjurus kepada tindakan individu yang sebelum ini dilaporkan mengedar Bible versi bahasa Melayu yang mempunyai kalimah Allah dan tulisan jawi kepada pelajar sekolah.
  
- Bernama
Isu kalimah tidak gugat Pakatan Rakyat
ROSMIZA KASIM
26 Januari 2013
Nik Abduh Nik Abdul Aziz
Timbalan Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz
KOTA BHARU - Percanggahan pendapat mengenai kalimah ALLAH tidak sesekali menggugat hubungan Pas dalam pakatan biarpun terdapat desakan supaya parti itu keluar daripada Pakatan Rakyat (PR), kata Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat itu berkata, beliau yakin perkara tersebut tidak mungkin akan menjejaskan hubungan yang sedia terjalin selama ini walaupun Majlis Syura Pas, 13 Januari lalu menetapkan kalimah ALLAH tidak boleh digunakan dalam bible versi bahasa Melayu.

Sehubungan itu, beliau mengecam mana-mana desakan yang dilakukan terhadap Pas berikutan timbulnya tidak sehaluan pendapat mengenai isu dibangkitkan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada Krismas tahun lalu.

“Keputusan Majlis Syura itu untuk ahli Pas dan mereka wajib mengikutinya. Keputusan itu (Majlis Syura) adalah untuk menyatukan umat Islam.
“Jadi yang mana tidak mahu dengar (ikut) tidak kira belah mana (mana-mana parti atau individu) pun itu adalah hak dia, kita nak buat macam mana. Sampai nak jejaskan PR itu tidak mungkin berlaku,” katanya ketika ditemui selepas kuliah mingguan semalam.

Dalam pada itu, Nik Abduh berkata, PR perlu mendengar suara ulama dan sememangnya ia sudah berlaku sedemikian dalam pakatan, lagipun bagi beliau DAP dan PKR menghormati Pas sebagaimana hormat kepada sistem dilaksanakan oleh parti itu.

Sambil menyifatkan perbezaan pendapat dalam isu kalimah ALLAH adalah perkara biasa, Nik Abduh mengakui sebelum ini terdapat banyak perkara yang berbeza antara parti tetapi tidak menjejaskan hubungan dalam pakatan.
Kelmarin, lebih 50 penduduk sekitar Kota Bharu termasuk penyokong Pas mengadakan bantahan aman, mendesak supaya parti itu keluar dari PR atas sikap sesetengah pihak dalam DAP dan PKR tidak menghormati keputusan Majlis Syura.

Bagi meredakan isu terbabit daripada terus dipertikaikan, beliau berharapPresiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersuara untuk menjelaskannya perkara itu supaya semua pihak patuh keputusan ditetapkan Majlis Syura.

Berikutan senario isu kalimah ALLAH masih dianggap belum selesai sesetengah pihak biarpun pucuk kepimpinan parti menyifatkan ia sudah tamat, Nik Abduh mencadangkan penerangan menerusi wacana diberikan kepada kumpulan yang berada di luar parti.

“Kita cadang bukan hanya diskusi dengan orang Islam, kalau boleh dengan bukan Islam. Terutama sekali bukan Islam yang nampak bahasa kalimah ALLAH mereka juga berhak pakai. Jadi kalau mereka tidak faham, mereka kena fahami kenapa ahli Majlis Syura dan umat Islam kata tidak setuju kalimah ALLAH diterjemah daripada perkataan God atau Lord,” katanya.
Ahmad Husni: Warga Kastam diberi insentif setengah bulan gaji

26 Januari 2013
Datuk Seri Ahmad Husni Hanazlah.
Datuk Seri Ahmad Husni Hanazlah.
PUTRAJAYA - Warga kerja Jabatan Kastam Diraja Malaysia akan menerima insentif setengah bulan gaji sebagai penghargaan kerajaan kerana berjaya mengutip RM32.318 bilion tahun lepas, iaitu peningkatan 6.5 peratus berbanding 2011.
  
Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata kutipan itu adalah yang tertinggi pernah dicatatkan.
  
Keputusan yang dibuat kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu bertujuan memberi semangat kepada 12,500 warga kerja kastam untuk mencapai sasaran RM34 bilion tahun ini, katanya kepada pemberita, di sini hari ini.
  
Ahmad Husni yang ditemui selepas  merasmikan Hari Kastam Sedunia ke-13, berkata insentif khas itu akan diberi minggu ini.
  
Tahun lepas, kerajaan memberi insentif khas kepada warga kerja Lembaga Hasil Dalam Negeri selepas berjaya mengutip RM109.674 bilion pada 2011 iaitu meningkat
26.79 peratus atau RM23.175 bilion berbanding 2010.
 
Sementara itu, Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri Khazali Ahmad yakin insentif khas berkenaan akan memberi motivasi dan rangsangan kepada warga kastam untuk meningkatkan mutu perkhidmatan.
  
"Kami amat berterima kasih kepada kerajaan  atas keperihatinan dan kepekaan memberikan setengah bulan gaji sebagai insentif khas untuk tahun ini, sebagai menghargai peranan dan tanggungjawab kita," katanya.
  
Menurut Khazali jabatan itu akan tersu melaksanakan inisiatif untuk meningkatkan hasil termasuk memberi fokus kepada verifikasi harga barangan pengilang tempatan; melaksanakan operasi melesenkan pengilang-pengilang dan syarikat yang tertakluk kepada cukai jualan dan cukai perkhidmatan.
  
Kastam juga akan meningkatkan aktiviti penguatkuasaan bagi mencegah penyeludupan barangan dan perdagangan tidak sah, katanya. - Bernama

Tiada ulasan: