Isnin, 21 Januari 2013

LISTEN LISTEN LISTEN

 Video: "Listen Listen Listen" versi Kelantan

http://malaysiaberih.blogspot.com, 20 Jan 2013

http://www.youtube.com/watch?v=09C9_rP8qs4&feature=player_embedded


Sharifah Zohra akan hadir forum Kebebasan Akademik

Harakahdaily, 20 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Sharifah Zohra Jabeen yang mencetuskan fenomena ‘Listen’ akan hadir pada forum ‘Kebebasan Akademik & Hak Asasi’ yang diadakan pada 22 Januari ini di Dewan Perhimpunan Cina Selangor.

Perkara itu dinyatakan oleh Penyelaras SAMM Mahasiswa, Wan Farel dalam kenyataan disiarkan di dalam blog SAMM, hari ini.

Berikut ialah petikan blog berkenaan.



Ini surat jemputan kepada SHARIFAH ZOHRA. Beliau telah terima dengan bukti cop dan tandatangan milik SW1M.

Antara yg ke pejabat beliau adalah saya sendiri, Saudara Khalid Ismath dari KAMI, Saudari Rara (Penyelaras Wanita Muda SAMM), Saudara Arif dari INSTEF dan saudara Ismi Asyraf dari Gempur.

Respon daripada Staff beliau agak positif, Insyaallah Puan Sharifah Zohra Jabeen akan hadir pada forum “Kebebasan Akademik & Hak Asasi” 22 Januari nanti (selasa) jam 8.00 pm, bertempat d Dewan Perhimpunan Cina Selangor.

Forum “Kebebasan Akademik & Hak Asasi” yang akan diadakan pada 22 Januari juga telah mendapat liputan yang cukup meluas.

Antaranya, saya mendapat panggilan dari Rakyat Singapura dan Student PHD dari University Ballarat Australia bertanyakan mengenai Forum ini. Mereka cukup berminat dengan forum ini dan meminta agak ada Live Streaming pada malam forum tersebut. Rupa-rupanya isu #LISTEN ini bukan sahaja menggegarkan bumi Malaysia tetapi juga menggegar arena antarabangsa.

Semoga forum akan berlangsung dengan penuh ilmiah. Klik di sini untuk maklumat mengenai forum


Masalah kemudahan asas di SMK Tinjar Baram

Jofri Jaraiee,
BARAM: SMK Tinjar terletak dalam kawasan parlimen Baram. Majoriti penduduk berbangsa Iban dan terdapat juga kaum dari keturunan Penan, Kayan, Kenyah dan lain-lain.

Perjalanan dari bandaraya Miri melalui jalan darat mengambil masa lebih kurang 2 jam setengah. Keadaan jalan menuju ke Tinjar melalui jalan Lapok masih lagi dalam keadaan teruk terutama sekali musim hujan lebat dimana air dari sungai Bok melimpah keluar ke jalan menyebabkan banjir, jalan becak dan licin.

Baru-baru ini kami menerima aduan dari penduduk serta pengajar di SMK Tinjar Baram tentang masalah bekalan air bersih serta elektrik yang tidak konsisten atau stabil dalam kawasan mereka.

Masalah utama yang dihadapi oleh penduduk di Tinjar adalah masalah bekalan air bersih, setakat ini mereka terpaksa menggunakan air hujan atau air yang dipamkan dari sungai yang berdekatan untuk kegunaan harian.

Cuba bayangkan betapa sukarnya mereka menghadapi kehidupan dalam keadaan tiada air bersih dan mereka terpaksa mengharapkan air hujan untuk mendapat bekalan air bersih untuk memasak, minum dan mencuci pakaian.

Ada ketikanya para pelajar terpaksa menggunakan air yang dipam dari sungai untuk mandi sepanjang minggu disebabkan gangguan bekalan air hujan yang disimpan dalam tangki tidak mencukupi untuk menampung para pelajar yang terlalu ramai.

Tetapi masalahnya air sungai pun tercemar, kotor serta berbau dan mereka terpaksa menggunakannya sekiranya berlaku musim kemarau panjang akibat tiada air hujan.

Begitu juga dengan masalah bekalan elektik yang tidak stabil dan ianya menggunakan genset untuk kegunaan harian. Menurut salah seorang pengajar di situ, genset yang digunakan sekarang ini menghadapi masalah kerosakan. Ianya perlu ditukar dengan genset baru untuk mengatasi masalah ganguan bekalan eletrik.

Apabila genset menghadapi masalah kerosakan untuk membekalkan aliran letrik ke tempat kediaman mereka dan mereka terpaksa bergelap pada waktu malam.

Keadaan rumah dan tempat tinggal pengajar juga ada menghadapi masalah kebocoran dan retak walaupun tidak sampai 3 tahun digunakan.

Begitu juga keadaan dalam kelas di SMK Tinjar juga menghadapi masalah kebocoran siling apabila musim hujan lebat para pelajar serta guru yang mengajar terpaksa mencari tempat teduh untuk mengelak dari basah.

Mereka merayu agar masalah mereka ini dapat diberi perhatian dan dapat diselesaikan dengan segera memandangkan keadaan kehidupan seharian mereka sering terganggu akibat tiada kemudahan asas. Selain daripada itu masalah tempat mengajar juga agak daif dan perlu diperbaiki dengan segera.

Mereka meminta agar pihak kami dapat mengemukakan masalah mereka kepada pihak berkuasa agar dapat diberi perhatian serta tindakan segera.

Kita mengesa agar pihak berkuasa segera mengatasi masalah yang dihadapi oleh para pelajar serta para pengajar yang mengajar di SMK Tinjar Baram.

Pihak kementerian pelajaran sepatutnya memandang serius masalah para pelajar dan para pengajar di pedalaman Sarawak kerana keadaan kehidupan mereka sangat daif dan tidak ada kemudahan asas yang sepatutnya diberi kepada mereka yang terpaksa berjauhan dari keluarga mereka.

Sudahlah keadaan jalan teruk dan tiada sebarang kemudahan asas diberikan, tempat tinggal para pengajar juga teruk dan tidak terurus dengan baik oleh pihak pemerintah.

Sepatutnya mereka inilah yang patut diberi segala kemudahan asas kerana mereka sanggup mengajar di pedalaman Sarawak semata-mata ingin melihat anak bangsa mereka menjadi berguna untuk negara dimasa hadapan. Kalau pihak pemerintah terus abaikan nasib serta keadaan kehidupan mereka terus begini jangan haraplah hendak menerima keputusan pelajaran yang terbaik dari sekolah yang kurang mendapat kemudahan asas ini.

Kita sekali lagi mengesa agar perkara ini perlu diberi perhatian sewajarnya dan juga diselesaikan dengan segera dari pihak pemerintah demi kemajuan anak bangsa dimasa hadapan.

Kerjasama dengan pihak yang berkenaan sangat kita hargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

Dapat royalti minyak melalui pilihan raya lagi cepat

Aspan Alias, 20 Jan 2013
Siang tadi PM Najib berada di Kota Baru untuk menabur janji lagi. Ada tujuh yang dijanjikan beliau kepada orang Kelantan. Di antaranya ialah membina lebuhraya Kota Baru Ke Kuala Kerai dan membina 3,000 unit rumah mampu milik untuk rakyat Kelantan jika BN berjaya merampas negeri itu dari PAS (PR) dalam pilihanraya kali ini. Selain dari itu ialah untuk membekalkan air bersih, membina UiTM dengan kapasiti pelajar seramai 5,000 dan memperbaiki keadaan sistem pengangkutan awam dan berbagai-bagai lagi janji yang telah kita dengar setiap kali pilihanraya tiba.


Janji yang paling seronok kita mendengarnya ialah masalah royalti minyak dan Najib telah berjanji penubuhan jawatankuasa tentang isu ini. Isu tuntutan royalti minyak sememangnya menjadi isu yang terhangat kerana kegagalan serta keengganan Petronas membayar royalti minyak seperti yang termaktub dalam perjanjian pada bulan Mei 1975 yang lalu. Berbillion ringgit wang royalti yang sepatutnya di terima oleh rakyat Kelantan melalui kerajaan pilihan mereka masih belum dibayar dan wang royalti ini dijadikan sebagai alat menekan rakyat Kelantan untuk memilih BN dalam pilihanraya ini.

Bagi saya rakyat Kelantan mesti jangan percaya dengan jawatankuasa yang ditubuhkan oleh kerajaan persekutuan itu kerana ia belum boleh memastikan rakyat Kelantan akan berjaya mendapatkannya dan ia akan memakan masa yang lama untuk mengetahui kejayaannya. Jawatankuasa itu mungkin untuk menarik perhatian rakyat Kelantan untuk menyokong BN dan juga menggunakan jawatankuasa itu untuk tidak membayarnya setelah mereka (BN) mendapat kuasa nanti.

Rakyat Kelantan ada jalan untuk mendapatkan wang royalti itu dengan mudah dan lebih pasti. Jalannya ialah untuk memperkuatkan usaha menaikkan Pakatan Rakyat dan mempastikan Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya. Jika Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya untuk mendapatkan wang royalti itu akan bertambah mudah dengan melaksanakan perjanjian tahun 1975 itu dengan serta merta dan tidak payah bermula dengan perbincangan awal seolah-olah rakyat Kelantan belum pernah membuat perjanjian dengan Petronas.

Rakyat Kelantan wajar bersama-sama dengan rakyat di negeri-negeri lain untuk memenangi pilihanraya ini kerana kejayaan untuk mendapatkan kuasa itu sudah terlalu hampir jika diizinkan Tuhan. Tidak payah membuang masa untuk bermesyuarat bertahun-tahun lamanya untuk mendapatkan wang royalti itu yang belum pun tentu berjaya diperolehi melalui jawatankuasa itu.

Rakyat Kelantan perlu mendapatkannya secepat mungkin melalui kuasa yang di perolehi dalam pilihanraya nanti. Kalau sudah ada jalan yang singkat, kenapa perlu kita melalui jalan yang berliku-liku. Lagi pun sememangnya rakyat Kelantan sudah pun selesai menanda tangani perjanjian tiga puluh lapan tahun yang lalu dengan Petronas.

Setelah mendapat kuasa nanti laksanakan sahaja perjanjian itu. Habis cerita. Bagi mendapatkan jalan mudah dan pendek ialah dengan mengenepikan BN dalam pilihanraya nanti, kerana BN lah yang menjadi penghalang kepada wang royalti itu untuk dibayar kepada rakyat dan kerajaan negeri Kelantan.

Masanya hanya tinggal kurang dari tiga bulan sahaja lagi. Tidak perlu menunggu jawatankuasa yang di bentuk oleh Putrajaya itu untuk memutuskannya.Melalui usaha jawatankuasa tuntutan royalti itu lambat hasilnya.Jika kita dapatkan melalui pilihanraya ia akan memakan masa hanya lebih kurang tiga atau empat bulan sahaja lagi.

Tetapi saya seperti menyuluh di tempat yang terang. Rakyat Kelantan lebih faham dari saya. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Pengajaran daripada isu “Listen Listen Listen”

Iskandar Kamarul Amin, UIAM,
Dalam tempoh seminggu ini, tiba-tiba seluruh Malaysia mengfokus kepada dua nama baru iaitu Bavani KS dan Sharifah Zohra. Yang menariknya, pandemik yang dikenali sebagai isu “Listen Listen Listen” ini hanya meletup di alam maya. Video yang memaparkan adegan Bavani sedang bertanya soalan dalam sebuah forum di UUM telah dihalang oleh Sharifah Zohra selaku moderator ini, telah ditonton oleh hampir 0.7 juta penonton di laman Youtube dan dikongsi oleh lebih 31 000 pengguna facebook. Video ini juga telah mendapat respon oleh beberapa tokoh politik negara, tokoh masyarakat, agamawan, presiden MPP universiti-universiti , dan NGO-NGO di Malaysia. Pelbagai kartun, lagu parody, iklan produk, dan lawak jenaka yang berkaitan isu ini juga telah tersebar luas di laman sosial. Isu ini bukan sekadar sebuah peristiwa semata-mata, tetapi banyak pengajaran tersurat yang patut dipandang  oleh semua.

Pertama, hujah fakta lawan hujah auta. Sentimen orang tua vs orang muda sering kali dijadikan modal untuk mematikan hujah orang yang lebih muda dari kita. Inilah praktikaliti peribahasa “hormati yang tua, sayangi yang muda” yang telah disalahgunakan. Malah, kes seperti ini pernah berlaku dalam dewan rakyat sebagaiman yang telah tersebar di lama youtube, apabila Ahli Parlimen Pasir Salak menidakkan fakta-fakta dari Ahli Parlimen Gombak dengan hujah supaya Ahli Parlimen Gombak jangan kurang ajar dengan orang tua sepertinya. Sentimen karut ini perlu segera di-bakul sampahkan dari minda masyakat Malaysia, atau kita akan berhadapan dengan lambakan anak muda yang sekadar menjadi pak turut dan bengap berfikir.

Kedua, pembodohan mahasiswa. Agenda pembodohan supaya mahasiswa menjadi hamba kerajaan sangat ketara di universiti-universiti. Tindakan mewajibkan mahasiswa hadir ke program “brainwash” atau akan berhadapan dengan pemotongan merit, mengumpan dengan hadiah lumayan, mengugut mahasiswa yang ingin berpolitik, ugutan biasiswa dipotong, momokan supaya “mahasiswa bersyukur pada kerajaan”, dan lain-lain bentuk pembodohan. Mahasiswa yang akan ke luar negara diwajibkan hadir ke kursus “brainwash” Biro Tatanegara (BTN) yang kononnya memupuk sifat patriotisme, tapi hakikatnya diselit dengan cerita perkauman, memburukkan pemimpin parti lawan, dan bermotifkan kepentingan politik. Mahasiswa yang tidak bodoh sahaja akan menyedari bahawa mereka telah terjerat dengan agenda pembodohan.

Ketiga, isu pendidikan percuma kembali bergema. Sikap masyarakat Malaysia rupanya sangat bergantung pada peristiwa. Cakna kepada isu Palestin hanya bangkit apabila Israel menyerang. Isu Pendidikan percuma hanya dijulang apabila berlaku peristiwa penurunan bendera oleh Adam Adli & tragedi malam merdeka di UPSI. Tahniah kepada Bavani yang sekali lagi jadi pencetus kepada perbincangan tentang Pendidikan percuma. Momentum kesedaran tentang peri penting dan kemampuan negara untuk melaksanakan pendidikan percuma harus sentiasa dihangatkan sehingga PRU-13 nanti, seandainya masyarakat ingin melihat cadangan ini berjaya dilaksanakan.

Keempat, kuasa media alam maya. Andai dahulu jatuh bangun populariti seseorang bergantng pada cerita dari media kerajaan, tapi sekarang tidak lagi. Arab Spring juga dimulakan melalui letupan isu di alam maya. Fenomena Ustaz azhar Idrus juga tersebar melalui alam maya. Malah, BN sendiri mengakui tsunami PRU 2008 lalu juga adalah kesan kesedaran di alam maya. Dalam isu Bawani ini, sekalipun nama mereka berdua ini tidak pernah disebut di media kerajaan, tapi gelombang di media alam maya seolah telah menobatkan Bavani sebagai heroin Malaysia, dan Sharifah Zohra dijangka mengalami tekanan minda yang hebat untuk berhadapan dengan maysrakat.

Penentuan waktu solat dan arah kiblat

14 Jan 2013
Pendahuluan

Solat yang fardhu dan kebanyakan solat sunat hanya sah didirikan pada tempoh masa tertentu. Ilmu falak / astronomi menyediakan kaedah perhitungan dan penghisaban waktu solat yang boleh diyakini ketepatannya.Dalam konteks penetapan waktu solat (sembahyang) samada solat fardhu mahupun solat sunat tertentu, dasar syarak yang ditetapkan adalah merujuk kepada kedudukan matahari relatif kepada kita.

Hasil daripada pengamatan dan pengkajian berterusan terhadap pergerakan matahari, maka dibuat model matematik bagi pergerakan tersebut dan dari situ kiraan astronomi dapat dilaksanakan.Ketepatan kiraan adalah bergantung kepada beberapa faktor, diantaranya model matematik pergerakan matahari tersebut.

Pada masa kini, telah terbukti bahawa model yang digunakan adalah agak tepat dan memadai untuk amalan solat.Sesungguhnya, hukum fiqh tentang waktu solat itu sendiri pun ada kelonggaran dan fleksibel, sejajar dengan Agama Islam itu sendiri yang sesuai untuk semua manusia, tempat dan zaman.

Sebagai contoh, mengikut hukum fiqh, waktu awal maghrib adalah bila matahari terbenam. Hukum ini adalah tetap sampai akhir zaman. Setiap manusia yang tidak cacat penglihatan, kalau berada di tepi pantai mampu melihat peristiwa matahari terbenam di ufuk barat dan seterusnya boleh mula menunaikan solat Maghrib atau berbuka puasa jika pada bulan Ramadhan.

Seterusnya bagi mereka yang mempunyai ilmu berkaitan dan mampu membuat penghisaban waktu matahari terbenam. Ia merupakan satu kemudahan baginya dimana ia tidak perlu ke tepi pantai untuk melihat fizikal matahari ketika terbenam untuk memulakan solat maghrib atau berbuka puasa. Sebaliknya ia boleh merujuk kepada waktu hasil kiraannya yang diyakini. Begitulah kaedah dengan penetapan waktu-waktu solat yang lain.

Dalam mengerjakan ibadah solat, selain mengetahui dengan yakin tentang waktu, perkara utama juga adalah meyakini arah Qiblat. Salah satu syarat sah solat/sembahyang yang dilakukan dalam keadaan aman adalah menghadap qiblat iaitu Ka'abah di Makkah al Mukarramah.

Firman Allah S.W.T bermaksud: "Dari arah mana saja kamu keluar (datang), maka palingkanlah wajahmu kearah Masjidil haram. Sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu. Dan Allah sesekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan."
(Al-Baqarah : ayat 149)
Ayat 150 dalam surah Al-Baqarah menekankan perkara yang sama.
Dalam Hadith pula, yang bermaksud: Dari Abi Hurairah r.a. berkata Nabi S.A.W bersabda: "Bila hendak mengerjakan solat maka sempurnakanlah wuduk, lalu menghadap qiblat, kemudian takbir." (Riwayat Bukhari & Muslim)

Berdasarkan dalil daripada Al-Quran dari Hadith di atas dapat disimpulkan bahawa menghalakan wajah ke arah qiblat adalah syarat sah sembahyang Qiblat itu adalah kedudukan Kaabah.
Bagi masyarakat yang berada di Masjidil Haram, soal menghadap ke arah qiblat tidak menjadi masalah. Namun bagi kita yang berada jauh dari Masjidil Haram adalah kadangkala menimbulkan masalah yang boleh membawa kepada pertentangan pendapat antara kita.

Segolongan berpendapat perlu menghadap ke arah qiblat denga tepat, manakala segolongan lain pula dengan agak-agak sahaja. Namun cuba kita perhatikan maksud hadis Rasulullah S.A.W. berikut: ‘Baitullah (Ka'abah) adalah qiblat bagi orang-orang dalam Masjidil Haram dan Masjidil Haram adalah qiblat orang-orang yang tinggal di Tanah Haram (Makkah) dan Tanah Haram adalah qiblat bagi seluruh penduduk bumi, timur dan baratnya dari umat ku"

Oleh itu, ia adalah jelas bahawa satu ketentuan perlu dibuat supaya arah iblat yang kita hadapkan adalah arah qiblat yang sebenar menghadap ke Baitullah.

Kaedah Menentukan Arah Kiblat

Terdapat banyak kaedah yang dilaksanakan bagi penentuan arah qiblat seperti:
1. Merujuk kepada matahari terbenam
2. Menggunakan kompas
3. Menggunakan peralatan ukur seperti theodolait

Namun begitu, penumupan kepada kaedah ilmu hisab digunakan kerana ia memberi ketepatan yang terbaik dan diamalkan pada hari ini. Penetapan Arah Qiblat dapat dibuat dengan beberapa cara namun cara yang sistematik adalah dengan kaedah kiraan trigonometri sfera (matematik).


http://www.muftiselangor.gov.my/BahagianFalak/ArtikelFalak/PenentuanWaktuSolat.htm

Apa tuntutan mustahak daripada kalimah Allah?

Akademi Tarbiyah DPPM , 11 Jan 2013
Dua tahun lalu (2010), isu kalimah Allah pernah menjadi isu yang paling hangat diperkatakan sehingga berlaku tindakan tidak waras seperti perbuatan membakar gereja, menghina kemurnian masjid dan surau dengan cara meletakkan kepala babi dan sebagainya.

Saidina Umar al-Khattab radiAllahu anhu pernah bertanya kepada salah seorang Sahabat, “Tahukah kamu perkara yang boleh membinasakan Islam?”. Mereka menjawab, “Tidak wahai Umar”. Lalu Umar berkata, “Islam dibinasakan dengan ketergelinciran intelek (ilmuwan yang mulutnya mendahului akalnya), perdebatan orang munafik terhadap al- Quran, dan undang-undang pemerintah yang menyesatkan” - Riwayat ad Dailami

Kerana citra yang merosakkkan itu berawal daripada kefahaman dan cara berfikir seseorang, maka Allah memberi amaran bahawa soal hukum-hakam bukanlah perkara yang sewenang-wenangnya diputuskan hanya melalui sangkaan, agak-agak, rasa-rasa ataupun sokongan politik penguasa. Firman Allah Taala maksudnya:

"Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: Ini halal dan ini haram, untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya." (An-Nahl: ayat 116)


Polemik Kalimah Allah Adalah Perkara Ijtihadiyyah


Sabda Rasulullah SAW, "Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya benar akan dapat dua pahala, Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya salah akan dapat satu pahala." - Riwayat Muslim

Polemik kalimah Allah yang berlaku pada tahun ini memasuki fasa kedua dan apa yang mustahak perlu kita ketahui ialah isu kalimah Allah adalah isu "ijtihadiyyah". - Ijtihadiyyah - iaitu perkara baru, yang tiada nas mengharamkan - penggunaan kalimah Allah kepada non-Muslim - pada masa turunnya wahyu (yakni sebelum kewafatan Rasulullah SAW). Maka ulama Islam hari ini, ada di antaranya yang mengambil jalan - saddu az zarai’e - (menutup kemudharatan), ada juga yang bersifat terbuka dengan matlamat kepentingan dakwah sejagat. Hal ini kerana, risalah Islam yang dibawa oleh Baginda Nabi SAW itu sifatnya universal, bukannya selektif!

Pendekatan ini disuarakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, yang saya rekodkan pada tahun 2010, "Kita tidak boleh melarang mereka menggunakan perkataan Allah dalam kalangan mereka sendiri, dalam ibadat mereka dan amalan mereka, walau pun salah maksud dan maknanya yang asal mengikut bahasa kita. Adapun menggunakan perkataan Allah oleh mereka terhadap masyarakat Islam untuk menyebarkan akidah mereka dengan fahaman mereka, atau menjadikan perkataan Allah sekadar mengubah jenama melariskan barangan dalam masyarakat Islam, tidak boleh diizinkan sekali-kali, kerana menyalahgunakan perkataan Allah yang Maha Suci Kepada umat Islam dan  bercanggah dengan makna mengikut bahasa yang diamalkan oleh umat Islam, seterusnya dikira menodai kesucian dan kemurnian Kalimah Allah di hadapan umat Islam..."

Mungkin di antara kita ada yang tidak bersetuju malah mungkin ramai yang sinikal sebelum ini dengan kenyataan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Begitupun apa yang disuarakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang punya nilai keabsahannya, berbeza dengan sikap sebahagian individu yang menyemai kelakuan berdasarkan pepatah, ‘berpatah arang berkerat rotan’, ‘membujur lalu melintang patah’!

Dengan mengambil renungan dan iktibar dari apa yang pernah ditunjukkan oleh para Sahabat kepada Nabi SAW, iaitu peristiwa Baginda bersetuju memberikan kerjasama kepada Kafir Quraisy dalam proses ‘Sulh Hudaibiyyah’. Umum melihat antara isi penting peristiwa itu ialah usaha Nabi SAW untuk mencapai - "apa yang paling diperlukan oleh dakwah" - , iaitu masyarakat yang tenteram dan aman daripada peperangan. Baginda sanggup kehilangan beberapa sub-maslahah demi maslahah yang paling utama iaitu keharmonian masyarakat berbilang kabilah.

Islam mengajarkan umatnya bukan untuk berperang terhadap sesuatu kaum kerana perbezaan agama, ataupun kerana berbeza pendapat dan cara, tetapi umat Islam berperang apabila mereka dimusuhi, dizalimi dan diperangi, ataupun ada sesuatu kaum yang mengisytiharkan pendirian untuk memerangi Islam, baharulah waktu itu tiada lagi bahasa yang lunak kecuali kita semua wajib mengangkat senjata.

Islam menuntut umatnya membela bangsa lain yang dianiaya, dizalimi sekalipun bangsa tersebut tidak beragama Islam. Sebagai bukti Amru bin Al 'As diutuskan Saiduna Umar al Khattab agar membebaskan Mesir daripada kezaliman Rom, sekalipun rakyat Mesir ketika itu tidak memeluk Islam bahkan majoritinya mereka beragama Nasrani (Kristian). Maka, kita tidak dituntut oleh Islam untuk memusuhi agama lain disebabkan berbeza doktrin sembahan.

Malah, Baginda SAW turut menyenaraikan golongan rahib sebagai golongan yang tidak diperangi dan aman daripada pedang-pedang tentera Islam, bahkan Baginda turut melarang tentera Islam memusnahkan tempat-tempat peribadatan mereka. Islam tetap memelihara nyawa mereka sekalipun mereka tidak beriman kepada Allah. Oleh itu, jika kekufuran itu punca mereka diperangi, sudah tentu golongan tersebut juga diperangi atas arahan Rasulullah SAW. Justeru, semasa keamanan Makkah-Madinah berlangsung, Baginda SAW memanfaatkan usaha menyampaikan dakwah, melakukan out-reach kepada kabilah non-Muslim Arab dan juga kepada ketua empayar non-Muslim di sekitar Semenanjung Tanah Arab.

Soalnya pada hari ini, apakah kita telah bertemu dengan ‘bahasa’ yang paling tepat apabila bertemu dengan masalah kalimah Allah di hadapan masyarakat non-Muslim? Jika salah langkah, maka banyak darah yang dihalalkan di atas nama-Nya.

Rasulullah SAW Mengajar Sebutan Allah Kepada Orang Nasrani

Kita tidak menafikan bahawa ada perbezaan pandangan dalam kalangan para ulama tentang hal ini. Ia bukan perkara yang pelik, tetapi adalah perkara yang lazim berlaku dalam dunia akademik sejak zaman-berzaman. Tetapi, kekhilafan atau perbalahan yang berlaku seharusnya ditimbang menurut akal yang waras, akhlak dan adab, hati yang lapang serta menjauhkan sikap merendah-rendahkan individu seperti menuduh konservatif, jumud, "ulamak kepala lutut" dan sebagainya.

Jelasnya, tiada nas yang tepat menghukum tegahan ke atas masyarakat non-Muslim menyebut nama Allah, adapun teguran wahyu terhadap mereka (non-Muslim) ialah kerana kesalahan dari sudut makna dan tuntutan - bukannya sebutan!

Ketika Rasulullah SAW dalam keadaan sedih kerana dakwahnya dipulaukan oleh masyarakat Taif, Baginda telah dijamu buah anggur hasil pemberian seorang hamba beragama Nasrani (Kristian) yang kasihan melihat nasib Baginda di sebuah dusun. Sebelum menjamahnya, Baginda membaca ‘basmAllah’ di hadapan hamba tersebut, "Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang". Lantas hamba itu memandang tepat ke wajah Rasulullah SAW dan berkata, "Perkataan ini – ucapan bismiLlah... – tidak disebut oleh penduduk daerah ini..."

Lalu Rasulullah SAW bertanya, "Saudara ini dari negeri mana, dan apa agama pegangan saudara?"

Jawabnya, "Saya beragama Kristian, dari kampung Neynawa (salah satu daerah di Utara Iraq)."

Rasulullah menyambung soalan, "Adakah dari sebuah daerah lelaki soleh yang bernama Yunus bin Mataa?" Maka dia menjawab, "Apa yang kamu tahu tentang Yunus bin Mataa?"

Baginda SAW menjawab, "Beliau adalah saudara saya, beliau adalah Nabi dan saya adalah Nabi."

Lantas lelaki Nasrani itu pun memeluk erat Rasulullah serta mencium kepala, kedua-dua tangan dan kedua-dua kaki Baginda. – Rujuk Sirah Ibn Hisyam:2/421.

Maka, tuntutan yang paling mustahak perlu diperjuangkan oleh umat Islam, ialah membenarkan sebutan dan tuntutan maknanya walau di tengah-tengah masyarakat non-Muslim. Kerana ketika Allah Taala berfirman bermaksud:

"Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang mencipta langit dan bumi?” Sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Katakanlah (kepada mereka): “Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahaya-Nya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmat-Nya itu?” Katakanlah lagi: “Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepada-Nyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah diri" (al Zumar:38)

Maka, umat mana yang paling layak menerangkan apa yang mereka (orang musyrik) fikirkan daripada sebutan tersebut? Tidak lain tidak bukan, umat Islamlah (umat Nabi Muhammad SAW) yang paling berhak menerangkannya kepada orang musyrik dengan cara menunaikan tanggungjawab dakwah secara berterusan, matang dan berani, bukannya menutup mulut mereka, membelenggu tangan-tangan mereka dan mengatakan kepada mereka, "Allah itu hanya aku yang punya..."
Sekalipun begini artikel ini ditulis, ia bukanlah satu isyarat setuju agar non-Muslim menggunakan kalimah Allah pada cetakan awam dalam edisi terjemahan "god", kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan di khalayak ramai. Sebagai contoh dalam edisi bible - chapter 32:Genesis (Safar Takwin) - ada satu topik yang menceritakan "Jacob Wrestles With God", kalaulah ia diterjemahkan sebagai "Yaakob bergusti dengan Allah..." bukankah ia satu kekeliruan?? Bagaimana seorang Nabi boleh bergusti dengan Allah?!!

http://tarbawi.my

Kalimah Allah merentasi tamadun dan zaman

Akademi Tarbiyah DPPM , 09 Jan 2013
Jika kita melumati dunia kegerejaan, penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi penganutnya sendiri masih menjadi suatu polemik hangat dalam kalangan pendeta-pendeta mereka. Pengesyoran tersebut dianggap terlalu liberal dan membahayakan pengikutnya. Lantaran itu, apabila isu penggunaan kalimah Allah dipertahankan dengan cara terdesak, ia dilihat seolah-olah mempunyai agenda yang tersendiri. Apapun makarnya, inilah bukti yang menunjukkan bahawa kepercayaan penganut Kristian terhadap tuhannya begitu rapuh. Dalam masalah nama pun mereka tidak mempunyai pendirian yang jelas sama ada mahu menggunakan perkataan Allah ataupun God, Yahweh, Jehovah, Elohim, Father dan sebagainya.

"Dan ingatlah, ketika orang-orang kafir menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya." (Surah al-Anfaal: ayat 30)

Hari ini, walaupun umat Islam dihidangkan dengan pelbagai andaian dan keresahan mengenai kejahatan belakang tabir yang mungkin sahaja wujud daripada agenda missionari (kristianisasi), kita sewajarnya merasa megah dengan keunggulan agama Islam kerana desas-desus inilah salah satu bukti keunggulan tamadun Islam suatu ketika dahulu. Tamadun Islam yang penuh dengan nilai-nilai kemanusian, norma, doktrin, bahasa dan akhlak Islam yang mewarnai minda masyarakat umum satu ketika dahulu dan pernah menjadi "fenomenologi" terhebat di seluruh dunia.

Negara Barat juga mempelajari kegemilangan tamadun yang ada pada umat Islam. Malangnya, mengapa hari ini imej umat Islam dan tamadunnya kerap menjadi mangsa distorsi dan fitnah media Barat? Tidak lain kerana ada antara faktor-faktor tersebut adalah kerana sikap negatif yang ada pada umat Islam sendiri.

Ketahuilah, tamadun Islam adalah tamadun yang tunduk dan patuh kepada perintah Allah, taat pada ajaran Rasul-Nya, menghubungkan segala jenis ilmu, sosio-budaya dan kesenian kepada Maha Pencipta. Buktinya, nama Allah tidak hanya disebut di dalam solat tetapi disebut setiap kali sebelum menjamah hidangan, diakhiri dengan ucapan "segala puji bagi Allah".

Nama Allah diagungkan apabila proses penyembelihan dilakukan, diucap-tama apabila berada di dalam majlis keramaian dan doa kesyukuran, ditulis di dalam buku-buku fizik, biologi dan perubatan seperti yang dilakukan oleh at-Tifasyi (1184 M - 1253 Masihi), pakar pengkaji geologi beragama Islam yang menulis kitab "Azhaarul Afkaar fi Jawaahirul Ahjaar". Kitab karangan at-Tifasyi menjadi rujukan sekolah-sekolah sains di Eropah termasuk negara-negara maju yang lain. Tifasyi telah memulakan penulisan kitab tersebut dengan nama Allah sebagaimana berikut, "Segala puji bagi Allah, dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang dan dengan-Nya kami mohon petunjuk..."

Tamadun Islam juga pernah mengambil falsafah Yunani sebagai ilmu moden, tetapi tidak 100 peratus meniru metodologinya yang cuba menafikan kewujudan Tuhan. Begitulah para ilmuwan Islam meneroka ilmu dengan tujuan untuk menguatkan lagi keimanan kepada Allah. Hubungan akademik dan ketauhidan terhadap Allah sentiasa bergandingan dan tidak lelah dipopularkan oleh para cendikiawan Islam silam.

Pengaruh bahasa Arab yang terhasil daripada pendidikan, penulisan, dan penterjemahan telah membantu perkembangan bahasa secara tidak langsung. Kerana itu, penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian bukanlah suatu isu yang baru, ia adalah kesan daripada perkembangan budaya dan ilmu Islam suatu ketika dahulu. Tidak mustahillah apabila penggunaan nama ‘Allah’ turut tersebar di kepulauan Melayu, Acheh, Tanah Jawa, Sumatera pada abad ke-14 hingga 18 Masihi, iaitu tahun ajaran Islam mula bertapak di Asia.

Oleh sebab itu, seharusnya kita bertindak dengan cara yang bijaksana dalam menangani permasalahan yang dilatari oleh masalah-masalah di "tempat tumbuhnya". Malah, yang dilakukan oleh komuniti Kristian meyakinkan dakwaan bahawa pendeta mereka bukan sahaja sanggup mengubah sebutan tuhannya; bahkan mereka juga sanggup menukar teks sebenar bible yang ada di tangan mereka. Demikianlah bukti bagaimana Allah menjaga kesucian zat-Nya kerana pada nama-Nya terdapat reputasi yang mengandungi erti yang sangat dalam bagi Si Penyandang.

http://tarbawi.my

Istimewa Melayu Malaysia kerana Islam

Ahmad Baei Jaafar, 10 Jan 2013
Pelik juga kalau ada orang Melayu yang dilahirkan sebagai Melayu tetapi tidak berasa bangga dengan kemelayuannya. Namun tidaklah sampai tidak mahu mengaku Melayu. Di mana salahnya Melayu? Lainlah kalau Melayu ini asal usulnya penjenayah, pemberontak dan seumpamanya dan kekal sehingga ke hari ini, tidak mahu saya mengaku Melayu. Malu saya menjadi Melayu.

Rasanya Melayu tidak begitu, tidak tahulah kalau begitu pada zaman purbanya. Sekarang Melayu sudah bertamadun, sudah berada dalam negara merdeka. Jadi, apakah salahnya kalau kita dilahirkan sebagai Melayu. Kalau kita tidak gembira dengan Melayu kita, tentu secara tidak langsung kita telah menyalahkan ibu bapa yang melahirkan kita. Silap-silap pula kita salahkan Allah yang melahirkan kita sebagai orang Melayu.

Sesungguhnya Melayu dan orang Melayu tidak salah apa-apa kerana Melayu hanyalah salah satu bangsa yang diwujudkan Allah bagi tujuan memberi peluang kepada manusia berkenalan antara mereka.

Firman Allah yang bermaksud:
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Namun, semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Surah al-Hujurat : 13)

Allah takdirkan kita lahir sebagai orang Melayu tentu ada hikmah kebaikannya. Kita boleh berkenalan dengan bangsa lain dan berbaik-baik dengan bangsa lain secara harmoni. Malah lebih patut kita berasa bangga kerana dilahirkan di Malaysia yang secara automatiknya orang Melayu adalah orang Islam. Orang Melayu di sini ditakrifkan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai orang Islam. Maknanya orang Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan. Jadi, dari segi undang-undang orang Melayu mustahil boleh menjadi murtad. Kenapa?

Yalah, bangsa seseorang tidak boleh bertukar sejak daripada lahirnya sehingga ke tarikh matinya. Katalah orang Melayu berkahwin dengan orang India, maka bangsanya tetap Melayu. Begitu juga orang India itu, dia tetap India walaupun berkahwin dengan orang Cina. Keadaan yang sama akan berlaku kepada bangsa lain seperti Cina atau orang Afrika dan lain-lain. Mereka tetap dikira bangsa itu walaupun sudah bertahun-tahun tinggal di Malaysia. Jadi, orang Melayu selagi berbangsa Melayu dia tetap dikira orang Islam.

Sebenarnya Rasulullah sendiri bangga yang dirinya orang Quraisy dengan katanya, ana (saya) Quraisy. Baginda juga menyebut tentang kepimpinan kota Makkah khususnya Kaabah mestilah dalam kalangan Quraisy. Namun bukanlah Quraisy segala-galanya. Ada juga keburukan pada orang Quraisy di sudut kepimpinan seperti sabdanya yang bermaksud:

“Daripada Nabi SAW sabdanya, sebaik-baik manusia ialah sebaik-baik Quraisy, sejahat-jahat Quraisy ialah sejahat-jahat manusia, sebaik-baik kepimpinan Quraisy adalah sebaik-baik kepimpinan manusia, dan sejahat-jahat kepimpinan mereka adalah sejahat-jahat kepimpinan manusia dan sebaik-baik manusia adalah yang mengikut kebaikan mereka dan sebaliknya seburuk-buruk manusia ialah yang mengikut keburukan mereka.” (Riwayat al-Tabrani)


Jelasnya, setiap bangsa manusia ada baik dan ada jahatnya. Yang penting pada kita ialah mana yang baik kena ikut dan mana yang jahat perlu dijauhi. Oleh sebab itu dalam hal ini baginda mengingatkan umatnya agar tidak taksub kepada bangsa apatah lagi pemimpin. Taksub tersebut Rasulullah sebut sebagai asabiah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

“Daripada Wasilah bin al-Asqa’; aku bertanya akan Rasulullah SAW. Maka aku berkata, wahai Rasulullah, adakah sebahagian daripada asabiah itu seseorang lelaki mencintai (menyukai) akan kaumnya (bangsanya)? Jawab Baginda: “tidak, tetapi sebahagian daripada asabiah itu, seseorang itu menolong kaumnya atas kerja-kerja kezaliman.” (Riwayat Ahmad)


Dengan hadis ini kita boleh mengesan siapa yang banyak mengamalkan asabiah. Kita boleh menilai sendiri sejauh mana kita menyokong bangsa kita dalam melakukan kezaliman. Kita boleh menilai sejauh mana pemimpin negara ini yang menyokong bangsanya dalam melakukan kezaliman. Kalau semua itu ada pada diri kita atau pemimpin kita, itulah tandanya kita terlibat dalam asabiah. Maka atas kesedaran itu jauhilah perkara itu.

Melayu Malaysia

Isu Melayu ini perlu dijelaskan di sini berdasarkan Perlembagaan Persekutuan yang mentakrifkan orang Melayu sebagai orang yang lazimnya bercakap dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Untuk lebih jelas kita rujuk Perkara 160. Tafsiran:
"Orang Melayu" ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu dan —

(a) yang lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau yang lahir sebelum Hari Merdeka dan ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura, atau yang pada Hari Merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura; atau

(b) ialah zuriat seseorang yang sedemikian.
Sebenarnya berdasarkan perkara ini, orang Cina atau India yang memeluk Islam sebelum Merdeka dan dia fasih berbahasa Melayu dan mengamalkan adat Melayu, maka boleh dikira sebagai Melayu. Tetapi jika Islam selepas Merdeka walaupun fasih berbahasa Melayu dan mahu mengamalkan adat Melayu tidak boleh dikategorikan sebagai orang Melayu. Namun kalau dia berkahwin dengan orang Melayu, maka anaknya boleh dikategorikan sebagai orang Melayu menurut perenggan (a).

Berdasarkan perkara ini juga mana-mana orang Indonesia yang menetap di Malaysia selepas Merdeka dan kemudiannya mereka berkahwin dengan pasangan Indonesia juga, maka anak yang dilahirkan itu tidak boleh dikategorikan sebagai Melayu. Walaupun mereka selama ini orang Melayu (Indonesia), tetapi di sudut undang-undang mereka bukan Melayu. Oleh sebab itu mereka tidak layak mendapat hak keistimewaan Melayu di Malaysia.

Berbeza pula kalau mereka itu berkahwin dengan orang Melayu Malaysia, maka anaknya adalah dikira sebagai orang Melayu. Maka atas dasar itu mereka juga boleh mendapat segela keistimewaan orang Melayu seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan.

Malangnya, orang Melayu sendiri tidak faham kedudukan mereka dan status mereka di negara sendiri. Atas ketidakfahaman itulah, banyak hak keistimewaan mereka terlepas begitu sahaja. Sebaliknya, orang bukan Melayu termasuk orang Indonesia boleh dengan senang hati mengambil hak kita. Dan kita sendiri tidak mampu menghalangnya kerana kita tidak tahu hak itu. Barangkali nasib ini padan dengan sikap orang Melayu yang tidak mahu faham apatah lagi yang malas.

Selalunya orang Melayu suka bising apabila telah hilang hak mereka, kita akan bising dan riuh sekampung bila didapati rumah banglow di pinggir kota diduduki oleh orang Indonesia, padahal dia selalu nampak pembinaan itu dibuat oleh orang Indonesia. Kita tidak peka lalu membiarkan aktiviti itu. Baru-baru ini kita bising bila mendapati pemilik gerai ikan dan buah di Pasar Chow Kit itu adalah orang Indonesia dan Bangla.

Yalah, semua itu berlaku kerana kita tidak faham peruntukan perlembagaan itu, tetapi bagaimana dengan pihak berkuasa kerajaan, pemimpin negeri dan pusat, adakah mereka juga tidak tahu dan tidak faham. Inilah masalah yang patut kita sedar kalau kita benar-benar mahu membela orang Melayu. Apakah ertinya kita mendapat keistimewaan itu sedangkan rakyat yang berbangsa Melayu tidak mendapat keistimewaan itu.

Islam Agama Negara

Selain hak orang Melayu kita juga harus bersyukur kerana agama Islam diletakkan sebagai agama persekutuan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Maka dengan peruntukan itu bukan sahaja setiap orang Islam boleh mengamalkan ajaran Islam dengan bebas malah segala yang berjalan dalam negara ini seharusnya mengikut kehendak Islam. Namun realitinya, peruntukan perlembagaan itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya oleh pihak berkuasa apatah lagi rakyat jelata.

Cuba kita teliti peruntukan Perlembagaan Persekutuan berikut:
Perkara 3. Agama bagi Persekutuan.
(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.
Apabila perlembagaan menyebut agama bagi Persekutuan bermakna seluruh negara mesti berasaskan Islam. Segala aktiviti di mana-mana bahagian negara mesti berpaksikan Islam. Tetapi persoalannya, apakah peruntukan ini telah dimanfaatkan? Adakah Islam hanya sekadar nama sehingga sesetengah pihak boleh menganggap Islam hanya untuk urusan rasmi negara sahaja?

Saya percaya, anggapan mereka itu adalah berdasarkan realiti pada masa itu. Apa tidaknya, apabila hendak mulakan program, baca al-Quran dan baca doa dan penutupnya dengan doa lagi. Tetapi di tengah-tengahnya apatah lagi kemuncaknya banyak acara maksiat. Keadaan yang sama berlaku dalam program radio dan televisyen.

Melihat realiti itu, saya tidak katakan mereka tersalahfaham, tetapi kemungkinan besar mereka sengaja hendak menyindir pihak berkuasa kerajaan. Sepatutnya pihak pemerintah peka dengan peruntukan ini dengan meletakkan Islam dalam segala program. Maka, mana-mana acara yang berlawanan dengan Islam perlu dihentikan. Maknanya setiap orang Islam sama ada pemerintah atau rakyat perlu amalkan Islam dalam kehidupannya.

Apa buktinya? Bacalah perkara 3(1) sehingga habis, bukankah secara jelas disebut; “tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan”. Maknanya apa? Kalau orang bukan Islam dibenarkan mengamalkan agama mereka dengan aman dan damai di negara ini, tentulah orang Islam lebih berhak lagi untuk mengamalkannya. Kitalah yang sepatutnya mengambil peluang mengamalkan Islam di mana-mana tanpa had.

Malangnya, perkara ini kita tidak ambil kisah. Kita lihat pada hari ini, orang bukan Islam amat serius mengamalkan ajaran mereka termasuk agama Hindu, setiap malam Jumaat dan Ahad sanggup memenuhi kuil. Sedangkan orang Islam, boleh dikira berapa ramai yang boleh pergi masjid dan surau. Malah pada waktu solat Jumaat pun ada yang sanggup ponteng solat. Sedih.

Kita tidak boleh halang orang lain melakukan ibadat mereka kerana Perlembagaan membenarkannya. Tetapi kita seharusnya rasa cemburu dengan mereka kalau kita tidak lebih hebat daripada mereka dalam beribadah. Marilah kita bersaing dalam menuju kebenaran Ilahi kerana peluang itu sudah dibuka luas dalam Perkara 11. Kebebasan beragama.
(1) Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.

Jelas peruntukan ini memberi kebebasan kepada semua orang untuk mengamalkan agama yang dianutinya. Maknanya orang Islam boleh amalkan semua ajaran Islam sepenuhnya. Kita boleh solat, puasa, mengeluarkan zakat, menunaikan haji, kita juga boleh buat yang sunat semahu kita. Pendek kata, apa-apa yang ada dalam ajaran Islam boleh diamalkan tanpa ragu. Kerajaan tidak ada hak untuk melarangnya kecuali kalau ajaran itu hendak dikembangkan kepada orang lain. Maka dalam keadaan ini kita tertakluk kepada Fasal (4) iaitu; “Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam”.

Maknanya kerajaan negeri dan Wilayah Persekutuan boleh mengawal dan menyekat ajaran sesat atau songsang termasuk ajaran agama lain terhadap orang Islam. Atas sebab itulah mengapa semua guru agama atau pendakwah yang penyebar Islam diwajibkan mendapat tauliah. Bayangkan kalau orang Islam pun tidak boleh sewenang-wenangnya menyebarkan Islam kepada orang Islam, tentulah lebih patut orang bukan Islam tidak boleh menyebarkan agama mereka kepada orang Islam.

Sungguhpun begitu, peruntukan ini tidak disambut secara serius oleh beberapa kerajaan negeri, lalu mereka tidak segera mengubal enakmen bagi mengawal dan menyekat ajaran agama lain kepada orang Islam. Kita mengenal pasti hanya negeri Kelantan, Kedah, Melaka dan Selangor telah meluluskan enakmen untuk tujuan itu.

Walau bagaimanapun seperti yang dijelaskan di atas, bagi negeri lain itu masih boleh mengawal dan menyekat agama lain berdasarkan peruntukan fasal (4) itu, cuma kekuatannya belum terjamin. Hal ini kerana kerajaan melalui pihak berkuasa agama boleh bertindak terhadap mereka tetapi tiada bentuk hukuman yang boleh diambil terhadap mereka.

Tetapi, apakah pihak berkuasa negeri telah lakukan sehingga setakat ini. Kita tidak berani bertindak. Kalaupun ada pihak yang bertindak, orang Islam sendiri yang cuba menghalang. Kita sepatutnya malu kepada Allah kerana kelemahan kita bertindak sehingga menyebabkan agama lain sanggup mencabar kewibawaan kita.

Kita mengaku beragama Islam dan berbangga berada dalam negara Islam, tetapi kita tidak banyak melakukan amalan atau ajaran Islam baik dalam diri mahupun negara. Kalau beginilah keadaan kita, pasti Allah tidak mahu memihak kepada kita.

Semarakkan Amalan Islam

Sebenarnya berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan Enakmen Undang-undang Islam negeri-negeri, kita sudah boleh menyemarakkan ajaran dan amalan Islam tanpa had. Semua umat Islam boleh melaksanakan semua ajaran Islam tanpa boleh disekat oleh mana-mana pihak apatah lagi orang bukan Islam. Malah kita boleh menyebarkan Islam kepada semua orang termasuk kepada orang Kristian tanpa sebarang sekatan.

Sebagai pemimpin, mereka boleh amalkan ajaran Islam di peringkat kepimpinannya. Setiap program yang dibuat dipastikan menepati ajaran Islam. Mereka amat amanah dan adil kepada rakyat. Dan sebagai rakyat mereka boleh amalkan ajaran Islam tanpa rasa malu kepada pihak lain. Sebagai pelajar pula mereka boleh amalkan ajaran Islam di mana-mana sahaja mereka berada.

Perlu ditegaskan di sini, amalan Islam terdapat dua kategori; fardu ain dan fardu kifayah. Fardu ain yang melibatkan persoalan akidah, syariah dan tasauf menjadi tanggungjawab setiap orang. Maka ketiga-tiga itu boleh kita laksanakan dalam kehidupan ini tanpa dihalang oleh sesiapa pun. Manakala fardu kifayah yang melibatkan aktiviti umum dan kerja profesional tidak melibatkan semua orang. Maka sesiapa yang berkemampuan melaksanakannya lakukanlah, asalkan perkara itu boleh memberi manfaat kepada orang ramai.

Sehingga ke setakat ini, cuba kita bertanya kepada diri sendiri, sudahkah kita lakukan semua itu? Kalau sudah lakukannya apakah selama ini terdapat halangan? Saya pasti tidak ada pihak yang menghalang kecuali nafsu dan syaitan. Kerajaan tidak mungkin akan bertindak menghalang aktiviti kita kecuali kalau amalan kita itu bercanggah dengan peraturan dan ajaran Islam.

Kalau begitu, jangan salahkan orang lain kalau kita belum mampu melakukan segala ajaran atau amalan Islam. Untuk itu, perlu ada satu pihak yang boleh turun padang bagi mengingatkan umat Islam yang masih tidur untuk melaksanakan ajaran Islam. Percayalah kalau semua umat Islam boleh laksanakan Islam dengan serius, orang bukan Islam tentu takut untuk menggugat keimanan umat Islam.

Selain itu kita juga perlu tahu membezakan antara tanggungjawab kita sebagai rakyat dengan tanggungjawab kerajaan dalam mengamalkan Islam. Jadi, mana-mana tanggungjawab kita lakukan sepenuhnya, tetapi mana-mana tanggungjawab kerajaan biar pemimpin yang memikirkannya. Ketahuilah, kita tidak berdosa atas kesalahan pemimpin. Namun sebagai rakyat kita ada saham jika menyokong kepimpinan yang enggan melakukan tanggungjawab tersebut.
Jadi, kalau anda mengaku orang Melayu marilah kita menyemarakkan amalan Islam di negara ini dengan serius. Dengan sebab itu kita boleh berbangga bahawa kita berada dalam negara Islam.
http://baei.blogspot.com/

Isu palestin - GAMIS sanggah iLMU

Eikhwan Ali,
Iman adalah perjanjian taat setia (baiah) dengan Allah SWT dan Rasulullah SAW untuk mengakui keesaan Allah SWT dan kenabiaan Muhammad SAW serta untuk mengengkari taghut – pihak yang menyimpang daripada jalan Allah SWT dan melakukan kezaliman mengikut hawa nafsu tanpa batas.

Al-Mu’min yang sebenar ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasulullah, dan terus dengan keimanan itu tanpa ragu-ragu serta berjihad pada jalan Allah dengan harta dan nyawa mereka. Menjelaskan ciri-ciri ini, Allah SWT berfirman, maksudnya :

“Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benar beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan) imannya.” (al-Hujurat : ayat 15)

Warga Palestin Kental Iman

Perkara yang menyebabkan manusia menjadi ragu-ragu ialah kerana kebimbangan dan kerisauan terhadap rezeki dan ajal mereka. Lalu, tugas-tugas jihad ini diabaikan kemudian ditinggalkan kerana tidak beriman dengan sifat ar-Razak Allah SWT. Padahal ulat di dalam batu sekalipun telah disediakan rezeki oleh Allah sesuai dengan kebesaran dan kemuliaan sifat-Nya.

Maka disebabkan itulah perbuatan jihad yang merupakan buah daripada iman ini telah dijanjikan oleh Allah SWT untuk memperoleh al-fauz ul-‘azim (kemenangan yang besar). Kemenangan itu sama ada kemuliaan ganjaran jihad dan mati syahid atau kemenangan ke atas musuh-musuh Allah SWT.

Oleh itu, hanya orang yang mempunyai kekuatan iman mampu keluar ke medan perang dan bertahan di medan perang sehingga dia mendapat salah satu ketentuan Allah kepadanya; syahid atau kemenangan. Warga Palestin, setelah berlalunya beberapa zaman dan generasi, terus dengan semangat dan cita-cita mereka untuk membebaskan Palestin. Inilah bukti kekentalan iman umat Islam Palestin.

Perang di Palestin adalah Jihad


Jihad yang berasal dari kalimah al-juhd dengan pengertian keperitan dan kesusahan tidak bebas dari tiga tabiat; [1] Wujudnya usaha dan tenaga yang bersungguh-sungguh yang digembleng, [2] Adanya matlamat dan cita-cita suci lagi tinggi untuk dicapai, dan [3] Berhadapan dengan musuh yang menghalang dan menentang usaha dan perjuangan tersebut. Jihad di lapangan mana pun dan dengan cara apa sekalipun mestilah sesuai dengan tuntutan jihad fi sabilillah yang bermatlamatkan mendapat keredhaan, keampuanan dan rahmat daripada Allah SWT.

Penafian tidak berlakunya jihad di Palestin adalah suatu kenyataan yang bercanggah sekali dengan al-Quran. Perbuatan jihad yang dilakukan oleh warga Palestin dengan melibatkan ketenteraan, penggunaan senjata dan sehingga berlakunya korban yang tidak sedikit adalah selari dengan tuntutan Allah SWT iaitu untuk [1] Mempertahankan pencerobohan dan kezaliman daripada pihak musuh, serta sebagai pembelaan ke atas umat Islam yang dihalau dari tanah airnya sendiri (al-Hajj : 39), [2] Membalas dan mempertahankan pencerobohan musuh (al-Baqarah : 190), dan [3] Membela kaum muslimin yang lemah dan tidak terdaya dan yang telah dizalimi.

Warga Palestin Ada Kekuatan


Barangkali benar, kekuatan warga Palestin atau briged Izz ad-Din al-Qassam, sayap tentera HAMAS, tidak setanding dengan kekuatan Israel Defense Force (IDF). Namun, perkara ini tidak bermakna warga Palestin perlu melarikan diri dari medan jihad sedangkan tuntutan-tuntutan jihad itu telah jelas. Sirah Nabawiyyah pula telah memperlihatkan bahawa tidak pernah kekuatan persenjataan kaum muslimin mengatasi kekuatan persenjataan musuh. Dalam hal ini, apa yang dituntut ialah mempersiap sediakan segala kekuatan yang mampu disediakan (al-Anfal : 60).

Al-Qassam telah pun menunaikan tuntutan ini. Buktinya, briged itu masih mampu bertahan walaupun pertempuran itu telah berlangsung buat sekian lamanya. Hal ini beerti bahawa briged itu mempunyai kekuatan dan upaya yang tidak sebarangan. Walaupun seawal penubuhannya al-Qassam hanya mampu memiliki senapang, kini al-Qassam telah berupaya menghasilkan roket, senjata ringan automatik, bahan letupan dan mortar buatan sendiri. Menurut bekas pengarah CIA juga, briged ini mempunyai keupayaan untuk melakukan serangan menggunakan bahan toksid.

Bukan Gerila

IDF dan CIA memang mengakui bahawa al-Qassam adalah sebuah pasukan tentera yang memiliki ribuan anggota dengan pelbagai tahap kemahiran dan professionalism. Sudah pasti pasukan sebegini akan melakukan tindakan ketenteraan secara berstrategik dan beperancangan serta dengan arahan kepimpinan, bukannya membabi buta.

Operasi amaliah istisyhadiah (serangan berani mati) pula selari dengan al-Quran dan as-Sunnah. Pelbagai pertubuhan ulama mengakui operasi ini antaranya, Jabhah Ulama al-Azhar, Rabitah Alami Islami, Majlis Fatwa Kebangsaan Jordan, Majlis Fatwa Ulama Pakistan, Rabitah Ulama Palestin, Majlis Ulama Indonesia. Mereka membuat kesimpulan bahawa mati akibat operasi ini adalah syahid. Ramai ulama Islam juga menyokong operasi ini antaranya Dr Wahbah az-Zuhaili, Dr Muhammad Said Ramadan al-Buti, Dr Yusof al-Qardhawi dan Dr Muhammad Abu Faris.

Warga Palestin itu membela tanah airnya, bumi Islam, agama, kemuliaan dan umatnya. Mereka benar-benar syahid kerana mengorbankan nyawa dengan kerelaan pada jalan Allah, ikhlas kerana Allah dan dalam keadaan mereka terpaksa melakukan cara sedemikian untuk menggerunkan musuh-musuh Allah SWT yang jelas menyatakan permusuhannya dan bangga dengan kekuatan mereka yang didukung oleh kuasa besar lainnya.

Boikot Sangat Praktikal


Tindakan memboikot barangan Yahudi Zionis dengan cara mengenali produk keluaran mereka dan memulaukan barangan tersebut serta memilih barangan tempatan atau selain daripada produk sekutu mereka adalah diiktiraf oleh ulama sebagai antara langkah praktikal untuk membantu warga Palestin. Antara ulama yang menyokong usaha ini ialah Dr Yusof al-Qardhawi, Syeikh Abdullah Jibrin, Dr Hamman Said, Dr Muhammad Abu Faris, Dr Naser Farid Wasil, Fatwa Majlis Ulama Sudan, dan Fatwa Majlis Ulama Palestin.

Kempen boikot ini sangat berkesan, pelbagai contoh dapat dilihat seawal pelancarannya pada 2002, McDonalds terpaksa menutup operasinya di timur tengah, dua daripada enam McDonalds di Jordan juga ditutup, di Mesir pula nama McDonalds ditukar kepada Manfoods dan 175 cawangannya telah ditutup. Amazon.com pula telah memutuskan hubungannya dengan Jurusalem Post.

Otomotif Texas Export, sebuah syarikat eksport kereta US juga telah membatalkan urusan jual beli dengan Israel. Kesan daripada boikot juga, Sharon terpaksa memohon bantuan kecemasan daripada Washington dan Israel mengalami inflasi yang melambung tinggi. Maka dakwaan bahawa boikot adalah semangat, angan-angan kosong dan khayalan semata adalah suatu kebodohan.

Salah Tindakan Hijrah Keluar dari Palestin


Seruan supaya warga Palestin berhijrah keluar dari Palestin dengan bersandar kepada peristiwa hijrah Nabi SAW ke Madinah adalah sangat tidak tepat. Umat Islam berhijrah bersama Nabi SAW dari Makah, yang bukan di bawah kekuasaan kaum muslimin ke Madinah adalah untuk membina kuasa dan negara bagi umat Islam. Adapun Palestin adalah hak milik kekuasaan umat Islam.

Meninggalkannya beerti menyerahkan secara percuma tanah air milik kaum muslimin itu kepada Israel laknatullah, menghalalkan jenayah perang yang dilakukan mereka, merelakan kehormatan dan maruah umat Islam dicabul, dan pasti sekali jika sedemikian, Allah akan mencabut rasa gerun musuh terhadap umat Islam, hilanglah izzah bagi umat Islam. Dalam konteks perundangan antarabangsa pula, undang-undang atau kerajaan negara mana yang akan mengizinkan keadaan tersebut berlaku(?).

Kesimpulan

GAMIS merasakan amat kecewa sekali terhadap iLMU dengan pendirian sedemikian. Tidak hairanlah jika imej Islam yang ditonjolkan Umno banyak sekali bercanggah dengan nilai-nilai Islam dan mengelirukan umat Islam.

Saya sekali lagi ingin menegaskan pendirian GAMIS sebagaimana yang telah  dikemukakan oleh Presiden GAMIS, Azan Safar, “GAMIS menyokong penuh perjuangan HAMAS dan warga Palestin untuk terus berurusan dengan Israel dengan ‘bahasa darah’. HAMAS dan rakyat Palestin pasti sekali akan mendapat salah satu dari dua kemuliaan; menang atau mati syahid.”

Eikhwan Ali ialah Timbalan Presiden, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS)

 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan: