Isnin, 28 Januari 2013

MANUSIA BAIK DAN MANUSIA JAHAT MERANCANG....ALLAH JUGA MERANCANGAN...RANCANGAN ITU JADI JIKA ADA IZIN ALLAH

Mahasiswa Perak Mesir dipukul: NGO serah memo kepada MB
Posted on Monday, January 28 @ 08:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Hafez



IPOH: Dua NGO iaitu Institut Pemikir Muda Malaysia ( IPMM ) dan Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM) Perak menyerahkan momerandum kepada Menteri Besar Perak berhubung insiden seorang pelajar Mesir yang dipukul oleh Pegawai Hal Ehwal Pelajar  (HEP) Perak, Abdul Muhaimin Abdul Majid 19 Januari lalu.

Momerandum tersebut diterima oleh Ketua Pentadbiran, Noor Azman di Pejabat Menteri Besar Perak hari ini.

Pengarah IPMM, Ustaz Hafez Sabri berkata, Memorandum itu menuntut agar Muhaimin dilucutkan jawatannya dan mendesak agar beliau memohon maaf serta mengakui atas segala tindakannya.

Menurutnya, pihaknya telah mendapat pelbagai aduan tentang Muhaimin dan kemuncaknya ialah insiden seorang pelajar dipukul oleh beliau tanpa sebab yang munasabah.
“Muhaimin dihantar oleh kerajaan negeri  selepas rampasan kuasa di Perak melalui prosedur yang meragukan kehadiran pegawai ini ke Mesir sedikit sebanyak memberi kesan yang negatif kepada Persatuan Anak-Anak Perak Mesir disana.
“Kini hampir tiga tahun perkhidmatan beliau di Mesir tindakan demi tindakan yang dilakukan oleh pihak beliau kepada persatuan dan mahasiswa Perak sangat mendukacitakan,” katanya ketika ditemui Harakah selepas menyerahkan momerandum di Pejabat Menteri Besar Perak, Ipoh, dekat sini.
Jelas beliau, pihaknya mendapat pelbagai maklumat terperinci tentang kelakuan dan salahguna kuasa yang telah beliau lakukan terhadap mahasiswa Perak di Mesir sepanjang memegang jawatan tersebut.
“Kami mendapat banyak maklumat tentang beliau antaranya tidak mengambil berat tentang isu kebajikan mahasiswa Perak di Mesir dan beliau tidak profesional dan sambil lewa dalam bidang pengurusan berkaitan mahasiswa.
“Akhlak serta sahsiah pegawai ini tidak melambangkan beliau sebagai seorang yang menjadi wakil kepada kerajaan Negeri,” Jelasnya lagi.
Mengulas lanjut, Hafez Sabri menjelaskan, ramai yang melihat tujuan utama Muhaimin ini dihantar oleh kerajaan negeri ke Mesir adalah semata-mata untuk menghalang aktiviti mahasiwa Perak dan menggerakkan agenda Umno Perak di Mesir.
Hafez Sabri berkata, pihaknya juga telah mendapat bukti-bukti kukuh berbentuk gambar, video dan audio tentang Muhaimin yang ini aktif melaksanakan agenda-agenda UMNO di Mesir.
Maklumat-maklumat serta bukti-bukti ini katanya akan didedahkan kepada umum dalam masa terdekat.
 Tiada Sebarang Kenyataan Maaf Kepada Zahid Hamidi, Lawan di Mahkamah
Posted on Monday, January 28 @ 08:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh Rafizi Ramli

Saya dimaklumkan bahawa laman-laman Facebook yang berkaitan dengan saya ada menyiarkan satu kenyataan maaf terhadap Dato’ Seri Zahid Hamidi sekitar jam 7 petang ini. Sejurus selepas itu juga, laman-laman blog pro-Umno menyiarkan berita melaporkan kononnya kenyataan maaf tersebut.

Saya menafikan sekeras-kerasnya sebarang kenyataan maaf. Saya tetap dengan pendirian sebelum ini bahawa perkara ini akan diteruskan di mahkamah dan saya tidak akan berganjak dari terus membawa soal salahguna dana Angkatan Tentera Malaysia.

Kenyataan tersebut adalah palsu, berniat jahat dan direncanakan oleh laman-laman blog pro-Umno bertujuan memfitnah saya dan mengelirukan rakyat. Apabila mereka tidak dapat berdepan dengan pendedahan-pendedahan yang memalukan pimpinan mereka, laman-laman ini secara tidak beretika menggunakan muslihat untuk menggodam akaun dan laman-laman berkaitan Pakatan Rakyat, termasuklah laman-laman pimpinan Pakatan Rakyat dan laman Facebook.

Laman Facebook saya adalah yang kedua dalam tempoh dua hari yang digodam, selepas laman Facebook YB Azmin Ali, Timbalan Presiden KEADILAN. Ini juga rentetan kepada siri godaman terhadap laman Malaysiakini setiap kali ada perkembangan politik penting negara yang merugikan Umno/Barisan Nasional.

Saya mengutuk sekeras-kerasnya muslihat dan tipu helah yang digunakan oleh cybertrooper Umno ini kerana ia tidak beretika dan memfitnah. Sikap pimpinan Umno yang berdiam diri menunjukkan mereka juga sama-sama mendokong muslihat dan tipu helah kotor ini.

Saya sekali lagi menegaskan bahawa saman Dato’ Seri Zahid Hamidi akan saya jawab di mahkamah. Isu salahguna dan penyelewengan dana LTAT dan kebajikan anggota angkatan tentera yang diabaikan tidak boleh dipadamkan dengan muslihat jahat dan tipu helah cyber seperti ini.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi KEADILAN
27 Januari 2013

Sumber: rafiziramli.com
 "Kami sama-sama suka dan Rozita balas CINTA saya" Najib Razak
Posted on Monday, January 28 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Blog Gendang Perang

Seorang penulis ruangan hiburan Harian Metro telah membuat kesilapan dengan menulis nama Najib Razak sedangkan nama yang sepatutnya ditulis ialah Zain Saidin.

Kesilapan ini telah membuatkan gambar di bawah disebar meluas di Facebook dan mendapat pelbagai reaksi. Ada yang mengatakannya sebagai cubaan mengaitkan Najib dengan Rozita Che Wan dan tidak kurang juga yang menganggap kesilapan itu berpunca daripada ketaksuban kepada Najib Razak.

Walau apa pun perkara sebenar namun yang pasti, Kak Mah Cincin pasti melompat sekejap.. terperanjat siottt!





wakaka

adios

Sumber: wasukalu.com











Anwar Ibrahim: Ayah Mahathir Dari Mana?
Posted on Monday, January 28 @ 06:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber mediarakyat




Jelajah Merdeka Rakyat Johor Bahru 25/01/2013
SUMBER  mediarakyat
  Awas! Selangor mungkin Tidak selamat PRU13
Posted on Monday, January 28 @ 07:56:20 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: mohdnoorawang

"Punca utama perdana menteri Datuk Najib Razak sukar menentukan PRU13 sehingga kegarisan penamat ialah memastikan negeri negeri dibawah pakatan rakyat (PR) dapat diisi dengan pengundi pengundi "hantu" dari Sabah dan pendatang asing didalan daftar pengundi SPR dengan kerajasama JPN.

Negeri Selangor adalah sasarn utama barisan nasoinal (BN). Mondas operandi terbukti berjaya dilakukan oleh Tun Mahathir dan kuncu-kuncunya dalam pilihanraya umum di negeri Sabah dan Terengganu.
Terbukti peranan jahat Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara, Negeri Sabah (JPN) dengan kerjasama dan arahan pemimpin UMNO/BN memberi warganegaraaan kepada pendatang asing dengan mudah dan cepat.
Tujuan utama pemimpin UMNO/BN memberi warganeraan kepada pendatnag asing terutam di Sabah ialah untuk menang dalam pilihanraya umum. Pemimpin UMNO/BN mengadai maruah bangsa dan tanah airsebagai pengkianat negara nombor satu.
Di Selangor penambahan pengundi dalam daftar mengundi SPR naik mendadak sehingga 20% sihingga 40% dikebanyakkan lokaliti peti undi dalam kawasan parlimen dan DUN yang dimenangi oleh oakatan rakyat dan parlimen/DUN dimenangi oleh UMNO/BN.
Dalam penyiasatan diraja (RCI)  semasa pemerintahan regim Mahathir memberi warganegaraan dengan mudah kepada pendatang asing dengan tujuan untuk UMNO/BN menang dalam setiap pilihanraya umum.
Taktik ini  tidak mustahil regim Najib Razak UMNO/BN melakukan pemindahan pengundi dan memberi kerakyatan segera kepada pendatang asing dengan tujuan untuk memang dalam PRU13, terutama dalam agenda utamanya untuk menawan semula negeri Selangor.
Malah dari sumber sumber risikan,  BN/UMNO dan Najib Razak cukup optimis dapat menawan semula Selangor PRU13 termasuk Kedah jika taktik dan modas operandi yang dilakukan dinegeri Sabah dan Terengganu berjaya dilakukan.
Jika perkara diatas tidak dibendung oleh Pakatan Rakyat, terutama dalam daftar pengundi SPR dan kerja jahat JPN atas arahan utama pemimpin UMNO/BN yang bernama Najib Razak yang berselindung dibawah JPM dan Kementerian dalam Negeri peluang pakatan rakyat mungkin gagal dalam PRU13.
Kami cukup risau dan cukup takut, walaupun berlaku ledakan kebnagkitan rakyat secara keseluruhanya. Namum arus deras kebangkitan rakyat tidak dapat menghapuskan kejahatan dan taktik kotor dalam daftar pengundi yang dilakukan oleh dua jabatan kerajaan, SPR dan JPN dengan arahan dari pemimpin UMNO/BN.
Dengan kata lain daftar pengundi dalam SPR wajib dibersih dahulu dan pegawai dan pemimpin UMNO/BN yang membuat kerja jahat perlu dimasuk kedalam penjara dan dihukum gantung sampai mati.  
"DAFTAR PENGUNDI PERLU DIBERSIHKAN DAHULU DAN SPR/JPN JAMGAM JADI DALANG UMNO/BN YANG SANGGUP MENGADAI MARUAH BANGSA DAN NEGARA."

 Puluhan ‘hantu’ muncul di Bukit Gasing, Petaling Jaya
Posted on Monday, January 28 @ 05:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber RoketKini
PETALING JAYA, 27 JAN: Satu demi satu bukti wujudnya pengundi hantu di Selangor terbongkar apabila seorang pemilik rumah mendedahkan beliau menerima 28 surat daripada Barisan Nasional (BN) walaupun tidak mengenali pengirim surat itu.
Bukti terbaru itu sekaligus mengukuhkan laporan dan aduan orang awam, NGO dan Pakatan Rakyat mengenai ratusan ribu pertambahan pengundi berdaftar yang meragukan.


Dalam satu sidang media, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Subang Jaya, Hannah Yeoh berkata, antara yang mengejutkan ialah terdapat 37 nama orang yang tidak dikenali didaftar menggunakan alamat itu apabila disemak dalam daftar pemilih.
“Kami mahu tanya Najib dan penyelaras BN Selangor, Datuk Mohd Zin Mohamed adakah ini pengundi hantu mereka?
“Dengan pembongkaran itu, BN umpama “menyumbat gol sendiri,” katanya kepada media.
Turut hadir pada sidang media itu ialah ADUN Kampung Tunku, Lau Weng San dan Setiausaha Politik kepada Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, Kasthuri Patto.
Menurut beliau, pendedahan itu jelas menunjukkan wujudnya motif politik BN.
Apabila ditanya samada insiden itu mungkin disebabkan kesilapan teknikal, beliau yang juga Setiausaha Organisasi DAP Selangor berkata, jika ianya sekadar satu atau dua kesilapan, itu masih boleh diterima.
“Tapi mana mungkin sebanyak 28 kesilapan berlaku serentak? Apabila kita buat semakan dan penelitian, nama itu telah didaftarkan pada 2012 lalu ketika Rang Undang-undang Daftar Pemilih suku pertama dimansuhkan.
“Lagipun pemilik tidak pernah sewakan rumah itu kepada sesiapa dan beliau menetap di situ sudah lebih 30 tahun,” jelasnya.
Justeru, beliau mendesak agar SPR mengambil tindakan secara serius apa lagi negara dikejutkan dengan pendedahan laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang asing tanpa izin yang diberi kad pengenalan di Sabah.
Satu MyKad, dua nombor pengenalan
Kasthuri Patto pula mendedahkan satu kes yang berlaku di Petaling Jaya membabitkan seorang penduduk bernama Jensen, 25, yang mendedahkan kewujudan dua nombor berbeza pada kad pengenalannya. “Di bawah nombor MyKad beliau satu lagi nombor pengenalan tertera dalam kurungan.
“Apabila disemak, nombor itu adalah milik seorang pengundi yang lahir pada 1961 di Segambut. Bagaimana boleh jadi begini sedangkan pemilik lahir pada 1988. Bagaimana boleh ada dua nombor pengenalan dalam satu MyKad? soal beliau.
Tambahnya, sudah lebih 10 tahun NGO bersama parti oposisi mendesak SPR membersihkan daftar pemilih di Malaysia.
“Pada 2004, kita pernah desak Pengerusi SPR meletakkan jawatan sebab banyak keraguan dalam daftar pemilih, sekarang sudah tahun 2013, masih tak ada perubahan.
“Najib kata nak buat transformasi tapi tak ada apa yang berubah. Adakah ini merupakan satu lagi kes janji tidak ditepati? ujarnya. – Roketkini.com
 Puluhan ‘hantu’ muncul di Bukit Gasing, Petaling Jaya

 Sapa punya keja neh...
Posted on Monday, January 28 @ 05:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: paklongdin

"Salam semua...
Tak sangka betoi Pak Long penyakit babi mengamuk neh dah jadi penyakit moden pulak... Pak Long ingatkan serangan babi menggila neh hanya zaman dulu time Pak Long pugaq kampung jaa... habih kebun-kebun kot tepi hutan jadi mangsa, rupanya kot tengah pekan pun dah ada babi menyerondoi rata... Kesian..!!

Spesel untuk anak-anak semua, kat sini Pak Long nak perturunkan satu petua macamana nak halang babi dari menyerondoi rata kampung. Tolong amalkan petua mudah neh...

Kutip ja rambut-rambut yang bersepah kat kedai gunting rambut tuh sebanyak mungkin dan taboqkan sekeliling rumah atau kat tiang-tiang papan tanda tempat yang dia gatai sangat nak serondoi tuh... Taboq ja, tak dak jampi serapah lain yang diperlukan.
Logik akainya mudah... Serangan babi ni semua pakai serondoi ngan domoi dia ja... Time dia serondoi tu la rambut-rambut yang kita taboq tadi neh akan termasuk ikut hidung... Time tu babi neh akan lari berselerak pasai bersin semedang, teruih tak jadi serondoi... Hangpa besa ka tengok babi bersin, haha...
Lain la kalau babi neh jenih sekolah, serondoi pakai penutup hidung... Sekian, selamat mencuba...
Wassalam...
http://paklongonline.blogspot.com/

  Ayah Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
Posted on Monday, January 28 @ 04:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: rozmal

"Semalam saya sempat menghadiri satu majlis ceramah sempena sambutan Maulidur Rasul di sebuah masjid kariah dalam daerah Rembau. Begitu banyak pengajaran dan ilmu yang disampaikan oleh penceramah tersebut, orang kampung terpegun dengan kesungguhan ustaz tersebut menyampaikan ilmu kepada para jemaah lelaki dan wanita.

Namun apa yang begitu menarik dan menyentuh perasaan saya ialah apabila penceramah tadi berkata jadual dia agak ketat hari tersebut, dia memenuhi hajat menyampaikan 3 ceramah dan 2 undangan perkahwinan.

Selepas ceramah dia di masjid tersebut dia berkata, dia perlu pulang ke kampung di utara tanahair pada malam tadi juga kerana memenuhi hajat ayahnya yang perlukan bantuan. Ustaz tadi berkata dalam kesibukan kita berdakwah dan bekerja kita jangan lupakan ibu bapa, ustaz tadi sambil berseloroh berkata “Ayah didahulukan, pencapaian diutamakan”.
Oleh kerana ustaz tadi perlu segera menunaikan hajat ayahnya, dia tidak sempat berjamu bersama para jemaah, sebaliknya AJK masjid telah memberikan bekal makanan kepada ustaz dalam perjalanan.
Bagaimana dengan kita? Adakah kesibukan kita bekerja, berniaga, belajar, berpolitik, berdakwah dapat diseimbangkan dengan menunaikan hajat ibu bapa kita?

 AWAS :Anjing gonggong melintasi Laut China Selatan.
Posted on Monday, January 28 @ 04:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: tokpepijat

" Operasi ini pernah dipratikkan di Kelantan dengan kerjasama SPR dan JPN di Kelantan. Hampir berjaya pada PRU 11(2004).
Operasi ini berjaya di Terengganu pada tahun tersebut. Dengan modus operandi menggonggong pengundi di Selangor ke Terengganu dan melewatkan waktu tamat mengundi di Selangor bagi memberi masa pengundi Selangor digonggong semula ke Selangor untuk mengundi.

Kini operasi gonggong bakal berlaku lagi. Siapa pula bakal digonggong pada PRU 13 ?

Giliran pengundi Sabah bakal digonggong lintasi Laut China Selatan menuju Selangor.

"Anjing-Anjing" yang mengonggong pengundi Sabah terdiri dari SPR, JPN dan AirAsia. Dan anjing-anjing ini setia ikut arahan tuannya UMNO yang korupsi.
AWAS :Anjing gonggong melintasi Laut China Selatan.

  Kejayaan rakyat, pelabur terbesar Rapid Pengerang tarik diri
Posted on Monday, January 28 @ 03:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh Sidiqin Omar

KUALA LUMPUR 27 JANUARI: Firma minyak dan gas dari Jerman, Badische Anilin und Soda Fabrik (BASF) menarik diri dari projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) di Pengerang, Johor.
Setiausaha Gabungan NGO Pengerang (GNP), Kapten Hasnul Ahmad, berkata BASF selaku pelabur terbesar projek kontroversi berkenaan, menarik diri kerana memikirkan reputasi syarikat pada masa depan.

“Isu alam sekitar, pemilikan tanah dan kampung warisan punca BASF tarik diri. Isu Rapid bukan saja jadi isu nasional tapi sudah menjadi isu dunia.

“Mungkin tak tahan dengan tekanan dan himpunan (anti-Rapid), (maka) BASF tarik diri,” katanya kepada Keadilan Daily, hari ini.
Beliau juga menyifatkan penarikan syarikat berpangkalan di Eropah itu sebagai kejayaan rakyat hasil tekanan badan bukan kerajaan (NGO) dan  penduduk tempatan dan sokongan Pakatan Rakyat.
BASF pada kenyataan rasmi 21 Januari lalu membuat pengumuman rasmi untuk menarik diri dari projek yang dianggar bernilai RM60 bilion itu.
Perjanjian Utama (HOA) ditandatangai kedua-dua pihak pada 5 Mac 2012 dengan BASF melabur RM4 bilion dalam projek Rapid.
Mengikut terma perjanjian, sebuah entiti baru akan ditubuhkan dengan BASF memegang 60 peratus kepentingan manakala Petronas 40 peratus yang kini mencari rakan niaga baru.
Kedua-dua pihak merancang untuk memiliki, membangun, membina, mengoperasi fasiliti pengeluaran produk petrokimia di Rapid.
Pada kenyataan media itu, Hasnul bagaimanapun kesal berikutan kerajaan Johor langsung tidak membuat pengumuman rasmi berhubung penarikan syarikat berkenaan.
“Itu tanggungjawab mereka. Sepatutnya buat pengumuman kerana rakyat ialah pemilik kepentingan,” kata Hasnul.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=43916
Kejayaan rakyat, pelabur terbesar Rapid Pengerang tarik diri »

 Tunku Zain Tuanku Muhriz, ikon demokrasi anak muda N.Sembilan
Posted on Monday, January 28 @ 03:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: rozmal

"Sepanjang perkenalan saya dengan Tunku Zain Al’Abidin Tuanku Muhriz melalui laman maya dan tulisan beliau dalam akhbar berbahasa Inggeris serta laman web IDEAS, Tunku Zain sentiasa mengutarakan pandangan yang bernas mengenai demokrasi serta mengambil beberapa contoh dan perbandingan demokrasi yang diamalkan di negara barat serta demokrasi yang diamalkan dalam sistem Adat Perpatih yang menjadi rujukan negara barat.

Tunku Zain tidak pernah sepengetahuan saya menulis untuk menyokong mana-mana parti, atau mana-mana pemimpin parti. Tunku Zain adalah merupakan Presiden dan pengasas Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (Institute of Democracy and Economic Affairs – IDEAS).

Saya menyarankan pemimpin politik serta ahli politik baik dari BN atau Pakatan Rakyat khususnya di Negeri Sembilan agar meneliti tulisan beliau di laman web IDEAS di http://ideas.org.my
Saya juga menyarankan agar calon yang akan bertanding dalam DUN atau Parlimen di N.Sembilan baik dari UMNO, PAS, PKR, DAP, MIC dan MCA perlu mahir dalam sistem Adat Perpatih sepertimana Undang Rembau yang ke 18 dahulu iaitu Dato Abdullah bin Hj Dahan yang tegas meletakkan syarat bahawa Residen Inggeris, Pegawai Daerah Rembau serta kakitangan kerajaan di Rembau perlu mahir selok belok Adat Perpatih, jika tidak mereka tidak akan diambil bekerja.
DAP akui ada 'lamar' Tunku Zain, bidas Tunku Aziz tidak beretika
Sinar Harian
27 Januari 2013
SHAH ALAM – Tindakan bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim mendedahkan kepada umum yang beliau pernah diminta Pengerusi DAP Negeri Sembilan, Anthony Loke agar memujuk Tunku Zain Al’Abidin Tuanku Muhriz menyertai parti itu disifatkan sebagai tidak berintegriti dan beretika.
Loke yang juga Setiuasaha Pengelola DAP berkata, tindakan Tunku Abdul Aziz itu tidak menghormati perbincangan yang bersifat peribadi dan sepatutnya ia tidak diungkit balik demi menghormati status Tunku Zain Al’Abidin.
“Saya amat kesal dengan tindakan beliau (Tunku Abdul Aziz). Perkara itu dinyatakan dalam satu perjumpaan yang tidak formal dan tertutup, sepatutnya ia bersifat peribadi. Jadi mengapa perlu nak hebah-hebahkan?
“Sepatutnya beliau perlu menghormati privasi individu tersebut kerana baginda yang dikaitkan itu bukannya orang biasa, sebaliknya orang bangsawan,” kata beliau ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.
Semalam, dalam satu ceramah di Seremban, Tunku Abdul Aziz mendakwa Loke pernah meminta beliau untuk memujuk Tunku Zain Al-'Abidin, anakanda Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir menjadi calon parti itu dan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Umum ke-13.
Tunku Abdul Aziz berkata, Loke meminta beliau mengadakan satu majlis dan menjemput Tunku Zain Al-'Abidin hadir untuk menyatakan hasrat tersebut kepada baginda.
"Kerana DAP telah melihat Tunku ini seorang yang amat pintar, petah bercakap, jadi dia nak sasarlah Tunku dan suruh saya sebagai 'Tunku yang tua' barangkali boleh saya pujuk 'Tunku yang muda' ini.
"Kononnya untuk bagi Tunku jadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Tidakkah ini satu benda yang bodoh, tak masuk akal. Anak jadi Menteri Besar, ayah jadi Yang Dipertuan Besar," katanya.
Tunku Abdul Aziz juga berkata, sebaik hasrat DAP itu disampaikan kepada Tunku Zain Al-'Abidin, baginda menolak permintaan itu.
Ketika diminta mengulas lanjut mengenai ‘pelawaan’ DAP itu, Loke enggan mengulas lanjut.
Namun katanya, DAP hanya mahu menggalakkan golongan cerdik pandai menyertai DAP.
Katanya, Tunku Zain Al-'Abidin dilihat sebagai seorang yang cerdik pandai, aktif dalam badan bukan kerajaan (NGO) dan mempunyai kolumnisnya sendiri serta banyak bagi syarahan.
“Kami (DAP) tidak melanggar mana-mana undang-undang pun dan ini menunjukkan keterbukaan DAP.
“Malah, ramai anak raja menyertai politik. Kalau kita lihat, Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj juga merupakan seorang anak raja. Baginda juga menyertai politik (Umno),” katanya lagi.
Ketika ditanya sama ada pihaknya akan mengambil tindakan terhadap Tunku Abdul Aziz, Loke berkata, “apa tindakan nak ambil? Kalau ia berunsur fitnah, DAP tidak akan teragak-agak untuk ambil tindakan.”
Sementara itu, Loke turut mendakwa, kenyataan Tunku Abdul Aziz ‘separuh benar' kerana ada yang diputar belit dan seolah-olah terdesak untuk curi perhatian.
“Dulu beliau kata DAP bersifat cauvanis Cina dan apabila DAP mahu menarik orang Melayu sertai DAP, beliau kata ada agenda pula.
“Rasanya Tunku Abdul Aziz sudah keliru dengan kenyataannnya sendiri. Saya cuma harap beliau jaga etika dirinya sendiri dan menghormati privasi Tunku Zain.
“Jika tidak, beliau hanya akan merosakkan imej beliau sendiri,” tegas beliau lagi.


Tiada ulasan: