Jumaat, 25 Januari 2013

MENIPU NI SERONOK LEBIH2 LAGI JIKA MENANG...KALAU KALAH SENGSARA LAH...DIAKHIRAT MENANG ATAU KALAH TETAP SENGSARA KERANA DOSA MENIPU

PAS Sarawak kecam Ibrahim Ali

Harakahdaily, 25 Jan 2013

MIRI: PAS Sarawak mengecam keras tindakan presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang menyeru supaya membakar Bible versi Bahasa Melayu yang menggunakan kalimah Allah.

"Adakah dengan perbuatan membakar Bible versi Bahasa Melayu dapat menyelesaikan masalah kalimah Allah?

"Perbuatan Ibrahim Ali hanya mengundang perasaan benci penganut bukan Islam terhadap Islam," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee.

Beliau seterusnya bertanya, adakah Islam mengajar umatnya melakukan perbuatan yang biadap ini terhadap penganut agama lain?

"Bagaimana pula kalau penganut agama lain yang membakar kitab suci umat Islam, sudah tentu umat Islam juga akan marah dan begitulah sebaliknya," tegas Jofri yang juga Yang Dipertua PAS Miri.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, perbuatan Ibrahim Ali bukan mewakili umat Islam tetapi lebih kepada perbuatan extremis PERKASA yang bersifat perkauman yang melampau.


(Ibrahim ketika mencadangkan agar Bible bahasa Melayu dibakar yang menyebabkan pelbagai pihak tertanya-tanya kenapa beliau bebas bercakap begitu)

Islam, katanya, melarang umatnya bertindak sedemikian rupa kerana ianya boleh mencetuskan rusuhan kaum dan agama dalam negara ini.

Bagi beliau, PAS Sarawak serta umat Islam yang rasional tidak akan bertindak menghina agama lain disebabkan oleh salah faham dan adalah lebih baik mengadakan perjumpaan atau dialog antara agama untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan.

Sementara itu, sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris mempersoalkan bagaimana Ibrahim boleh bebas bercakap perkara yang sensitif sebegitu tetapi sentiasa terlepas dari tindakan.

The Mail di muka depannya melaporkan pelbagai tindakan dan kenyataan Ibrahim sebelum ini dilihat salah tetapi tidak ada tindakan dikenakan ke atasnya.

Guru Bahasa Arab tokoh Maulidur Rasul P Pinang

Mohd Sabri Said, 25 Jan 2013

(Ustaz Soid [tengah depan] bersama tokoh maah Hijrah Pulau Pinang yang lain)


GEORGETOWN: Bekas Guru Pakar Bahasa Arab Kementerian Pelajaran Malaysia, Ustaz Soid Mohd Amin dianugerahkan sebagai Tokoh Maulidur Rasul tahun 1434H / 2013 Peringkat Negeri Pulau Pinang yang diadakan di Dewan Sri Pinang pagi semalam.

Beliau dihadiah wang tunai berjumlah RM5,000 beserta kalungan  pingat serta sijil oleh Tuan Yang Terutama, Tun Dato'  Seri Utama (Dr) Haji Abdul Rahman Haji Abas.

Turut menyaksikan anugerah ini adalah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Mansor Othman, Pengerusi Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Negeri, Datuk Haji Abdul Malik Abul Kasim, Speaker Dun, Datuk Haji Halim Husain dan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri (MAINPP), Datuk Mohd Saleh Man.

Ustaz Soid yang kini bertugas sebagai guru kontrak di Sekolah Agama Madrasah Khairiah Islamiah Pokok Sena, Kepala Batas dilahirkan pada 25 Ogos 1944.

Mendapat pendidikan awal di Madrasah Khariah Pokok Sena sehingga dapat sijal Senawi kemudian melanjutkan pelajaran ke Univesiti Al Azhar dengan mendapat Sarjana Muda Syariah.

Selepas itu ke beberapa lagi Univesiti di Timur Tengah.

Pernah menjawat jawatan sebagai guru di Kolej Islam Klang, Yang DiPertua Angkatan Belia Islam (Abim) Pulau Pinang, Yang DiPertua Dewan Ulamak PAS Negeri Pulau Pinang, Ahli Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang dan Ahli Jawatankuasa Majlis Syura Pulau Pinang.

Sementara itu ketika ditanya apakah perasaan apabila diiktiraf sebegitu rupa beliau berkata, sebenarnya beliau bukan orang yang selayaknya kerana ramai lagi yang berkemampuan yang boleh  diiktiraf oleh Kerajaan Negeri.

Namun apapun jelasnya, ia mungkin satu rahmat dan sejuta kesyukuran tidak terhingga dipanjatkan ke hadrat Illahi kerana dipilih sebagai Tokoh Maulidur Rasul 1434H / 2013.

Malaysia tayang filem yang diban kerana hina Islam

Harakahdaily, 25 Jan 2013

KUALA LUMPUR:
Ketika Mahkamah Tinggi Madras masih menggantung filem Tamil, Vishwaroopam lakonan Kamal Hassan kerana didakwa menghina komuniti Islam di sana, rakyat Malaysia bebas menonton filem itu.

Ekoran itu, sebuah NGO dari komuniti India Muslim akan membuat laporan polis bagi membantah tayangan filem ini.

Menurut mereka, selain Madras, filem ini telah di halang untuk tayangan di Singapura, Srilanka dan UAE tetapi di Malaysia kini sedang ditayangkan di seluruh negara.

Antaranya di GSC Midvalley, tempat tumpuan anak muda untuk menonton filem.

Filem Tamil ini didakwa mengandungi penghinaan terhadap Islam khasnya komuniti Islam di India.

"Esok (hari ini) kami NGO India Muslim akan membuat laporan polis terhadap penghinaan ini dan untuk menghentikan dgn segera filem ini," kata satu kenyataan.

Mahkamah Tinggi Madras telah menggantung penayangan filem ini sehingga 28 Januari ini.

Mahkamah akan menonton sendiri filem itu pada 26 Januari sebelum keputusan dibuat.
Beliau bertekad akan membantu memartabatkan Islam terutamanya dakwah dan pendidikan di negeri yang terkenal dengan nama Pulau Mutiara sebaik mungkin.

"Alhamdullilah, dengan kesihatan yang sihat dapatlah saya berkorban membantu memartabatkan syiar Islam di Pulau Pinang dengan lebih bersungguh.  Apa guna kesihatan yang Allah s.w.t berikan tidak dimanafaatkan untuk tujuan tersebut, " tegasnya dalam sambutan Maulidur Rasul dengan tema 'Qurwatul Ar Rasul - Membentuk Keperibadian Unggul'.

Turut tersenarai mendapat anugerah Maulidur Rasul di bidang perniagaan ialah Sheikh Mohamed Ahmad Banjenid yang mempunyai syarikat S.M Banjenid and Son iaitu pengusaha minyak wangi yang terkenal di Pulau Pinang

Anugerah Maulidur Rasul bagi ketogari kemasyarakatan diberikan kepada Haji Mohd Taufik Haji Abdul Rahman dan kategori pendidikan diperolehi oleh Abdul Rahman Yob.

Bible: PAS gesa ambil tindakan provokasi Perkasa

Khairil Abdul Rahim, 24 Jan 2013
TEMERLOH: PAS mengecam tindakan Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) yang mengarahkan dibakar kitab penganut agama Kristian, Bible, kerana tindakan tersebut bercanggah dengan Islam dan menggesa kerajaan bertindak.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, provokasi tersebut jika tidak diambil tindakan dikhuatiri akan menimbulkan perbalahan dan suasana yang tidak harmoni dalam negara ini.

“Dalam sebuah hadis jelas Nabi Muhammad mengatakan dihina tuhan-tuhan orang kafir, kelak mereka akan menghina tuhan kamu iaitu Allah.

“Sebab itu pihak berkuasa tidak seharusnya berdiam diri tetapi mesti bertindak sebelum api keagamaan atau perkauman itu marak,” katanya selepas mesyuarat Badan Perhubungan PAS Pahang di sini hari ini.

Pesuruhjaya PAS Pahang itu berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru umat Islam bersatu dan membakar kitab Injil yang menggunakan nama Allah dalam perhimpunan pertubuhan tersebut di Pulau Pinang baru-baru ini.

Ekoran kenyataan Ibrahim, terdapat beberapa desakan supaya beliau diambil tindakan termasuk daripada parti Gerakan dan MIC.

Tuan Ibrahim berkata, isu yang dimainkan oleh Perkasa bertujuan untuk menimbulkan curiga antara agama yang boleh mencetuskan pertelagahan antara kaum.

“PAS dukacita kerana Perkasa tidak mengkritik Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang membenarkan Bible diterjemah ke dalam bahasa Melayu, sedangkan ia bercanggah dengan Majlis Fatwa Kebangsaan,” katanya.

Sementara itu sempena sambutan ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW hari ini, Tuan Ibrahim menyeru umat Islam kembali kepada sunnah rasul, iaitu manusia yang telah menghapuskan kekufuran, syirik dan mengembalikan sistem yang yang menepati fitrah manusia.

“Mari jadikan kedatangan Maulid Rasul hari ini sebagai roh perjuangan Islam untuk menang pada pilihan raya akan datang,” katanya.

Porsche Cayman milik anak saya - Ustaz Hashim

Bashir Ishak, 24 Jan 2013
KANGAR: Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin menjelaskan bahawa beliau bukanlah pemilik kereta Porsche Cayman bernombor pendafataran WWF 3000 seperti yang hangat diperkatakan dalam beberapa laman blog yang tersiar di internet.
Sebaliknya menurut beliau, kenderaaan tersebut yang didaftarkan atas nama beliau adalah milik anaknya, Faiz yang telah membelinya menggunakan permit import (AP) kereta yang diperuntukkan kepada beliau selaku wakil rakyat.

"Saya sendiri pun tak pernah memandu kereta tersebut. Saya juga menafikan dakwaan kereta tersebut telah dibeli dengan harga melebihi RM300,000 sebaliknya dengan menggunakan AP, kereta tersebut hanya dibeli pada harga sekitar RM100,000 sahaja.

"Anak saya merupakan seorang ahli perniagaan dan membeli kereta tersebut menggunakan AP saya, jadi kereta Porsche itu tak ada kena mengenapun dengan dakwaan nakal yang cuba mengaitkannya dengan saya mahupun dengan PAS sendiri," jelasnya.

Pecahkan PR: Senjata terakhir selamatkan Umno BN

Lim Kit Siang, 24 Jan 2013
Senjata terakhir untuk menyelamatkan perikatan UMNO/BN daripada dihantar ke bangku Pembangkang ialah dengan mewujudkan perpecahan di dalam Pakatan Rakyat dengan memisahkan PAS dan DAP.
Tindakan itu mencerminkan tahap terdesaknya pemimpin, propagandis dan tukang putar UMNO/BN mengenangkan peluang mereka untuk mempertahankan Putrajaya dalam PRU13 yang semakin hampir sehingga keterdesakkan itu terpapar di dalam harapan dan strategi mereka.

Salah seorang tukang putar media UMNO/BN semalam menganjurkan bahawa “Pakatan parties may go own way”, berdasarkan andaian “Dengan peluang menawan Putrajaya semakin tipis, PAS dan DAP mungkin mahu merampas negeri yang mereka suka”.

Beliau menyatakan:

“IS there a case to be made that DAP and Pas may be privately ditching the idea of taking over Putrajaya and are preparing themselves to keep the spoils of March 2008 instead?
“DAP, for instance, may want to be the biggest opposition group in the land, with one or two states in its hands, and Pas with its continued hold on Kelantan.
“This is especially so when the prognosis of Pakatan Rakyat's performance for the next general election is generally believed to be less sterling than what supporters are made to believe.
“Apart from hardcore and partisan supporters, sober political observers, from all sides of the political divide, share a rather common reading that the chances of Pakatan taking over Putrajaya in the 13th general election are rather slim. It is not impossible, but it is slim.
“Or, to put it another way, there is a strong likelihood that Barisan Nasional will be returned to power at the federal level.”
Pemimpin, propagandis dan tukang putar UMNO/BN yang merupakan mangsa fantasi mereka sendiri memandangkan “pemerhati politik yang waras” dan bebas memikirkan sungguhpun UMNO/BN ketika ini menikmati kelebihan, terdapat peluang yang keadaan mungkin berubah seaktu tempoh berkempen lalu memberikan Pakatan Rakyat kemenangan mengambil alih Putrajaya dalam pilihan raya ke-13.

Kita tidak perlu merujuk kepada “kemingkinan tinggi” yang diramalkan ketua ekonomi Bank Islam yang telah digantung Azrul Azwar Ahmad Tajuddin di Singapore Regional Outlook Forum awal bulan ini bahawa Pakatan Rakyat berkemungkinan membentuk kerajaan persekutuan dengan majoriti 28 kerusi – Barisan Nasional pula berkemungkinan memenangi hanya 97 dan 107 kerusi daripada 222 kerusi parlimen dalam PRU13.

Ini kerana Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Osman memberikan senario yang hampir serupa seperti Azrul beberapa hari sebelum Singapore Regional Outlook Forum, menyatakan secara terbuka Pakatan Rakyat boleh menang dengan majoriti tipis 5% hingga 10% kerusi Parlimen atau majoriti daripada 12 hingga 22 kerusi.

Pemimpin, propagandis dan tukang putar UMNO/BN tidak mungkin tidak sedar akan keputusan tinjuan terbaru yang secara amnya menunjukkan himpunan Pakatan Rakyat meningkatkan sokongan dan kekuatan menjelang PRU13, dengan peluang dan kemampuan untuk mengubah segalanya ketika kempen pilihan raya.

Tiga hari lalu, pengarah Pusat Kajian Demokras dan Plihan Raya (Umcedel) Mohamad Redzuan mengatakan bahawa “mustahil” untuk BN mendapat semula dua pertiga majoriti di parlimen, menjangkakan BN mengekalkan status quo dalam PRU13.

Keputusan undian terbaru yang dijalankan Umcedel antara 26 Disember dan 11 Januari, bagaimana pun, menunjukkan peluang yang lebih gelap buat BN dalam PRU13, dengan perbeazan antara mereka yang percaya BN mampu menewaskan PR dalam PRU13 berkurangan daripada 25% pada Disember 2011 kepada 5% pada Januari 2013.

Pertama sekali, responden yang percaya Pakatan Rakyat akan memperoleh Putrajaya dalam PRU13 meningkat dari 18% pada Disember 2011 kepada 21% pada April 2012 kepada 30% pada September 2012 dan 37% pada Januari 2013.

Sebaliknya, responden yang percaya bahawa Barisan Nasional boleh memenangi PRU13 telah menurun dari 43% pada Disember 2011 kepada 49% pada April 2012 kepada 44% pada September 2012 dan 42% pada Januari 2013.

Responden yang tidak membuat keputusan atau tidak pasti siapa yang boleh memenangi PRU13 jatuh dari 39% pada Disember 2011 kepada 30% pada April 2012 dan 26% pada September 2012 dan 21% pada Januari 2013.

Semua yang diperlukan untuk PR menewaskan BN di dalam perlumbaan ke Putrajaya adalag untuk memenangi lima peratus responden yang tidak membuatr keputusan atau tidak pasti, iaitu sebanyak 21% pada Januari 2013.

Tambahan pula, tinjauan terkini Umcedel juga menunjukkan popularity Najib dan Anwar Ibrahim sangat hamper, dengan hanya satu peratus yang membezakan Najib dengan 43 peratus dan 42 peratus Anwar Ibrahim sebagai “yang paling layak menjadi Perdana Menteri”.

Tinjauan  Umcedel telah mengesahkan bahawa pandangan undian Merdeka Centre terbaru dalam dua minggu terakhir Disember yang mendapatru kedudukan popularity Najib telah jatuh ke tahap paling rendah untuk untuk keseluruhan tahun itu – 63% pada Disember 2012 jika dibandingkan dengan 69% pada Febuari 2012 – sementara hanya 52 perartus pengundi mengatakan negara sedang menuju ke arah yang betul, paling rendah sejak Mei 2010.

Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, mempunyai kedudukan undian  yang lebih baik sebelum pilihan raya umum Mac 2008 berbanding Najib menjelang pilihan raya umum ke-13 akan tetapi itu tidak menyelamatkan jawatan Abdullah.

Kedudukan populariti Abdullah menjunam daripada 91% selepas pilihan raya umum 2004 kepada 61% pada Disember 2007 (yang mana masih lagi lebih tinggi daripada populariti Najib pada kedudukan 52% pada Disember 2012) manakala 63% pengundi merasakan negara menuju ke arah yang betul pada Disember 2007 (dibandingkan dengan 52% pada Disember 2012).

Walaupun kedudukan Najib telah menjunam ke tahap paling rendah untuk tahun lalu, Merdeka Centre juga melaporkan bahawa tahap tidak puas hati  telah sampai ke tahap tertinggi di dalam empat tahun pemerintahan Najib, pada 30% berbanding 28% pada bulan Oktober 2012 dan 16% pada bulan Mei 2009.

Patut diberi perhatian juga penemuan Merdeka Centre bahawa dikala kedudukan sokongan terhadap Najib tergelincir 63 peratus, pemerintahannya dan Barisan Nasional telah mengekori jauh di belakang 47 peratus dan 45 peratus.

Di dalam keadaan ini, pemimpin, propagandis dan tukang putar UMNO/BN hanya membuat jangkaan tanpa asas ketika mereka membuat pendirian dan mengambil kedudukan penuh keyakinan bukan sahaja berkenaan kemenangan, tetapi juga menang besar dalam PRU13 – dengan mencipta fantasi bahawa Pakatan Rakyat akan berpecah dengan DAP dan Pas menarik diri, dan terus menghadiahkan UMNO/BN jalan mudah dalam pilihan raya akan datang.

Kita harus menjangkakan UMNO/BN bakal memperbanyakkan politik penipuan dan pembohongan dengan menambah kempen pengecut memberitahu orang Melayu dan umat Islam pembohongan bahawa PAS merupakan boneka DAP pada waktu yang sama menipu orang Cina bahawa DAP hanyalah pelawak buat PAS – strategi bercanggah, dua muka dan tidak jujur.

Apa pun perbezaan kita di dalam Pakatan Rakyat, sama ada DAP, PKR dan PAS mempunyai perbezaan ataupun tiada tiga parti komponen di dalam Pakatan Rakyat kerana semua telah menyatu menjadi satu parti, kami bertiga tetap beriltizam dengan matlamat bersama seperti mana yang termaktub di dalam Kerangka Dasar Bersama Pakatan Rakyat, Buku Jingga dan pelbagai Pengisytiharan dan Kenyataan Dasar Bersama.

Kami menolak politik hagemoni, kebencian kaum, pelampau agama, rasuah dan kronisme.

Kami komited untuk menegakkan perkara asas di dalam Perlembagaan, prinsip-prinsip keadilan, kebebasan, hak asasi manusia, tadbir urus yang baik dan memerangi rasuah, kronisme dan penyalahgunaan kuasa bagi membangunkan Malaysia yang harmoni, berdaya saing, makmur dan progresif yang mana setiap rakyat Malaysia boleh berbangga sebagai rakyat Malaysia walau berada di mana-mana pun ceruk dunia.

Rakyat Malaysia dengan itu tidak boleh membiarkan UMNO/BN berjaya dalam politik Machiavellian penipuan dan pembohongan, dengan tidak bertanggungjawab bermain api perkauman dan agama, yang mana untuk pertama kali di dalam 55 tahu sejarah negara, akan wujudnya Kerajaan Persekutuan rakyat, dari rakyat, untuk rakyat dan buat mereka di Putrajaya membuka lembaran baru dalam pembinaan bangsa Malaysia – fasa kedua Merdeka untuk membebaskan rakyat Malaysia daripada penindas dalam negara.

Penulis ialah Penasihat DAP Kebangsaan dan Ahli Parlimen Ipoh Timur.

PRU13: Pakatan bernasib malang di Kedah?

Ahmad Lutfi Othman, 25 Jan 2013
Semasa banyak pihak bercakap tentang kemungkinan besar Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya dalam PRU13, seorang veteran politik yang berpengalaman luas sejak 50 tahun lalu mengingatkan saya agar tidak terlalu "overconfident".

"Tak takut ke Lutfi?" tanyanya. "Takut apa pula?" balas saya, memang tidak dapat memahami maksud sebenar pertanyaannya.

Sebelum itu kami bersembang panjang tentang peluang, potensi dan cabaran Pakatan, khususnya PAS, berdepan dengan bermacam-macam taktik jahat Umno-BN. Jelas dia risau dengan persiapan pembangkang; baginya, masih longgar.

Kebetulan, jalur pemikirannya agak selari dengan tema yang selalu saya bangkitkan dalam tulisan, agar aktivis Pakatan lebih berhati-hati dan tidak "syok sendiri. AJK PAS Pusat, Khalid Samad semasa wacana buku "Detik Utopia" juga menyebut kekhuatiran saya terhadap kesepaduan dan kemantapan Pakatan, terutama di peringkat atas.

"Saya risau bila melihat ada rakan-rakan kita yang nampaknya bersikap terlalu yakin menang," jawab veteran politik itu. "Bagi saya, lebih elok kita menjangkakan situasi terburuk, worst scenario, dan dari situ kita merancang strategi bagi mengatasinya," tambahnya. Saya perhati ada kerutan di dahinya, petanda beliau serius dengan pandangannya.

"Benar, saya bersetuju," pintas saya. Bukankah selama ini banyak catatan saya menekankan agar pemimpin Pakatan dan aktivis oposisi tidak memandang rendah keupayaan pemimpin Umno untuk meraih kembali sokongan, khususnya melalui manipulasi 3M (media, wang dan jentera kerajaan)?

Memang banyak kaji selidik dan tinjauan di lapangan turut mengesahkan bahawa populariti BN dan Perdana Menteri Najib Razak sendiri semakin merosot, namun langkah berhati-hati dan berwaspada, serta mengurangkan seminimum mungkin kesilapan dan kesalahan -- walaupun kecil -- tidak boleh dipandang ringan.

Ini termasuk persepsi masyarakat terhadap persefahaman di antara parti-parti dalam Pakatan. Keyakinan dan kepercayaan rakyat pelbagai kaum terhadap barisan pemimpin peneraju perubahan tidak boleh disangsikan dengan beberapa "pertikaian" berterusan yang mereka saksikan melalui media.

"Malah ramai di antara kita turut meremehkan kekuatan pengaruh Utusan Malaysia dan TV3," saya cuba memancing pandangannya memandangkan beliau pernah menerajui media di bawah kawalan Umno.

"Ya, saya suka dengan istilah 'meremehkan' itu. Bahaya memandang rendah keupayaan lawan. Walaupun minda masyarakat sudah berubah, lebih progresif, serta makin ramai kelas menengah dan mudah akses dengan maklumat, tetapi masih terdapat mereka yang senang dipengaruhi, termasuk dengan hujah-hujah rasis yang  tak masuk akal," tambahnya.

"Ada rakan saya, mempunyai kelulusan tinggi, profesional yang berjaya, tapi mengakui kepada saya baru-baru ini, dia akan menyokong BN dalam PRU13.

"Sdr tahu apa puncanya? Dia marah kerana kerajaan Pakatan di Pulai Pinang menindas orang Melayu. Jelas, dia termakan dengan dakyah Utusan dan TV3. Dia tidak pernah pun turun melihat sendiri keadaan di sana, dan saya rasa mungkin ramai lagi bertanggapan sepertinya." katanya sambil menjelaskan pertarungan merebut undi Melayu begitu kritikal sekali.

Dapat dikesan dengan jelas daripada intonasi suaranya bahawa veteran politik ini benar-benar mahu mengingatkan seluruh pendokong Pakatan agar segera "perketatkan apa yang longgar" dan "perkemaskan apa yang berserabut" serta tidak membiarkan salah faham masyarakat menganggu keputusan mereka semasa hari mengundi nanti.

"Bayangkan, ketika kita nampak overconfident menang Putrajaya dan menguasai banyak negeri-negeri lain, termasuk Johor dan Negeri Sembilan, tiba-tiba kita boleh kalah di Kedah," tegasnya dengan wajah serius.

Beliau menyebut Kedah kerana mengetahui saya berasal dari negeri Jelapang Padi itu. Malah veteran politik ini sendiri pernah aktif lama dalam politik di Kedah.  Saya agak terkejut bagaimana dia boleh membuat kesimpulan atau jangkaan seperti itu.

(Apa pun, menurut seorang teman, bekas pemimpin belia,  yang mempunyai hubungan rapat dengan Umno Kedah, isu-isu yang ditimbulkan untuk menjejaskan imej kerajaan negeri pimpinan  Ustaz Azizan Abd Razak,  sengaja diperbesarkan dan mudah disanggah. "Semua isu itu dapat dijawab dengan baik, cuma saya kurang jelas dengan sikap politik masyarakat Cina, adakah mereka terpengaruh dengan beberapa kontroversi, saya dengar mereka kurang puas hati," katanya).

"Ingat, kita pernah menang hanya sepenggal di Terengganu. Saya malu jika rekod itu diulangi di Kedah, ramai kenalan lama saya dari 'sebelah sana'  tunggu untuk bersorak saja," katanya sambil ketawa. Meskipun gelaknya besar dan kedengaran menyenangkan sekali, tetapi saya kira beliau hanya mahu menutup rasa bimbangnya.


"Saya mahu melihat PAS menjadi parti teras dalam Pakatan dan menang besar dalam PRU13," sambungnya. "Tapi janganlah terlalu ghairah mengejar undi Melayu hinggakan sokongan sedia ada daripada bukan Melayu terlepas pula. Asas sokongan tradisi PAS mesti diperteguh, tetapi penyokong baru jangan dibiar kecewa."

"Masalahnya," kata saya, "PAS sekarang berdepan Umno selaku  parti tunjang dalam BN, yang menguasai segala sumber kekuatan. Tidak mudah tugas ini. Berbeda dengan DAP yang menghadapi komponen BN paling lemah."

"Sebab itu," pintasnya cepat, "persiapan PAS mesti juga luar biasa, termasuk mengemukakan calon-calon hebat dan berwibawa, bukan sahaja "winnable candidite" tapi selepas memang nanti mampu memberikan servis terbaik dan berketrampilan semasa berbahas dan berdebat dalam sidang Dun atau Parlimen."


Segera saya teringat cadangan seorang pembentang dalam program permukiman (retreat) Jabatan Pengarang Harakah Ahad lalu: "Selalunya kita buat post-mortem selepas pilihan raya, dengan mencari punca-punca kekalahan, tapi kaedah ini tidak banyak manfaatnya sebab selepas empat atau lima tahun, situasi sudah banyak berubah.

"Lebih praktikal jika letakkan posisi kita sekarang sebagai pihak yang bakal kalah dengan mengandaikan punca kekalahan dan berusaha mengelaknya atau mencari formula penyelesaian lain."

Pengarah Strategi KeADILan, Rafizi Ramli, yang turut diundang, turut mengingatkan: "Nampak dari mood dan sambutan rakyat, kita seperti boleh menang tetapi saya bimbang jika kita boleh kalah disebabkan faktor-faktor teknikal. Oleh itu, saya cukup tertarik dengan inisiatif Bersih untuk merekrut puluhan ribu pemantau PRU13. Dalam waktu singkat, berupayakah kita menyediakan pemantau terlatih itu, dalam jumlah yang cukup besar?"

Tiada maaf Najib, BN di Selangor

Subky Latif, 25 Jan 2013
SEKALI lagi Perdana Menteri Najib ke Selangor minta maaf dari rakyat – pengundi – atas kesilapan UMNO dan BN di Selangor dan berilah pelung sekali lagi kepadanya memerintah semula Selangor.
Ubahlah Selangor tetapi jangan ubah Putrajaya! Itulah kira-kira seruannya.

Dia minta pengundi memberi pertimbangan itu berdasarkan rekod kerajaan BN sejak merdeka.

Apapun Najib mengaku UMNO dan BN ada melakukan kesilapan. Jika tildak masakan dia minta maaf. Bolehkah maaf itu diberi sedang dia dan UMNO sendiri tidak memaafkan Tun Abdullah Badawi kerana kegagalan BN mempertahankan Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang dalam PRU12 dan tidak dapat majoriti dua pertiga di Parlimen.

Tun Abdullah tentu ada rekod yang baik dalam perkhidmatannya di beberapa kementerian dan sebagai Perdana Menteri. Jika ada kesilapannya yang ketara dalam dua perkara yang Mahathir payah lupa ialah menghalang Dr. Mahathir untuk menjadi salah seorang perwakilan UMNO Kubang Pasu ke Perhimpunan Agung UMNO.

Kedua ialah membatalkan projek jambatan bengkok.

Kerana itu Dr. Mahathir tidak dapat memaafkannya hingga Mahathir  keluar UMNO. Sampai hari ini Mahathir tidak memaafkannya.

Justeru kemuncak kemarahan rakyat kepada UMNO, maka BN tidak mencapai kemenangan yang gemilang dalam PRU12. Kelemahan BN dan UMNO itu bukanlah kelemahan diri Tun Abdullah seorang tetapi ia kelemahan UMNO pada keseluruhannya yang diwarisinya dari kepimpinan Dr. Mahathir.

Mengapa Najib dan UMNO tidak memaafkannya. Tun Abdullah sudah sedia berundur dan memberi tarih, tetapi UMNO mahu disegerakan. Tiada ampun. Berundurlah dia, terhina dan dimalukan.

Bahkan dalam rekod BN di Selangor. Ia tidak memaafkan Dato Harun Idris sebagai Menteri Besar dan Ketua Pergerakan UMMNO Malaysia. Dia ada rekod baik di Selangor. Sebelum dia dimahkamahkan, dia digulingkan sebagai  Menteri Besar.

Tan Sri Mohamad Mohd. Taib adalah menteri dan Ketua Penerangan UMNO di bawah pimpinan Tun Abdullah. Dia jadi calon Timbalan Presiden UMNO yang dikalahkan oleh Muhyiddin Yasin. Dia adalah pemimpin UMNO Selangor. Mengapa dia tidak dibagi apa-apa oleh Najib? Ia bukti Najib dan UMNO tidak memaafkannya.

Kalau Najib dan UMNO tidak sedia memaafkan pemimpinnya, maka bagaimana rakyat Selangor dan lain-lain boleh memaafkan Najib, UMNO dan BN?

Berdasarkan rekod BN selama ini  dan berdasar rekod rekod Najib sendiri, wajarkah ia dan dia dimaafkan?

Apa rekodnya? Tidak usah kita ugkit rekod Dr. Khir Toyo yang sudah dihukum mahkamah. Rekod Najib sebagai Presiden UMNO dan Ketua Perhubungan  UMNO Selangor. Memberangsangkankah?

Rekodnya dalam kes Altantuya belum diselesaikan. Rekod pembelian kapal selam Perancis baik rekodnya di  Malaysia dan di Perancis sendiri belum selesai. Berbelanja besar-besaran tentang pertunangan anaknya dan bilnya dihantar ke Jabatan Perdana Menteri belum dijelaskan.

Rekod rasuah dan dilihat  rasuah sepanjang pentadbiran BN  sejak merdeka di pusat dan  di negeri-negeri adalah rekod yang wajar diingat oleh sekalian rakyat.

Kita belum bincang  tentang Tunku digulingkan oleh Tun Razak dan Tun Hussein Onn digulingkan oleh Dr.  Mahathir. Kita belum tengok kisah berbilion duit Bank Negara hilang atas kertas. MB BN Selangor ditangkap membawa kerkilo-kilo duit di lapangan terbang Australia, Ketua Polis Negara pukul bekas Timbalan Perdana Menteri hingga  separuh mati dalam penjara.

Bagaimana dengan rekod suami Shahrizat Jalil diberi pinjam RM250 juta untuk gembala lembu dan dibicarakan sekarang?  Bagaimana dengan pembongkaran saudagar Deepak yang menerbitkan buku berjodol Black Rose yang membabitkan Najib dan isteri yang baru tersebar?

Apakah semua ini tidak termasuk dalam rekod BN yang permohonan maaf Najib itu tidak wajar diterima dan peluang tidak boleh diberi lagi kepadanya di Putrajaya dan tidak boleh diberi semula di Selangor?

Gagal tapisan SPRM tetapi tiada tindakan undang2?

Harakahdaily, 25 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya empat pemimpin politik termasuk menteri besar dan ketua menteri tidak melepasi tapisan SPRM untuk menjadi calon tetapi persoalan timbul kenapa mereka tidak diambil tindakan.

Inilah yang dipersoalkan apabila media mula menyiarkan perkara ini ekoran tapisan yang dibuat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu.

Menurut akhbar Sinar pengguguran itu tidak boleh dielakkan kerana beberapa tokoh itu gagal dalam ujian tapisan yang dilakukan SPRM kerana mempunyai masalah dengan undang-undang.

Antara nama-nama besar yang disebut sebagai mereka yang dijangka tidak akan dicalonkan semula akibat masalah berkenaan ialah seorang menteri besar, seorang ketua menteri dan dua pemimpin tinggi sebuah parti, lapor muka depan akhbar itu hari ini.

Difahamkan, perkembangan terbaru ini disedari setelah urusan awal tapisan senarai calon yang diserahkan beberapa parti kepada SPRM untuk tapisan menjelang PRU13 selesai, baru-baru ini.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, ratusan nama calon sudah diserahkan kepada SPRM dan berikutan tapisan yang dilakukan, beberapa nama-nama besar telah gagal saringan.

Berdasarkan hasil ujian tersebut, parti-parti yang terlibat telah dinasihatkan tidak meletakkan nama-nama besar yang bermasalah itu sebagai calon mereka.

Maklumat yang diterima Sinar Harian menunjukkan nama-nama besar yang gagal ujian tapisan tidak boleh diletakkan sebagai calon dan jika dicalonkan juga, ia akan memberi implikasi kepada parti terbabit.

Ketika dihubungi Sinar Harian, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Mohd Shukri Abdul enggan memberi sebarang komen mengenai perkara tersebut.

Beliau sekadar menegaskan bahawa Cawangan Tapisan Keutuhan, Bahagian Pengurusan Rekod dan Teknologi Maklumat SPRM masih membuat tapisan ke atas senarai calon yang dihantar parti-parti politik.

Katanya, parti-parti yang akan meletakkan calon dalam PRU13  masih terus menghantar nama-nama calon masing-masing untuk tapisan dan ada yang akan terus menghantar senarai tersebut walaupun selepas Parlimen dibubarkan nanti.

Misi Tawan Selangor - 40,000 warga asing Sabah dipindah ke Selangor

http://wasukalu.blogspot.com, 25 Jan 2013

Misi Tawan Selangor - 40,000 warga asing Sabah dipindah ke Selangor


SHAH ALAM, 24 JAN: Kerajaan Negeri Selangor diseru mengambil tindakan undang-undang terhadap dakwaan wujudnya kira-kira 40,000 ‘warga Sabah’ yang dipindahkan sebagai pengundi di Selangor.

Baca http://www.wasukalu.com/2013/01/misi-tawan-selangor-40000-warga-asing.html

Tiada ulasan: