Isnin, 21 Januari 2013

JANGAN KITA BENCI KEPADA ORANG MUNGKIR JANJI...KALAU KITA PUN TERMASUK DALAM ORANG MUNGKIR JANJI SERTA SUKA MENABUR JANJI

Terkini wajah Kampus Induk Insaniah, menjelang perasmian 29 Januari 2013

http://kedahla.blogspot.com, 21 Jan 2013

Kampus induk KUIN: Dulu ‘angan-angan’, kini jadi kenyataan

Oleh: MUSLIM ABDUL RAZAK

ALOR SETAR – ‘Angan-angan kosong’, itulah perkataan yang sering didengari apabila kerajaan negeri Kedah mengumumkan untuk membina kampus induk Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kuala Ketil empat tahun lalu.

Tiada siapa yang menyangka, empat tahun berlalu, kini KUIN telah siap dibina dan tersergam indah bagaikan unversiti ‘lima bintang’.



Siapapun pasti akan kagum apabila menjengok ke kolej ini kerana di hadapannya terdapat tasik buatan yang sangat cantik sepanjang 1.2 km dan tidak lama lagi ianya akan menjadi tempat kejohanan perahu panjang dan perahu naga di rantau ini.

Dewan utamanya merupakan dewan terbesar di utara tanah air dan mampu memuatkan kira-kira 5,500 hadirin dengan panggung eksperimen dengan kapasiti 1500 orang pada satu-satu masa. Dewan kuliahnya pula menepati cirri-ciri terkini dengan senibina yang mengagumkan.






Alhamdulillah, ianya dapat disiapkan dalam masa hanya empat tahun pemerintahan kerajaan negeri kini dan lebih menakjubkan ianya adalah tanpa sokongan dan bantuan daripada Kerajaan Pusat.

Sementara itu, Majlis Perasmian KUIN Kuala Ketil dan Istiadat Konvokesyen Khas yang dijadualkan pada 29 Januari ini akan disempurnakan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu’adzam Shah, yang juga Canselor KUIN.

Baru-baru ini, Rektor KUIN, Prof. Dato’ Wira Dr. Jamil Osman menyembah maklum dan memohon perkenan YTM Tunku Bendahara dilantik sebagai Pro Canselor KUIN sempena majlis perasmian tersebut.

YTM Tunku Bendahara berkenan dilantik sebagai Pro Canselor KUIN dan meluangkan masa hampir sejam bagi mengetahui perkembangan terkini pembangunan fizikal kampus induk KUIN.

Dalam majlis perasmian itu nanti, mantan Menteri Kewangan, Dato’ Wira Dr. Affifudin Omar dilantik sebagai Pro Canselor kedua menggantikan Dato’ Dr. Halim Ismail.

Gambar TG Nik Aziz bersama pelakon dan pengarah Pierre Andre

http://kerabubersuara.blogspot.com, 21 Jan 2013
http://bm.harakahdaily.net/cache/485938_10151211888562592_400210237_nsphotos-gakfbcdnnet_thumb_medium490_0.jpg

Tok Guru melontarkan idea dramanya 'Maulud' kepada Pengarah & Pelakon popular, Pierre Andre

Tun Fairuz juga suka laksana undang-undang Islam

Subky Latif, 21 Jan 2013
TUN Ahmad Fairuz, bekas Ketua Hakim Negara telah bercakap sedap tentang keunggulan undang-undang Islam dan betapa perlunya ia menggantikan undang-undang ciptaan manusia sebagai undang-undang utama di mana-mana negara Islam.
Dia memecah kesunyian sejak sekian lama bersara di satu majlis di  Kuala Lumpur sebagai menyambut apa yang Perdana Menteri Najib sebut mengenai undang-undang itu  dalam Perhimpunan Agung UMNO yang terakhir.

Ada orang membisik kepada saya semasa desakan menghentikannya dari KHN betapa beliau tidak dihentikan kerana sudah kuat kecenderungan dan pemikirannya tentang undang-undang Islam.

Sudah tiga Ketua Hakim Negara selepasnya barulah diluahkannya tentang eloknya undang-undang Islam dijadikan undang-undang utama negara.

Ada pun dia dihentikan bukanlah ada kaitan dengan dia hendak melaksanakan undang-undang itu tetapi tersebarnya klip video Linggam tentang cara dia dikatakan hendak jadi  Ketua Hakim itu.

Tidak diketahui sejak bila beliau berfikiran tentang eloknya undang-undang itu. Memang kalau belilau tidak kata undang-undang itu elok, undang-undang tetap elok dan semua orang Islam kata ia adalah undang-undang yang paling elok.

Undang-undang itu Allah yang cipta. Siapa kata ia tidak elok cacat-binasalah akidahnya. Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri yang tidak benarkan hudud dilaksanakan di  Kelantan itupun tidak kata undang-undang itu tidak elok, Cuma dia tidak suka undang-undang itu dilaksanakan dengan berbagai-bagai alasan loyar buruk.

Tun Fairuz boleh diberi Syabas tentang kata-kata eloknya mengenai undang-undang itu, tetapi yang Allah dan orang Islam hendak tengok bukan sekadar mengatakan ia elok, sebaliknya apa yang orang kata elok itu buat untuk mendaulatkannya?

Orang ramai baru dengar pandangan Tun Fairuz itu setelah Perdana Menteri Najib mengatanya elok dan Perdana Menteri itu dengan semua Perdana  Menteri sebelumnya berkata elok tentang undang-undang tetapi apa yang  semua buat tentang undang-undang yang elok itu.

Tun Fairuz bukanlah orang berpangkat hakim berkata baik tentang undang-undang itu. Sekitar 30 tahun dulu ada hakim kanan Yeop Sana namanya kalau saya tidak silap boleh dikira beriman dengan undang-undang itu semasa beliau masih berkhidmat. Tidak disembunyikannya kemahuannya supaya undang-undang itu didaulatkan. Dipercayainya justeru itulah dia tidak mencapai kedudukan lebilh tinggi dalam perkhidmatannya.

Hakim itu bercakap demikian ketika  Perdana Menteri ketika itu tidak berminat untuk mendnajulatkannya. Tun Fairuz menyatakan pandangannya selepas lama bersara dan selepas ada Perdana Menteri berkata tentang kemungkinan ia dilaksanakan.

Pandangan adalah satu hal dan  sikap adalah yang lain. Dapat pahala bila berpandangan baik tentangnya. Tetapi lebih dari itu apa sikap kita tentang pandangan baik itu?

Perjuangan untuk mengutamakan undang-undang Islam ini sudah disuarakan oleh Dr. Burhanuddin al-Hilmy sebelum orang Tanah Melayu mengenal politik dan kemerdekaan. Ia diperjuangkan terus semasa dia memimpin PAS.

Sekalian yang menyertai PAS sejak ia ditubuhkan mahu undang-undang Islam didaulatkan selepas merdeka. Tun Fairuz belum masuk universiti lagi orang kampung sudah menyuarakan  ia didaulatkan. Bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas saja yang terjun  dalam PAS bagi membantu gerakan mendaulatkannya.

Kalau Cina dan India yang menyertai Dewan Penyokong PAS sudah lebih dulu bercakap dalam ceramah suka undang-undang Islam didaulatkan, malulah orang Islam yang menjadi hakim kalau tidak berkata  elok tentang undang-undang itu.

India dan Cina bukan Islam itu telah terjun padang mahu ia dilaksanakan, hakim Melayu dan Islam baru berkata elok tentangnya. Kalau Najib tidak kata apa-apa pun orang beriman mesti tampil mendaulatkannya. Moga-moga kita mati selepas ia didaulatkan.

Bicara dengan Tok Guru di Rumah Kelantan

Mohd Rashidi Hassan, 21 Jan 2013
Pagi Ahad lepas, penulis menerima panggilan dari Wan Zulkifli Wn Muhammad, Pembantu Khas Politik kepada Menteri Besar Kelantan. Beliau yang lebih dikenali dengan nama Haji Wan Zul, memberitahu bahawa Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat hendak berjumpa di Rumah Kelantan, Jalan Stonor, Kuala Lumpur, jam 10.00 pagi.

Mulanya berasa hendak berehat kerana sudah beberapa hari kesibukan kerana terbabit dalam mobilisasi Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka. Tambahan pula pagi itu hujan membasahi bumi, kesejukan dan keletihan mengakibatkan kemalasan melanda.

Namun panggilan dari Wan Zul, kembali menyegarkan minda. Bergegas ke Rumah Kelantan untuk memenuhi arahan Musyidul Am PAS, lebih utama.

Sesampai di Rumah Kelantan, Tok Guru sudah menunggu. Beliau ditemani Wan Zul dan pengawal peribadinya, Zakaria Deraman (Pok Ya).

Tok Guru tersenyum sambil menjawab salam penulis. Setelah bersalaman dan mencium tangannya, bagi mengambil berkat ulama, penulis duduk disisi beliau. Beliau memakai ketayap putih serta jubah putih dan vest KL112 warna kuning. Lencana R turut tersemat didada beliau.

Menjadi kelaziman bagi MB Kelantan itu jika berkunjung ke Kuala Lumpur, untuk menginap di Rumah Kelantan. Banglo agam dua tingkat itu sudah terbina lama sebelum beliau menjadi MB.

Keadaan di dalam banglo lama itu tidak ubah seperti 20 tahun yang lalu. Masih menggunakan sofa lama, kerusi lama, tidak banyak perabot dan barang-barang perhiasan. Langsirnya juga pun masih kekal seperti dahulu. Jika hendak berubah pun barangkali catnya sahaja.

Tok Guru memang tawaduk, walaupun berstatus MB, beliau sesekali tidak akan membazirkan wang rakyat Kelantan semata-mata untuk keselesaan dirinya.

Penulis teringat tentang pembaziran besar dan pendedahan penggunaan wang jutaan ringgit bagi membaik pulih rumah Perdana Menteri, Timbalan PM dan MB-MB dari Umno. Hidup mereka serba mewah dan membazir.


Bercerita tentang HKR

Tanpa membuang masa Tok Guru menerangkan tujuan beliau memanggi penulis untuk berjumpa. Katanya, bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana diberikan kesempatan untuk menghadiri Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) di Stadium Merdeka.

"Saya berasa letih. Letih bukan kerana penat, tetapi letih kerana terlalu gembira dengan komitmen ratusan ribu rakyat berhimpun bagi menuntut keadilan.

"Dua hari lepas (10 Januari) saya menerima banyak ucapan tahniah dan ucapan panjang umur dalam satu majlis khas diadakan di Kota Bharu. Ramai orang doa dan mengucapkan moga saya sentiasa muda termasuk dari kalangan orang Cina. Saya terlalu suka hingga tidak lalu makan," ujar beliau.

Mursyidul Am PAS itu amat terharu dengan komitmen rakyat, walaupun pada beberapa perhimpunan Bersih ada yang cedera dan meninggal, namun mereka begitu berani.

Katanya, sifat tidak takut ini wujud sehingga ramai yang membawa anak-anak untuk hadir di HKR secara aman. Tegasnya, jika dari dahulu lagi kerajaan memberi ruang yang adil kepada pembangkang dalam televisyen dan radio, keadaan tidak berlaku sedemikian.

"Mana ada orang yang sengaja datang dari jauh, tinggal anak-bini, tinggal kerja semata-mata untuk berhimpun.

"Kerja ini sebenarnya lahir dari hati dan cetusan dari kebangkitan rakyat menentang kezaliman. Hal seumpama ini pernah berlaku pada zaman Raja Tsar semasa tercetusnya Revolusi Bolshevik," ujar beliau.

Semangat Tok Guru semakin membara mengenangkan keberanian rakyat berhimpun di HKR. Kegembiraan beliau diserlahkan dengan hasratnya untuk menjamu sekelian pengawal, pengiring dan penyokong PAS yang bersama beliau sepanjang HKR.

"Tok Guru minta saya jemput semua petugas dan penyokong yang mengiringi beliau. Kita bawa 45 orang semuanya, makan dengan Tok Guru disebuah restoran di Jalan Ampang. Petang itu sahaja Tok Guru bayar RM1500.00," kata Wan Zul.


Isu kalimah Allah menjadi perhatian


Menyentuh mengenai isu kalimah Allah, Mursyidul Am PAS itu menegaskan beliau mempunyai pandangan yang sama dengan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Najib diminta tepati janji lama dulu

Harakahdaily, 21 Jan 2013

(Mana royalti kami....banner besar menyambut kedatangan Najib ke Kelantan)

KOTA BHARU: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak lebih wajar menepati janji kerajaannya untuk membina Lebuhraya Kuala Krai dan Kota Bharu dari membuat janji baru.

Ini kerana, Lebuhraya Kuala Krai dan Kota Bharu telah diluluskan dalam Rancangan Malaysia ke-5 (1986-1990) dan diluluskan semula dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (2006 -2010).

Demikian kata Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat mengulas janji Perdana Menteri semasa lawatan ke Kelantan kelmarin.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan tujuh projek besar yang bakal dilaksanakan bagi memajukan Kelantan tidak lama lagi.

Projek terbabit merangkumi pembinaan lebuh raya Kuala Krai-Kota Baharu, pembinaan stadium baharu, masjid terbesar dan perumahan rakyat dengan peringkat permulaan membabitkan 3,000 unit.

Projek lain adalah mewujudkan sistem pengangkutan Rapid Kota Baharu, pembinaan kampus bandar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang boleh memuatkan 5,000 pelajar dan projek menyelesaikan masalah air.

Najib berkata, tujuh projek ini akan juga dimasukkan dalam manifesto BN nanti.

"Sudah hampir 26 tahun namun tidak dilaksanakan, tak malukah? datang ke Kelantan berjanji akan hal telah termaktub dalam RMK?

"Enam perkara lagi anda fikirlah sendiri logik ke tidak akan laksanakan setelah perkara pertama pun diabaikan," tulis Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Aziz dalam facebooknya.

Semasa melawat Kelantan kelmarin, Najib telah disambut dengan banner besar bagi mengingatkan beliau tentang janji BN sebelum ini. (gambar atas)

Ia dinaikkan oleh NGO 'R' yang memperjuangkan royalti untuk rakyat Kelantan.

"Masalah undang-undang (sama ada dibenar atau tidak) kita boleh kemudiankan, yang penting kita berusaha mengelakkan perbalahan sesama Islam dan Kristian," tegasnya.

Tok Guru turut mencadangkan diadakan muzakarah dan perbincangan antara tokoh-tokoh agama dalam negara, bagi membincangkan soal penggunaan kalimah Allah.

Tegas beliau perbincangan tersebut hendaklah dijemput juga tokoh-tokoh agama Kristian, agar sebarang salah faham mengenai isu tersebut dapat di atasi.

Menurut Tok Guru, beliau juga ingin mngetahui mengapa orang Kristian mahu menggunakan kalimah Allah dan apakah rasionalnya di sebalik pegangan tiga tuhan (trinity).

"Bagi kita orang Islam, Allah yang kita imani adalah Allah Yang Esa. Tiada dua, tidak tiga," tegasnya.

Namun bagi, MB Kelantan itu menggesa semua pihak agar tidak mempolitikkan isu kalimah Allah

Tegas beliau, jika penglibatan orang-orang politik boleh memberikan kesan tidak baik, dicadangkan pertemuan di antara cerdik pandai di universiti yang terdiri di kalangan tokoh agama Islam yang layak dengan tokoh Kristian.

"Kalau hendak libatkan Tuan Guru Abdul Hadi Awang lagi baik.

"Jangan sesekali gunakan undang-undang. Buat larangan sedangkan isu sebenar tidak selesai. Kita harus berdialog," ujarnya.

Menurut Mursyidul Am PAS itu, selain mahu mengetahui pendirian golongan Kristian, mengapa mereka mahu menggunakan kalimah Allah, sedangkan mereka mendakwa mereka tuhan itu tiga (trinity), beliau ingin juga mengetahui dari parti Melayu-Islam Umno, mengapa mereka menolak Islam dan sebaliknya menggambil kebangsaan.

"Mereka jangan sibuk hendak pertahankan kalimah Allah dari diguna orang Kristian sedangkan mereka sendiri menolak Islam yang diturunkan Allah menerusi Nabi-Nya, Muhammad s.a.w.

"Sedangkan Islam ini sudah cukup sempurna dan lengkap, jadi mengapa ada orang Melayu-Islam ambil kebangaan dan menolak Islam? Adakah Islam tidak sempurna?" soal beliau.

Tegas Tuan Guru Nik Abdul Aziz, jika ada kalangan Melayu yang masuk Kristian, bukan kerana paderi sahaja, sebaliknya Melayu itu sendiri yang melonggarkan 'skru' Islam iaitu iman.

Seperti Umno yang menolak Islam, beerti katanya, Umno tidak percaya Islam sebagai ad-Din yang syumul yang mencakupi syariat yang diturunkan oleh Allah.

"Usah hendak sibuk jaga kalimah Allah sedangkan arahan Allah tidak dipatuhi," tegas beliau.


Ulama dan politik

Tok Guru hanya tersenyum sinis apabila membaca kenyataan pemimpin Umno yang mendakwa beliau dan Presiden PAS sebagai ulama politik.

"Saya rasa bersyukur dengan dakwaan itu, kerana orang yang pertama, alim ulama yang pertama menjadi ulama politik adalah Nabi Muhammad s.a.w sendiri.

"Dia menjadi imam masjid, dia yang menandatangani perjanjian dengan Yahudi di Madinah. Kalau Yahudi anggap Muhammad ini 'pak lebai kampung' mana dia hendak terima," ujarnya.

Tegasnya, Nabi Muhammad s.a.w berperanan menandatangani 'Suluh Hudaibiyah', menguruskan kewangan dan mengetuai perakakan 'Fathul Makkah'.

Baginda katanya, melakukan semua tugas politik dan kebanyakan melaksanakan tugas politik di masjid.

"Barangkali orang Umno ini tidak tahu beza antara parti dan politik. Parti lain, sedang semua kerja buat kita berkait dengan politik," ujarnya.

Tok Guru begitu bersemangat bercerita dengan penulis. Banyak topik disentuhnya, termasuklah hasrat beliau untuk menerbitka drama mengenai kisah penghidupan Nabi Muhammad s.a.w sebelum ditabal menjadi Rasul.

Menurutnya, beliau telah meminta Dinsman untuk membuat skrip mengenainya dan pihak Kelantan sedang mengenalpasti beberapa orang artis yang menyertai PAS untuk terbabit dalam pembikinan filem tersebut.

Mudah-mudahan hasrat Tuan Guru Nik Aziz dapat dilaksanakan dengan sempurna. Di kesempatan ini penulis dan seluruh warga Harakah, mewakili ahli PAS di seluruh negara mengucapkan selamat hari lahir buat Tok Guru.

Sesungguhnya kehadiran Tok Guru dalam jemaah ini, merupakan suatu hadiah yang paling besar buat kami, pendokong perjuangan Islam ini.

Bersihkan daftar pemilih sebelum PRU!

che’GuBard, 21 Jan 2013
Dijumpai dalam YouTube satu rakaman yang merakamkan proses orang ramai beratur untuk mengundi ketika PRU 1995 di Sabah.

Tahun 1995 inilah dikatakan begitu teruknya penyalahgunaan kuasa iaitu kegiatan memberikan status warganegara kepada orang asing berluasa hanya untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional.

(LINK YOUTUBE klik http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IUsC3SMubDk)

Rakaman ini cukup memperlihatkan bagaimana susuk, wajah – wajah bukan Sabah berpusu beratur sebagai pengundi. Ini berlaku di hampir semua tempat mengundi ketika itu.
Keadaan ini muncul semula apabila dalam proses RCI mengenai warga asing yang diberi warganegara di Sabah menyatakan bahawa bahawa sememangnya wujud kemasukan dalam jumlah yang luar biasa warga asing yang didaftarkan sebagai warga negara ketika pilihanraya hampir menjelang untuk didaftarkan sebagai pemilih.

Di Sabah lebih setengah pengundi berdaftarnya kini merupakan warga asing yang dibawa masuk.

Dr. Mahathir yang dikaitkan dengan kegiatan penjualan kedaulatan negara ini dengan selamba membela diri tidak menafikan sebaliknya dengan mengaitkan Arwah Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama telah memberikan lebih banyak warga negara.

Mahathir bertindak bacul dengan mengaitkan orang yang telah mati, Tunku memberikan warga negara semasa hendak membentuk negara, sebaliknya Mahathir memberikan warga negara hanya untuk nyawa politik semata.

Jika ia proses betul kenapa dua orang warga India Aziz dan Hussien yang menjadi saksi dalam RCI menyatakan mereka dilahirkan di Tamil Nadhu tetapi untuk melicinkan proses mendapat kad pengenalan dan daftar pemilih tempat kelahiran mereka ditukar kepada Kunak dan Tawau.

Memetik semula kata – kata Bobby, Penyelaras SAMM Sabah ketika mempengerusikan sidang meja bulat anak muda Sabah di Kota Kinabalu dua bulan lepas, dia  menyatakan Sabah kini sudah tergadai, bukan sahaja masalah tetapi hasil pemberian keistimewaan warga negara kepada Pakistan dan India dalam projek Dr. Mahathir akhirnya politik Sabah juga dikawal kini oleh keturunan India Pakistan.
Contohnya Musa nama sebenarnya ialah Musa Aman Khan bersama saudaranya Anifah Aman Khan. Bukan sahaja politik malah ekonomi juga dikawal oleh keturunan India Pakistan ini.

Ini bukan isu perkauman tetapi isu kedaulatan. Bahana dari kemasukan pendatang ini juga kecelaruan sosial muncul seperti lambakan penganggur, jenayah tidak terkawal dan seumpamanya.

Kini strategi yang sama disalin pakai oleh Najib Razak, ratusan ribu sudah dibawa masuk diberi kad pengenalan dan didaftar sebagai pengundi. Kali ini bukan sahaja Sabah tetapi di semenanjung juga khususnya negeri dibawah PR seperti Selangor.

Lihatlah kerana mendiamkan Sabah terjerumus selama ini tergadai kedaulatan kini Bn mula rakus demi kekal berkuasa mula menjual kedaulatan seluruh negara.

Bayangkan berapa banyak hasil negara tergadai, subsidi yang berbilion seharusnya dikongsi mewah bersama anak tanah air ini tetapi malangnya turut disedut oleh pendatang yang diberi laluan karpet kuing oleh regim untuk kekal kuasa.

Regim sering melaungkan politik ras dan perkauman. Orang Melayu disuruh bangkit memusuhi cina dan india contohnya. Tetapi kita jangan lupa Wong atau Ravi itu neneknya lahir dan mati di sini.

Mereka lahir di sini maka sinilah tanah air mereka. Sebaliknya kini Umno dan regim Bnlah yang mengkianati negara dengan menjual warga negara pada orang asing yang belum tentu setia.

Kepada pendatang asing, kami ucap terima kasih kerana memilih untuk bekerja dalam negara ini, kami hargai anda mencari rezeki di tanah air ini tetapi ingat bila kamu mula campur urusan politik negara kami, anak muda Malaysia pasti akan bertindak balas.

Gerakan gabungan ABU dan SAMM akan mencetak sebanyak 200,000 keping risalah peringatan kepada pendatang asing agar menjauhi politik negara khususnya menjelang PRU nanti. Cetakan ini dalam 7 bahasa antaranya ialah bahasa benggali, myanmar, inggeris, indonesia dan tagaloq sebagai peringatan dan usaha menggagalkan usaha regim menggunakan khidmat pendatang untuk terus berkuasa.

SAMM juga menyeru secara serius, dalam angin PRU makin kuat ini. Jika regim ini mahu terus dihormati maka sewajarnya tampil membersihkan senarai pemilih dari kekotoran penjualan kedaulatan negara dengan kemasukan pendatang sebagai warga dan pengundi sebelum PRU. Jika tidak kamu akan dikenang sebagai pengkhianat dalam kebangkitan rakyat yang sudah tidak boleh dielakkan lagi. Jangan berdolak dalih lagi. Bukti sudah terbentang didepan mata, negara ini sedang digadai.

Bangkit, Bangkit, Bangkit! Selamatkan negara.


Solidariti Anak Muda Malaysia

Muhyidin dapat 'doktor', USSA dapat projek

Harakahdaily, 21 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Trend untuk menerima anugerah doktor kehormat nampaknya menjadi satu amalan menjelang pilihan raya kali ini.

Selepas Perdana Menteri menerimanya, timbalan beliau, Tan Sri Muhyidin Yassin pula menerimanya.

Namun, ijazah kehormat yang diterima Muhyidin menjadi isu sekarang apabila pihak yang menerimanya mendapat kontrak besar dari penerima ijazah ini.

Ekoran itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diminta menjelaskan kenapa kontrak yang diberikan kepada The United States Sports Academy (USSA) tidak melalui tender terbuka.

Beliau perlu menjelaskan perkara ini selepas  timbalannya, Tan Sri Muhyidin Yassin menerima ijazah doktor kehormat dari kolej itu selepas menerima kontrak bernilai RM22.9 juta.

Penganugerahan doktor falsafah kohormat (PhD) kepada Menteri Pelajaran kini menjadi bualan ramai.

Ini kerana, sebelum ini kolej yang tidak ternama dan hanya mempunyai 600 pelajar luar (distance -learning) itu baru saja mendapat kontrak untuk melatih 1,000 pelajar dari Malaysia.

Pembelaan cepat yang dibuat oleh Presiden Akademiknya, Dr Thomas P Rosandich bahawa ia dibuat kerana "pencapaian seumur hidup Muhyidin kepada sukan dan layak untuk menerimanya" juga dipertikaikan.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua (gambar) dalam kenyataannya berkata, Muhyidin menerima doktor kehormat itu ketika negara jatuh teruk dalam Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2011.

Malaysia telah jatuh teruk dalam pencapaian metematik dan sains antara tahun 1999 dan 2011.

Isu yang lebih besar adalah kenapa Muhyidin telah diberikan ijazah itu ketika satu kontrak besar diberikan kepada kolej tidak ternama yang terletak di Daphne Alabama itu.

Muhyidin telah menganugerahkan kontrak untuk melatih semula 1,000 guru-guru sukan di USSA melalui “International Diploma in Physical Education and Scholastic Sports (IDPESS)” dengan nilai RM22.9 juta.

Menurut Tony, USSA mengaku, IDPESS adalah satu promram baru yang direkabentuk khas atas permintaan Muhyidin.

Tony meminta Muhyidin menjelaskan kenapa kos melatih guru sukan di USSA itu empat kali ganda berbanding Diploma in Pengajian Sukan daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Kos kontrak yang dianugerahkan kepada Syarikat KH Sport Sdn Bhd ini adalah RM22.9 juta.

Sedangkan kos untuk melatih guru sukan di UITM hanya RM5,709 seorang untuk enam semester.

Dapat royalti minyak melalui pilihan raya lagi cepat

Aspan Alias, 20 Jan 2013
Siang tadi PM Najib berada di Kota Baru untuk menabur janji lagi. Ada tujuh yang dijanjikan beliau kepada orang Kelantan. Di antaranya ialah membina lebuhraya Kota Baru Ke Kuala Kerai dan membina 3,000 unit rumah mampu milik untuk rakyat Kelantan jika BN berjaya merampas negeri itu dari PAS (PR) dalam pilihanraya kali ini. Selain dari itu ialah untuk membekalkan air bersih, membina UiTM dengan kapasiti pelajar seramai 5,000 dan memperbaiki keadaan sistem pengangkutan awam dan berbagai-bagai lagi janji yang telah kita dengar setiap kali pilihanraya tiba.


Janji yang paling seronok kita mendengarnya ialah masalah royalti minyak dan Najib telah berjanji penubuhan jawatankuasa tentang isu ini. Isu tuntutan royalti minyak sememangnya menjadi isu yang terhangat kerana kegagalan serta keengganan Petronas membayar royalti minyak seperti yang termaktub dalam perjanjian pada bulan Mei 1975 yang lalu. Berbillion ringgit wang royalti yang sepatutnya di terima oleh rakyat Kelantan melalui kerajaan pilihan mereka masih belum dibayar dan wang royalti ini dijadikan sebagai alat menekan rakyat Kelantan untuk memilih BN dalam pilihanraya ini.

Bagi saya rakyat Kelantan mesti jangan percaya dengan jawatankuasa yang ditubuhkan oleh kerajaan persekutuan itu kerana ia belum boleh memastikan rakyat Kelantan akan berjaya mendapatkannya dan ia akan memakan masa yang lama untuk mengetahui kejayaannya. Jawatankuasa itu mungkin untuk menarik perhatian rakyat Kelantan untuk menyokong BN dan juga menggunakan jawatankuasa itu untuk tidak membayarnya setelah mereka (BN) mendapat kuasa nanti.

Rakyat Kelantan ada jalan untuk mendapatkan wang royalti itu dengan mudah dan lebih pasti. Jalannya ialah untuk memperkuatkan usaha menaikkan Pakatan Rakyat dan mempastikan Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya. Jika Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya untuk mendapatkan wang royalti itu akan bertambah mudah dengan melaksanakan perjanjian tahun 1975 itu dengan serta merta dan tidak payah bermula dengan perbincangan awal seolah-olah rakyat Kelantan belum pernah membuat perjanjian dengan Petronas.

Rakyat Kelantan wajar bersama-sama dengan rakyat di negeri-negeri lain untuk memenangi pilihanraya ini kerana kejayaan untuk mendapatkan kuasa itu sudah terlalu hampir jika diizinkan Tuhan. Tidak payah membuang masa untuk bermesyuarat bertahun-tahun lamanya untuk mendapatkan wang royalti itu yang belum pun tentu berjaya diperolehi melalui jawatankuasa itu.

Rakyat Kelantan perlu mendapatkannya secepat mungkin melalui kuasa yang di perolehi dalam pilihanraya nanti. Kalau sudah ada jalan yang singkat, kenapa perlu kita melalui jalan yang berliku-liku. Lagi pun sememangnya rakyat Kelantan sudah pun selesai menanda tangani perjanjian tiga puluh lapan tahun yang lalu dengan Petronas.

Setelah mendapat kuasa nanti laksanakan sahaja perjanjian itu. Habis cerita. Bagi mendapatkan jalan mudah dan pendek ialah dengan mengenepikan BN dalam pilihanraya nanti, kerana BN lah yang menjadi penghalang kepada wang royalti itu untuk dibayar kepada rakyat dan kerajaan negeri Kelantan.

Masanya hanya tinggal kurang dari tiga bulan sahaja lagi. Tidak perlu menunggu jawatankuasa yang di bentuk oleh Putrajaya itu untuk memutuskannya.Melalui usaha jawatankuasa tuntutan royalti itu lambat hasilnya.Jika kita dapatkan melalui pilihanraya ia akan memakan masa hanya lebih kurang tiga atau empat bulan sahaja lagi.

Tetapi saya seperti menyuluh di tempat yang terang. Rakyat Kelantan lebih faham dari saya. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Tiada ulasan: