Rabu, 16 Januari 2013

ANGGAP DIRINYA BETUL SENTIASA...ORANG LAIN TAK SEPERTINYA...DIA LAGI PANDAI MENILAI ORANG LAIN...SERTA DOSA ORANG LAIN...SALAH ORANG LAIN...MAKA YANG SENTIASA BENAR DAN BETUL SUDAH TENTU DIA SAJA LAH

Video panas yang perlu anda tonton

Harakahdaily, 14 Jan 2013


KUALA LUMPUR: Kisah seorang pelajar yang dimalukan dalam satu forum Mahasiswa di Universiti Utara Malaysia (UUM) apabila beliau membela Datuk Ambiga Srevanasan dan Datuk A Samad Said kini menjadi video popular khasnya di kalangan pelajar.

Ia menjadi popular kerana sikap moderator yang memalukan pelajar berkenaan hanya menyuarakan pandangan bahawa Bersih adalah himpunan yang legal.

Pelajar berkenaan juga menuntut pendidikan percuma untuk pelajar dengan membandingkan dengan beberapa negara jiran khasnya Filipina.

Klik untuk menonton listen,,listen... listen.. ini.

Najib patut debat, tak berani bawa Dr M sekali

Harakahdaily, 14 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim (gambar) mencadangkan agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melawan pembangkang dengan cara yang lebih terdidik dan demokratik.

Bagi beliau, dengan pilihan raya yang sudah sangat dekat, Najib patut melawan pembangkang dengan berdepan dengan mereka dalam isu-isu yang dibangkitkan.

Bagi beliau, BN mempunyai pakar-pakar ekonomi, agama dan penerangan yang hebat untuk berlawan dengan Pakatan Rakyat.

"Bila Datuk Seri Anwar sedang memperhalusi semula erti Merdeka di depan 100,000 peserta dalam Himpunan Kebangkitan Rakyat, PM sibuk dengan memberi pelbagai habuan, kali ini di Semenyih," tulis Zaid dalam blognya.

"Apa yang menghairankan saya adalah, kenapa dia tidak bangun dan melawan pembangkang dengan membahaskan isu," kata Zaid.

Bagi beliau, Najib sepatutnya mengarahkan para pendebatnya berlawan dengan mereka.

"Dia patut arahkan menteri yang menguruskan hal ehwal agama menyatakan sikapnya dalam isu nama Allah, bandingkan dengan pendirian Anwar Ibrahim, dan debatkan isu itu keseluruhannya.

"PM mempunyai pasukan penasihat yang baik dalam isu ekonomi.

"Dan jika tidak cukup bawa sekali Tun Dr Mahathir untuk membantu beliau berdebat dengan Anwar dalam pelbagai isu ekonomi," kata Zaid.

HKR112: Raba punggung, blogger Umno kantoi

Harakahdaily, 14 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Kita sedia maklum isu lucah memang menjadi senjata Umno untuk meraih sokongan rakyat, maka ada sahaja isu lucah dimainkan namun seperti biasa mereka kantoi.

Gambar tersebut sebenarnya langsung tiada kena mengena dengan Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 yang berlangsung di Stadium Merdeka, Sabtu lalu sebaliknya dicedok dari sebuah website luar negara iaitu dari laman Zainhd.com iaitu dari Mesir.

Demikian ulasan blogger Milosuam.

Laporan penuh di bawah.

Baca http://milosuam.blogspot.com/2013/01/blogger-umno-dedah-punggung-muslimah.html#ixzz2Hx0Qqboo

Blogger Umno dedah punggung muslimah diraba di Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112




Iklan - Tapak Car Wash untuk disewa lokasi Sekinchan tepi jalan hubungi 016-7383847
SALAH seorang blogger obesiti United Malays No Otak, Umno mendedahkan bukti bergambar kononnya seorang muslimah telah diraba punggungnya di Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 tempoh hari.

Gambar tersebut turut disebar oleh blogger-blogger Umno yang lain. Di bawah ini printscreen daripada blog milik blogger obesiti tersebut atau nama sebenarnya Salim Iskandar.



Kita sedia maklum isu lucah memang menjadi senjata United Malays No Otak, Umno untuk meraih sokongan rakyat. Maka ada sahaja isu lucah dimainkan, namun seperti biasa mereka kantoi.

Gambar tersebut sebenarnya langsung tiada kena mengena dengan Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 yang berlangsung di ibu negara tempoh hari. Sebaliknya gambar yang dicedok dari salah sebuah website luar negara.



Gua rasa dah berpuluh kali gua kantoikan isu lucah bodoh guna gambar macam ni dimainkan oleh blogger United Malays No Otak, Umno tapi kalau dah namanya dajal mana pernah nak serik.


ReJaM© "Diorang ni kalau tak main isu lucah berkudis satu badan... "

Read more: http://milosuam.blogspot.com/2013/01/blogger-umno-dedah-punggung-muslimah.html#ixzz2I4LYc9d4

Jangan pandang serong suara ratusan ribu rakyat

Muhammad Faeez Azahar, 14 Jan 2013
IPOH: PAS Perak mengucapkan tahniah kepada pihak penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) atas kejayaan kelangsungan program tersebut.

Pesuruhjayanya, Ustaz Abu Bakar Hussien berkata, ianya bukan sahaja berjaya dari segi kehadiran ratusan ribu peserta malah merupakan perhimpunan yang murni daripada rakyat tanpa sebarang kekecohan.

Katanya, perhimpunan yang berjalan dengan tertib dan sifar dari kejadian yang tidak diingini itu adalah sangat terpuji kerana inilah realiti yang sebenar apabila rakyat diberi ruang untuk berhimpun dengan aman tanpa sebarang provokasi.

“Ini jelas segala tohmahan dan fitnah terhadap HKR oleh pihak yang menganggap ianya akan menjejaskan keamanan dapat dinafikan.

"Himpunan ini juga telah melakarkan sejarah yang sangat penting untuk negara ini,” katanya.

Abu Bakar (gambar) menjelaskan, kerajaan jangan memandang serong suara ratusan ribu rakyat ini dan perlu menghormati serta melaksanakan tuntutan yang dibuat .

“Kami mengharapkan perubahan murni di atas kejayaan rakyat dalam HKR ini adalah titik bermula perubahan yang bakal dilakukan oleh rakyat pada PRU13,” tegasnya.

HKR112: Bukti rakyat mahu perubahan

Hazayani Zakaria, 14 Jan 2013


KUALA LUMPUR: Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPP) menyifatkan kejayaan Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) di Stadium Merdeka Sabtu lalu sebagai bukti komitmen dan keberanian rakyat untuk melakukan perubahan.

Ketua Penerangannya, Aiman Athirah Al-Jundi juga berkata, HKR juga berjaya membuktikan rakyat yang hadir boleh diberi kepercayaan bagi memastikan keselamatan dan keamanan sepanjang acara berlangsung.

"HKR KL112 adalah peristiwa paling manis dalam sejarah perjuangan setiap aktivis kebangkitan rakyat.

"Selain mega dan megah, perhimpunan ini berjaya membuktikan rakyat yang bangkit menuntut perubahan itu sebenarnya adalah mereka yang bertanggungjawab dan boleh diharap memastikan keselamatan dan keamanan Negara tanpa adanya provokasi daripada pihak polis," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Beliau juga berkata, laungan 'merdeka' yang bergema dalam stadium merupakan simbolik hasrat rakyat yang mahukan kerajaan yang bersih dan telus.

"Laungan 'Merdeka Rakyat' itu pula sangat asli dan tulus. Upaya mengetuk pintu kesedaran dan kesungguhan setiap warga bagi sama-sama merealisasikan hasrat menumbangkan regim yang zalim agar kita upaya mengurus tadbir Malaysia secara lebih baik untuk fasa 50 tahun kedua kemerdekaan Malaysia.

"Lebih menarik ianya dilabuhkan dengan doa, Azan Asar dan Lagu Negaraku. Sangat menginsafkan dan membangkitkan semangat," katanya lagi.

Menyentuh mengenai enam tuntutan wanita pula, Aiman berkata, suara wanita berjaya dibawa ke HKR dan yakin ia akan terus diperjuangkan selari dengan perjuangan Pakatan Rakyat.

"Ia berjaya memberi nafas baru dan segar serta penjenamaan baharu khususnya kepada perjuangan Wanita Malaysia yang usaha memacakkan visi merakyat: Martabat dan Hormat Wanita merentas setiap dasar dan program pembangunan negara," katanya.

Enam tuntutan wanita yang dibawa ialah:

1. Kerajaan yang bebas dari rasuah

2. Gaji yang berpatutan

3. Kualiti kehidupan yang lebih baik

4. Hentinya keganasan berasaskan gender/jantina

5. Permansuhan Akta Perhimpunan Aman yang menyekat hak rakyat

6. Pilihan raya yang bebas dan bersih

Peserta HKR112 sumbang lebih RM280,000

Anis Nazri, 14 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Lebih RM280,000 sumbangan wang dikumpulkan pada Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR), Sabtu lalu.

Menurut Pengarah Jawatankuasa HKR, Mohamad Sabu, jumlah tersebut dapat dikumpulkan sejurus beliau mengumumkan dan melancarkan kutipan derma di Stadium Merdeka.

"Maknanya, dalam masa yang singkat, para peserta begitu bermurah hati mengeluarkan wang poket mereka hingga berjaya mengumpulkan sumbangan sebanyak itu," kata beliau, hari ini.

Kutipan derma tersebut meliputi peserta yang berada di dalam stadium dan juga di luar stadium.

Mohamad, yang juga merupakan Timbalan Presiden PAS, mengucapkan berbanyak terima kasih kepada peserta-peserta yang menghulurkan sumbangan pada program bersejarah itu.

"Mereka bukan sahaja sanggup datang dari seluruh pelusuk negara, sanggup berjemur berpanas, tidur di masjid, dan bersantai di tepi jalanan, mereka juga sanggup mengeluarkan wang mereka untuk memberikan sumbangan," kata beliau.

Sebelum itu, Mohamad menafikan dakwaan yang mengatakan peserta hari itu dibayar RM150 seorang untuk hadir ke program tersebut.

Sedangkan katanya, pihak penganjur bukan sahaja tidak membayar mereka, sebaliknya mahu meminta sumbangan daripada para peserta.

Pada HKR Sabtu lalu, Ahli MPT PKR, Datuk Johari Abdul yang mempengerusikan sesi kedua ucapan pemimpin politik memaklumkan pihak stadium mengenakan bayaran sewa sebanyak RM100,000 kepada penganjur.

Justeru, beliau yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani meminta petugas untuk membuat kutipan derma kali kedua bagi tujuan itu.

Kronologi isu nama Allah: PAS tidak bercanggah

Harakahdaily, 14 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Pemimpin PAS tidak bercanggah dalam isu penggunaan nama Allah kerana ia semacam telah disepakati sejak isu ini berbangkit semula menjelang Krismas tahun 2012 iaitu pada 25 Disember 2012.


Mereka jelas bersetuju, Islam tidak boleh menghalang penggunaan nama Allah oleh orang bukan Islam tetapi mereka tidak bersetuju nama Allah digunakan dalam Bible Bahasa Melayu sebagaimana dicadangkan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Namun begitu, ia banyak dikelirukan oleh laporan yang kurang tepat selepas ia dibincang dengan meluas dalam media.

Berikut adalah sebahagian dari kronologi bagaimana isu ini dibincangkan dan berkembang.


1) 24 Disember: Menjelang Krismas 2012, Lim Guan Eng dalam ucapannya mencadangkan agar Bible terjemahan Bahasa Malaysia dibenarkan untuk menggunakan nama Allah.

Namun, Setiausaha Politik beliau, Zairil Khir Johari menjelaskan, yang dimaksudkan oleh Lim Guan Eng adalah untuk penggunaan Bible di Sabah dan Sarawak kerana ia telah lama digunakan di sana.

2) Datuk Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS dalam Sinar Harian tidak bersetuju nama Allah digunakan dalam Bible Bahasa Melayu kerana ia akan kelirukan umat Islam.

3) Dr Rani Othman, Pesuruhjaya PAS Selangor juga tidak bersetuju Bible Bahasa Melayu gunakan nama Allah. Kenyataan ini disiarkan oleh Sinar Harian.

4) 26 Disember: Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS dalam kenyataan bertulisnya menegaskan nama Allah tidak tepat digunakan dalam Bible Bahasa Melayu kerana terjemahannya dari God sepatutnya Tuhan bukannya Allah. Bagaimanapun dia setuju Allah boleh digunakan Kristian dalam amalan ibadat dan gereja mereka.

PAS: Ganti ‘God’ dengan 'Tuhan' elak polemik


5) Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam kenyataan bertulisnya yang diedarkan selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat berkata, Islam tidak menghalang nama Allah digunakan bukan Islam tetapi jangan salah guna.


Kalimah Allah: Islam benarkan tapi jangan salah guna


6) 29 Disember: Utusan melaporkan, Datuk Harun Taib, Ketua Dewan Ulama penggunaan kalimah Allah khusus untuk Islam dan seluruh umatnya sahaja.

Laporan Utusan: Kalimah Allah khas untuk Islam

Namun dalam Harakahdaily selepas itu, Harun Taib menjelaskan, ia ditujukan kepada penggunaan dalam Bible Bahasa Malaysia.

Laporan Harakahdaily: Kalimah Allah: Penjelasan Ketua Dewan Ulamak PAS


7) 10 Januari: FMT melaporkan Naib Ketua Dewan Ulamak, Datuk Mahfodz Mohamad dan Ketua  Pemuda, Nasrudin Tantawi bersetuju dengan kenyataan Presiden PAS.


Laporan FMT di sini


8) Sinar Harian melaporkan, Naib Ketua Dewan Ulamak, Datuk Mohamad Daud berkata beliau setuju bukan Islam bebas guna nama Allah tetapi tidak setuju ganti God dengan Allah dalam Bible.

9) 13 Januari: Majlis Syura Ulamak PAS memutuskan sesiapapun boleh menggunakan kalimah Allah namun kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini. Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata. Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah.



Majlis Syura: Semua boleh guna tetapi tidak boleh terjemah nama Allah

Ustaz Azhar lancar buku tulisan Saari Sungib

Harakahdaily, 14 Jan 2013

Saari menyampaikan buku terbaru tulisannya kepada Ustaz Azhar.

HULU KLANG: Ikon anak muda, Ustaz Azhar Idrus telah melancarkan buku terbaru tulisan Adun Hulu Klang, Saari Sungib bertajuk ‘Rahisa-Rahsia Besar Di Sebalik Sirah Rasulullah SAW’ terbitan Kemilau Publika.

Pelancaran buku itu diadakan sempena program ceramah Maulidur Rasul di padang AU2A Taman Seri Keramat, malam tadi.

Majlis anjuran bersama Surau Al-Ittifaq dan Ahli Majlis Zon 1 telah mendapat sambutan hebat daripada penduduk Hulu Klang.

Zairil kesal serangan peribadi dari Tunku Aziz

Harakahdaily, 14 Jan 2013













(Zairil kesal serangan pribadi Tunku Aziz)


KUALA LUMPUR: Zairil Khir Johari, Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP kesal dengan serangan peribadi yang dibuat oleh bekas Naib Pengerusi DAP, YM Tunku Aziz.

Beliau dengan tegas berkata, "Saya tidak akan mengkhianati warisan ayahanda saya."

Ini adalah buat pertama kalinya pimpinan DAP menjawab segala serangan yang dibuat oleh bekas pemimpin yang meninggalkan DAP itu.

"Saya berasa amat dukacita dan kecewa membaca serangan YM Tunku Aziz ke atas keturunan dan nama baik keluarga saya.

"Saya percaya bahawa politik sebegini tidak mempunyai tempat dalam masyarakat kita, dan saya kesal kenyataan ini datangnya daripada seorang yang berkedudukan seperti beliau," kata Zairil yang juga Setiausaha Politik Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

"Saya tahu siapa ayahanda saya, dan bagi saya itu sudah mencukupi.

"Saya berbesar hati menyatakan bahawa saya bukan sahaja telah mewarisi darahnya, malah saya harap saya telah juga mewarisi integriti, ketabahan dan prinsip-prinsipnya.

"Sepertimana sifat-sifat ini telah menjadi panduan kepada kerjaya politiknya yang dihormati ramai, insya-Allah ia juga akan menjadi panduan kepada saya," kata Zairil dalam kenyataannya.

Menurut Zairil, arwah ayahanda beliau, Allahyarham Khir Johari, tidak pernah sesekali pun mengalah dalam perjuangannya untuk tanah air.

"Saya sedar bahawa mereka yang menganiayai saya ingin menghancurkan semangat saya.

"Namun begitu, sekiranya saya mengalah, saya bukan sahaja akan mengkhianati diri, malah mengkhianati warisan ayahanda saya.

"Ini saya tidak sanggup lakukan sama sekali," katanya tegas

Lagi empat hari pertandingan tamat

Harakahdaily, 14 Jan 2013

Peraduan menulis esei berdasarkan ayat al-Quran tinggal empat hari lagi. Tarikh akhir penghantarannya ialah pada 18 Januari 2013 ini. Mana-mana yang ingin menghantar tulisan mereka dinasihatkan agar tidak menunggu sehingga tarikh akhir.

Para penulis juga sewajarnya tidak melepaskan peluang untuk memenangi hadiah yang begitu lumayan iaitu hadiah utamanya wang tunai bernilai RM10,000, kedua RM5,000 dan ketiga RM3,000 serta 17 tulisan lain akan diberikan hadiah sagu hati berupa wang tunai bernilai RM100.

Peraduan ini meminta peserta menulis artikel berdasarkan ayat al-Quran surah an-Nisa, ayat 58 yang bermaksud;

“Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menetapkan hukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat.

Tujuan peraduan ini diadakan ialah untuk mengajak rakyat agar berfikir dan menuntut kerajaan yang adil dibentuk di negara ini; mendekatkan rakyat dengan ayat al-Quran; dan mengajak rakyat agar berhujah dengan al-Quran.

Sebelum mengirim tulisan, anda dinasihatkan agar membaca dengan teliti syarat penyertaan dan memahaminya agar menepati kehendak penganjur. Kepada yang berminat masih belum terlambat untuk menyertainya dengan menghantar artikel mereka ke emel budayaharakahdaily@gmail.com

Deklarasi HKR #KL112

Harakahdaily, 14 Jan 2013
Deklari Bahawasanya, muafakat asas Kebangkitan Rakyat hari ini meletakkan Perlembagaan Persekutuan sebagai kompas perjuangannya.

Himpunan Kebangkitan Rakyat beriltizam untuk mengalih hala tuju negara dan bangsa ke landasan yang betul setelah berdekad diruntun salah guna kuasa, rasuah dan politik perkauman.

Maka kami, yang berhimpun di sini, mewakili anak semua kaum pada petang ini, dengan penuh iltizam, dan berteraskan falsafah bahawa tidak ada warga dari mana-mana bangsa, agama, jantina mahupun fahaman politk akan disisih atau diabaikan dari sudut sosial dan ekonomi, mengajukan tuntutan-tuntutan seperti berikut:

Pertama: Kami menuntut pilihanraya yang bersih, adil dan telus yang merangkumi media yang bebas;

Kedua: Kami menuntut agar prestasi, wibawa dan reputasi FELDA diselamatkan demi menjamin kedudukan ekonomi dan pemilikan tanah warga peneroka;

Ketiga: Kami menuntut Sabah dan Sarawak diiktiraf adil-setara dengan  Semenanjung Malaysia;

Keempat: Kami menuntut 20% daripada hasil royalti minyak dikembalikan kepada negeri yang menjadi pengeluar petroleum;

Kelima: Kami menuntut kerajaan mengiktiraf dan meningkatkan profesionalisme, menjamin kebajikan dan melindungi masa depan kakitangan awam termasuk guru-guru dan anggota keselamatan;

Keenam: Kami menuntut kehidupan dengan persekitaran alam yang bersih dan menyihatkan;

Ketujuh: Kami menuntut agar bahasa kebangsaan dimartabatkan dan bahasa ibunda kembali dijulang dan bahasa Inggeris dipertingkatkan di dalam sistem pendidikan negara serta pendidikan percuma untuk semua anak Malaysia;

Kelapan: Kami menuntut pembebasan semua tahanan politik yang ditahan tanpa keadilan;

Kesembilan: Kami menuntut agar kampung-kampung tradisi dan tempat-tempat warisan dipelihara, dilindungi dan dipertahankan; dan

Kesepuluh: Kami menuntut kehidupan yang lebih baik untuk wanita sebagaimana termaktub di dalam Agenda Wanita Malaysia

Dengan ini, kami yang berhimpun di sini, pada petang ini, sesungguhnya berikrar dan bersetia untuk meneruskan perjuangan sehingga kesemua tuntutan-tuntutan kami didengar dan dipenuhi.

Tuan Ibrahim ziarah peserta HKR112 kemalangan

Harakahdaily, 14 Jan 2013

Tuan Ibrahim mendoakan agar Daud cepat sembuh)

TEMERLOH: Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menziarahi Daud Abdul Manan yang kemalangan motosikal ketika pulang dari HKR112 Sabtu lalu.

Beliau yang kini dirawat di Hospital Temerloh cedera apabila motosikal yang dinaikinya terbabas di atas Jambatan Temerloh sebelum R&R Temerloh.

Sumbangan derma dari semua pihak amatlah dihargai.

Daud, seorang penjaja ikan menaiki motosikal dari Terengganu untuk menyertai perhimpunan itu  namun ditimpa kemalangan dalam perjalanan balik.

Beliau yang mempunyai enam orang anak di mana anaknya yang sulung adalah dan baru berusia 17 tahun.

Anak yang ketiga baru 15 tahun,  keempat 11 tahun, kelima berusia lapan tahun dan yang bongsu berusia lapan bulan.

Kepada mana-mana pihak yang sudi memberikan sumbangan kepada beliau boleh terus memasukkannya ke akaun BSN : 1110029849518290 atas nama isterinya,
Mek Wook @ Rohaya Binti Awang.

Tahun Baru Cina: Teras anggap Soi Lek celaru

Harakahdaily, 14 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) menyanggah pendirian Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang menyifatkan garis panduan kerajaan PAS Kedah mengenai sambutan Tahun Baru Cina sebagai menggugat serta menghakis hak dan kebebasan golongan bukan Islam di negeri itu.

“Kami berpendapat garis panduan dikeluarkan anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah pada 9 Januari lepas antaranya melibatkan aspek pemakaian, nyanyian dan tarian adalah wajar dan tidak  bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan,” kata Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) dalam satu kenyataan.

Katanya, amat dangkal dan berbau politik jika soal kesusilaan dan kesopanan dalam majlis awam dilihat sebagai sikap tidak menghormati perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan hak golongan bukan Islam.

Justeru, beliau mempersoalkan apakah Presiden MCA itu sengaja tidak mahu faham bahawa Rukun Negara yang menekankan soal kesusilaan dan kesopanan adalah salah satu asas yang penting yang perlu dipelihara di negara ini.

Katanya, hanya dengan alasan hak golongan bukan Islam MCA menolak peraturan yang berkaitan dengan kesopanan yang ditetapkan oleh pihak kerajaan Kedah adalah sangat sempit dan tidak layak disuarakan dari sebuah parti politik yang sudah begitu lama di negara ini.

Menurutnya, jelas Presiden MCA itu telah bercelaru dalam banyak hal mengenai Islam bukan sahaja beliau telah mempersoalkan isu berjabat tangan antara wanita Islam dengan bukan Islam, isu larangan berjudi, isu hudud malah jelas dalam soal kesopanan awam pun keliru.

“Apakah hak untuk berpakaian tidak sopan dan perlakuan tidak menghormati nilai dan adab dalam masyarakat juga boleh dianggap sebagai hak yang perlu dipertahankan?

“Tidakkah nilai dan adab ketimuran adalah salah satu norma masyarakat di negara ini yang perlu dipelihara?” tanya Mohd Azmi.

Sehubungan itu, tegasnya Teras menyokong garis panduan yang dikeluarkan kerajaan Kedah mengenai penganjuran program '1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013' yang akan berlangsung di Star Walk Alor Setar pada 15 Februari depan.

Tambahnya, garis panduan yang menggariskan cara pemakaian pegawai dan artis yang terlibat hendaklah bersopan, tidak menjolok mata, artis digalakkan membuat persembahan nyanyian dan lagu berunsurkan ketuhanan atau nasihat dan tidak melalaikan serta melampau, sangat wajar dan perlu diikuti sebagai pendidikan yang membina nilai masyarakat dalam negara ini.

Baginya, sikap negatif Soi Lek terhadap apa sahaja yang menyentuh persoalan hukum moral dan akhlak melambangkan beliau berpegang kepada sikap yang ultra liberal atas nama hak orang bukan Islam.

Mohd Azmi menambah, Teras yakin bahawa pandangan Soi Lek itu tidak mewakili masyarakat bukan Islam kerana umumnya masyarakat menghormati nilai-nilai kesusilaan dan kesopanan sebagai ciri masyarakat Malaysia yang berteraskan acuan moral kita sendiri.

“Kami menegaskan pihak kerajaan Kedah perlu meneruskan penguatkuasaan peraturan tersebut dan berbincang dengan masyarakat dan penganjur acara mengenai bagaimana sambutan itu dapat berjalan dengan harmonis dan lancar sesuai dengan nilai murni yang disanjung oleh semua kaum di negara ini,” ujarnya.

Sudah 20 tahun kami hadapi masalah ini...

Harakahdaily, 14 Jan 2013
PONTIAN: Ini bukan di pendalaman Sabah atau Sarawak tetapi di negeri yang lahirnya parti yang memerintah negara sekarang, Umno iaitu di Johor.

(Inilah jalan kampung kami bila hujan, yang sudah 20 tahun terbiar. Apa berlaku kepada penunggang ini kalau termasuk lopak?)

Sudah pelbagai usaha yang dibuat penduduk kampung ini untuk membolehkan jalan di kawasan mereka ini ditarkan, namun mereka ditendang ke sana ke sini.

"Saya mengadu kepada YB Ahmad Maslan tentang perkara ini, tapi beliau menyatakan jalan itu kawasan Batu Pahat dan bukan kawasannya," cerita Puan Siti Hadijah Bt Bonaim dalam suratnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, masalah ini bukan baru bahkan sudah 20 tahun berlalu.

Masalah yang dihadapi mereka kian ketara apabila musim hujan tiba.

"Sejak kebelakangan ini sering kali hujan, ditambah pula dengan kenderaan besar seperti lori yang melalui jalan tersebut," katanya.

Berikut adalah surat Siti Hadijah kepada Harakahdaily bagi mengadu masalah ini.


Assalamualaikum.

Nama saya Siti Hadijah Bt Bonaim (gambar). Saya wakil penduduk Kampung Parit Abas Darat , 82210, Benut, Pontian, Johor.

Saya ingin membuat permohonan naik taraf jalan di kampung saya dari tanah merah ke tanah tar.

Ini kerana sejak kebelakangan ini sering kali hujan, ditambah pula dengan kenderaan besar seperti lori yang melalui jalan tersebut.

Dalam sehari lebih kurang 20 buah lori menggunakan jalan itu.

Jalan tersebut boleh menembusi ke Rejo Sari, Air Hitam, Parit Raja, dan Batu Pahat.

Jalan tersebut yang belum di tar lebih kurang 1 kilometer lagi.

Sebelum ini pun saya telah mengadu hal ini ke dalam surat khabar Berita Harian, dan menelefon terus kepada Yb Ahmad Maslan, YB Ayub Bin Jamil, Ketua Kampung dan pihak atasan yang lain.
Namun begitu, tiada apa-apa tindakan yang dilakukan.

Saya berasa amat dukacita kerana sudah 20 tahun jalan tersebut tidak di tar.

Saya mengadu kepada YB Ahmad Maslan tentang perkara ini, tapi beliau menyatakan jalan itu kawasan Batu Pahat dan bukan kawasannya.

Tambahan pula, kadang kala hujan di waktu pagi, anak saya hendak pergi ke sekolah susah kerana keadaan jalan yang lecak dan pada waktu panas jalan berabuk pula.

Saya berharap agar pihak tuan datang dan melihat sendiri keadaan jalan ke rumah saya.

Segala kerjasama amat dihargai dan tindakan segera dilakukan.

Jikalau ada sebarang kemusykilan, boleh hubungi di talian ini.  (012-7519037). Ini no telefon suami saya, Sarni Bin Sa'aim.

HKR112: Tanpa provokasi, semua pihak puashati

Khaulah Azwar, 14 Jan 2013

(Penuh sesak sehingga melimpah keluar setadium dan tidak ada sebarang kejadian yang tidak diingini)

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia yang hadir ke Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR12) rata-rata rasa berpuas hati apabila tiada sebarang kecederaan, gangguan diberikan oleh pihak Polis, FRU dan badan-badan berkuasa yang lain.

Bagi mereka, apa yang berlaku sebelum ini adalah akibat dari sikap pihak berkuasa bersikap keras dan tidak bertolak ansur sehingga mencetuskan huru-hara dan keganasan yang sebenarnya boleh dielakkan.

"Saya berharap kerjasama ini harus diberikan setiap masa dalam mendengar suara hati rakyat,"  kata  Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang hadir dalam  HKR112.

Menurut Nurul Izzah (gambar kanan), dianggarkan lebih 100,000 rakyat Malaysia daripada pelbagai kaum dan lapisan umur membanjiri Stadium Merdeka untuk menyertai HKR112 yang bertujuan menuntut berbagai hak dan pembaharuan.

Perarakan peserta yang bermula seawal 9 pagi daripada KLCC, Masjid Ar-Rahman Universiti Malaya dan Masjid Negara berjalan dengan aman tanpa insiden provokasi atau kekecohan.

Antara tuntutan HKR adalah pilihanraya yang bersih dan adil, memelihara alam sekitar, menyelamatkan Felda, memulangkan royalti minyak kepada rakyat Kelantan, membebaskan tahanan ISA dan menuntut pendidikan percuma.

Seorang peserta OKU, Mohd Rizal Ghazali (gambar), berkata tujuan hadir ke Himpunan HKR112 untuk membuat perubahan kerajaan yang selama ini ditadbir oleh Kerajaan Umno yang tidak tulus.

Kebajikan rakyat tidak terjaga tetapi apabila adanya kerajaan Pakatan Rakyat (PR) yang menjaga kebajikan rakyat mereka (Umno) baru sedar dan mereka berusaha untuk buat apa sahaja untuk merampas negeri-negeri yang di urus (PR).

"Namun saya yakin rakyat akan terus kuburkan Umno pada PRU13 nanti, insya-Allah.

"Saya juga menyeru kepada generasi muda, mereka buat perubahan dengan memikir masa depan negara dan masa depan anak-anak akan datang.

"Jika mereka memberi undi pada Umno, ia tidak akan menguntungkan mereka bahkan akan kerugian besar dan negara diambang kemusnahan," kata Mohd Rizal.

Kannapati a/l Ramasamy pula berharap, kerajaan Pusat yang di uruskan oleh Perdana Menteri (Datuk Sri Najib) membuka mata untuk mendengar suara rakyat yang sentiasa mengharapkan perjalanan hari pengundian PRU13 adalah bersih bebas daripada penipuan.

"Jika hari ini kita sudah nampak Himpunan HKR112 telah dihadiri lebih dari sasaran pihak penganjur, ini bermakna PRU13 memberi sinar baru kepada kerajaan PR dan Umno harus terima hakikat rakyat telah menolak  mereka.

"Saya yakin PRU13 semua negeri akan di uruskan oleh kerajaan PR.

"Jika Umno menang itu tandanya ada penipuan dalam hari pengundian," katanya.

Mark Leow (gambar) pula berharap semua pihak berkuasa membebaskan diri mereka daripada kerajaan Umno.

"Saya rasa berpuas hati dengan himpunan kali ini yang tidak berlaku sebarang provokasi," katanya.

Bagi beliau, semua pihak, termasuk Polis, FRU, DBKL dan semua badan berwajib  telah memberi kerjasama dengan Unit Amal Malaysia dan petugas-petugas NGO.

"Jika  mereka memberi kerjasama sebelum ini alangkah baiknya dan tidaklah menconteng imej Malaysia," tegas beliau.

Beliau berpendapat, provokasi sebelum ini adalah untuk memberitahu rakyat bahawa kerajaan Umno, polis tidak seganas seperti yang digambarkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat (PR).


"Mereka ingin beritahu kepada rakyat, polis dan pihak berkuasa adalah bersih, tetapi semua kerja jahat mereka telah kita ketahui sekarang bahawa mereka mendapat arahan daripada Umno. Mereka telah menjadi kuda tunggangan Umno," katanya. 

HKR hakis kuasa Melayu: Rais Yatim bermimpi

Ahmad Fadli Shaari, 14 Jan 2013
(Perhimpunan ini bakal hakis kuasa Melayu...Rais Yatim)
Kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim yang mendakwa bahawa Himpunan Kebangkitan Rakyat yang diadakan Sabtu kelmarin akan 'melarutkan kuasa' kolektif Melayu merupakan satu kenyataan yang sangat tidak tepat.

Ia hanya menggambarkan perasaan panik pemimpin Umno/Barisan Nasional di saat akhir menjelang pilihanraya umum yang ketiga belas.

Kenyataan beliau yang dipetik daripada mesej Twitter itu dilaporkan di dalam akhbar Sinar Harian semalam 13 Januari 2013.

Persoalannya, sipakah yang menghakis kuasa Melayu jika tidak UMNO/Barisan Nasional?
Siapakah yang mengatur persempadanan pilihanraya menjelang pilihanraya umum 2004 yang tidak memperuntukkan kerusi bagi kawasan pengundi Melayu jika bukan UMNO/Barisan Nasional?

Sedarkah Rais bahawa pada saat Barisan Nasional menang besar pada pilihanraya umum 2004, jumlah kerusi orang Melayu di dalam Parlimen ialah 123 kerusi bersamaan dengan 56.2% daripada jumlah keseluruhan?

Angka ini kemudiannya berubah apabila selepas pilihanraya umum 2008 di mana Barisan Nasional gagal mempertahankan majoriti dua pertiga di parlimen, jumlah kerusi orang-orang Melayu bertambah keapda 129 kerusi bersamaan 58.6% daripada jumlah keseluruhan kerusi parlimen!

Fakta ini jelas membuktikan bahawa kekalahan UMNO/Barisan Nasional hakikatnya menambahkan jumlah kerusi orang-orang Melayu di parlimen.

Rais Yatim barangkali masih tercungap-cungap kerana berenang kembali kepada Umno ekoran 'jambatannya telah dibakar' ketika berada di dalam Semangat 46 dulu, itulah yang menyebabkan kenyataannya agak tersasar sekarang.

Atau beliau masih tidur dan bermimpi bahawa kuasa Melayu semakin kuat di bawah kerajaan UMNO/Barisan Nasional sekarang?

Tidakkah Dasar Ekonomi Baru gagal ketika Umno masih menjadi kerajaan? Tidakkah royalti minyak dinafikan kepada negeri Kelantan yang lebih 90& rakyatnya berbangsa Melayu ketika Umno menjadi kerajaan?

Rais perlu sedar, rakyat sudah bangkit, dan kebangkitan ini insya-allah akan menukar kerajaan di dalam pilihanraya akan datang!



* Penulis adalah Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kelantan.

Tiada ulasan: