Ahad, 28 Oktober 2012

TAK DE KELAS@TAK STANDARD...MAIN KACAU2...PARTI TERBESAR DAN BERKUASA TAK KAN NAK BUAT CAMTU...BUAT ORANG KATA AJE

Jangan hantar kaset lawan ceramah Pakatan

Abdul Aziz Mustafa, 28 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Jangan hantar kaset, hantarlah penceramah yang berkemampuan untuk melawan ceramah Pakatan Rakyat (PR), kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Sambil menyelar tindakan Umno Barisan Nasional (BN) yang memasang kaset melalui pembesar suara untuk mengganggu ceramahnya semalam, beliau menyifatkan tindakan itu membuktikan betapa betapa terdesaknya Umno untuk menentang kebangkitan dan kesedaran rakyat di Johor.

"Umno dah 'desperate' sangat dah. Nak datang ceramah sendiri tak berani berhadapan dengan rakyat, mereka pasang kaset kuat-kuat mengganggu ceramah kita," katanya.

Dalam ceramah di Seri Alam dalam kawasan Parlimen Pasir Gudang sempena musim Aidil Adha itu, Umno menggunakan taktik terbaru mereka untuk mengganggu ceramah PR.

Menurut laporan, taktik memasang kaset ceramah mereka untuk mengganggu ceramah PR itu telah beberapa kali digunakan oleh Umno sebelum ini di beberapa tempat di seluruh negara.

"Lebih buruk lagi kaset yang dipasang untuk mengganggu ceramah kita itu ialah ceramah yang mengapi-apikan perkauman yang nampak benar untuk memecahbelahkan rakyat yang datang mendengar ceramah kita itu.

"Tetapi mereka bukan sahaja gagal malah menambahkan lagi kebencian rakyat kepada mereka," kata Salahuddin.

Menurut Ahli Parlimen Kubang Kerian itu, kira-kira 2,000 orang menghadiri ceramah itu.

"Melayu dan Cina sama banyak dan itulah yang sangat membimbangkan Umno.

"Umno tentulah sangat sakit hati kerana mereka berharap orang-orang Melayu tidak datang ke ceramah kita.

"Maklumlah, undi Melayu adalah harapan utama mereka," katanya.

Oleh kerana Umno terlalu mengharapkan undi Melayu untuk mengekalkan kuasanya, Salahuddin memberitahu, pihaknya menyusun lebih banyak lagi gerak kerja untuk mendapatkan sebanyak-banyak undi Melayu.

"Bukan sahaja di Johor yang kini menjadi inspirasi kebangkitan rakyat di seluruh negara, malah gerak kerja untuk mendapatkan sebanyak-banyak undi Melayu kita perhebatkan di seluruh negara.

"Berita buruk untuk Umno ialah kita terus melipatgandakan usaha kita walaupun di negeri-negeri yang menjadi kubu tradisi kita bagi undi Melayu seperti Kelantan dan Kedah," kata Salahuddin.

PAS tidak pernah berehat untuk memenuhi aspirasi rakyat yang mahu kuasa Umno BN ditamatkan, tegas beliau lagi.

Fitnah: PAS tuntut Malaysia Nanban mohon maaf

Khairil Abdul Rahim, 28 Okt 2012
TEMERLOH: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menuntut akhbar harian berbahasa Tamil, Malaysia Nanban supaya memohon maaf serta menarik balik sebuah berita yang memfitnah Mursyidul Am Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Katanya, dalam berita berkenaan disiarkan kononnya Menteri Besar Kelantan itu sudah kecewa dengan DAP dan PKR yang banyak masalah justeru mahu bertemu dengan BN menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

(Gambar: Tuan Ibrahim di samping akhbar Malaysia Nanban yang ditunjukkan seorang India di Taman Seri Kemuning.)

“PAS amat kesal dan serentak dengan itu juga kita minta akhbar berkenaan segera mohon maaf  atau berhadapan dengan saman kerana mengada-adakan cerita yang tidak benar ini.

“Mesej berita itu sangat mengelirukan masyarakat kaum India kerana Tuan Guru tidak pernah bertemu dengan Najib dalam masa terdekat ini apa lagi mengeluarkan kenyataan sedemikian.

“Gambar Tuan Guru, (Datuk Seri) Najib dan (Datuk Seri) Adnan yang dipaparkan dalam berita berkenaan diambil dari album lama iatu pada 30 September tahun lalu semasa pelancaran motosikal Modenas dan ECER di sebuah hotel di Kuantan,” katanya.


Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, beliau membuat penjelasan ini setelah banyak menerima panggilan daripada kaum India yang bertanyakan kedudukan sebenar dalam isu berkenaan yang disiarkan oleh akhbar itu 23 Oktober lalu.

Berita dari Klang itu tersiar di muka surat dua dan ditulis oleh MR Balu.

“Kita kesal dengan cara penulisan berita itu yang membelakangkan etika kewartawanan kerana diambil tanpa sumber yang tepat dan bersifat rekaan,” kata Tuan Ibrahim.

Menurut Tuan Ibrahim, moral PAS dan Pakatan Rakyat boleh tercemar di mata masyarakat terutamanya kaum India yang berkemungkinan melihat pendirian PAS sebagai parti paling senior, tidak teguh dalam gabungan berkenaan.

Tambahnya, yang bermain isu perkauman adalah Umno dan parti lain dalam BN sedangkan Pakatan tidak terusik dengan pelbagai provokasi dan tidak akan melatah.

BN telah gagal dalam 6 ujian anti rasuah

Harakahdaily, 28 Okt 2012
MELAKA: BN telah gagal dalam 6 ujian anti-rasuah iaitu pengisytiharan harta secara terbuka, pelaksanaan tender tebuka, melarang ahli keluarga daripada urusan perniagaan dengan kerajaan, menggugurkan pemimpin BN yang hidup mewah, melindungi peniup wisel yang tulen dan berterus terang tentang sumbangan politik.
Justeru, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, rakyat Malaysia kecewa kerana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menganggap sumbangan RM40 juta kepada Umno Sabah dibuat dengan cara yang betul dan juga menolak dakwaan kekayaan luar biasa Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud.

Lagi satu kes, ujarnya adalah kehidupan luar biasa Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, di mana seramai 130,000 orang tetamu telah dijamu dalam kenduri kahwin yang memecahkan rekod.

“Sehingga hari ini, Ali Rustam gagal menjelaskan siapa yang menaja kenduri mega tersebut, yang Ali Rustam mengatakan hanya menelan belanja RM600,000,” ujarnya dalam ucapan pada Konvensyen Tahunan DAP Melaka di sini, hari ini.

Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, DAP mencadangkan enam langkah untuk membanteras rasuah.

Pertama, ujar beliau pengisytiharan harta secara terbuka hendaklah diinstitusikan.

Ini, katanya telah dilakukan di Pulau Pinang di mana Ketua Menteri dan seluruh barisan Exco negeri telah mengisytiharkan harta secara terbuka, malah diiktiraf oleh firma akauntan antarabangsa.

“Jika Pulau Pinang boleh melakukannya, kenapa Perdana Menteri dan Kabinet Persekutuan atau Ketua Menteri Sarawak dan barisan Exconya tidak boleh buat yang sama?” soal Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Kedua, katanya pemimpin-pemimpin BN yang hidup mewah dengan memiliki rumah-rumah mewah, kereta, akaun bank peribadi yang besar di luar negeri harus digugurkan; ketiga, ahli keluarga harus dilarang daripada urusan perniagaan dengan kerajaan untuk mengelak lagi satu skandal RM250 juta "lembu dan kondo".

“Keempat, peniup wisel tulen yang membongkarkan kes rasuah yang mengakibatkan dakwaan mahkamah harus dilindungi dan bukan dianiaya.

“Kelima, BN harus berterus terang tentang sumbangan politik seperti sumbangan RM40 juta kepada Umno Sabah. Akhirnya, tender terbuka harus dilaksanakan,” katanya lagi.

Beliau menambah, tanpa tender terbuka, projek-projek awam dirunding terus dan dianugerahkan kepada para kroni, lantas menyebabkan kerugian dana awam seperti jualan murah tanah Pangkalan Tentera Udara Sungai Besi.

20 tahun tanpa CF, rumah pangsa mungkin diroboh

Khairil Abdul Rahim, 28 Okt 2012
TEMERLOH: Sudahlah terpaksa tinggal di taman perumahan tanpa sijil kelulusan menduduki (certificate of fitness for occupation - CF) selama lebih  20 tahun, kini dikhabarkan pula 15 blok rumah pangsa kos rendah perumahan kerajaan itu akan dirobohkan pula.
Dengan janji membina pangsapuri baru, isu itulah yang  menghantui hampir 300 keluarga dengan kira-kira 1,200 penduduk rumah pangsa kos rendah Taman Seri Kemuning dekat sini.

Menurut luahan penduduk kepada Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man serta rombongan Konvoi Cakna Rakyat, dilema mereka ialah ke mana akan berpindah untuk memulakan penghidupan baru sedangkan mereka sudah lama bermastautin di situ.

Mereka juga telah mengeluarkan wang membayar sewa mahupun membelinya dan ada antara mereka telah membayar habis pinjaman melalui potongan gaji jadi bukan mudah untuk mereka membuat pinjaman kali kedua mencari rumah lain.


Pengerusi jawatankuasa bertindak penduduk, Hasan Him, 60, berkata 70 peratus daripada pemilik merupakan warga emas justeru jika mereka berpindah sementara menunggu pangsapuri baru, belum tentu nanti mereka akan dapat memiliki rumah baru kerana bank tidak akan mengeluarkan pinjaman kepada mereka kerana faktor usia.

Menurut Hasan, penduduk sudah sekian lama menghadapi tekanan rumah mereka tidak memiliki CF kerana sedar risikonya ialah andai kata terjadi sesuatu musibah seperti kebakaran dan sebagainya, segala kerosakan, kerugian dan kemalangan tidak boleh dituntut kerana pihak insuran tidak menerima perumahan tanpa CF.

“Penduduk sudah beberapa kali menghantar memorandum kepada pelbagai pihak bagi meminta diselesaikan permasalahan mereka. Ada juga pertemuan dengan menteri dan Exco perumahan.


“Awal tahun ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob telah datang berdialog dengan penduduk. Apabila diajukan persoalan CF, beliau juga tidak dapat memberikan jawapan yang memuaskan hati penduduk,” katanya.

Menurut Hasan, pembinaan 5 blok rumah pangsa dengan 705 unit rumah itu pada asalnya adalah perumahan rakyat berpendapatan rendah terbesar di Temerloh.

Projek dilaksanakan semasa Tun Khalil Yaakob menjadi Menteri Besar Pahang dengan mendapat peruntukan dana daripada kerajaan Pusat sementara kerajaan negeri hanya menyediakan tapak tanah bagi perumahan berkenaan.

Dalam masa menyiapkan projek berkenaan, dua kontraktor utama telah ‘lari’ dan bertukar tangan hinggalah syarikat perumahan kerajaan sendiri yang masuk campur.


“Perumahan mulai diduduki pada tahun 1990, pada asalnya bayaran pemilikan berbentuk sewa beli dengan harga RM25,000 itu dikutip oleh wakil kerajaan negeri sekitar antara RM50 ke RM100 sebulan.


“Lama kelamaan kerajaan negeri pimpinan Umno BN tidak lagi berupaya meneruskan sistem berkenaan lalu menyerahkannya kepada pihak bank.


“Tidak dinafikan, kesalahan pihak penduduk memang ada iaitu ada sesetengahnya yang agak liat membayar sewa beli bulanan. Tetapi bukan semua, saya sendiri sudah bayar habis dengan membuat pinjaman bank.


“Manakala kesalahan pihak kerajaan pun ada di mana pegawai pengutip tidak datang, jadi bagaimana penduduk mahu membayar? Ditambah lagi dengan perumahan tersebut sendiri yang tidak mendapat CF membuatkan penduduk ragu-ragu dan tidak mengetahui nasib yang bakal menimpa mereka sebenarnya,” jelasnya.


Katanya, pada asalnya semua 705 unit rumah pangsa itu dipenuhi penghuni, tetapi beransur-ansur kurang dan kini hanya tinggal sekitar 300 keluarga.


Dua tahun lepas Draf Rancangan Tempatan Daerah Temerloh telah menyatakan kawasan berkenaan akan dijadikan transit pengangkutan utama dari Kuala Lumpur ke Kuantan. Kedudukannya yang strategik menyebabkan kawasan berkenaan akan diambil alih untuk pembangunan sementara penghuni Sri Kemuning menjadi mangsa.


Terbaru, ada pihak kerajaan yang memberitahu kawasan berkenaan akan dibina baru dengan pangsapuri dan rumah pangsa lama akan dirobohkan.


Seorang penduduk lagi, S. Balakrishnan, 48, berkata jika sekitar 20 tahun yang lalu mereka menganggap Taman Sri Kemuning merupakan perumahan terakhir mereka sementara menunggu mati dan bekalan tinggal untuk anak isteri, rupa-rupanya akan berlaku sebaliknya.


Katanya, penduduk mula melihat masa depan yang kabur kerana terpaksa merempat pula mencari kediaman baru, dalam keadaan usia yang semakin lanjut.

“Pihak kerajaan tidak lagi dapat diharapkan sebagai kawan semasa susah dan senang kerana mereka hanya mahukan keuntungan.


“Kerajaan yang ada hari ini sebenarnya tidak memikir dan tidak mengutamakan rakyat kecuali ketika merayu undi pilihan raya. Pertimbangan utama mereka ialah benda lain sementara kebajikan rakyat menjadi pilihan tarakhir,” katanya.


Di akhir program tersebut penduduk menyerahkan memorandum kepada Tuan Ibrahim bagi mengadu masalah dan kesusahan yang ditangggung tidak diindahkan, pekikan dan rayuan penduduk tidak didengari oleh kerajaan BN.

Mereka harapkan jika Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya akan datang, nasib mereka akan diperhatikan demi kehidupan, kebajikan dan pembelaan yang lebih baik.

Abim bantah TV3 tayang ‘My Name Is Khan’

Harakahdaily, 28 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) membantah sekeras-kerasnya penayangan filem ‘My Name Is Khan’ di TV3 pada Hari Raya Aidil Adha yang kedua.
Naib Presiden Abim, Ahmad Saparudin Yusup berkata, filem yang membawa mesej yang mengelirukan jelas tidak wajar ditayangkan oleh sebuah stesen televisyen utama Malaysia.

Berikut ialah kenyataan penuh beliau mengenai perkara itu.

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) membantah sekeras-kerasnya penayangan filem ‘My Name Is Khan’ di TV3 pada Hari Raya Aidil Adha yang kedua. Filem yang membawa mesej yang mengelirukan jelas tidak wajar ditayangkan oleh sebuah stesen televisyen utama Malaysia.

Watak utamanya dibawa oleh Shah Rukh Khan (Datuk) jelas menjengkelkan. Aksi beliau dalam cerita itu membayangkan tahap kefahaman pengarah, penulis skrip, dan pelakon mengenai Islam begitu memalukan.

Sebagai contoh, adegan hero yang berkahwin dengan heroin (dalam filem ini) yang beragama Hindu jelas bertentangan dengan ajaran Islam. Menerima dan mencampur aduk cara penyembahan agama lain dengan Islam sebagai agama adalah sama jelas bercanggah dengan prinsip Islam.

Selain dari itu memberi zakat kepada mereka yang tidak beragama Islam juga adalah mengelirukan. Zakat hanya dibenarkan untuk asnaf yang tertentu dan tidak boleh diberikan sesuka hati.

Penerbit filem ini jelas cuba menjawab persoalan ‘Islamophobia’ yang melanda Barat, tanpa memahami ajaran Islam dengan mendalam serta menghayati pokok pangkal permasalahan ini mengheret wajah Islam ke dalam kancah yang memalukan. Ia secara jelas membawa mesej ‘Islam Liberal’.

Faham Islam Liberal ini pekat dengan rasa apologetik dan menenggelamkan sumber asas dan mengenepikan pandangan ulama muktabar. Begitu juga dengan nilai yang cuba disejajarkan dengan selera Barat yang menyisih intipati ajaran Islam itu sendiri.

Selain dari faham Islam Liberal itu, menyamakan kebaikan di sisi Islam dan agama lain adalah satu daripada teras aliran ‘pluralisme agama’. Mesej ini juga terkandung dalam filem ini.

Segala faham ini perlu diperhatikan secara dekat kerana ia boleh memesongkan fikiran umat Islam dan juga bukan islam dalam memahami ajaran Islam yang sewajarnya.
Faktor penayangan yang dibuat tatkala umat Islam menyambut hari Idil Adha juga menimbulkan persoalan ke mana hilangnya keprihatinan dan tanggungjawab pihak media dalam bahan siaran mereka.

Oleh itu Abim mendesak agar penayangan filem ini dihentikan pada masa akan datang. Abim juga mengingatkan kepada stesyen penyiaran di negara ini agar lebih peka dan sensetif terhadap bahan kandungan dan masa penyiaran bagi mengelakkan kontroversi di dalam masyarakat. Abim juga menggesa agar pengedaran CD filem ini dihalang serta merta.

Britain tidak setuju serang Iran ‘buat masa ini’

Terjemahan Mohamad Yahya, 28 Okt 2012
LONDON: Britain berkata Jumaat lalu mereka menentang serangan ketenteraan ke atas Iran 'buat masa ini' berhubung program nuklearnya, berhujah sekatan ekonomi telah memberi kesan dan perlu memberi lebih masa untuk pendekatan diplomasi.
Komen tersebut dibuat selepas akhbar The Guardian Britain melaporkan Britain telah menolak rancangan Amerika Syarikatuntuk menggunakan pangkalan mereka untuk menyokong penempatan tentera di Teluk, kerana amaran undang-undang bahawa serangan pencegahan menyalahi undang-undang.

Nasihat undang-undang berkata Iran kini tidak mewakili "ancaman yang jelas dan nyata", menurut Guardian, dari sumber yang tidak dinamakan.

"Kerajaan tidak percaya tindakan ketenteraan terhadap Iran adalah wajar buat masa ini, bagaimanapun semua tindakan," jurucakap Perdana Menteri David Cameron memberitahu pemberita, enggan untuk mengulas mengenai nasihat undang-undang.

"Kami mahu melihat sekatan ekonomi, yang mulai memberi kesan, berjaya dan juga berbincang dengan Iran," katanya.

The Guardian berkata Britain tidak menerima permintaan rasmi dari Amerika Syarikat untuk menggunakan pangkalan tentera mereka.

Cameron dan diplomat Barat percaya sekatan ekonomi yang dikenakan ke atas Iran oleh Barat mulai melemahkan Tehran dan mencetuskan rasa tidak puas hati orang awam kepada kerajaan, dan tindakan ketenteraan hanya akan menukar trend tersebut.

Israel dan Barat percaya Iran cuba untuk mencapai kemampuan senjata nuklear. Tehran berkata program adalah nuklearnya adalah untuk kegunaan awam dan tenaga semata-mata. (Asharq)

Pendekatan diplomasi dan sekatan selama bertahun telah gagal untuk menyelesaikan pertikaian, menimbulkan kebimbangan tindakan ketenteraan Israel terhadap musuhnya dan perang Timur Tengah yang baru.

Rundingan antara Barat dan Iran mungkin berlangsung selepas pilihan raya presiden Amerika Syarikat 6 November ini, selepas tiga pusingan rundingan sebelum ini gagal mendatangkan hasil.

Syria ingkar perjanjian gencatan senjata

Terjemahan Mohamad Yahya, 28 Okt 2012
Aktivis pembangkang Syria melaporkan pengeboman besar-besaran oleh pihak kerajaan di bandar-bandar utama,  di sebalik perjanjian gencatan senjata sempena Aidil Adha.
Aktivis di bandar timur Deir al-Zor, pinggir bandar Damsyik dan Aleppo, di mana pemberontak mengawal sebahagian besar wilayah tersebut, berkata bom mortar telah dilancarkan ke kawasan kediaman pagi Sabtu lalu.

Pengeboman datang pada hari kedua gencatan senjata yang dipanggil oleh duta antarabangsa Lakhdar Brahimi, yang berharap gencatan senjata tersebut akan membuka jalan ke arah menamatkan konflik selama 19 bulan yang telah membunuh kira-kira 32,000 orang.

"Pihak tentera mula menembak mortar pada 7 pagi. 15 letupan telah berlaku dalam tempoh satu jam dan dua orang awam telah terbunuh," kata Mohammed Doumany, seorang aktivis dari pinggir bandar Damsyik, Douma, pangkalan sebahagian besar aktivis pemberontak.

"Saya tidak lihat apa-apa perbezaan sebelum perjanjian gencatan senjata dan sekarang." (Aljazeera)

Tiada ulasan: