Rabu, 31 Oktober 2012

A YO YO SAMY

Pusat khidmat MP Serdang dipecah masuk

Harakahdaily, 31 Okt 2012

BALAKONG: Pusat Khidmat Balakong Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching di Taman Dutamas di sini dipecah masuk hari ini.

Menurut Nei Ching, insiden itu hanya disedari seorang kakitangannya yang datang ke pejabat awal pagi ini.

"Apabila Miss Loh, kakitangan saya datang ke pejabat kira-kira 10:45 pagi ini, dia menyedari bahawa pejabat telah dipecahkan, kedua-dua komputer dan pencetak telah diambil," katanya dalam satu kenyataan ringkas kepada media hari ini.

Pejabat tersebut turut dikongsi dengan Ahli Majlis Perbandaran Kajang Bryan Lai.

Katanya, kemungkinan kejadian berlaku antara malam tadi sehingga pagi tadi dan laporan polis telah dibuat berhubung insiden itu.

"Bagaimanapun pencuri tersebut tidak mengambil wang tunai lebih RM400 yang disimpan dalam laci meja komputer.

Ianya merupakan insiden kedua menimpa beliau dalam masa empat bulan selepas keretanya turut dicuri di Kajang pada April lalu.

Sambung perjuangan Islam bila saya tiada - TG Nik Aziz

Harakahdaily, 31 Okt 2012



KOTA BHARU: "Apabila ketiadaan saya nanti, pemimpin lain hendaklah sambung dan teruskan perjuangan memarbatkan Islam. Saya berharap generasi pelapis hari ini meneruskan perjuangan Islam," pesan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pesanan ini dibuat beliau melalui wartawan Harakah, Salmah Mat Husein dan Rizal Tahir ketika kedua-duanya menemubual beliau baru-baru ini.

Beliau juga melahirkan rasa syukur kerana di Kelantan dan di negeri-negeri lain golongan profesional semakin ramai menyertai PAS termasuk juga di Sabah dan Sarawak. Ramai yang meninggalkan Umno dan menyertai PAS.

"Rakyat boleh lihat sendiri apa yang berlaku di Kelantan, di mana pemimpinnya tidak pentingkan diri sendiri, sebaliknya mengutamakan kebajikan rakyat dan tidak rasuah.

"Ini menjadi model kepada masyarakat untuk lebih mempercayai perjuangan PAS," kata beliau.

Wawancara penuh dalam Harakah Jumaat ini.

Jalan Duta dan Jalan Kuching ditutup sementara

Harakahdaily, 31 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memaklumkan akan menjalankan kerja-kerja pembinaan three tier extruded kerb di sepanjang Jalan Duta dan Jalan Kuching.
Sehubungan itu, sebahagian jalan tersebut (lorong laju) akan ditutup secara berperingkat-peringkat kepada pengguna, kata Pengurus Perancangan Korporat DBKL, Dr Ismail Stapa.

Katanya, kerja-kerja itu di Jalan Duta bermula 1 November 2012 hingga 19 Jun 2013 mulai jam 9.30 pagi hingga 4.00 petang (peringkat pertama) dan 9.00 malam hingga 5.00 pagi (peringkat kedua).

Bagi Jalan Kuching pula, ujarnya kerja bermula 31 Oktober 2012 hingga 14 Mei 2013 mulai jam 9.30 pagi hingga 4.00 petang (peringkat pertama) dan 9.00 malam hingga 5.00 pagi (peringkat kedua).

“Pengguna diminta berhati-hati dan mematuhi papan tanda lalu lintas semasa kerja-kerja pembinaan dijalankan. Segala kesulitan adalah amat dikesali,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Tuntutan: Pemandu teksi serah memo kepada menteri

Muhammad Faizal, 31 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Gerakan Tuntutan Pemandu Teksi Malaysia (Teksi) hari ini menyerahkan memorandum kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Memorandum yang diserahkan di parlimen itu turut dihadiri Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin bersama 15 orang wakil dari NGO Teksi.

Pengerusi Teksi, Mohammad Ridzwan Mohamad Daud ketika bertemu Mohamed Nazri menjelaskan, pihaknya mewakili semua pemandu teksi di Malaysia yang meminta Kerajaan Malaysia agar memandang serius segala permasalahan yang dihadapi mereka.

"Kita menuntut agar permit individu diberikan kepada semua pemandu teksi tanpa syarat, malah juga menuntut kadar cukai kenderaan untuk pembelian kenderaan teksi bagi kenderaan nasional dimansuhkan.

"Dalam pada itu kita turut menuntut kebenaran diberikan bagi penggunaan teksi selain dari Proton untuk teksi bandar kerana kos pembaikian dan ketahanan kurang memuaskan," jelasnya.

Beliau yang memberi penerangan tentang kandungan memorandum kepada Mohamed Nazri juga meminta kadar harga teksi dikaji semula termasuk juga kemudahan bas GO KL harus ditelitikan terutama memberi perkhidmatan percuma kepada pelancong atau pun bukan warganegara.

Menurutnya lagi, tuntutan juga ditekankan kepada tidak menghadkan keluasan membawa atau mengambil penumpang seperti di lapangan terbang atau lain-lain tempat.

"Kita juga turut meminta kaunter teksi berkupon yang diletakkan di semua tempat yang telah membebankan penumpang dengan bayaran tambahan.

"Penubuhan satu badan di bawah kerajaan juga perlu bagi menjaga hak dan kebajikan pemandu teksi serta bertindakan tegas terhadap ulat-ulat dan bukan warganegara yang memandu teksi secara bebas," sambung beliau lagi.

Antara tuntutan lain adalah menyeragamkan semula penggunaan pakaian kemeja untuk semua pemandu teksi dan juga perlu memberi penerangan kepada pengguna dan hak-hak pengguna mengenai pengangkutan terutamanya teksi melalui media cetak dan elektronik.

Zuraida yang mengulas turut menekankan agar kerajaan mengambil pandangan yang serius dengan apa yang dituntut ini bagi memastikan hak dan kebajikan pemandu teksi terus terjamin dan terbela.

Mohamed Nazri yang memberi maklum balas berhubung kenderaan Proton sebagai teksi adalah satu perkara yang perlu ditelitikan semula kerana ia tidak bersesuaian dengan keselesaan penumpang.

Memorandum tersebut turut diberikan kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua Pegawai Operasi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Azhar Ahmad.



BARU TAHU:RUPA2NYA DLM BN..PRESIDEN PARTI2 KOMPONANNYA MMG JENIS KAKI HINA AGAMA ISLAM..SKRG KITA HNYA BRCAKAP TTG PRESIDEN MCA,CHUA SOI LEK HINA ISLAM..TP RUPA2NYA,THN 1999 PRESIDEN MIC KETIKA ITU,SAMY VELLU JUGA PRNH HINA AGAMA ISLAM.

http://mahazalimt.tripod.com/011199xk.html
— with Azura Manja.

Samy Vellu luluskan projek kondo Batu Caves – Anwar

KeadilanDaily, 31 Okt 2012
KUALA LANGAT: Bekas Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu individu yang bertanggungjawab meluluskan Kondominium Batu Caves sekaligus menepis kontroversi Umno BN mengatakan kononnya pembinaan projek itu diluluskan Kerajaan Selangor sekarang.

Mendedahkannya pada ceramah Merdeka Rakyat di sini malam tadi, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pembinaan dua blok kondominium 29 tingkat berhampiran Kuil Sri Subramaniar Swamy itu mendapat kelulusan MIC dan Umno pada 2007.

Beliau menempelak pemimpin MIC kerana menipu rakyat India, malah meletak kesalahan ke atas Kerajaan Selangor.

Ia ekoran tindakan Samy berdemonstrasi bersama masyarakat India pada 26 Oktober lalu kononnya membantah pembinaan kondominium tersebut.

“Samy Vellu buat tunjuk perasaan, padahal dia yang luluskan projek pada 2007, ingat Tuhan dia tidak tahu? Sudahlah tipu rakyat, Tuhan pun dia nak tipu,” kata Ketua Pembangkang.

“Lepas itu mereka cabar Menteri Besar hentikan pembinaan, saya beritahu Khalid (Ibrahim), kita jangan ikut kata mereka dulu, kita siasat, cari siapa yang luluskan dan kita dakwa orang yang bertanggungjawab,” tegasnya disambut tepukan gemuruh lebih 5,000 penduduk Kuala Langat.

Sebelum ini, Exco Selangor, Dr Xavier Jayakumar menjelaskan, kelulusan pembinaan kondominium itu dikeluarkan oleh pihak majlis pada 31 Mei 2008 manakala ahli majlis baru di bawah Pakatan mengangkat sumpah pada 5 Julai 2008.

“MIC dah dapat duit hasil penjualan tanah kuil dan luluskan projek yang menyalahi peraturan alam sekitar dengan ketinggian 29 tingkat, sekarang nak lepaskan diri tuduh kita pula, nak suruh kita bayar. Kepada rakyat India, usahlah sokong lagi pemimpin penipu seperti ini,” kata Anwar.

Semalam di Parlimen, Khalid mengumumkan penubuhan pasukan petugas bebas untuk menyiasat isu berkaitan pembinaan kondominium tersebut.

“Kami mahu tunjukkan kepada rakyat bahawa kami telus membuat keputusan, jadi kami akan menubuhkan jawatankuasa bertindak khas yang akan diketuai seorang bekas hakim,” katanya.

Kondo Batu Caves: S'gor perlu dedah cerita sebenar

Harakahdaily, 31 Okt 2012


(Himpunan bantahan pembinaan kondo sebelah kuil di Batu Caves - gambar TMI)

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia menggesa kerajaan Selangor mendedahkan sahaja pihak yang meluluskan projek Kondominium Dolomite Park Avenue, Batu Caves, Selangor.

Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor berkata, tindakan itu penting supaya kerajaan Pakatan Rakyat tidak dipersalahkan ekoran projek tersebut kerana ia pastinya akan menjejaskan  sokongan rakyat khususnya pengundi India.

"Kerajaan Selangor juga perlu memberikan penjelasan di sebalik kelulusan projek tersebut supaya masing-masing faham cerita di sebaliknya," katanya.

Isu pembinaan kondo di sebelah Batu Caves yang menjadi pusat ibadat penganut beragama Hindu telah menjadi isu agama dan perkauman.

Baru-baru jawatankuasa kuil yang dikunjungi ratusan ribu orang setahun itu mengadakan bantahan beramai-ramai dengan diketuai sendiri bekas Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.

Sebelum ini, Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu telah mendedahkan bahawa kelulusan projek itu dibuat pada 2007 iaitu sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan negeri itu daripada BN pada 2008.

Beliau juga turut menamakan dua individu iaitu bekas ahli Majlis Perbandaran Selayang (MPS) yang kini menjadi wakil rakyat BN, yang didakwa terlibat dalam meluluskan projek itu.

Bagaimanapun kedua-duanya telah manafikannya atas alasan beliau bukan lagi ahli majlis MPS ketika projek itu diluluskan.

Malah sebelum ini BN turut menuduh kelulusan projek itu dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

MPS sangkal


Bagaimanapun semalam, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Selayang Datuk Zainal Abidin Aala menyangkal tuduhan itu dengan berkata ianya diluluskan pada tahun 2007 iaitu pada zaman BN memerintah negeri ini.

Kebenaran Merancang yang diluluskan pada 30 November 2007 katanya adalah kunci kepada segala pembinaan yang diberikan oleh mana-mana pihak majlis.

“Projek ini melibatkan dua fasa, kedua-duanya diberikan semasa 2007 dan pembinaan lot kedai yang sudah siap itu adalah fasa pertama.

“Fasa kedua adalah pembinaan kondo tersebut,” kata beliau.

Zainal Abidin juga mendedahkan projek itu telah diluluskan oleh Jabatan Mineral Dan Geo-Sains (JMG) pada ketika zaman pemimpin Barisan Nasional lalu, namun pihak Jabatan Alam Sekitar, dalam laporan awalnya, tidak menyokong pembinaan projek oleh pemaju Dolomits Properties Sdn Bhd.

“Projek ini telah mendapat kelulusan oleh JMG tetapi dalam laporan tersebut pihak Alam Sekitar tidak menyokong dalam pembinaan yang dirancang tersebut,” kata Zainal Abidin tanpa menyatakan sebab pihak JAS tidak menyokong.

Mengulas Langkah seterusnya yang akan diambil oleh MPS bagi menangani isu yang timbul ini, Zainal Abidin menyatakan MPS  akan membawa isu ini ke Jawatankuasa Perancang Negeri (SPC) untuk memutuskan tindakan susulan.

JK siasatan

Sementara itu, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam turut mengumumkan penubuhan pasukan khas untuk menyiasat isu tersebut.

Jawatankuasa khas itu katanya akan diketuai seorang bekas hakim manakala anggotanya pula dari mereka yang berpengalaman dalam bidang perancangan, peguam dan mereka yang mempunyai kaitan dalam bidang industri pembinaan.

Ekoran itu juga katanya, kerajaan negeri telah mengeluarkan arahan menghentikan sementara pembinaan kondo 29 tingkat tersebut.

Sarawak mahu guna teknik bekalan air Kelantan

Mohd Nor Yahya, 31 Okt 2012

(Rombongan dari Sarawak ketika melawat projek perintis Telaga Jejari)

JELI: Teknologi telaga jejari yang diperkenalkan di Kelantan beberapa tahun lalu kini mendapat perhatian seluruh negara termasuk Sarawak.

Baru-baru ini projek perintis telaga jejari dilaksana Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) di Jeli dikunjungi Menteri Muda Kemudahan Awam (Bekalan Air) Sarawak, Datuk Sylvester Entri anak Muran.

Rombongan dari Bumi Kenyalang itu disertai pegawai kanan Pejabat Setiausaha Kewangan Negeri, Unit Perancangan Negeri, Jabatan Kerjaraya, Jabatan Tanah dan Survey serta Lembaga Air Sibu.

Lawatan mereka diiringi Pengurus Besar AKSB, Ir Mohamad Hanapi Mahmood; Ketua Bahagian Teknikal AKSB, Ir Wan Zamri Wan Ismail; Pengurus Teknikal, Iskandar Abdul Rahman dan Pengurus Pengeluaran, Mohd Safrurazi Salleh.

Sylvester Entri berkata, teknologi penggunaan air bawah sungai (tanah) yang dipraktik AKSB amat sesuai digunakan di Sarawak memandangkan terdapat banyak sungai di negeri tersebut.

Laporan lanjut dalam Harakah Jumaat ini.

Isu Datuk Bandar PJ: Ahli majlis mahu saman KSN

Harakahdaily, 31 Okt 2012
PETALING JAYA: Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) bercadang menyaman Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Dr Ali Hamsa berikutan arahan pertukaran serta merta Datuk Bandar, Datuk Mohamad Roslan Sakiman baru-baru ini.

Salah seorang wakil mereka, Derek Fernandez, berkata pihaknya akan merujuk kepada Unit Perundangan MBPJ bagi mendapatkan khidmat guaman profesional untuk memfailkan saman tersebut.

“Kita akan pergi ke mahkamah untuk mendapatkan kepastian berhubung perkara ini. Segala prosedur kita serahkan kepada pihak peguam,” katanya dipetik Selangorku.

Mohamad Roslan sebelum ini menerima arahan pertukaran daripada JPA sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) di Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor berkuatkuasa 1 Oktober lalu.

Bagaimanapun, arahan itu ditarik semula dan mengekalkan Mohamad Roslan sebagai Datuk Bandar MBPJ kerana jawatan berkenaan adalah statutori yang tertakluk di bawah Akta Kerajaan Tempatan.

Kerajaan negeri juga sebelum ini melahirkan rasa terkejut dengan arah itu kerana exco dan Menteri Besar sendiri tidak dimaklumkan berhubung perkara itu.

Mengulas lanjut, Derek Fernandez, pertukaran serta-merta yang dikeluarkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) itu adalah tidak sah, dan boleh menimbulkan tanggapan buruk terhadap Mohamad Roslan.

Beliau berkata, arahan itu juga bertentangan dengan Seksyen 10, Akta Kerajaan Tempatan 1976 kerana membelakangi Kerajaan Negeri dalam membuat keputusan.

“Datuk Bandar diberi arahan pertukaran dalam tempoh 24 jam melalui surat daripada JPA bertarikh 27 September lepas tanpa mengemukakan sebarang sebab dan alasan. Ia seolah-olah memberi gambaran bahawa beliau (Mohamad Roslan) membuat satu kesilapan besar atau tidak membuat kerja,” katanya dalam satu Mesyuarat Khas di Ibu Pejabat MBPJ di sini.

PAS N9 siap sedia terima peserta Himpunan Rakyat

Harakahdaily, 31 Okt 2012
SEREMBAN: PAS Negeri Sembilan mengalu-alukan kedatangan semua ahli dan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat ke negeri ini sempena program Pelancaran Himpunan Kebangkitan Rakyat, 3 November ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Penerangan PAS Negeri Sembilan Nor Azman Mohamad berkata dua lokasi berkumpul telah disediakan iaitu di Markaz MTD DUN Chembong, Kampung Mulia dan Markaz PR DUN Seri Menanti, Terachi yang akan dibuka bermula jam 3 petang.

"Bagi memudahkan perjalanan, semua ahli dan penyokong PAS digalakkan hadir secara berkonvoi.

"Berkenaan dengan kemudahan lokasi, boleh menggunakan lebuhraya PLUS susur keluar (exit) Senawang manakala stesyen komuter yang terdekat ialah Stesyen Komuter Sungai Gadut yang jaraknya ke lokasi program 1.5 kilometer," katanya.

Himpunan yang akan di adakan di Taman Seremban Jaya, Seremban itu akan bermula jam 4 petang sehingga 12 tengah malam.

Program tersebut akan dihadiri oleh semua kepimpinan utama Pakatan Rakyat antaranya termasuk Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Dijangka lebih 50,000 ahli, penyokong dan rakyat tempatan hadir ke program itu nanti.

Sementara itu juga, PAS Negeri Sembilan akan mengadakan ceramah mobilasi di beberapa kawasan sebagai persediaan menjelang himpunan itu nanti.

Kawasan ceramah tersebut seperti berikut:

1) 31 Oktober 2012 - 9 Malam - Pasti Al-Hasanah, Bandar Seremban Selatan (YB Mohd Taufek Abd Ghani, Che'GuBard Samm, Fareedah Samad, Tuan Speaker)

2) 31 Oktober 2012 - 9 malam - Pasti al-Mawaddah Warisan Puteri, Seremban ( YB Wilfried Bumbering (MP Tuaran) , YB Ahmad Kasim (MP Kuala Kedah) YB John Fernandaz (MP Seremban) YB Loke (MP Rasah) YB Aminuddin (ADUN Sikamat)

3) 1 November 2012 - 9 Malam - Kampung Gedok, Gemencheh, Tampin (Yb Mohd Taufek Abd Ghani, Che'GuBard, Bob Lokman, Yb Veerapan (ADUN Repah)

4) 1 November 2012 - 9 Malam - Markaz MTD Labu, Sepang Road, Jalan Salak, Nilai (Ybhg Tuan Haji Mohamad Sabu, Ustaz Mohd Khairil Wafa, Nazree Yunus, YB Cha Kee Cin (ADUN Kepayang)

5) 1 November 2012 - 9 Malam - Muassasah Darus Syarif, Jalan Batui Kikir-Bahau, Jempol (YB Siti Zailah (MP Rantau Panjang) Aishah (artis) Aiman Athirah , Kumuta , Fareedah Samad)

Soi Lek: Pemuda PAS rancang mengadap Agong

Harakahdaily, 31 Okt 2012

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) berpandangan, sudah sampai masanya untuk Yang di-Pertuan Agong mengetahui tindakan MCA yang berulang kali telah menghina Islam selaku agama rasmi di dalam Perlembagaan Malaysia.

Setiausahanya, Khairul Faizi Ahmad Kamil (gambar) berkata isu penghinaan berulang kali yang dilontarkan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek terhadap Islam serta perundangannya bukan satu perkara baru.

Ekoran itu, katanya pada 24 Oktober lalu, DPPM telah menyerahkan satu memorandum kepada Chua Soi Lek yang memintanya untuk memohon maaf dan menarik balik kenyataan beliau yang menghina hudud.

Namun, ujarnya DPPM merasakan memorandum yang dihantar seakan-akan ‘dibakulsampahkan’ oleh Chua dan pimpinan MCA.

Di dalam memorandum tersebut, jelasnya DPPM telah memberikan tempoh kepada Chua selama seminggu untuk memohon maaf dan menarik semula kenyataannya yang menghina hudud.

“Dengan ini Dewan Pemuda PAS Malaysia memaklumkan bahawa tempoh yang diberikan telah tamat.

“Dewan Pemuda PAS Malaysia kini sedang mengatur satu gerakkan himpunan besar-besaran ke Istana Negara dan berusaha untuk menyerahkan satu memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Justeru, katanya DPPM merancang untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk menyampaikan aduan itu dalam masa yang terdekat sejurus selepas baginda berangkat pulang daripada menunaikan fardu haji.

Lembah Sireh: Ombak hanya setaraf dengan Najib

Abdul Latif Abdul Rahman, 31 Okt 2012
Saya menyifatkan tindakan sebuah Pertubuhan badan bukan kerajaan pro UMNO, Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak) yang menggesa Timbalan Menteri Besar (TMB) Kelantan, Datuk Ahmad Yakub melepaskan jawatan beliau berhubung isu Lembah Sireh hanyalah merupakan satu retorik dan bertujuan untuk mengalihkan isu terhadap kegagalan UMNO mengurus tadbir beberapa projek di negeri Kelantan.

Sekalipun penjelasan demi penjelasan sudah diberikan oleh pihak kerajaan negeri, Ombak kelihatan masih berdegil untuk meraih publisiti dengan mengadakan perhimpunan haram di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan Isnin lepas bersama-sama Pemuda Umno Kelantan yang jelas menjadi tulang belakang kepada pergerakan Ombak.

Pada saya, Ombak hanyalah merupakan pertubuhan bukan kerajaan alat Umno yang hanya berani mengadakan perhimpunan tetapi menghilangkan diri apabila dipelawa untuk berdebat dan berhujah.
Buktinya pada 16 Mei 2011, Ombak pernah berdemonstrasi di hadapan kompleks kerajaan negeri di Kota Darul Naim bagi berhubung dakwaan penyelewengan projek Ladang Rakyat, namun apabila dipelawa untuk berdebat, langsung tiada wakil daripada Ombak mahupun Pemuda Umno yang sanggup tampil ke hadapan.

Barangkali Ombak dan Pemuda Umno hanya mencontohi sikap Presiden Umno yang sampai sekarang enggan tampil untuk berdebat dengan Ketua Pembangkang.

Saya mencabar Ombak untuk turut berdemonstrasi dalam isu projek Pembinaan Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra di Kota Bharu, Kelantan yang masih belum siap sekalipun telah dimulakan pembinaan lima tahun yang lampau.

Kegagalan menyiapkan kerja dalam tempoh yang telah ditetapkan ini telah menyebabkan kenaikan kos projek kepada RM177.76 juta iaitu peningkatan sejumlah RM34.76 juta (24.3%) berbanding kontrak asal yang bernilai RM143 juta.

Tidakkah projek ini juga ditegur oleh Ketua Audit Negara di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011?

Di mana OMBAK apabila Jambatan Manek Urai yang telah dijanjikan oleh Umno dan Barisan Nasional semenjak tahun 2009 sehingga ke hari ini masih belum siap?

Di mana Ombak apabila Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed mengumumkan bahawa jumlah wang ehsan yang diterima ialah sebanyak RM61.8 juta berbeza dengan angka yang diumumkan oleh Timbalannya, Datuk Dr Awang Adek Hussein yang menyatakan bahawa sebanyak RM24 juta setahun telah diterima dan ini bermakna berjumlah RM72 juta sejak 2010.

Kenapa kedua-dua angka ini berbeza? Jika angka Awang Adek benar, ke mana perginya sejumlah lebih RM10 juta lagi? Saya mendesak Ombak maupun Pemuda Umno Kelantan mengeluarkan kenyataan dalam isu ini.

Demikian juga dengan isu pendedahan 2 keping cek yang berjumlah RM 80,000 secara keseluruhannya atas nama Datuk Dr Awang Adek Hussein dan didepositkan ke dalam akaun peribadi beliau.

Kenapa terdapat transaksi wang yang sebegitu besar oleh sebuah syarikat yang berkepentingan ke dalam akaun beliau pada ketika beliau memegang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Skim Jejak Jaya Bumiputera dan merangkap Timbalan Menteri Kewangan Malaysia?

Isu ini didedahkan pada Ogos lepas dan sehingga ke hari ini masih belum terdapat sebarang penjelasan daripada Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan ini. Di manakah Ombak dalam isu ini?

Juteru pada saya, Ombak hanyalah kuda tunggangan Umno dan Barisan Nasional untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu-isu penyelewengan yang lebih besar membabitkan pemimpin mereka.

Dalam isu Lembah Sireh, saya yakin, penjelasan daripada kerajaan negeri tidak akan diberikan liputan oleh media massa milik mereka kerana motif sebenar Ombak mahupun Umno hanyalah untuk menutup mata rakyat daripada melihat hakikat yang sebenar.


Sekian.



Salam hormat,
ABDUL LATIFF BIN ABD RAHMAN,
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Kelantan.

Jelajah bongkar skandal Scorpene ke Johor

Harakahdaily, 31 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Siri jelajah membongkar rahsia pembelian Scorpene anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) akan diteruskan ke Johor, 4 November ini.

Ceramah Perdana Jelajah “Le Tour De Scorpene” Zon Selatan akan diadakan di Perkarangan Pejabat Parti Keadilan Rakyat Cabang Pasir Gudang, Jalan Betik 1, Taman Kota Masai, Pasir Gudang bermula jam 9 malam.

Selain Penyelaras SAMM, Badrulhisham Shahrin, ceramah akan turut menampilkan tokoh politik anak muda iaitu Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiyat, Ketua Pemuda DAP Johor, Tan Hong Pin dan Penyelaras Parlimen PKR MuarPenyelaras Parlimen PKR Muar, Nor Hizwan Ahmad.

Mereka akan duduk sepentas dengan Pengerusi PKR Negeri Johor, Chua Jui Meng, Pengerusi Eksekutif Suaram, Cynthia Gabriel dan peguam Suaram, Fadiah Nadwa Fikri.

Sebelum itu, pada sebelah petangnya,  akan diadakan taklimat tertutup yang dihadiri pemimpin Pakatan Rakyat serta wakil badan bukan kerajaan (NGO).

Taklimat yang bermula jam 2 petang di Pejabat Majlis Pimpinan PKR Negeri, Bandar Baru Uda itu menyasarkan sekurang-kurangnya 250 penceramah sekitar Johor yang akan menguasai isu ini.

Taklimat akan menggunakan video untuk mendedahkan semua fakta dan dokumen berkaitan manakala semua peserta akan mendapat kit ceramah lengkap mengenai isu ini yang mengandungi fakta serta bahan bukti bagi membolehkan mereka menerangkan kepada orang ramai.

Tiada ulasan: