Rabu, 31 Oktober 2012

INGATLAH MAHA BERKUASANYA ALLAH SWT...BERSABAR DALAM UJIAN ALLAH....ADA YANG TERSURAT DAN TERSIRAT...SEGALA2NYA DALAM ILMU ALLAH SWT

Bandar raya besar di pantai timur AS bersiap sedia hadapi Taufan Sandy

29 Oktober 2012
NEW YORK - Beberapa bandar raya besar dari Washington hingga ke Boston pada Ahad membuat persiapan rapi menghadapi Taufan Sandy yang   dijangka membadai kawasan berkenaan yang merupakan kawasan paling padat yang didiami kira-kira 50 juta penduduk.

Diramalkan New York antara kawasan yang akan terjejas teruk oleh taufan itu.

Pentadbir Pengurusan Kecemasan Persekutuan, Craig Fugate dipetik oleh CBC News sebagai berkata bahawa 'masa untuk bersiap-siap dan berbincang sudah berlalu'.

"Orang ramai perlu bertindak sekarang," katanya ketika Taufan Sandy bergerak menuju Atlantik dan akan bertembung dengan dua lagi aliran cuaca yang boleh bertukar menjadi taufan yang paling digeruni dalam rekod  Amerika Syarikat.

Syarikat-syarikat penerbangan sudah membatalkan lebih 5,000 penerbangan manakala Amtrak mula menghentikan perkhidmatan keretapi yang merentasi kawasan timur laut Amerika Syarikat.

Pihak berkuasa bandar raya New York dan Philadelphia bertindak menghentikan perkhidmatan tren bawah tanah, bas dan tren sejak semalam di samping mengumumkan sekolah-sekolah ditutup hari ini.

Boston, Washington dan Baltimore juga menutup semua sekolah. Semasa bermulanya hujan yang membawa tiupan taufan di bahagian timur laut, puluhan ribu penduduk pantai dari Maryland ke Connecticut diarahkan keluar dari kawasan mereka pada Ahad.

Sandy, diletakkan dalam taufan kategori 1 dengan tiupan angin sehingga 120km sejam sejak tengah hari Ahad telah menyebabkan 65 kematian di Caribbean, sebelum membadai permukaan laut di sebelah timur.

Sementara itu, Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg hari ini mengumumkan pemindahan wajib untuk penduduk kawasan pantai yang rendah membabitkan lima bandar kecil selain sekolah-sekolah di bandar raya itu ditutup, tatkala taufan dijangka memuncak.
Beliau berkata hospital-hospital di bawah kendalian pihak berkuasa bandar raya juga akan menangguhkan pembedahan kecil sebagai langkah berjaga-jaga.

New York Stock Exchange mengumumkan rancangan menangguhkan operasi dagangan  secara fizikal di bursa saham itu pada Isnin, namun dagangan menerusi elektronik akan diteruskan.

Sementara itu operasi pemindahan wajib yang dimulakan semalam memerlukan pegawai-pegawai polis di Bandaraya New York bergerak masuk ke kawasan-kawasan yang dijangka terjejas, mengarahkan penduduk berpindah ke rumah saudara mara atau ke pusat-pusat pemindahan yang disediakan.

Dalam pada itu, Gabenor Andrew Cuomo mengarahkan supaya sistem pengangkutan transit dalam bandar raya itu dan kawasan pinggir dihentikan.

"Keselamatan penduduk New York perlu diutamakan sebelum badai yang akan melanda boleh mengganggu perkhidmatan tren dan bas," katanya.

Pengawal pantai di kawasan berhampiran Dermaga New York sudah mengarahkan kapal-kapal yang belayar masuk menghala ke kawasan lain manakala perkhidmatan feri Staten Island diarahkan menamatkan perkhidmatan pukul 8.30 malam dan feri East River menghentikan perkhidmatan.

Seorang rakyat Malaysia di Marlborough, Delaware, Shahrul Nakim berkata beliau sudah menerima arahan nasihat kemungkinan berlakunya gangguan bekalan eletrik selama tujuh hari di kawasan tempat tinggalnya.

Beliau dan keluarga sudah membuat persiapan termasuk mendapatkan bekalan air minuman, makanan secukupnya dan sudah menyediakan pelbagai jenis masakan yang boleh disimpan lama.

"Anak lelaki saya berusia lapan tahun, Jeremy Danial Sewell, agak cerewet dalam hal makanan. Untuk memastikan rutin makannya tidak terganggu, saya sudah masak yang perlu untuknya seperti telur rebus dan kek serta beberapa masakan lain yang boleh disimpan lama," katanya.

"Ini adalah taufan paling besar yang pernah saya alami sepanjang hidup. Saya sudah bercakap dengan ibu dan anak-anak lain yang berada di Malaysia supaya mendoakan keselamatan kami di sini," katanya.

Shahrul memberitahu Bernama ketika dihubungi bahawa tempat tinggalnya hanya 24km dari pantai dan masih menunggu arahan gabenor Delaware sekiranya perlu berpindah.

Seorang lagi rakyat Malaysia yang tinggal di Long Island City, New York, iaitu antara kawasan yang berada di dalam zon yang dijangka terjejas teruk, berkata beliau dan rakan serumah tidak mahu meninggalkan rumah  mereka walaupun sudah menerima arahan berbuat demikian.

Seorang lagi pelajar Malaysia yang sedang mengikuti pengajian di Steven Institute of Technology, New Jersey yang juga Presiden Persatuan Malaysia Steven, Muhammad Izwan Abdul Malik berkata Jabatan Penuntut  Malaysia, Washington DC sudahpun menghantar e-mel kepada semua pelajar Malaysia.

Katanya, jabatan itu antara lain meminta mereka sentiasa memaklumkan kepada jabatan itu situasi dan keadaan mereka dan memberitahu sekiranya memerlukan sebarang bantuan.

Pejabat Konsul Malaysia di New York juga menghantar pesanan ringkas yang serupa kepada rakyat Malaysia yang berada di bandar raya itu dan memaklumkan bahawa pejabat itu akan ditutup pada hari Isnin. - Bernama

 

Stok makanan bertahan lima hari


NUR AMIRAH (kiri) bersama Suraida dan Farah Nadia (kanan) menikmati sarapan di pangsapuri mereka di New York semalam.



KUALA LUMPUR - Taufan Sandy bukan sahaja memberi impak kepada warga Amerika Syarikat di New York tetapi juga menguji ketabahan kira-kira 2,700 rakyat Malaysia yang terpaksa berkurung di dalam kegelapan di rumah berikutan bekalan elektrik terputus sejak kelmarin manakala jalan raya pula digenangi air.
Daripada 2,700 rakyat Malaysia yang menetap di New York, seramai 1,200 orang adalah pelajar.
Antaranya ialah Nabilah Fahana Yahya, 21, pelajar Sistem Informasi di Institut Teknologi Stevens yang menetap di sebuah pangsapuri bersama tiga lagi rakannya, Nur Amirah Rahim, Suraida Alias dan Farah Nadia Muhammad Sabri.
Mereka kini bimbang mengenai bekalan air bersih serta stok makanan yang cuma bertahan lima hari.
"Kami tidak sempat untuk menyimpan stok air bersih yang secukupnya kerana terputus bekalan elektrik dan tidak menyangka taufan menjadi seteruk ini," kata Nabilah yang juga anak kelahiran Selangor menerusi e-mel kepada Kosmo! semalam.
Untuk hidangan semalam, dia hanya sempat memasak nasi dengan berlaukkan telur goreng.
Seorang lagi pelajar tahun ketiga jurusan Kejuruteraan Mekanikal dari Institut Teknologi Stevens, Muhammad Hazim Ab. Fatah pula menceritakan, dia serta rakannya yang lain menghadapi kesukaran untuk berkomunikasi dengan kenalan di New York serta keluarga di Malaysia.
Katanya, ia disebabkan bekalan elektrik di kediaman mereka di New Jersey telah terputus sejak pukul 10 malam kelmarin.

Taufan Sandy badai New York, musnahkan kota ikon AS



PASUKAN penyelamat membantu membawa keluar mangsa banjir selepas New York dilanda taufan Sandy semalam.



NEW YORK - Pertembungan dua lagi aliran cuaca yang bertukar menjadi taufan hampir menenggelamkan kota raya New York dan menjadikan Sandy sebagai taufan paling digeruni dalam sejarah Amerika Syarikat.
Sandy yang mulai membadai telah menyebabkan sebahagian besar kawasan rendah di Manhattan dilanda banjir sehingga bandar raya yang menjadi ikon Amerika Syarikat itu terputus bekalan elektrik.
Kira-kira 400,000 rumah terputus bekalan elektrik di kesemua lima kawasan pilihan raya bandaran iaitu dari selatan Pulau Manhattan sehingga ke kawasan 39th Street.
Seorang rakyat Malaysia yang menetap di sebuah kompleks apartmen di 38th Street, yang terletak di tengah pulau itu dan bersebelahan dengan East River memaklumkan air hujan memasuki kediamannya sekitar pukul 2 petang kelmarin akibat hujan lebat dan tiupan angin yang sangat kuat.
"Air hujan masuk melalui celah-celah tingkap rumah walaupun tingkap sudah ditutup, angin yang sangat kuat menyebabkan tingkap rumah saya bergegar dengan itu kunci terbuka dengan sendirinya," katanya yang hanya mahu dikenali sebagai Dilla ketika dihubungi Bernama lewat malam kelmarin.
Dia yang menetap di tingkat 25 kompleks apartmen setinggi 54 tingkat dengan 840 unit itu berkata, air hujan juga membolosi kediamannya menerusi penyaman udara sehingga membasahi bilik dan ruang tamu rumah.
Dia yang tinggal seorang diri dan baru berpindah ke kota raya itu setelah dihantar bertugas dengan sebuah jabatan kerajaan di sini turut terputus bekalan elektrik.
"Selepas tidak ada elektrik, saya kunci rumah dan turun ke tingkat 11, menumpang rumah rakan sekerja yang turut tinggal di kompleks yang sama," katanya.
New York lumpuh akibat Taufan Sandy

30 Oktober 2012
New York lumpuh akibat Taufan Sandy
Taufan Sanday memusnahkan beribu kediaman di selatan AS.
New York lumpuh akibat Taufan Sandy
Pihak berkuasa tempatan membuat pengadang sekitar bangunan kerajaan.
NEW YORK - Semua pengangkutan awam New York, Amerika Syarikat seperti kereta api bawah tanah, bas dan kereta api antara wilayah dihentikan berikutan ketibaan badai Taufan Sandy, yang disifatkan sebagai paling membahayakan.

Pihak berkuasa tempatan arah sistem pengangkutan ditangguhkan kerana dikhuatiri berlakunya banjir dan kerosakan angin akibat taufan yang dijangka melanda pantai timur laut Amerika.

Manakala, pihak berkuasa Pelabuhan New York dan New Jersey, yang mengendalikan lima lapangan terbang di wilayah New York turut melakukan tindakan sama dengan membatalkan semua jadual penerbangan domestik dan antarabangsa mulai semalam.

“Kami jangkakan akan berlaku gangguan teruk dan berterusan sehingga Rabu,” katanya.

Sementara itu, semua pasaran saham AS juga ditutup awal semalam, bagi menghentikan segala urusan pelaburan.

Semua penduduk juga giat melakukan tebing penghalang dengan menggunakan beg pasir yang diberikan oleh pihak berkuasa tempatan serta menerima bantuan makanan dan minuman bagi bekalan kecemasan.

Taufan Sandy yang mengancam selatan AS, memaksa beratus ribu penduduk berpindah ke kawasan lebih tinggi.

Laman web perkhidmatan ramalan menunjukkan angin berkelajuan 120 kilometer sejam bakal melanda beberapa bandar di timur AS hari ini dengan purata ombak setinggi 3.4 meter. - Reuters

Angkasawan lihat Sandy dari angkasa lepas



IMEJ satelit yang dirakamkan kelmarin menunjukkan taufan Sandy di luar pantai timur Amerika Syarikat.



CAPE CANAVERAL, Florida - Taufan Sandy yang membawa kemusnahan besar di pantai timur Amerika Syarikat (AS) dapat dilihat dari angkasa lepas.
Komander Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS), Sunita Williams semalam menyatakan dia dan seorang kru lain dapat melihat lingkaran besar Sandy semasa ia mendekati pantai timur itu.
Keluarga Sunita tinggal di New England dan dia membuat pemerhatian dengan teliti di wilayah tersebut.
Taufan Sandy itu melanda New York kelmarin sehingga mengakibatkan hampir keseluruhan bandar raya tersebut tenggelam.
Seramai 18 orang mati di tujuh buah negeri termasuk Kanada.
Kematian itu akibat dihempap pokok, rumah runtuh, terkena serpihan yang berterbangan dan renjatan elektrik.
Taufan itu tiba di New Jersey malam kelmarin dengan kelajuan angin 130 kilometer sejam.
Lebih enam juta penduduk terputus bekalan elektrik dari Carolina ke Ohio.
Sementara itu, kempen pilihan raya presiden terpaksa ditangguhkan selama seminggu.
Pilihan raya itu menyaksikan pertembungan antara calon parti Republikan, Mitt Romney yang juga bekas gabenor Massachusetts dengan Presiden AS, Barack Obama.
Taufan itu juga menyebabkan sistem tren bawah tanah di bandar raya New York mengalami kerosakan teruk dalam tempoh 108 tahun.
"Ia akan menjadi salah satu rekod," kata Naib Presiden Kanan Consolidated Edison, John Miksad.
Beliau menyatakan, lebih 670,000 pelanggan syarikat itu yang tidak mendapat bekalan elektrik akibat taufan tersebut di bandar raya New York. - Agensi

Obama isytihar bencana besar


BEBERAPA buah kereta tenggelam di New York.



NEW YORK - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mengisytiharkan bencana besar di New York ekoran taufan Sandy yang menyebabkan banyak kemusnahan.
Obama mengisytiharkan bencana besar itu di negeri New York dan New Jersey.
Taufan itu melanda kelmarin sebelum ia meninggalkan New York semalam.
Pengisytiharan itu akan menyebabkan pinjaman dan geran akan dikeluarkan bagi membantu mangsa-mangsa untuk membaiki dan memperoleh rumah buat sementara.
Taufan itu membawa ombak gergasi yang melanda kawasan Pantai Timur AS.
Bursa Saham New York dan Nasdaq turut ditutup semalam.
Sementara itu, sebanyak 50 buah rumah terbakar di kawasan kediaman di bandar raya ini akibat taufan tersebut.
Hanya dua orang dilaporkan cedera dalam kebakaran tersebut.
Menurut laporan media, seramai 25 orang dilaporkan terperangkap di tingkat atas sebuah apartmen dalam kejadian tersebut.
Anggota-anggota bomba menggunakan bot untuk tiba di lokasi tersebut kerana jalan dipenuhi air.
Dua buah loji nuklear AS juga ditutup iaitu di New Jersey dan di tepi Sungai Delaware.
Menurut firma Eqecat, kerugian akibat taufan itu dianggarkan AS$20 bilion (RM61.04 bilion). - Agensi


Foto oleh Pihak Berkuasa Pengangkutan Metropolitan menunjukkan stesen South Ferry bawah tanah dibanjiri air laut akibat taufan Sandy yang melanda pada Selasa. Sandy, yang membadai bahagian darat Amerika Syarikat sejak Isnin menyebabkan banyak kematian, menghentikan sistem pengangkutan dan menyebabkan bekalan elektrik terputus di enam juta kediaman dan premis perniagaan. -foto AP


Kedutaan Malaysia Di AS Gerak Jawatankuasa Pengurusan Bencana Alam
KUALA LUMPUR: Kedutaan Besar Malaysia di Amerika Syarikat menggerakkan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Alam bagi memantau perkembangan Taufan Sandy dan kesannya kepada rakyat Malaysia di kawasan terjejas.
Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata terdapat kira-kira 1,500 rakyat Malaysia di kawasan yang terjejas akibat taufan itu iaitu Washington, Maryland dan Virginia.
"Kira-kira 1,200 pelajar juga berada di kawasan terjejas. Jabatan Pelajar (kedutaan) telah berhubung dengan Pejabat Pelajar Antarabangsa di universiti-universiti di kawasan itu untuk memastikan tindakan sewajarnya diambil bagi memastikan keselamatan pelajar kita.
"Kedutaan Besar Malaysia di Washington dan Konsulat Jeneral Malaysia di New York melaporkan tidak menerima apa-apa laporan rakyat Malaysia dalam bahaya," katanya dalam satu kenyataan malam Selasa.
Beliau berkata hanya satu keluarga Malaysia terkandas di Lapangan Terbang LaGuardia dan mereka kini ditempatkan di sebuah hotel di Queens.
"Semua rakyat Malaysia yang lain, termasuk pelajar, adalah selamat," katanya.
Anifah berkata Kedutaan Besar Malaysia di Washington DC ditutup pada Isnin lepas ekoran pengisytiharan keadaan kecemasan di Washington.
"Semua warganegara Malaysia telah dinasihatkan untuk menjaga keselamatan diri dan sentiasa berwaspada terhadap amaran taufan dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
"Wisma Putra akan terus memantau perkembangan taufan tersebut dan memaklumkan sebarang perkembangan terkini," katanya.
Laporan awal menunjukkan negeri yang terjejas seperti Virginia, Washington, Maryland, New Jersey, Connecticut dan New York telah mengisytiharkan darurat serta memulakan proses pemindahan termasuk 375,000 penduduk di Manhattan dan bahagian lain di New York City; 50,000 di Delaware dan 30,000 di Atlantic City, New Jersey.
Lebih 5,000 penerbangan di semua lapangan terbang utama (Dulles International dan Ronald Reagan National) di Washington dialih ke lapangan terbang lain.
Menurut laporan media, sekurang-kurangnya 65 orang terbunuh di Kepulauan Caribbean disebabkan taufan tersebut. - BERNAMA

Bencana Taufan Sandy: Pelajar berebut beli makanan

Cetak
Mustapha Abd Raub (tengah), isteri
Zainariah Hashim (kanan) dan dari
selayang Baru bertanya khabar
anak keduanya syaza Amalina yang
menuntut di Rochester, AS. - Foto Farizul Hafiz Awang Mustapha Abd Raub (tengah), isteri Zainariah Hashim (kanan) dan dari selayang Baru bertanya khabar anak keduanya syaza Amalina yang menuntut di Rochester, AS. - Foto Farizul Hafiz Awang
Kuala Lumpur: "Kami terpaksa berebut untuk membeli makanan, bateri, lampu picit dan air sebagai persediaan menghadapi Taufan Sandy.

"Kami juga mengecas telefon bimbit menggunakan bateri kereta kerana bekalan elektrik dan air terputus,” kata Muhammad Afiq Hassan, 21, pelajar Malaysia di New Jersey, Amerika Syarikat antara kawasan paling terjejas dan diisytiharkan darurat akibat Taufan Sandy.
Pelajar tahun tiga bidang kejuruteraan kimia dan ekonomi di Stevens Institute of Technology yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Kelab UMNO Amerika Syarikat itu berkata, banyak kejadian pokok tumbang dan banjir sehingga menenggelamkan kereta.

Sandy terus bawa sengsara, 8.2 juta penduduk tanpa elektrik

Cetak
NEW YORK: Kesengsaraan yang dibawa Taufan Sandy terus menimpa jutaan penduduk di timur Amerika Syarikat apabila bekalan tenaga terputus menyebabkan sistem pengangkutan dan pergerakan orang ramai lumpuh untuk beberapa hari lagi.

Angka korban kini meningkat kepada 39 orang, dengan kebanyakan mangsa terbunuh disebabkan dihempap pokok tumbang.
Taufan itu membadai New Jersey petang semalam waktu tempatan menyebabkan bekalan elektrik kepada lebih 8.2 juta penduduk terpaksa dihentikan.

Sandy: Kota raya New York hampir tenggelam

NEW YORK 30 Okt. - Pertembungan dua lagi aliran cuaca yang bertukar menjadi taufan hampir menenggelamkan kotaraya New York dan Sandy adalah taufan yang paling digeruni dalam sejarah Amerika Syarikat.
Sandy yang mulai membadai telah menyebabkan sebahagian besar kawasan rendah di Manhattan dilanda banjir sehingga menyebabkan bandaraya itu terputus bekalan elektrik.
Kira-kira 400,000 rumah terputus bekalan elektrik di kesemua lima kawasan pilihan raya bandaran iaitu dari selatan Pulau Manhattan sehingga ke kawasan 39th Street.
Seorang rakyat Malaysia yang menetap di sebuah kompleks apartmen di 38th Street, yang terletak di tengah pulau itu dan bersebelahan dengan East River, memaklumkan air hujan memasuki kediamannya sekitar pukul 2 petang, Isnin, akibat hujan lebat dan tiupan angin yang sangat kuat.
"Air hujan masuk melalui celah-celah tingkap rumah, walaupun tingkap sudah ditutup, angin yang sangat kuat menyebabkan tingkap rumah saya bergegar dengan itu kunci terbuka dengan sendirinya," katanya yang hanya mahu dikenali sebagai Dilla ketika dihubungi Bernama lewat malam Isnin.
Beliau, yang menetap di tingkat 25 kompleks apartmen setinggi 54 tingkat dengan 840 unit itu, berkata air hujan juga membolosi kediamannya menerusi penyaman udara sehingga membasahi bilik dan ruang tamu rumahnya.
Beliau yang tinggal seorang diri dan baru berpindah ke kota raya itu setelah dihantar bertugas dengan sebuah jabatan kerajaan di sini turut terputus bekalan elektrik.
"Selepas tidak ada elektrik, saya kunci rumah dan turun ke tingkat 11, menumpang rumah rakan sekerja, yang turut tinggal di kompleks yang sama," katanya. - BERNAMA

Sandy: Pelajar diminta waspada

KUALA LUMPU 30 Okt. - Penuntut Malaysia yang berada di negeri timur laut Amerika Syarikat diminta sentiasa berwaspada menghadapi taufan Sandy.
Kementerian Luar dalam satu kenyataan berkata, mereka turut diingatkan supaya sentiasa mengikuti perkembangan semasa berhubung amaran yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan di setiap bandar dan negeri berkenaan.
"Berdasarkan maklumat dari bahagian pendidikan Malaysia di Washington, terdapat kira-kira 1,200 penuntut Malaysia yang dilaporkan berada di kawasan terjejas.
"Jabatan Pelajar juga telah berhubung dengan Pejabat Pelajar Antarabangsa di universiti kawasan berkenaan bagi memastikan tindakan yang perlu diambil dalam menjamin keselamatan pelajar," katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Taufan Sandy mengganas di AS


Ombak besar dibawa Taufan Sandy menghempas pantai di Shinnecock Hills, New York, kelmarin. - Reuters
NEW YORK 30 Okt. - Sekurang-kurangnya 17 orang dilaporkan terbunuh di tujuh buah negeri apabila Taufan Sandy mengganas, membadai kawasan persisiran pantai timur Amerika Syarikat (AS), awal hari ini menyebabkan lebih sejuta penduduk di beberapa negeri terpaksa dipindahkan.
Antara negeri yang mencatat kematian termasuklah New York, New Jersey, Maryland, Pennsylvania, West Virginia dan North Carolina apabila taufan itu melanda AS sejak pukul 8 malam tadi (8 pagi waktu Malaysia hari ini, menjejaskan lebih 50 juta penduduk di wilayah itu.
Kira-kira sejuta penduduk yang terjejas teruk turut dipindahkan.
Taufan gergasi itu membawa kelajuan angin 130 kilometer sejam, melanda kawasan persisiran pantai sejauh beratus-ratus kilometer dengan beberapa negeri dilanda hujan lebat dan bandar-bandar utama lumpuh dengan bandar raya New York paling teruk terjejas.
Presiden Barack Obama mengisytiharkan dekri kecemasan di New York dan New Jersey, selepas taufan tersebut mengakibatkan kira-kira 13,500 penerbangan di seluruh negara dibatalkan semalam dan hari ini.
Bandar raya New York lumpuh apabila sistem pengangkutan kereta api bawah tanah terjejas teruk, terburuk dalam tempoh 108 tahun, sementara kira-kira tujuh juta penduduk di seluruh negara turut mengalami masalah terputus bekalan elektrik.
Satu kebakaran besar di kawasan penempatan di New York City yang banjir, menyebabkan 50 buah rumah musnah, namun hanya dua orang mengalami kecederaan ringan.
Suasana di sekitar pusat bandar Manhattan turut panik apabila banjir setinggi 3.9 meter menenggelamkan terowong-terowong dan stesen kereta api bawah tanah, selain menyebabkan pelancong serta pesakit-pesakit di hospital terpaksa mencari tempat berlindung.
Dalam perkembangan berkaitan taufan gergasi itu, dua buah loji kuasa nuklear masing-masing di New Jersey dan New York ditutup awal hari ini, namun operator loji menyatakan, ia tidak mendatangkan risiko terhadap keselamatan awam.
Pusat Taufan Kebangsaan menyatakan, Sandy yang berubah lemah kini bergerak ke kawasan pedalaman, namun masih mampu menghasilkan angin kencang serta banjir di sepanjang pantai timur.
Sejak membadai Caribbean beberapa hari lalu, taufan tersebut telah mengorbankan sekurang-kurangnya 67 nyawa.
Firma pengurusan bencana, Eqecat meramalkan, Sandy boleh menjejaskan kira-kira satu perlima atau 60 juta penduduk AS dan mengakibatkan kerugian berjumlah AS$20 bilion (RM60 bilion). - AGENSI


Tiada ulasan: