Isnin, 22 Oktober 2012

BERMUKAH YANG TERBUKTI DAN MENGAKU DENGAN RELA...TINDAK TANDUK BIASA AKAN DIPENGARUHI DARI APA YANG KITA AMALKAN@FIKIRKAN...SERTA PENGALAMAN HIDUP

[Video] Bila Zulfahmi lari dari arak...

http://mimpi-senja.blogspot.com, 22 Okt 2012
http://www.youtube.com/watch?v=jLxf4Ftyc34&feature=player_embedded
video  zulfahmi tak mau celebrate goncang arak... dia blah dari podium...

Syabas terlebih dahulu dari penulis kepada anak muda bernama Zulfahmi kerana mencipta sejarah selaku rakyat Malaysia pertama yang menaiki podium kerana berjaya mendapat tempat kedua dalam siri perlumbaan Grand Prix di litar lumba Sepang semalam .Ini adalah satu kejayaan yang amat  menbanggakan buat negara Malaysia.
Tetapi yang paling membanggakan kita ialah sikap beliau yang sanggup terjun podium kerana tak mau bersengkongkol dengan air Setan [arak].
[Lihat Video] bagaimana Zulfahmi lari meninggalkan podium setelah  Pelumba Republik San Marino, Alex De Angelis dari pasukan NGM mahu meraikan kemenangan dengan  menyembur air arak terhadap satu sama lain.Tan membuang masa beliau terus lari dari situ.
Taniah kepada anak muda bernama Zulfahmi  kerana menjaga adap dan batas agama Bersukan merupa satu riadah yang digalakan oleh agama dan  bukan menyusahkan umatnya.
Zulfahmi Khairuddin
Pelumba Airasia SIC-Ajo/KTM, Zulfahmi Khairuddin (kiri) berjaya menduduki tempat kedua pada saingan Grand Prix Motosikal Malaysia 2012 (MotoGP 2012).

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily

Hati mana tak terharu, masih ada yang tinggal di rumah memacam ini...

http://greenboc.blogspot.com, 22 Okt 2012

Kunjungan kami ke rumah Poksu atau nama sebenarnya Mustapha Mamat, 75, di Kg. Pengkalan Samak, Merlimau, amat menyayat hati dan menyentuh perasaan kami.

Dengan tempat kediamannya yang sukar untuk dipanggil "rumah" seperti gambar yang tertera di atas, disitulah Poksu tinggal menahan sejuknya malam dan hangatnya mentari siang.

Berasal dari Kg. Aur Telong, Bachok, telah menetap di Merlimau sejak 18 tahun yang lalu. Bekerja dengan mengambil upah menurunkan buah kelapa dengan dibantu oleh seekor beruk peliharaannya, itulah sumber pendapatannya untuk meneruskan hidupnya sehari-hari.

Beliau tidak memiliki sebarang kenderaan, justeru itu terpaksa berjalan kaki untuk ke mana-mana sekalipun jarak dari rumahnya untuk ke mana-mana agak jauh juga, sehingga kami ternampak kesan bengkak di kakinya lantaran berjalan untuk mencari makanan walau sesuap nasi di kedai berhampiran.

Dengan rasa penuh sebak dan keinsafan, Ketua Pemuda PAS Melaka, Sdra Yuhaizad Abdullah bersama-sama dengan Jawatankuasa PAS Cawangan Merlimau Timur, pada petang tadi telah menziarahi Poksu dan telah membawa Poksu untuk ke bandar Merlimau dan membelikannya sebuah basikal agar memudahkan pergerakannya mencari rezeki.

Pihak PAS Cawangan Merlimau Timur juga berhasrat untuk membinakan sebuah rumah kediaman untuk Poksu - dengan kos lebih kurang RM10,000 - dengan harapan agar Poksu dapat hidup dengan lebih selesa daripada keadaan pondoknya yang terlalu uzur untuk didiami kini.

Justeru itu, dirayu kepada yang bersimpati, untuk menghulurkan sumbangan dan derma supaya hasrat murni tersebut dapat direalisasikan. Berikut ialah maklumat akaun:

Maybank: 154053463369 di atas nama
PAS Cawangan Merlimau Timur

Maklumkan sumbangan/derma anda dengan menghantar SMS ke nombor 016-7705820 (Sdra Yuhaizad) atau maklumkan melalui email kami email

Hari ini hari Poksu, justeru itu, taburkanlah bakti sementara kita masih berupaya, kelak Allah akan membantu kita sewaktu kita memerlukan pula. Jazakallahu khairan kathiran kepada semua penyumbang dan penderma, semuga Allah lipatgandakan pahala untukmu semua.


Poksu menceritakan kisah pengalamannya...
Sdra Adel Jantan bersama Sdra Yuhaizad Abdullah menemani Poksu memilih basikal di kedai...
Penyerahan basikal kepada Poksu...
Di pondok inilah Poksu tinggal...
Pondok ini menunggu masa untuk rebah ke bumi... Marilah bersama kita menolongnya...

Rogol bukan Islam: MP DAP pertahankan Tok Guru (video)

http://wargamarhaen.blogspot.com, 22 Okt 2012

 

Umno, kerajaan bergantung kepada Mahathir?

Subky Latif, 22 Okt 2012
SATU laporan muka depan akhbar menyebut betapa UMNO dan pemimpin kerajaan bergantung kepada bimbingan Dr. Mahathir bagi menghadapi dan memenangi PRU13 yang terpaksa diadakan sebelum April akan datang.
Laporan itu lucu tetapi ia tidak boleh dikira karut. Sepatutnya ia karut tetapi suasana pimpinan Perdana Menteri Najib dilihat keliru dan was-was, maka yang dirasakan lucu itu nampaknya bukan perkara karut.

Hampir dua tahun pimpinan Najib dan Muhyiddin hendak mengadakan PRU supaya dapat keluar dari bagi mandat Abdullah Badawi yang mereka rasa amat malang, tetapi tempoh penggal ltu hampir luput, mereka belum jumpa tarikh keramat bagi mengadakannya. Semua tarikh sepanjang dua tahun itu seolah-olah tidak keramat belaka.

Telah banyak persepsi merasakan Najib dan Muhyiddin bukan sekadar tidak berdaya menjadi pimpinan  kerajaan  yang baik, malah mereka tidak ada wibawa untuk memimpin UMNO bagi menghadapi PRU13.

Laporan akhbar betapa UMNO bergantung pada bantuan Dr. Mahathir bagi menyelamatkan UMNO dan kerajaannya adalah satu pemberitahuan betapa Najib dan Muhyidin adalah pimpinan yang tidak berwibawa hingga tidak ada lagi orang-orang yang lebih muda Dr. Mahathir yang dapat memimpin UMNO.

Laporan adalah satu cara bagi menyatakan Najib tidak berguna dan Muhyidin sendiri dapat membantu Najib bagi menjadi pemimpin parti dan Perdana Menteri yang berguna. Kedua-duanya tidak berguna dan tidak orang lain yang layak memimpin UMNO melainkan Dr. Mahathir yang pimpinannya dulu penuh kontroversi.

Ia adalah satu gambaran betapa UMNO sudah bankrap pimpinan. Tiada lagi orang yang layak memimpinnya hingga terpaksa mengambil orang lama juga terus menerus dipertikai oleh orang ramai termasuk UMNO.

Gaya pimpinannya dulu lebih kurang saja dengan pemimpin-pemimpin yang sudah dibuang dan sedang hendak dibuang oleh gelombang Arab Spring. Demi mengekalkan kuasanya dia cantas semua pencabarnya seperti Musa Hitam, Ghafar Baba, Tengku Razaleigh dan Anwar Ibrahim. Sekalian yang dipancungnya itu adalah watak yang membina diri masing-masing untuk menjadi pemimpin.

Kemudian dia sendiri gagal menyediakan pimpinan UMNO. Disediakannya Abdullah Badawi, diratahnya. Disediakannya Najib, lalu Najib jadi macam yang semua lihat sekarang terus hidup di bawah bayangan Dr. Mahathir dan Rosmah Mansor. Muhyidin pula tidak mencapai wibawa yang ada pada Musa Hitam dan Tengku Razaleigh. Mungkin tidak mampu mencapai oleh pimpinan Abdullah Badawi dan Najib yang lemah itu.

Pentadbiran Mahathir sendiri meruntuhkan apa yang dirancang dan ditinggal oleh Tunku  dan Tun Razak. MAS runtuh, Bank Bumputera hapus, Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa pengantar di sekolah-sekolah hancur. Dasar dan projek yang ditinggalkan olehnya pula membebankan rakyat dan negara seperti penswastaan, lebuh raya bertol, pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Dalam zamannya pun Maahthir bukanlah pimpinan yang baik, dan zaman ini pula bukanlah zaman yang sesuai bagi orang setuanya dan berulang alik ke hospital saja. Sekarang UMNO dan kerajaan memerlukan orang yang lebih muda bagi menghadapi masa depan yang mencabar, bukan lagi zaman orang bergantung pada kehebatan Hang Tuah dan Dr. Mahathir.

Menggunakan Dr. Mahahir seperti memakai barang terpakai. UMNO tidak memerlukan pimpinan recond. Apabila Najib. Muhyiddin sudah tidak berguna tidak banyak bijaknya menggunakan barang-barang lama.

Apabila UMNO sudah ada orang baru untuk memimpin, maka itu tandanya UMNO juga tidak layak lagi memimpin rakyat dan negara.  Tali hayatnya tidak boleh disambung. Itulah ertinya berita UMNO dan Najib bergantung pada Dr. Mahathir.

Chua Soi Lek idola penulis blog seks

Harakahdaily, 22 Okt 2012

(Alvin dan aksinya yang menjadikan Chua Soi Lek idolanya)

KUALA LUMPUR: Selepas menyerang PAS dan memperlekeh Islam, presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek hari ini boleh berbangga dengan aksi ranjangnya apabila menjadi idola penulis blog seks dan partinya kini juga mendapat sokongan daripada Perkasa.

Penulis blog seks kontroversi Alvin Tan, pelajar undang-undang Universiti Kebangsaan Singapura (NUS) yang bakal dikenakan tindakan oleh universiti tersebut menulis bahawa Chua adalah idolanya, secara seksual.

“Saya memandang tinggi kepada Dr Chua Soi Lek, secara seksual. Kelakar bagaimana semua ini terjadi,” kata Tan dalam laman Facebooknya.

Tan dipercayai sedang memberikan respon kepada Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong yang berkata parti MCA tidak boleh menerima tindakan beliau dan teman wanitanya Vivian Lee, 23 yang terlibat dalam aktiviti seksual dan memuatnaiknya ke dalam blog mereka.

Komen Tan terhadap Chua, yang terkenal dengan video skandal seksnya dengan seorang wanita di bilik hotel yang tersebar kepada umum, seperti satu penampar teruk kepada MCA yang mengambil peluang di perhimpunan agong mereka untuk menghentam habis-habisan pemimpin PAS.

Selain itu, walaupun menghina hudud dan Islam bertubi-tubi, MCA hari mendapat sokongan daripada Perkasa.

Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali bertegas, “MCA lebih banyak bawa kebaikan daripada DAP” dan berkata penghinaan MCA terhadap hudud adalah “terpaksa”.

“Walaupun terguris tapi itu bukan soalan pokok. MCA terpaksa bercakap sebegitu. Beliau hanya memberi pandangan tapi tak bererti kita perlu bermusuh,” kata Ibrahim yang dipetik laman FMT.

Skandal seks Chua hampir membunuh karier politiknya, tetapi pemimpin yang berumur lebih 60 tahun lebih itu kembali menjadi presiden MCA pada 2010 apabila berjaya memenangi hati perwakilan partinya.

Hujung minggu lalu, Chua mempertahankan kenyataan seorang pemimpin wanita MCA bahawa Nik Aziz telah menggalakkan rogol terhadap wanita bukan Islam.

"Kerana baginya, mata bersambung dengan kemaluan, jadi apabila anda terpandang, anda akan ghairah.

"Ini bukan saya yang kata, ini Nik Aziz yang kata. Saya boleh tunjukkan video tersebut jika kamu berminat [ceramah Nik Aziz]," kata Chua.

“Saya boleh mendapatkan pita tersebut serta-merta jika anda berminat untuk menontonnya,” kata Chua, tidak merujuk kepada video seksnya tetapi ucapan Nik Aziz.

Semalam Harakahdaily melaporkan bahawa sumber dalaman Umno berkata Umno kini resah bahawa undi Melayu akan beralih kepada PAS selepas parti syaitan yang dikenali membiarkan orang seperti Chua menyerang ulama seperti Nik Aziz dengan biadap sekali.

“Kalau orang lain, mungkin tak seteruk ini. Tapi Chua, habislah Umno kali ini,” kata sumber dalaman Umno kepada Harakahdaily.

Demo di Kuwait: Polis tembak gas pemedih mata

Terjemahan Mohamad Yahya, 22 Okt 2012
KUWAIT: Polis Kuwait telah menembak gas pemedih mata dan peluru getah untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang mengadakan perarakan mengutuk perubahan undang-undang pengundian, yang diumumkan oleh kerajaan menjelang pilihan raya parlimen 1 Disember, ujar saksi.

Protes di ibu negara, Kuwait City, telah diadakan Ahad lalu selepas kumpulan pembangkang berkata mereka akan memboikot pilihan raya yang akan datang, dan melabelkan pindaan kepada sistem pengundian sebagai "rampasan kuasa terhadap perlembagaan".

Perarakan diadakan merentasi bandar , mengingkari perintah pihak berkuasa untuk mengehadkan protes kepada kawasan di luar parlimen sahaja.

Pemilihan Disember ini adalah pemilihan kali kedua tahun ini dan kali kelima sejak pertengahan 2006, dengan Parlimen telah berulang kali dibubarkan kerana pertikaian politik.

Kerajaan, pada mesyuarat agung luar biasa di Kuwait City Sabtu lalu, mengarahkan pilihan raya diadakan pada 1 Disember, dan memutuskan untuk meminda undang-undang pilihan raya, yang membolehkan setiap pengundi untuk memilih seorang calon sahaja dan bukannya empat seperti sebelum ini.

Kuwait mengalami perebutan kuasa antara pihak kerajaan, yang dikawal oleh keluarga pemerintah al-Sabah, dan ahli parlimen yang dipilih. Perebutan kuasa ini telah menyekat rancangan pembangunan dan melumpuhkan sistem politik.

Pemimpin pembangkang, yang bermesyuarat di sebuah rumah tetamu milik oleh bekas speaker parlimen Ahmed al-Saadoun, menyalahkan kerajaan untuk krisis politik dan memberi amaran ia memandu negara ke arah "pemerintahan autokratik yang menindas".

"Kami menyeru kepada rakyat Kuwait yang bebas dan  bermaruah ... untuk memboikot pilihan raya akan datang, dengan menahan diri daripada bertanding mengundi, "satu kenyataan kumpulan pembangkang selepas mesyuarat  Sabtu lalu.

Mereka meminta rakyat Kuwait untuk menyertai perarakan protes pada hari Ahad, dan memberi amaran kepada Menteri Dalam Negeri dari melakukan "keganasan" terhadap protes tersebut.

Kementerian Dalam Negeri berkata mereka tidak akan membenarkan mana-mana "mogok duduk, perhimpunan, perarakan, ... di mana-mana tempat selain daripada dataran yang menghadap parlimen".

"Sebarang tindakan keganasan, rusuhan, hasutan keganasan yang menjejaskan keselamatan negara akan ditangani dengan tegas," kata kementerian itu. (Aljazeera)

Skandal Musa Aman cacatkan visi Najib

Kim Quek, 22 Okt 2012
Keengganan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mendedahkan pemberi sumbangan $16 juta wang seludup yang dirampas di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong, selepas pengakuan awal menteri beliau bahawa wang itu adalah wang sumbangan kepada Umno Sabah, hanya menambahkan syak wasangka ke atas penipuan dan penutupan salah guna kuasa peringkat tinggi dalam koridor kuasa.

Menteri beliau, Nazri Aziz sebelum ini (11 Oktober) memberikan satu jawapan bertulis di Parlimen menafikan bahawa wang $16 juta tersebut adalah wang Ketua Menteri Sabah, Musa Aman, dan mendakwa bahawa ia adalah wang sumbangan kepada Umno Sabah, walaupun pembawa wang tunai tersebut, Michael Chia Tien Foh, adalah ejen peribadi yang terkenal dan sekutu rapat Musa Aman, seperi yang akan dihuraikan selepas ini.

Dalam usaha lain untuk menolak tanggapan salah laku dalam peristiwa ini, Nazri Aziz dalam kenyataan beliau menambah bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membuat kesimpulan bahawa "tiada unsur rasuah dapat dibuktikan".

Walau bagaimanapun, kenyataan tersebut sangat bercanggah pendirian terbaru SPRM mengenai isu itu, yang disiarkan hanya beberapa hari lebih awal.

Menjawab soalan pemberita di luar persidangan International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) yang ke-enam yang baru melabuhkan tirai di Kuala Lumpur, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi) Shukri Abdul berkata pada 5 Oktober: "Siasatan terhadap Musa adalah berkaitan rasuah dan kami telah selesai melakukan siasatan, tetapi panel telah mengarahkan kami untuk mendapatkan lebih banyak bukti."

Dengan “Panel", Shukri Abdul merujuk kepada panel kajian operasi SPRM, yang mengarahkan bahagian operasi untuk mengumpul bukti lanjut terhadap Musa selepas dibentangkan laporan kes itu semasa panel berkenaan bersidang Mei lalu.

Ketua penyiasatan SPRM mendakwa kes ini masih di dalam siasatan, bagaimana Nazri pada masa yang sama mendakwa bahawa SPRM telah membuat kesimpulan bahawa tiada bukti kes rasuah?

Kesemuanya Jawapan Tidak Jujur

Jelas sekali, salah satu daripada mereka berdua mesti berbohong, atau lebih berkemungkinan, kedua-duanya berbohong kerana tiada kredibiliti dalam dalam apa yang mereka perkatakan jika mengambil kira keseluruhan kes tersebut.

Nazri, tidak mungkin untuk bercakap benar, kerana dia tidak mungkin lebih tahu daripada ketua penyiasatan.

Shukri pula, bagaimana kita boleh mempercayai beliau bahawa SPRM tidak dapat membuat kesimpulan selepas siasatan selama empat tahun ke atas kes mudah seseorang yang jelas ditangkap menyeludup wang haram dengan jumlah yang besar? Lagipun, banyak bukti di Internet menunjukkan carta rumit aliran wang yang berasal dari rasuah balak di Sabah dengan Michael Chia sebagai salah satu titik penghubung yang kemudiannya berakhir dalam akaun peribadi Musa Aman di UBS AG di Zurich.

Malah, carta yang menunjukkan pergerakan wang beserta dengan butiran akaun telah dihasilkan oleh Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC), yang satu salinannya telah dihantar ke SPRM, menurut laman web Sarawak Report, yang juga telah menyiarkan carta di http://www.sarawakreport.org/2012/04/hold-on-trust-for-aman-more-devastating-evidence-from-the-icac-investigation/.

Ia tidak sukar untuk melihat dari carta rumit yang mengandungi akaun bank dan transaksi wang ini bahawa kejadian $16 juta hanyalah kemuncak operasi haram untuk menyalur keluar wang rasuah balak secara besar-besaran dari Sabah.

ICAC juga telah mengemukakan penemuannya kepada SPRM, dan meminta untuk mengadakan kerjasama antara negara untuk menyelesaikan kes tersebut,tetapi percubaan tersebut dilaporkan telah dihalang oleh Peguam Negara, Gani Patail.

Bolehkan SPRM menafikan bahawa mereka memiliki hasil siasatan susah payah ICAC dalam kes itu termasuk carta aliran wang yang secara tuntasnya membuktikan Musa Aman bersalah? Mungkin Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) berhubung rasuah perlu memanggil Ketua Pesuruhjaya SPRM, Abu Kassim untuk menjawab soalan ini.

Pendedahan Penipuan Musa

Tambahan kepada krisis kredibiliti kedua-dua Nazri dan Shukir adalah penafian oleh Musa Aman terhadap kesemua tuduhan ke atasnya.

Menjawab pelbagai tuduhan Sarawak Report antara lainnya seperti, dua anak lelaki Musa yang belajar di Australia kerap menerima sogokan balak dari akaun bank yang dikawal oleh Chia, Musa menafikan tuduhan ini dalam satu kenyataan bertulis pada 12 April, 2012 yang berbunyi:

"Saya menafikan semua tuduhan ini. Saya ingin jelaskan bahawa saya tidak mempunyai hubungan perniagaan atau apa apa hubungan sekalipun dengan individu bernama Michael Chia ".

Penafian Musa, bagaimanapun, bercanggah dengan penya-penyata bank yang dikeluarkan di Mahkamah Tinggi Singapura dalam saman sivil (Saman No.752 2010/N) pada bulan Jun yang telah dibawa oleh bekas rakan sekutu Chia dan kini seteru beliau yang melibatkan pertikaian wang.

Untuk mempertahankan kedudukannya dalam pertikaian itu, UBS AG mengeluarkan penyata bank yang jelas menunjukkan bahawa anak lelaki Musa, Mohammed Hayssam Musa dan Hazem Musa Hazem Mubarak Musa adalah penerima tetap wang yang dikirimkan dari akaun syarikat-syarikat yang Chia dakwa berada di bawah kawalannya. Syarikat-syarikat ini yang berdaftar di British Virginia mempunyai sejumlah wang tunai yang secara misteri mengalir di akaun- akaunnya adalah alat jelas pengubahan wang haram.

Oleh itu, UBS AG dan Chia, atas keperluan untuk mempertahankan kedudukan masing-masing, tanpa sengajanya telah memberikan bukti kepada mahkamah yang memberitahu kita bahawa Musa Aman telah membuat satu pembohongan terang-terangan yang ‘dia tidak mempunyai apa –apa kaitan pun dengan Michael Chia’. Lebih daripada itu, dokumen-dokumen bank ini juga mengesahkan dokumen milik Sarawak’s Reports (termasuk carta aliran yang dinyatakan di atas) yang kerap timbul dalam pendedahan usaha jahat Musa Aman sebagai raja balak Sabah.

Menariknya, menurut Sarawak Report, laporan-laporan rahsia ini adalah dokumen bocor yang bukan sahaja daripada ICAC, tetapi juga daripada SPRM, yang telah menjalankan siasatan selari mengenai rasuah balak Sabah, berikutan penahanan Michael Chia di Hong Kong pada 14 Ogos 2008 untuk penyeludupan wang dan pengubahan wang haram.

Berdasarkan sikap SPRM yang mendiamkan diri buat tempoh yang lama, dan tiadanya tindakan meskipun dengan pelbagai bukti rasuah balak Sabah di tangan mereka, adalah tidak sukar untuk kita membayangkan batasan-batasan untuk mereka beroperasi.

Umno membuktikan dirinya bersalah

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pastinya tidak membantu dengan secara ringkas dan kasarnya enggan untuk mendedahkan sumber atau apa-apa maklumat yang mungkin mengurangkan graviti skandal ini. Dalam pertemuan dengan pihak akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan Nasional pada 12 Oktoober, dia cuba untuk membersihkan insiden kotor ini dengan mengatakan "Setiap parti politik mempunyai hak untuk menerima sumbangan politik selagi ia dilakukan dengan cara yang betul" . Beliau menambah bahawa jumlah derma adalah tidak relevan, dan mengulangi proviso "Selagi ia dilakukan dengan cara yang betul".

Ia benar-benar membingungkan bila difikirkan bahawa Perdana Menteri boleh menganggap cara yang pelik untuk menyampaikan sumbangan itu sebagai "cara yang betul".

Kita mungkin perlu mengingatkan Perdana Menteri bahawa penyeludupan wang dan pengubahan wang haram adalah kesalahan jenayah yang serius, di mana Michael Chia perlu didakwa, disabitkan kesalahan, dipenjarakan dan dirampas wang tunainya, kalau bukan kerana keengganan Kerajaan Malaysia untuk berkerjasama dengan pihak berkuasa Hong Kong.

Dan kerana Michael Chia hanyalah seorang penghantar, maka tuan yang Chia berkhidmat untuknya – UMNO – adalah jauh lebih bersalah.

Dalam mana-mana negara demokrasi, penguatkuasa undang-undang akan mengambil tindakan berikutan pengakuan terbuka Perdana Menteri yang melanggar undang-undang; tetapi sudah tentu, di negara yang semuanya boleh, tiada apa-apa yang berlaku – Tiada apa-apa untuk kita kecohkan?

Skandal terbaru ini hanyalah salah satu daripada banyak kes yang tidak henti-henti muncul menjelang pilihan raya. Ia hanya mengukuhkan fakta bahawa transformasi yang dibawa oleh Perdana Menteri kita yang sendiri mengaku sebagai “reformis" adalah ilusi dan bukan kebenaran.

Untuk visi beliau pula, "demokrasi terbaik" dan status "negara maju" dalam tempoh terdekat, bukankah ia hanyalah angan-angan yang tidak akan kesampaian?

--------------------------------------------
Terjemahan Mohamad Yahya

Piala Malaysia: Kelantan umum ganjaran Rabu ini

Rizal Tahir, 22 Okt 2012
KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan akan mengumumkan ganjaran khas untuk pemain bola sepak negeri yang telah berjaya mengharumkan nama negeri ini pada perlawanan akhir Piala Malaysia menentang Angkatan Tentera Malaysia pada 20 Oktober lalu.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, ketika ditemui memberitahu perkara itu akan diputuskan pada mesyuarat exco Rabu ini dan ianya akan diumumkan selepas mesyuarat itu kepada media.

“Insya Allah, exco yang berkaitan akan membuat pengumuman selepas mesyuarat exco,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily, ketika ditemui di pejabatnya tengah hari tadi bagi mengulas kemenangan berkenaan di samping 22 Tahun Kelantan Meneraju Kemenangan.

Beliau juga turut menyifatkan kemenangan itu juga sebagai hadiah untuk pentadbiran kerajaan Kelantan yang kini genap pada usia 22 tahun setelah kerajaan itu berjaya dibentuk hari ini.

Katanya, sebelum ini kerajaan Kelantan telah memberikan tiket umrah kepada pemain, imbuhan kepada jurulatih ketika itu termasuk sebuah rumah kepada penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat.

“Orang sudah berbuat budi, kita selaku kerajaan tentu saja akan juga berbudi kepadanya,” ujarnya.

Katanya, Islam memang mengajar hambanya membalas budi serta menyenangkan hati mereka, termasuk orang yang memberikan senyuman.

Beliau juga turut mendapat gambaran bagaimana pasukan Kelantan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi juara pada malam itu demi untuk mengharumkan nama negeri.

“Dalam fikiran saya turut terfikir, sekiranya anak muda berusaha menjuarai perlawasan bola sepak setiap musim, begitu juga dengan royalti yang kini juga dituntut oleh anak muda.

“Saya juga berharap kesungguhan bola sepak yang dikuasai anak muda, akan memberi kejayaan juga pada tuntutan royalti oleh anak muda bersama R,” ujarnya.

“Walaupun saya ni dah berusia, tetapi kegembiraan kerana kemenangan itu tidak dapat saya gambarkan dengan perkataan,” ujarnya.

“Bila dah berusia ni memang tak boleh bermain dah, tetapi sewaktu saya muda dulu memang saya ni kaki bola, sewaktu saya duduk di pondok Jertih, saya bermain bola ditendang oleh kawasan saya, menyebabkan lutut saya sampai sekarang masih bermasalah,” ujarnya.

Tiada ulasan: